Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door waldo79 » za 20 aug 2022, 20:19

Rosmalen wordt kennelijk voldoende geassocieerd met Den Bosch.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 20 aug 2022, 22:14

marcel schreef: za 20 aug 2022, 17:25 Hier staat het dan pas, ik weet niet of dit een nieuw bord is, ik had er geen oude foto van.
FYI: alle oude en nieuwe borden zijn te vinden op het NBA-deel van mijn website, wegnummers.nl .
De foto's daar mogen vrijelijk op dit forum gebruikt worden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » zo 21 aug 2022, 11:37

Pino schreef: za 20 aug 2022, 20:01 En Veghel (N279) omdat die N-weg natuurlijk veel belangrijker is dan alleen die plaatsnaam suggereert.

Dus ja: gezonde vraag of dat nu dus weg moet.
Ze hadden Veghel moeten schrappen en N279 moeten laten staan. Ik vind dat wij in NL veel te weinig verwijzen naar routes/wegnummers en te vaak naar onbeduidende plaatsen. Dat doen andere landen m.i. beter.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 21 aug 2022, 11:50

Ben ik wel met je eens. Ik vind het heerlijk om langs Parijs te kunnen navigeren op basis van de eerstvolgende paar uitvalsweg-wegnummers, of met een nummervermelding heel bewust te navigeren naar de A86 en zo weg te blijven van de Périphérique en ook niet per ongeluk op de A104 terecht te komen. Het Franse kleurensysteem en de mogelijkheid om voor één richting meerdere paneeltjes te kunnen gebruiken helpen daar ook wel bij.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 21 aug 2022, 11:55

^^ Wegnummers zijn leuk voor onze doelgroep, maar ik denk dat de gemiddelde automobilist er niet heel veel mee kan. Veghel weten veel mensen nog wel ongeveer te plaatsen op de kaart, maar de N279..? :dontknow:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 aug 2022, 12:03

De N279 is toch niet zomaar het eerste de beste N-nummer. Het is één van de langste N-wegen en ook één van de belangrijkste in Brabant, er waren niet voor niks plannen om er een autosnelweg en later 2x2 autoweg van te maken.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 21 aug 2022, 12:05

Maar dan denk je weer vanuit een Wegenforummer, ben ik bang.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 21 aug 2022, 12:08

Veel wegnummers zijn in de loop der jaren steeds bekender geworden. Ik hoor mensen tegenwoordig steeds vaker praten over binnenlandse én buitenlandse wegnummers. Je hoeft niet aan mensen buiten onze doelgroep te vragen de hele wegnummering te reproduceren, maar iemand die een paar keer naar Limburg is gereden, weet echt wel dat de A2 daar ergens in zit. Ik hoor mensen met gemak praten over de driecijferige N-nummers van hun eigen regio.

In de tussentijd hoef je een Amsterdammer niet bekend te achten met een nummer als N279 - had men er omwille van het belang een tweecijferig nummer aan toegekend, dan was het misschien een ander verhaal. Maar goed, vergt Veghel dan beter als je op weg bent naar Beek en Donk? En als een weggebruiker zich dan enigszins voorbereid op weg naar die streek, pakt hij dan eerder op dat hij langs Veghel moet (en bij Den Bosch dus ook dat doel moet letten) of dat hij naar de N279 moet? Ik denk het laatste.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 aug 2022, 12:12

Wegnummers zijn veel handiger in de communicatie. 'N279 afgesloten' is veel praktischer op een bord dan 'de weg van 's-Hertogenbosch naar Veghel is afgesloten'. Maar dan moet je die wegnummers wel bewegwijzeren. Ik zag een tijd terug op de A50 bordjes staan met 'N788 afgesloten'. Een nummer dat niemand kent omdat het nergens staat aangegeven behalve op de kilometerpaaltjes...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 21 aug 2022, 12:12

^^ De N279 staat uiteraard aangegeven. Het is een heel andere discussie of dat al zo vroeg voor de afrit moet gebeuren. Vooral op een plek waar de borden al zo vol zijn.

