Via Denemarken door Polen (Harry)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door harry » do 11 aug 2022, 21:31

Het is een gewoonte aan het worden dat forummers verslag uitbrengen van hun vakantie.
Dat ga ik hier ook doen, met bijbehorende foto's. Alleen de honderden wegnummerfoto's plaats ik in andere topics (zodra ik ze bewerkt heb).

Mijn reis zag er de afgelopen 2 weken zo uit:

Afbeelding

Hieronder deel 1 van een uittreksel van mijn dagboek (ik zal jullie niet vervelen met bezoeken aan vrienden).

De afgelopen week was gezellig en bijzonder zonnig. Soms even wat bewolkt of zelfs een sputter regen, maar daarna weer snel terug
naar de korte broek.

Donderdag (28-7) ben ik via de veerpont Rødby-Puttgarden gegaan.
Alleen bij Hamburg was er wat vertraging, de rest (Oldenburg en Bremen) stroomde gewoon door.
O, en de brug naar het eiland Fehmarn was in reparatie. Daar heb ik ook een tijd langzaam gereden.
Na aankomst in het hotel was het nog zo mooi weer dat ik een stukje ben gaan wandelen, naar het "dorp" Glostrup.
Daar is niet veel van over, eigenlijk is het een buitenwijk met een winkelcentrum.

Vrijdag (29-7) heb ik naar het kustdorpje Hundested geweest. Volgens mijn kaart is dat een bezienswaardige plaats.
Ik ben er niet achter gekomen waarom: het heeft een haven en een paar loodsen zijn omgetoverd tot een winkelstraatje.
Maar het mooie weer maakte veel goed.
Afbeelding
Hundested

Rond de middag ben ik op lunchbezoek geweest bij vrienden.
Na de lunch heb ik een paar uur gewandeld langs de meertjes en in de bossen van jachtslot Frederiksdal in Virum.
Daar was ik 2 jaar geleden ook wezen wandelen, maar nu kon ik iets verder komen en was het ook veel mooier weer.
Afbeelding
Virum, jachtslot Frederiksdal
Afbeelding
Virum. Deze boom is 800 jaar oud!

Zaterdag (30-7) stond Kopenhagen op het programma.
Ik had mijn auto een half uur lopen van het centrum geparkeerd, maar daar was het nog steeds betaald parkeren.
Voor het eerst in mijn leven heb ik met een app (op mijn mobiel) betaald.
Dat was bijzonder handig, want het werd steeds later en met die app kon ik heel makkelijk de eindtijd van het parkeren aanpassen.

Zondag (31-7) vrienden bezocht.
's Avonds was het nog steeds mooi wandelweer en ben ik de omgeving van het hotel (Glostrup) gaan verkennen.
Meer groen dan je vanaf de weg zo zou zeggen.

Maandag (1-8) had ik afgesproken met vriend Freddy.
Het leek erop dat het lange-broekenweer zou zijn, maar na de middag werd het weer erg zonnig en warm.
's Avonds ben ik (op aanraden van Freddy) gaan wandelen langs een meer in Holte.
Langs een groot deel van het meer is een wandelpad op palen aangelegd. Een steiger zeg maar, maar dan in de lengte. Bijzonder.
Afbeelding
Holte

Dinsdag (2-8) was het wederom prachtig weer. 's Ochtends ben ik naar Stevns Klint geweest.
Dat zijn steile krijtrotsen langs de Oostzee. Twee jaar gelezen was ik al bij iets soortgelijks geweest, Møns Klint, maar dit was weer net iets anders.
Er was onder andere een kerkje waarvan de helft begin 20e eeuw in zee gestort was, wegens erosie.
's Avonds tijdens het eten bleek het zomaar te regenen. Tijdens een droge bui konden we weer thuis komen.
Afbeelding
Højerup (zeg maar "hogerop"). Oude kerkje, het rechterdeel is in zee gestort.
Afbeelding
Nieuwe kerk ter vervanging van de oude.
Afbeelding
Zicht op de oude kerk, van onderen.
Afbeelding
De kliffen.

Woensdag (3-8) heb ik Denemarken verlaten, via dezelfde veerpont als op de heenweg.
Er is ook een andere veerpont die direct naar Rostock gaat.
Maar dan zit je langer op de boot en die pont vaart maar een paar keer per dag. Ik had geen zin in lange wachttijden.
Al vrij vroeg in de middag was ik in Lübeck. Daar was ik voor het laatst in 1998 geweest, dus ik had wel zin in een "opfrisser".
Lübeck is een prachtige stad. Wonderwel is 2/3 van de stad in de oorlog blijven staan, dus er zijn nog veel monumenten.
Je kunt er uren rondwandelen en dat heb ik dan ook gedaan.
Het was wel erg warm vanmiddag (volgens de radio 32 graden) en dat kon ik ook merken.
Ik heb vooral in de schaduw gelopen en meer pauzes genomen dan normaal.
Al met al toch 3,5 uur op pad geweest.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Lübeck.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door harry » do 11 aug 2022, 21:53

Deel 2.
(Discaimer: ik ga me geen zorgen maken over de correcte diacritische tekens, zoals de l met een streep erdoor. Daar heb ik geen geschikt toetsenbord voor.)

Donderdag (4-8) heb ik vooral besteed aan reizen.
Eerst door Duitsland. Op een bijna lege snelweg blijkt mijn auto de 200 km/uur te kunnen halen.
Maar het grootste deel reed ik "maar" 140 tot 160. Al met al toch 2,5 uur mee kwijt geweest.
Voorbij de Poolse grens waren er niet zo veel snelwegen meer.
Route nummer 10 die ik nam heeft af en toe een verbreding, maar vaak is het in colonne rijden op een enkelbaans weg.
In Polen blijken nog meer Poolse vrachtwagens te rijden dan in Nederland. :)
Die vrachtwagens rijden wel 90 tot 100, dus zo erg was het ook weer niet. En de omgeving was prachtig: bossen en meren.
Het reizen kwam eigenlijk wel goed uit, want het was erg heet en in de auto was het goed uit te houden.
Om half 7 kwam ik aan in Torun. Mooie stad (echt oud, in de oorlog niet gebombardeerd), met erg veel toeristen.
De avond heb ik doorgebracht met het verkennen van de stad.
Afbeelding
Torun: brug over de Wisla.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Shitcoins? Het bord ziet er heel echt uit...

Vrijdag (5-8) besloot ik nog een nachtje in Torun te blijven.
Zo kon ik het deel van de stad dat ik gisteravond alleen met heel weinig licht gezien had, wat beter bekijken.
Afbeelding
Een scheve torun in Torun.
Afbeelding

Na een uitgebreide wandeling ben ik om 12 uur in de auto gestapt.
Een klein uurtje verderop ligt Golub-Dobrzyn, een klein stadje met een groot kasteel op een heuvel.
Zo rond half 4 was ik weer terug in Torun.
Afbeelding
Golub-Dobrzyn
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben opnieuw een wandeling gaan maken, deze keer buiten het centrum, o.a. door parken langs de rivier (Wisla).
Wel zo veel mogelijk schaduw opgezocht, want het was nog steeds heet.
Ik kreeg vanmiddag op mijn telefoon een waarschuwing dat het vanavond noodweer zou worden.
Daar heb ik tot nu toe niks van gemerkt, maar ik geloof dat ik het nu buiten hoor donderen.
Afbeelding
Torun: bijzondere stedenbouw.

Zaterdag (6-8) was het slechter weer dan gisteren.
Mijn auto was nat, dus het had geregend, maar ik heb vannacht niks van noodweer gemerkt.
De ochtend was bewolkt maar droog. De temperatuur was gedaald naar 21 graden.
Ik ben begonnen met wat binnenweggetjes te rijden, langs de Wisla (rivier) tussen Torun en Warschau.
Bij Warschau begon het te regenen (één bui, van 12:00 tot 14:45).
Dus heb ik de wat snellere wegen opgezocht. Maar die waren (zelfs op zaterdag) enorm druk.
En er waren meer stoplichten dan mij lief was.
Uiteindelijk werd het wat droger. En tegen het eind van de middag ging zelfs de zon weer schijnen.
Ik ben toen van de drukke weg afgegaan en een stukje binnendoor een andere snelweg opgezocht.
Dat was een mooie nieuwe weg (S8/A1) die soms nog net niet af was.
Om 5 uur had ik een hotel in Czestochowa. Ik had dus meer tijd voor een wandeling dan gisteren.
Maar ik had minder tijd nodig, want er is minder te zien.
De grootste attractie is het Poolse Lourdes: een klooster dat een bedevaartsoord is voor alle Poolse katholieken.
Dat was te merken, want ik heb sinds corona niet zo veel katholieken bij elkaar gezien.
De rest van de stad was niet veel meer dan een boulevard van 1,5 kilometer, die ik op en neer ben gelopen.
Daarbij heb ik vooral kunnen genieten van ex-oostblok-lelijkheid. Voor een keertje wel bijzonder.
Afbeelding
Czestochowa: Klooster.
Afbeelding
Raadhuis aan de boulevard.
Afbeelding
Kathedraal in de oude stad
Afbeelding
Sterk gerestaureerde oude kerk. De lelijkheid kon ik net buiten de foto houden.

Zondag (7-8) begon met prachtig weer: zon en 22 graden.
Ik ben wat mooie binnenweggetjes gaan berijden, door de plaatselijke "bergen".
Kwam o.a. langs Olsztyn, waar een ruïne van een groot kasteel staat.
Bij die ruïne was een festival of zo, het was er tenminste nogal druk.
Afbeelding
Olsztyn.

Om 2 uur was ik in Krákow (Krakau). Daar was het ook warm, maar niet zonnig.
Maar na 4 uur kwam de zon er door.
Ik heb een wandeling gemaakt van half 3 tot 7:15. Dat is dus 4 uur en 3 kwartier, maar er zaten wel pauzes in.
Toch voel ik aan mijn voeten dat het best een lange wandeling was.
In Krákow is dan ook veel te zien. Het zijn eigenlijk 2 of 3 steden, een beetje zoals Praag.
Ik heb heel wat over Polen geleerd vandaag. Krákow is de 2e grootste stad van Polen.
De Poolse paus (Wojtyla) kwam hier vandaan. Oskar Schindler had hier zijn fabriek. Enzovoort...
Afbeelding
Krákow: Een van de grootste middeleeuwse pleinen van Europa.
Afbeelding
Ingepaste moderne architectuur.
Afbeelding
Burchtheuvel van Wawel.
Afbeelding
Binnenhof van paleis Wawel.
Afbeelding
Kazimierz: Rond 1800 al door Krákow geannexeerd.
Afbeelding

Maandag (8-8) was het tropisch warm en zonnig.
Ik heb mijn voeten eerst maar wat rust gegeven door ze alleen te gebruiken voor het pedalen in de auto.
Even langs Auschwitz gereden. Niet het museum (het concentratiekamp) in geweest, maar wel in een woonwijk erachter.
Dat is ook een deel van het concentratiekamp geweest maar men heeft het na de oorlog met woningen bebouwd.
Verder nog een paar drukke wegen en een aantal mooie rustige wegen bereden. Door bossen en over heuvels.
Rond 5 uur kwam ik in Wroclaw (Breslau) aan. Het hotel bleek een eindje buiten het centrum te staan.
Al met al heb ik toch nog weer 3 uur gelopen.
Wroclaw heeft een aantal historische plekjes, maar er is in de oorlog wel veel verdwenen.
Tussen de oude kerken stonden dan ook typische oostblok-flats.
Verder heeft Wroclaw een behoorlijk aantal overdekte winkelcentra.
Bij een ervan vermoed ik zelfs dat die groter is dan het winkelcentrum in Leidschendam.
Afbeelding
Wroclaw
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wroclaw: het fraai opgeschilderde station.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door harry » do 11 aug 2022, 21:55

Deel 2a.

In Wroclaw stond deze opstelling, geschikt voor een foto.
Ja, de Polen weten wél wat ze met een trekker kunnen doen. :)

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door harry » do 11 aug 2022, 22:06

Deel 3.

Dinsdag (9-8) was het opnieuw tropisch warm. Soms zonnig, soms sluierbewolking.
Ik ben bijna de hele dag door de bergen gereden (langs de Tsjechische grens). Wederom mooie wegen gehad.
Maar ook een paar wegen van "Belgische" kwaliteit.
Mijn lunchpauze was in Kamieniec-Zabkowicki. Daar staat een enorm "paleis" in de vorm van een kasteel.
Gebouwd in opdracht van Marianne van Oranje-Nassau (daar is in Voorburg ook een straat naar genoemd).
Afbeelding
Paleis van Marianne in Kamieniec-Zabkowicki.
Afbeelding
Niet alles was even goed opgeknapt.

Aan het eind van de middag een paar snelwegen genomen zodat ik nog nét Polen uit kon: Görlitz ligt op de Duits-Poolse grens.
Maar ik ben dan wel weer wezen eten in Polen, in Zgorzelec. Dat is 1 brug over.
Ik heb in beide plaatsen weer een paar uur gewandeld.
Görlitz wordt helemaal opgeknapt. Zgorzelec bijna niet. Het verschil wordt dus steeds groter.
Afbeelding
Zgorzelec: bij de brug een klein stukje opgeknapte omgeving.
Afbeelding
Görlitz.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het rechtergebouw is blijkens een gevelopschrift gebouwd in 1995. Niet herbouwd, maar "neu erbaut".
Afbeelding

Afbeelding
Görlitz. Rechtsachter: Zgorzelec.
Afbeelding
Görlitz: station bij avond.

Woensdag (10-8) ben ik in 1 ruk naar huis gereden. Het was echt te warm om buiten te lopen, en dat zou de komende dagen ook zo blijven.
Ook in de auto zelf werd het (ondanks de airco/climate control) al een beetje onaangenaam.
Tot zover dus mijn vakantieverslag!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door waldo79 » vr 12 aug 2022, 8:01

:wow: Mooie selectie aan foto's.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door Peter » vr 12 aug 2022, 11:38

Mooi. Ik neem aan dat het een na laatste plaatje een (voormalige ?) watermolen is ?
Je bent vermoedelijk niet in Wieliczka (met de oudste zoutmijn ter wereld, inclusief ondergrondse kathedraal) geweest vlak bij Krakow ? Zeker een bezoek waard.
https://www.wieliczka-saltmine.com/
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door harry » vr 12 aug 2022, 20:01

Peter schreef: vr 12 aug 2022, 11:38 Mooi. Ik neem aan dat het een na laatste plaatje een (voormalige ?) watermolen is ?
Dat neem ik ook aan, iets dergelijks stond op de bordjes. :)
Peter schreef: vr 12 aug 2022, 11:38 Je bent vermoedelijk niet in Wieliczka geweest vlak bij Krakow ?
Nee, ik heb alleen de wegwijzers naar die mijn gezien. :)

Ik denk ook niet dat dit de laatste keer is dat ik naar Polen ga.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door duikgek89 » vr 12 aug 2022, 21:32

Leuk om zo te lezen Harry.

Ben je nu van Torun naar Czestochowa gereden en de volgende dag weer naar Olsztyn noordoostelijk van Torun om vervolgens weer naar zuid af te zakken? Of mis ik iets?

Edit: Olsztyn is ook een dorpje bij Czestochowa :wall:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door harry » di 16 aug 2022, 22:57

harry schreef: do 11 aug 2022, 21:31 Donderdag (28-7)
Na aankomst in het hotel was het nog zo mooi weer dat ik een stukje ben gaan wandelen, naar het "dorp" Glostrup.
Daar is niet veel van over, eigenlijk is het een buitenwijk met een winkelcentrum.
En een watertoren:
Afbeelding

Bij het bewerken van mijn wegenfoto's kwam ik nog 2 kiekjes tegen van plaatsen onderweg in Polen:

Afbeelding
Recz. Dit moet een aardig historisch stadje geweest zijn (Reetz). Nu is niet niet meer over dan een dichtgemetselde stadspoort (EDIT: niet op de foto), een vestingtoren (op de foto) en een hoop nieuwbouw (niet op de foto).

Afbeelding
Tarczyn. Ten zuiden van Warschau. Hier heb ik even gepauzeerd terwijl het nog regende. Het dorpsplein pretendeert een beetje Italiaans te zijn.
De kerk op de achtergrond is gebouwd vanaf de 16e eeuw.
Laatst gewijzigd door harry op wo 17 aug 2022, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door Peter » wo 17 aug 2022, 13:44

Ik denk niet dat dit een stadspoort was, maar een verdedigingtoren (en wellicht ook uitkijk- en vuurtoren). Er zit wel een klein boogje in, die een klein verdwenen deurtje suggereert in oude tijden voor de wachter. Zeker geen toegangspoort, ook niet voor voetvolk.

Misschien dat er een houten valbrug (met of zonder stenen poort) naast heeft gezeten, want er zit een slotgracht naast de toren en de muur.

In iets andere belichting:
https://www.google.nl/maps/@53.2601063, ... 6656?hl=nl
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door Wesso » wo 17 aug 2022, 13:49

^^ De toren op Harry's foto is de Baszta Drawieńska of Steintorturm, die onderdeel was van een stadspoort.

https://mostthemost.pl/zachodniopomorsk ... rawienska/

Wel grappig, ik was in een ver verleden gek op vestingsteden, stadsmuren en dergelijke. Mijn vader en ik gingen allerlei stadjes bezoeken om maar zo veel mogelijk daarvan te zien. :)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door harry » wo 17 aug 2022, 19:34

Peter schreef: wo 17 aug 2022, 13:44 Ik denk niet dat dit een stadspoort was
Dat dacht ik ook niet, want ik had het niet over het gebouw op de foto! (Maar Wesso zegt dus alsnog van wel. :) )
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door harry » wo 17 aug 2022, 20:39

Ik denk dat het ook wel handig is om mijn wegnummerfoto's in dit topic te plaatsen.
Dus bij deze: de Poolse foto's staan op deze 4 pagina's.

https://wegnummers.nl/pl2022a.html
https://wegnummers.nl/pl2022b.html
https://wegnummers.nl/pl2022c.html
https://wegnummers.nl/pl2022d.html

Mijn algemene indruk: ik kreeg een nostalgisch gevoel van de Poolse wegen. In de jaren 1970/1980 waren er in Nederland ook veel stukjes nieuwe weg en nog meer wegen in aanbouw.
Iedere dag kwam ik in Polen op wegen die mijn 2 jaar oude navigatiesysteem nog niet kende! (Het voordeel is dat ik direct wist dat het een nieuwe weg was.)
Die nieuwe wegen zien er ook allemaal perfect uit. Wel met belachelijk veel geluidsschermen.
En de bewegwijzering op (semi-)snelwegen mag hier en daar wel wat duidelijker.

Krenten uit de pap van bovenstaande pagina's:

Afbeelding
In Torun, kennelijk een zusterstad van Göttingen.

Afbeelding
Voorbeeld van een Pools hm-paaltje.

Afbeelding
In het centrum van Torun. Kan die A1 nog groter?

Afbeelding
Op zoek naar de 257 in de buitenwijken van Torun kwam ik geen enkele wegwijzer tegen.
Ik denk dat route 257 naar een veerpont liep en dat de veerpont is opgeheven. De 257 had dus geen bestaansrecht meer.
Maar ach, ik heb er een leuke wandeling aan overgehouden.

Afbeelding
De 3 loopt hier mee met de (tolvrije) A6. Ik denk dat 3 eigenlijk S3 had moeten zijn, zoals op andere wegwijzers in de buurt.

Afbeelding
Wegnummer 119 afgeplakt. Geen idee waarom.

Afbeelding
Ruïneus gebouw langs route 10. Dit is buiten de steden toch vrij zeldzaam.

Afbeelding
Płatna is tol, kwam ik achter. Omdat de S10 meelift met de A1, heeft de S10 ook tol.

Afbeelding
Toch nog een droog plekje tijdens de lange regenbui op dag 3.
Mijn snelheid was hier ongeveer 20, want het verkeer moest hier 2 stroken inschikken.

Afbeelding
Bingo! Ik reed na dit bord nog bijna verkeerd, want niet alle nummers/bestemmingen worden op het kruispunt zelf genoemd!

Afbeelding
Route van de helden van de Slag om Warschau van 1920.

Afbeelding
Dankzij het systeem wordt Janki dubbel vermeld. Het is gewoon dezelfde weg...

Afbeelding
De A1 naar Katowice is bijna af. Tot die tijd is het geen tolweg, ook niet op de plekken waar alles al wel af is.
wekenwiki schreef: 21 december 2021
In Polen opent 12 kilometer van de A1 tussen Kruszyna en Częstochowa.
Afbeelding
Gestoei met (te) kleine pijltjes.

Afbeelding
Dit deel van de 783 is splinternieuw. De oude route komt van links.

Afbeelding
Nog een stukje nieuwe weg: S7. De oude route 7 wordt provinciaal (geel), maar men verklapt het nieuwe nummer nog niet.

Afbeelding
En terug van de nieuwe S7 naar de 7, die ook hier even "onbekend geel nummer" is.

Afbeelding
Weet iemand wat het betekent als een nummer een gestreepte rand heeft?
Men doet het vrij consequent bij sommige wegnummers en bij andere niet, zelfs op dezelfde wegwijzers.
Dus het is geen wegwijzerlayout-dingetje.
Het is ook geen indirecte verwijzing (zoals in Scandinavië).

Afbeelding
Een stuk 935, splinternieuw, en uitgevoerd als autosnelweg!

Afbeelding
Menukaart...

Afbeelding
Beetje complexe manier van omgaan met wegnummers.

Afbeelding
Ik denk dat ik weet waar we zijn.

Afbeelding
Langs de 45 een gebied met tweetalige plaatsnaamborden: Pools en Duits.

Afbeelding
40b. Op de wegwijzers gewoon 40. Ik denk dat dit vergelijkbaar is met een Duitse "40n".

Afbeelding
Ik was die dag in Auschwitz geweest. Een dubbel wegnummer 40-45 hield me in de stemming.
(Ja, ik weet het, de oorlog begon voor Polen in 1939.)

Afbeelding
Ik wilde eigenlijk wegnummer 45 op de foto zetten, maar het onderwerp van de foto is iets breder geworden.

Afbeelding
De 45 is een stukje snelweg(-achtig) bij Opole, maar heet daar niet S45.

Afbeelding
Men let niet altijd op palen die in de weg staan voor de leesbaarheid.

Afbeelding
En hier stond geen paal, maar een vrachtwagen in de weg.
In Polen zijn bijna net zo veel Poolse vrachtwagens als in Nederland. :)

Afbeelding
Uwaga! Ik heb tijdens mijn trip een aantal keren een heel andere route moeten nemen omdat een weg afgezet was.
Eigenlijk net als in Nederland.
Daardoor heb ik wel de kerk van Henryków gemist.

Afbeelding
Het lijkt wel of die 33 er opgeplakt is.

Afbeelding
381 verbleekt? Waarom 386 dan niet?

Afbeelding
Provinciale weg 380. Een prachtige route, maar hij is inmiddels zijn nummer kwijt.
Op de wegwijzer kun je nog zien waar het gestaan heeft.

Afbeelding
Ik wist dat afritten in Polen met een knooppuntsymbool worden aangegeven...

Afbeelding
...maar niet dat dezelfde afrit ook met een afritsymbool wordt aangegeven.

Afbeelding
De S3 nadert de A4. Je ziet in de verte het A4-verkeer rijden.

Afbeelding
Landenschildjes her en der.

Tot zover!
Ik heb geprobeerd onderweg zo veel mogelijk verschillende wegnummers op de foto te zetten.
Ik heb nu 177 van de ruim 1000 nummers op de foto.
Ik ben van plan Polen nog vaker te bezoeken om dat aantal wat op te schroeven...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76284
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door Chris » wo 17 aug 2022, 20:51

Weet iemand wat het betekent als een nummer een gestreepte rand heeft?
Men doet het vrij consequent bij sommige wegnummers en bij andere niet, zelfs op dezelfde wegwijzers.
Dus het is geen wegwijzerlayout-dingetje.
Het is ook geen indirecte verwijzing (zoals in Scandinavië).
Dit heeft te maken met de gewichtslimieten op de wegen.

Hier staat het in detail: https://www.wegenwiki.nl/Bewegwijzering ... ale_aslast

Het komt er op neer dat toen Polen bij de EU kwam, heel veel wegen niet voldeden aan de eis van 11,5 ton aslast. En dat ze vervolgens de wegnummers hebben gebruikt om aan te geven welke routes wel en niet geschikt waren voor bepaalde aslasten. Er zijn 3 varianten: 8 ton, 10 ton en 11,5 ton aslast.

Dit is dus alleen relevant voor vrachtwagenchauffeurs.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door harry » wo 17 aug 2022, 21:11

^^ Dank. Die wegenwiki-pagina ben ik tot nu toe niet tegengekomen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door Peter » do 18 aug 2022, 11:35

harry schreef: wo 17 aug 2022, 19:34
Peter schreef: wo 17 aug 2022, 13:44 Ik denk niet dat dit een stadspoort was
Dat dacht ik ook niet, want ik had het niet over het gebouw op de foto! (Maar Wesso zegt dus alsnog van wel. :) )
Het kan best een onderdeel van een poort zijn geweest, met wellicht een spiegelbeeldtoren ernaast, die verdwenen is of een minder hoge versie (en daar tussen in een valbrug). Ik kon weinig vinden over de historie, maar Poolse sites vinden met trefwoorden is lastig.

Een beetje als Avignon:
https://www.google.nl/maps/@43.9426698, ... 6656?hl=nl
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door Wesso » do 18 aug 2022, 11:38

^^ Het is niet zo moeilijk om informatie te vinden. Je surft wat rond op Google Maps en Streetview, klikt op een item dat lijkt op een stadspoort en je hebt een naam te pakken :)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door harry » do 18 aug 2022, 21:05

Onderweg ben ik 2 keer door Duitsland gekomen. Daarbij kon ik een aantal ontbrekende wegnummers aan mijn verzameling toevoegen.
Ik wist dat de B6 hernummerd was naar A36 en A369, maar de B611 (op 15 juli 2019 opengesteld) kwam ik stomtoevallig tegen (navigatie stuurde mij het bos in bij Bad Oeynhausen).
Kennelijk is dit nummer geïnspireerd op de B61 in de buurt.
Ik kon er op de Wegenwiki niks over vinden. Dat komt omdat de pagina https://www.wegenwiki.nl/B611_(Duitsland) niet vanaf alle andere pagina's gelinkt is.

Een tamelijk willekeurig lijkend setje foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door harry » do 18 aug 2022, 21:08

En nog een paar meer (gemaakt met een ander toestel):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door Vinny » zo 21 aug 2022, 10:43

Harry schreef:Wegnummer 119 afgeplakt. Geen idee waarom.
De weg is gemeentelijk en niet meer provinciaal. Volgens mij is ook niet 119 afgeplakt maar '3' (of 'E 65'). De weg was vroeger bedoeld voor doorgaand verkeer dat nu de S 3 neemt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door harry » zo 21 aug 2022, 10:59

^^ Het gaat om dit bord:
https://www.google.nl/maps/@53.3613226, ... 312!8i6656
Kennelijk is in 2011 het nummer al afgeplakt en oudere beelden heeft Google niet.

Volgens Google en Wikipedia.pl bestaat die 119 nog steeds (tussen de 10 bij Szczecin en Smolary). Dat bracht mij in de war.
Het lijkt erop dat de oude 3 ten noorden van de 120 (bij Stare Czarnowo) gemeentelijk is geworden en ten zuiden daarvan provinciaal (met nummer 119).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door Jeff » zo 21 aug 2022, 23:10

Klasse A: Autosnelweg, breed profiel, 3m brede vluchtstrook
Klasse S: Expressweg, regulier profiel, 2,5m brede vluchtstrook, altijd freeflow
Klasse GP: "het allergaartje", bestaat in verschillende smaken. De meest luxueuze uitvoering is eigenlijk een klasse s zonder vluchtstrook en vmax 100. Breder dan 2x3 heb ik niet gespot

Andere mogelijkheden:
2x1 / 2+1 met VRI's of rotondes, meestal met geslotenverklaring voor langzaam verkeer.

Opole gaat geen andere A of S-weg krijgen en is daarom gecompenseerd met een beter uitgebouwde bypass/ring. Het 2x2 deel is nog geen 5 jaar oud

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door harry » ma 22 aug 2022, 0:23

Jeff schreef: zo 21 aug 2022, 23:10 is nog geen 5 jaar oud
Dat idee kreeg ik bij veel Poolse wegen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door Kaaiman » di 23 aug 2022, 12:58

Voor een volgende Denemarkentrip een wegweizer: het bordje verwijst naar PR23 verderop, maar doet alsof je ter plekke de SR23 oprijdt. https://maps.app.goo.gl/LuBifUAjYaz5Dgtz8
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door Ger81 » wo 24 aug 2022, 11:32

harry schreef: wo 17 aug 2022, 20:39 Płatna is tol, kwam ik achter.
Letterlijk betekent het 'betaald'.
Ubi volentia est, via est

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door Wesso » wo 24 aug 2022, 11:37

^^ Je portemonnee is plat nadat je hebt betaald. :)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door harry » wo 24 aug 2022, 22:10

^^ Maar dan met een streep erdoor.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door marcel » zo 28 aug 2022, 21:14

Een hoop interessante dingen, bijv. 40b en die Duitse namen.
Ik heb alle foto's bekeken en gesorteerd, en leuk is ook dat het in Streetview vaak anders is, bijv. foto 01256 vs.
https://www.google.nl/maps/@50.0353666, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door harry » zo 28 aug 2022, 22:56

^^ Polen is duidelijk een land in opbouw. (Nog steeds.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Via Denemarken door Polen (Harry)

Bericht door marcel » do 08 sep 2022, 0:15

Wat mij hier nog opviel: de A1 heeft hier toch geen tol?
Afbeelding

Plaats reactie