Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Rene » vr 05 aug 2022, 22:28

Tijdens mijn vakantie in Portugal afgelopen 3 weken ben ik erop gestuit dat er nogal wat A-nummers in Maps zichtbaar zijn, die NIET worden weergegeven langs de weg.
A31. Betreft de IC2. Dat nummer heb ik tussen de IP3 en Coimbra op zowel bewegwijzering als op de hectometerpaaltjes zien staan.
A35. Betreft de N234 (is dus een N-weg met status autosnelweg). Dat nummer N234 staat dus ook op de bewegwijzering. Op de hectometerpaaltjes staat IC12.
A37. Staat langs de weg als IC19 aangegeven.

Overigens worden in de navigatiebeschrijvingen WEL de juiste wegnummers gebruikt.
Ik vermoed dat het ermee te maken heeft dat de Portugese overheid nummers in de 30-serie en hoger als gereserveerde nummers heeft vastgesteld, en dat deze al te ijverig direct in Maps zichtbaar zijn gemaakt zonder te checken of deze ook echt worden weergegeven. Van de A33 weet ik dat deze wel op de borden staat, maar voor veel andere A30+ nummers is dat dus niet het geval.

Tenslotte ook een heel storende fout: de A1 staat op Maps als E1 weergegeven, maar het is de E80. In plaats van A1-E80 wordt er E1-IP1 op Maps aangegeven, en dat is simpelweg niet wat je in werkelijkheid aantreft. Sowieso: Het E-nummer is in Portugal niet relevant (wordt alleen op doelenborden aangegeven) en dus hoort niet op de kaart over het A-nummer heen geprojecteerd te worden. Maar ja, dat geldt behalve voor België zo ongeveer voor elk land van Europa. Gek dan toch dat de norm voor Maps wordt gebaseerd op de uitzondering en niet op de regel...
E-nummers zijn ondergeschikt aan A-nummers, dat is de realiteit die Google een keer onder ogen moet zien en moet implementeren in haar kaartbeeld.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Alfa » di 09 aug 2022, 0:19

Erg vervelend aan Street View is altijd dat als je het scherm verlaat je teruggestuurd wordt naar de locatie die je aanvankelijk ingaf. Als je wat rondzoekt is dat knap vervelend. Waarom wordt niet teruggegaan naar de plaats waar je laatst het gele mannetje neergezet hebt?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Vinny » di 09 aug 2022, 9:34

René schreef:en dat deze al te ijverig direct in Maps zichtbaar zijn gemaakt zonder te checken of deze ook echt worden weergegeven.
Een door de wegbeheerder uitgegeven wegnummer wordt weergegeven ook als het niet op terrein zichtbaar is!
Er ontbreken op wegwijzers simpelweg te veel nummers om er van uit te gaan dat het nummer niet bestaat. Google probeert wel aan de hand van het schema dat Marcel heeft te bepalen in welk land welk nummer aangegeven moet worden:
https://sites.google.com/site/roadnumberingsystems/home

Maar zoals je wellicht kunt zien als je bij Portugal kijkt: het systeem is zo ingewikkeld dat ik me goed kan voorstellen dat operatoren daar makkelijk fouten mee maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door marcel » wo 10 aug 2022, 18:10

Alfa schreef: di 09 aug 2022, 0:19 Erg vervelend aan Street View is altijd dat als je het scherm verlaat je teruggestuurd wordt naar de locatie die je aanvankelijk ingaf. Als je wat rondzoekt is dat knap vervelend. Waarom wordt niet teruggegaan naar de plaats waar je laatst het gele mannetje neergezet hebt?
Dit is inderdaad een bekend probleem dat ik een paar maanden geleden voor het eerst gezien heb.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Wesso » za 13 aug 2022, 19:06

Er zijn nieuwe Streetviewbeelden in Veenendaal en Ede van juli 2022. Die zijn nauwelijks een maand oud. Mijn huis en auto staan er nu op, de auto inmiddels al voor de derde keer: in 2010 bij de eerste eigenaar, vorig jaar in Veenendaal en nu in Ede. :)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6977
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Wimpie25 » di 30 aug 2022, 17:06

