Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 05 aug 2022, 11:07

Vrijdag 5 augustus. Om 11 uur al een uur wachttijd richting noorden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » vr 05 aug 2022, 12:13

^^ Ding dong: het is weer augustus. Dit zal het scenario blijven op de meeste dagen, met wellicht wat hogere pieken in het weekend (en dan blijven ze ook tot later staan), maar de begintijd is altijd verrassend gelijk. Ik denk dan altijd maar: da’s het tijdstip waarop vroege vertrekkers van de Meren of de Ligurische Kust bij Airolo zijn. Ik heb het zelf vaak zo getimed dat ik om 7 uur wegreed uit Milaan. Dan kun je het voor zijn.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door marcel » za 06 aug 2022, 19:06

Chris schreef: ma 18 jul 2022, 10:37 Ze hebben ook steeds meer de neiging om afritten af te sluiten om sluipverkeer te voorkomen, dus daardoor moet je al voor het begin van de file er af.
Ik dacht dat alleen de opritten afgesloten werden, zodat je niet de file kunt vermijden door over de oude weg te rijden tot vlak voor de tunnel en daar de snelweg op te rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 06 aug 2022, 20:45

Nu om 20:45 uur staat er nog een lange file (eigenlijk twee files) richting noorden. Het laatste bericht was 2 uur wachttijd. Om de file te vermijden moet je er al bij Biasca af.

Het zou kunnen dat er voor het tunneltracé tussen Faido en Quinto ook gedoseerd wordt. Iets vergelijkbaars zie je richting zuiden ook vaak gebeuren bij Amsteg.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5834
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » za 06 aug 2022, 21:17

^^ Dat laatste was gisteren sowieso al het geval. Toen begon de file rond 17.30 ter hoogte van de afrit Faido.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » za 06 aug 2022, 21:46

Chris schreef: za 06 aug 2022, 20:45 Het zou kunnen dat er voor het tunneltracé tussen Faido en Quinto ook gedoseerd wordt. Iets vergelijkbaars zie je richting zuiden ook vaak gebeuren bij Amsteg.
Ja dat is wat er gebeurt. Het voornaamste opvang-punt is eigenlijk altijd de Stalvredo-tunnel, kort ten noorden van de Raststätte Gottardo-Sud. Maar omdat ze daar aan het werken zijn/waren, is het doseerlicht verplaatst naar ietsje vóór de Raststätte, wat natuurlijk alleen maar betekent dat dit deel van de A2 sneller overstroomt. En dan moet je dus terug naar Quinto. Na Stalvredo krijg je uiteraard nog het doseerlicht bij afrit Airolo, maar dat is eigenlijk altijd maar een korte wachttijd.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door bas1984 » ma 08 aug 2022, 13:58

Klopt helemaal. En het zijn dan de opritten die worden afgesloten (niet de afritten). Dit om te voorkomen dat je de file in zijn geheel voorbij gaat en dan vlak voor de tunnel de snelweg via een oprit weer op gaat.
Handig om te volgen voor de echte actuele vertraging is het Twitter-account: https://twitter.com/TCSGotthard Dit zijn automatische tweets, maar uit ervaring kan ik zeggen dat de gegevens kloppen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » ma 08 aug 2022, 14:06

bas1984 schreef: ma 08 aug 2022, 13:58 (niet de afritten).
Er worden ook wel degelijk afritten afgesloten om te voorkomen dat dorpen vast komen te staan met sluipverkeer.

Bijvoorbeeld: https://www.nau.ch/news/schweiz/auffahr ... g-66189912

Die Polizei sperrte auch die Autobahnausfahrten Faido und Quinto, sowie die Autobahnausfahrt Airolo. Dies, weil sich die Kolonne auf die Hauptstrasse Richtung Gotthard-Pass zwischen Faido und Airolo verlagerte.

Of: https://www.nau.ch/news/schweiz/neue-ma ... g-66236345

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door bas1984 » ma 08 aug 2022, 14:10

Thanks, ik lees het inderdaad. Dat wist ik niet. Is wel een uitzonderlijke situatie. De keren dat ik er gepasseerd ben, waren enkel een aantal opritten dicht. Afritten heb ik nog nooit dicht gezien.
15 kilometer file aan de zuidkant is ook fors. Ik kan me dan inderdaad goed voorstellen dat je dan alsnog besluit om de pas te nemen. Zaak om die beslissing dus altijd tijdig te nemen.

