Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Pino » zo 17 apr 2022, 22:33

duikgek89 schreef: zo 17 apr 2022, 22:21 Ik denk dat die plaatsnaam zeer duidelijk iets vertelt, terwijl een landensymbooltje weinig accuraat is. Ja, een (D) bij Emmen gaat je niet naar de grens in Venzelderheide brengen. Maar er zijn genoeg voorbeelden waar het meerdere kanten op kan wijzen.
De meest waarschijnlijke reden waarom er rond Emmen “Meppen (D)” op de borden staat, is dat niet ver van Emmen ook nog een Drents dorp Meppen ligt. Minder om mensen naar de grens te brengen dus, meer om lokale verwarring te voorkomen.

Voor de rest zeker eens met de geringe nauwkeurigheid. In een stad als Venlo maakt het met “Duitsland” wel uit of je naar A40-Duitsland wordt gestuurd of naar A61-Duitsland. En waar ik eerder München noemde: je moet daar toch vooral niet het A-schildje volgen als je eerder in Vorarlberg moet zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Vinny » ma 18 apr 2022, 10:15

De meest waarschijnlijke reden waarom er rond Emmen “Meppen (D)” op de borden staat, is dat niet ver van Emmen ook nog een Drents dorp Meppen ligt. Minder om mensen naar de grens te brengen dus, meer om lokale verwarring te voorkomen.
Dat kan ook met de provincie, en zelfs met de gemeente. Oudega (SWF) bijvoorbeeld; al zie je dat laatste nooit op wegwijzers, maar wel in geschreven stukken tekst. Landenovaaltjes zie je overigens ook in andere landen dan Duitsland alleen. Je kunt het in Nederland toepassen, maar ik denk dat het bijna overal leidt tot meer drukte op het bord en minder duidelijkheid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door verfmeer95 » ma 18 apr 2022, 10:35

^^ Het bekendste voorbeeld daarvan is natuurlijk Hengelo (Gld).

Bas12
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: di 21 feb 2012, 17:52
Locatie: Groningen

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Bas12 » za 30 jul 2022, 13:01

In de Eemshaven zelf wordt de veerdienst inmiddels bewegwijzerd. Zonder haakjes of ovaaltjes, wel met vlaggetjes. Tja. Ik weet niet precies hoe het met wegbeheer in de haven zit, maar ik gok dat de NBd hier niet bij betrokken is geweest. (Bron foto's: Eemshavenonline)
AfbeeldingAfbeelding

Zelf heb ik een aantal weken geleden van deze veerdienst gebruik mogen maken. Kort oordeel: prima in orde en voor herhaling vatbaar.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door waldo79 » za 30 jul 2022, 13:10

We hebben er een nieuwe kern bij in Nederland: Goliath :o

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door boe! » za 30 jul 2022, 13:41

Goliath heeft altijd al op de borden gestaan.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Kaaiman » za 30 jul 2022, 13:48

Als het de poldermolen Goliath betreft, had het op zijn minst wit op bruin met een molenpictogram gemoeten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door boe! » za 30 jul 2022, 13:52

Ja, het gaat om die molen. Dat stond al wit-op-blauw op de borden en dat heeft men blijkbaar overgenomen op het nieuwe bord.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Wesso » za 30 jul 2022, 14:06

Die vlaggetjes zijn wel grappig. Een D-ovaaltje of (D) kan, maar als je alleen Germany of Almanya kent en de vlag kom je er ook. Hoewel vlaggenkennis bij veel mensen ook niet best is, hoe vaak worden de Belgische en de Duitse vlag wel niet door elkaar gehaald...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Snelwegfreak » za 30 jul 2022, 14:27

Bas12 schreef: za 30 jul 2022, 13:01ik gok dat de NBd hier niet bij betrokken is geweest.
Dat weet ik wel zeker. Als je trouwens een goede wegbeheerder bent, had je die mast ook vervangen. Die is héél ver over de houdbaarheidsdatum heen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Palance » za 30 jul 2022, 19:04

Wesso schreef: za 30 jul 2022, 14:06 Die vlaggetjes zijn wel grappig. Een D-ovaaltje of (D) kan, maar als je alleen Germany of Almanya kent en de vlag kom je er ook. Hoewel vlaggenkennis bij veel mensen ook niet best is, hoe vaak worden de Belgische en de Duitse vlag wel niet door elkaar gehaald...
… of de Nederlandse vlag ondersteboven wordt gehangen :twisted:
Bas12 schreef: za 30 jul 2022, 13:01 Zelf heb ik een aantal weken geleden van deze veerdienst gebruik mogen maken. Kort oordeel: prima in orde en voor herhaling vatbaar.
Da’s mooi, ik wil nog wel eens zo’n minicruise maken naar Kristiansand. Probleem is dat de maatschappij adverteert met prijzen vanaf 98 Euro, maar ik in het boekingsproces een kalender oid mis waar je kunt zien welke data welke prijs geldt. Nu moet je datum voor datum proberen. Dat kan beter.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Willem » za 30 jul 2022, 20:02

^^ Dat is normaal als je een overtocht wil boeken.

Toch heb ik op kantoor van diverse collega's gehoord dat ze inderdaad voor een habbekrats naar Noorwegen zijn gevaren.
Al die collega's zijn trouwens in het voorjaar gegaan en ook op een motor. Met een auto ligt alles misschien weer anders.

Hoe dan ook: de veerboot is prima. Maar als je dat hele eind met de auto rijdt, inclusief tol voor die Deense bruggen, vraag ik me nog steeds af wat nu onderaan de streep goedkoper is.

Tegelijk hangt dat uiteraard af van de aanbiedingen van de uitbater van deze veerdienst.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Teetje » wo 03 aug 2022, 10:44

Bas12 schreef: za 30 jul 2022, 13:01 In de Eemshaven zelf wordt de veerdienst inmiddels bewegwijzerd. Zonder haakjes of ovaaltjes, wel met vlaggetjes.
Wat leuk en origineel met die vlaggetjes! En zowaar een Noorse plaats bewegwijzerd in Nederland. 8-)

Voor degene die deze veerdienst genomen hebben: wat staat er aan Noorse zijde voor verwijzing?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door boe! » wo 03 aug 2022, 10:49

^^ Daar stond vroeger alleen Danmark. Dus ik verwacht eerder een toegevoegde verwijzing naar ons land, dan een verwijzing naar een specifieke plaats in ons land.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Snelwegfreak » wo 03 aug 2022, 11:14

Ik kan bevestigen dat er alleen op het ferryterrein bordjes staan met "Color Line Holland Norway Lines":

Foto van 15 juli jl.:
Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Wouter N14 » za 06 aug 2022, 13:44

Willem schreef: za 30 jul 2022, 20:02 Hoe dan ook: de veerboot is prima. Maar als je dat hele eind met de auto rijdt, inclusief tol voor die Deense bruggen, vraag ik me nog steeds af wat nu onderaan de streep goedkoper is.
Er zijn natuurlijk ook andere argumenten. Zo zou ik best met een hobbyauto naar Noorwegen willen maar daarmee is het minder leuk snelwegvreten. Dan is het ideaal als je meteen op plaats van bestemming terechtkomt :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door mvalkenburg » za 06 aug 2022, 15:39

Wij pakken ‘m een keer met de motor, dan scheelt ‘t inderdaad ook behoorlijk veel tijd en saaie snelwegkilometers.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Durashift » za 06 aug 2022, 17:37

Ik las toevallig vanochtend nog een stukje krant van enkele weken geleden waarin NRC redactrice Gemma Veenhuizen deze boot nam, samen met haar ouders, voor een herinneringsreis naar een bepaalde hut in Noorwegen. Zij parkeerden de auto in de Eemshaven en gingen te voet de boot op.
Het autodek is al voor de hele zomer volgeboekt, schreef zij.

