[R001] R1 Antwerpse ring

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Palance » wo 06 apr 2022, 9:33

Waarom pakken ze de Sint Annatunnel niet? Bang voor een paar trappen? :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Wimpie25 » wo 06 apr 2022, 10:25

^^
Het is geen urban trail, Sint-Anna is te smal en trappen zijn inderdaad buiten kwestie. :)

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Rogier » wo 06 apr 2022, 11:52

Wimpie25 schreef: di 05 apr 2022, 19:18 Daar denkt men hier dan toch anders over want dat hoort nu eenmaal bij sportevenementen van dit kaliber. Het is samen met die van Brussel de belangrijkste loopwedstrijd in België die ook voor recreanten toegankelijk is. Bij die van Parijs of New York worden ook belangrijke verkeersaders aangedaan. Het is niet dat de tunnel in de week wordt afgesloten. Dat moet toch enkele keren op een jaar kunnen.
Ik daar ben ik totaal niet mee eens. Dit is een zeer belangrijke verkeersader en dit soort wegen hoor je nooit en te nimmer voor dit soort evenementen af te sluiten. De reden is, wat gaan we doen als er een grote ramp plaats gaat vinden en veel mensen weg moeten. Dan moet deze verbinding per direct beschikbaar zijn. Onderhoud is noodzakelijk en dan zijn afsluitingen onvermijdelijk. Daarnaast kan men het evenement ook door de Waaslandtunnel laten lopen.

Verder is er geen redelijk alternatief in de nabije omgeving (en de R2 noem ik geen redelijk alternatief, te ver en te lage capaciteit).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Vinny » wo 06 apr 2022, 12:02

In Nederland kan Rijkswaterstaat daar eventueel toestemming voor geven, maar in de praktijk gebeurt dat weinig. Een hardloopwedstrijd over de Afsluitdijk is het enige dat ik me de afgelopen jaren voor de geest kan halen. Alle andere evenementen waren op infrastructuur die toch al buiten gebruik was of nog opengesteld moest worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Wimpie25 » wo 06 apr 2022, 13:09

Rogier schreef: wo 06 apr 2022, 11:52
Ik daar ben ik totaal niet mee eens. Dit is een zeer belangrijke verkeersader en dit soort wegen hoor je nooit en te nimmer voor dit soort evenementen af te sluiten. De reden is, wat gaan we doen als er een grote ramp plaats gaat vinden en veel mensen weg moeten. Dan moet deze verbinding per direct beschikbaar zijn. Onderhoud is noodzakelijk en dan zijn afsluitingen onvermijdelijk. Daarnaast kan men het evenement ook door de Waaslandtunnel laten lopen.

Verder is er geen redelijk alternatief in de nabije omgeving (en de R2 noem ik geen redelijk alternatief, te ver en te lage capaciteit).
Bij wedstrijden van dit type pas je niet zomaar even het parcours aan doen er een heel ander traject van te maken. Dat doet volledig af aan de ervaring en je moet uiteraard een interessante route voorzie het correct aantal km's beslaat.

Bij calamiteiten is trouwens perfect voorzien dat de Tunnel onmiddellijk kan worden opengesteld.

De route passeert trouwens ook door de Waaslandtunnel. Ik zou er echt niet teveel drama rond maken, het wordt ingepland in een weekend en men heeft al lang ervaring met het inrichten van logische omleidingen. Er wordt ook een rijstrook in de afgesloten tunnel behouden voor noodgevallen.

Prachtige beelden


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 06 apr 2022, 15:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door paolie » wo 06 apr 2022, 13:10

Vinny schreef: wo 06 apr 2022, 12:02 In Nederland kan Rijkswaterstaat daar eventueel toestemming voor geven, maar in de praktijk gebeurt dat weinig. Een hardloopwedstrijd over de Afsluitdijk is het enige dat ik me de afgelopen jaren voor de geest kan halen. Alle andere evenementen waren op infrastructuur die toch al buiten gebruik was of nog opengesteld moest worden.
Tijdens etappes van de Giro d'Italia of Tour de France in Nederland is er regelmatig sprake geweest van afsluitingen van delen van snelwegen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door boe! » wo 06 apr 2022, 13:19

Ik weet dat de Tour de France een keer is gefinished op de N57 bij Neeltje Jans. Een belangrijke route, maar geen snelweg. Van de andere rondes kan ik mij ook niet herinneren dat er snelwegen zijn afgesloten, hooguit enkele op- en afritten.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door paolie » wo 06 apr 2022, 13:23

^^ Voor de Giro is in 2010 bijvoorbeeld een van de buizen van de Beneluxtunnel (A4) gebruikt. Naast diverse afsluitingen van op- en afritten.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Jeff » wo 06 apr 2022, 13:24

Concert at Sea is ook een reden om de N57 (Ouddorp <> N59) voor een vol weekend af te sluiten.

Dan klagen er ook genoeg mensen uit de regio :p

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Pino » wo 06 apr 2022, 15:10

Wimpie25 schreef: wo 06 apr 2022, 13:09 De route passeert trouwens al door de Waaslandtunnel. Ik snap echt niet waarom er hier zo'n drama gemaakt wordt van een iconisch evenement dat al jaren bestaat. Alsof men de Ronde zo moet aanpassen dat deze niet over belangrijke wegen loopt, ridicuul....
Als iemand nu met het idee zou aankomen, krijg je nooit toestemming. Maar het is nu langjarig gebruik, dus dan slikt men het. Zolang de marathon van New York op de Verrazzano Narrows Bridge start, moet het allemaal niet zo heel groot worden gemaakt.

Ik moet zeggen dat dit de eerste keer is dat ik ervan hoor. Dat betekent wellicht vooral dat het geen echt grote chaos pleegt op te leveren. Gratis gebruik van de Liefkenshoektunnel helpt ongetwijfeld.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door mavas » wo 06 apr 2022, 15:19

Vinny schreef: wo 06 apr 2022, 12:02 In Nederland kan Rijkswaterstaat daar eventueel toestemming voor geven, maar in de praktijk gebeurt dat weinig. Een hardloopwedstrijd over de Afsluitdijk is het enige dat ik me de afgelopen jaren voor de geest kan halen. Alle andere evenementen waren op infrastructuur die toch al buiten gebruik was of nog opengesteld moest worden.
In Nederland mag de Afsluitdijk niet meer worden afgesloten voor evenementen, juist vanwege het grote belang van de verbinding. Dit is ingesteld een paar jaar geleden. Daarom zal er geen hardloopevenement of Formule 1-wagen meer op de dijk worden gegeven. Dit geldt volgens mij ook voor de Houtribdijk dacht ik.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Chris » wo 06 apr 2022, 15:26

Gent - Antwerpen kan je voor een dagdeel ook wel omleiden via Brussel. Als zoiets één keer per jaar gebeurt lijkt het mij nog wel te overzien.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Pino » wo 06 apr 2022, 15:34

^^ Dat is ook de aangeraden omleiding tussen Gent en Limburg. Hoewel ook daar natuurlijk de Liefkenshoektunnel veel kan opvangen. Dat is van :KP: Zwijnaarde naar :KP: Antwerpen-Oost zelfs iets korter dan E40-E19.

Bij de twee Nederlandse dijken speelt natuurlijk ook de omvang van de omweg die je zou moeten maken een rol. Bij Antwerpen is de Liefkenshoektunnel beschikbaar, dus da’s maar een paar kilometer. Niet te vergelijken met een rit Den Helder-Leeuwarden wanneer de Afsluitdijk dicht is.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door paolie » wo 06 apr 2022, 15:46

^^ op de afsluitdijk kan natuurlijk wel makkelijk een rijbaan afgesloten worden en op de andere rijbaan 1x2 worden ingesteld.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Pino » wo 06 apr 2022, 16:14

^^ Dat kun je feitelijk bij iedere snelwegafsluiting doen, hoewel het bij de Kennedytunnel met naastgelegen knooppunten vast moeilijker is. Maar ik heb het idee dat men liever één rijrichting volledig afsluit en ruim omleidt, dan dat je ook nog het extra gedoe van tegenverkeer erbij krijgt. Vergroot risico op ongevallen natuurlijk ook, en dan heb je pas echt gedoe…

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door paolie » wo 06 apr 2022, 16:46

