Den Bosch - Bibione 13/14 augustus

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Highstreet
zandpaadje

Den Bosch - Bibione 13/14 augustus

Bericht door Highstreet » wo 03 aug 2022, 23:31

In de nacht van 13/14 augustus rijden wij in 1 keer vanuit Den Bosch naar Bibione (nabij Venetië). De korste en snelste route is via München - Salzburg - Villach - Udine. Nu zijn er een aantal opties richting München en ik vraag me af wat de beste optie is. Aangezien het later in het seizoen is en van zaterdag op zondag verwacht ik geen/weinig last van files te hebben.
Wat is volgens jullie de beste optie? Vooral qua werkzaamheden, relaxed rijden en snelheidlimieten.
1. Bij Boxmeer de grens over en dan de 57-40-3-9
2. Bij Boxmeer de grens over en dan de 57-40-3-7-8 (50km/30 min langer volgens maps)
3. Bij Boxmeer de grens over en dan de 57-40-3-67-5-8 (25km/15 min langer volgens maps)
4. Bij Venlo de grens over en dan 61-46-44-61-6-5-8
5. Bij Venlo de grens over en dan 61-46-44-61-48-3-9 (25km/15 min langer volgens maps)

Ik ben benieuwd en wellicht is er ook nog wel een andere goede optie.

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Den Bosch - Bibione 13/14 augustus

Bericht door Pino » wo 03 aug 2022, 23:57

De A3 heeft lange werkzaamheden tussen Würzburg en Nürnberg. Dat lijkt me iets om bij uit de buurt te blijven. En ikzelf vind de A61 een heerlijke snelweg om overheen te gassen bij rustig verkeer; 250+ Kilometer zonder afslagen rechtdoor, niet de bochten en hellingen van de A3, geen steden, heerlijk (als je er op zo’n rustig tijdstip rijdt). De A61 is voor flinke delen op 130 begrensd maar kent nul handhaving; de A3 heeft meer onbegrensd maar flitsers op stukken tussen Köln en Frankfurt waar wel limieten gelden. Hier zit uiteraard een stukje persoonlijke voorkeur in.

Is je keuze op de A61 gevallen, dank dan nog wel na over wat je doet tussen Hockenheim en Stuttgart. Over A5-A8 is korter, maar er zijn werkzaamheden bij Pforzheim. Niet dat je daar nou op files hoeft te rekenen, maar in de nacht is A6-A81 wellicht iets prettiger.

Kijkend naar je varianten zie ik weinig lol in 2, 3 en 5. Pak klassiek Linksrheinisch (neem de snelste route naar de A61 en dan de A8, waarbij je moet nadenken over Pforzheim) of Rechtsrheinisch (neem de snelste route naar Köln en dan A3-A9). Alle rest voegt kilometers toe zonder dat ze tijdswinst terugbrengen. In de Rechtsrheinische variant weet ik niet of ik over Boxmeer zou rijden of over Venlo (en dan heb je tussen Venlo en Kreuz Heumar nog X varianten). Maar dat zal wel afhangen van waar in het Bossche je vertrekt en van wat je gewend bent.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 04 aug 2022, 13:18

De routes waar je bij Gennep de grens over gaat (Duitse A57) hangen zelfs af van waar je in Den Bosch vertrekt. Ik woon in het zuidwesten en kies alleen de grensovergang bij Gennep als ik bij Kamp-Lintfort naar de A42 moet. Woon je dichterbij Hintham, dan is de grensovergang bij Gennep iets interessanter. Het irritante van de route over Gennep is de slinger via Nijmegen.

Highstreet
zandpaadje

Bericht door Highstreet » vr 05 aug 2022, 21:52

Wij vertrekken vanuit Empel. De 61 op is natuurlijk makkelijker via Venlo. Richting de 3 is het iets korter/sneller via Gennep.
Al ik het zo lees dan is via de route 4 via de 61 momenteel de beste optie. Dan vermijden we in ieder geval alle werkzaamheden op de 3. Wellicht de optie via de 6 en de 81 om Pforzheim te vermijden. Dat is 10 minuten langer maar misschien wel fijner zonder die grote werkzaamheden. Files verwacht ik niet, maar die hou ik ook wel in de gaten..