Nieuwe beelden van juli 2022 in het Brusselse. Aan het weer te zien zullen ze bij Google op pad geweest in de stedelijke regio in de week van 21 juli. Dat is namelijk de enige week deze zomer dat het weer echt enkele dagen wat minder geweest is. Je kan nu meteen ook al 13 jaar aan beelden raadplegen die aangeven dat - ondanks alle vaak vervloekte werken - de omgeving van de Kruidtuin eigenlijk nog altijd halfbakken chaos is. :mrgreen:

https://www.google.be/maps/@50.8531417, ... 384!8i8192

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Sibren » di 30 aug 2022, 20:40

Het is tegenwoordig ook mogelijk in de mobiele Google Maps app om historische Street View beelden te bekijken. :top:
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door mavas » wo 31 aug 2022, 12:22

Hoe verwerkt Google eigenlijk de verkeersdata in Nederland???
Onderstaand voorbeeld klopt namelijk niet. De N525 is OPEN van de A1 naar Hilversum.
De N525 is DICHT van Hilversum naar A1.

Waze verwerkt dit wel goed. Googel meldt dat de N525 in BEIDE richtingen dicht is. Hoe werkt dit?

Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Seat Ibiza » wo 31 aug 2022, 12:56

^^
Viel mij vorige week ook al op dat de info totaal onbetrouwbaar is die Maps soms geeft. Bij het verlaten van het Saastal kon ik volgens Maps via de tunnel rijden:

https://goo.gl/maps/JW6pzsiCsZdXiCfSA

Die tunnel is echter al een paar jaar dicht vanwege ombouw tot (toerit van de) A9... :wall:
Gelukkig wist ik dit en kwam ik niet voor verrassing te staan.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6977
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Wimpie25 » wo 31 aug 2022, 13:03

In Vlaanderen wordt deze info van overheidswege aan Google aangereikt. Via hetzelfde platform dat de radio-omroepen gebruiken in hun verkeersberichtgeving. Dus bij ons heb ik nog niet tegengekomen dat het echt niet klopt.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Sibren » wo 31 aug 2022, 19:14

Vorige week bleef een stukje van de A50 Waterberg -> Beekbergen op Maps ook als gestremd gemarkeerd, terwijl de hele snelweg alweer open was. Ik had het toen even gecheckt met de verkeersinformatie van de ANWB.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Vinny » wo 31 aug 2022, 21:16

Wimpie25 schreef: wo 31 aug 2022, 13:03 In Vlaanderen wordt deze info van overheidswege aan Google aangereikt. Via hetzelfde platform dat de radio-omroepen gebruiken in hun verkeersberichtgeving. Dus bij ons heb ik nog niet tegengekomen dat het echt niet klopt.
Wellicht dat het Vlaams verkeerscentrum wat nauwkeuriger data aanlevert dan de leverancier van Nederlandse data. In Wallonië heb ik zelf wel fouten gespot, maar die leken me eerder te wijten aan vertaalproblemen. Het is wel handig voor een externe partij om Engelstalige informatie aan te leveren: binnen de Google organisatie zijn er veel minder Franstalige en Nederlandstalige operatoren beschikbaar voor het handmatig inkloppen van gegevens.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Alfa » za 03 sep 2022, 18:35

^^ Tsja, Google mag al blij zijn dat de info aangeleverd wordt. Het is hun verantwoordelijkheid om de info te filteren, niet die van de aanbieder. Overheden werken uiteraard in de officiële taal van het gebied.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Vinny » zo 04 sep 2022, 21:01

Google mag al blij zijn dat de info aangeleverd wordt.
Tja als je er zo naar kijkt :roll:

Volgens mij is het goed verwerken van incidenten en werkzaamheden tamelijk essentieel voor een routeplanner. Google (en andere navigatieproviders) zijn geen alwetende organisaties, het staat of valt met het adequaat aanleveren van betrouwbare informatie. Als externe partijen het laten afweten dan heb je er niet zo veel aan natuurlijk. Waze werkt volgens mij op basis van input van de gebruikers. Dan ben je ook afhankelijk van hoeveel mensen dat systeem daadwerkelijk gebruiken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door mavas » zo 04 sep 2022, 21:20

