[E040][A018] Jabbeke - Veurne - Dunkerque
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [E040][A018] Jabbeke - Veurne - Dunkerque

-
- 4x3 autosnelweg
Kan het Vlaams Gewest zich niet bij de Fransen op diplomatieke wijze gaan beklagen over deze werkwijze? Want de ongevallen gebeuren in Vlaanderen.
-
- expressweg
Ik ben hier dinsdag voor het eerst in jaren terug gepasseerd en ik dacht ook eerst dat het over werken ging, maar het blijft dus eigenlijk een 'verdoken' grenscontrole ten koste van files die je creëert aan de grensovergang en dieper Vlaanderen in. Ik snap gewoon niet dat Frankrijk zich dit kan permitteren, dit is toch in strijd met het verdrag van Schengen?
-
- Moderator
Tja Duitsland en Denemarken doen dat ook al 7 jaar... Oostenrijk is er onlangs wel voor teruggefloten.
-
- 2x2 autosnelweg
Misschien, anderszijds zijn die controles er gekomen door de immense migrantenstromen naar Calais en de kampen die zich uitbreidden tot in West-Vlaanderen. Met andere woorden, Vlaanderen is deels verantwoordelijk en vragende partij om dat probleem terug te dringen, dus ik denk niet dat zij dan FR op het matje gaan roepen.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik denk het niet. Als ik de post van Alfa lees, dan worden de meeste passanten niet tegengehouden. Dan is er nog steeds sprake van vrij verkeer en geen grenscontrole in de oude zin van het woord nl. dat iedereen zijn paspoort moet laten zien.
Als het vermoeden van Alfa correct is (problematiek van illegale migratie in vrachtwagens) dan kan je beargumenteren dat er sprake is van controles op illegale activiteiten en daar mag altijd op gehandhaafd worden. Daarnaast kunnen landen een ontheffing aanvragen om grenscontroles tijdelijk weer in te voeren als dat noodzakelijk is.
-
- 2x2 autosnelweg
Sinds de periode van de aanslagen, is er eigenlijk altijd een vorm van controle aanwezig geweest tussen België en Frankrijk.
-
- 2x3 autosnelweg

De Franse staat wil ook een gigantisch windmolenpark oprichten vlak voor Bray-Dunes vlakbij de kust dat over heel de Vlaamse oostkust zichtbaar zal zijn (tot in Oostende). Daar ligt Vlaanderen én de Belgische federale regering ook al jaren op ramkoers over met de Fransen. Toch doen die koppig hun ding. Dat zal hier ook wel zo zijn. Fransen staan berucht toondoof te zijn voor verzoeken uit het buitenland. Zeker als vermeende 'veiligheidsbelangen' in het spel is.
Overigens zal de effectiviteit van deze grenscontrole sowieso steeds minder worden naar mate de lengte van de maatregel. Want mensen met slechte bedoelingen zullen op den duur ook wel weten dat er een grenspost staat en gewoon via afrit 1 Adinkerke eraf rijden en via de N39 en Franse D601 en D947 terug de snelweg oprijden. Zelfs voor gewoon verkeer begint dat stilaan de betere optie te worden om files veroorzaakt door de grenscontrole te ontwijken (als er tenminste geen 'Plopsa-files' staan). Het rijdt daar ook goed door langs het kanaal.
-
- stadsweg
Aan de Spaans-Franse grens zijn grenscontroles effectief(er) maar aan de Belgisch-Franse grens heb je zodanig veel grensovergangen dat iemand met slechte bedoelingen en een wegenkaart daar makkelijk aan ontsnapt.Alfa schreef: ↑vr 05 aug 2022, 13:15 Overigens zal de effectiviteit van deze grenscontrole sowieso steeds minder worden naar mate de lengte van de maatregel. Want mensen met slechte bedoelingen zullen op den duur ook wel weten dat er een grenspost staat en gewoon via afrit 1 Adinkerke eraf rijden en via de N39 en Franse D601 en D947 terug de snelweg oprijden.
Aan de zuidgrens is de Bielsatunnel nog steeds gesloten tussen 22u en 6u, dat schijnt drugssmokkel tussen de regio Barcelona en Frankrijk tegen te gaan

-
- 2x2 autosnelweg
Ten tijde van PLF en Coronamaatregelen ben ik inderdaad heel gemakkelijk via verharde landbouwweggetjes de grens overgestoken. Als iemand met een lading van 500kg drugs dat wenst te doen, moet ie gewoon eens naar een kaart kijken ipv naar Waze of zo.
Misschien ligt het aan mij en ben ik te ouderwets, maar al dat blind afgaan op apps en zo is totaal onlogisch als je rustig/illegaal een spreekwoordelijke lijn op de kaart wil overgaan.
Misschien ligt het aan mij en ben ik te ouderwets, maar al dat blind afgaan op apps en zo is totaal onlogisch als je rustig/illegaal een spreekwoordelijke lijn op de kaart wil overgaan.
-
- 2x3 autosnelweg
Toen werden diverse kleine grensovergangen zelfs gewoon gebarricadeerd.
-
- 2x2 autosnelweg
Km357 schreef: ↑vr 05 aug 2022, 22:28 Ten tijde van PLF en Coronamaatregelen ben ik inderdaad heel gemakkelijk via verharde landbouwweggetjes de grens overgestoken. Als iemand met een lading van 500kg drugs dat wenst te doen, moet ie gewoon eens naar een kaart kijken ipv naar Waze of zo.
Deze kan ik niet 100% volgen, of een kaart nu op papier of digitaal is, hetgeen dat erop staat is toch hetzelfde. De laatste is vaak nog actueler omdat die constant een update krijgen. Een app zoals Gmaps dient niet enkel voor navigatie maar in de eerste plaats voor kaartlezen. Op basis van de luchtbeelden kan je ook heel gemakkelijk plaatsen en paden vinden die op geen enkele kaart staan. En op een telefoon kan je snel switchen tussen verschillende kaartapplicaties zonder dat je met een 25 keer opgeplooide papieren tafeldoek in de auto moet liggen prullen.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik lees liever van papier dan van een scherm, veel confortabeler voor de ogen ook. Heb ook nog niet de wens om te gaan brillen/lenzen.
-
- 4x5 autosnelweg
Waarschijnlijk proberen de Franse autoriteiten te voorkomen dat er een nieuwe 'jungle' ontstaat bij Calais (de ingang van de kanaaltunnel). Ja dan moet je dus 'ergens anders' controleren.boe! schreef: ↑vr 05 aug 2022, 12:44Ik denk het niet. Als ik de post van Alfa lees, dan worden de meeste passanten niet tegengehouden. Dan is er nog steeds sprake van vrij verkeer en geen grenscontrole in de oude zin van het woord nl. dat iedereen zijn paspoort moet laten zien.
Als het vermoeden van Alfa correct is (problematiek van illegale migratie in vrachtwagens) dan kan je beargumenteren dat er sprake is van controles op illegale activiteiten en daar mag altijd op gehandhaafd worden. Daarnaast kunnen landen een ontheffing aanvragen om grenscontroles tijdelijk weer in te voeren als dat noodzakelijk is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.