En aan de noordkant wordt dus ook gewerkt met mogelijke afsluitingen van afritten lees ik in je tweede bericht. Zal er goed op letten over een aantal weken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5834
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » ma 08 aug 2022, 14:17

Ik snap het ergens wel dat die afritten worden afgesloten.

Het deel van de weggebruikers die van te voren van plan is de pas te berijden zorgt ervoor dat ze tijdig de A2 verlaten, voor de files beginnen.

Met open afritten midden in de file faciliteer je dat mensen die op weg zijn naar de tunnel alsnog over de pas en dus door de dorpen gaan rijden.

Op drukke dagen zal het feit dat je voor de pasroute de snelweg al vroeg moet verlaten een klein deel van de twijfelaars alsnog laten aansluiten in de file in plaats van door de dorpen te rijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » ma 08 aug 2022, 15:36

^^ Zeker aan de zuidkant zorgt het afsluiten van één afrit (Quinto) wel voor iets van twintig kilometer extra niet-autosnelweg voordat je eens aan die pas kunt beginnen. Tel Faido erbij op en het zijn er 37. Daar mag je wel een half uur respectievelijk 50 minuten voor rekenen op drukke dagen. Samen met de tijds-impact van de pas zelf, telt dat dan toch wel op naar iets dat de file in veel gevallen nog niet zo slecht maakt. Vermoedelijk niet op de momenten met de grootste vertraging, zeg drie uur of meer, maar wel op veel andere.
bas1984 schreef: ma 08 aug 2022, 14:10 Thanks, ik lees het inderdaad. Dat wist ik niet. Is wel een uitzonderlijke situatie. De keren dat ik er gepasseerd ben, waren enkel een aantal opritten dicht. Afritten heb ik nog nooit dicht gezien.
Voor mij ook nieuw, maar het artikel van 4 augustus 2022 is er ook wel vrij duidelijk over dat het een nieuwe maatregel is. Men vindt kennelijk dat het in de dorpen te druk wordt. Dat kan ik voor een deel wel plaatsen: wat op de pasroute uit kan, is in dorpen in het dal potentieel een heel ander verhaal. En als verkeer vaker al tot Erstfeld in de file zal staan door werkzaamheden, worden meer dorpen vaker geraakt door mensen die voor de pas kiezen dan in de “oude” situatie. Die raakt alleen Wassen, want Göschenen heeft een bypass.

Maar eens kijken hoe dit verder gaat, in het bijzonder vanaf volgend jaar Pinksteren! Want als verkeer op de drukste dagen al bij het knooppunt A2/A4 bij Altdorf de snelweg afgaat, en dan maar rustig(er) aan naar de pas rijdt, heb je nog steeds hetzelfde fenomeen in de dorpen. Dan is wellicht het moment dichterbij dat men de H2 tussen Altdorf en Wassen of Göschenen op piekmomenten sluit voor niet-bestemmingsverkeer, zoals je in Tirol al ziet.

poller1
stadsweg
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Gotthardtunnel

Bericht door poller1 » ma 08 aug 2022, 19:31

bas1984 schreef: ma 08 aug 2022, 13:58 Klopt helemaal. En het zijn dan de opritten die worden afgesloten (niet de afritten). Dit om te voorkomen dat je de file in zijn geheel voorbij gaat en dan vlak voor de tunnel de snelweg via een oprit weer op gaat.
Handig om te volgen voor de echte actuele vertraging is het Twitter-account: https://twitter.com/TCSGotthard Dit zijn automatische tweets, maar uit ervaring kan ik zeggen dat de gegevens kloppen.
Ik vind dat twitteraccount maar een rare manier om automobilisten te informeren…

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5834
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » ma 08 aug 2022, 19:59

^^ Wat is er vreemd aan? Exact dezelfde informatie wordt ook op andere manieren gedeeld, zoals via verkeersinformatie op Zwitserse radiozenders en teletekst en de website van TCS.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 08 aug 2022, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » ma 08 aug 2022, 20:10

Ik moet eerlijk zeggen dat een mooie Zwitserse verkeersapp wel leuk zou zijn, eentje die bij voorkeur meldingen met webcams combineert. Maar die is er simpelweg niet. En de link naar het Twitter-account is gewoon de snelste manier om bij de actuele informatie te komen, sneller dan bijvoorbeeld de TCS-website of de websites van ViaSuisse of de SRF. Dit dubbel nu de verkeersinformatie niet meer via teletekst wordt aangeboden.

