Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje » di 23 aug 2022, 17:12

CborG schreef: di 23 aug 2022, 16:32
Teetje schreef: ma 22 aug 2022, 14:22 ^^ Ik fantaseerde als kind altijd de N214 en N320 aan elkaar en dan doorlopend tot aan Arnhem als een soort zuidelijke tegenhanger van de N210-N225 combinatie.
Je bent niet de enige ;)

Heb me vaak afgevraagd waarom er persé 2 afritten op de A2 vlak naast elkaar moesten zijn (Everdingen en Culemborg), als de N320 zou worden doorgetrokken naar Schoonrewoerd (En dan door naar Meerkerk) zou er 1 kunnen worden opgeheven. Dat zal nu wel niet meer mogelijk zijn vanwege de cultuurhistorische waarde van het gebied rond de Diefdijk.
Nou: precies dat ja!

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door CborG » di 23 aug 2022, 17:21

Helaas is de kans op een 2e Transrivierenlandroute naast de A15 al decennia geleden verkeken.. ;) Ik ben wel benieuwd of zoiets ooit voorgesteld is in het verleden.
Zo kraait den boer z'n haantje

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door JB81 » di 23 aug 2022, 17:28

De N322 komt aardig in de buurt...

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje » di 23 aug 2022, 17:34

CborG schreef: di 23 aug 2022, 17:21 Helaas is de kans op een 2e Transrivierenlandroute naast de A15 al decennia geleden verkeken.. ;) Ik ben wel benieuwd of zoiets ooit voorgesteld is in het verleden.
Zowel de N214 als de N320 zijn van oorsprong provinciale wegen. De ene in Zuid-Holland, de ander in Gelderland. Ik zou me zo maar kunnen voorstellen dat die twee provincies nooit de intentie hebben gehad om die twee wegen met elkaar te verbinden.
JB81 schreef: di 23 aug 2022, 17:28 De N322 komt aardig in de buurt...
Ja. En op een klein stukje Brabant na, ligt die weg dan ook in zijn geheel in Gelderland.
Laatst gewijzigd door Teetje op di 23 aug 2022, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » di 23 aug 2022, 21:46

Het lijkt of de N322 ooit onderdeel geweest van een route die op het Structuurschema Hoofdwegennet 1966 staat. Daar is in ieder geval een stippelijn terug te vinden die net als de N322 de Waal grotendeels volgt aan de zuidzijde.
Maar westelijk van de A27 verder doorloopt en de ook de A16 kruist ten noorden met het Haringvliet meeloopt en einidgt aan de N57.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje » di 23 aug 2022, 23:48

^^ Ik zie wat je bedoelt. Er staan veel verbindingen op die nooit een rijkswegenplan gehaald hebben. Waaronder ook de door jou genoemde.

Wat was de functie van zo'n structuurnota precies? En hoe verhoudt zo'n document zich tot de werkelijke rijkswegenplannen uit die periode?

Het lijkt er op dat iemand zich onbegrensd mocht uitleven en de kaart van Nederland verborg onder een fijnmazig raster van veelal parallel lopende wegen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » di 23 aug 2022, 23:56

Op de wegenwiki staat een afbeelding van het Structuurschema 1966 maar ben benieuwd of er een versie bestaat met wegnummers erbij. Uiteraard administratieve nummering uit die tijd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino » wo 24 aug 2022, 8:39

Teetje schreef: di 23 aug 2022, 23:48 Het lijkt er op dat iemand zich onbegrensd mocht uitleven en de kaart van Nederland verborg onder een fijnmazig raster van veelal parallel lopende wegen.
Zeker met het Structuurschema 1966 is dat ook een klein beetje wat er gebeurde. Idee toen was dat de bevolking van het land flink zou groeien, dat dat moest worden opgevangen door mensen en activiteit over het land te spreiden en dat dus ook wegen gevraagd zouden zijn om die spreiding op te vangen. Het leverde een schema op met eerder een grid-systeem, waar eerdere wegenplannen sterk was gericht op verplaatsingen van en naar de centrale steden en tussen die steden.

Het schema bevatte geen concrete wegenplannen, dus ook geen nummers. Dat zou verder moeten worden uitgewerkt in rijkswegenplannen en provinciale wegenplannen. Al waren de nodige lijntjes in het Structuurschema een al daadwerkelijk bestaand idee, in een verdere of minder verre staat van uitvoering. De gesuggereerde slag met toevoeging van rijkswegennummers of nummers in een provinciaal wegenplan moet voor veel lijntjes te maken zijn, al vergt dat vermoedelijk wel een slag van het gebrek aan detail in de parallelle lijnen van het Structuurschema naar concrete provinciale plannen.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje » wo 24 aug 2022, 11:45

Pino schreef: wo 24 aug 2022, 8:39Het schema bevatte geen concrete wegenplannen, dus ook geen nummers. Dat zou verder moeten worden uitgewerkt in rijkswegenplannen en provinciale wegenplannen.
Bedankt voor je uitleg, duidelijk verhaal!

Worden dit soort plannen nog steeds gemaakt? Op eenzelfde manier bedoel ik dan? Dus een soort van 'brainstorm' plan dat uiteindelijk elementen levert aan concrete plannen en projecten?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino » wo 24 aug 2022, 12:04

Er zijn allerlei opvolgende ambtelijke nota’s geweest. Van het SVV-II dat gebaseerd was op autoverkeer niet verder laten groeien, naar een Nota Mobiliteit waarmee beperkte groei weer mogelijk was etc. Anderen kennen ze beter dan ik.

Maar het heeft nooit meer het soort kaartjes opgeleverd als in 1966. Veranderend tijdsbeeld, zeg maar. Zo in de jaren ‘90 ontstond het idee dat Nederland qua ruimtelijke ordening ook wel zo’n beetje af was zodra de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening (met de bekende VINEX als aanvulling voor woningbouw) zou zijn gerealiseerd. Achteraf een grove misrekening waar we met de huidige huizenmarkt de prijs voor betalen, maar dat is een context waarin eerder specifieke plannen werden neergelegd (met een MIRT dat jaarlijks wordt bijgewerkt) dan een groots schema op landsniveau.

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door CborG » wo 24 aug 2022, 18:12

JB81 schreef: di 23 aug 2022, 17:28 De N322 komt aardig in de buurt...
Deze vergat ik idd! Al stopt deze ook ruim voordat het gebied compleet doorkruist is, het stuk Dordrecht-Werkendam-Giessen is verre van doorgaand. Het nationale belang om extra uitgebouwde doorgaande verbindingen naast de A15 door het Rivierengebied te hebben was en is waarschijnlijk te gering.
Zo kraait den boer z'n haantje

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje » wo 24 aug 2022, 18:20

^^ Om de N322 westelijk van de A27 door te kunnen trekken zit de Biesbosch in de weg.

Het viel me in eerder genoemde structuurnota al op dat er, ook al was het enigszins langs de rand, toch twee wegen door dat gebied werden getekend.

Gelukkig zijn die nooit gebouwd.

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door CborG » wo 24 aug 2022, 18:32

De Biesbosch ligt nog een stukje zuidelijker. Het land ten zuiden van de Merwede is (was) voornamelijk akkerland dus dat zal geen obstakel zijn geweest. Een noodzakelijke flinke brug/tunnel tegenover simpelweg een gebrek aan noodzaak voor deze route zal men ervan weerhouden hebben om hier wat mee te doen.
Zo kraait den boer z'n haantje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » wo 24 aug 2022, 18:58

^^ Vergeet de tijdgeest niet. Destijds deed men nog minder moeilijk over doorsnijden van gebieden. Met de inzichten van nu zou de A6 door het Tjeukemeer of een A10-West vlak langs woonflats nooit zo aangelegd zijn.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Teetje » wo 24 aug 2022, 19:06

Jackbauer1350 schreef: wo 24 aug 2022, 18:58Vergeet de tijdgeest niet.
Precies! Net zoals de plannen voor RW75, oostelijk van Eindhoven en dwars over de Strabrechtse Heide richting Weert.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Pino » wo 24 aug 2022, 20:08

CborG schreef: wo 24 aug 2022, 18:32 De Biesbosch ligt nog een stukje zuidelijker. Het land ten zuiden van de Merwede is (was) voornamelijk akkerland dus dat zal geen obstakel zijn geweest. Een noodzakelijke flinke brug/tunnel tegenover simpelweg een gebrek aan noodzaak voor deze route zal men ervan weerhouden hebben om hier wat mee te doen.
Kijk je naar het Brabantse Provinciaal Wegenplan, dan zie je dat er geen westelijke verlenging van de N322 gepland was voorbij de A27. Het enige wat er was, was een tertiaire route van Almkerk naar Werkendam, die kort voor het einde van de N322 aftakt. En zo ligt het er nu ook.

Je had in Brabant wel een secundaire route in de plannen van het westelijke einde van de N283 dwars door de Biesbosch richting Dordrecht. Maar die had in de Zuid-Hollandse provinciale plannen dan weer geen gevolg. Kortom, heel concrete plannen voor die Biesbosch-link van Nieuwendijk (of Hank) zuidelijk langs Dordrecht richting Hoekse Waard zijn er nooit geweest. Het zou een mooi lijntje kunnen zijn geweest, maar teveel natuur in het midden. En veranderende plannen met de Hoekse Waard (Plan 2000+) zullen ook niet hebben geholpen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5802
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 aug 2022, 20:16

CborG schreef: wo 24 aug 2022, 18:32 De Biesbosch ligt nog een stukje zuidelijker. Het land ten zuiden van de Merwede is (was) voornamelijk akkerland dus dat zal geen obstakel zijn geweest. Een noodzakelijke flinke brug/tunnel tegenover simpelweg een gebrek aan noodzaak voor deze route zal men ervan weerhouden hebben om hier wat mee te doen.
De Noordwaard maakt geen deel uit van Nationaal Park De Biesbosch, maar wel van het gebied De Biesbosch.

Dit deel van de Biesbosch is in de eeuwen na de dijkdoorbraken en overstromingen, die het gebied hebben gevormd, vrijwel geheel teruggewonnen voor agrarisch gebruik. In 2015 is het ontpolderd en functioneert het als overstroomgebied en is de waarde voor flora en fauna sterk toegenomen. Toch zonde als daar een weg dwars doorheen had gelopen.

https://www.staatsbosbeheer.nl/Natuurge ... noordwaard

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nationa ... biedsdelen

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » wo 24 aug 2022, 20:19

Rijks-, secundaire en tertiaire wegenplans (ik schrijf hier nadrukkelijk niet 'wegenplannen' maar 'wegenplans' om het verschil te benadrukken tussen zachte toekomstplannen, en harde bij Koninklijk Besluit vastgestelde plans in het kader van de Wet Uitkeringen Wegen (WUW) waarvan de wegen 'planwegen' werden genoemd) waren bedoeld voor de financiering van bestaande en aan te leggen wegen. De wegenplans geven daardoor maar een beperkte afspiegeling van de wegenplannen die er waren, want er was een vooraf vastgestelde verdeelsleutel voor het Rijk en de provincies. Er moesten dus keuzes worden gemaakt, en dan was het logisch om alleen de meest dure bestaande, of meest nodige toekomstige wegen voor financiering op de wegenplans te zetten.

Kortom: er waren veel meer tracés in allerhande wegenplannen zoals structuurschema's en andere beleidsdocumenten, dan in de wegenplans, die waren gericht op uitvoering in de 10 jaar na vaststelling.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » di 30 aug 2022, 18:58

In de coronatijd ben ik begonnen met het inventariseren, groeperen en in beeld krijgen van de (meeste) SNUP's van Nederland. Een groot, tijdrovend project, echter heb ik veel voldoening gehaald uit alle bedragen in dit topic (bedankt!). Met deze lijst hebben we een beter overzicht en een bird's eye view van de sporen die aangelegd zijn. Hiervoor heb ik veel bronnen geraadpleegd, waaronder:
  • Dit forum (wegenforum.nl)
  • Kadastralekaart.com
  • Topotijdrijs.nl
  • Wegenwiki.nl
  • DeurDrenthe.nl
  • Citrastructurae.net
  • Diggelfjoer.swalker.nl
Voor sommige SNUP's was het erg lastig om te achterhalen wat het plan precies was. In deze gevallen heb ik zo goed mogelijk geprobeerd om de topografie in ere te houden. In sommige gevallen zijn de trace's losjes gebaseerd op de bronnen die we hebben. Het zal vast her en der voorkomen dat het een en ander niet 100% accuraat is. Helaas is dat niet altijd mogelijk, maar dat is nou eenmaal zo.

In ieder geval heb ik via My Google Maps de meeste SNUP's ingekleurd. De thema's zijn:
  • Wegen
  • Verwijderde SNUP's
  • Spoor/Tramlijnen
  • Kanalen/Dammen
Mochten jullie input hebben, dan hoor ik het graag. Zodoende kan ik het een en ander aanpassen indien er genoeg bewijs is dat mijn input foutief is. Bij voorbaat excuus :) Ik denk dat 70/80% van de info compleet is, het is nog een work in progress, maar het voelt goed om de eerste versie alvast te delen.

Veel lees en kijkplezier!

Link naar Google Maps: https://www.google.com/maps/d/u/1/edit? ... Elbea8JWu&
Laatst gewijzigd door HollandandJasper op do 01 sep 2022, 23:44, 6 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » di 30 aug 2022, 19:36

^^ De SNUP ‘A4 tracé richting stad’ bij Amsterdam is toch geen SNUP. De A4 heeft daar toch daadwerkelijk gelopen. Of doel je op wat anders?

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » di 30 aug 2022, 20:02

Rein schreef: di 30 aug 2022, 19:36 ^^ De SNUP ‘A4 tracé richting stad’ bij Amsterdam is toch geen SNUP. De A4 heeft daar toch daadwerkelijk gelopen. Of doel je op wat anders?
Ik bedoel het trace ten noorden van waar oorspronkelijk de stedelijke inprinker van Amsterdam liep. Op de kaarten zie je grondwerken ingetekend. Daar heeft naar mijn weten nooit een weg gelegen. De Henk Sneevlietweg is uiteindelijk deels op dit trace aangelegd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » di 30 aug 2022, 20:28

Mooi overzicht. :top:

Boven Leeuwarden langs was de aanzet voor een snelweg naar Groningen. Eerste 2x2 deel van de N355 was hier ook onderdeel van evenals een stukje bij Visvliet waar de tweede rijbaan is verwijderd.

De aansluiting N267 op de A59 was aan de zuidzijde voorbereid voor een secundaire weg naar de N65 bij Helvoirt heb ik eens begrepen.

Die zouden er ook bij kunnen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » di 30 aug 2022, 20:36

Ik mis de sporen van de voorgenomen aansluiting van de Stamweg of N22 op de A9 tussen de Polderbaan en de N232 of heeft deze de selectie niet gehaald?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » di 30 aug 2022, 20:43

Westelijke doortrekking vanaf :KP: Sabina richting het nooit gebouwde Grevelingenstad.
Westelijke doortrekking :KP: De Stok. Als ik mij niet vergis aansluitend op wat nu de N286 is richting Tholen

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » di 30 aug 2022, 20:49

Rein schreef: di 30 aug 2022, 20:36 Ik mis de sporen van de voorgenomen aansluiting van de Stamweg of N22 op de A9 tussen de Polderbaan en de N232 of heeft deze de selectie niet gehaald?
Die heb ik er zojuist toegevoegd, die was mijn ontglipt.
Jackbauer1350 schreef: di 30 aug 2022, 20:43 Westelijke doortrekking vanaf :KP: Sabina richting het nooit gebouwde Grevelingenstad.
Westelijke doortrekking :KP: De Stok. Als ik mij niet vergis aansluitend op wat nu de N286 is richting Tholen
Staan er beide in :)

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Sibren » di 30 aug 2022, 20:58

