Snel rijden op Duitse Autobahn

Moderator: Moderatoren

Teetje
verkeersader
Berichten: 608
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Teetje » di 02 aug 2022, 21:10

Vooropgesteld: ik heb géén problemen met het concept van Freie Fahrt an sich. Dat gezegd hebbende.
duikgek89 schreef: di 02 aug 2022, 19:01
Teetje schreef: di 02 aug 2022, 9:49Terwijl ik de voorkeur geef aan remmen op de motor.
Soms kun je het limietbordje niet op tijd lezen om het met uitrollen af te kunnen en zul je vanaf hoge snelheid in de ankers moeten.
Tja, dát is logisch: hoe harder je rijdt, hoe minder de tijd om te reageren en hoe harder je moet remmen.
duikgek89 schreef: di 02 aug 2022, 19:01
En dan is er het afstandhouden, de 'de-helft-van-je-snelheid-in-meters' regel. M.i. leidt dit tot inefficient gebruik van de beschikbare hoeveelheid asfalt en geeft soms rare (lees: krampachtige) situaties, zie mijn opmerking over het remmen.
Waarom inefficient? Vind je het teveel of te weinig?
Bij hoge(re) snelheden is het natuurlijk wel veilig en geeft het meer ruimte om te anticiperen op onverwachte situaties. Maar zie jij jezelf bij 80km/u 40 meter achter je voorganger rijden? Dat vind ik wat aan de voorzichtige kant. Ik heb diverse keren meegemaakt dat Duitsers dus massaal in de ankers gingen bij een snelheidsverlaging om maar die onderlinge afstand te kunnen bewaren. Krampachtig, vond ik het. Men zou misschien beter eerder aangeven dat er een snelheidsverlaging aankomt, zoals de Fransen en Belgen dat doen. Dat geeft tijd en ruimte om je snelheid rustig aan te passen. Lijkt mij veiliger dan zo abrupt te moeten remmen.
duikgek89 schreef: di 02 aug 2022, 1:00Mijn beleving is dus echt anders.
Ja, dat mag natuurlijk. Mijn beleving is juist dat, met name op drukkere momenten, 105 km/u op de cc prima rijdt. Ik ervaar dan geen last van anderen die misschien sneller willen dan is toegestaan. Toegegeven, erg druk kan ik me er ook niet over maken. ook niet bij het inhalen.

Ik erger me meer aan automobilisten die invoegen en menen daarbij voorrang te kunnen nemen. Van die figuren die op de taper rijden, zien dat ik niet naar links kan opschuiven en dan toeterend en gebarend mij de schuld geven van het feit dat ik geen ruimte maak. En al die opmerkingen over in slaap vallen, tja.... :dontknow:

Na 19u zul je mij in NL ook niet vaak sneller zien rijden. Het kost alleen maar méér benzine en op de afstanden die ik rijdt (tot 100 km) is de tijdwinst nihil.

Maar goed, ik dwaal af.

In het buitenland pas ik mijn snelheid aan, aan de daar geldende Vmax. Of ik blijf rustig rechts zitten. Geen probleem voor mij. Maar in Duitsland op de Autobahn de adviesnelheid van 130 km/u aanhouden is een héle opgave, soms.

Zoals ik al eerder postte zorgen de vele gedwongen snelheidswisselingen op sommige AB's voor de onrust die ik ervaar. Een meer gelijkmatige situatie over langere afstand werkt beter denk ik. Een Vmax van 130 (of voor mijn part 140 of 150) kan daaraan bijdragen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76528
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Chris » di 02 aug 2022, 21:26

Teetje schreef: di 02 aug 2022, 21:10 Zoals ik al eerder postte zorgen de vele gedwongen snelheidswisselingen op sommige AB's voor de onrust die ik ervaar.
De laatste keren lange stukken A3 Oberhausen - Frankfurt en de A45 Dortmund - Gießen viel mij ook op dat de maximumsnelheid voortdurend wisselt, op sommige delen bijna elke paar kilometer. Dat komt deels ook door de altijd aanwezige wegwerkzaamheden en kapotte bruggen, maar het wisselt ook best wel veel tussen 100, 130 en onbegrensd.

Soms snap ik bij dit bord ook niet of het nu weer terug gaat van 100 naar 130, of meteen naar onbegrensd gaat.
Afbeelding

Ik heb inderdaad het idee dat men niet echt naar corridorbenadering kijkt en gewoon voor elk punt een aparte maximumsnelheid vaststelt. Waarbij ik niet wil zeggen dat het dan maar overal de laagste moet zijn, maar het is nogal een flipperkast...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Pino » di 02 aug 2022, 21:37

duikgek89 schreef: di 02 aug 2022, 19:01 Frankrijk net zo, als je ongeveer Vmax wilt rijden wordt je vaak compleet onnodig geblokkeerd, afstand houden als je verder ivm verkeer niet verder kunt doet men ook maar half,... Kun je allemaal wel op inspelen, maar dat kan op een weg zonder Vmax ook.
Ik kom in alle landen mensen tegen die onnodig lang links hangen, hem er onnodig voorgooien, kortom zich schuldig maken aan inefficiënt gebruik van de rijstroken. Dat soort weggebruikers bestaat nu eenmaal, en ach, zelf maak ik vast ook wel eens een fout. Dat is een kwestie van diep zuchten, ook daarmee heb je te dealen als je bij de snelste weggebruikers hoort. Waarom het een argument is vóór Freie Fahrt ontgaat me overigens - het lijkt meer een “als je de gang van zaken onprettig vind, is dat omdat jij het niet begrepen hebt”? Nee, het is gewoon een testosteron-cultuur die ik ruim onprettiger vind dan wat ik elders zie (inclusief het feit dat agressief reageren op andere weggebruikers in Duitsland vaker voor lijkt te komen, al is het een minderheid die zich eraan schuldig maakt, en het feit dat discussies daarover te snel eindigen in victim blaming).

Overigens heb ik ook nog wel eens het idee dat onze vrienden met wit-zwart kenteken zelf bovengemiddeld veel links blijven hangen op hun eigen snelwegen. Krijg je van die oneindige treintjes links, met een lege rechterstrook met een paarhonderd meter verderop een vrachtwagen. Ik duid dat dan altijd als angst dat ze er, als ze naar rechts gaan, er links niet meer tussen zullen komen. Ik maak vast een verkeerde aanname wanneer ik denk dat wat meer gelijkmatigheid in de gereden snelheden het ook aantrekkelijker zou moeten maken om naar rechts te gaan en dan weer naar links?

Teetje
verkeersader
Berichten: 608
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Teetje » di 02 aug 2022, 21:44

Pino schreef: di 02 aug 2022, 21:37Krijg je van die oneindige treintjes links, met een lege rechterstrook met een paarhonderd meter verderop een vrachtwagen. Ik duid dat dan altijd als angst dat ze er, als ze naar rechts gaan, er links niet meer tussen zullen komen. Ik maak vast een verkeerde aanname wanneer ik denk dat wat meer gelijkmatigheid in de gereden snelheden het ook aantrekkelijker zou moeten maken om naar rechts te gaan en dan weer naar links?
Mee eens. Dat is precíes wat ik bedoelde met mijn opmerking over te grote en te kleine snelheidsverschillen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Hajo » di 02 aug 2022, 21:57

@Chris: je bord is in Duitsland bekent als "Zeichen 282": Ende sämtlicher streckenbezogener Geschwindigkeitsbeschränkungen und Überholverbote
Dus na dat bord geldt Freie Fahrt. Tenzij uiteraard door een ander bord een maximum snelheid wordt aangegeven.

@Pino: je aanname klopt. Verkeer dat op hoge snelheid rijdt is geneigd links te blijven rijden als het snelheidsverschil met langzaam rijdend verkeer rechts groot is of als zodanig wordt beschouwd. Terug naar rechts kan gevaarlijk zijn wegens het grote snelheidsverschil. Als je dat verkeerd inschat, kan het zijn dat je vol in de remmen moet om een aanrijding met het langzamere voertuig te voorkomen. Daarom kiezen veel mensen ervoor links te blijven rijden.

De oplossing is echter heel eenvoudig: snelheid minderen op de linker rijstrook en pas naar rechts als dit zonder gevaar kan.

Probleem: er zijn mensen die zulk gedrag niet begrijpen en 'm er dan rechts langs proberen te wurmen. Zeer onverstandig en mede daarom verboden. Bovendien bestaat het risico op een Lichthupe of middelvinger als je je snelheid op de linkerrijstrook vermindert.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Pino » di 02 aug 2022, 22:02

Hajo schreef: di 02 aug 2022, 21:57 @Pino: je aanname klopt. Verkeer dat op hoge snelheid rijdt is geneigd links te blijven rijden als het snelheidsverschil met langzaam rijdend verkeer rechts groot is of als zodanig wordt beschouwd. Terug naar rechts kan gevaarlijk zijn wegens het grote snelheidsverschil. Als je dat verkeerd inschat, kan het zijn dat je vol in de remmen moet om een aanrijding met het langzamere voertuig te voorkomen. Daarom kiezen veel mensen ervoor links te blijven rijden.
Mwa, ik doel op situaties waarin het ongebruikte asfalt rechts alle ruimte biedt om daar uit te rijden. En uiteraard is dat dan iets dat die mensen zouden moeten doen die rond de 120-140 rijden, dus die hebben ook niet de langste remweg.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Hajo » di 02 aug 2022, 22:18

^^ Remweg inclusief afgelegde afstand voordat je ook maar begint te remmen, gemiddeld (afhankelijk van conditie voertuig, banden, remmen, belading etc.) en onder ideale omstandigheden (droog, goed zicht), bij 140 km/h = 170 meter. Da's een eind, hoor. Zeker bij zo'n snelheid leg je die 170 meter héél snel af. En dit is dan een noodstop.

Om met 140 vanaf links naar rechts te gaan heb je zelfs meer nodig dan 170 meter, je legt immers ook een afstand af bij het rijstrook wisselen. Je zit dan al gauw op minimaal 350 meter. En dan nog betwijfel ik of je dat gaat redden. Misschien met keramische remmen, een Lamborghini, maar dan nog.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door waldo79 » di 02 aug 2022, 22:39

Moest vorige week ook vanaf 120 km/h hard remmen naar 40 km/h omdat er een file stond na een bocht en het slechte doorzicht vanwege die begroeide middenbermen vanaf de A3. Ja misschien was die 120 km/h aan de snelle kant, maar op rijstrook 1* kun je zelfs bij een naderende file niet maken om zomaar 80 te gaan rijden met een volle rijstrook 2 en 3 naast je.

Nou dan rem je ook wel tot vlak voor de ABS ingrijpt en dat hoeft geen >300 meter te kosten. Ik was al bedacht op een rempartij door het zeer onrustige verkeersbeeld.
*vertaling: rijstrook 1 is links, 2 midden en 3 rechts.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Pino » di 02 aug 2022, 22:57

Hajo schreef: di 02 aug 2022, 22:18 ^^ Remweg inclusief afgelegde afstand voordat je ook maar begint te remmen, gemiddeld (afhankelijk van conditie voertuig, banden, remmen, belading etc.) en onder ideale omstandigheden (droog, goed zicht), bij 140 km/h = 170 meter. Da's een eind, hoor. Zeker bij zo'n snelheid leg je die 170 meter héél snel af. En dit is dan een noodstop.

Om met 140 vanaf links naar rechts te gaan heb je zelfs meer nodig dan 170 meter, je legt immers ook een afstand af bij het rijstrook wisselen. Je zit dan al gauw op minimaal 350 meter. En dan nog betwijfel ik of je dat gaat redden. Misschien met keramische remmen, een Lamborghini, maar dan nog.
Gelukkig rijdt die vrachtwagen door met een 80 per uur, dus je hoeft niet volledig tot stilstand te komen. Dit zijn situaties waar ikzelf doorgaans naar rechts kan, me kan laten inhalen, en weer naar links. Mits die ruimte links ook bestaat, en dan moet je dus niet zo’n treintje hebben.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Wesso » di 02 aug 2022, 23:09

^^ Even naar rechts in een gat doe ik ook regelmatig als er iemand met pak 'm beet 160 aankomt terwijl ik 130 rijd. Wordt vast gewaardeerd. En ik ben ook helemaal niet vijandig tegen de hardrijders, geef ze de ruimte als dat kan en geniet van het voorbijzoeven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Pino » di 02 aug 2022, 23:17

Zoals ik al zei: ik doe het naar mijn gevoel vaker dan de gemiddelde Duitser. Maar doordat die Duitsers dus treintjes vormen en ieder gat opvullen omdat ze het liefste ook 150+ zouden rijden, betaal je er wel met regelmaat een prijs voor doordat je niet zo snel terugkomt. Vraag is of je dat treintjesgedrag, inclusief meteen alle gaten opvullen door gas bij te geven en dan onvermijdelijk weer moet remmen, kunt remmen door de snelheden die zeer ruim boven de genoemde 95e percentiel liggen uit de dynamiek tussen weggebruikers te halen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door duikgek89 » wo 03 aug 2022, 0:36

Teetje schreef: di 02 aug 2022, 21:10
duikgek89 schreef: di 02 aug 2022, 19:01
Teetje schreef: di 02 aug 2022, 9:49Terwijl ik de voorkeur geef aan remmen op de motor.
Soms kun je het limietbordje niet op tijd lezen om het met uitrollen af te kunnen en zul je vanaf hoge snelheid in de ankers moeten.
Tja, dát is logisch: hoe harder je rijdt, hoe minder de tijd om te reageren en hoe harder je moet remmen.
Als je dat snapt, wat was je punt dan?
Bij hoge(re) snelheden is het natuurlijk wel veilig en geeft het meer ruimte om te anticiperen op onverwachte situaties. Maar zie jij jezelf bij 80km/u 40 meter achter je voorganger rijden? Dat vind ik wat aan de voorzichtige kant. Ik heb diverse keren meegemaakt dat Duitsers dus massaal in de ankers gingen bij een snelheidsverlaging om maar die onderlinge afstand te kunnen bewaren. Krampachtig, vond ik het. Men zou misschien beter eerder aangeven dat er een snelheidsverlaging aankomt, zoals de Fransen en Belgen dat doen. Dat geeft tijd en ruimte om je snelheid rustig aan te passen. Lijkt mij veiliger dan zo abrupt te moeten remmen.
Ja, ik hou bij 80km/h wel ca 40m afstand. Wel probeer ik het harmonica effect wat te dempen.
Er zit een gedachte achter halve Tachowaarde die helemaal niet zo slecht is. Juist door de behoefte van de gemiddelde Hollander om z'n voorganger op te eten is het harmonica effect sterker. Bumperkleven lost dat niet op.
Dat de bebording wat uitgebreider kan ben ik met je eens.

Pino schreef: di 02 aug 2022, 21:37
duikgek89 schreef: di 02 aug 2022, 19:01 Frankrijk net zo, als je ongeveer Vmax wilt rijden wordt je vaak compleet onnodig geblokkeerd, afstand houden als je verder ivm verkeer niet verder kunt doet men ook maar half,... Kun je allemaal wel op inspelen, maar dat kan op een weg zonder Vmax ook.
Ik kom in alle landen mensen tegen die onnodig lang links hangen, hem er onnodig voorgooien, kortom zich schuldig maken aan inefficiënt gebruik van de rijstroken. Dat soort weggebruikers bestaat nu eenmaal, en ach, zelf maak ik vast ook wel eens een fout. Dat is een kwestie van diep zuchten, ook daarmee heb je te dealen als je bij de snelste weggebruikers hoort. Waarom het een argument is vóór Freie Fahrt ontgaat me overigens - het lijkt meer een “als je de gang van zaken onprettig vind, is dat omdat jij het niet begrepen hebt”? Nee, het is gewoon een testosteron-cultuur die ik ruim onprettiger vind dan wat ik elders zie (inclusief het feit dat agressief reageren op andere weggebruikers in Duitsland vaker voor lijkt te komen, al is het een minderheid die zich eraan schuldig maakt, en het feit dat discussies daarover te snel eindigen in victim blaming).
Uiteraard kom je overal vervelende figuren tegen. En iedereen vergist zich weleens. En inderdaad, daar heb je mee om te gaan als bestuurder. Ik heb daar in Duitsland niet meer last van dan in andere landen.
Maar waar jij door jouw ervaringen in je eigen overtuiging vast dat een Vmax dat gaat verbeteren, geloof ik daar geen zak van.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Schelpenpaadje » wo 03 aug 2022, 0:44

Wie in slaap valt bij 100km/u kan beter de trein nemen :duck:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door duikgek89 » wo 03 aug 2022, 0:49

Hajo schreef: di 02 aug 2022, 22:18 ^^ Remweg inclusief afgelegde afstand voordat je ook maar begint te remmen, gemiddeld (afhankelijk van conditie voertuig, banden, remmen, belading etc.) en onder ideale omstandigheden (droog, goed zicht), bij 140 km/h = 170 meter. Da's een eind, hoor. Zeker bij zo'n snelheid leg je die 170 meter héél snel af. En dit is dan een noodstop.

Om met 140 vanaf links naar rechts te gaan heb je zelfs meer nodig dan 170 meter, je legt immers ook een afstand af bij het rijstrook wisselen. Je zit dan al gauw op minimaal 350 meter. En dan nog betwijfel ik of je dat gaat redden. Misschien met keramische remmen, een Lamborghini, maar dan nog.
Vuistregels:
Normale remweg ca [(V in km/h)/10]^2 -- 196m
Gevarenremming de helft, 100m. Reactie afstand 40m. Stopafstand dus 140m ongeveer.

ViggenneggiV
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: za 19 feb 2022, 23:35

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door ViggenneggiV » wo 03 aug 2022, 2:09

duikgek89 schreef: wo 03 aug 2022, 0:36
Uiteraard kom je overal vervelende figuren tegen. En iedereen vergist zich weleens. En inderdaad, daar heb je mee om te gaan als bestuurder. Ik heb daar in Duitsland niet meer last van dan in andere landen.
Maar waar jij door jouw ervaringen in je eigen overtuiging vast dat een Vmax dat gaat verbeteren, geloof ik daar geen zak van.
Eensch. Net alsof hier in Nederland waar de automobilist alleen maar geVmaxt wordt er minder treintjes, duwers, rechts inhalers en/ of andere wegaso's zijn dan op Vmax loze strecken in Nachbar Duitsland.

Wie met verstand en inzicht rijdt veroorzaakt net zo weinig overlast op Vmax ba(h)nen als unlimitierte fahrt ba(h)nen. Net zoals een wegmisbruiker net zoveel overlast veroorzaakt op Vmax als ulimitierte fahrt bahnen. Ik vind het een gezocht en 'misgund' argument om die paar aso's die zich altijd misdraagt in het egoïsme om te denken dat het asfalt voor hun alleen is, een vmax als oplossing/ heilig te beschouwen.

Ja, ik vind het heerlijk om de potentie van 'mijn' auto volledig uit te nutten, maar nooit door andere weggebruikers te benadelen. De weg is van ons allemaal en daar gedraag ik me naar. Dus als ze leeg is en er is geen Vmax dan tovert het pedal-to-the-metal een grote glimlach op mijn gezicht. Zeker ook omdat met deze bewust gekozen auto 200+ niet meer is als het vroegere door de vloer heen trappen (maar oh wat waren die rovers, saabs en audi's ook heerlijke auto's).

Om het te rigoreus remmen te voorkomen zou ook ik het een verbetering vinden om x meter van tevoren een snelheidsbeperking aan te kondigen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Pino » wo 03 aug 2022, 8:24

duikgek89 schreef: wo 03 aug 2022, 0:36 Maar waar jij door jouw ervaringen in je eigen overtuiging vast dat een Vmax dat gaat verbeteren, geloof ik daar geen zak van.
Een maximumsnelheid gaat niet de principiële luiheid van mensen wegnemen die voor zichzelf altijd een excuus vinden om niet terug te gaan naar rechts. Maar verklein de snelheidsverschillen tussen de rijstroken en er kan meer interactie bestaan tussen die rijstroken - gewoon omdat minder ruimte nodig is om van rijstrook te wisselen. Maar uit- en dan weer invoegen geeft dan weer ruimte om de 145-rijder de 135-rijder te laten passeren, en dat is waar je naartoe wilt toch?

Maar goed, dat is niet het dragende argument voor een maximumsnelheid voor mij. Dat zit veel meer in de “TGV-treinpaden” die voor hardrijders moeten worden aangehouden, die de “140 kmh intercities” achter de stoptreinen vastzetten. En in een testosteroncultuur waar we wat mij betreft prima zonder kunnen.

Teetje
verkeersader
Berichten: 608
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Teetje » wo 03 aug 2022, 9:19

duikgek89 schreef: wo 03 aug 2022, 0:36
Teetje schreef: di 02 aug 2022, 21:10
duikgek89 schreef: di 02 aug 2022, 19:01
Teetje schreef: di 02 aug 2022, 9:49Terwijl ik de voorkeur geef aan remmen op de motor.
Soms kun je het limietbordje niet op tijd lezen om het met uitrollen af te kunnen en zul je vanaf hoge snelheid in de ankers moeten.
Tja, dát is logisch: hoe harder je rijdt, hoe minder de tijd om te reageren en hoe harder je moet remmen.
Als je dat snapt, wat was je punt dan?
Mijn punt is dat hoe hoger het onderlinge snelheidsverschil en hoe grilliger het verloop van de toegestane Vmax, hoe onrustiger het verkeersbeeld met, lijkt mij, meer kans op filevorming of aanrijdingen. Een vaste Vmax over langere afstand verhelpt dit.

En m.b.t. de Halbe-Tacho regel: hoe meer onderlinge afstand, hoe minder voertuigen de weg op kunnen waardoor de capaciteit van de weg sterk afneemt.
Laatst gewijzigd door Teetje op wo 03 aug 2022, 9:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Wimpie25 » wo 03 aug 2022, 9:40

Ik merk vaker en vaker bij onze Nederlandse vrienden dat door onder het regime van vmax 100 geleefd te hebben, dit ook al tot lakser en soms bijna apathisch rijgedrag leidt op onze snelwegen. Men stond er vroeger al niet bekend om om vinnig te reageren bij het drukke en hectische Vlaamse verkeer, maar het lijkt er nu nog minder in te zitten. Er zit toch wel best een groot verschil op als je je aan je Nederlandse 100 houdt op een Belgische snelweg waar het gemiddelde meer richting 130 neigt.

Als je met die mindset op een Duitse snelweg terecht komt, kan ik best geloven dat je het gevoel hebt van in een flipperkast te zitten.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Kaaiman » wo 03 aug 2022, 9:43

Als er een algemene Vmax wordt ingesteld, waar ik uit oogpunt van verkeersveiligheid en milieu alleen maar voor ben, dan zou jr natuurlijk wat uitzonderingen kunnen maken.

Bijvoorbeeld 's nachts geen Vmax en overdag wel (was al genoemd). Of bepaalde rustige, op hoge snelheden ontworpen trajecten uitzonderen van de regel met een adviessnelheidsbord '130'. Een beetje zoals het Belgische vrachtwageninhaalverbod destijds. Of een combinatie van beide.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Teetje
verkeersader
Berichten: 608
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Teetje » wo 03 aug 2022, 10:00

Wimpie25 schreef: wo 03 aug 2022, 9:40 Ik merk vaker en vaker bij onze Nederlandse vrienden dat door onder het regime van vmax 100 geleefd te hebben, dit ook al tot lakser en soms bijna apathisch rijgedrag leidt op onze snelwegen. Men stond er vroeger al niet bekend om om vinnig te reageren bij het drukke en hectische Vlaamse verkeer, maar het lijkt er nu nog minder in te zitten. Er zit toch wel best een groot verschil op als je je aan je Nederlandse 100 houdt op een Belgische snelweg waar het gemiddelde meer richting 130 neigt.

Als je met die mindset op een Duitse snelweg terecht komt, kan ik best geloven dat je het gevoel hebt van in een flipperkast te zitten.
Vind je het Vlaamse verkeer werkelijk hectischer of drukker dan het Nederlandse? Dat zou ik toch zo niet willen zeggen. En over flipperkasten gesproken: de Belgische rijstijl is altijd duidelijk 'Mediterraner' geweest dan de onze. België stond bij ons dan ook niet bekend om zijn hoge verkeersveiligheid.

Maar de laatste jaren zie je in België ook verandering komen: zo hoog is de gemiddelde snelheid in België niet meer op veel wegen sinds de invoering van b.v. de trajectcontrole en dynamische Vmax.

Toen ik vorige maand op een vrijdag (misschien niet helemaal maatgevend) van Eindhoven naar Calais reed ging het niet veel harder dan 110 km/u en kon ik pas op de E40 voorbij Aalbeke 120 rijden.

Maar goed: terug naar Duitsland ;)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Schelpenpaadje » wo 03 aug 2022, 11:26

Wimpie25 schreef: wo 03 aug 2022, 9:40 Ik merk vaker en vaker bij onze Nederlandse vrienden dat door onder het regime van vmax 100 geleefd te hebben, dit ook al tot lakser en soms bijna apathisch rijgedrag leidt op onze snelwegen. Men stond er vroeger al niet bekend om om vinnig te reageren bij het drukke en hectische Vlaamse verkeer, maar het lijkt er nu nog minder in te zitten. Er zit toch wel best een groot verschil op als je je aan je Nederlandse 100 houdt op een Belgische snelweg waar het gemiddelde meer richting 130 neigt.

Als je met die mindset op een Duitse snelweg terecht komt, kan ik best geloven dat je het gevoel hebt van in een flipperkast te zitten.
Ik geloof niet dat de ervaring die mensen hebben van Duitse of Belgische snelwegen alleen gebaseerd is op het tijdperk van na de invoering van de vmax 100 overdag in Nederland.

De doorsnee automobilist heeft een geheugen dat in staat is herinneringen langer te onthouden, borden aan de grens te lezen en bereid en capabel is zich aan te passen. Dat dit aanpassingsvermogen je niet automatisch de lenigheid van een inwoner geeft blijkt zeker. Dat maakt nog niet dat Nederlanders zich in een flipperkast wanen *omdat* je in Nederland overdag maar 100 mag.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Wimpie25 » wo 03 aug 2022, 12:16

^^
Zoals ik eerder aanhaalde hebben Nederlanders er altijd al voor bekend gestaan er eerder een gezapige rijstijl op na te houden. Ook voor de 100 overdag was in gevoerd.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 03 aug 2022, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Vegi » wo 03 aug 2022, 13:05

Pino schreef: di 02 aug 2022, 21:37
duikgek89 schreef: di 02 aug 2022, 19:01 Frankrijk net zo, als je ongeveer Vmax wilt rijden wordt je vaak compleet onnodig geblokkeerd, afstand houden als je verder ivm verkeer niet verder kunt doet men ook maar half,... Kun je allemaal wel op inspelen, maar dat kan op een weg zonder Vmax ook.
Ik kom in alle landen mensen tegen die onnodig lang links hangen, hem er onnodig voorgooien, kortom zich schuldig maken aan inefficiënt gebruik van de rijstroken. Dat soort weggebruikers bestaat nu eenmaal, en ach, zelf maak ik vast ook wel eens een fout. Dat is een kwestie van diep zuchten, ook daarmee heb je te dealen als je bij de snelste weggebruikers hoort. Waarom het een argument is vóór Freie Fahrt ontgaat me overigens - het lijkt meer een “als je de gang van zaken onprettig vind, is dat omdat jij het niet begrepen hebt”? Nee, het is gewoon een testosteron-cultuur die ik ruim onprettiger vind dan wat ik elders zie (inclusief het feit dat agressief reageren op andere weggebruikers in Duitsland vaker voor lijkt te komen, al is het een minderheid die zich eraan schuldig maakt, en het feit dat discussies daarover te snel eindigen in victim blaming).
Grappig, ik had juist het idee dat in Duitsland rijden voor mij prettiger was. Iets meer doorrijden, en ik had naar mijn idee minder last van mensen die agressief reageren, en ook minder last van mensen die 'm er maar voor gooien. Misschien juist doordat de snelheidsverschillen groter zijn, dat men dan iets minder snel de auto naar links gooit.

Daarentegen ben ik het volledig met je eens dat het een testosteron-cultuur is, en dat is per definitie onprettig. Ik zou het prima vinden als ze de vmax op 150 zetten ofzo. Snel zat voor langere afstanden en geen laagvliegers die 200+ rijden. De snelheidsverschillen worden op die manier wat kleiner, en dus in theorie veiliger.

Teetje
verkeersader
Berichten: 608
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Teetje » wo 03 aug 2022, 13:29

Wimpie25 schreef: wo 03 aug 2022, 12:16Zoals ik eerder aanhaalde hebben Nederlanders er altijd al voor bekend gestaan er eerder gezapige rijstijl op na te houden. Ook voor de 100 overdag was in gevoerd.
Met alle respect, voor mij verwar jij gezapig met defensief en veilig.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Schelpenpaadje » wo 03 aug 2022, 13:37

Retoriek volgens sommigen hier:

"Rijden in Duitsland is prettiger dus er valt niets te verbeteren"

en

"Bijna alle Nederlanders rijden in Duitsland als een omaatje dus jullie hebben geen recht van spreken"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Pino » wo 03 aug 2022, 13:49

Vegi schreef: wo 03 aug 2022, 13:05 Daarentegen ben ik het volledig met je eens dat het een testosteron-cultuur is, en dat is per definitie onprettig. Ik zou het prima vinden als ze de vmax op 150 zetten ofzo. Snel zat voor langere afstanden en geen laagvliegers die 200+ rijden. De snelheidsverschillen worden op die manier wat kleiner, en dus in theorie veiliger.
Laat mij hier ook zo eerlijk in zijn om te zeggen dat ik een stukje flink doorrijden altijd heerlijk heb gevonden. Het heeft in de loop der tijd ook wel goede mogelijkheden opgeleverd, bijvoorbeeld én de ochtendactiviteit van een neven-nichtendag meepakken én toch nog onze vaste wijntour kunnen maken door rond wine o’clock in de Rheingau te zijn. Maar de achterkanten zijn er, en niet alleen op milieu- en veiligheidsgebied. En daaruit heb ik mijn conclusie getrokken. Zet de snelheid op een 140 of 150, geef hem misschien ook ‘s avonds vrij en je houdt nog veel over. Het is niet dat mijn lange ski-weekends of old -vrijdag na werk wegrijden en rond middernacht in Stuttgart, cruise control hoog over een lege A61- dan niet langer haalbaar zijn. Al kom je dat halve uur later aan …

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door Wimpie25 » wo 03 aug 2022, 13:57

Teetje schreef: wo 03 aug 2022, 13:29
Wimpie25 schreef: wo 03 aug 2022, 12:16Zoals ik eerder aanhaalde hebben Nederlanders er altijd al voor bekend gestaan er eerder gezapige rijstijl op na te houden. Ook voor de 100 overdag was in gevoerd.
Met alle respect, voor mij verwar jij gezapig met defensief en veilig.
Dat kan ik best geloven, het is een cultuurverschil zoals er zovelen zijn. En om bij dit topic te blijven, ik voel me prima op de Duitse snelwegen terwijl dat bij onze Noorderburen toch een stuk minder is.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door duikgek89 » wo 03 aug 2022, 17:26

Teetje schreef: wo 03 aug 2022, 9:19Mijn punt is dat hoe hoger het onderlinge snelheidsverschil en hoe grilliger het verloop van de toegestane Vmax, hoe onrustiger het verkeersbeeld met, lijkt mij, meer kans op filevorming of aanrijdingen. Een vaste Vmax over langere afstand verhelpt dit.
Ah nu begrijp ik waar je heen wil.
Ik vind het nogal een paardemiddel waar een extra vooraankondiging een betere oplossing is, die je m.i. sowieso moet willen invoeren, los van de algemene Vmax discussie.
En m.b.t. de Halbe-Tacho regel: hoe meer onderlinge afstand, hoe minder voertuigen de weg op kunnen waardoor de capaciteit van de weg sterk afneemt.
Dat is theoretisch waar, maar weet niet in hoeverre dat op gaat als harmonica effecten gaan tellen.
En dit zijn bij uitstek situaties waarbij je niet koste wat kost moet proberen 200 te rijden; maar als ik in zo'n situatie in het treintje mee rij, heb ik geen last van achterliggers.

Verder zou de VBA op de betreffende momenten gebruikt moet worden en op locaties waar die er niet is maar dit regelmatig voorkomt zou je VBA moeten willen hebben. Ook als je een algemene Vmax gaat invoeren. Zo ken ik stukken die naar mijn mening geen algemene limiet behoeven, maar waar van 06:00 - 09:30 en van 15:00 - 18:00 op weekdagen de VBA op 120 of 130 best welkom is en tussen 09:30 en 15:00 wellicht ook maar op 150 of 160 ofzo.
Wimpie25 schreef: wo 03 aug 2022, 9:40 Ik merk vaker en vaker bij onze Nederlandse vrienden dat door onder het regime van vmax 100 geleefd te hebben, dit ook al tot lakser en soms bijna apathisch rijgedrag leidt op onze snelwegen. Men stond er vroeger al niet bekend om om vinnig te reageren bij het drukke en hectische Vlaamse verkeer, maar het lijkt er nu nog minder in te zitten. Er zit toch wel best een groot verschil op als je je aan je Nederlandse 100 houdt op een Belgische snelweg waar het gemiddelde meer richting 130 neigt.

Als je met die mindset op een Duitse snelweg terecht komt, kan ik best geloven dat je het gevoel hebt van in een flipperkast te zitten.
Snap wat je bedoelt, terwijl de Vlaamse snelwegen buiten de drukke spits prima rijden. En hectiek valt me ook wel mee, ik vind NL erger. Alleen op rustige momenten is de 120 wat te traag imo.

Kaaiman schreef: wo 03 aug 2022, 9:43Bijvoorbeeld 's nachts geen Vmax en overdag wel (was al genoemd). Of bepaalde rustige, op hoge snelheden ontworpen trajecten uitzonderen van de regel met een adviessnelheidsbord '130'. Een beetje zoals het Belgische vrachtwageninhaalverbod destijds. Of een combinatie van beide.
Ik snap je idee, maar laat de algemene Vmax dan weg en gebruik borden + VBA. De andere mogelijkheden zoals in NL en B vind ik echt niet fijn laat staan buitenlanders... Veel logischer, voorspelbaarder en sluit aan bij andere principes.
Vegi schreef: wo 03 aug 2022, 13:05had juist het idee dat in Duitsland rijden voor mij prettiger was. Iets meer doorrijden, en ik had naar mijn idee minder last van mensen die agressief reageren, en ook minder last van mensen die 'm er maar voor gooien. Misschien juist doordat de snelheidsverschillen groter zijn, dat men dan iets minder snel de auto naar links gooit.

Daarentegen ben ik het volledig met je eens dat het een testosteron-cultuur is, en dat is per definitie onprettig. Ik zou het prima vinden als ze de vmax op 150 zetten ofzo. Snel zat voor langere afstanden en geen laagvliegers die 200+ rijden. De snelheidsverschillen worden op die manier wat kleiner, en dus in theorie veiliger.
Ik vind D ook fijner en heb niet het idee dat het testosteron nou zoveel hoger en problematischer is. Eerder dat mensen zich uitleven op de daarvoor minst slechte plekken.

Maar goed, ruim 200 is soms wel wat veel, dus in een hele hoge Vmax, mijn keuze zou 180 of 200 zijn, zie ik wel wat.

Wimpie25 schreef: wo 03 aug 2022, 13:57
Teetje schreef: wo 03 aug 2022, 13:29
Wimpie25 schreef: wo 03 aug 2022, 12:16Zoals ik eerder aanhaalde hebben Nederlanders er altijd al voor bekend gestaan er eerder gezapige rijstijl op na te houden. Ook voor de 100 overdag was in gevoerd.
Met alle respect, voor mij verwar jij gezapig met defensief en veilig.
Dat kan ik best geloven, het is een cultuurverschil zoals er zovelen zijn. En om bij dit topic te blijven, ik voel me prima op de Duitse snelwegen terwijl dat bij onze Noorderburen toch een stuk minder is.
Ik voel me in mijn beide buurlanden meer thuis dan in het land waar ik geboren ben.
Maar ik ben vast raar.

ViggenneggiV
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: za 19 feb 2022, 23:35

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door ViggenneggiV » wo 03 aug 2022, 18:08

^^
Nee hoor het bier is in België en zuid Duitsland beter 😉

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Snel rijden op Duitse Autobahn

Bericht door exroosje » wo 03 aug 2022, 18:21

Ik kom niet zo vaak in Duitsland (meestal alleen met de jaarlijkse vakantie rit) en elk jaar heb ik weer het idee dat het aantal "rasers" minder wordt.
Afgelopen maandag van Gunzburg naar Arnhem eigenlijk nauwelijks mensen mij ingehaald, terwijl ik telkens doortrok naar 150-160 (waar het kon, vooral tussen Frakfurt en Keulen).

Op zaterdag Munchen Ulm trok ik iets harder door, tot ca 180 (dat reed wat rustiger en niet telkens terug naar 100/120/130) maar dezelfde ervaring. Nergens een 200+ rijder gezien.


Van vroeger nog wel eens de ervaring dat er opeens iets in je spiegels opdook met veel grotere snelheid. Lijkt een verre herinnering.

Plaats reactie