^^ maar juist specifiek bij de afsluitdijk zie je het ter hoogte van de sluizen inmiddels al jaren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Pino » wo 06 apr 2022, 18:36

^^ Terecht punt. Maar de impact op de verkeersveiligheid van een paarhonderd meter 1x2 bij de sluizen is dan toch niet te vergelijken met een rijbaan afsluiten over de hele 30 kilometer van de Afsluitdijk.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door paolie » wo 06 apr 2022, 22:51

Pino schreef: wo 06 apr 2022, 18:36 ^^ Terecht punt. Maar de impact op de verkeersveiligheid van een paarhonderd meter 1x2 bij de sluizen is dan toch niet te vergelijken met een rijbaan afsluiten over de hele 30 kilometer van de Afsluitdijk.
Nee, dat klopt, maar aan de andere kant, in het buitenland is het niet bepaald ongebruikelijk. Bij werkzaamheden bijvoorbeeld, maar ook bij tunnels, zoals bijvoorbeeld de Gotthard.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Pino » do 07 apr 2022, 12:55

^^ Uiteraard: als het moet, laten ze je 100 kilometer in 1x2 tegenverkeer rijden. Maar men probeert het duidelijk te vermijden als het maar even kan. Wat dus ongetwijfeld zijn weerslag heeft op toekomstige ideeën om nog eens evenementen op de Afsluitdijk te houden. En op de manier waarop men deze Antwerpse 10 Miles in de Kennedytunnel afhandelt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6970
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Wimpie25 » do 07 apr 2022, 14:37

Bij 2X2 kan men ook een 2+1+1configuratie instellen waarbij men de pechstrook gebruikt door alles naar buiten op te schuiven. Dit om de capaciteit te vrijwaren en over enkele honderden meters de linker rijstrook van de andere rijrichting af te snoepen en toch meteen een groot deel van 1 weghelft vrij is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Pino » do 07 apr 2022, 15:10

^^ Bij werkzaamheden zie je dat natuurlijk heel vaak. Wanneer de grotendeels afgesloten weghelft in gebruik is voor een evenement moet je er niet aan denken.

De stukken Afsluitdijk die nu 1x2 zijn hebben geen vluchtstrook. Dan houdt het ook snel op…

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Vinny » do 07 apr 2022, 19:06

Het belangrijkste probleem is het ontbreken van calamiteitendoorgangen volgens mij.
De stukken Afsluitdijk die nu 1x2 zijn hebben geen vluchtstrook. Dan houdt het ook snel op…
Je hebt op de plek waar werkzaamheden zijn nu vluchthaventjes gekregen en het dringende advies om bij pech onmiddellijk 112 te bellen. Er staan neem ik aan ook wel de nodige bergingsauto's paraat. Het houdt allemaal niet zo over. Bij een evenement (zoals dus de hardloopwedstrijd) kiest men er liever voor om de hele dijk af te sluiten uitgezonderd genodigden en volgens mij mocht de Q-liner er ook langs.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Pino » do 07 apr 2022, 20:53

Vinny schreef: do 07 apr 2022, 19:06 Het belangrijkste probleem is het ontbreken van calamiteitendoorgangen volgens mij.
Op de Afsluitdijk of bij de Kennedytunnel? Bij beide zijn ze er, aan weerszijden van de tunnel/sluizen. Zo stuurt men je naar het 1x2 stuk over de sluis, en zo zou men je 1x2 door de tunnel kunnen sturen. Al denk ik dat men je met het verloop van de 10 Miles al vóór Knooppunt Antwerpen-West van rijbaan moet laten wisselen. Dat compliceert de boel natuurlijk wel voor diegenen die daar willen afslaan naar R2 of E34. Kortom, het is wat mij betreft wel goed om de tunnel gewoon dicht te houden voor verkeer komend vanaf het westen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Alfa » zo 21 aug 2022, 11:52

Grote hinder aan de Kennedytunnel komende tijd (hoewel, dat is eigenlijk structureel ;) ):
Ingrijpende werken in drukste tunnel van Vlaanderen: Kennedytunnel maandenlang vijf nachten per week gedeeltelijk dicht

In de Antwerpse Kennedytunnel, de drukste tunnel van Vlaanderen, worden de tunnelwanden en de verlichting vervangen. De ingrijpende werken zullen liefst negen maanden (!) duren. Automobilisten houden best rekening met (nachtelijke) hinder, waarschuwt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Vanaf zondagavond gaat één koker vijf nachten per week dicht.