Voor de terugweg geeft Google maps de route via de 9 en de 3 als snelste, maar dan zit je natuurlijk weer met de werkzaamheden bij Neurenberg/Würzburg. De ander opties zijn via de 8 misschien 81-6 en dan of de 61 op en via de 1 en de 57 (ivm de afsluiting van de 61) of via de 5 en 67 naar de 3 en dan naar de 57. Deze twee schelen qua afstand en tijd bijna niks en zijn maar ietsjes langer als over de 9-3.

Hebben jullie tips voor die route op de terugweg? Die gaat ook in de nacht plaatsvinden of zaterdagnacht 27 op 28 augustus of zondagnacht 28 op 29 augustus

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 05 aug 2022, 22:23

Ik zie zo vlug geen reden om de terugweg anders te doen dan de heenweg. In ieder geval wanneer je kijkt naar werkzaamheden en dergelijke. Omwille van de variatie zou je natuurlijk om kunnen gooien, maar je kunt natuurlijk ook beslissen op basis van de vraag of de heenweg goed beviel.

Hoe laat verwacht je te vertrekken voor je terugreis? Als je zondag-maandag rijdt, zul je niet willen eindigen in de ochtendspits rond Köln, maar ook niet in het zondagavond-recreatieverkeer terug naar München. Maar als je tweede helft middag vertrekt uit Bibione en onderweg nog wat eet, zou je laat in de avond München passeren en dan ben je ook Köln ruim vóór ochtendspits voorbij. Dan fiets je daar mooi tussendoor. En ach, misschien vind je dan ook wel dat een 40 minuten tuffen tussen Nürnberg en Würzburg je vroege nacht een beetje breekt - your call.

Wat betreft de afsluiting in de A61 bij Kerpen, lijkt het me in jouw geval zo simpel als A1-A57 naar Gennep.

JarnoNL96
woonerf

Bericht door JarnoNL96 » za 06 aug 2022, 1:24

Highstreet schreef: vr 05 aug 2022, 21:52 Wij vertrekken vanuit Empel. De 61 op is natuurlijk makkelijker via Venlo. Richting de 3 is het iets korter/sneller via Gennep.
Al ik het zo lees dan is via de route 4 via de 61 momenteel de beste optie. Dan vermijden we in ieder geval alle werkzaamheden op de 3. Wellicht de optie via de 6 en de 81 om Pforzheim te vermijden. Dat is 10 minuten langer maar misschien wel fijner zonder die grote werkzaamheden. Files verwacht ik niet, maar die hou ik ook wel in de gaten..

Voor de terugweg geeft Google maps de route via de 9 en de 3 als snelste, maar dan zit je natuurlijk weer met de werkzaamheden bij Neurenberg/Würzburg. De ander opties zijn via de 8 misschien 81-6 en dan of de 61 op en via de 1 en de 57 (ivm de afsluiting van de 61) of via de 5 en 67 naar de 3 en dan naar de 57. Deze twee schelen qua afstand en tijd bijna niks en zijn maar ietsjes langer als over de 9-3.

Hebben jullie tips voor die route op de terugweg? Die gaat ook in de nacht plaatsvinden of zaterdagnacht 27 op 28 augustus of zondagnacht 28 op 29 augustus
Wij rijden 22 augustus naar Oostenrijk en kiezen ook voor de route over de A61 om vervolgende de A6/A81 te pakken, de werkzaamheden op de A5 en de A8 leveren iedere dag toch wel aardig wat vertraging op en zoals je schrijft is dat maar een klein stukje extra.

Voor de terugweg zou ik zoals Pino ook aangeeft fijn dezelfde route rijden als de heenweg, dit lijkt de meest baustelle vrije route en ook minst file gevoelig de afgelopen weken, hangt natuurlijk ook gewoon van het moment af. Die afsluiting van A61 is prima te omzeilen via de A1/A57 zeker aangezien je naar Empel moet. Dan kun je gericht bij Gennep de grens over.

Highstreet
zandpaadje

Bericht door Highstreet » ma 08 aug 2022, 23:49

Dank jullie. Ik ga voor de terugweg voor dezelfde route als heen. Dat lijkt mij wel het beste zo te lezen.