Hoe verklaar je dan het voorbeeld van de N525? Daar heeft de wegbeheerder 100% accuraat betrouwbaar de informatie verspreid. Gewoon via Melvin inzichtelijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Vinny » zo 04 sep 2022, 21:32

Daar ben ik zelf niet bij betrokken dus dat weet ik niet ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Wesso » ma 05 sep 2022, 0:57

Na wat rondsnuffelen op LinkedIn denk ik dat Localyse, een ICT-marketingbedrijf uit Bodegraven wel eens een belangrijke speler kan zijn wat betreft de informatie op Google Maps. Ze presenteren zich als "Google Maps NL". Uit de reviews op, je raadt het niet, Google Maps blijkt dat er ook gemeenten gebruik maken van hun diensten als er een situatie niet klopt op de kaart. Ze kunnen dat kennelijk snel oplossen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Vinny » ma 05 sep 2022, 17:25

Is dat aanbesteed? Wel een wonderlijke manier van doen. Maar goed, zullen wel gelabeld zijn als 'trusted user'. Beetje Facebook achterna gaan, door allerlei dochterbedrijfjes als tussenpersonen te nemen. Liever heb ik dat soort tussenhandel niet. Het is natuurlijk wel goedkoper :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » wo 07 sep 2022, 20:48

Gisteren heb ik Google Maps voor het eerst in tijden weer eens gebruikt om te navigeren. Ik gebruik normaal altijd Waze.

Nu is Waze niet perfect, maar Google Maps is dat ook niet. Op een rit van 30 kilometer tussen twee bestemmingen aan hoofdwegen koos Google Maps voor een parcour door woonstraten terwijl het volstrekt onduidelijk was waarom. In het algoritme wellicht sneller, maar je hoort tussen twee hoofdwegen niet dwars door een woonwijk te hoeven. Ergens bij Annecy wou hij mij ook linksaf laten slaan waar dat niet mocht. En de maximumsnelheden kloppen ook lang niet altijd, in Waze kloppen die vrijwel altijd tot op de meter nauwkeurig.

Dus ja, Google Maps is ook verre van perfect.

S3mv
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 13:00

Re: Google Earth & Maps

Bericht door S3mv » wo 07 sep 2022, 21:09

^^

Houdt Google Maps überhaupt rekening met het type weg waar je op rijdt? Wat jij beschrijft heb ik ook meerdere keren in Italië mogen ervaren. Overigens, als je nu van Alkmaar naar Amsterdam een route plant stuurt Maps je doodleuk door Assendelt via de 'beruchte' Ambachtslaan. De gehele route in Assendelft tot aan de s154 is totaal niet geschikt voor doorgaand verkeer en met de hoeveelheid fietsers op de Dorpsstraat kan het nog gevaarlijk zijn ook. Dit verklaart overigens wel waarom ik soms Duitse platen zie als ik daar fiets...

Edit: blijkbaar gaat er iets mis bij de kruising om de N246 op te gaan? Dat verklaart ook de route door Assendelft waarschijnlijk dan...

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Google Earth & Maps

Bericht door doorn » wo 07 sep 2022, 22:13

Vanmiddag ook nog verkeerd gereden met Google Maps in Italië.
We reden hier en gingen richting Alberobello, volgens Maps was het volgende actiepunt pas over een paar kilometer, dus besloot de weg rechtdoor te volgen, toen realiseerde ik me dat Alberobello linksaf was, maar toen kon ik niet snel genoeg meer schakelen om toch linksaf (er kwam ook verkeer vanaf de andere kant, dus had dan moeten stoppen), dus maar rechtdoor gereden. Wel grappig dat er vlak voor mij een andere Nederlander reed die ook op het door Maps aangegeven punt keerde. :lol:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door mavas » wo 07 sep 2022, 23:51

