[HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska
Het viaduct in aanleg voor de verbreding van de B8 (ombouw naar A8) in het verlengde van de ook in aanbouw zijnde 2e buis van de Učkatunnel

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Het schijnt dat de officiële naam van de brug nu Pelješki Most wordt. Most Pelješac was de werknaam. Dit bord zou vlak voor de opening op 26 juli (om 22:00 uur) vervangen moeten worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Er wordt vanwege de brug een munt uitgegeven van 25 Kuna.

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg

Die zal dus niet lang geldig zijn, gezien feit dat Kroatië de Euro spoedig zal invoeren...

-
- 4x5 autosnelweg
Maar wel een leuk hebbedingetje 

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- woonerf
2021 is nog een Coronajaar, vooral per auto onderweg. Pas vanaf de VS (SAD) wordt het vliegtuig en/of schip. In 2019 kwam het gros van de toeristen in Dalmatië per vliegtuig.Palance schreef: ↑ma 30 mei 2022, 9:39 Dit is een overzicht van overnachtingen in de provincie Dubrovnik-Neretva in 2020 en 2021, uitgesplitst naar nationaliteit (wel in het Kroatisch).
Ik heb zo snel geen statistieken kunnen vinden over welke vervoersmiddelen gebruikt werden.
https://visitdubrovnik.hr/wp-content/up ... -21-20.pdf
De eerste 3 kolommen gaan oever de aankomsten , de laatste 3 over het aantal overnachtingen.
-
- Moderator
Nog een paar foto's van Twitter geplukt van de nieuwe brug Pelješac.

-
- 4x5 autosnelweg
Naast de munt van 25 Kuna komt er ook een postzegel.

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Ik heb eens naar de cijfers gekeken, dit project is weliswaar uitgevoerd door een Chinees bouwbedrijf (China Road and Bridge Corporation), maar het is niet door China gefinancierd. Het grootste deel komt van het EU Cohesion Fund (€ 357 miljoen), de rest kennelijk van de Kroatische regering. In die zin is het niet een klassiek Chinees Belt and Road Initiative project, zoals bijvoorbeeld de A1 in Montenegro wel was (en diverse snelwegprojecten in Servië).
-
- 4x5 autosnelweg
Net na de brug op Pelješac. Geen wegnummer te bekennen. Rechtdoor zou de D8 moeten worden, alhoewel ik nog geen officiële beslissing heb gezien waarbij die D8 inderdaad hierlangs wordt omgeleid.

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Opent morgen nou al het hele tracé tot aan de D8 bij Doli? Of alleen de brug en een deel van de aansluitende infra.
Als dit niet volledig opent kan ik mij voorstellen dat ze nog geen wegnummer aangeven:

Als dit niet volledig opent kan ik mij voorstellen dat ze nog geen wegnummer aangeven:

-
- 4x5 autosnelweg
Nee, het laatste stuk gaat aan het einde van het jaar pas open. Doorgaand verkeer moet dus nog langs Ston.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Een filmpje van een wandeling over de brug. Vanaf 1:13 is het nieuwe bord te zien met de correcte naam Pelješki most.
Link
Edit: er is ook een foto van

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- zandpaadje
Een leuke en mooie 3D.
https://youtu.be/s2ZBHcfADV4
https://youtu.be/s2ZBHcfADV4
Never trust anyone without a sense of humor.
-
- 4x5 autosnelweg
Volgens de site van Hrvatske Ceste zou deze bypass een wegnummer D674 hebben. Met verwijzing naar een besluit dat ik wel heb, maar dat wegnummer dus niet op staat

Het zou een bijzonder wegnummer zijn als dit klopt, want er zijn geen wegnummers D6xx-range.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
De opening met alle poespas er omheen is hier live te volgen. De opening zou om 22:00 moeten zijn, om middernacht gaat hij open voor het verkeer.
Link
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
De opening wordt wel breed opgepikt in de media. In Oostenrijk is het één van de top 5 trends op Google.