@Pino:
Maar dan raak je weer een gevoelig punt: vooral de mensen uit die regio kennen het wegnummer. Die mensen zijn ter plaatse bekend. En laat dat nou net niet de primaire doelgroep van bewegwijzering zijn.

Ik ben ook wel fan van dit soort indirecte wegnummers, maar ik denk dat dit alleen voor de meer ter plekke bekende of zeldzaam goed voorbereide weggebruiker nuttig is.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 21 aug 2022, 12:15

Snelwegfreak schreef: zo 21 aug 2022, 12:12 Maar dan raak je weer een gevoelig punt: vooral de mensen uit die regio kennen het wegnummer. Die mensen zijn ter plaatse bekend. En laat dat nou net niet de primaire doelgroep van bewegwijzering zijn.
Ik vraag me echt af of die N-nummers > 400 wel zo bekend zijn. Iedereen in de regio hier kent de Groene Kruisweg van Rotterdam naar Spijkenisse, maar ik durf te beweren dat amper iemand weet dat het de N492 is. Of zelfs de S102 (al staat die laatstgenoemde nou juist wel op de wegwijzers).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 aug 2022, 12:18

Snelwegfreak schreef: zo 21 aug 2022, 12:12vooral de mensen uit die regio kennen het wegnummer. Die mensen zijn ter plaatse bekend.
Er is ook een grote grijze tussengroep: mensen uit de ruimere regio die een wegnummer globaal wel kennen, maar niet per se dagelijks zo'n route rijden dat ze hem ook zonder bewegwijzering zouden kunnen rijden. Voor die groep zijn dit soort nummers toch ook wel praktisch.

Je moet denk ik ergens een balans vinden in de bewegwijzering van wegnummers: genoeg om het zinvol te laten zijn, maar niet zoveel dat er geen onderscheid meer gemaakt kan worden. Een fout die mijn inziens bijvoorbeeld met de S-nummers gemaakt werd: het zijn er gewoon teveel.

Daarom is het denk ik ook wel goed dat N400+ nummers niet bewegwijzerd zijn. Aan de andere kant werken digitale hulpmiddelen en communicatie wel effectiever met wegnummers dan met plaatsnamen of straatnamen, de match met een wegwijzer is makkelijker gemaakt dan met een straatnaambord.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 21 aug 2022, 13:37

^^ S-nummers en hoge N-nummers werken denk ik alleen voor ter plaatse heel redelijk bekenden. Dat heeft zeker wel nut: zit ik ergens anders in Amsterdam waar ik de weg niet erg goed weet, dan kan een s-nummer me snel op het goede spoor zetten. Maar je moet ook wel waken voor wat teveel drukte op de bewegwijzering, op door de bomen het bos niet meer zien. Om die reden zou een onderverdeling in de N-nummers zin kunnen hebben. De letter wordt nu gebruikt voor alles van substandaard autosnelweg tot het soort kleine ontsluitingsweg van N>400. Die dingen onderverdelen in drie letters zou nog niet slecht zijn. Kun je aan het bord/schildje meteen zien dat je een weg met alleen lokaal belang kruist. Feitelijk wat de Australiërs zijn gaan doen (ik noem bewust niet de Britten, want hun A is nog steeds extreem breed).
Snelwegfreak schreef: zo 21 aug 2022, 12:12 Maar dan raak je weer een gevoelig punt: vooral de mensen uit die regio kennen het wegnummer. Die mensen zijn ter plaatse bekend. En laat dat nou net niet de primaire doelgroep van bewegwijzering zijn.
Het is wat Chris zegt én het volgende. Mensen van buiten zullen maar moeilijk kunnen inschatten wat het bewegwijzerde doel zal zijn van een route en grijpen daardoor sneller terug op wegnummers. Als je naar de N279 gaat, verwacht je dan Veghel, als redelijk gegroeide kern en eerste grotere plaats die je tegenkomt? Eerder Helmond: verder weg naar groter en bekender? Hét voordeel bij uitstek van wegnummers is toch die eenduidigheid; dat niet hoeven gokken op welke doelen je moet letten.

Nu is door navigatiesystemen en afritnummering de impact wel veranderd ten opzichte van dertig jaar geleden, maar ik denk dat je met de huidige verwijzing vooral mensen helpt die op weg zijn naar Veghel, en mensen op weg naar iets anders aan de N279 min of meer aan hun navigatie overlaat. Als dat een keuze is doordat Veghel een relatieve verkeersmagneet is langs de route: prima. Maar dan ligt dáár de rechtvaardiging en niet in de geleiding naar de rest van de N279. Ikzelf bereid me als goede wegennerd natuurlijk voor en dat doe ik juist daarom ook met het wegnummer, aangevuld met afritnummer. Kun je natuurlijk zeggen dat door algemeen gebruik van navigatiesystemen je niet echt meer hoeft te bewegwijzeren voor deze groep die zich voorbereidt. Maar dan verlaat je het mantra dat je bewegwijzert voor de ter plaatse écht onbekende én je zou dat voorbereiden-niet-blind-op-navigatie wel eens een beetje mogen belonen. Al zou ik er met alleen het afritnummer vermoedelijk nog steeds wel komen, maar je moet bij zo’n parallelstructuur denk ik niet alleen daarop willen varen (en als je het doortrekt naar een context als Parijs: daar kun je een nummer als A10 langs de stad volgen, veel makkelijker dan afritnummers of knooppuntnamen onthouden).

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 21 aug 2022, 14:21

Ik heb al moeite met het onthouden van een nieuwe pincode. Veel mensen hebben dat met wegnummers (zelfs hier op het forum worden nummers door elkaar gehaald!). Was het nou de N279, de N277 of de N269? De nadruk leggen op N-nummers boven belangrijke plaatsen gaat mij echt te ver. Prima dat het N-nummer voor de afrit aangegeven wordt, zo hoort het ook, maar trek het niet te ver door. Dan krijg je (als je het helemaal doortrekt) een wegnummerbingo op de borden zoals bijvoorbeeld in Spanje.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 21 aug 2022, 16:17

Er zijn denk ik een paar problemen, die eigenlijk redelijk losstaan van NBA die dit duidelijk bewegwijzeren lastig maken.

1. De wegnummers van niet-snelwegen zijn slecht bekend, en in de praktijk ook lang niet altijd even handig bruikbaar. Nummers eindigen aan de rand van de stad, worden soms niet aangegeven, en zijn meestal driecijferig en moeilijk onthoudbaar. In Frankrijk zal de wegnummering er sinds die dramatische hernummering ook wel wat minder in zitten, nu ze ook veel nummers van het kaliber N deux cent soixante dix neuf hebben. Dit zou als belangrijke weg eigenlijk de N2 of N27 ofzo naar Helmond moeten zijn.

2. Alles is in wit-op-blauw, waardoor een afrit naar een belangrijke niet-snelweg naast de knooppunten naar de A59 enigszins wegvalt. Met zoals in Frankrijk Helmond in wit-op-groen zou het meer opvallen.

3. Dat Helmond bij de afrit zelf naast Veghel wordt vermeld, is eigenlijk al heel wat. Meestal is elke bestemming wat langer over niet-snelwegen al sLuIpVeRkEeR volgens de deskundigen, dus blijft het meestal bij weinig richtinggevende plaatsen dichtbij de snelweg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 21 aug 2022, 17:26

^^
Eens dat dit soort goed uitgebouwde routes met een duidelijk regionaal belang best een tweecijferig nummer mogen hebben. Dat zou denk ik al schelen in het belang en wijze waarop het blijft hangen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 21 aug 2022, 19:13

Het moeilijke onthouden van wegnummers wordt hier naar mijn gevoel iets teveel opgeblazen. Want wat velen niet kunnen, dat is actief reproduceren. Maar voor rijden op bewegwijzering heb je vooral (eerder passieve) herkenning nodig. Niet zoals je pincode kunnen herinneren, maar een getal zien en dan meteen weten “die was het!” Met doelen op borden speelt trouwens hetzelfde, behalve dus dat een ter plaatse totaal onbekende niet op voorhand weet of Veghel, Schijndel of Helmond de plaats zou kunnen zijn die je op die manier moet herkennen. Ik zeg uit eigen ervaring: hoe onbekender je in een bepaald gebied bent, hoe meer de plaatsnamen op de borden koeterwaals voor je zijn, des te meer ga je hangen aan wegnummers.

