[A050] Waterberg - Beekbergen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Chris079 » zo 14 aug 2022, 9:55

Jackbauer1350 schreef: zo 14 aug 2022, 4:16 Die Pleijroute had volledig conflictvrij moeten zijn eigenlijk. Op topotijdreis afgaande lijkt het of dat VRI-kruispunt bij het Gelredome ooit aangelegd was met veel ruimte tussen de rijbanen om die in later stadium ongelijkvloers te kunnen maken.
Dat betwijfel ik, waarom liggen de rijbanen van Nijmeegseweg dan uit elkaar? en ligt het Monchyplein er zo bij? Het heeft meer met verkeersafwikkeling te maken. Volgens mij zijn er in die tijd meer van zulk soort pleinen aangelegd, zonder de intentie dat er in het midden een rijbaan over heen gaat.
Kijk maar naar het voormalige Takenhofplein en Spijkerhofplein in Nijmegen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Kaaiman » zo 14 aug 2022, 14:00

Er zijn verscheidene voorbeelden in Nederland van brede middenbermen die waren bedoeld om later ongelijkvloers te maken. Kruithuisweg Delft, Prinses Beatrixlaan Rijswijk en Van Hogendorpweg Rotterdam zijn bekendere voorbeelden.

Maar over het algemeen is het wel zo dat brede middenbermen met bebouwing uit het tijdperk van de wegaanleg gewoon voortkomen uit het stedenbouwkundig plan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Chris » zo 14 aug 2022, 14:04

Tijd om eens te kijken bij de werkzaamheden op de A50! :honger:

De foto's zijn van noord naar zuid genomen tussen het knooppunt Beekbergen en iets voorbij Hoenderloo.

1. Viaduct Elsbosweg. Vlak voor knooppunt Beekbergen. Hier ligt de deklaag al zo te zien.
Afbeelding
A50 Viaduct Elsbosweg 03 by European Roads, on Flickr

2.
Afbeelding
A50 Viaduct Elsbosweg 06 by European Roads, on Flickr

3. Viaduct Woudweg, aan de andere kant van de verzorgingsplaats.
Afbeelding
A50 Viaduct Woudweg 04 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
A50 Viaduct Woudweg 06 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
A50 Viaduct Woudweg 07 by European Roads, on Flickr

6. Het viaduct Woudweg is overigens enorm oversized.
Afbeelding
A50 Viaduct Woudweg 10 by European Roads, on Flickr

7. Bij de aansluiting Loenen.
Afbeelding
A50 Viaduct N786 01 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
A50 Viaduct N786 03 by European Roads, on Flickr

9. Bij de aansluiting Hoenderloo. Deze weg heeft volgens OSM en GM geen naam.
Afbeelding
A50 Viaduct aansluiting Hoenderloo 02 by European Roads, on Flickr

10.
Afbeelding
A50 Viaduct aansluiting Hoenderloo 04 by European Roads, on Flickr

11. Zoom richting Loenen.
Afbeelding
A50 Viaduct aansluiting Hoenderloo 07 by European Roads, on Flickr

12. Dat voorste viaduct is overigens helemaal niet in gebruik.
Afbeelding
A50 Viaduct aansluiting Hoenderloo 09 by European Roads,
on Flickr

13. De Groenendaalseweg. Hier is alleen nog gefreesd lijkt het.
Afbeelding
A50 Viaduct Groenendaalseweg 05 by European Roads, on Flickr

14. Net achter de bocht ligt de wildwissel Woeste Hoeve.
Afbeelding
A50 Viaduct Groenendaalseweg 07 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Wesso » zo 14 aug 2022, 14:14

Mooie foto's. Op een van je foto's van viaduct Groenendaalseweg is ook goed te zien hoe glad het nieuwe wegdek is met de geprofileerde markering (richting Arnhem).
https://flic.kr/p/2nEfeBv

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Rogier » zo 14 aug 2022, 15:08

Volgens mij vervangt men alleen de deklaag, met hier en daar ook vervanging van de tussenlaag. Toch vreemd dat het werk zo lang duurt, want BAM kun in 2010 de A2 tussen KNP Deil en KNP Everdingen in 2 weekenden van 2 lagen ZOAB voorzien en dit traject is toch 15 km lang. Korter dan 21 km, maar niet extreem veel korter. Wel hoefde men bij de A2 niet te frezen.