-
- 2x4 autosnelweg
Ook in Vlaanderen werd de opening opgepikt door de pers: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/07/26 ... oor-europ/
-
- 2x2 autosnelweg
Ik heb de brug eens deftig bekeken op foto's, en het doet me qua materiaal gebruik sterk denken aan recent opgeleverde infrastructuur in Hong-Kong. Niet 100% Chinees met Europese invloeden.
-
- 4x5 autosnelweg
Hrvatske Ceste heeft meteen doorgaand vrachtverkeer (>7,5 ton) verboden om gebruik te maken van de brug, de nieuwe weg over Pelješac en het laatste stukje D414 rondom Ston.
Het gaat dus om transitverkeer, vrachtverkeer dat op Pelješac of een van de eilanden (zoals Mlijet of Korčulaj moet zijn mag er wel gebruik van maken.
De reden is de laatste 7 kilometer van het nieuwe tracé dat nog niet klaar is, en het stadje Ston kan al het extra verkeer niet verwerken. Het verbod geldt in ieder geval tot 1 januari 2023.
Doorgaand vrachtverkeer van Dubrovnik naar de rest van Kroatië moet dus nog steeds via de Neum-corridor rijden.
Het gaat dus om transitverkeer, vrachtverkeer dat op Pelješac of een van de eilanden (zoals Mlijet of Korčulaj moet zijn mag er wel gebruik van maken.
De reden is de laatste 7 kilometer van het nieuwe tracé dat nog niet klaar is, en het stadje Ston kan al het extra verkeer niet verwerken. Het verbod geldt in ieder geval tot 1 januari 2023.
Doorgaand vrachtverkeer van Dubrovnik naar de rest van Kroatië moet dus nog steeds via de Neum-corridor rijden.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Bij de opening was er vuurwerk. De volgende nacht was er natuurlijk vuurwerk.

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
De nieuwe brug heeft last van voetgangers en fietsers. Hoewel verboden voor langzaam verkeer zijn er toch mensen die de brug lopend/fietsend willen oversteken. Daarnaast worden de pechhavens gebruikt voor fotomomenten, ook door automobilisten.
Het verkeer bij de grensovergang Klek (westkant van Neum) is sinds de opening met 42% gedaald in vergelijking met vorige week.
Het verkeer bij de grensovergang Klek (westkant van Neum) is sinds de opening met 42% gedaald in vergelijking met vorige week.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
Eigenlijk had ik altijd gedacht dat de brug op volwaardige snelwegprofiel gebouwd zou worden voor een verlenging van de A1.
Dat is duidelijk niet gebeurd.
Dat is duidelijk niet gebeurd.
-
- Moderator
De A1 is nog steeds officieel gepland via de Neum corridor naar Dubrovnik. Al is het twijfelachtig of dit nog aangelegd gaat worden.
De langere afstand via de Adriatisch-Ionische snelweg zal vermoedelijk niet door zuid-Kroatië gaan, maar op Bosnisch grondgebied blijven. Bij de Bosnische A1 is daarvoor al een knooppunt aangelegd: https://www.google.com/maps/@43.1454217 ... a=!3m1!1e3
De langere afstand via de Adriatisch-Ionische snelweg zal vermoedelijk niet door zuid-Kroatië gaan, maar op Bosnisch grondgebied blijven. Bij de Bosnische A1 is daarvoor al een knooppunt aangelegd: https://www.google.com/maps/@43.1454217 ... a=!3m1!1e3
-
- 4x5 autosnelweg
Ik denk dat de brug er weinig last van ondervindt. Het zullen de andere automobilisten en de wegbeheerder zijn die last hebben van voetgangers en fietsers. Waarom kon er geen fietspad aangelegd worden? Kost iets meer geld, maar is wel beter. Stimuleert ook fietsverkeer.Palance schreef: ↑vr 29 jul 2022, 10:07 De nieuwe brug heeft last van voetgangers en fietsers. Hoewel verboden voor langzaam verkeer zijn er toch mensen die de brug lopend/fietsend willen oversteken. Daarnaast worden de pechhavens gebruikt voor fotomomenten, ook door automobilisten.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x4 autosnelweg

Als de nieuwigheid ervan af is denk ik dat dit probleem niet meer zal spelen.
-
- 2x3 autosnelweg
Kroatië is veel te bergachtig om fietsverkeer echt van de grond te laten komen. Maar men had misschien wel een klein pad aan een zijde van de weg kunnen voorzien voor voetgangers. De brug is 2,2 km, dat is prima te doen voor voetgangers.Vinny schreef: ↑vr 29 jul 2022, 16:59Ik denk dat de brug er weinig last van ondervindt. Het zullen de andere automobilisten en de wegbeheerder zijn die last hebben van voetgangers en fietsers. Waarom kon er geen fietspad aangelegd worden? Kost iets meer geld, maar is wel beter. Stimuleert ook fietsverkeer.Palance schreef: ↑vr 29 jul 2022, 10:07 De nieuwe brug heeft last van voetgangers en fietsers. Hoewel verboden voor langzaam verkeer zijn er toch mensen die de brug lopend/fietsend willen oversteken. Daarnaast worden de pechhavens gebruikt voor fotomomenten, ook door automobilisten.
Het verkeer bij de grensovergang Klek (westkant van Neum) is sinds de opening met 42% gedaald in vergelijking met vorige week.![]()
-
- zandpaadje
Over een maandje rijden wij naar Budvar in Montenegro, Google geeft al aan dat we vanuit Vodice in Kroatië deze brug gaan oversteken.
386 km in bijna 6 uur, dat zal flink wat binnendoor werk zijn vermoed ik. Leuk,
.
386 km in bijna 6 uur, dat zal flink wat binnendoor werk zijn vermoed ik. Leuk,

Never trust anyone without a sense of humor.
-
- Voorzitter
Het eerste stuk tussen Sibenik en Ploce gaat over de A1, een prima snelweg. Daarna is de D8, de oude kustweg, een route die op zich redelijk doorrijdt. Het stuk over Peljesac ken ik nog niet, maar dat zou prima moeten zijn. Dan heb je alleen de passage van Ston, en daarna kom je weer op de D8. Verder zuidelijk is die wat bochtiger, vlak langs de kust, met mooie uitzichten maar soms ook wat kompassages en wat meer drukte. Zuidelijk van Dubrovnik loopt de weg weer wat meer in het binnenland, wat rechter en wat vlotter, tot de grens met Montenegro. Aan de Montenegrijnse kant ook veel bebouwing langs de weg, plus een veerdienst of de route om de baai van Kotor heen. Via de veerdienst is in theorie wat sneller, maar daar kan ook oponthoud ontstaan, ik ben zelf om de baai gereden. Volgens Maps is dat op dit moment maar drie minuten langzamer... Verderop is het tot aan Budva ook goed te doen, maar nog steeds niet heel vlot.
Ik denk dat de bottleneck vooral bij de grensovergang zit, dat kan wat tijd kosten, en aan de Montenegrijnse zijde, waar simpelweg veel bebouwing langs de weg is.
Overigens geeft Google Maps op dit moment aan dat de route door Bosnië en Herzegovina, via Stolac en Bileca, beduidend sneller is. En dat geloof ik wel. De wegen daar zijn oké en je kunt er goed doorrijden, het is een veel rustiger gebied dan de drukke Adriatische kust. Ondanks een extra grenscontrole kan dat sneller zijn. Google Maps laat je via Bileca rijden, wat iets meer binnendoor is. Ik ken zelf alleen de route van Stolac via Ljubinje en Trebinje (de M-6) naar Herceg Novi in Montenegro, en die M-6 is een tamelijk vlotte weg. Ik vond het daar wel relaxt rijden, een verademing ten opzichte van de drukte langs de kust.
De route via Peljesac en Dubrovnik, langs de kust, is uiteraard wel mooier.
Ik denk dat de bottleneck vooral bij de grensovergang zit, dat kan wat tijd kosten, en aan de Montenegrijnse zijde, waar simpelweg veel bebouwing langs de weg is.
Overigens geeft Google Maps op dit moment aan dat de route door Bosnië en Herzegovina, via Stolac en Bileca, beduidend sneller is. En dat geloof ik wel. De wegen daar zijn oké en je kunt er goed doorrijden, het is een veel rustiger gebied dan de drukke Adriatische kust. Ondanks een extra grenscontrole kan dat sneller zijn. Google Maps laat je via Bileca rijden, wat iets meer binnendoor is. Ik ken zelf alleen de route van Stolac via Ljubinje en Trebinje (de M-6) naar Herceg Novi in Montenegro, en die M-6 is een tamelijk vlotte weg. Ik vond het daar wel relaxt rijden, een verademing ten opzichte van de drukte langs de kust.
De route via Peljesac en Dubrovnik, langs de kust, is uiteraard wel mooier.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 05 aug 2022, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x3 autosnelweg
De grens met Montenegro kun je ook passeren via de D516. Dan kom je bij de Igalo weer op de M1.