Maar goed, dit is natuurlijk maar de helft van het pleidooi voor wegnummers. Want idealiter staan ze met een doel op het bord en dan is er voor elk wat wils. Dat gaat bij afritten eigenlijk altijd goed; deze discussie bestaat in zoverre eigenlijk alleen waar het gaat om wegen die verderop kruisen. Dan moeten er gewoon keuzes worden gemaakt en in die schaarste-discussies heeft een wegnummer het voordeel dat het lekker weinig ruimte inneemt. Dus bovenop het feit dat je soms beter een nummer als N279 neer kunt zetten in plaats van een N279-doel als Veghel (of desnoods Veghel (N279)), kan het zelfs met een overbekend doel als Bordeaux beter zijn om A10 neer te zetten. Omdat dat je in staat stelt om simpel op één regel A6 A10 A11 neer te zetten, terwijl Lyon/Bordeaux/Nantes om allerlei redenen -met name eerder regionale doelen die ook moeten worden bewegwijzerd- niet te doen valt. Anders gezegd: zo hier en daar een wegnummer in plaats van een stad kan ruimte geven voor het bewegwijzeren van meer uitvalswegen. En dat kan zeker bij grote steden of bij parallelstructuren dus wel zin hebben.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 21 aug 2022, 20:35

Pino schreef: zo 21 aug 2022, 19:13 Het moeilijke onthouden van wegnummers wordt hier naar mijn gevoel iets teveel opgeblazen. Want wat velen niet kunnen, dat is actief reproduceren. Maar voor rijden op bewegwijzering heb je vooral (eerder passieve) herkenning nodig. Niet zoals je pincode kunnen herinneren, maar een getal zien en dan meteen weten “die was het!” Met doelen op borden speelt trouwens hetzelfde, behalve dus dat een ter plaatse totaal onbekende niet op voorhand weet of Veghel, Schijndel of Helmond de plaats zou kunnen zijn die je op die manier moet herkennen. Ik zeg uit eigen ervaring: hoe onbekender je in een bepaald gebied bent, hoe meer de plaatsnamen op de borden koeterwaals voor je zijn, des te meer ga je hangen aan wegnummers.
Ik heb natuurlijk niet eerst een enquête gedaan onder de weggebruikers van de A2 voor ik dat zei, maar volgens mij is het wel wetenschappelijk bewezen dat mensen namen makkelijker onthouden dan nummers (behalve je ICQ-nummer natuurlijk 8-) ).

En als ik (n=1) voor mezelf spreek in een vergelijkbare categorie van sporadisch gebruik, dan weet ik dat er bussen van Leuven naar Zaventem rijden, maar of dat nou 352, 358, 616 of 652 is, dat weet ik toch alleen als de bestemmingen op het bord erbij staan. Dat lijn 3 naar Lubbeek gaat en 600 over de ring rijdt, onthou ik dan wel weer makkelijker.

Dat sluit ook aan bij dat voorbeeld van de wegnummers bij Parijs. A6 A10 A11 is handig en efficiënte bordvulling. Zet je zo’n bord neer bij Zutphen met N319 N345 N348 dan moet je dat nummer en de bijbehorende richting maar net herkennen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 21 aug 2022, 20:58

Ds79m schreef: zo 21 aug 2022, 20:35 En als ik (n=1) voor mezelf spreek in een vergelijkbare categorie van sporadisch gebruik, dan weet ik dat er bussen van Leuven naar Zaventem rijden, maar of dat nou 352, 358, 616 of 652 is, dat weet ik toch alleen als de bestemmingen op het bord erbij staan.
De 652 zie ik 8-) Maar het betekent niet dat je onvoorbereid de deur uit zou kunnen lopen en bij de bushalte het nummer maar hoeft te zien om vol vertrouwen zonder bestemmingen in te kunnen stappen. Is ook niet wat ik beweer. Wat ik wel denk, is dat wanneer je je enigszins voorbereidt en dan de deur uitloopt, (i) men jou onderweg naar de bushalte zou kunnen vragen welke bus je gaat nemen en dat je dat wellicht niet kunt reproduceren, maar (ii) zodra je vier nummers op de bushalte ziet staan, je al zónder bestemming weet dat de 652 de jouwe is.
Dat lijn 3 naar Lubbeek gaat en 600 over de ring rijdt, onthou ik dan wel weer makkelijker.
Daarom vind ik het ook zonde dat niet alle nummers onder de 100 zijn toegekend in onze wegnummering. Al roept het wel ergens een afgeleid dilemma op. Als een grotere stad vertrekpunt is van routes 81, 82 en 83, treedt mogelijk minder snel die vlugge herkenning op dan bij routes 81, 274 en 634.
Dat sluit ook aan bij dat voorbeeld van de wegnummers bij Parijs. A6 A10 A11 is handig en efficiënte bordvulling. Zet je zo’n bord neer bij Zutphen met N319 N345 N348 dan moet je dat nummer en de bijbehorende richting maar net herkennen.
Op de doorgaande wegen langs Zutphen zeker. In de Zutphense binnenstad heb je met een andere doelgroep te maken en dan kan het mogelijk wel uit. Je praat hier uiteindelijk over een manier om met schaarse bordruimte om te gaan, en op de doorgaande wegen langs Zutphen en op de uitvalswegen heb je het gelukkig net wat minder aan de hand.

Tukker1
woonerf

Bericht door Tukker1 » zo 21 aug 2022, 21:52

In ZUTPHEN het centrum zou je bijvoorbeeld wel op 1 handwegwijzer 4 of 6 wegnummers kunnen zetten bijvoorbeeld
N345, N348, N346, N319, N314. Toch moeten mensen dan vaak wel even nadenken. In het geval van Zutphen ben ik voorstander om eerst 1 richtinggevend doel per richting te bewegwijzeren met nummer () en wanneer er ruimte is meer dichterbij gelegen kernen. Dus eerst:
-Deventer (N348)
-Arnhem (N348)
-Winterswijk (N319)
-Apeldoorn (N345)
-Doetinchem (N314)
-Hengelo (N346) anders Lochem.

Plaatsen als Eefde, Gorssel, Voorst, Vorden, Steenderen, Almen, Brummen hebben minder belang.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » ma 22 aug 2022, 6:25

^^ Apeldoorn en Arnhem gaan over de snelweg. Niet het OWN. Hengelo heeft als doel over het OWN daar helemaal niks te zoeken en gaat ook over de A1.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 22 aug 2022, 10:11

Ik ken Zutphen alleen vanaf de N348, dus ik ga me daar niet aan wagen. Mijn eerdere opmerking was bedoeld als iets van zeer algemene strekking over binnenstad tegenover doorgaande routes langs de stad. Bij binnensteden moest ik dan vooral denken aan steden als Maastricht en Den Haag, waar je veel van dit soort regels met wegnummers op de bovenste regel ziet staan. Zelfs het vermadelijde Almelo (maar die hebben natuurlijk een andere stijl). En dat laat ruimte voor wat er lokaal te verwijzen valt, of dat nou stadsdelen, naastgelegen dorpen of objecten zijn.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 22 aug 2022, 10:44

nickdh schreef: ma 22 aug 2022, 6:25 ^^ Apeldoorn en Arnhem gaan over de snelweg. Niet het OWN.
Het is dat de N348 bij Dieren overgaat in de A348, anders was Arnhem wel degelijk volledig over het OWN geleid.
Sinds de opening van de Marstunnel (aan de noordkant van het centrum) wordt verkeer naar Apeldoorn via de N348 en A1 geleid en niet meer via de Oude IJsselbrug en de N345. Als je aan de zuidkant van (het centrum van) Zutphen zit, wordt het verkeer alsnog via de N345 naar Apeldoorn gestuurd.

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » ma 22 aug 2022, 12:19

Snelwegfreak schreef: zo 21 aug 2022, 12:12 ^^ De N279 staat uiteraard aangegeven. Het is een heel andere discussie of dat al zo vroeg voor de afrit moet gebeuren. Vooral op een plek waar de borden al zo vol zijn.

@Pino:
Maar dan raak je weer een gevoelig punt: vooral de mensen uit die regio kennen het wegnummer. Die mensen zijn ter plaatse bekend. En laat dat nou net niet de primaire doelgroep van bewegwijzering zijn.

Ik ben ook wel fan van dit soort indirecte wegnummers, maar ik denk dat dit alleen voor de meer ter plekke bekende of zeldzaam goed voorbereide weggebruiker nuttig is.
Ik vind van wel. Zoals je zelf al zegt is je doelgroep de ter plaatse onbekende die navigeert op de combinatie van TomTom en wat men ziet op de bewegwijzering. Voor die mensen is Veghel een nietszeggende bestemming die niets bevestigt. Als het dan persé een plaatsnaam moet zijn, kies dan tenminste nog voor Helmond i.p.v. Veghel. Juist op díe plek, omdat hoofd- en parallelbanen daar scheiden. Maar zoals gezegd zou ik liever een wegnummer zien op dat soort beslismomenten.

En als we dan vinden dat er te véél informatie op de borden staat, laten we dan alsjeblieft ophouden met dat geforceerd aangeven van RING-wegen, want dáár maakt, althans in mijn omgeving, werkelijk niemand gebruik van, om de doodsimpele reden dat het niemand wat zegt.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 22 aug 2022, 12:26

Teetje schreef: ma 22 aug 2022, 12:19 En als we dan vinden dat er te véél informatie op de borden staat, laten we dan alsjeblieft ophouden met dat geforceerd aangeven van RING-wegen, want dáár maakt, althans in mijn omgeving, werkelijk niemand gebruik van, om de doodsimpele reden dat het niemand wat zegt.
Dát ben ik volledig met je eens: nodeloze bordvulling.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 22 aug 2022, 13:26

Snelwegfreak schreef: ma 22 aug 2022, 12:26 nodeloze bordvulling.
In ieder geval op die plekken waar alles dubbel aangegeven wordt.
Willekeurig voorbeeld:
SPOILER: TOON

Afbeelding
2 keer ring, 2 keer oost...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 22 aug 2022, 13:31

De N279 zou als toch wel belangrijke route best als N66 aangeduid mogen worden.
N348 zou wel N48 mogen zijn. 1 en 2-cijferige nummers blijven ook beter hangen in je geheugen.
Dat aan het principe van 1 t/m 99 vasthouden voor rijkswegnummer is denk ik niet meer nodig aangezien er in de toekomst niet echt rijkswegen meer bij gaan komen.
De N62 wordt dan nog rijksweg en daar was in het verleden al rekening mee gehouden.

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » ma 22 aug 2022, 13:53

^^ De N69 is tenslotte ook geen rijksweg, om maar een willekeurig voorbeeld te noemen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 22 aug 2022, 17:22

nickdh schreef: ma 22 aug 2022, 6:25 ^^ Apeldoorn en Arnhem gaan over de snelweg. Niet het OWN. Hengelo heeft als doel over het OWN daar helemaal niks te zoeken en gaat ook over de A1.
Zo lust ik er ook nog een paar. Zutphen ligt niet aan een snelweg dus gaan alle bestemmingen via het OWN!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 22 aug 2022, 19:43

Nieuwe Ddesign-Nba achtige borden op de A348. Ik heb ze niet allemaal op beeld:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding