"Wielrenners moeten van fietspad af"

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Durashift » do 26 mei 2022, 21:49

^^ denk dat alleen de blauwe (scooter) platen in de verhuur (recreatief, deelbedrijven) de max.snelheid niet kunnen overrulen. De rest (vooral de fossiele brandstof gestookte) rijden massaal harder, veelal zonder helm op bij de jeugd, is ook mijn indruk. Gewoon over het fietspad, ook bibeko.

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door exroosje » ma 30 mei 2022, 13:27

DE Felyx scooters waren origineel op 25 begrensd, maar toen kwamen de Checks en E-Go op 30km/u en toen opeens de Felyxen ook... (in den Haag)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Schelpenpaadje » di 23 aug 2022, 22:27

Laat de ANWB zich gewoon weer bezig houden met waar ze goed in is: vergeten dat ze ooit is opgericht voor fietsers en zich vooral focussen op de belangen van de automobilist.

https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... fietspaden

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door waldo79 » wo 24 aug 2022, 12:20

Dan moet je op zijn minst fietsen een snelheidsmeter meegeven zodat men weet hoe snel men fietst.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Wesso » wo 24 aug 2022, 12:34

^^ Dat stimuleert veel mensen juist om harder op de pedalen te trappen... :shutup:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Attietattie » wo 24 aug 2022, 12:59

waldo79 schreef: wo 24 aug 2022, 12:20 Dan moet je op zijn minst fietsen een snelheidsmeter meegeven zodat men weet hoe snel men fietst.
Sinds wanneer? Nu mag een fietser in een 30-zone ook niet harder dan 30 rijden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 aug 2022, 13:14

Alleen haalt 99% die 30km/u toch niet.
Bij de limiet die de ANWB voorstelt (20 km/u) wordt het een stuk lastiger om zonder snelheidsmeter aan de limiet te voldoen.

Gerda op haar elektrische fiets rijdt standaard 25. Fietsbezorger Henk en wielrenner Sander trappen daar op eigen kracht overheen. Wat mij betreft mogen deze mensen -waar dat kan- gerust harder dan 20 of zelfs 30, mits ze hun gedrag maar aanpassen aan de situatie en fietsers elkaar de ruimte geven.

Wat een betutteling om op "sommige" fietspaden die te smal en te druk is een limiet in te stellen. Hoe kunnen fietsers zien dat ze een fietspad oprijden met een aangepaste limiet? Wordt een snelheidsmeter op deze paden verplicht? En een kenteken? En waar komt de menskracht voor de handhaving vandaan? Alsof politie en gemeentelijke handhaving het niet al druk genoeg hebben...

Ze geven zelf het antwoord eigenlijk al:
We krijgen vaak de vraag of er dan meer borden moeten komen en flitspalen. Uit de inrichting van het fietspad zal duidelijk moeten zijn hoe hard je daar mag. Wij denken dat de meeste fietspadgebruikers hun snelheid zullen aanpassen.
Hoe maak je dit duidelijk? Door deze fietspaden blauw te maken? Door markeringen met (20) aan te brengen in plaats van borden? Leuk dat de ANWB denkt dat gebruikers daarmee hun snelheid wel zullen aanpassen. Ik verwacht helemaal niks van een limiet die niet te handhaven valt en op bepaalde plaatsen en rustige momenten als overbodig zal worden ervaren. Op plaatsen waar het nu al te druk of te smal is om harder dan 20 te rijden hebben mensen zich nu al aan te passen en voegt een regeltje in een wetboek en markering op het wegdek daar weinig aan toe.

Uit wat de ANWB zelf schrijft over handhaving blijkt wel dat ze niet willen dat er gehandhaafd wordt op andere zaken en snelheden dan die nu al gelden:
Betreft de handhaving. We pleiten al jaren voor handhaving in het verkeer bijv. snelheidshandhaving op het fietspad voor (gekentekende) te hard rijdende snor-en bromfietsers.
Gekentekende e-bikes (om te kunnen handhaven) en flitspalen op fietspaden vinden we geen goed idee.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Rein » wo 24 aug 2022, 13:36

Schelpenpaadje schreef: wo 24 aug 2022, 13:14
Ze geven zelf het antwoord eigenlijk al:
We krijgen vaak de vraag of er dan meer borden moeten komen en flitspalen. Uit de inrichting van het fietspad zal duidelijk moeten zijn hoe hard je daar mag. Wij denken dat de meeste fietspadgebruikers hun snelheid zullen aanpassen.
Hoe maak je dit duidelijk? Door deze fietspaden blauw te maken? Door markeringen met (20) aan te brengen in plaats van borden? Leuk dat de ANWB denkt dat gebruikers daarmee hun snelheid wel zullen aanpassen. Ik verwacht helemaal niks van een limiet die niet te handhaven valt en op bepaalde plaatsen en rustige momenten als overbodig zal worden ervaren. Op plaatsen waar het nu al te druk of te smal is om harder dan 20 te rijden hebben mensen zich nu al aan te passen en voegt een regeltje in een wetboek en markering op het wegdek daar weinig aan toe.
Lijkt me vrij duidelijk en makkelijk, namelijk op dezelfde wijze waarop men tracht het gedrag van automobilisten aan te pakken. Denk aan irritante drempels, wegversmallingen, chicanes, een onmogelijk wegdek (zoals scheve kasseien), etc. Uiteraard kan je ook door verwaarlozing een duit in het zakje krijgen. Denk aan boomwortels die het wegdek omhoog drukken (en dan liefst heel veel achter elkaar), loszittende tegels etc. En uiteraard kunnen er op talloze plekken VRI's worden neergezet, al dan niet door fietstunneltjes etc. weg te halen en een gelijkvloerse kruising te realiseren. Ideeën genoeg.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Attietattie » wo 24 aug 2022, 13:47

Schelpenpaadje schreef: wo 24 aug 2022, 13:14 Alleen haalt 99% die 30km/u toch niet.
Bij de limiet die de ANWB voorstelt (20 km/u) wordt het een stuk lastiger om zonder snelheidsmeter aan de limiet te voldoen.
Op een erf mogen fietsers 15.
Schelpenpaadje schreef: wo 24 aug 2022, 13:14Wat mij betreft mogen deze mensen -waar dat kan- gerust harder dan 20 of zelfs 30, mits ze hun gedrag maar aanpassen aan de situatie en fietsers elkaar de ruimte geven.
Is dat niet zo'n beetje de reden van alle snelheidslimieten in de wereld? Als men zich had gedragen, waren snelheidsbeperkingen niet nodig geweest.
Schelpenpaadje schreef: wo 24 aug 2022, 13:14Hoe kunnen fietsers zien dat ze een fietspad oprijden met een aangepaste limiet?
:s Hoe weet jij nu dat je met de auto op een weg rijdt met een snelheidsbeperking? Borden gelden ook voor fietsers hoor.

Niet dat ik er een voorstander van ben, maar ik reageer slechts op alle beren die jij op de weg ziet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 aug 2022, 13:52

In het geval van fietspaden is het middel gewoon erger dan de kwaal.

Tegenover elke beer valt vast wel iets te zeggen, maar de optelsom van beren maakt het gewoon een inefficiënte en onuitvoerbare "oplossing".

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Rogier » wo 24 aug 2022, 13:53

In de wet staat namelijk een goed artikel m.b.t. snelheidheden. Je dient je rijgedrag aan te passen, als dat de situatie noodzakelijk maakt.
Dus als het druk is, moet je rustiger fietsen. Het instellen van een maximumsnelheid is niet te handhaven en is hiermee meteen ongeloofwaardig. Het zelfs extra hard rijden uitlokken. Geen slim idee van de ANWB.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 aug 2022, 13:55

Rein schreef: wo 24 aug 2022, 13:36
Schelpenpaadje schreef: wo 24 aug 2022, 13:14
Ze geven zelf het antwoord eigenlijk al:
We krijgen vaak de vraag of er dan meer borden moeten komen en flitspalen. Uit de inrichting van het fietspad zal duidelijk moeten zijn hoe hard je daar mag. Wij denken dat de meeste fietspadgebruikers hun snelheid zullen aanpassen.
Hoe maak je dit duidelijk? Door deze fietspaden blauw te maken? Door markeringen met (20) aan te brengen in plaats van borden? Leuk dat de ANWB denkt dat gebruikers daarmee hun snelheid wel zullen aanpassen. Ik verwacht helemaal niks van een limiet die niet te handhaven valt en op bepaalde plaatsen en rustige momenten als overbodig zal worden ervaren. Op plaatsen waar het nu al te druk of te smal is om harder dan 20 te rijden hebben mensen zich nu al aan te passen en voegt een regeltje in een wetboek en markering op het wegdek daar weinig aan toe.
Lijkt me vrij duidelijk en makkelijk, namelijk op dezelfde wijze waarop men tracht het gedrag van automobilisten aan te pakken. Denk aan irritante drempels, wegversmallingen, chicanes, een onmogelijk wegdek (zoals scheve kasseien), etc. Uiteraard kan je ook door verwaarlozing een duit in het zakje krijgen. Denk aan boomwortels die het wegdek omhoog drukken (en dan liefst heel veel achter elkaar), loszittende tegels etc. En uiteraard kunnen er op talloze plekken VRI's worden neergezet, al dan niet door fietstunneltjes etc. weg te halen en een gelijkvloerse kruising te realiseren. Ideeën genoeg.
Ik kan diverse gemeenten noemen die dit beleid al jarenlang voeren :rofl2:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Chris » wo 24 aug 2022, 13:55

Volgens mij is dit een complete non-issue op een paar fietspaden in de G4 na.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Wesso » wo 24 aug 2022, 14:18

De ANWB staat tegenwoordig ook wel bekend om de non-issue onderwerpen die vooral bakfietsmoeders en bejaarden leuk vinden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 aug 2022, 14:19

Ze pleiten ook voor bredere fietspaden. Iets waar niemand tegen is volgens mij.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door waldo79 » wo 24 aug 2022, 14:25

^^ Absoluut voor, maar dan moet er wel ruimte voor verbreding zijn. En dat lijkt me in steden gaan wringen.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Piles » wo 24 aug 2022, 14:33

^^ Dat kwam laatst ook voorbij in een enquete van ze: welke ruimte wil je dan opofferen voor bredere fietspaden (weg, trottoir, groen, etc.).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Vinny » zo 28 aug 2022, 12:01

Absoluut voor, maar dan moet er wel ruimte voor verbreding zijn. En dat lijkt me in steden gaan wringen.
Genoeg bomen over die nog gekapt kunnen worden. Hout kun je dan in speciale kachels stoppen. Geeft warmte in de winter, dus dan is dat Russische gas ook niet nodig. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Steyn_E » zo 28 aug 2022, 19:25

Mag hopen dat ik het sarcasme mis. Elke straat zou bomen moeten hebben. En als ze dat niet hebben zou er eigenlijk infra opgeruimd moeten worden tot dat wél mogelijk is. Voor de leefbaarheid (zeker met de warmer wordende zomers) zijn ze onmisbaar. Hoe meer schaduw rondom huis hoe beter. De rest moet er maar omheen gepland worden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door duikgek89 » zo 28 aug 2022, 20:26

^^
Er staan overal veel te weinig bomen. Slecht voor de warmte, slecht voor de waterhuishouding, slecht voor de CO2. Bij veel nieuwbouw zie je ook dat alles volgesmeten wordt met stenen, tegels en asfalt en dat er geen enkele boom staat. En vervolgens lekker energie gaan liggen lurken met de airco's terwijl de mensen op weg naar hun auto levend verbranden.

Terwijl er vaak genoeg mogelijkheden zijn om toch iets van bomen te planten danwel te laten staan.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Egbert » zo 28 aug 2022, 21:20

^^
Nu ik een EV heb zit ik ook te denken of ik mijn tegeloprit niet eens moet gaan vervangen door grastegels. Kan ook de garage daar op afwateren.
Maar het gaat wel een beetje off-topic.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Schelpenpaadje » zo 28 aug 2022, 22:21

^^ Zit ik toevallig ook aan te denken. Scheelt ook een hoop gedoe met onkruid verwijderen. Kun je het gewoon lekker laten gaan :mrgreen:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Via » ma 29 aug 2022, 22:34

Piles schreef: wo 24 aug 2022, 14:33 ^^ Dat kwam laatst ook voorbij in een enquete van ze: welke ruimte wil je dan opofferen voor bredere fietspaden (weg, trottoir, groen, etc.).
Dat soort stedelijke wegen kun je het best brede trottoirs met groen en een gemengde rijbaan geven met 30 km/h. Als je alle functies er apart in wilt proppen is alles net te smal.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Vinny » wo 31 aug 2022, 9:00

Steyn_E schreef: zo 28 aug 2022, 19:25 Mag hopen dat ik het sarcasme mis. Elke straat zou bomen moeten hebben. En als ze dat niet hebben zou er eigenlijk infra opgeruimd moeten worden tot dat wél mogelijk is. Voor de leefbaarheid (zeker met de warmer wordende zomers) zijn ze onmisbaar. Hoe meer schaduw rondom huis hoe beter. De rest moet er maar omheen gepland worden.
Ik geef alleen maar aan dat je niet alles kunt hebben. In Amsterdam is het wensbeeld een vrijliggende tram en/of busbaan dan een rijbaan voor autoverkeer dan een vrijliggend fietspad, dan een bomenrij met tussendoor parkeerplaatsen en een voetpad. Zoiets als hier: https://goo.gl/maps/2Y7J34ewx9WF2HSd6

Dat past dus niet overal tussen de gevels :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Schelpenpaadje » wo 31 aug 2022, 11:19

^^ Amsterdam (maar ook andere NL steden) heeft dit op heel veel plaatsen goed opgelost door -waar niet al die wensen tussen de gevels passen- modaliteiten te ontvlechten. Door de hoofdstructuren voor auto's en fietsers via verschillende straten te laten lopen. Waar er niet genoeg ruimte is, is kiezen beter dan alles tussen de gevels proberen te persen.

Link

Plaats reactie