S3mv schreef: wo 07 sep 2022, 21:09 ^^

Houdt Google Maps überhaupt rekening met het type weg waar je op rijdt? Wat jij beschrijft heb ik ook meerdere keren in Italië mogen ervaren. Overigens, als je nu van Alkmaar naar Amsterdam een route plant stuurt Maps je doodleuk door Assendelt via de 'beruchte' Ambachtslaan. De gehele route in Assendelft tot aan de s154 is totaal niet geschikt voor doorgaand verkeer en met de hoeveelheid fietsers op de Dorpsstraat kan het nog gevaarlijk zijn ook. Dit verklaart overigens wel waarom ik soms Duitse platen zie als ik daar fiets...

Edit: blijkbaar gaat er iets mis bij de kruising om de N246 op te gaan? Dat verklaart ook de route door Assendelft waarschijnlijk dan...
Wat bizar! Je mag van Google inderdaad niet linksaf slaan van de N203 naar de N246, maar je mag wel een kruispunt verderop keren om daarna alsnog dezelfde N246 op te rijden.
Ongelofelijk. Hoe kan dit nou weer?


Het voorbeeld dat ik eerder gaf blijft ook vaag. Helaas nog geen antwoord op gehad.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Vinny » do 08 sep 2022, 8:26

Dan zit er toch ergens een restrictie gemodelleerd. Dat hoort natuurlijk niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door marcel » vr 09 sep 2022, 12:26

mavas schreef: zo 04 sep 2022, 21:20 Hoe verklaar je dan het voorbeeld van de N525? Daar heeft de wegbeheerder 100% accuraat betrouwbaar de informatie verspreid. Gewoon via Melvin inzichtelijk.
Dit is inmiddels gecorrigeerd. Ik weet niet waar het vandaan kwam, maar er zat inderdaad in beide richtingen een restrictie.
Je mag van Google inderdaad niet linksaf slaan van de N203 naar de N246
Hier zit inderdaad een fout, dit heb ik ook doorgegeven.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door marcel » zo 11 sep 2022, 16:31

En die fout is nu ook gecorrigeerd.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Durashift » zo 11 sep 2022, 23:17

^^ Ja, ik zit al te kijken nu: de route wat maps aangeeft is heel normaal, rijd ik best wel vaak (weer).

Goed dat het zo gecorrigeerd kan worden.

Al herken ik wel de ergernissen die Chris omschrijft. Kom ik ook tegen met (werk)dagelijks maps gebruik.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door mavas » ma 12 sep 2022, 9:37

Hoi Marcel, ook hier gaat iets niet goed:

Er is een probleem op de Rustenburgerlaan in Haarlem met de interpretatie van de kaartdata. Het staat zo te zien gewoon precies correct omschreven in de NDW-data.
De Rustenburgerlaan is in een richting afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Van oost naar west is de weg gewoon open, dus richting Kleine Houtweg/Houtplein is de weg gewoon open voor al het verkeer.

Afbeelding

Waze en Google zien het als een afsluiting in 2 richtingen!:

Afbeelding Afbeelding

Tomtom is de enige die de data correct interpreteert:
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Google Earth & Maps

Bericht door JB81 » ma 12 sep 2022, 11:05

Afgelopen weekend stuurde Maps mij richting de afgesloten A27 Utrecht-Gorinchem. Toen ik thuis de kaart eens goed bekeek, was alleen de verkeersinformatie niet beschikbaar op de afgesloten rijbaan (geen groen/geel/rode balk). De gebruikelijke rood-wit gestippelde afsluiting met :C2: was nergens te bekennen.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Google Earth & Maps

Bericht door mvalkenburg » ma 12 sep 2022, 12:53

Maar daarvoor in ruil krijg je nu wel ongevraagd standaard de brandstofzuinigste route voorgeschoteld. Ook als je dat uit zet.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Jump » wo 21 sep 2022, 21:43

Als ik op een straatnaam zoek in maps wordt nu de ganse straat in een paarse kleur aangeduid. Dat is soms wel handig als een straat kleine zijwegen met zelfde naam heeft en zo.

Plaats reactie