Extra voordeel van Twitter: het geeft een mooi archief. Je kunt zo terug zoeken naar oude posts en vindt dan snel uit hoeveel file er op dat tijdstip stond.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » ma 08 aug 2022, 20:12

Het account is geautomatiseerd inderdaad. Op zich een prima manier om mensen die specifiek zo'n route rijden te informeren.

Het ANWB Europa account heb ik een tijdje gevolgd, maar dat is eigenlijk amper bruikbaar. Hier zitten volgens mij wel echte mensen achter, maar veel incidenten met grote impact worden pas 2 of 3 uur later opgepikt en ze focussen alleen op de standaard massa vakantieroutes. Je kan nog beter op Google Maps vertrouwen dan dat.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Rein » ma 08 aug 2022, 20:51

poller1 schreef: ma 08 aug 2022, 19:31 Ik vind dat twitteraccount maar een rare manier om automobilisten te informeren…
Ik vind dit soort Twitter accounts juist hartstikke handig, omdat je heel snel bij de gewenste informatie komt. Ideaal wat dat betreft. In Frankrijk hebben diverse snelweg men hun eigen Twitter account en voordat ik die kant op ga abonneer ik me even op de accounts van de wegen die ik ga rijden. En gedurende de rit check ik zo nu en dan even gauw of er nog bijzonderheden zijn. Prima systeem.

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door bas1984 » di 09 aug 2022, 11:22

Chris schreef: ma 08 aug 2022, 20:12Het ANWB Europa account heb ik een tijdje gevolgd, maar dat is eigenlijk amper bruikbaar. Hier zitten volgens mij wel echte mensen achter
Klopt, en soms klopt de info ook gewoon niet. Ik heb de ANWB een keer zien twitteren dat er een file vanwege werkzaamheden was tussen Altdorf en Wassen en dat er daarnaast nog een file stond tussen Wassen en de Gotthardtunnel ivm de wachtijd. Volgens de ANWB was de wachttijd voor de tunnel dat moment 1,5u. In feite was die eerste file ook gewoon een dosseerfile, maar dat "weet" diegene bij de ANWB dan niet. TCS melde datzelfde moment een wachttijd van 3.20u vanaf Altdorf.

Hier nog een voorbeeld van gisteren:

ANWB: https://twitter.com/ANWBeuropa/status/1 ... 8621050881
Werkzaamheden ⚒️ in #Zwitserland op de #A2 Chiasso ► Bazel, tussen Quinto en Airolo 4 km +25 min.

Wegwerkzaamheden? Nee, ook dit is "gewoon" de dosseerfile.
TCS een uur eerder (zie ook nog eens de vertraging van de ANWB, in zowel het moment van de berichtgeving als een andere vertragingstijd): https://twitter.com/TCSGotthard/status/ ... 8056389632

En nog een laatste voorbeeld. Zojuist vraagt iemand aan de ANWB wat de wachttijd richting het noorden is. De ANWB antwoord 15 minuten, terwijl TCS een paar minuten daarvoor Twittert dat de wachttijd inmiddels 45 minuten is.

ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

Re: Gotthardtunnel

Bericht door ChasingCars » wo 10 aug 2022, 12:50

Wij zijn onderweg naar Basel.
Er staat nu al een uur file bij de Gotthard ri noorden.
Denk dat wij via de San Bernardino rijden…

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5834
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » wo 10 aug 2022, 12:53

^^ De route via de San Bernardino is zonder files ongeveer een uur langer. Als er nu 1 uur file staat kan dat lonen. Met een uur file of meer kun je ook via de Gotthardpas rijden. Ook dat kan tijd schelen maar dan moet je wel op het juiste moment de snelweg verlaten.

Skoda Fabia
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 05 feb 2014, 19:32

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Skoda Fabia » wo 10 aug 2022, 13:40

Voor mij zijn de heen en terug reis ook al vakantie. Ik ben op 15 juli j.l. via de Gotthardpas gereden. Mijn navigatie (Sygic) stuurde mij er al af bij Altdorf. Op de terugweg twee weken later uiteraard ook via de pas maar dan via de Via Tremola. Dit was elke kilometer genieten! 8-)
Ik ging toen bij Airolo er af maar je mag nu vanaf Quinto legaal over de vluchtstrook rijden om de file te passeren :woop: Dit wordt met tijdelijke bebording en wegmarkering aangegeven. Als je niet met een caravan rijdt is dit een aanrader!

ChasingCars
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 16 jan 2014, 20:52

Re: Gotthardtunnel

Bericht door ChasingCars » do 11 aug 2022, 7:44

We hebben uiteindelijk de San Bernardino genomen, ruim voor de Gotthard werd dit ook al op borden aangegeven.
Deze is ons prima bevallen, paar keer langzaam achter een vrachtwagen maar de weg is breed waardoor inhalen goed te doen is.
Jammer genoeg zorgden de werkzaamheden bij Zürich wel voor vertraging. Maar het grote voordeel vonden wij dat je de hele tijd doorrijd, in plaats van lange tijd stil te staan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » do 11 aug 2022, 7:54

Mooi dat het voor jou gewerkt heeft. En op een doordeweekse dag verbaast dat niet enorm. Weet wel dat op de drukste tijdstippen ook langere vertragingen ontstaan op de San Bernardino en dan ben je wel een beetje in de aap gelogeerd. En ook dan wordt met borden de omweg aangeraden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5834
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » do 11 aug 2022, 8:56

ChasingCars schreef: do 11 aug 2022, 7:44 We hebben uiteindelijk de San Bernardino genomen, ruim voor de Gotthard werd dit ook al op borden aangegeven.
Weet dat dit zomers vrijwel standaard wordt aangegeven, ongeacht hoe lang de files zijn. Oftewel wanneer dit op de borden staat kun je er niet vanuit gaan dat de route over de San Bernardino sneller is.
Jammer genoeg zorgden de werkzaamheden bij Zürich wel voor vertraging. Maar het grote voordeel vonden wij dat je de hele tijd doorrijd, in plaats van lange tijd stil te staan.
Dat is zeker een voordeel. Een voordeel dat je trouwens ook hebt als je via de Gotthardpas rijdt. Al heb ik liever dat zo veel mogelijk mensen de tunnel of de San Bernardino nemen, dat scheelt weer drukte ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 13 aug 2022, 10:50

De file richting noorden bestaat weer uit drie doseerfiles: voor de tunnel zelf, de hoofddosering bij die verzorgingsplaats en bij Faido voor de tunnels. Je kan er nu nog net bij Faido af om de H2 te bereiken.

Bij de San Bernardino wordt overigens nauwelijks vertraging gemeld.

Afbeelding

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door bas1984 » za 13 aug 2022, 13:15

Ja, de wachttijd loopt weer flink op. De ANWB telt het weer niet bij elkaar op. Vind ik toch slecht, wetende dat toch ook veel mensen vertrouwen op die informatie.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 13 aug 2022, 13:28

Hier heb je zo'n situatie dat je er al bij Biasca af moet om de file te vermijden:

Afbeelding

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door bas1984 » za 13 aug 2022, 13:55

Ja, en het is tevens de laatste mogelijkheid dat het fysiek kan. TCS meldt dat de afrit Faido is afgesloten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » di 16 aug 2022, 10:36

https://www.srf.ch/news/schweiz/gotthar ... pft-werden

Volgens de SRF heeft er nog nooit zoveel file voor de Gotthardtunnel gestaan als deze zomer.

In juli 2022 was er sprake van 350 staustunden, in juli 2019 was dat 265 staustunden.

Die Ausfahrten Erstfeld und Amsteg werden zudem «dosiert», es werden also nur so viele Fahrzeuge von der Autobahn auf die Kantonsstrasse gelassen, dass es auf dieser keinen Stau gibt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » di 16 aug 2022, 12:27

^^ Nu vind ik het aantal file-uren hier niet de meest relevante statistiek. Des te belangrijker is hoe lang die files dan zijn, oftewel iets uitgedrukt in kilometerminuten per jaar. Maar goed, kan zijn dat ook die statistiek er bepaald niet op vooruit gaat.

Heeft er iemand ervaring mee hoe druk de H2 Altdorf-Göschenen nou precies is op dagen met veel file? Is dat nou inmiddels een lange sliert met mensen die richting pas willen? Voorheen was toch altijd het verhaal dat je op drukke dagen nou niet op maximumsnelheid de pas op kon rijden, maar dat het bepaald niet vast stond. De verkeersinformatie van Google Maps heeft me nou ook nog nooit een beeld gegeven van slierten traag verkeer op de Kantonsstrasse, maar wellicht verandert dat of is ontstaat lokaal in dorpen als Wassen of Amsteg een soort permanente accordion die het in die dorpen natuurlijk ook onprettig maakt? En speelt er daar daadwerkelijk een probleem dat mensen een stuk wachttijd denken te kunnen skippen door H2 te rijden tot Wassen en dan weer de A2 op te gaan? Voor het laatste lijkt afsluiting van oprit Wassen me een makkelijke oplossing, maar voor het eerste beweeg je bijna onvermijdelijk naar de Tiroolse stap dat je alleen op de H2 tussen Altdorf en Göschenen mag komen als je aantoonbaar bestemmingsverkeer bent. Want het afrit-doseren vanaf afrit Erstfeld, dat gaat natuurlijk alleen maar werken zolang verkeer niet massaal de A2 al bij Altdorf gaat verlaten om er zeker van te zijn de pas te kunnen pakken. Hoewel zo'n stap de dorpen weer wat zou ontzien, raakt men daar dan ook wel weer van de regen in de bereikbaarheids-drup; zie de klachten in het artikel dat men niet over de A2-vluchtstrook langs de file mag.

De enige echte oplossing is en blijft natuurlijk het verhogen van de capaciteit van de tunnel. Er na oplevering van de tweede buis en renovatie van de eerste gewoon 2x2 van maken. Het is wel goed dat nu vanuit de Alpen zelf de roep ontstaat dat de leefbaarheid van de dorpen onder druk staat. Laat maar eens een beeld ontstaan dat die gebieden die men probeert te beschermen met het principe dat de capaciteit van de transitroutes niet omhoog mag daar zelf de prijs betalen. Want als je de prijs al niet betaalt met de verslechterde bereikbaarheid van je dorp of veel verkeer op weg naar de pas in je dorp, betaal je de prijs natuurlijk ook met de uitstoot van een vrijwel permanente file op de A2. Verdubbelen die tunnel!

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5834
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » di 16 aug 2022, 13:11

^^ Antwoord op deze vraag:
Pino schreef: di 16 aug 2022, 12:27 Heeft er iemand ervaring mee hoe druk de H2 Altdorf-Göschenen nou precies is op dagen met veel file? Is dat nou inmiddels een lange sliert met mensen die richting pas willen? Voorheen was toch altijd het verhaal dat je op drukke dagen nou niet op maximumsnelheid de pas op kon rijden, maar dat het bepaald niet vast stond.
Ik ben op maandag 25 juli rond lunchtijd over de pas gereden. Om de files voor de tunnel te vermijden moesten we toen de afslag Erstfeld nemen. De netto lengte van de file in kilometers op dat moment moet ik verschuldigd blijven.

Over de volledige lengte van de H2 konden wij goed doorrijden (lees: tegen de vmax aan, of zoveel langzamer als het nemen van bochten e.d. vereist), met uitzondering van twee korte momenten waarop een langzamer voertuig (een foodtruck en later een camper) voor ons reed.

Ik weet niet in hoeverre deze ervaring representatief is voor de rest van de zomerperiode. Maar mijn indruk is niet dat er sprake is van een lang sliert met mensen. Voor zover je de vmax niet haalt komt dat eerder door een enkeling die voorzichtig rijdt of een enkel voertuig dat om technische redenen niet sneller omhoog gaat. Waarachter zich een treintje verzamelt, dat echter vrijwel meteen oplost zodra het langzame voertuig kan worden ingehaald (vrijwel altijd binnen een paar kilometer). Dat is eigenlijk altijd zo geweest in de keren dat ik over de pas ben gereden verspreid over de afgelopen 17 jaar.

Plaats reactie