Overigens had ik bij de A50 meer schades in de onderlagen verwacht.

Overigens als je heel goed kijkt op de laatste foto's, kun je de oude markering van de oude DAB laag nog zien. In de jaren negentig heeft men hier de DAB met ZOAB overlaagd. Ik praat over het deel dat eind jaren tachtig opengesteld is.

Wel opmerkelijk dat men op de rechterrijstrook en vluchtstrook deze oude toplaag niet vervangt. DAB is zeer gevoelig voor spoorvorming zeker als deze overlaagd wordt. Dan deze eigenlijk eerst door een ander type asfalt vervangen worden.

Anders krijg je binnen de kortste keren spoorvorming in het ZOAB.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Kaaiman » zo 14 aug 2022, 22:07

^^ Wellicht is dat effect minder op de stevige zandgrond van de Veluwe, ten opzichte van meer bewegende gronden als klei en veen?
Chris schreef: zo 14 aug 2022, 14:046. Het viaduct Woudweg is overigens enorm oversized.
Óf de aansluitende wegen zijn enorm undersized. ;) Zo te zien heeft het viaduct ruimte voor drie stroken, bijvoorbeeld twee doorgaande en middenin linksaffers. Misschien zo aangelegd omdat er nog een aansluiting moest komen, maar men er nog niet uit was waar? Uiteindelijk is 'ie toen bij Loenen gekomen.
Chris schreef: zo 14 aug 2022, 14:04Deze weg heeft volgens OSM en GM geen naam.
Volgens het NWB valt dit ook onder Groot Panorama. Dat is wel bijzonder, omdat het eerstvolgende viaduct noordelijk van deze óók de weg Groot Panorama over zich heen heeft lopen. Historisch was dit stukje (de parallelweg van) de Arnhemseweg, ten tijde van dat rare half ongelijkvloerse knooppunt waar de A50 tijdelijk overging in N50.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Wesso » zo 14 aug 2022, 22:50

^^ Klopt, Groot Panorama is een weg die via een aantal bochten begint en eindigt op de Schalterdalweg. Bij Mendel is een straatnaambordje richting het viaduct waar Chris op stond:
https://maps.app.goo.gl/JFZac689tmo9iTbd9

Geen van beide viaducten waar die weg over loopt heet trouwens Groot Panorama, ze heten Kaapberg en Schalterberg...

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 505
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Stefanuzz » ma 15 aug 2022, 9:55

Chris schreef: zo 14 aug 2022, 14:04Tijd om eens te kijken bij de werkzaamheden op de A50! :honger:
Ik vraag mij toch af wat nou het praktisch nut is om die matrixborden een paar weken lang 24/7 met rode kruizen aan te laten staan, in het kader van energiebesparing. Gooi een paar rode kruizen aan het begin van je afzetting, dan is dat duidelijk. De rest is toch fysiek afgesloten. Ik zag afgelopen vrijdag dat er zelfs verkeersregelaars staan bij de toeritten om eventueel verkeer dat alsnog de afzetting wil negeren tegen te houden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Chris » ma 15 aug 2022, 10:01

Ik zag die verkeersregelaars ook bij Loenen en Hoenderloo. Die zitten dus kennelijk de hele dag voor een hek. Misschien is dat een beetje doorgeslagen social return? Hier kan je als verkeersregelaar toch ook niet gelukkig van worden?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 15 aug 2022, 10:10

Het lijkt inderdaad wat overdreven. Kennelijk schat men de juridische, materiële en immateriële kosten van het niet nemen van deze maatregelen hoger in?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Jackbauer1350 » ma 15 aug 2022, 11:38

Die regelaars zitten daar toch ook om werkverkeer door te laten?

En er zijn altijd wel van die eigenwijze weggebruikers die een afzetting aan de kant gooien en er langs willen.
Zoals pas geleden in Slowakije Nederlandse vakantiegangers een afzetting in de kant hadden gegooid om over een afgeschreven brug de weg te vervolgen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Wesso » ma 15 aug 2022, 11:53

^^ Die Nederlanders in Slowakije (ik schaam me kapot) deden mee aan een Carbage Run. Waren ze maar met barrel en al in de rivier gestort.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -wangedrag
[/Offtopic]

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door PeterSchoeber » ma 15 aug 2022, 14:45

Jackbauer1350 schreef: ma 15 aug 2022, 11:38 Die regelaars zitten daar toch ook om werkverkeer door te laten?

En er zijn altijd wel van die eigenwijze weggebruikers die een afzetting aan de kant gooien en er langs willen.
Zoals pas geleden in Slowakije Nederlandse vakantiegangers een afzetting in de kant hadden gegooid om over een afgeschreven brug de weg te vervolgen.
Kijk, jij snapt het tenminste. Als er echt geen verkeer door mocht dan had gewoon bouwhekken, met kettingen vastgelegd, ervoor kunnen zetten en je was wettelijk gevrijwaard omdat je de boel gewoon goed op slot had staan. Echter als er werkverkeer door moet, keren in verband met een andere richting uit moeten dan de werkrichting, dan is het wel handig/verstandig om er een verkeersregelaar neer te zetten de de hekken aan de kant schuift als er werkverkeer op of af moet.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door PeterSchoeber » ma 15 aug 2022, 19:32

In De Gelderlander een stukje over de werkzaamheden. https://www.gelderlander.nl/video/produ ... -op-321445
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Wesso » ma 15 aug 2022, 20:48

Ik merkte vandaag hoe druk het was op de N304 richting Apeldoorn. Voor de rechtsafstrook naar de N304 stond het al stil en op de terugweg een lange rij auto's gezien voor de rotonde bij Otterlo waar een verkeersregelaar stond. De file (op de andere weghelft gezien) stond tot aan Roekel. De A30 is ook geen fijn alternatief, het is verder om en er stond bijna de hele middag al file voor de A1 bij Barneveld.

Al met al is het te overzien en zijn er nog geen kop-staartongelukken gebeurd, voor zover ik weet.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Durashift » ma 15 aug 2022, 21:59

^^ vanmiddag rond 15 ~15:30 uur over de A30 vanaf Maanderhoek naar de A1 gereden. Ging best, ik had vooral last (de hele weg eigenlijk) van bestuurders die de maximumsnelheid op rijstrook 1 hanteerden. Okay, is hun goed recht.. maar ga dan ééns een keertje naar rechts mensen..

Kruising A30 toerit A1 naar Apeldoorn hebben ze nu 2x linksaf gemaakt.. ik denk dat ik de vooraankondiging gemist heb.. want uit automatisme links aan gehouden.. en zag op het laatst pas de gele belijning / richtingpijl naar links.

A1 naar Apeldoorn was irritant druk.. gelukkig wel door kunnen rijden.

Op de A50 naar Zwolle zag ik dat in Apeldoorn de ring oost dicht is. Daarvan heb ik op de A1 geen enkele melding gezien.. ben je mooi in de aap gelogeerd als je als omrijder denkt de oostelijke ring weer op te kunnen pakken na je rondje A12-A30-A1... :wall:

Rode kruizen op knooppunt Beekbergen deden inderdaad wat overbodig aan op de hoofdrijbaan A50. Aan de andere kant.. als ze niet branden.. je kan maar zo een googehermd hebben die denkt dat rijbaan dan wel berijdbaar is.. en er via via probeert op te komen?

Chris schreef:Ik zag die verkeersregelaars ook bij Loenen en Hoenderloo. Die zitten dus kennelijk de hele dag voor een hek. Hier kan je als verkeersregelaar toch ook niet gelukkig van worden?(..)
Dat is op wel meer plekken het geval. Ik denk aan het handhaven van de gewichtsbeperking bij de brug van Grave.

De verkeersregelaars op het dijkversterkingsproject tussen Lent en Oosterhout hebben het soms ook rustig, zeker nu mensen er aan gewend zijn. Alhoewel er in de weekenden nog genoeg hekwerk 'gesloopt' wordt omdat men kennelijk vindt dat een stuk over de dijk wandelen evengoed voor hun moet doorgaan, hoorde ik laatst nog. Rollen prikkeldraad houdt het niet eens tegen..


'Gelukkig' zie je daar ook wel verschillen tussen de regelaars.. sommige doen hun taak op de hen toegewezen plek.. een ander heeft veel meer het overzicht. Als leverancier heb je daar wel iets aan.

Ik zou het ook niet kunnen, denk ik. Geef maar een beetje reuring. Andere mensen kunnen dan weer makkelijker denken: op deze manier kan ik mijn euro's niet makkelijker verdienen. Lekker rustig.. geen 'gezeik'..

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Via » wo 17 aug 2022, 7:42

^^
In Eindhoven staan bij de afsluiting van de A2/N2 op dit moment tijdelijke slagbomen met tags voor werkverkeer bij de toeritten.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Wesso » wo 17 aug 2022, 13:44

Een terugblik op de aanleg van de A50 tussen Arnhem en Woeste Hoeve met protest in Groenendaal dat deels tegen de vlakte moest. Nooit geweten, ik heb die tijd niet bewust meegemaakt.

Zo zag de weg tussen Arnhem en Apeldoorn eruit voor de A50 er kwam
Afbeelding
Foto: Gerth van Roden

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 17 aug 2022, 14:03

^^ Bedankt voor het delen :top:

Opvallend dat de geplande snelweg op het kaartbeeld in 1976 ter hoogte van Woeste Hoeve westelijker is ingetekend. De A50 had in dat geval dwars door het buurtschap gelopen.

Het gerealiseerde tracé maakt ten noorden van Woeste Hoeve een slinger om een stukje aan de oostkant van de Oude Arnhemseweg te lopen. Samen met de wildviaducten is dit geplande tracé vanaf 1988 op Topotijdreis zichtbaar.

Het resultaat van geslaagd verzet van de bewoners/eigenaren van Woeste Hoeve?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Kaaiman » wo 17 aug 2022, 15:33

Schelpenpaadje schreef: wo 17 aug 2022, 14:03 ^^ Bedankt voor het delen :top:

Opvallend dat de geplande snelweg op het kaartbeeld in 1976 ter hoogte van Woeste Hoeve westelijker is ingetekend. De A50 had in dat geval dwars door het buurtschap gelopen.
Dat, terwijl de A50 juist verder westelijk van Groenendaal op de kaart gepland stond dan uiteindelijk is gerealiseerd.

En als ik de kaarten wat nauwkeuriger bestudeer, lijkt het wel of men eerst nog de tussenliggende N50 heeft opgeknapt door het opheffen van gelijkvloerse (koude) kruisingen en het maken van een ruimtereservering voor de tweede rijbaan. Of men heeft de A50 meteen volledig aangelegd en zo lang enkelbaans in gebruik gesteld tot de aansluitingen met de bestaande A12 en A50 ook met 2x2 rijstroken waren gerealiseerd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Wesso » wo 17 aug 2022, 16:20

^^ Volgens topotijdreis klopt dat inderdaad. Wat Groenendaal betreft zie ik eigenlijk geen "deel van" dat is gesloopt voor de A50. En hiermee lijkt ook voorgoed het mysterie opgelost van de voormalige N50, die kan eigenlijk niet meer zichtbaar zijn tussen de Koningsweg en Woeste Hoeve omdat de A50 er overheen is aangelegd. Alleen de brede rijbaan en de rest bij het oorlogsmonument in Woeste Hoeve herinnert dan nog aan de N50.

Dat men besloot de A50 niet dwars door het oorlogsmonument aan te leggen, maar eromheen lijkt me evident. Daarmee werd Woeste Hoeve ook gespaard.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 17 aug 2022, 16:45

^^ Die laatste snap ik niet helemaal.

Ter illustratie even het kaartbeeld van Topotijdreis uit 1976 over een actuele luchtfoto van Google Maps heengelegd:

Afbeelding

Hier zie je van links naar rechts de geprojecteerde A50, de Oude Arnhemseweg en de hedendaagse A50.

Zoals je ziet loopt het destijds geprojecteerde tracé dwars over de parkeerplaats van het Fletcher-hotel. Oftewel niet dwars door het oorlogsmonument. Ter hoogte van het monument zou geen gebruik worden gemaakt van het verloop van de bestaande Arnhemseweg.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Wesso » wo 17 aug 2022, 16:47

Oh nou ja, linksom of rechtsom, het monument bleef gespaard. Ze hebben uiteindelijk een goede keuze gemaakt. ;)

De wildwissel Woeste Hoeve (valt net buiten je kaartje in het noorden) is later in de plannen gekomen, zo lijkt het. Het tracé van de A50 is daar ook op aangepast.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Rogier » do 18 aug 2022, 9:59

Die bochten waren noodzakelijk om onder de juiste hoek onder de lange viaducten bij afslag Hoenderloo te komen. De Oude Arnhemseweg is volgens mij in de jaren zeventig aangepast, toen de A50 tussen KNP Beekbergen en afslag Hoenderloo aangelegd werd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Schelpenpaadje » do 18 aug 2022, 10:17

^^ De wijziging zit ten zuiden van die afslag:

Afbeelding

Mooi trouwens dat de verdwenen wegen rondom die aansluiting op luchtfoto's nog steeds zichtbaar zijn door de afwijkende aanplant.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Schelpenpaadje » do 18 aug 2022, 13:23

Nog even over Groenendaal:
Kaaiman schreef: wo 17 aug 2022, 15:33 Dat, terwijl de A50 juist verder westelijk van Groenendaal op de kaart gepland stond dan uiteindelijk is gerealiseerd.
Wesso schreef: wo 17 aug 2022, 16:20 ^^ Volgens topotijdreis klopt dat inderdaad. Wat Groenendaal betreft zie ik eigenlijk geen "deel van" dat is gesloopt voor de A50.
Zie hier het kaartbeeld uit de jaren '70 geprojecteerd over een actuele luchtfoto:
Afbeelding

Aanvankelijk was de A50 ter hoogte van Groenendaal een meter of 100 westelijker gepland (zie de onderbroken zwarte lijnen links)
De daadwerkelijk gerealiseerde A50 ligt inderdaad op de N50/Arnhemseweg.

In Groenendaal is alle bebouwing direct aan de voormalige Arnhemseweg afgebroken.
Aan de oostzijde liggen op deze plaats nu de geluidswal en bossages. De weg die als Oude Arnhemseweg en Groenendaal bekend staat is destijds nieuw aangelegd en ligt deels op en deels achter de voormalige bebouwing.

Deze parkeerplaats (ja, deze Wesso ;) )is feitelijk het oranje weggetje rechts op de kaart, achter de voormalige bebouwing direct aan de Arnhemseweg langs. Aan de oostkant van de parkeerplaats (links op het Streetview-beeld) staat nog altijd een woning.
Ik vermoed dat in het vierkantje tussen de oranje wegen het tankstation lag dat op deze foto zichtbaar is. Het parkeerterreintje zou daar dan deel van hebben uitgemaakt of er vlak achter hebben gelegen.

De teksten "RW50 Niet A, B of C maar D" en "A B C Nee!" op de protestborden moeten verwijzen naar verschillende varianten die destijds op de tafel gelegen moeten hebben, waarvan het gerealiseerde tracé voor Groenendaal het zwartste scenario was.
Kaaiman schreef: wo 17 aug 2022, 15:33 En als ik de kaarten wat nauwkeuriger bestudeer, lijkt het wel of men eerst nog de tussenliggende N50 heeft opgeknapt door het opheffen van gelijkvloerse (koude) kruisingen en het maken van een ruimtereservering voor de tweede rijbaan. Of men heeft de A50 meteen volledig aangelegd en zo lang enkelbaans in gebruik gesteld tot de aansluitingen met de bestaande A12 en A50 ook met 2x2 rijstroken waren gerealiseerd.
Eigenlijk moet je hier nog het onderscheid maken van de tijd dat de Arnhemseweg geheel tot aan Apeldoorn in gebruik was en een tussenfase waarin alleen het nieuwe deel tussen :KP: Beekbergen en :AS: Hoenderloo klaar was.

In die tussenfase zijn aan het deel tussen :AS: Hoenderloo en de A12 vast de nodige verbeteringen aangebracht. Sowieso is er het (opgebroken) complex dat de aansluiting tussen het oude en het nieuwe tracé vormde. Inclusief parallelwegen die even ten noorden van Woese Hoeve aantakten en om het begin van het snelwegtracé heenliepen (het best te zien op het kaartbeeld uit 1976).
Wesso schreef: wo 17 aug 2022, 16:20 En hiermee lijkt ook voorgoed het mysterie opgelost van de voormalige N50, die kan eigenlijk niet meer zichtbaar zijn tussen de Koningsweg en Woeste Hoeve omdat de A50 er overheen is aangelegd. Alleen de brede rijbaan en de rest bij het oorlogsmonument in Woeste Hoeve herinnert dan nog aan de N50.
Van die brede rijbaan is ook weinig overgebleven. Bijna alles is overlaagd, voorzien van moderne markeringen en versmald naar een passende breedte. Het deel bij het oorlogsmonument doet door het stuk asfalt tussen rijbaan en fietspad authentiek aan maar op Streetview zie je ook hier zie je, in de andere berm, dat het profiel is versmald. Het beeld bij het oorlogsmonument doet wel enigszins denken aan dat van de foto van Omroep Gelderland t.h.v. Groenendaal.

De meest tastbare herinnering aan de gelaagde geschiedenis van deze weg is misschien nog wel het ongebruikte viaduct naast de N788. Kwam de visie achter deze aanvankelijk ruim bemeten aansluiting wellicht voort uit het feit dat de nooit gerealiseerde noordelijke poot van :KP: Grijsoord ver ten westen van Apeldoorn had moeten aansluiten op de A1, en de tegenwoordige N788 die functie deels zou overnemen?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Schelpenpaadje » do 18 aug 2022, 13:31

Hier nog een interessante link over de geschiedenis van dit deel van de A50:
http://www.dickveerman.nl/geen-categori ... ecoducten/

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Wesso » do 18 aug 2022, 18:30

Wederom dankjewel voor de nauwkeurige reconstructie, Schelpenpaadje! :top:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Jackbauer1350 » do 18 aug 2022, 18:59

Die noordtak van Grijsoord, rijksweg 30 had als het goed is moeten afbuigen richting Barneveld.
In combinatie met een voltooide A48, zeker als die tot Hoogeveen als snelweg zou zijn aangelegd, zou dat wellicht een minder urgentie voor dat deel van rijksweg 50 als snelweg betekent hebben.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 147
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: [A050] Waterberg - Beekbergen

Bericht door Pindaklaas » vr 19 aug 2022, 6:53

https://youtu.be/OFeC1rImaXc

Voor het tijdsbeeld van de N50: In het begin van dit filmpje (seconde 12) komt volgens mij ook de N50 voorbij.

Plaats reactie