Heb je het Structuurplan Groningen 1969 ook geraadpleegd? Hierop staan een boel snelwegen en autowegen die nooit zijn uitgevoerd. Een paar SNUPs die ik niet op je kaart zie staan:
  • Het viaduct van de Engelberterweg over de A7 heeft ongebruikte velden. Hier zou een klaverblad komen te liggen.
  • De N46 zou tussen :KP: Boterdiep en :AS: Bedum worden uitgevoerd als autosnelweg. Dit zie je nog terug ten noordoosten van het knooppunt: daar heeft de N46 op een kort gedeelte 2x2 rijstroken met vluchtstroken.
  • Het huidige :KP: Reitdiep is oorspronkelijk aangelegd als een halfklaverbladaansluiting, voorbereid op de rechtgetrokken autoweg zoals deze op het structuurplan staat, in tegenstelling tot de knik die er tegenwoordig zit tussen de N370 (Ring Noord) en de N355. Het knooppunt is sindsdien aangepast naar een trompet.
  • Voor de autoweg ten westen van de stadswijk Vinkhuizen, genaamd de Eelderbaan, is de ruimtereservering tegenwoordig niet meer te zien, maar er wordt wel naar gerefereerd. Een kinderboerderij aldaar heet "Eelderbaan", en er staat openbare kunst in de vorm van lichtmasten.
Misschien heb je er wat aan. ;)
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » di 30 aug 2022, 21:05

Wat betreft de het 1x2 deel van N46 heeft deze ook reservering voor en tweede rijbaan en de viaducten over de weg een extra veld.
Alleen bij de viaducten waar de N46 ergens overheen gaat lijkt er niet echt rekening mee gehouden te zijn. Of het is gewoon moeilijk te zien door de begroeïng.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » di 30 aug 2022, 21:17

Ik mis nog de verbinding Soomerwegh - C.F. Smeetslaan - Doctor de Jonghweg in Castricum die alle 2x2 wegen hadden moeten worden. De Soomerwegh is aangelegd als 2x2 weg, maar nooit als zodanig in gebruik genomen (en 15 jaar terug teruggebouwd naar 2x1), de C.F. Smeetslaan is deels 2x2 geweest via voorsorteervakken (en daarna eveneens omgebouwd naar 2x1) en aan de oostkant heeft 30 jaar lang een grasveld (thans vijver) gelegen op de ruimtereservering, de Doctor de Jonghweg heeft nog altijd een opvallend brede groenstrook. Zie ook hier en hier.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Rein » di 30 aug 2022, 21:24

De Nieuwe Bennebroekerweg bij Hoofddorp maakt nabij de Spoorlaan een knik naar links om uit te komen op de Bennebroekerweg (en zo door te lopen richting A4). Ooit was het plan dat de Nieuwe Bennebroekerweg hier kaarsrecht rechtdoor zou lopen, verderop onder (of over) het spoor te gaan en zo verder door te lopen naar de A4. Dit is goed te zien aan de bomenrijen die daar staan. Kans dat dit plan nog doorgaat is nihil, maat de SNUP blijft zo wel goed zichtbaar.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 898
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door IIVQ » di 30 aug 2022, 21:43

Su-per-gaaf!

Wat ik mis, zo snel:
SNUP's spoor:
* Amsterdam tunneltje A10 voor spoorlijn richting Museumplein
* Amsterdam Metrolijn richting IJburg (zo'n 50m tunnel ten oosten van CS, in gebruik bij voormalig te openen chocolademuseum)
* Amsterdam Metrolijn Oost-west ruwbouw onder station Weesperplein
* Amsterdam Metrolijn Oost-west reservering door Diemen (aansluiting op huidige lijn 53 ten noorden van Verrijn Stuartweg - de huidige lijn vanuit Diemen Zuid zou naar het oosten door richting Oud-Diemen en wellicht IJburg/Almere)
* Amsterdam Ringbaan - Oorspronkelijk was een spoorlijn van Watergraafsmeer naar de Centrale Markt bedacht. Het stuk van Watergraaafsmeer naar iets ten noorden van station Duivendrecht is aangelegd (met verder bogen ri Utrecht en Gasfabriek en rond 1990 weer vervangen door iets zuidelijker liggende lijn). De rest heeft er als baanlichaam bij gelegen en is later gebruikt door de Schiphollijn zuidtak en westtak, de verbindingsboog door de metrobaan.

SNUP's verwijders NL
* Kleintje: maar fietsbruggen (2 stuks) + voetbrug (1 stuk) ten zuiden van de Gaasperdammerweg (verwijderd bij aanleg tunnel)

SNUP's Water NL:
* Eems-Dollard-kanaal inclusief aangelegd en later onder dijk begraven en nog later verwijderd sluiscomplex van Reide

SNUP's wegen België:
(Where do I start. Zo snel uit mijn hoofd, maar als ik echt ga zoeken nog wel tientallen)
* Grootste gemis: E19 Antwerpen-Brussel, supersnelweg met op- en afrittencomplex bij Mechelen
* E19 Machelen (bij Brussel)
* R0 Brussel Brug + op/afritten (tot v complex inprikker Zwartebeek en iets noordelijker, halfzijdige op/afrit naar de N265 (Bd de IIeme armee Brittanique)
* E19 afrittencomplex Mons voor nooit-gebouwde universiteitscampus (en de wegen op deze campus zelf)
* Luik A601 Die is natuurlijk gewoon in gebruik geweest en daarna afgesloten.
* Luik Place de Wallons, oprit vanuit de N607 naar A602 ri het zuiden (tunnel onder afrit N602 door, vervolgens iets zuidelijker stubje van oprit op A602 te zien)
* Luik: E313/N655 (bij Vottem), begin van snelweg die uiteindelijk in een tunnel zou afdalen tot verbinding met Bd Ernest Solvay en de Rue de la Resistance/Matthie Laensberg (zie kaart in diezelfde link)
* Luik: Rue Renwa of mijn blog (shameless plug)
* Albertkanaal/Godsheide: te brede Tuikabelbrug
* Albertkanaal/Tessenderlo: Jarenlang ongebruikte brug (met iets oostelijker inmiddels afgebroken en herbouse brug voor rondweg - telt een in gebruik genomen SNUP ook als "verwijderd")
* Albertkanaal/Oelegem/E34: je hebt de inham er op staan, maar ik vind een 100m lange brug over een niet-gebouwd kanaal ook wel SNUP-waardig.
* Charleroi: Einde N576xRue de Couillet
* Charleroi: Einde A503 bij Marcinelle, onderdeel van wat later de "Trident" zou worden als aansluiting op de tot snelwegniveau opgewaardeerde N5

Er zijn twee verwijderde nutteloze bruggen over snelwegen in Wallonië die een jaar of 8 geleden verwijderd zijn en ik kan ze niet terugvinden. Grrr.

SNUP's water België:
* Het Ourthekanaal (het korte stukje bij Luik) vind ik geen SNUP - ja het heeft nooit zijn volle wasdom gekend maar wel degelijk gefunctioneerd
* Kanaal Hensies-Pommerœul (Was geheel in werking, de schuld ligt bij de Fransen, en overigens "binnenkort" ex-SNUP als de Liaison Seine-Nord-Europe afgebouwd wordt)
* Smeerpijp (niets van te zien)

SNUP's spoor België:
* Metro van Charleroi net van 8 armen, slechts 3 gerealiseerd en 1 niet in gebruik genomen, voor 4 anderen zijn aanzetten te zien. Plus centrumring waar nog restanten van het voor ¼ uiteindelijk niet als metro maar als tramijn gebouwde deel, dwars door een school.
* Metro van Luik - weinig van te zien behalve tunnel onder Quai Leonard
* RER van Luik: gereactiveerde en inmiddels weer opgebroken spoorlijn Ans-Liers
* Brussel, metrostation Sainctlette, Metrostation Lousa niveau -3, Botanique en Parc ongebruikte niveau's
* Antwerpen, premetro, ik ben even kwijt wat er nog over is aan SNUP. Volgens mij alleen de stations Carnot en Drink in ruwbouw en een aftakking naar het Sportpaleis.

Ik ga later mijn SNUP-boeken wel eens uitpluizen, dan vind ik er zo nog tientallen.

Edit: Boeken uitgepluisd (het is wel .be): Blijvende Blunders en Le Petit Guide des G.T.I., voorzover niet eerder elders genoemd.
Laatst gewijzigd door IIVQ op vr 09 sep 2022, 18:31, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie