Télépéage: Automatisch betalen tolwegen
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen
Van die badges werd in de beginjaren dat ze aangeboden werden in Nederland, wel gezegd dat het roofgoed was.
Misschien moet je ook niet redeneren van de domheid en gevolgen voor de dief, maar de overlast die je er zelf van kan hebben (ingeslagen raam of zo).
Misschien moet je ook niet redeneren van de domheid en gevolgen voor de dief, maar de overlast die je er zelf van kan hebben (ingeslagen raam of zo).
-
- 2x3 autosnelweg
Ik laat hem vaak niet zitten, je schuift het ding er zo af. Ik donder hem dan on het handschoenvak.
-
- 2x3 autosnelweg
Aangezien de meeste dieven niet heel dom zijn, zal het aantal diefstallen van tolbadges wel meevallen en daarmee het aantal ingeslagen ramen ook. Het één en ander gaat hand in hand natuurlijk.
-
- expressweg

Beredeneren waarom het "zinloos" zou zijn om de badge te stelen mag je dan ook niet van de gelegenheidsdief verwachten.
En als je er niet mee zit om minstens één hele (vakantie-)dag kwijt te zijn aan formaliteiten, ruitvervanging bijkomende schades etc, dan vind ik dat persoonlijk niet zo slim.
Wellicht dat de dief dan toch op zo'n moment net ietsje slimmer bleek en naast die "waardeloze" tolbadge toch ook maar keek of er niet in de rest van de auto nog meer waardevols bleek te liggen. Hij of zij (dat kan ook) was toch al binnen.
Wellicht iets om te overdenken.

Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen.
N ° de membre 40
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen.
N ° de membre 40
-
- 4x3 autosnelweg
Maak van het intellect van de gelegenheidsdief wat je wilt, maar als dit soort diefstal met enige regelmaat zou voorkomen, hadden we het wel gehoord? Zeker een ANWB staat toch altijd vooraan om te waarschuwen tegen het kleinste risico dat je in het Europese buitenland tegen zou kunnen komen.
Ik denk dat de badge voor dieven niet interessant is om de simpele reden dat er geen kopers voor te vinden zijn. Met een gestolen iPhone die geblokkeerd wordt, kun je nog genoeg; met een telepéage-badge gewoon niet. En dus jat men de eerste en niet de tweede.
Overigens ligt mijn badge in een kastje voorin, dus is niet zichtbaar. Signaal wordt altijd keurig opgepikt. Voor het overige: laat men de badges maar zo snel mogelijk uitfaseren om te vervangen door op kenteken gebaseerde oplossingen. Dat zal heel veel gedoe schelen.
Ik denk dat de badge voor dieven niet interessant is om de simpele reden dat er geen kopers voor te vinden zijn. Met een gestolen iPhone die geblokkeerd wordt, kun je nog genoeg; met een telepéage-badge gewoon niet. En dus jat men de eerste en niet de tweede.
Overigens ligt mijn badge in een kastje voorin, dus is niet zichtbaar. Signaal wordt altijd keurig opgepikt. Voor het overige: laat men de badges maar zo snel mogelijk uitfaseren om te vervangen door op kenteken gebaseerde oplossingen. Dat zal heel veel gedoe schelen.
-
- 4x5 autosnelweg
Dan jatten die dieven straks gewoon je kentekenplaat

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- dorpsstraat
Over de jatgevoeligheid van de badge maak ik me niet zo druk. De auto heeft al in diverse Franse steden aan de straat gestaan, of in parkeergarages die er lang niet allemaal even geweldig uitzagen. Als je goed kijkt zie je de badge wel zitten, maar voor de vlugge blik is hij amper op te merken. De gelegenheidsdief zal waarschijnlijk eerder geneigd zijn om te kijken wat er rondom de middenconsole ligt dan wat er tegen de ruit zit.
De batterij van de badge schakelt niet uit als hij in het zakje zit toch? Voor het leeglopen zal het dan niet hoeven. Voor rare transacties ook niet, die worden er keurig uit gefilterd. Parkeergarage met de badge betalen zit nog steeds niet in het systeem, betaal uit automatisme het kaartje bij de automaat om bij het uitrijden vervolgens de piep te horen. Meerdere keren in Franse en Spaanse parkeergarages gebeurd, nooit iets op de rekening gezien. Zou hij in Nederland toch op iets aanslaan dan zou in de auto de piep wel opvallen, of anders eind van de maand de mail over de factuur terwijl ik niet in Frankrijk ben geweest.
De batterij van de badge schakelt niet uit als hij in het zakje zit toch? Voor het leeglopen zal het dan niet hoeven. Voor rare transacties ook niet, die worden er keurig uit gefilterd. Parkeergarage met de badge betalen zit nog steeds niet in het systeem, betaal uit automatisme het kaartje bij de automaat om bij het uitrijden vervolgens de piep te horen. Meerdere keren in Franse en Spaanse parkeergarages gebeurd, nooit iets op de rekening gezien. Zou hij in Nederland toch op iets aanslaan dan zou in de auto de piep wel opvallen, of anders eind van de maand de mail over de factuur terwijl ik niet in Frankrijk ben geweest.
-
- 2x4 autosnelweg
Het zou ook prima met een app op je telefoon kunnen, mits je die op de autoradio /navigatie / carkit aansluit (ivm voldoende signaal). Of op het navigatiesysteem (computer) van een nieuwere auto.Pino schreef: ↑ma 25 jul 2022, 9:56 Overigens ligt mijn badge in een kastje voorin, dus is niet zichtbaar. Signaal wordt altijd keurig opgepikt. Voor het overige: laat men de badges maar zo snel mogelijk uitfaseren om te vervangen door op kenteken gebaseerde oplossingen. Dat zal heel veel gedoe schelen.
Laatst gewijzigd door Peter op ma 25 jul 2022, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- Moderator
Volgens mij is dat zakje bedoeld om elektronische signalen tegen te houden die anders de batterij sneller leeg kunnen trekken. De badge is geen passief apparaat, het communiceert actief met signalen die het ontvangt.
Of dit echt veel verschil maakt voor de batterijduur weet ik niet. Het is wel zo dat de huidige variant die in 4 landen werkt ook met meer signalen moet werken dan de oude variant die maar voor één systeem ontworpen was.
In de Verenigde Staten hebben ze passieve sticker tags, vergelijkbaar met die je in kledingwinkels aantreft tegen diefstal. Die zijn veel goedkoper, ze worden gratis verstrekt als je een account aanmaakt, omdat de productiekosten maar een paar cent zijn. In Europa heb ik zo'n systeem nog niet gebruikt zien worden voor tolheffing.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik zou denken dat je van technieken af moet waarin er van twee kanten wordt gecommuniceerd. Apparaat op tolstation dat iets uitleest op de auto, zonder retour-communicatie vanuit de auto, is ideaal. Met kentekentol en de door Chris omschreven tags (die ze in Taiwan gebruiken met kenteken-herkenning als backup) bereik je dat. Het kan dus al, en ook freeflow met snelheden boven de 100 kmh. Dus iets met apps en een versterkt signaal klinkt als investeren in een tussenoplossing terwijl je eigenlijk snel door zou willen naar het logische eindstation van kentekentol plus eventueel zo’n “anti-diefstal-tag” (skipas-techniek is misschien wat passender bij mobiliteit).
-
- verkeersader
Een paar ervaringen met de telepeage badge deze zomer in Frankrijk en Italie. De fast lanes in Frankrijk zijn alsnog een stuk trager als die in Italie. Bij Aosta is de badge onmisbaar als je vaak de op/ afrit Aosta west gebruikt, anders betaal je je blauw.
En bij het Garda meer eigenlijk ook omdat de op/afritten van de A22 en A4 allemaal krap en druk zijn, met telepeage kun je er nog wel langswurmen meestal.
Vreemd genoeg kwamen we noordelijker plekken op de A22 tegen zonder dedicated telepeage lane, meest opvallend het laatste tolstation voor de grens op de hoofdrijbaan. Dat zou een keus voor het weekend kunnen zijn omdat de meeste touristen geen badge hebben (of geacht te hebben tenminste)
Dan maakten we nog mee dat iemand zich er vlak voor de telepass poort zich voor ons wurmde (ongeveer tegelijkertijd klonk de eerste piep) en nadat hij was doorgereden ging de slagboom voor ons dicht. Vlot daarna ging die wel weer open en bij onze afrit konden we er ook zo weer af. Kan het zijn dat onze voorganger op onze badge is ingereden en daarna wij op kenteken herkenning ? En eruit wel op de badge, en ben benieuwd hoe die ander er dan af is gekomen.
In Oostenrijk hadden we automatische tol op kenteken herkenning, via een asfinag account . Dat werkt op zich wel maar de tolpoort is daar wel heel lang omdat gedurende het doorrijden gecheckt wordt of je een actief product hebt (en je er nog uit kunt als het niet zo is).
En bij het Garda meer eigenlijk ook omdat de op/afritten van de A22 en A4 allemaal krap en druk zijn, met telepeage kun je er nog wel langswurmen meestal.
Vreemd genoeg kwamen we noordelijker plekken op de A22 tegen zonder dedicated telepeage lane, meest opvallend het laatste tolstation voor de grens op de hoofdrijbaan. Dat zou een keus voor het weekend kunnen zijn omdat de meeste touristen geen badge hebben (of geacht te hebben tenminste)
Dan maakten we nog mee dat iemand zich er vlak voor de telepass poort zich voor ons wurmde (ongeveer tegelijkertijd klonk de eerste piep) en nadat hij was doorgereden ging de slagboom voor ons dicht. Vlot daarna ging die wel weer open en bij onze afrit konden we er ook zo weer af. Kan het zijn dat onze voorganger op onze badge is ingereden en daarna wij op kenteken herkenning ? En eruit wel op de badge, en ben benieuwd hoe die ander er dan af is gekomen.
In Oostenrijk hadden we automatische tol op kenteken herkenning, via een asfinag account . Dat werkt op zich wel maar de tolpoort is daar wel heel lang omdat gedurende het doorrijden gecheckt wordt of je een actief product hebt (en je er nog uit kunt als het niet zo is).
-
- Moderator
Ik denk gericht op de nog erg analoge Duitsers, ik denk dat er heel weinig Duitsers zijn die een badge hebben, de meesten zullen misschien zelfs nog met contanten willen betalen.exroosje schreef: ↑wo 03 aug 2022, 14:51 Vreemd genoeg kwamen we noordelijker plekken op de A22 tegen zonder dedicated telepeage lane, meest opvallend het laatste tolstation voor de grens op de hoofdrijbaan. Dat zou een keus voor het weekend kunnen zijn omdat de meeste touristen geen badge hebben (of geacht te hebben tenminste)
Ondertussen zijn er wel behoorlijk veel Nederlanders die een badge hebben. Mijn ouders hebben er dit jaar ook eentje aangeschaft, ze vinden het ideaal.
-
- Voorzitter

Dat is niet overal zo, op de A9 kun je gewoon over de hoofdrijbaan doorrijden. Op de A13, die je zo te lezen hebt genomen, werkt het inderdaad zoals je aangeeft. Scheelt je alsnog veel tijd.exroosje schreef: ↑wo 03 aug 2022, 14:51
-
- zandpaadje
Enige tijd terug bij ANWB een badge gehaald, mooi compact model.
Het lijkt me handig om extra houder te hebben, de houder is ook wit en erg compact, zo dus via mango heb ik een los setje houders besteld, via website of de app denk ik, echter deze zijn niet de juiste.
Hoe kan ik een extra set houder komen van het kleine model badge? Fotos https://photos.app.goo.gl/rBo1Jxn6TeAYqUGR7
Het lijkt me handig om extra houder te hebben, de houder is ook wit en erg compact, zo dus via mango heb ik een los setje houders besteld, via website of de app denk ik, echter deze zijn niet de juiste.
Hoe kan ik een extra set houder komen van het kleine model badge? Fotos https://photos.app.goo.gl/rBo1Jxn6TeAYqUGR7
-
- stadsweg
Even de situatie uitleggen op het contactformulier in de klantenzone?rene170 schreef: ↑za 13 aug 2022, 18:31 Hoe kan ik een extra set houder komen van het kleine model badge? Fotos https://photos.app.goo.gl/rBo1Jxn6TeAYqUGR7
Vorig jaar had ik daar op een rode vrijdag richting zuiden vaak tot 20 minuten nodig om een tolstation te passeren, leek wel of de mensen die daar stonden aan te schuiven voor het eerst een tolstation zagen, bij mij ging het met kaart nochtans vlot. Meteen de rede voor mij om er een te bestellen. Op lange termijn zal dit ding ook renderen als er als maar meer 'péages en flux libre' komen, o.a. in Normandië waar wij vaak naartoe gaan.Coen Tunnel schreef: ↑ma 11 jul 2022, 23:10Dat verschilt per gebruiker natuurlijk, maar op een weg als de A63 heb je vijf open tolstations en op een drukke dag scheelt het daar echt enorm als je Télépéage hebt.
-
- Moderator
Ik had twee keer een Duitser voor mij die zich vergist had en niet de télépéage poort moest hebben en op het laatste moment nog een andere tolpoort pakte.
A9 bij Béziers (toerit autoroute)

A41 bij Grenoble (begin tolweg)

A9 bij Béziers (toerit autoroute)

A41 bij Grenoble (begin tolweg)

-
- zandpaadje
Ik zie wel allen Franse poortjes die ik ben gepasseerd op mijn app maar die van Spanje en Portugal niet klopt dat wel
-
- 2x3 autosnelweg
De Spaanse en Portugese (en eventuele Italiaanse) trajecten zijn niet automatisch in de operationele processen van de Franse toloperators geïntegreerd. Zo worden deze trajecten ook separaat gefactureerd, al krijg je die factuur dan weer wel van de Franse tolexploitant van wie je een badge hebt en incasseert die exploitant deze bedragen ook (namens de Spanjaarden en Portugezen). De niet volledige integratie zal ook verklaren dat je de Spaanse en Portugese trajecten niet in de app dan de Franse exploitant zal zien. Ga er dus maar vanuit dat de facturen nog wel gaan komen
.

-
- 2x3 autosnelweg

-
- verkeersader
Ik rij deze zomer doorheen Frankrijk (en verder naar de veerboot in het zuiden van Spanje).
De heenreis gaat via Parijs-Bordeaux (kom ik 11 tolpoorten tegen). Terugreis via Clermont-Moulins-Parijs (12 tolpoorten). In Spanje kom ik op de heenreis maar 1 tolpoort tegen en 0 op de terugreis, dus daarvoor hoeft het niet. Aangezien ik hoogstens 1x/2 jaar op een Franse tolweg kom twijfel ik of het de moeite is om daarvoor een badge te nemen.
Ik kwam deze promotie tegen: https://www.fulli.com/
Je betaalt dus enkel 10 € verzending. Als je langs het Millau viaduct komt, krijg je daar ook nog eens 20% telepeage-korting, dus verdien je daar al een deel mee terug.
Maar ik weet niet of deze aanbieder een waarborg en een jaarlijkse vergoeding bij niet-gebruik vraagt (vind ik niet direct iets van terug). Als dat niet het geval is lijkt dit mij wel interessant. Iemand ervaring met deze aanbieder?
Overigens de manier waarop het geadverteerd word is ook typisch: met de tolpoorten een probleem creëeren en dan zelf de oplossing verkopen.

De heenreis gaat via Parijs-Bordeaux (kom ik 11 tolpoorten tegen). Terugreis via Clermont-Moulins-Parijs (12 tolpoorten). In Spanje kom ik op de heenreis maar 1 tolpoort tegen en 0 op de terugreis, dus daarvoor hoeft het niet. Aangezien ik hoogstens 1x/2 jaar op een Franse tolweg kom twijfel ik of het de moeite is om daarvoor een badge te nemen.
Ik kwam deze promotie tegen: https://www.fulli.com/
Je betaalt dus enkel 10 € verzending. Als je langs het Millau viaduct komt, krijg je daar ook nog eens 20% telepeage-korting, dus verdien je daar al een deel mee terug.
Maar ik weet niet of deze aanbieder een waarborg en een jaarlijkse vergoeding bij niet-gebruik vraagt (vind ik niet direct iets van terug). Als dat niet het geval is lijkt dit mij wel interessant. Iemand ervaring met deze aanbieder?
Overigens de manier waarop het geadverteerd word is ook typisch: met de tolpoorten een probleem creëeren en dan zelf de oplossing verkopen.

-
- polderweggetje
Heeft zo'n badge enig nut als je nooit in de file staat bij een tolpoortje? Ik kom iedere maand op de péage, maar heb op mijn traject nooit meer dan twee auto's voor me. Ik veronderstel dat de aanschafkosten van zo'n badge (plus nog "abonnementskosten" om hem te hebben?) in dat geval groter zijn dan het nut.
-
- 2x3 autosnelweg
Fulli is de nieuwe naam waaronder onder meer de tolbadgediensten van het voormalige Mango Mobilité zijn ondergebracht. Mango is dan weer een 'merknaam' van diensten die voorheen door tolwegexploitant APRR werden aangeboden. Ik heb al zeker 10 jaar een badge bij hen en velen op dit forum ook. Bij hen krijg je een eigen inlog op de website waar je o.a. alle facturen en gereden trajecten kunt raadplegen.jdb2 schreef: ↑ma 08 mei 2023, 12:28 Ik kwam deze promotie tegen: https://www.fulli.com/
Volgens mij heeft Fully (en haar rechtsvoorgangers) verschillende soorten overeenkomsten en ook verschillende soorten voorwaarden. Het is dus een kwestie van de specifieke voorwaarden doornemen of sprake is van een jaarlijkse vergoeding bij geen gebruik.
-
- Voorzitter
Dat is een afweging die je voor jezelf maakt. Je kunt met 30 km/u bij veel tolpoorten doorrijden en bespaart daar toch een beetje tijd mee. Ook hoef je je raam niet te openen, iets dat bij veel wind en/of regen wat vervelend kan zijn. Daarnaast hangt het ervan af hoeveel tolpoorten je passeert. Ik vind het comfort de moeite en de kleine extra kosten waard, ook al heb ik de badge ongeveer twee jaar geleden voor het laatst gebruikt.David93 schreef: ↑ma 08 mei 2023, 13:10 Heeft zo'n badge enig nut als je nooit in de file staat bij een tolpoortje? Ik kom iedere maand op de péage, maar heb op mijn traject nooit meer dan twee auto's voor me. Ik veronderstel dat de aanschafkosten van zo'n badge (plus nog "abonnementskosten" om hem te hebben?) in dat geval groter zijn dan het nut.
-
- 2x2 autosnelweg
€10 na een inactiviteit van 24 maanden. Bij de concurrentie is dat deels al na 12-14 maanden (bijv. Bipandgo).
Inderdaad. De meeste Nederlanders zullen wel een contract met APRR of AREA hebben gehad, dat Mango Mobilité was en nu dus Fulli. Een serieuze aanbieder. Let wel op dat de oude contracten tussen APRR en AREA iets verschillend qua condities waren (o.a. kosten bij inactiviteit dat AREA oorspronkelijk niet had, maar APRR wel). Heb nog niet nagelezen of dat nu bij Fulli allemaal geharmoniseerd is. Mogelijk alleen als je een nieuw contract afsluit.
Mee eens. Persoonlijk vind ik het comfort ook prettiger als overal apart betalen. Je krijgt de boel mooi gezamelijk op één maandelijkse rekening gepresenteerd. Het enige nadeel is dat je het gevoel voor de tolkosten niet direct hebt, omdat de passages eerst na een aantal dagen in het online-systeem zichtbaar worden en pas de volgende maand definitief afgerekend. Maar goed, over de kosten kun je je vooraf informeren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- expressweg
In mijn Mango-contract (mei 2022 afgesloten) is er überhaupt geen sprake meer van kosten bij inactiviteit.SnarfFlevoland schreef: ↑ma 08 mei 2023, 14:58€10 na een inactiviteit van 24 maanden. Bij de concurrentie is dat deels al na 12-14 maanden (bijv. Bipandgo).
-
- verkeersader
Ik was in de algemene voorwaarden aan het zoeken, maar daar wordt enkel gesproken over een "garantie de paiement" die van toepassing is op "certaines formules d’abonnement". Dat moet je zelf maar naar raden, want het staat nergens vermeld welke. Ik kan er ook van uitgaan dat als het niet expliciet vermeld staat, dat het niet van toepassing is, maar zo'n zaken wil ik toch liever zwart op wit. Bij de concurrenten staat dit wel gewoon met een asterisk in de kleine lettertjes.
Van niet-gebruikskosten vind ik verder niks terug in de algemene voorwaarden. Ik heb weliswaar enkel via CTRL+F gezocht op bepaalde keywoorden, ik ga geen pagina's aan Frans juridisch jargon van A tot Z lezen. Misschien maar eens navragen via het contactformulier.
Ik heb voorheen steeds met Maestro kunnen betalen, wat qua oponthoud goed meevalt.
Alleen als je eens iets creatievere route uitstippelt net om tol te besparen wordt je bij wijze van spreken gestraft met extra tolpassages.
Maar als je in een echte zwarte zaterdag monsterfile terechtkomt sta je toch al in de file ver voor het tolstation. Dan is een telepeage slechts een doekje voor het bloeden. Anderzijds wil ik ook graag alle mogelijke vertragingsfactoren onder controle hebben om de geboekte ferryovertocht te halen (+ 2 hotelovernachtingen onderweg).
Van niet-gebruikskosten vind ik verder niks terug in de algemene voorwaarden. Ik heb weliswaar enkel via CTRL+F gezocht op bepaalde keywoorden, ik ga geen pagina's aan Frans juridisch jargon van A tot Z lezen. Misschien maar eens navragen via het contactformulier.
Ik heb voorheen steeds met Maestro kunnen betalen, wat qua oponthoud goed meevalt.
Alleen als je eens iets creatievere route uitstippelt net om tol te besparen wordt je bij wijze van spreken gestraft met extra tolpassages.
Maar als je in een echte zwarte zaterdag monsterfile terechtkomt sta je toch al in de file ver voor het tolstation. Dan is een telepeage slechts een doekje voor het bloeden. Anderzijds wil ik ook graag alle mogelijke vertragingsfactoren onder controle hebben om de geboekte ferryovertocht te halen (+ 2 hotelovernachtingen onderweg).
-
- Voorzitter
Je kan inderdaad in de file staan, maar zodra de extra rijstrook voor de télépéage erbijkomt, rijd je er wel aan voorbij. Dat kan alsnog veel tijd schelen, zeker als je veel tolstations moet passeren. Ik heb het ooit op een zwarte zaterdag gebruikt. Van Nederland naar San Sebastián passeer je toch nog twaalf tolstations, waarvan zes in het open systeem tussen Bordeaux en San Sebastián (vijf in Frankrijk en één in Spanje). Me dunkt dat mijn badge me toen enorm veel voordeel heeft opgeleverd.
-
- Moderator
Van tijd tot tijd komt die vraag voorbij, 'heeft het echt meerwaarde als je niet op drukke dagen rijdt'.
Ik vind het zelf ook meer gemak dan dat het echt tijdswinst oplevert. Maar goed, af en toe kom je een situatie tegen dat er wel 20 auto's voor de cardpoorten staan (of de zoveelste Duitser die op het laatste moment er achter komt dat je voor cash een andere poort moet hebben). En dan is het wel lekker om gewoon door te kunnen rijden.
-
- 2x2 autosnelweg
Ja, inmiddels wel weer bij Fulli. Op de informatiefolder "Tarifs Télépéage 1er février 2023" staat onder "Frais de non utilisation du badge pendant 24 mois consécutifs ... 10,00€". Bovendien kost een IBAN afboeking schijnbaar nu ook geld: "Acompte de prélèvement IBAN ... 1,00€". De folder kan hier gedownload worden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- expressweg