Scandinavië 2022 - Noordkaap

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Snelwegfreak » di 16 aug 2022, 13:45

Trondheim
De volgende dag gingen we weer terug richting het noorden, voor eventjes. Tijd voor een citytrip naar Trondheim, de stad die we de vorige dag al gepasseerd waren en waar we dus ook een stuk E6 tegenkwamen dat uitgebouwd was tot autosnelweg, waarvan zelfs een redelijk nieuw deel. Het weer was niet heel erg geweldig, maar zou ook niet heel vervelend worden: grijs, maar grotendeels droog. Redelijk goed weer eigenlijk voor een citytrip en foto's. De donkere wolken zijn wel duidelijk zichtbaar, evenals de spray op het wegdek. Zoals vaker deze dagen was het daarom heel goed timen met foto's nemen, rekening houdend met de regen/spray en de interval van de ruitenwissers.

1. Bij Soknedal was de E6 ook nog redelijk recent uitgebouwd tot expresweg: 2x2 rijstroken met een ongelijkvloerse aansluiting. Dit deel is maar heel kort, maar je mag er wel meteen afrekenen. En goed afrekenen: 47 NOK per passage voor een personenauto. En deze poort zijn we dus in totaal 5 keer gepasseerd omdat je geen alternatief had... :geenlach:
Afbeelding
IMG_3552 by Benjamin van der Velden, on Flickr

2. Bij Kvål begint dan het nieuwe stukje autosnelweg van de E6. Na deze geïmproviseerde (tijdelijke) rotonde begint de autosnelwegstatus, maar de rijbaanscheiding volgt pas enkele honderden meters verder. Het is duidelijk dat de uitbouw niet snel doorgetrokken wordt, want alle werkzaamheden of voorbereidingen eindigden hier.
Afbeelding
IMG_3558 by Benjamin van der Velden, on Flickr

3. Vervolgens krijgen we de aansluiting Øya. Zelf vind ik dit een bijzondere, omdat er helemaal geen Øya lijkt te liggen op deze plek. Er is wel een wijk/stadsdeel in Trondheim dat Øya heet. Wellicht betekent dit bord dat er vanaf hier een P+R verbinding náár Øya is of komt? :dontknow:
Afbeelding
IMG_3569 by Benjamin van der Velden, on Flickr

4. Aansluiting Melhus.
Afbeelding
IMG_3580 by Benjamin van der Velden, on Flickr

5. Men is dól op volledig dynamische LED-bewegwijzering in Noorwegen (en Zweden). Overal waar tunnels in de buurt zijn, zijn dit soort panelen te vinden. Hier staat nu een vooraankondiging op voor een parkeerplaats, maar waarschijnlijk zal er ook een verplichte omleiding op kunnen staan als de tunnel dicht is. Later bij Bergen zouden we ook veel van dit soort panelen tegen komen.
Afbeelding
IMG_3598 by Benjamin van der Velden, on Flickr

6. We zijn Trondheim genaderd. De splitsing naar de inprikker richting het centrum en de E6 gaat hier op de schop. Er wordt van alles gebouwd rondom dit punt, zoals ook een nieuwe tunnel.
Afbeelding
IMG_3623 by Benjamin van der Velden, on Flickr

7. Dan in Trondheim zelf: serieuze fietsinfra ;) Overigens bij de VRI achter dit standpunt heeft de fietser geen eigen drukknop of eigen VRI-lantaarn: men moet het doen met de voetgangers-VRI.
Afbeelding
20220707_171749 by Benjamin van der Velden, on Flickr

8. Straatbeeld in het centrum. Trondheim is een leuke stad: niet al te groot, maar genoeg moois te zien met alle houten huisjes, de oude stadsbrug en de domkerk. Ik ben niet van de citytrips (verre van, normaal gesproken), maar Trondheim is het bezoeken waard.
Afbeelding
IMG_3634 by Benjamin van der Velden, on Flickr

9. Nederlands ogende fietsstroken.
Afbeelding
IMG_3648 by Benjamin van der Velden, on Flickr

10. Leuk achterafstraatje met kasseien en de gekleurde houten huisjes. Positief: men heeft hier de fietsstrookjes verhard met betonplaten, voor het comfort. In een ander straatje had men de rijsporen voor autoverkeer op deze manier verhard, waarschijnlijk vanwege het geluid. Slim.
Afbeelding
IMG_3649 by Benjamin van der Velden, on Flickr

11. 's Avonds na het eten weer terug richting Soknedal. Mooi om te zien dat veel borden aangestraald worden met LED-strips.
Afbeelding
IMG_3673 by Benjamin van der Velden, on Flickr

12. Dan krijgen we weer een stukje autosnelweg. Aansluiting Bratsberg.
Afbeelding
IMG_3717 by Benjamin van der Velden, on Flickr

13. Aansluiting Klæbu met serviceborden.
Afbeelding
IMG_3720 by Benjamin van der Velden, on Flickr

14. Knooppunt van de E6 naar Oslo met de E39 richting Ålesund.
Afbeelding
IMG_3733 by Benjamin van der Velden, on Flickr

15. Het is nog wel een stukje rijden naar Oslo. Zeker als je weet dat de autosnelweg niet lang meer duurt ;)
Afbeelding
IMG_3737 by Benjamin van der Velden, on Flickr

16. Aansluiting Melhus.
Afbeelding

IMG_3747 by Benjamin van der Velden, on Flickr

17. Wegbeeld van het nieuwe deel. Hier gold een maximumsnelheid van 110 km/h. In de verte wordt de 70 km/h al aangekondigd, waarna de weg weer versmalt naar 2x1 rijstroken.
Afbeelding
IMG_3773 by Benjamin van der Velden, on Flickr

18. Na dit stukje snelweg krijgen we een langer stuk 2x1 rijstroken met een paar korte tunnels, voordat we weer uitkomen bij het korte stukje expresweg bij Soknedal. Direct na Soknedal een kort stukje met 2+1 rijstroken.
Afbeelding
IMG_3857 by Benjamin van der Velden, on Flickr

Na deze foto-update hebben we er nog 5 te gaan. Het einde komt langzamerhand in zicht ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Chris » di 16 aug 2022, 13:55

Je hebt nog de tol vermeden op dat nieuwe stuk bij Melhus (net ten zuiden van de splitsing E6/E39). Daar wordt vanaf 1 september 37 NOK geheven per passage.

https://www.vegamot.no/om-oss/nyheter?A ... wsV2&PID=9

Die korte stukjes zijn wel een stuk duurder geworden, ik weet nog van mijn eerste rit door Noorwegen in 2014 dat het vaak maar rond 20 NOK was, maar nu heb je er steeds meer met 40 NOK of meer voor een paar kilometer upgrade.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door harry » di 16 aug 2022, 17:48

Snelwegfreak schreef: di 16 aug 2022, 13:45 3. Vervolgens krijgen we de aansluiting Øya. Zelf vind ik dit een bijzondere, omdat er helemaal geen Øya lijkt te liggen op deze plek. Er is wel een wijk/stadsdeel in Trondheim dat Øya heet.
Het Noorse Øya betekent Eiland. Is er misschien een ander eiland in de buurt? Of misschien betekent het ook wat men in Frankrijk Aire noemt?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Wesso » di 16 aug 2022, 20:28

^^ Øya is van oorsprong een boerderij waar tegenwoordig een particuliere school is gevestigd: https://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98ya_ ... ende_skole

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Snelwegfreak » do 18 aug 2022, 11:43

^^ Ha, kijk eens aan. Ik had wel kort geGoogled maar kwam hier niet op :top:
Chris schreef: di 16 aug 2022, 13:55 Je hebt nog de tol vermeden op dat nieuwe stuk bij Melhus (net ten zuiden van de splitsing E6/E39). Daar wordt vanaf 1 september 37 NOK geheven per passage.

https://www.vegamot.no/om-oss/nyheter?A ... wsV2&PID=9

Die korte stukjes zijn wel een stuk duurder geworden, ik weet nog van mijn eerste rit door Noorwegen in 2014 dat het vaak maar rond 20 NOK was, maar nu heb je er steeds meer met 40 NOK of meer voor een paar kilometer upgrade.
Nou, dat scheelt dan weer. Ik ben wel benieuwd naar de eindafrekening voor de Noorse tol en veerboten: ik vermoed dat die weer fors gaat zijn. Dat de losse tol duurder is geworden is niet heel verwonderlijk, maar dat herken ik wel ja.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Chris » do 18 aug 2022, 11:46

Het is wel zo dat tolheffing in Noorwegen ook frequent beëindigd wordt, dus dat scheelt ook weer. Bijvoorbeeld ten zuiden van Oslo waren vroeger best wat tolportalen en die zijn nu allemaal weg. Ook op de E18 tussen Oslo en Tønsberg zijn ze verdwenen.

Ik heb hier een lijst met voormalige tolwegen: https://www.wegenwiki.nl/Tolwegen_in_No ... e_tolwegen

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Snelwegfreak » do 18 aug 2022, 11:57

Sowieso viel het aantal tolpoorten nog wel mee, zeker in het verre noorden van het land. Dat je bij de grotere steden tol moet betalen, tja, dat weet je. Waar ik oprecht minder van gecharmeerd ben (en dan zeg ik het netjes) is het geintje dat je bij de meeste veerboten niet meer met pin kon betalen. Vermoedelijk als overblijfsel van de coronamaatregelen. Je krijgt nu dus 70 NOK toeslag, vermoedelijk per veerboot, omdat men de foto die het personeel van het kenteken maakt administratief moet omzetten naar een digitale factuur (zoals met de tol-inning). Bij slechts één of twee boten kon je toch ter plekke met PIN betalen, maar ik vind het ronduit onzinnig dat het bij de rest niet zou kunnen :nuts:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Palance » do 18 aug 2022, 12:41

Dat is wel bijzonder. Want waarom zou je van pin naar cash gaan vanwege COVID? :dontknow:

Op mijn reis destijds heb ik alle veerdiensten per pin of creditcard kunnen betalen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Snelwegfreak » do 18 aug 2022, 12:44

Nee, niet cash en niet pin. Ter plekke kon je helemaal niet betalen: niet met kaart, niet met cash. Gewoon niet. Er werd simpelweg een foto genomen van je kenteken waarna de overtocht op je digitale tolfactuur komt te staan (gok ik zo). Als je dan bij AutoPASS geabonneerd bent, betaal je alleen de overtocht. Als je dat niet bent, wat voor 99% van de buitenlanders zal gelden. betaal je naast de overtocht dus nog 70 NOK extra aan administratiekosten.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Palance » do 18 aug 2022, 13:18

Ah, nog erger. Dat had ik niet zo begrepen. Maar dat is nog bureaucratischer. En dus duurder.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Wesso » do 18 aug 2022, 13:30

Dat is toch maar mooi €7,12 aan administratiekosten, en als dat dan ook per overtocht is ben je echt wel genaaid...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Palance » do 18 aug 2022, 13:34

Maar hoe komen de Noren dan aan je gegevens als ze enkel je kenteken fotograferen? Wat dus als je niet betaalt?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door SnarfFlevoland » do 18 aug 2022, 13:40

Heb deze en vorige zomer ook diverse keren van een veerdienst in Noorwegen gebruik gemaakt. Bij de veerdiensten die ik gebruikt heb, hingen bij de toevoerwegen al camera's over de weg, in de vorm van een regulier (modern) tolportaal. AutoPASS gebruikers worden direct afgerekend, andere voertuigen zullen wel een rekening nagestuurd krijgen. Op de boot zelf gebeurde er verder niks meer, er liep ook geen medewerker rond om kentekens te noteren, fotograferen o.i.d.

Aangezien ik een huurwagen had, was deze al van een AutoPASS voorzien. Vorig jaar hebben ze me de veerdiensten nooit in rekening gesteld, dit jaar wel, en ze werden keurig (zonder verdere kosten) op de huurrekening erbij gezet.

Als buitenlander kom je ook wel redelijk eenvoudig aan zo'n transponder, er zijn diverse aanbieders die zo'n transponder ook naar het buitenland (gratis of tegen een eenmalige kleine toeslag/borgsom) opsturen. Sommigen geven zelfs korting 5-20% op veerdiensten en/of tolwegen. Daarbij zijn Deense (BroBizz) en Noorse transponders (AutoPASS) met elkaar compatibel. En tenslotte (als je geen transponder wilt) kan je ook nog je kenteken online registreren en per e-mail (zonder verdere extra kosten) tolrekeningen ontvangen.

Verder een erg mooi reisverslag tot dusver! Ben benieuwd naar het vervolg! :top:
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op do 18 aug 2022, 13:44, 3 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Chris » do 18 aug 2022, 13:42

Palance schreef: do 18 aug 2022, 13:34 Maar hoe komen de Noren dan aan je gegevens als ze enkel je kenteken fotograferen? Wat dus als je niet betaalt?
Op dezelfde manier als een normaal tolportaal voor AutoPASS met kentekenherkenning. Alleen moet dat hier handmatig ingevoerd worden omdat veerdiensten vaak geen ANPR hebben, alleen een reader voor de tolbadge.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Snelwegfreak » do 18 aug 2022, 13:45

^^ Precies dat ja.
Wesso schreef: do 18 aug 2022, 13:30 Dat is toch maar mooi €7,12 aan administratiekosten, en als dat dan ook per overtocht is ben je echt wel genaaid...
Dat is wel hoe het (op één van de laatste overtochten) werd uitgelegd. We weten het pas als de factuur binnen komt B(
SnarfFlevoland schreef: do 18 aug 2022, 13:40 Heb deze en vorige zomer ook diverse keren van een veerdienst in Noorwegen gebruik gemaakt. Bij de veerdiensten die ik gebruikt heb, hingen bij de toevoerwegen al camera's over de weg, waarschijnlijk een regulier (modern) tolportaal. AutoPASS gebruikers worden direct afgerekend, andere voertuigen zullen wel een rekening nagestuurd krijgen. Op de boot zelf gebeurde er verder niks meer, er liep ook geen medewerker rond om kentekens te noteren, fotograferen o.i.d.

Aangezien ik een huurwagen had, was deze al van een AutoPASS voorzien. Vorig jaar hebben ze me de veerdiensten nooit in rekening gesteld, dit jaar wel, en ze werden keurig (zonder verdere kosten) op de huurrekening erbij gezet.

Als buitenlander kom je ook wel redelijk eenvoudig aan zo'n transponder, er zijn diverse aanbieders die zo'n transponder ook naar het buitenland (gratis of tegen een eenmalige kleine toeslag/borgsom) opsturen. Sommigen geven zelfs korting 5-20% op veerdiensten en/of tolwegen. Daarbij zijn Deense (BroBizz) en Noorse transponders (AutoPASS) met elkaar compatibel. En tenslotte (als je geen transponder wilt) kan je ook nog je kenteken online registreren en per e-mail (zonder verdere extra kosten) tolrekeningen ontvangen.

Verder een erg mooi reisverslag tot dusver! Ben benieuwd naar het vervolg! :top:
Bij alle veerboten op een enkeling na, werden dus in de wachtrij of tijdens het varen de kentekens gefotografeerd. Dat heb ik wel 10 tot 20 keer zien gebeuren. En registreren is nog niet zo makkelijk als je een bedrijfsauto hebt die niet op jouw naam en jouw adres staat. Hoop gedoe en normaal dus ook niet nodig omdat je niet extra hoeft te betalen door ter plekke te pinnen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Palance » do 18 aug 2022, 14:11

Chris schreef: do 18 aug 2022, 13:42
Palance schreef: do 18 aug 2022, 13:34 Maar hoe komen de Noren dan aan je gegevens als ze enkel je kenteken fotograferen? Wat dus als je niet betaalt?
Op dezelfde manier als een normaal tolportaal voor AutoPASS met kentekenherkenning. Alleen moet dat hier handmatig ingevoerd worden omdat veerdiensten vaak geen ANPR hebben, alleen een reader voor de tolbadge.
En als ik geen AutoPASS heb? Dan wens ik de Noren succes.
Van de website van AutoPASS:
If you don’t have a user agreement or AutoPASS tag then you have three options:
* Sign up with FerryPay . Your bank card will be charged when your number plate is read by the system
* Pay using a debit/credit card
* A photo of your number plate will be taken and you will receive a deferred payment invoice which will be subject to an extra fee of NOK 70.
Je kan dus wel gewoon pinnen :PP:

Het lijkt trouwens Duitsland wel met zo’n bureaucratisch systeem.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Chris » do 18 aug 2022, 14:26

Als je geen AutoPASS hebt dan krijg je de rekening thuisgestuurd (met dus die 70 NOK extra).

Als je die niet betaalt, krijg je een deurwaarder op de stoep.

Op zich is dat niet anders dan als je met je Nederlandse auto over de tolweg rijdt zonder AutoPASS transponder.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Palance » do 18 aug 2022, 14:45

Chris schreef: do 18 aug 2022, 14:26 Als je geen AutoPASS hebt dan krijg je de rekening thuisgestuurd (met dus die 70 NOK extra).
Dat verhaal snap ik wel, maar niet hoe de Noren aan je adres komen. Of wordt er bij niet-betalen een incassobureau in Nederland ingeschakeld die aan de hand van het kenteken je geld komt halen? Ik neem aan dat de Noren geen toegang hebben tot de RDW.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Snelwegfreak » do 18 aug 2022, 14:47

Verkeersboetes uit het buitenland komen ook gewoon op je deurmat terecht. Dat zal op dezelfde manier verlopen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door tsov » do 18 aug 2022, 14:48

^^ Ze hebben dus wel toegang tot de RDW. Of in ieder geval, kunnen de betreffende gegevens opvragen. Heb even nagezocht waar dat precies op gebaseerd is.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0006951/2022-01-01 schreef:Artikel 8a. Verstrekking van gevoelige gegevens aan autoriteiten buiten Nederland en instellingen van volkenrechtelijke organisaties
Uit het kentekenregister worden door de Dienst Wegverkeer gevoelige gegevens verstrekt aan:
[...]
b.autoriteiten buiten Nederland die zijn belast met de handhaving van verkeersregels, de opsporing van verkeersovertredingen en de heffing van parkeerbelasting of andere heffingen inzake het gebruik van de weg;

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Palance » do 18 aug 2022, 14:51

Helder, dank :top:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Chris » do 18 aug 2022, 14:56

Volgens mij is het gebaseerd op Eucaris, waar ook Noorwegen bij aangesloten is: https://www.eucaris.net/

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Wouter N14 » do 18 aug 2022, 14:57

Maar geldt dat ook voor private veerdiensten en tolbeheerders?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Chris » do 18 aug 2022, 14:59

Die maken allemaal gebruik van AutoPASS, dat weer in eigendom is van Statens Vegvesen. En Statens Vegvesen is aangesloten bij Eucaris.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Pino » do 18 aug 2022, 16:10

Chris schreef: do 18 aug 2022, 14:56 Volgens mij is het gebaseerd op Eucaris, waar ook Noorwegen bij aangesloten is: https://www.eucaris.net/
Voor wat het waard is: Eucaris is geen juridische basis, maar slechts het systeem. En dat systeem is opgetuigd als uitvoering van allerlei EU-richtlijnen en bilaterale verdragen over gegevens-uitwisseling voor de verkeers-handhaving. En de Eurovignet-richtlijn voorziet ook in die gegevensuitwisseling voor de tolheffing; dat is een cruciaal element voor free-flow tolheffing. Daar zal het bij mijn weten niet zo werken dat private Franse en Italiaanse concessionairs rechtstreekse toegang hebben tot RDW. Maar dat wordt allemaal keurig tussen overheden afgehandeld, en die praten weer met de concessionairs.

Zie voor verdere Nederlandse grondslagen nog artikel 43 Wegenverkeerswet, dat weer de wettelijke grondslag geeft voor de al aangehaalde bepaling in het Kentekenbesluit
SPOILER: TOON

1 Aan overheidsorganen worden door de Dienst Wegverkeer uit het kentekenregister gegevens, waaronder mede begrepen persoonsgegevens en persoonsgegevens van strafrechtelijke aard als bedoeld in paragraaf 3.2 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming, verstrekt voor zover zij aangeven die gegevens nodig te hebben voor de uitoefening van hun publieke taak.

2 Aan autoriteiten binnen de andere lidstaten van de Europese Unie en de andere staten die partij zijn bij de Overeenkomst buiten Nederland betreffende de Europese Economische Ruimte worden door de Dienst Wegverkeer in de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen uit het kentekenregister gegevens, waaronder mede begrepen persoonsgegevens en persoonsgegevens van strafrechtelijke aard als bedoeld in paragraaf 3.2 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming verstrekt.

3 Aan autoriteiten buiten Nederland, niet zijnde autoriteiten uit lidstaten van de Europese Unie en staten die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte worden door de Dienst Wegverkeer in de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen uit het kentekenregister gegevens, waaronder mede begrepen persoonsgegevens en persoonsgegevens van strafrechtelijke aard als bedoeld in paragraaf 3.2 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming, verstrekt. Gegevens, waaronder mede begrepen persoonsgegevens en persoonsgegevens van strafrechtelijke aard als bedoeld in paragraaf 3.2 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming, kunnen ook worden verstrekt aan instellingen van internationale organisaties, voor zover dit ter uitvoering van een verdrag of een bindend besluit van een internationale organisatie vereist is.

4 Aan bij of krachtens algemene maatregel van bestuur aangewezen personen of instanties of categorieën personen of instanties, niet zijnde de in het eerste tot en met derde lid bedoelde instanties, kunnen desgevraagd door de Dienst Wegverkeer voor de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur aangegeven doeleinden uit het kentekenregister gevoelige gegevens, waaronder mede begrepen persoonsgegevens en persoonsgegevens van strafrechtelijke aard als bedoeld in paragraaf 3.2 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming, worden verstrekt.

5 Niet-gevoelige gegevens uit het kentekenregister kunnen aan een ieder worden verstrekt.

6 Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen voor de uitvoering van het eerste tot en met het vijfde lid nadere regels worden gesteld met betrekking tot de uit het kentekenregister te verstrekken gegevens, de wijze van verstrekking van die gegevens en kunnen voorwaarden worden verbonden aan de verstrekking van die gegevens.
Laatst gewijzigd door Pino op do 18 aug 2022, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Chris » do 18 aug 2022, 16:12

In het geval van Noorwegen is er ook geen sprake van concessionairs zoals in Frankrijk en Italië. De tolmaatschappijen zijn daar in handen van de overheid. Dat zal dit soort uitwisseling nog wat makkelijker maken denk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Pino » do 18 aug 2022, 16:37

^^ Zeker. Maar de grondslag is in beide gevallen hetzelfde: EU-regels en de Nederlandse implementatie daarvan via WVW en Kentekenbesluit. EU-regels strekken zich via EER trouwens ook uit tot Noorwegen. RDW zal via Eucaris delen met een buitenlandse autoriteit. Aan de verzoekende-ontvangende kant zal betrokkenheid van een private concessionair nog wel tot wat extra stappen leiden, maar da's niet onze business. Ik weet trouwens wel dat er in Frankrijk wetswijzigingen zijn geweest met het oog op freeflow tolheffen, die onder meer zag op die gegevens-stroom. Al was de basis wat draconischer sancties voor wie niet betaalde - flessentrekkerij op de tolweg ...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Wesso » do 18 aug 2022, 17:43

Chris schreef: do 18 aug 2022, 14:26 Als je geen AutoPASS hebt dan krijg je de rekening thuisgestuurd (met dus die 70 NOK extra).

Als je die niet betaalt, krijg je een deurwaarder op de stoep.

Op zich is dat niet anders dan als je met je Nederlandse auto over de tolweg rijdt zonder AutoPASS transponder.
Ik neem aan dat je die 70 NOK extra alleen moet betalen als je van bepaalde veerdiensten gebruikmaakt. De tolwegen hebben toch inmiddels allemaal automatische tol?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Snelwegfreak » do 18 aug 2022, 17:45

Dat is correct. En ik hoop dus dat die 70 NOK eenmalig is voor alle veerboten, anders wordt het een duur grapje :dyn_hyp:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Scandinavië 2022 - Noordkaap

Bericht door Wesso » do 18 aug 2022, 17:49

Nokken met die kosten. :nothanks: :mrgreen:

Plaats reactie