Steyn_E schreef: ↑za 18 sep 2021, 15:54
Die parallelbaansplitsing richting het zuiden is echt botte ellende. Vrachtwagens die al aan de noordkant van de brug op de middelste strook rijden omdat ze naar de HRB willen, auto’s die niet naar rechts opschuiven waar de extra rijstrook erbij komt aan de zuidkant (zonder dat er iemand is om in te halen), (..)Probeer dan nog maar eens van rijstrook 2 naar 3 te komen ter hoogte van de blokmarkering. Vaak ontkom je er daar ook niet aan om veel te vroeg voorgesorteerde vrachtwagens rechts in te halen als je naar de PRB wil.
Op knooppunt Vught heb je datzelfde gezeik met vrachtwagens die niet naar rechts willen, zodat je die vaak rechts in moet halen als je naar de A65 wil. Dat weefvak is eigenlijk gewoon te kort; het betreft een langzame klaverlus en je moet twee rijstroken naar links om de A2 te volgen (tussen een muur van vrachtwagens) (..)
Maar, dát rechts er aan voorbij gaan is juist prima, vind ik dan. Ja, de wetgever vindt wat anders.
Maar, uiteindelijk is het soepeler dan dat vrachtwagens op het laatste moment, dus de brug al gepasseerd, nóg even naar de HRB willen. Dat is dan gewoon te laat.
Zelfde heb ik vaak met Taciticusbrug in de A50 als ik naar Oss moet vanaf Arnhem. Begint al met een vrachtwagens die snelheid brug op verliezen.. waardoor ik al op rijstrook 3 ga rijden met m'n 7 tonner ... en dan kan ik wel wachten op eventueel vrachtverkeer dat ook naar Oss wil en wil opschuiven... maar daar wordt de doorstroming niet beter van als ik dan gas terug moet nemen. Dus, ik schuif regelmatig op de brug al naar rijstrook 2.. en wie naar Nijmegen of Druten wil, ga er maar tussendoor. Prima.
Ik heb ook weleens na de brug van rijstrook 4 naar 2 proberen op te schuiven.. maar dat kan linke soep zijn als er net aanstormend verkeer door de bocht komt gezet.. wanneer ik wacht tot het rechte gedeelte.. dan kom je al vrij snel bij de (verplichte) rijrichtingspijlen.. waardoor je al niet meer mag uitvoegen naar links..
Wát ik dan wel doe als ik naar Nijmegen moet en op rijstrook 4 blijf rijden.. is na de brug al mijn knipper naar rechts aan te doen (en weer uit als ik de wegwijzer passeer). Dan weet het achterop komend personenwagenverkeer in ieder geval dat ik rechts blijf en niet een poging tot uitvoegen naar links zal ondernemen.