Bericht
door Coen Tunnel » di 02 aug 2022, 11:05
De netwerkdoelensystematiek is op zich een goed idee. De gekozen netwerkdoelen zijn ook prima, op een paar kleine kritiekpunten na. Persoonlijk vind ik dat Bergen op Zoom als plaatsvervangend netwerkdoel nu iets te prominent wordt vermeld, ook vanuit richtingen waarin het geen netwerkfunctie heeft voor doorgaand verkeer. Bijvoorbeeld vanaf Breda hoeft Bergen op Zoom niet gelijk vermeld te worden, omdat er geen logische routes zijn waarvoor je bij Bergen op Zoom afslaat. Toch krijgt Bergen op Zoom die prominente rol op de borden. Een ander kritiekpunt is dat juist met de netwerkdoelensystematiek je het relatief kleine Hengelo had kunnen vervangen door het veel grotere Enschede. Op de A50 en A15 wordt doodleuk Nijmegen gebruikt, terwijl die stad niet direct aan één van beide snelwegen ligt, maar voor de A1 moest het per se Hengelo worden omdat Enschede hoek-om lag. Ik snap ergens wel dat voor de continuïteit tussen oude en nieuwe bewegwijzering voor Hengelo is gekozen, maar ik vind dit ook een gemiste kans. Dat Hengelo geen echt netwerkdoel is zie je ook wel aan het feit dat het op de N35 en A18/N18 pas in een laat stadium vermeld wordt, en dat een netwerkverbinding als Arnhem-Hengelo vooralsnog niet op de A50 staat vermeld. Als laatste kritiekpunt zit ik met de status van Leeuwarden. Nu is het een soort hoofddoel-plus, dat op de A7 al vanaf Amsterdam wordt vermeld ondanks dat Zaanstad, Purmerend en Hoorn er nog tussen liggen, en op de A7 vanaf Groningen onder de streep. Maar ik had het ook graag gezien op de A28 vanaf Zwolle. Nu moet je eerst Meppel volgen als A32-doel, dat is toch wat mager. Eerder op de A28 zijn er al ergens bij Nunspeet twee N50-doelen onder de streep (Kampen en Emmeloord), want Kampen alleen is niet richtinggevend genoeg. Maar voor de A32 is Meppel, dat op een steenworp afstand van de A28 ligt, blijkbaar wel richtinggevend genoeg? Leeuwarden had gewoon vanaf KP Hattemerbroek vermeld moeten staan op de A28. En Den Haag had van mij ook een iets prominentere status mogen krijgen, ondanks de beperkte netwerkfunctie. Het is toch één van de grootste steden van het land. Nu krijgt het als einddoel op de A12 nog steeds een prominente plek, maar dat is dan weer een uitzondering.
Ik begrijp dat de lijst van netwerkdoelen niet oneindig kan zijn, en dat uitzonderingen soms nodig zijn. Maar de uitzonderingen zijn soms te selectief. Ik snap niet waarom er in sommige gevallen veel flexibiliteit is, en er in andere gevallen heel star wordt gehandeld.
Verder sluit ik me aan bij je andere opmerkingen. Waar er plek is op de bewegwijzering had de netwerkdoelensystematiek aangegrepen moeten worden om relevante verbindingen tussen landsdelen te bewegwijzeren. De noorderling die naar het zuidoosten moet: als je bij Hattemerbroek komt en moet kiezen tussen Utrecht of Arnhem, is dat misschien niet helemaal duidelijk. Een doel als Eindhoven zou daar echt toegevoegde waarde kunnen hebben. Ons land is dan misschien zo groot als een postzegel, de netwerkdoelensystematiek leunt iets te veel op het westen van het land. In of van/naar het westen lijken er wat makkelijker uitzonderingen te worden gemaakt dan daarbuiten. De potentiële voordelen van de netwerkdoelensystematiek worden niet optimaal benut. En we hebben ook wel gezien dat de ideeën in het begin van de implementatie anders waren dan tegenwoordig, denk aan het bord op de A50 in de buurt van Epe waar Groningen onder de streep stond, weliswaar afgedekt door een blauwe plaat. Maar blijkbaar was toen het idee om dat soort hoek-om-verbindingen ook tijdig te bewegwijzeren, zeker als de beschikbare ruimte het toeliet.
Er worden soms ook drogredenen gebruikt. Groningen wordt vanaf Utrecht niet aangegeven over de A27-A6-A7, wat de kortste en snelste route is. Nee, verkeer wordt geacht de A28 richting Zwolle te volgen. Een van de argumenten die ik las was dat Groningen meer doelen afdekt, bv. ook Assen. Vanaf Utrecht zou A27-A6-A7 naar Assen natuurlijk niet logisch zijn. Maar omgekeerd geldt hetzelfde voor een plaats als bv. Leek. In een andere situatie, op de A12 komende vanaf Oberhausen/Arnhem, heeft men er dan echter geen enkel probleem mee om Rotterdam via de A50 en A15 te sturen, want 'het meeste verkeer is toch onderweg naar de haven'. Allemaal leuk en aardig, maar voor iemand naar Alexander, Terbregge of Ommoord is dat simpelweg 20 km om. Voor iemand naar Nieuwerkerk aan den IJssel, dat je toch meer met het doel Rotterdam associeert dan met de andere A12-doelen Utrecht en Den Haag (ook zo'n uitzondering) nog meer. Maar dat is dan ineens geen probleem.