Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Chrysa
autoweg

Re: Waze

Bericht door Chrysa » di 14 jun 2022, 22:39

In de Baltische staten ook erg goed bevallen, waar ik het voor alles gebruikt heb omdat de ingebouwde navigatie blijkbaar na Polen ophoudt. Heeft me flink wat geld bespaard bij de mobiele flitsers. :woop:

Qua navigatie doet waze wel rare dingen, dwars door woonwijken omdat het 3 meter korter is en dat soort dingen.

Edjekadetje
zandpaadje

Re: Geen eenduidige aanwijzing op rotonde

Bericht door Edjekadetje » di 14 jun 2022, 22:58

duikgek89 schreef: za 11 jun 2022, 1:32
Edjekadetje schreef: vr 10 jun 2022, 23:44Met alle respect, je bedoeld het goed, maar dit is complete bullshit.
Wat echt bullshit is, is jouw reactie. Waze gebruikt een algoritme om de meest duidelijke instructie te geven. Waarbij de interpretatie totaal geen relatie heeft tot verkeersregels en die ook zeker niet ondermijnt. Maar als je het niks vind dan staat het je vrij een fatsoenlijke suggestie te doen of een andere app te gebruiken in plaats van op deze manier tegen een vrijwilliger van leer te trekken op basis van halfbakken argumenten.
Ook zo'n fijne reactie, wat mankeert jou?
In de eerste plaats refereer ik naar een opvatting als zou er verschil in rotondes bestaan.
Ten tweede kan ik niet ruiken wie hier een vrijwilliger of gebruiker van het systeem is.
Ik trek niet va leer, ik ga gewoon een open discussie aan omdat ik met een vraag zit.
Halfbakken argumenten? Lees jij eerst de Wegenverkeerswet nog eens door.
Ik weet genoeg inmiddels.
En jouw manier van reageren vind ik lichtelijk overspannen.
Ik schrijf mij uit op dit forum, veel succes.
Wie denk je wel helemaal dat je bent!

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 14 jun 2022, 23:29

Aha, dus jij mag iemand uitkafferen, zolang je achteraf maar roept dat het een open discussie moest voorstellen, maar als ik je woorden omdraai dan kun je daar niet tegen?
Citeer mij het artikel van de WVW anders eens waar je zo stellig naar verwijst, ik vond die definitie waar je zo snel niet terug namelijk.
Misschien snap ik dan ook waarom dat in deze discussie van toepassing zou zijn en waarom dat zou betekenen dat Waze het fout zou doen. Volgens mij is dat argument complete flauwekul, want hoe een extern hulpmiddel de route wil aangeven op een rotonde is iets anders dan juridische definitie van een rotonde. En ook als een juridische definitie geen verschil maakt, iedereen die weleens buiten komt weet dat het aantal takken kan verschillen, net zoals de naderingshoeken van die takken. Prima om op basis daarvan een sub onderverdeling aan te maken en de instructies aan te passen zodat ze makkelijk te begrijpen zijn.
Chrysa schreef: di 14 jun 2022, 22:39 In de Baltische staten ook erg goed bevallen, waar ik het voor alles gebruikt heb omdat de ingebouwde navigatie blijkbaar na Polen ophoudt. Heeft me flink wat geld bespaard bij de mobiele flitsers. :woop:

Qua navigatie doet waze wel rare dingen, dwars door woonwijken omdat het 3 meter korter is en dat soort dingen.
Soms heeft Waze er een handje van om wat rare routes te preferen, die theoretisch marginaal sneller zouden kunnen zijn.
Vind verder dat het algoritme aardig goed werkt bij drukte.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 14 jun 2022, 23:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox » di 14 jun 2022, 23:36

Edjekadetje schreef: di 14 jun 2022, 22:58
duikgek89 schreef: za 11 jun 2022, 1:32[...]
In de eerste plaats refereer ik naar een opvatting als zou er verschil in rotondes bestaan.
Ten tweede kan ik niet ruiken wie hier een vrijwilliger of gebruiker van het systeem is.
Ik trek niet va leer, ik ga gewoon een open discussie aan omdat ik met een vraag zit.
Halfbakken argumenten? Lees jij eerst de Wegenverkeerswet nog eens door.

[...]
Ik hoopte dat ik met mijn reactie je frustratie constructief kon sturen en dat het dit soort discussie ging voorkomen. Ik ben inderdaad een vrijwilliger bij Waze en doe dit in mijn vrije tijd zonder enige vergoeding (op een jaarlijkse all-expenses-paid meeting na), maar ik zou toch hopen dat dit geen verschil zou maken in hoe je met mensen omgaat. Want eerlijk gezegd: je reactie kwam zeer bot over voor mij. De meeste reacties die "Met alle respect" beginnen, zijn dat eigenlijk. Maar ik doe dit ondertussen al enkele jaren, en heb geleerd dat niet persoonlijk op te nemen.

Verder vind ik duikgek89's argument overigens volledig terecht, zij het ook redelijk bot verwoord. Er is effectief geen enkele wet die oplegt hoe een navigatiesysteem de instructies moet organiseren ("geen relatie tot de verkeersregels"). Uiteraard zijn de instructies best duidelijk en mag het niet de bedoeling zijn om de mensen opzettelijk verkeerd te sturen, maar dat ligt wettelijk nergens vast. Daarmee vrees ik dat de basis van je argument onderuit gehaald wordt. Het doel is om mensen te begeleiden met begrijpelijke instructies, en dat wordt hier volgens mij behaald.

Maar zoals eerder gezegd: je afkeur voor deze soort van instructies is zeker een geldige mening om te hebben en te delen. Ik denk niet dat de meerderheid van de mensen het met die mening eens zijn, maar dat is niet aan mij om te bepalen. Enkele jaren geleden hebben we wel eens gepolst naar de voorkeur onder de kaartbewerkers en daar kwam vooral naar boven dat ze het huidig algoritme wel goed vinden. Maar meningen kunnen veranderen over tijd.
Waze Belux Global Champ

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 15 jun 2022, 7:56

Edjekadetje schreef: di 14 jun 2022, 22:58
duikgek89 schreef: za 11 jun 2022, 1:32
Edjekadetje schreef: vr 10 jun 2022, 23:44Met alle respect, je bedoeld het goed, maar dit is complete bullshit.
Wat echt bullshit is, is jouw reactie. Waze gebruikt een algoritme om de meest duidelijke instructie te geven. Waarbij de interpretatie totaal geen relatie heeft tot verkeersregels en die ook zeker niet ondermijnt. Maar als je het niks vind dan staat het je vrij een fatsoenlijke suggestie te doen of een andere app te gebruiken in plaats van op deze manier tegen een vrijwilliger van leer te trekken op basis van halfbakken argumenten.
(...)
Wie denk je wel helemaal dat je bent!
Heren, alsjeblieft. Laten we even normaal doen tegen elkaar. Elkaar zo aanspreken doen jullie maar ergens anders, niet op dit forum. Eventuele volgende fitties worden verwijderd met mogelijk een officiële waarschuwing.
M.v.g. het moderatorenteam
Enne gojje mins blieft altied leave.

eersteopel
polderweggetje

Bericht door eersteopel » do 11 aug 2022, 19:48

Tot voor een kleine 2 weken terug gebruikte ik altijd BringGo in mijn Opel Corsa van 2015. 2 weken terug was er voor die app een update in de Google Play Store maar helaas geen goede update. Als ik de app opstart crasht die nu direct en geeft aan 'BringGo is gestopt'. Deinstalleren en opnieuw installeren werkte ook niet, dus ben ik op zoek naar een nieuw navigatiesysteem en hoor veel goede verhalen over Waze. Sterker nog; ik heb er eind van de middag al even mee zitten spelen. Voor ik het wist had ik in mijn eigen woonstraat (als gast, dat gelukkig wel) een file doorgegeven :facepalm:.
Echter zijn mijn auto en telefoon niet meer de allerjongste. Mijn auto is een Opel Corsa van oktober 2015 (modeljaar 2016 als ik me niet vergis) en mijn telefoon is een Samsung Galaxy S7 van juni 2018.
Kan Waze ook (via Android auto) op mijn Intellilink navigatiescherm worden weergegeven? Of zit er niets anders op dan een telefoonhouder op de ruit te plakken en daarop Waze te laten draaien?
Ik heb nu Android auto op mijn telefoon staan, maar snap er eigenlijk niet zo veel van. Een deel van wat ik zie als ik de app open is te zien op bijgevoegde schermafbeelding.

Dit was een optie die ik bijgekocht heb: Advanced IntelliLinkpakket met IntelliLink met navigatie-ondersteuning via smartphone, Bluetooth, AUX-in en USB aansluiting, 7” kleuren touchscreen, Digital Audio Broadcast (DAB+).

Klopt het overigens dat het een gratis app is; ook in de kaarten? Of moet je daar wel voor betalen?

Afbeelding

Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox » do 11 aug 2022, 22:13

Ik vrees dat ik de mogelijkheden van Intellilink niet ken. Als het effectief Android Auto ondersteunt, kan je er Waze zo op gebruiken. Anders durf ik het niet meteen te zeggen.

Waze is volledig gratis, en dit wereldwijd. De inkomsten van Waze komen 100% uit advertenties. Die komen in de vorm van zoekresultaten, iconen op de kaart en een stilstaande afbeelding die getoond kan worden voor zo lang je stil staat aan een kruispunt. De nodige delen van de kaart worden automatisch gedownload bij het starten van een route. Dus als je wifi hebt op je startpunt en mobiele data wilt besparen kan je de route al eens op voorhand laten berekenen. Waze rekent er op dat het tijdens je rit ook internet heeft, zodat het je een andere route kan geven als je route plots trager wordt wegens file of zo. Maar op zich kan het ook offline werken, zolang de kaart al maar ingeladen is.
Waze Belux Global Champ

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 12 aug 2022, 8:34

Zou het misschien kunnen zijn dat je infotainmentsysteem van je auto niet voorbereid is op Android Auto @eersteopel?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 12 aug 2022, 11:08

Wat me trouwens de laatste tijd opvalt: Hier in de omgeving zijn veel bruggen die open gaan in dit zomerseizoen. De meldingen daarvan komen met zeer veel vertraging binnen heb ik het idee. De melding "gevaarlijke situatie, rijstrook afgesloten" die wordt gebruikt voor brugopeningen krijg ik altijd als de brug allang weer beschikbaar is voor het wegverkeer.
Er lijkt hier iets niet goed te gaan.

Kan dit aan Wegstatus liggen of is het iets van Waze?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 12 aug 2022, 11:13

waldo79 schreef: vr 12 aug 2022, 8:34 Zou het misschien kunnen zijn dat je infotainmentsysteem van je auto niet voorbereid is op Android Auto @eersteopel?
Een rondje Google leert dat android auto support pas vanaf versie R4.0 van IntelliLink erop zit. Geen idee of het model deze versie heeft. Zo ja, dan zou het gewoon moeten werken met alle apps die Android Auto ondersteunen lijkt mij.

eersteopel
polderweggetje

Bericht door eersteopel » vr 12 aug 2022, 19:44

Het zou mij niet verbazen als Opel in 2015 gedacht heeft we hebben BringGo dus het voorbereiden van Android auto is niet nodig! Ik heb net even een rondje Google gedaan en een paar van de hits die ik vind zijn onderstaande van Corsa Drivers en Opel forum. Deze persoon heeft de auto pas in 2020 gekocht, maar wel tweedehands; hij is dus van 2015. Als ik dit zo eens lees heeft die auto Intellilink 3.0. Kan ik dit trouwens zelf ook ergens achterhalen wat mijn auto voor Intellilink heeft?

https://www.corsa-drivers.nl/viewtopic.php?t=12732
https://opel-forum.nl/forums/topic/inte ... ke-heb-ik/

Als ik deze Intellilink inderdaad ook heb dan zit er niets anders op dan een telefoonhouder met Waze op de ruit te plakken.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 13 aug 2022, 1:30

^^^ Ik denk het ook. Ik heb ook even wat zitten lezen.. maar dat Android Auto icm Intellilink is pas op de Astra voor het eerst beschikbaar gekomen.

Niet voor niks is dat BringGo voor de 'mindere' modellen ontwikkelt// kennelijk kon dat uit.. want een Adam is nou ook niet zo'n verkooptopper.
Volgens mij hebben ze e.e.a. vooral voor Chevrolet (Azië) ontwikkeld.
https://www.bringgo.com/compatibility/comp03.php

Google schrijft zelf ook dat Android auto pas voor de Corsa (modeljaar) 2016 beschikbaar is.
https://www.android.com/intl/nl_nl/auto ... y-vehicles

Ik zou even, op weg van of naar je werk, bij Jetten in Cuijk stoppen om op basis van je chassisnummer te laten achterhalen welke versie van intellilink in jouw Corsa zit én of dat misschien nog op te halen is naar een recentere versie zodat android auto wél kan draaien?

Heb je al wel met een USB kabel geprobeerd om bijvoorbeeld Google Maps te tonen op het scherm in je auto? Kabeltje is soms stabieler dan de blauwe tand verbinding.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 13 aug 2022, 9:13

^^ Android Auto (en ook Apple Carplay) werkt bij de draadloze varianten niet via Bluetooth maar via Wifi. Dat zat sowieso vaak al niet op de eerste generatie apparaten waar het op zat.

eersteopel
polderweggetje

Bericht door eersteopel » zo 14 aug 2022, 19:47

Durashift schreef: za 13 aug 2022, 1:30 ^^^ Ik denk het ook. Ik heb ook even wat zitten lezen.. maar dat Android Auto icm Intellilink is pas op de Astra voor het eerst beschikbaar gekomen.

Niet voor niks is dat BringGo voor de 'mindere' modellen ontwikkelt// kennelijk kon dat uit.. want een Adam is nou ook niet zo'n verkooptopper.
Volgens mij hebben ze e.e.a. vooral voor Chevrolet (Azië) ontwikkeld.
https://www.bringgo.com/compatibility/comp03.php

Google schrijft zelf ook dat Android auto pas voor de Corsa (modeljaar) 2016 beschikbaar is.
https://www.android.com/intl/nl_nl/auto ... y-vehicles

Ik zou even, op weg van of naar je werk, bij Jetten in Cuijk stoppen om op basis van je chassisnummer te laten achterhalen welke versie van intellilink in jouw Corsa zit én of dat misschien nog op te halen is naar een recentere versie zodat android auto wél kan draaien?

Heb je al wel met een USB kabel geprobeerd om bijvoorbeeld Google Maps te tonen op het scherm in je auto? Kabeltje is soms stabieler dan de blauwe tand verbinding.
Mijn auto komt niet van Jetten in Cuijk, maar van Motorhuis (tegenwoordig Mulders groep) in Nijmegen. Maar inderdaad geen slechte tip om daar even langs te gaan óf er een e-mail aan te wagen om aan de hand van het chassisnummer een en ander te laten achterhalen. Met de USB kabel heb ik het nog niet geprobeerd. Gisteren wel met Google Maps gereden met het geluid via het Infotainmentsysteem maar dan kun je weer geen radio luisteren....
Dat ging overigens prima behalve dat ik binnendoor naar de eindbestemming werd gestuurd. Ik had ook de hoofdweg kunnen volgen want het bedrijf waar ik naar onderweg was zat bij een rotonde vanaf de hoofdweg op de hoek.
captain007 schreef: za 13 aug 2022, 9:13 ^^ Android Auto (en ook Apple Carplay) werkt bij de draadloze varianten niet via Bluetooth maar via Wifi. Dat zat sowieso vaak al niet op de eerste generatie apparaten waar het op zat.
Mijn vader heeft een Opel Astra gekocht ik oktober 2019, maar die is van januari 2019. Deze werkt niet met de BringGo ellende maar heeft navigatie via een andere weg geïntegreerd! Mijn Opel Corsa van 2015 heeft inderdaad geen Wifi!

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 16 aug 2022, 15:07

Ik had dit ook al gemeld in de Waze-app, maar nog geen reactie gezien.

Er zijn deze week en volgende week werkzaamheden op de Rustenburgerlaan n Haarlem. De halve rijbaanafzetting die wordt toegepast wordt door Waze op een of andere manier aangezien als afsluiting, wat tot gevolg heeft dat ik steeds wordt omgeleid. Hoe komt dat toch dat Waze dit automatisch als afsluiting interpreteert???
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 16 aug 2022, 17:01

Heb je gekeken wat er in Melvin staat? Daar krijg je mogelijk je antwoord.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 16 aug 2022, 17:29

In LTC (waar Haarlem nog gebruik van maakt) https://bereikbaarheid.andes.nl/haarlem kan ik niks van een afsluiting vinden:
Vanuit LTC gaat het naar het landelijke database van het NDW, waar Wegstatus het dan weer naar Waze verstuurt.
In de 2 verkeersplannen is er geen afsluiting van de Rustenburgerlaan voor autoverkeer te vinden.

Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 16 aug 2022, 17:33

Dan is het er waarschijnlijk door een burger in gekalkt en door anderen bevestigd.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 16 aug 2022, 18:57

mavas schreef: di 16 aug 2022, 17:29 In LTC (waar Haarlem nog gebruik van maakt) https://bereikbaarheid.andes.nl/haarlem kan ik niks van een afsluiting vinden:
Toch wel, ten oosten van de H.J. Koenenstraat is de Rustenburgerlaan in beide richtingen afgesloten volgens het kaartje. Dat klopt dus niet.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 16 aug 2022, 19:32

^^ De fietsstroken zijn afgesloten, niet de rijbaan, tijdens de werkzaamheden. Fietsverkeer wordt dan over de rijbaan geleid, waardoor autoverkeer om en om langs de afzetting wordt geleid. Dat is wat je daar ingetekend ziet.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 16 aug 2022, 20:32

^^ bewust zo in de applicatie gezet om autoverkeer te ontmoedigen?

Wellicht een software regel?
Immers, rijstroken eruit nemen om fietsverkeer mogelijk te maken tijdens werkzaamheden wordt, naar mijn idee, steeds vaker toegepast. Logisch misschien.. fietsverkeer is ook steeds drukker..alhoewel het nu nog vakantietijd is.. dus minder schooljeugd op de fiets.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » wo 17 aug 2022, 14:50

Dit is de data die door NDW wordt uitgespuugd:
https://www.wegstatus.nl/roadworknl/AND ... 94E2E098D/

En op basis daarvan is hij dichtgezet.
Ik heb hem er nu uitgehaald.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

eersteopel
polderweggetje

Bericht door eersteopel » wo 17 aug 2022, 22:05

Durashift schreef: di 16 aug 2022, 20:32 ^^ bewust zo in de applicatie gezet om autoverkeer te ontmoedigen?

Wellicht een software regel?
Immers, rijstroken eruit nemen om fietsverkeer mogelijk te maken tijdens werkzaamheden wordt, naar mijn idee, steeds vaker toegepast. Logisch misschien.. fietsverkeer is ook steeds drukker..alhoewel het nu nog vakantietijd is.. dus minder schooljeugd op de fiets.
Rijstroken eruit nemen voor fietsverkeer wordt inderdaad steeds vaker toegepast.
Echter zijn ze hier in de buurt aan een brug aan het werk (de brug bij Grave) en daar wordt het fietspad afgesloten en wordt tegen de schooljeugd (en andere fietsers) gezegd jullie moeten rekenen op 20 minuten extra reistijd en dus eerder van huis gaan. Dit was nét voor de schoolvakantie en nét na de schoolvakantie weer. Er rijden pendelbusjes waar ze in mee moeten rijden met hun fiets op een aanhanger. Door de hittegolf loopt het werk uit omdat de slijtlaag van het asfalt niet hecht (op de rijbaan voor auto's waar ze nu bezig zijn met fietspad open) anders had het klaar geweest tegen de tijd dat de middelbare scholen weer begonnen.
Glodenox schreef: do 11 aug 2022, 22:13 Ik vrees dat ik de mogelijkheden van Intellilink niet ken. Als het effectief Android Auto ondersteunt, kan je er Waze zo op gebruiken. Anders durf ik het niet meteen te zeggen.

Waze is volledig gratis, en dit wereldwijd. De inkomsten van Waze komen 100% uit advertenties. Die komen in de vorm van zoekresultaten, iconen op de kaart en een stilstaande afbeelding die getoond kan worden voor zo lang je stil staat aan een kruispunt. De nodige delen van de kaart worden automatisch gedownload bij het starten van een route. Dus als je wifi hebt op je startpunt en mobiele data wilt besparen kan je de route al eens op voorhand laten berekenen. Waze rekent er op dat het tijdens je rit ook internet heeft, zodat het je een andere route kan geven als je route plots trager wordt wegens file of zo. Maar op zich kan het ook offline werken, zolang de kaart al maar ingeladen is.
Bedankt voor uw antwoord. Inmiddels contact gehad met de Opel dealer en voor BringGo is geen oplossing. Ze kunnen er een andere radio (met navigatie) inzetten á al gauw honderden euro's denk ik maar de exacte prijs verwacht ik morgen te horen. Omdat ik ook net een huis heb gekocht zal dat het niet worden verwacht ik maar zal het Waze worden in de telefoonhouder.
Kunt u mij aangeven wat de voordelen zijn van een account aanmaken? Of kun je de app als gast net zo goed gebruiken?
En ik ga nog wel eens naar Kranenburg/Kleve in Duitsland, ik heb op Google gelezen dat de flitspaalsignalering (of andere bepaalde signaleringen) van Waze uit moet staan. Is dat ingewikkeld om uit te zetten en kun je dat beter eenmalig doen? Of is dat een simpele handeling telkens als je de grens over gaat?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 17 aug 2022, 22:31

Dat is een simpele handeling. Succes.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 31 aug 2022, 17:08

Ik ben in Frankrijk en heb wat viaducten gefotografeerd: dat betekent dus wel eens wat keren.

Het valt mij op dat Waze keren uit den boze vindt, ik zag zelfs een keer dat hij mij 20 minuten (!) wilde laten omrijden om keren te voorkomen. Met omkeren ging er veel kilometers en 20 minuten van de geplande tijd af...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 31 aug 2022, 17:24

^^ Herkenbaar inderdaad. Nu is het misschien niet altijd even voorspelbaar waar omdraaien zou kunnen lukken, behalve bij de eerstvolgende rotonde of waar je een blokje kunt rijden, maar de boodschap "probeer om te draaien" erbij, zoals je in andere navigatiesystemen wel krijgt, zou wel kunnen helpen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 31 aug 2022, 17:35

Alsjeblieft niet de melding geven "probeer om te draaien". Dat heeft al tot teveel problemen geleid met kerende automobilisten.

Daar zal vast wel discussie over geweest zijn bij de ontwikkeling van Waze.

Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox » wo 31 aug 2022, 17:51

De kaart van Waze laat standaard niet toe om overal te keren, dit om te voorkomen dat je bij het opzettelijk veranderen van de route niet heel de tijd die "probeer om te keren" instructie gaat krijgen omdat Waze denkt dat die route toch beter is. Ik vrees dat dit dus eerder by design is. Op zich is dit iets dat de vrijwilligers van Waze zelf kunnen aanpassen op de kaart, maar de conclusie daar is dat we zo veel meer hinder zouden veroorzaken dan met het huidige systeem. In situaties waar het keren een zeer logisch deel van een route zou zijn wordt dit bij uitzondering toegelaten op de kaart.

Wel is het zo dat Waze flexibeler zou mogen zijn met de rijrichting bij het starten. Standaard gaat die ervan uit dat je nog in de zelfde richting staat als bij het stoppen en gaat die in die richting een route berekenen, ook al passeer je dan langs je vertrekpunt. Het verbeteren hiervan is al jaren geleden aangevraagd, maar de vraag staat nog altijd open.
Waze Belux Global Champ

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 31 aug 2022, 22:16

Wat willen jullie verbeteren aan dat laatste?

Mij lijkt het juist prima dat Waze ervan uitgaat dat je in dezelfde rijrichting verder wilt. Dat doet Google niet. Gisteravond nog ondervonden in Nijmegen.. ik moest een paar honderd meter verderop zijn.. kennelijk was de kortste weg om om te keren :s .. maar een blik op de kaart leerde mij dat ik er met direct rechtsaf en dan nog één keer rechtsaf er ook zou komen. Iets dat mij ook heel logisch leek.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 03 sep 2022, 19:09

Ik snap dat Waze niet alle secundaire wegen kan beoordelen op hun doorrijdbaarheid. Maar de afgelopen dagen heb ik zowel in steden als in landelijk gebied van Frankrijk toch wel eens een instructie om af te slaan overgeslagen omdat het wel zo'n krap straatje of landweggetje was. Vanmiddag ben ik een eind achteruit gereden, de weg werd steeds slechter en uiteindelijk een kapotgereden gravelweg waar waarschijnlijk vroeger wel asfalt heeft gelegen.

Maar goed, als je foto's maakt van ongebruikelijke objecten (als in: niet bepaald massatoerisme) dan navigeer je ook wel eens naar wat meer onmogelijke plekken waar een doorsnee gebruiker van Waze (of Google Maps) niet zal komen.