(...)

Om verkeershinder te beperken, zal er voornamelijk ‘s nachts gewerkt worden. Vijf nachten per week (elke zondag, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag van 21 uur ‘s avonds tot 5 uur ‘s morgens) is telkens één tunnelkoker dicht. Verkeer moet dan in beide richtingen over één rijstrook door de andere tunnelkoker rijden.

https://www.hln.be/antwerpen/ingrijpend ... ~a13e9ea4/
Al is 1 rijstrook per richting wel zeer weinig, dat zal zelfs 's nachts wel hinder opleveren.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Alfa » ma 22 aug 2022, 15:55

^^ Al meteen 7 km file de eerste nacht, en dan zijn we midden augustus. Vanaf september zal het wellicht een veelvoud worden. Vermijden is ook niet mogelijk, want dan moet je ofwel vroeger gaan wat de spits verzwaard, ofwel een verre omweg doen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Vinny » ma 22 aug 2022, 17:24

R 2 :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Alfa » ma 22 aug 2022, 18:16

^^ Ze zouden die voor de gelegenheid tolvrij mogen maken. Jammer genoeg is dat alleen bij onvoorziene incidenten, nooit bij geplande werken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Km357 » ma 22 aug 2022, 19:29

Toen de tunnel in 1991 open ging, was het dan een tolperiode tot die afbetaald was, of voor altijd?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door Alfa » ma 22 aug 2022, 20:18

^^ Oorspronkelijk werd er concessieovereenkomst van 16,2 miljard BEF gesloten en werd bepaald dat de tunnel na een termijn van 22 jaar gratis zou toekomen aan de staat. Het aantal gebruikers van de toltunnel bleef in de eerste jaren na de aanleg echter lager dan in de prognoses. De privépartij trok daarop naar de rechter omdat de Vlaamse overheid de beloofde toegangswegen naar de tunnel niet aangelegd heeft (dat gaat dan om de R2 naar de E17) en kreeg gelijk. In 1995 werd een dading aangegaan met de NV Tunnel Liefkenshoek en werden alle aandelen overgenomen door de Vlaamse overheid voor 320 miljoen BEF.

Jammer genoeg eindigt het verhaal daar niet. Want in 1997 sloot de Vlaamse overheid een lease-in-lease-out-transactie af met twee Amerikaanse banken waarbij de tunnel dus opnieuw privébezit werd. Dit bracht de Vlaamse overheid eenmalig 850 miljoen BEF op, dat bedrag hebben ze gebruikt voor de bouw van het administratief centrum in Hasselt. De transactie hield in dat de NV Tunnel Liefkenshoek zijn recht om tol te innen tot 2012 verhuurt aan de banken en het vervolgens opnieuw huurt. De twee Amerikaanse banken krijgen de Liefkenshoektunnel in 'subconcessie' die conform de Amerikaanse wetgeving loopt tot 2029. Op vraag van de banken verlengde de Vlaamse regering de concessie, die oorspronkelijk tot 2009 zou lopen, tot 2037. Dat laatste komt voort uit de zoektocht naar inkomsten voor de Oosterweelverbinding. De NV Liefkenshoektunnel is sinds 2004 een dochteronderneming van BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel), sinds 2019 Lantis genaamd, die zoals geweten instaat voor de bouw van de Oosterweelverbinding.

Los daarvan: door de steile hellingen in de Tijsmanstunnel kan de LIefkenshoektunnel niet veel extra verkeer aan in de spits.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [R001] R1 Antwerpse ring

Bericht door mavas » ma 22 aug 2022, 22:39

Alfa schreef: zo 21 aug 2022, 11:52Al is 1 rijstrook per richting wel zeer weinig, dat zal zelfs 's nachts wel hinder opleveren.
2 rijstroken per richting gaat natuurlijk lastig in een driestrookstunnelbuis. Hoe wou je het oplossen dan? Eerst 2 rijstroken aan 1 stroom geven, en later omdraaien? Lijkt me teveel risico geven.
Continu 2+1 zal ook wel niet passen, zal ook te onveilig zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie