Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » wo 27 jul 2022, 11:21

JarnoNL96 schreef: ma 25 jul 2022, 22:28 Je verzint het niet, maar ze gooien dit weekend in beide richtingen de Ring (A99) München dicht van vrijdagavond 21.00 tot zondagmiddag 16.00. Het gaat hierbij om werkzaamheden aan de brug tussen Kirchheim bei München en Aschheim/Ismaning. Dit is het punt waar de A99 uitgebouwd wordt.
Dat gaat een grote chaos worden rondom München, kan me voorstellen dat er hier ook een aantal forumleden nu hun vakantieroute om moeten leggen, de omleidingsroutes zullen flink vast gaan lopen. Dit is wel typisch Duitsland om dit te gaan doen in het weekend waarop Baden-Würtenberg en Bayern vakantie krijgen en verder alles vakantie heeft. Het zal niet alleen richting het zuiden maar ook richting het noorden druk zijn met mensen die al terugkeren. Dit zijn toch wel de weekenden waarop de A99 flink belast wordt met verkeer.
Hier het persbericht: https://www.autobahn.de/suedbayern/verk ... -kirchheim

Het leest eerlijk gezegd vaag en summier, maar ik denk dat het hier gaat om de östlichen Umgehungsstraße van Aschheim (die naast de A99 ligt) en niet om de A99 zelf.

Ik kan mij niet voorstellen dat ze de A99 op het drukste reisweekend van het jaar in Zuid-Duitsland gaan afsluiten. Dan zou het persbericht veel uitgebreider moeten zijn, niet 2 zinnen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 27 jul 2022, 11:23

^^ Zou er niet een bericht in de lokale pers te vinden zijn?

Koots
woonerf

Bericht door Koots » wo 27 jul 2022, 11:33

Autostrada schreef: di 26 jul 2022, 15:14
Koots schreef: di 26 jul 2022, 11:41 Sterkt mij weer in mijn idee om in de nacht van donderdag op vrijdag rond middernacht te gaan rijden om zo in de ochtend voorbij Lyon te zijn. Zaterdagochtend op tijd vanuit Aix naar Cavalaire is ook geen overbodige luxe lees ik al 8-)
Bison Fute geeft op hun site (in het Frans) ook een gedetailleerde voorspelling per wegnummer; hierbij voor jou relevant voor vrijdag 5 en zaterdag 6 augustus 2022 specifiek (dit zijn dus geen generieke adviezen, maar afgestemd op jouw weekend in 2022):

Geen bijzonderheden (behoudens incidenten) vanaf Luxemburg tot aan Beaune (A31)
Voor de A6: vermijden op vrijdag van 11h tot 18h en op zaterdag van 09h tot 13h.
Voor de A7: vermijden op vrijdag van 09h tot 21h en op zaterdag van 06h tot 22h (maw: beter de hele dag niet komen)
Voor de A8: vermijden op vrijdag van 15h tot 20h en op zaterdag van 10h tot 21h (maw: idd vroeg weg uit Aix en Pce!)
Zou dan mooi passen inderdaad (behoudens incidenten): met een vertrek rond middernacht hoop ik (rekening houdend met 2 stops) rond 10:00 bij Lyon te zijn. Kunnen daar mooi kijken of we de A7 afrijden of daar alsnog kiezen ri. Grenoble te rijden en dan via Gap/Sisteron.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

JarnoNL96
woonerf

Bericht door JarnoNL96 » wo 27 jul 2022, 11:48

Chris schreef: wo 27 jul 2022, 11:21 Hier het persbericht: https://www.autobahn.de/suedbayern/verk ... -kirchheim

Het leest eerlijk gezegd vaag en summier, maar ik denk dat het hier gaat om de östlichen Umgehungsstraße van Aschheim (die naast de A99 ligt) en niet om de A99 zelf.

Ik kan mij niet voorstellen dat ze de A99 op het drukste reisweekend van het jaar in Zuid-Duitsland gaan afsluiten. Dan zou het persbericht veel uitgebreider moeten zijn, niet 2 zinnen.
^^ Toch is het gek dat de ADAC dit dan wel zo vermeld op hun site, hun hebben vaak toch wel de goede informatie.
Ik kan me voorstellen dat juist hun dit wel vermelden als dat deel dicht is ipv de A99, die östlichen Umgehungsstrasse is namelijk niet van zulk belang dat dat daarop vermeld wordt lijkt me.

"A99 Autobahnring München in beiden Richtungen zwischen Kirchheim bei München und Aschheim/Ismaning von Freitag, 29. Juli, 16 Uhr, bis Sonntag, 31. Juli, 16 Uhr"

Als ik daar vervolgens op doorklik op hun site komt er een kaartje open en staat het stuk A99 daadwerkelijk afgestreept en niet de paralelweg

Hier het linkje:
https://www.adac.de/verkehr/verkehrsinf ... uprognose/

In een van die drukste reisweekenden is ook de A7 gewoon dicht in noordelijke richting dat is toch ook een belangrijke vakantieroute in dit soort weekenden, het zijn en blijven duitsers ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 jul 2022, 11:54

Ik denk dat de ADAC het dan ook niet goed heeft opgepikt, het bericht is wel aangekondigd als onderdeel van het A99 project, maar de werkzaamheden lijken op de oostelijke bypass van Aschheim te zijn en niet op de A99 zelf.

Zo'n afsluiting zou ook wel groots in de media aangekondigd worden. Zeker gezien de locatie en het tijdstip. Daar is echter niks over te vinden.

Op de verkeerswebsite Bayerninfo is ook niks te vinden van de afsluiting: https://www.bayerninfo.de/de/baustellen ... 52:18.263Z

Wel is op dat kaartje te zien dat die weg naast de A99 de Östliche Umgehungsstraße heet.

Ik vermoed dat Die Autobahn bij het schrijven van het persbericht niet echt goed heeft nagedacht over de titel en bewoording.

JarnoNL96
woonerf

Bericht door JarnoNL96 » wo 27 jul 2022, 12:03

^^ Hmm, ja inderdaad. Ook wel tenenkrommend dat er nu menig vakantieganger in de stress zit omdat hun route dicht zou zijn, puur door het knullig vermelden van de werkzaamheden.
Vrijdagavond zullen we het zeker weten om welk stuk het gaat, maar gezien de geringe media aandacht zal het inderdaad niet om de hoofdrijbaan van de A99 gaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 28 jul 2022, 12:07

https://www.asfinag.at/ueber-uns/presse ... het-bevor/

Asfinag verwacht dit weekend het drukste reisweekend in Oostenrijk. De vakanties in Bayern en Baden-Württemberg starten, en er is ook een F1 race in Hongarije.

Men verwacht bijzonder veel vertraging op de A9 Pyhrnautobahn, omdat hier twee trajecten zijn met een 2+0 systeem (1 rijstrook per richting). Verder verwacht men extra drukte op de A4 van Wenen naar de Hongaarse grens vanwege de F1.

Verder natuurlijk de klassieke drukte op de noord-zuidroutes zoals de A10, A11, A12 en A13.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 28 jul 2022, 14:54

Aardig druk al in Zuid-Duitsland, een eerste vakantiegolf van mensen die vrijdag vrij nemen.

Afbeelding

JarnoNL96
woonerf

Bericht door JarnoNL96 » vr 29 jul 2022, 8:19

Op deze vrijdagochtend aan de voorhand van het (wellicht) drukste weekend van het jaar is het nog erg rustig in Europa. Her en der wat files maar die zijn meer door ongelukken dan door nu al echte drukte.

Wat ook nog wel interessant gaat worden is dat er voor Zwitserland, Zuid Duitsland, Oostenrijk en Noord Italië flink wat regen voorspeld wordt vanaf 14:00 vanmiddag tot morgenochtend, er kan lokaal meer dan 100mm vallen, dat zal de drukte niet ten goede komen deze vrijdagmiddag/avond.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 29 jul 2022, 11:30

Het is nu toch al een stuk drukker geworden en het is nog niet eens 12 uur.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 29 jul 2022, 15:23

In Zuid-Duitsland erg druk. Het totaalbeeld is wel dat de drukte zo vandaag op vrijdag meer rond de steden zit. Op de Franse A7 staat wel forse congestie, evenals bij de Gotthardtunnel. Elders in Frankrijk is het nog niet erg vol met files.

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 29 jul 2022, 19:31

Zijn in twee dagen zonder enig probleem gereden naar Pau - morgen de laatste zucht naar het Baskenland. Gisteren eigenlijk zonder enige file naar Parijs gereden over Lille. Antwerpen heel klein beetje langzaamrijdend en dat was het wel tot Parijs. We hadden het idee opgevat om naar een tentoonstelling in het Musée des Arts Décoratives te gaan en daarna nog een hapje in Parijs te eten alvorens de laatste slag naar Orléans te maken. Eerste keer dat ikzelf langs Arc de Triomphe en over de Champs-Elysées reed, is daarna prima parkeren onder het Louvre. Parijs uitkomen was als verwacht druk -met name wat gridlock rond het Louvre zelf- maar eenmaal op de A10 al niets meer aan de hand. Ook niet bij de werkzaamheden ten noorden van Orléans, die overdag nu toch wel veel gedoe geven.

Vandaag de toeristische route genomen over A20-A89-A65, met doorsteek van A89 naar A62 via Mussidan-Sainte Foy-Duras-La Reole. Leuk door wijnlandschap en waar files rond Bordeaux het alternatief waren (je liep een uur vertraging op tussen Virsac en de afslag naar Arcachon), heb ik me best vermaakt. Of het sneller was dan A10 rijden? Geen idee, want mijn totale omweg tot Biarritz is 150 kilometer met 80 kilometer binnendoor. Maar zeker wel ontspannen. De A20 was wat drukker dan normaal, maar cruise control 135 ging prima. Vrienden bleken ook over de A20 naar het zuiden te rijden en zo ontstond een koffie-date op de Aire de Boismandé, waar het gezellig druk was. Op de A89 kon de cruisecontrol nog omhoog en op de A65 kon je nog net geen kanon afschieten.
Laatst gewijzigd door Pino op za 30 jul 2022, 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 30 jul 2022, 6:55

Op dit moment is de wachttijd om via de A3 van Kroatië naar Servië te komen 6 uur(!)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » za 30 jul 2022, 9:30

Pino schreef: vr 29 jul 2022, 19:31 Zijn in twee dagen zonder enig probleem gereden naar Pau - morgen de laatste zucht naar het Baskenland. Gisteren eigenlijk zonder enige file naar Parijs gereden over Lille. Antwerpen heel klein beetje langzaamrijdend en dat was het wel tot Parijs. We hadden het idee opgevat om naar een tentoonstelling in het Musée des Arts Décoratives te gaan en daarna nog een hapje in Parijs te eten alvorens de laatste slag naar Orléans te maken. Eerste keer dat ikzelf langs Arc de Triomphe en over de Champs-Elysées reed, is daarna prima parkeren onder het Louvre. Parijs uitkomen was als verwacht druk -met name wat gridlock rond het Louvre zelf- maar eenmaal op de A10 al niets meer aan de hand. Ook niet bij de werkzaamheden ten noorden van Orléans, die overdag nu toch wel veel gedoe geven.

Vandaag de toeristische route genomen over A20-A89-A65, met doorsteek van A89 naar A62 via Mussidan-Saint-Étienne Foy-Duras-La Reole. Leuk door wijnlandschap en waar files rond Bordeaux het alternatief waren (je liep een uur vertraging op tussen Virsac en de afslag naar Arcachon), heb ik me best vermaakt. Of het sneller was dan A10 rijden? Geen idee. Wel ontspannen. De A20 was wat drukker dan normaal, maar cruise control 135 ging prima. Vrienden bleken ook over de A20 naar het zuiden te rijden en zo ontstond een koffie-date op de Aire de Boismandé, waar het gezellig druk was. Op de A89 kon de cruisecontrol nog omhoog en op de A65 kon je nog net geen kanon afschieten.
We zijn elkaar gisteren gepasseerd op de A20; ik reed in noordelijke richting onderweg van Albi naar Nieuwegein. Behalve de passage van Parijs en Lille ook geen issues gehad, vertraging opgelopen in Parijs < 30 min.

Je hebt wel heel erg geluk gehad bij Orleans - in zuidelijke richting is het er nu weer compleet bal, net zoals gisteren voor het grootste gedeelte van de dag.

Ben je via de A64 naar de grens gereden of passeer je de Pyreneeën via de N134?

De drukte op de wegen zwelt nu in rap tempo aan, richting zuiden is het al raak op de meeste Franse knelpunten (A6, A7, A9, A10, A75 oa)

Edit: terugkerende reizigers in Frankrijk krijgen na Parijs te maken met een ongeval op de A1 net na het begin van het gedeelte met péage bij Senlis. 2 van de 3 rijstroken zijn daar dicht; er is al een enorme file ontstaan. Omrijden kan via de D1017 en D200.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 30 jul 2022, 10:47

Het is nu extreem druk van München richting Kroatië. Op de A8-A10 staat een file van 60 kilometer in de regio Salzburg en verderop nog eens 25 kilometer rond Bischofshofen.

In Kroatië staat het over zo'n 60 kilometer vast op de A1 vanuit Zagreb richting de splitsing naar Rijeka en Split. Aan de Hongaars-Servische grens worden bij Röszke wachttijden van 4 uur in beide richtingen gemeld. De file is daar op Google Maps niet eens zo lang (6 kilometer).

Op de Franse A7 wordt een reistijd van 4h35 gemeld tussen Lyon en Orange en nog eens 3h tussen Orange en Narbonne.

JarnoNL96
woonerf

Bericht door JarnoNL96 » za 30 jul 2022, 11:03

Chris schreef: wo 27 jul 2022, 11:54 Ik denk dat de ADAC het dan ook niet goed heeft opgepikt, het bericht is wel aangekondigd als onderdeel van het A99 project, maar de werkzaamheden lijken op de oostelijke bypass van Aschheim te zijn en niet op de A99 zelf.

Zo'n afsluiting zou ook wel groots in de media aangekondigd worden. Zeker gezien de locatie en het tijdstip. Daar is echter niks over te vinden.

Op de verkeerswebsite Bayerninfo is ook niks te vinden van de afsluiting: https://www.bayerninfo.de/de/baustellen ... 52:18.263Z

Wel is op dat kaartje te zien dat die weg naast de A99 de Östliche Umgehungsstraße heet.

Ik vermoed dat Die Autobahn bij het schrijven van het persbericht niet echt goed heeft nagedacht over de titel en bewoording.
Het lijkt er inderdaad op dat de A99 gewoon open is, er staat wel file op dat punt maar niet van dien aard dat daar daadwerkelijk iets afgesloten is, maps geeft verder ook niks aan.

Chris schreef: za 30 jul 2022, 10:47 Het is nu extreem druk van München richting Kroatië. Op de A8-A10 staat een file van 60 kilometer in de regio Salzburg en verderop nog eens 25 kilometer rond Bischofshofen.

In Kroatië staat het over zo'n 60 kilometer vast op de A1 vanuit Zagreb richting de splitsing naar Rijeka en Split. Aan de Hongaars-Servische grens worden bij Röszke wachttijden van 4 uur in beide richtingen gemeld. De file is daar op Google Maps niet eens zo lang (6 kilometer).

Op de Franse A7 wordt een reistijd van 4h35 gemeld tussen Lyon en Orange en nog eens 3h tussen Orange en Narbonne.
Ook op de Brenner aan italiaanse zijde is het goed druk, de A22 staat over meerdere stukken vast tussen Sterzing en loopt door tot Verona

Het google maps kaartje van europa om 11.00 op deze zaterdag is een verzameling van bonte kleuren, het drukste punt van de dag moet nog komen maar dit is wel een zwarte zaterdag te noemen.

Afbeelding

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 30 jul 2022, 11:17

Nog een paar plaatjes van Vinci Autoroutes van de situatie in Zuid-Frankrijk om 11 uur. Van Lyon tot Narbonne in totaal 5 uur extra, van Parijs naar de Spaanse grens zo'n 4,5 uur erbij. In de praktijk zal het wel minder zijn, want als je nu aan het begin aanschuift zal op het moment dat je richting het einde gaat een flink deel alweer zijn opgelost. :lol: Overigens is het ook op bijvoorbeeld de A10 - A71 - A75 (Parijs - Beziers via Orléans) heel erg druk.

Afbeelding

Afbeelding

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 30 jul 2022, 12:32

Update van Vinci Autoroutes van 12 uur.

Parijs - Bordeaux: 9 uur reistijd (en daarmee 4 uur file)
Bordeaux - Parijs: 6 uur en 20 minuten reistijd

Bordeaux - Spaanse grens: 2 uur en 3 kwartier reistijd (i.p.v. 2 uur)
Spaande grens - Bordeaux: 3 uur en 20 minuten reistijd

Toulouse - Narbonne: 2 uur en 20 minuten reistijd (i.p.v. 1 uur)

Lyon - Orange: 5 uur en 20 minuten reistijd (en daarmee bijna 4 uur file)
Orange - Narbonne: 3 uur en 45 minuten reistijd (en daarmee 2 uur file)

Tussen Lyon en Narbonne samen is de reistijd dus zo'n 9 uur tegen normaal 3,5 uur. :schrikreactie:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 30 jul 2022, 18:29

Autostrada schreef: za 30 jul 2022, 9:30 Je hebt wel heel erg geluk gehad bij Orleans - in zuidelijke richting is het er nu weer compleet bal, net zoals gisteren voor het grootste gedeelte van de dag.

Ben je via de A64 naar de grens gereden of passeer je de Pyreneeën via de N134?
Het eerste. Somport is naar de Baskische kust een twee uur extra normaal gesproken (150 kilometer en natuurlijk veel enkelbaans weg). Geen file op de reguliere route die dat kan verpesten. Die stond er overigens wel. A64 rond Peyrerohade stond twee kanten uit goede file -klein halfuur vertraging- door een spoedreparatie. De vangrail was daar over wel iets van 100 meter aan gort, dus alles over de rechterstrook in twee richtingen. Op de Spaanse grens stond in de ochtend nog iets van een kwartier voor het Spaanse tolstation, maar die was in de middag al weg. Geen last meer van gehad.

Wat betreft Orléans: ik ben zo onbescheiden te zeggen dat ik dat goed had getimed. Het was volkomen voorspelbaar dat het daar de hele vrijdag en de hele zaterdag bal zou zijn. Donderdagavond zou nooit problematisch zijn, en zo plande ik dus mijn eerste stop 8-)

Hoe dan ook, het was in Frankrijk toch wel vrij heftig deze keer. Hieronder de vertragingen naar Middellandse Zee en Biarritz vanuit Parijs om 13.00 uur in vergelijking met voorgaande jaren. Zie de spoiler.
SPOILER: TOON

Naar de Middellandse Zee 2016-2022
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naar Bordeaux/Biarritz 2016-2022
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(bron)
Laatst gewijzigd door Pino op za 30 jul 2022, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » za 30 jul 2022, 21:34

Na het geweld van vandaag op de Franse autoroutes (wat volledig voorspeld was uiteraard) kijkt Bison Futé alweer vooruit naar het laatste grote vertrekweekend van de zomer van 2022; te weten het weekend van 13 augustus. Dit weekend krijgt ook voor het laatst de kleurcodering 'zwart' voor bepaalde regio's.

Aldus Bison Futé moet je in het weekend van de 13e rekening houden met 'code rood' (zeer druk verkeer) in zowel zuidelijke- als noordelijke richting. Een uitzondering geldt voor de A7, A8 en A9, deze krijgen op de 13e nog de status 'code zwart' (extreem druk verkeer) door het feit dat maandag 15 augustus een nationale feestdag in Frankrijk is, en er dus ook nog extra veel verkeer op pad gaat voor een weekend-trip naar de kust.

Een vertaling van de voorspelling (in het Engels); meer details (ook per wegnummer) zijn te vinden op de website van Bison Futé (uiteraard in het Frans...)

Saturday, August 13 will be a very difficult day on all the country's major connecting axes. This day is classified as red nationally, regardless of the direction of travel.

Throughout the weekend, traffic will be very difficult in Auvergne-Rhône-Alpes and on the Mediterranean Arc, especially on the A7, A8 and A9 motorways.

As the Feast of the Assumption falls on a Monday, we also expect many trips to enjoy an extended weekend.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 31 jul 2022, 14:12

Noord-Duitsland lijkt op dit moment de meeste files van Europa te hebben, ook op vrijwel alle lange-afstandsroutes. In Zuid-Duitsland ook wel files, maar die zijn korter.

In Frankrijk eigenlijk opvallend weinig congestie voor een zondag na de meest zware zaterdag. Noord-Italië ook niet veel loos.

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 31 jul 2022, 14:41

Frankrijk zijn de bekende pijnpunten Bordeaux en Rhônedal. Daar loop je nog steeds redelijke vertraging op, maar door de rest van het land is het lekker cruisen. De Mont Blanc valt nog wel op, in beide richtingen. In Noord-Duitsland zie je dat het Baustelle-seizoen in volle gang is. Elbtunnel in de A7 afgesloten, dus gedoe op alle denkbare alternatieven; ook flinke vertragingen door werkzaamheden elders. Bijvoorbeeld de A27 die een paar weken terug ook al langs kwam. In Zuid-Duitsland lijkt er toch veel verlaat vakantieverkeer, ook eerder files veroorzaakt door ongevallen.

De situatie in Engeland valt me wel op. Vermoed al best wel wat terugreis-verkeer?

En nog even terug naar gisteren: het lokale zondagskrantje hier geeft wel aardige info over hoe de files rond San Sebastián doorgaans lopen. De files staan er op vrijdagmiddag en zaterdag vroeg in de ochtend. Ze worden hoofdzakelijk veroorzaakt door mensen op doortocht naar Portugal of Marokko, minder door mensen die aan de kust neerstrijken. Gevolg is dan ook dat ze zaterdag vroeg in de middag weg zijn. Het tolstation van Irún is het eerste dat aan zijn capaciteit zit. Zit je boven de 7 kilometer file daar -niet ongebruikelijk op die piekmomenten- dan slaat de file terug tot in Frankrijk.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » zo 31 jul 2022, 16:31

Pino schreef: zo 31 jul 2022, 14:41
En nog even terug naar gisteren: het lokale zondagskrantje hier geeft wel aardige info over hoe de files rond San Sebastián doorgaans lopen. De files staan er op vrijdagmiddag en zaterdag vroeg in de ochtend. Ze worden hoofdzakelijk veroorzaakt door mensen op doortocht naar Portugal of Marokko, minder door mensen die aan de kust neerstrijken. Gevolg is dan ook dat ze zaterdag vroeg in de middag weg zijn. Het tolstation van Irún is het eerste dat aan zijn capaciteit zit. Zit je boven de 7 kilometer file daar -niet ongebruikelijk op die piekmomenten- dan slaat de file terug tot in Frankrijk.
Feit is dat het hele Iberisch schiereiland het moet doen met 2 snelwegen (A63/AP-1 + A9/AP-7) die beide slechts 2 rijstroken per richting kennen (de AP-7 is 3 rijstroken op de grens richting noorden, maar telt iets verder terug slechts 2 rijstroken langs Figueres).
Daarnaast kennen beide grensovergangen ook nog een tolstations met een relatief beperkte capaciteit (het station Le Boulou aan Franse zijde is niet uitgebreid qua capaciteit ondanks de verbreding van de A9 en is kleiner dan bijv Gerzat op de A71, het station van Irun is nóg weer kleiner en een heuse bottleneck.).

Het wordt tijd dat er een 3e snelweg verbinding bijkomt; dat zal lastig worden gegeven het geografisch karakter van de grens.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 31 jul 2022, 16:56

Autostrada schreef: zo 31 jul 2022, 16:31 Het wordt tijd dat er een 3e snelweg verbinding bijkomt; dat zal lastig worden gegeven het geografisch karakter van de grens.
Toulouse - Barcelona ligt het meest voor de hand. Daar ligt de route met de grootste potentiële stroom verkeer die nu nog via de A61-A9 rijdt. Er zit nu teveel kilometers enkelbaans in om dit een interessante route te maken ten opzichte van omrijden via de A61-A9.

Westelijker is het verkeersaanbod gewoon te klein en het potentieel te gering om de kosten van een autosnelweg door de Pyreneeën te rechtvaardigen. Toulouse - Lleida of Pau - Zaragoza, het ziet er aardig uit op de kaart maar er is gewoon te weinig verkeer.

In Frankrijk vreesden ze een lawine aan transitverkeer toen de Somporttunnel opende in 2003. Maar daar is helemaal niks van terecht gekomen, er rijden maar 1.300 voertuigen per dag door de tunnel.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 31 jul 2022, 17:18

^^ heb je het dan over een mogelijke route icm de C-16 & RN20?

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » zo 31 jul 2022, 17:41

Voor het transit verkeer zou het echter het meest interessant zijn om de Franse A20 aan te sluiten op de Spaanse A23; zo ontstaat er een nieuw pad tussen Parijs en Madrid en komt er een extra alternatief voor verkeer tussen Portugal en Frankrijk, alsmede verkeer wat naar de Spaanse costa's ten zuiden van Valencia gaat. In zo'n geval zou de Franse A645 doorgetrokken moeten worden door het dal van de Garonne, in combinatie met een 2e buis voor de Vielha tunnel, die vervolgens weer zou moeten aansluiten op een nieuwe Spaanse autovia langs de N230. Bij het gehucht Benabarre zou deze autovia zich moeten splitsen in een tak naar Barbasto (A22) en zuidelijk richting de fameuze A14.

Dit is overigens wel flink OT; wellicht dat deze discussie elders voortgezet moet worden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 31 jul 2022, 20:23

Autostrada schreef: zo 31 jul 2022, 17:41 Voor het transit verkeer zou het echter het meest interessant zijn om de Franse A20 aan te sluiten op de Spaanse A23; zo ontstaat er een nieuw pad tussen Parijs en Madrid en komt er een extra alternatief voor verkeer tussen Portugal en Frankrijk, alsmede verkeer wat naar de Spaanse costa's ten zuiden van Valencia gaat.
Van Parijs (en daarmee de Benelux en Groot-Brittannië) naar Madrid en Andalucia loopt de rechte lijn eerder over Biarritz. Als je iets zou willen op deze corridor, moet je vanaf ongeveer Saint Vincent de Tyrosse, waar de A63 wat zuidwestelijk afbuigt, een rechtstreekse doorsteek naar Pamplona aanleggen en dan de A-15 completeren. Dat heeft wel een bereik naar Spaanse gebieden met in totaal een 10 miljoen inwoners. Portugal en het westen van Andalucia bedienen over iets anders dan de huidige route lijkt me eigenlijk onmogelijk, maar een extra overgang over Roncesvalles helpt die wellicht wel te ontlasten. En in combinatie met een uitgebouwde A-12 zou het zelfs ook nog wat verkeer naar Burgos (en dus Portugal/West Andalucia) kunnen oppakken over een minder bergachtige route dan huidig Bayonne-Burgos.

De Spaanse A-23 moet je niet willen verbinden met de Franse A20, maar met de Franse A65. Maar dan komt verkeer dus nog steeds over Bordeaux aan en wordt het nooit een verbinding naar Madrid. Maar op zich zou een doorsteek richting Valencia/Murcia/Alicante ook wel wat ontlasting kunnen geven op bestaande corridors, die zeker ook heel veel vrachtverkeer trekken. Maar je zou naar diezelfde gebieden ook al veel winst boeken, zeker in Frankrijk, door zoals Chris zegt te routeren over A20-A66-C16. Misschien dan ook aanbinden met de A-27 bij Tarragona om Barcelona te ontlasten. Een verbinding daar geef ik eerlijk gezegd de meeste kans omdat hij in Spanje wel regio’s van een 15 miljoen inwoners bedient en de Franse A9 ontlast.

Hoe dan ook moet je de noodzaak voor een derde overgang niet al te groot maken. Files ontstaan maar een paar keer per jaar en dat is eerder op dagen van uittocht. En als je dan over acht kilometer praat rond Irún - nou, dan weet ik wel wat zwarte zaterdag-knelpunten die dringender iets nodig hebben. Voor de netwerkkaart zou het natuurlijk wel leuk zijn.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 31 jul 2022, 20:57

Autosnelwegen worden nooit voor verkeer dat 1000 km rijdt aangelegd. Het aantal voertuigen dat zo'n afstand rijdt is te laag om dat te verantwoorden. Je moet dus kijken naar regionale verbindingen. En daarvan steekt er in de Pyreneeën 1 route met kop en schouders bovenuit: Toulouse-Barcelona.
De regio Toulouse is een van de sterkst groeiende gebieden van Frankrijk en op dit moment is er vanuit die regio geen hoogwaardige verbinding naar het zuiden. De huidige snelwegroute naar Barcelona is 100 km om. Met een vrachtwagen scheelt dat dus meer dan een uur. Bovendien hebben beide steden al goede verbindingen verder naar het noorden en zuiden, waardoor ook langeafstandsverkeer er voordeel uit haalt (Parijs-Valencia wordt 70 km korter). De huidige AP7-A9 wordt dan veel meer een verbinding vanuit Spanje naar het Rhônedal, de Côte d'Azur en verder naar Italië en Duitsland.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 31 jul 2022, 21:07

Absoluut terecht punt, en zeker eens dat Toulouse-Barcelona kansrijker is. Maar voor Pamplona-Franse A63 vallen ook wel regionale rechtvaardigingen te vinden waaronder de grote hoeveelheid tolmijdend vrachtverkeer op de N-121. Of drukte rond San Sebastián. Verdere verbinding van Pamplona naar zuid (A-15) en west (A-12) is dan eerder het van de plank halen van projecten die al langer klaarliggen. Toegegeven, die komen niet voor niets maar niet van de grond, maar de internationale component kan daar nou net een laatste zetje zijn.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » vr 05 aug 2022, 11:22

De Bison Futé voorspelling van het weekend van 20 augustus staat online.
Voor het vertrekkende verkeer (richting zuiden) hoef je weinig bijzonderheden te verwachten in Frankrijk gedurende dat weekend; de meeste mensen zijn immers al op vakantie (geweest). Het hele land krijgt derhalve ook 'slechts' "code oranje" (druk verkeer), met uitzondering van de A7 (zeer druk verkeer).

In noordelijke richting worden zowel vrijdag, zaterdag en zondag (19, 20, 21 augustus) aangemerkt als "code rood" (zeer druk verkeer). De drukte concentreert zich op de gebruikelijke punten, voor een gedetailleerd overzicht (in het Frans) per wegnummer kun je kijken op de website van Bison Futé.

Hierbij een beknopte samenvatting van de voorspelling (vertaald naar het Engels):

School holidays end in just over a week and most of the road flows concern returns from coastal regions to major cities. The four days of this period will be difficult or very difficult on the roads in the direction of returns, especially on the Mediterranean Arc and the Auvergne-Rhône-Alpes region. The busiest day is expected on Saturday, the difficulties should then decrease until Monday.

On Friday 19, the main difficulties in the direction of returns will begin around 10 a.m. and will continue around 8 p.m. The busiest time slot at the national level should be between 3 p.m. and 7 p.m.

Saturday 20 will be the most difficult day of the weekend in both directions. The difficulties will begin at 9 a.m. and will continue until mid-evening. The peak of traffic jams should be reached between 11 a.m. and 2 p.m. The difficulties will be particularly significant along the Mediterranean and in the Rhône Valley.

On Sunday 21 and Monday 22, congestion will be more limited but traffic will remain important in the direction of returns throughout the day.