De boot zelf is wel wat gedateerd, vond haar vader. Er is entertainment en er waren mensen die slechts heen en weer voeren, kleien minicruise dus.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door mhkamp » zo 07 aug 2022, 8:55

Durashift schreef: za 06 aug 2022, 17:37 Er is entertainment en er waren mensen die slechts heen en weer voeren, kleien minicruise dus.
Beetje hetzelfde als de ferry IJmuiden <-> Newcastle dus.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Palance » zo 07 aug 2022, 9:26

En dat wil ik dus ook keer doen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Hajo » ma 08 aug 2022, 13:12

Ik heb niks met boten. Mij niet gezien. Een overtocht naar een Waddeneiland of de korte oversteek Calais - Dover (bij kalme zee!) gaat nog net, maar langere reizen over water vind ik helemaal niks.

Alleen al het idee dat daar onder je voeten tientallen of honderden meters diep water zit, waarin je kunt verdrinken, bezorgd mij koude rillingen. Tot overmaat van ramp word ik ook snel zeeziek. Ik kan niet tegen dat geschommel. :ziek:

Ik wil nog wel een keer naar Noorwegen, maar dat doe ik óf met mijn eigen auto, via Denemarken en Zweden, óf vliegen en ter plaatse een auto huren. Dat laatste heeft mijn voorkeur. Misschien volgend jaar.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Egbert » ma 08 aug 2022, 13:20

Hajo schreef: ma 08 aug 2022, 13:12
Alleen al het idee dat daar onder je voeten tientallen of honderden meters diep water zit, waarin je kunt verdrinken, bezorgd mij koude rillingen.
Alleen al het idee dat daar onder je voeten duizenden meters diep lucht zit, waarin je naar beneden kunt vallen, bezorgt mij koude rillingen.

;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Snelwegfreak » ma 08 aug 2022, 13:22

Als je Noorwegen goed wilt zien ontkom je niet aan (korte) veerboten, tenzij je vele uren om wilt rijden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Wesso » ma 08 aug 2022, 13:55

^^ En die fjorden zijn heel diep. Het wil er ook nog wel eens hard waaien... ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Kaaiman » ma 08 aug 2022, 14:01

Egbert schreef: ma 08 aug 2022, 13:20
Hajo schreef: ma 08 aug 2022, 13:12Alleen al het idee dat daar onder je voeten tientallen of honderden meters diep water zit, waarin je kunt verdrinken, bezorgd mij koude rillingen.
Alleen al het idee dat daar onder je voeten duizenden meters diep lucht zit, waarin je naar beneden kunt vallen, bezorgt mij koude rillingen.
Sommige fjorden hebben diepe tunnels. Alleen al het idee dat daar boven je hoofd tientallen of honderden meters water en rots zit, waaronder je bedolven kunt worden, bezorgt mij koude rillingen. :)

Overigens, Noren met tunnelvrees vinden al die weguitbreidingen maar niks, vooral niet als daardoor tunnelarme (veer)routes worden opgeheven.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Peter » ma 08 aug 2022, 15:27

En Noren met watervrees zullen de tunnels wel weer waarderen. Of is dat tunnelvisie ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Hajo » di 09 aug 2022, 15:56

Tunnels zijn leuk. :D

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Teetje » di 09 aug 2022, 16:32

Kaaiman schreef: ma 08 aug 2022, 14:01Overigens, Noren met tunnelvrees vinden al die weguitbreidingen maar niks, vooral niet als daardoor tunnelarme (veer)routes worden opgeheven.
Is dat serieus een issue in Noorwegen ja?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Kaaiman » di 09 aug 2022, 21:04

Ja, ik heb daar wel eens van gehoord in Noorwegen. Is in feite een variant van claustrofobie.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Veerverbinding Eemshaven <> Kristiansand (Noorwegen)

Bericht door Vinny » wo 10 aug 2022, 12:48

In Nederland bestaan er ook mensen die bepaalde bruggen niet over durven rijden. Daar heb ik een aantal jaar geleden nog eens een documentaire over gezien. Vaak gaat dat om onbehandelde PTSS, en er schijnt wel een therapie (en aangepaste rijles) te bestaan om die mensen weer met plezier auto te laten rijden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie