Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door Basjuh1981 » ma 19 okt 2020, 10:16

Rene schreef: zo 18 okt 2020, 23:18
harry schreef: wo 07 okt 2020, 18:18De Landscheiding loopt trouwens dwars door Leidschendam en wordt daar met 18e-eeuwse palen gemarkeerd.
De Landscheiding (tussen Delfland en Rijnland) heet met een oud woord ook wel de Sytwende. Die naam zie je soms nog wel eens terug.
Een tunneltje of zoiets... :duck:

Gebruikersavatar
3jaap
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: do 11 mar 2021, 14:40
Locatie: Veenendaal UT

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door 3jaap » zo 14 aug 2022, 0:49

In Arnhem wordt de N224 gewoon Amsterdamseweg genoemd.
Dit geldt voor het deel tussen de Zypendaalseweg en de aansluiting met de A12...Hoor nooit iemand N224 zeggen...
Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door Schelpenpaadje » zo 14 aug 2022, 1:42

Vinny schreef: di 06 okt 2020, 21:25
Van al die N9-namen heb eigenlijk alleen de Gaasperdammerweg
De Gaasperdammerweg werd vroeger ook gebruikt in de verkeersinformatie. De enige naam die ik nu kan bedenken die nog gebruikt wordt is de 'Afsluitdijk', hoewel dat ook telt als objectnaam.
Dit zijn twee sterke voorbeelden van het feit dat er vaak een praktisch nut is dat een (straat)naam wordt gebruikt in plaats van het wegnummer.

De Gaasperdammerweg is een specifiek onderdeel van de A9, dat zelfs slechts indirect met de rest van deze snelweg is verbonden. Dat maakt het wel zo handig om een naam te gebruiken wanneer precies dit deel van de A9 wordt bedoeld.

Hetzelfde geldt voor de Afsluitdijk. De A7 is een zeer lange snelweg. Gebruikers leggen vrijwel zonder uitzondering maar een deel af. Daarvan is de Afsluitdijk een zeer herkenbaar deel, waar ook nog wel eens een brug open staat, en waarvoor in de omgeving geen directe alternatieven bestaan. De perfecte ingrediënten om waar dat gepaard is deze naam in het dagelijks verkeer te gebruiken in plaats van het wegnummer.
Als je hoort "de Afsluitdijk richting Friesland" dan weet je meteen waar men bedoelt en in welke richting. Als je hoort "de A7 richting Tijnje" dan denk ik "vanaf waar?". Als je hoort "de A7 richting de Afsluitdijk" dan gaat het niet zelden om het deel tussen Heerenveen en Joure, zeer onhandig.

Het ingesleten gebruik van een naam kan ook worden versterkt door veranderingen van plannen en wegnummers door de jaren heen. Eenn (oorspronkelijke) naam is vaak sterker dan een (soms later) toegekend wegnummer.

Dat geldt bijvoorbeeld voor de Gaasperdammerweg, eerst geland als provinciale stadsautoweg en lange tijd gezien als tijdelijke verbinding tussen A6 en A9 in afwachting van een directe snelweg. Ik weet niet wat voor wegnummers er nog meer op borden hebben gestaan naast A9, maar een eigen naam was wel zo handig voor een weg gepland voor stadsverkeer en voor verkeer tussen A1 en A2 vooral in gebruik als bypass voor de A10.

Een andere sterke naam is die voor de N31 tussen Drachten en Leeuwarden: Wâldwei. Aangelegd als provinciale autoweg, bij veel Friezen bekend als de 'poort' naar de regio de Friese Wouden en tot de uiteindelijke verdubbeling veel in het nieuws vanwege zware ongelukken. Ook hier is de naam Wâldwei ouder en sterker dan het wegnummer N31. De naam Wâldwei (of Woudweg) komt ook elders in de provincie als straatnaam voor maar als begrip denkt vrijwel iedereen die de naam kent aan de N31.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door Jackbauer1350 » zo 14 aug 2022, 4:04

De naam Wâldwei zal voornamelijk in Friesland bekend zijn. Daarbuiten zal dat vast niet veel mensen iets zeggen.
Geldt ook wel voor de Gaasperdammerweg. Zal vooral regionaal bekendheid genieten.
De Afsluitdijk is zo beroemd, zelfs in het buitenland, dat iedereen die wel herkent met de plek.

Bij namen van andere kunstwerken zoals de Oosterscheldekering kent ook iedereen wel, zal wellicht nog meer zeggend zijn dan N57 die er overheen loopt. Net als de Zeelandbrug in plaats van N256.
Maar de Van Brienenoordbrug, Ketelbrug, Schipholtunnel, Coentunnel zijn ook van die kunstwerken waar iedereen wel gelijk de associatie legt met de locatie waar die liggen. Vaak ook omdat die wel regelmatig om diverse redenen in het nieuws zijn geweest of gewoon omdat het een icoon is.

Denk dat bij de meeste mensen, afgezien in de omgeving wonend dan, dat namen als Martinus Nijhoffbrug en Tacitusbrug misschien wat minder snel associaties oproepen. En bij die laatste de vorige naam, Herman de Manbrug nog minder.
Idem bij knooppunten. Oudenrijn, Hoevelaken, Coenplein zal meer mensen iets zeggen dan bijvoorbeeld een Sabina, Drie Klauwen, of Rijkevoort.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 900
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door IIVQ » zo 14 aug 2022, 7:54

Gaasperdammerweg hoor je ook regelmatig langskomen in de verkeersinformatie. Wellicht daarom ook dat het redelijk bekend is.

"Einsteinweg" hoor je nooit, maar altijd "Ring A10 west". Terwijl dat ook een weg is die ontworpen is voor de A10 een feit was.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door harry » zo 14 aug 2022, 10:36

Bij Gaasperdammerweg speelt nog mee dat de bestemmingen ver van die weg af liggen.
A9 richting Schiphol en A9 richting Almere kunnen gauw verward worden met andere wegstukken.

Op radio hoor ik wel A7 Hoorn-Heerenveen, maar dan zeggen ze er wel ook Afsluitdijk bij.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door Peter » zo 14 aug 2022, 18:20

De A9 is wel makkelijk in stukken te knippen tussen A1-A2-A4-A5-N9. Het zal dus toch historisch zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door Steyn_E » ma 15 aug 2022, 13:01

De N65 wordt in Tilburg meestal (zeg maar gerust altijd) Bosscheweg genoemd, niet N65. Het zou mij niks verbazen als men dat in Den Bosch andersom ook doet (Tilburgseweg). En hier in Veghel noemt men de N279 meestal ‘kanaaldijk’, dat is overigens ook de straatnaam richting Den Bosch. Rijksweg wordt heel soms ook wel gebruikt (zo heet het stuk door Veghel ook) maar daar wordt meestal de voormalige N265 mee bedoeld.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door Schelpenpaadje » ma 15 aug 2022, 13:57

Jackbauer1350 schreef: zo 14 aug 2022, 4:04 De naam Wâldwei zal voornamelijk in Friesland bekend zijn. Daarbuiten zal dat vast niet veel mensen iets zeggen.
Ik wist niet dat in dit topic namen landelijk bekend moeten zijn :mrgreen:

In Friesland vind je langs diverse provinciale wegen groene bordjes met de naam van de weg. Ze zorgen er niet zozeer voor dat het gebruik van het wegnummer wordt verdrongen maar ze vergroten wel de bekendheid van namen die je best nog wel eens hoort om (delen van) deze wegen aan te duiden.

Voorbeelden:

Sintrale As (N356 Nijega-Dokkum) https://goo.gl/maps/gRQyJbqyffTTFwkF9
Westergoawei (N359 Deinum-Bolsward) https://goo.gl/maps/FcVL2biZcinwxAin8
Sudergoawei (Balk-Bolsward) https://goo.gl/maps/uTY1ygn8YiE5ewST6
Suderseewei (N359 Lemmer-Balk) https://goo.gl/maps/YS4e6mo8HQEjs6cA9
Lauwersseewei (N361 Readtsjerk-Morra) https://goo.gl/maps/1d11MWD4bRBx15eV6
H.M. Gerbrandyweg (N361 Morra-Lauwersoog) https://goo.gl/maps/V4wWafQD9aPGbCwa6
Middelseewei (N398 Stiens-Bitgummole) https://goo.gl/maps/zVnDH77TfC1SwXAP6

Volgens mij is deze lijst compleet maar vul gerust aan als ik wat heb gemist.

Op wegen waarvan de namen d.m.v. de groene borden worden getoond staan deze borden niet bij alle kruisingen. Soms willekeurig maar bijvoorbeeld op de N359 tussen Koudum en Bolsward en op de N361 tussen Dokkum en Morra ontbreken de borden geheel. Jammer dat het idee om wegnamen zichtbaar te maken voor weggebruikers niet geheel consequent wordt uitgevoerd/onderhouden.

Verder valt op dat routes met deze namen soms worden onderbroken met andere straatnamen (voorbeeld: een deel van de N359 Sudergoawei heeft rond Koudum de straatnaam Slaperdijk). Of dat de naam soms niet overeenkomt met de straatnaam (de straatnaam van N398 Middelseewei die op kaarten staat is Noordwesttangent, afgeleid van de projectnaam van deze weg).

Enkele namen verwijzen naar de geschiedenis (Westergoa en Sudergoa: twee van de drie streken/gouwen van de huidige provincie Friesland in de Frankische tijd; Lauwersse, Middelsee en Sudersee: voormalige zeeën in en rond Friesland). Vooral het toekennen en zichtbaar maken van dit soort namen juich ik toe omdat de namen zo niet alleen een mogelijk praktisch nut hebben maar ook herinneren aan de historie en cultuur van de regio.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 900
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door IIVQ » ma 15 aug 2022, 14:24

Schelpenpaadje schreef: ma 15 aug 2022, 13:57 Verder valt op dat routes met deze namen soms worden onderbroken met andere straatnamen (voorbeeld: een deel van de N359 Sudergoawei heeft rond Koudum de straatnaam Slaperdijk). Of dat de naam soms niet overeenkomt met de straatnaam (de straatnaam van N398 Middelseewei die op kaarten staat is Noordwesttangent, afgeleid van de projectnaam van deze weg).
Wat bedoel je hiermee? In principe is de straatnaam in de wegenlegger leidend, dan wat er op het straatnaambord staat, en wat er op kaarten staat zegt eigenlijk niets.

Deze weg heet volgens Google inderdaad Noordwesttangent, maar het bordje (1, 2) zegt Middelseewei. Op Openstreetmap heet 'ie Middelseewei met Noordwesttangent als alt_name. Ik zou zeggen dat Google het fout heeft. (Overigens ook qua wegnummer voor het eerste stuk van Stiens tot de Stienzer Hegedyk, google zegt N393, OSM en de wegwijzers zeggen N398)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door Schelpenpaadje » ma 15 aug 2022, 14:38

^^ Ik bedoelde een verschil tussen de naam op de provinciale borden en de straatnaam volgens Google Maps.

De naam op Google Maps hoeft inderdaad niet de officiële straatnaam te zijn. Maar ook de door een gemeente toegekende straatnaam (die bij N-wegen lang niet altijd met blauwe bordjes wordt aangegeven) kan afwijken van de naam die een wegbeheerder hanteert. Aangezien de provincie deze groene borden plaatst is dit niet automatisch de plaatsnaam die een gemeente heeft vastgesteld. Ik heb voor mijn lijstje niet naar de wegenlegger gekeken. Die zou uitsluitsel kunnen geven.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door Ds79m » ma 15 aug 2022, 16:07

De N3 in Dordrecht wordt in de regio ook meestal de Rondweg (niet Randweg) genoemd. Al wordt N3 ook best veel gebruikt, misschien omdat het een zeldzame niet-snelweg is met een normaal nummer, in plaats van iets als 348 of 279.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

IIVQ
verkeersader
Berichten: 900
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door IIVQ » ma 15 aug 2022, 16:31

Schelpenpaadje schreef: ma 15 aug 2022, 14:38 ^^ Ik bedoelde een verschil tussen de naam op de provinciale borden en de straatnaam volgens Google Maps.

De naam op Google Maps hoeft inderdaad niet de officiële straatnaam te zijn. Maar ook de door een gemeente toegekende straatnaam (die bij N-wegen lang niet altijd met blauwe bordjes wordt aangegeven) kan afwijken van de naam die een wegbeheerder hanteert. Aangezien de provincie deze groene borden plaatst is dit niet automatisch de plaatsnaam die een gemeente heeft vastgesteld. Ik heb voor mijn lijstje niet naar de wegenlegger gekeken. Die zou uitsluitsel kunnen geven.
Stellen gemeentes namen vast van niet-gemeentelijke wegen?
(En ik ken de wegenlegger eigenlijk alleen van gemeenten. Hebben provincies, waterschappen, RWS en andere wegbeheerders deze ook?)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door Vinny » ma 15 aug 2022, 17:21

IIVQ schreef: ma 15 aug 2022, 14:24
Schelpenpaadje schreef: ma 15 aug 2022, 13:57 Verder valt op dat routes met deze namen soms worden onderbroken met andere straatnamen (voorbeeld: een deel van de N359 Sudergoawei heeft rond Koudum de straatnaam Slaperdijk). Of dat de naam soms niet overeenkomt met de straatnaam (de straatnaam van N398 Middelseewei die op kaarten staat is Noordwesttangent, afgeleid van de projectnaam van deze weg).
Wat bedoel je hiermee? In principe is de straatnaam in de wegenlegger leidend, dan wat er op het straatnaambord staat, en wat er op kaarten staat zegt eigenlijk niets.

Deze weg heet volgens Google inderdaad Noordwesttangent, maar het bordje (1, 2) zegt Middelseewei. Op Openstreetmap heet 'ie Middelseewei met Noordwesttangent als alt_name. Ik zou zeggen dat Google het fout heeft. (Overigens ook qua wegnummer voor het eerste stuk van Stiens tot de Stienzer Hegedyk, google zegt N393, OSM en de wegwijzers zeggen N398)
Interessant. Het wegnummer was oorspronkelijk N 393 en is later omgenummerd in N 398. Over namen gesproken: meestal wordt de naam van de weg bepaald door de adresgegevens van de omliggende percelen ('geocodering'). In Friesland is het een tijd zo geweest dat in bepaalde gehuchten geen straatnaam was gedefiniëerd. Bijvoorbeeld Koufurderrige tussen Woudsend en Hommerts. Ik meen dat de gemeenten dat nu geharmoniseerd hebben, en de adressen nu 'Provincialeweg (xx) Koufurderrige' zijn geworden.

De Noordwesttangent zal wel de projectnaam geweest zijn en die kan dan ook tot straatnaam worden gebombardeerd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door Schelpenpaadje » ma 15 aug 2022, 17:31

IIVQ schreef: ma 15 aug 2022, 16:31
Schelpenpaadje schreef: ma 15 aug 2022, 14:38 ^^ Ik bedoelde een verschil tussen de naam op de provinciale borden en de straatnaam volgens Google Maps.

De naam op Google Maps hoeft inderdaad niet de officiële straatnaam te zijn. Maar ook de door een gemeente toegekende straatnaam (die bij N-wegen lang niet altijd met blauwe bordjes wordt aangegeven) kan afwijken van de naam die een wegbeheerder hanteert. Aangezien de provincie deze groene borden plaatst is dit niet automatisch de plaatsnaam die een gemeente heeft vastgesteld. Ik heb voor mijn lijstje niet naar de wegenlegger gekeken. Die zou uitsluitsel kunnen geven.
Stellen gemeentes namen vast van niet-gemeentelijke wegen?
(En ik ken de wegenlegger eigenlijk alleen van gemeenten. Hebben provincies, waterschappen, RWS en andere wegbeheerders deze ook?)
Het benoemen van de openbare ruimte (waaronder straatnamen) is een verantwoordelijkheid van gemeenten, benoemd in de gemeentewet en per gemeente geregeld d.m.v. een eigen verordening. Voor deze taak maakt het niet uit wie de eigenaar of wegbeheerder is.

Natuurlijk kunnen andere overheden (rijk, provincies, waterschappen) ook een naam aan een weg geven. Zoals jij en ik ook een naambordje langs onze oprit kunnen slaan. Maar dit is dan niet automatisch de officieel geldende straatnaam, laat staan dat je die naam kunt gebruiken om een perceel aan te duiden met een postcode en een huisnummer (de toekenning daarvan is ook een gemeentelijke taak, die in de praktijk vaak is gekoppeld aan het behandelen van bouwplannen/omgevingsvergunningen).

Je ziet in de praktijk dat sommige genummerde wegen geen officiële straatnaam hebben. Of dat deze naam pas is vastgesteld omdat de noodzaak ontstond om adressen te kunnen uitgeven langs de weg. Dat zie je bijvoorbeeld bij veel verzorgingsplaatsen, die adressen hebben als "Rijksweg A50 1"; het toekennen van een adres is daar vooral een praktisch/administratief gegeven zonder enige creativiteit.

Samenvattend: Het vaststellen van officiële straatnamen is een taak van de gemeente. Ook voor niet-gemeentelijke wegen. Hoewel aan de meeste nieuwe wegen en straten een naam wordt toegekend gebeurt dit doorgaans op verzoek van de beheerder/opdrachtgever of doordat er langs de weg ontwikkelingen zijn die het kunnen toewijzen van adressen (inclusief postcode+huisnummer) vereisen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door Vinny » ma 15 aug 2022, 19:30

Er is in Nederland tegenwoordig sprake van de BAG. Dat heeft de zaak wel vereenvoudigd.
Je ziet in de praktijk dat sommige genummerde wegen geen officiële straatnaam hebben. Of dat deze naam pas is vastgesteld omdat de noodzaak ontstond om adressen te kunnen uitgeven langs de weg. Dat zie je bijvoorbeeld bij veel verzorgingsplaatsen, die adressen hebben als "Rijksweg A50 1"; het toekennen van een adres is daar vooral een praktisch/administratief gegeven zonder enige creativiteit.
Postcodes zijn in de jaren '70 ingevoerd om dit ook te vergemakkelen.

In Frankrijk kan het soms tot de bizarre situatie lijden dat je aan 'Route Nationale x' woont, terwijl de weg inmiddels in het beheer is van de metropolitane regio. Ik kwam dat hier tegen, al zijn ze wel zo slim geweest om er 'Rue' (straat) van te maken:
https://goo.gl/maps/XbD4yrxLWRLNFCNt8
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door Rein » ma 15 aug 2022, 19:55

In Nederland zijn er toch ook vele straten die ‘Rijksweg’ heten, maar die status al heel lang niet meer hebben? Is op zich geen probleem lijkt me.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door Wesso » ma 15 aug 2022, 20:15

^^ Hier vlakbij loopt de Rijksweg N224...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door Kaaiman » ma 15 aug 2022, 21:12

De rondweg om Coevorden heet volgens de BAG officieel 'Rondweg S15 N382'. Dat is overigens de enige actuele straatnaam die ik ken met het voormalige administratieve nummer van het secundair wegenplan erin.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door Jackbauer1350 » ma 15 aug 2022, 21:41

De huidige wegnummering bestaat sinds eind jaren 70 en voor de meeste N-nummers sinds de jaren 80.
De straatnamen hadden die wegen over het algemeen al veel langer. Denk dat de oude nummering zoals de S en P nummers nog minder bekend waren dan de huidige, aangezien die nergens aangegeven werden.

De N201 bij mij in de buurt heet Vreelandseweg en N236 heeft de namen Franse Kampweg, Loodijk en Gooilandseweg. Namen die in mn omgeving meer gebezigd worden dan de wegnummers. En voor de N523, N524 en N525 geldt al helemaal dat daar de straatnaam gebruikt wordt. Mensen die van verder weg komen zullen vast wel meer hebben aan het wegnummer wanneer ze om de vragen aan iemand.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door harry » ma 15 aug 2022, 23:20

Kaaiman schreef: ma 15 aug 2022, 21:12 Dat is overigens de enige actuele straatnaam die ik ken met het voormalige administratieve nummer van het secundair wegenplan erin.
Nog niet zo heel lang geleden had de Beatrixlaan in Delft de straatnaam Provinciale weg S15 (die al lang niet meer provinciaal was).
Maar dat is inderdaad niet meer "actueel".
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Benaming wegen - routenummer of straatnaam?

Bericht door Schelpenpaadje » do 22 dec 2022, 9:24

Schelpenpaadje schreef: ma 15 aug 2022, 13:57 [..]

In Friesland vind je langs diverse provinciale wegen groene bordjes met de naam van de weg. Ze zorgen er niet zozeer voor dat het gebruik van het wegnummer wordt verdrongen maar ze vergroten wel de bekendheid van namen die je best nog wel eens hoort om (delen van) deze wegen aan te duiden.

Voorbeelden:

Sintrale As (N356 Nijega-Dokkum) https://goo.gl/maps/gRQyJbqyffTTFwkF9
Westergoawei (N359 Deinum-Bolsward) https://goo.gl/maps/FcVL2biZcinwxAin8
Sudergoawei (Balk-Bolsward) https://goo.gl/maps/uTY1ygn8YiE5ewST6
Suderseewei (N359 Lemmer-Balk) https://goo.gl/maps/YS4e6mo8HQEjs6cA9
Lauwersseewei (N361 Readtsjerk-Morra) https://goo.gl/maps/1d11MWD4bRBx15eV6
H.M. Gerbrandyweg (N361 Morra-Lauwersoog) https://goo.gl/maps/V4wWafQD9aPGbCwa6
Middelseewei (N398 Stiens-Bitgummole) https://goo.gl/maps/zVnDH77TfC1SwXAP6

Volgens mij is deze lijst compleet maar vul gerust aan als ik wat heb gemist.
Bûtenom (N355 rondweg Buitenpost)
https://maps.app.goo.gl/7cMJd5yGUrUD6MS27

Plaats reactie