Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)
Ik heb dezelfde ervaring vanuit Canada. Ook daar vind ik het beter werken dan hier.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg

Probleem met slecht zichtbare VRI-lantaarns heb je voornamelijk in deze situaties. Voor rechtdoor zijn er alleen de hoogeplaatste lantaarns. De afslaande richting heeft nog een lantaarn lager aan de mast.
Kleine lantaarntjes aan de mast zoals Alfa bedoeld is in dit soort situaties voor rechtdoorgaand verkeer ook geen optie.

In dit geval heb je niet zo snel een zichtbaarheidsprobleem. Voor alle richtingen is er ook een lage lantaarn.
Al zal zichtbaarheid bij deze twee voorbeelden denk ik niet een probleem zijn. Er is toch een aardige afstand tussen de stopstreep en de mast.
Die zichtbaarheid zal ook afhankelijk zijn van welk type auto je in zit. Ik rij in een wagen met een vrij lange neus waardoor je automatisch al wat verder van de stopstreep af zit. De SV-afbeeldingen vertekenen het beeld natuurlijk ook wat.
Denk dat op veel plekken het mogelijk is om de zweepmast in de middengeleider van de zijweg te zetten. Op de bovenste foto kan dit bij de weg van links voor de lichten van de tegemoetkomende richting. Voor de rechterzijde zou het dan mooier zijn als de middengeleider wat verder doorloopt.
Voor de zijwegen kunnen deze dan weer in de middengeleider van de Kruisweg gezet. Kan alles mooi gecombineerd als wegwijzermast, op de foto is dat al bij een paar masten het geval, waardoor er gelijk ook minder masten op de kruising hoeven te staan.
In geval van een portaal wordt het wel kostbaar bij hele grote kruisingsvlakken aangezien er dan een enorme afstand overbrugd moet worden.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x2 autosnelweg
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Moderator
Een nieuwe DDI in Buckeye, Arizona (langs I-10 ten westen van Phoenix).

Untitled_HDR-28 by Arizona Department of Transportation, on Flickr

Untitled_HDR-24 by Arizona Department of Transportation, on Flickr

Untitled_HDR-22 by Arizona Department of Transportation, on Flickr

Untitled_HDR-28 by Arizona Department of Transportation, on Flickr

Untitled_HDR-24 by Arizona Department of Transportation, on Flickr

Untitled_HDR-22 by Arizona Department of Transportation, on Flickr
-
- stadsweg
Onwijs logisch concept eigenlijk, als je die laatste foto's ook ziet. Als alle verkeersstromen ongeveer net zo druk zijn, en er weinig doorgaand verkeer is op de onderliggende weg, is dit ideaal.
-
- 2x5 autosnelweg
Weet iemand eigenlijk de stand van zaken van de DDI N230 met de A2?
Ik heb naar informatie gezocht, maar na info uit 2018 niks meer gevonden.
Is dit project gestopt?
Ik heb naar informatie gezocht, maar na info uit 2018 niks meer gevonden.
Is dit project gestopt?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- stadsweg
Ook in de lokale media heb ik daar niets meer over vernomen. Terwijl het me een onwijs logische oplossing lijkt voor die locatie.
-
- 2x2 autosnelweg
Uit een provinciale memo Stand van zaken Divergerende Diamant (DDI) A2/N230 van 14 februari 2018:

Dit is het laatste dat ik zo snel heb kunnen vinden. De planning is duidelijk niet gehaald.
In het document wordt de ontwikkeling van een rijsimulator aangekondigd. Het zou interessant zijn om te weten wat daar uit is gekomen (als die er al is gekomen).
Als je het stuk leest valt wel op hoe sterk men zelf het wiel meent uit te vinden. Ergens hoort het bij pionieren dat je kijkt hoe het concept zo goed mogelijk in het Nederlandse verkeer geïmplementeerd kan worden. Anderzijds krijg je het idee dat er weinig wordt gekeken succesvolle voorbeelden en toegepaste technieken elders in de wereld.
Handig voor de andere stakeholders dat het college van GS zelf voorstelt het hele bedrag te betalenKostenraming en risicosessie
Van het huidige schetsontwerp is een kostenraming gemaakt en een risicosessie gehouden. In deze kostenraming zijn de kosten van de mogelijke aanpassingen op de toerit van de N230 naar de A2 in de richting Amsterdam niet meegenomen. Dit onderdeel wordt nu door Rijkswaterstaat verder uitgewerkt, waardoor een raming nog niet mogelijk is.
De kosten van het huidige schetsontwerp zijn geraamd op € 7.300.000. Er zijn nog geen afspraken gemaakt over wie wat betaald. Voorstel: De provincie betaald de 7,3 miljoen en Rijkswaterstaat de aanpassingen van de toerit naar Amsterdam.
Vanuit de risicosessie komen twee zaken naar voren die onderzocht moeten worden in de vervolgfase:Planning
- Onderzoek naar de kunstwerken over de A2. Kunnen de huidige kunstwerken de belastingen aan op basis van het huidige schetsontwerp?
- Onderzoek naar derde rijstrook vanaf Amsterdam naar Utrecht. Vanuit verkeersveiligheid is drie rijstroken de bocht om een verkeersveiligheidsissue. Er zal onderzocht worden wat de consequentie is van twee rijstroken (verkeersveiligheid) i.r.t. doorstroming.
- Half februari Onderzoek RWS Toerit A2 naar Amsterdam.
- Half februari Rapportage onderzoek Divergerende Diamant gereed.
- B-stuk maken voor GS (maart/april 2018)
- Bij een positief besluit van GS kan uitvoering plaats vinden in 2020.

Dit is het laatste dat ik zo snel heb kunnen vinden. De planning is duidelijk niet gehaald.
In het document wordt de ontwikkeling van een rijsimulator aangekondigd. Het zou interessant zijn om te weten wat daar uit is gekomen (als die er al is gekomen).
Als je het stuk leest valt wel op hoe sterk men zelf het wiel meent uit te vinden. Ergens hoort het bij pionieren dat je kijkt hoe het concept zo goed mogelijk in het Nederlandse verkeer geïmplementeerd kan worden. Anderzijds krijg je het idee dat er weinig wordt gekeken succesvolle voorbeelden en toegepaste technieken elders in de wereld.
-
- 2x3 autosnelweg
De N230 met de A2 verdient eigenlijk een conflictvrij knooppunt. Alleen moet dan wel de Haarrijnse Rading er in verwerkt worden.
Voordeel van een DDI bij deze aansluiting is dat er geen fietspaden zijn die de werking van deze kruisingsvorm teniet doen.
Voordeel van een DDI bij deze aansluiting is dat er geen fietspaden zijn die de werking van deze kruisingsvorm teniet doen.
-
- 2x2 autosnelweg

De enige optie voor conflictvrij die ik zie is een DDI met ongelijke viaducten zodat je de twee kruisingsvlakken ongelijkvloers kunt maken. Ruimtelijk misschien in te passen met beperkte uitbreiding van het ruimtebeslag (vereist hoogteverschil lijkt me de grootste uitdaging) maar geen idee of dit verkeersveilig uit te voeren valt. In het ontwerp in 2018 wordt al gesproken van een ontwerpsnelheid van 50km/u om krappe boogstralen mogelijk te maken, als je de zaak dan conflictvrij maakt krijg je in de praktijk vrijwel zeker grote snelheidsverschillen tussen afslaand en doorgaand verkeer.Provincie Utrecht schreef:Uit bovenstaand overzicht blijkt dat er ook na realisatie van de DDI voertuigverliesuren worden verwacht. De enige manier om geen voertuigverliesuren meer te laten ontstaan op deze locatie is deze aansluiting vormgeven als een verkeersplein alla Oudenrijn of Hoevenlaken (sic). Dat is fysiek niet mogelijk (geen ruimte door aanwezige bebouwing) en ook financieel niet haalbaar (kosten tientallen miljoenen).
-
- 2x3 autosnelweg
Dat is inderdaad jammer. Zat ook al naar die ruimte te kijken op googlemaps bij het maken van m'n vorige post. Zonde dat er geen rekening mee is gehouden. Zeker omdat de N230 onderdeel is van de ring met een mogelijke toekomstige uitbouw.
-
- autoweg
Nadeel is dan weer wel dat er 2 aansluitingen (Maarssen en de Wetering) heel kort op de aansluiting met de A2 liggen. Dat beperkt ook weer erg de ruimte.Jackbauer1350 schreef: ↑vr 26 aug 2022, 10:40 De N230 met de A2 verdient eigenlijk een conflictvrij knooppunt. Alleen moet dan wel de Haarrijnse Rading er in verwerkt worden.
-
- autoweg
Lijkt erop alsof er op de N203 nabij Zaandijk een "semi" DDI achtige oplossing komt:

Zie meer info in dit topic:
viewtopic.php?p=1236795#p1236795

Zie meer info in dit topic:
viewtopic.php?p=1236795#p1236795
-
- Moderator

-
- expressweg

I'm average height... in Thailand.
-
- Moderator
En ja, ik weet dat het een schets is, maar een bajonetpijl had mij ergens ook logischer geleken.
-
- 2x2 autosnelweg
Van onder af gezien sla je via de pijl rechtdoor feitelijk rechtsaf (onder het spoor door). Zou ik een rechtsaf pijl van maken.
-
- Moderator

-
- 2x2 autosnelweg
Het was geen reactie op jouw bericht 

-
- stadsweg
Afgelopen weekend heb ik - voor zover ik me herinner - voor het eerst over een DDI gereden. Op de terugweg van Parijs ging ik even van de snelweg af bij Seclin om te tanken. Boven de snelweg ligt daar een DDI. Best even wennen omdat je ineens een vrij krappe bocht naar links maakt, vrij onnatuurlijk.
-
- Moderator
In Ontario, Canada is de eerste DDI van de provincie geopend. Het is de aansluiting tussen de Queen Elizabeth Way en Glendale Avenue in St. Catharines.

-
- 4x5 autosnelweg
Als je de Engelse linksdraaiende rotonde op het Rottepolderplein bedoelde, die heeft intern RWS behoorlijk negatieve oordelen gehad. Ik kan hier thans ook niet over in details treden, maar ik verwacht niet dat dit plan nog wordt doorgezet.
Overigens zie ik zo'n linksdraaiende rotonde niet als een DDI.
-
- 2x5 autosnelweg

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x2 autosnelweg
Zonder verdere details en publieke bronnen krijg ik hierbij een gevoel van "doen we niet want het wijkt af van huidige richtlijnen".Rene schreef: ↑wo 28 sep 2022, 9:12Als je de Engelse linksdraaiende rotonde op het Rottepolderplein bedoelde, die heeft intern RWS behoorlijk negatieve oordelen gehad. Ik kan hier thans ook niet over in details treden, maar ik verwacht niet dat dit plan nog wordt doorgezet.
Overigens zie ik zo'n linksdraaiende rotonde niet als een DDI.
-
- 4x5 autosnelweg

Je kunt persé iets afwijkends willen en erop gokken dat het wel goed zal gaan, je kunt ook inzien dat er sprake kan zijn van enorme risico's.
-
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij staat of valt alles met duidelijke bebakening, markering en bewegwijzering. Een DDI heeft minder conflictpunten dus zou veilig geimplementeerd moeten kunnen worden. Over een rotonde 'andersom' kan ik zelf niet goed oordelen. Ik heb inmiddels wel ervaring in België met zo'n geval (officieel geen rotonde):
https://goo.gl/maps/MdGkEH56gRt5DKUr7
Daar vond ik vooral vervelend dat je bij het in- en uitparkeren geen goed overzicht hebt van waar het verkeer eigenlijk vandaan komt, maar dat zou bij een reguliere rotonde niet anders zijn.
https://goo.gl/maps/MdGkEH56gRt5DKUr7
Daar vond ik vooral vervelend dat je bij het in- en uitparkeren geen goed overzicht hebt van waar het verkeer eigenlijk vandaan komt, maar dat zou bij een reguliere rotonde niet anders zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Als je door verouderde in-car navigatie toch rechtsom de rotonde zou nemen, kom je in een situatie zonder bewegwijzering waarbij elke "afrit" van de rotonde onherroepelijk op de afrit van een autosnelweg terecht komt. Een zeer groot risico op spookrijden dus.
-
- 4x5 autosnelweg
Sowieso ontgaat me het grote voordeel ook wel wat van het omdraaien van de rotonderijrichting. Rottepolderplein is nou eenmaal een knooppunt waar je niet veel meer mee kunt omdat de Ringvaart en de spoorlijn Amsterdam-Haarlem vaste punten zijn. Sinds de A 5 geopend is heb ik overigens ook niet het idee dat het heel erg problematisch is. Beter om gewoon de A 9 een paar rijstroken extra te geven. Moet ook wel lucht geven lijkt me.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Het voordeel zou vooral zijn dat als je linksaf over het plein wilt, je maar 2 verkeerslichten hoeft te passeren, in plaats van 3 nu. Dat zou minder coördinatie vergen en dus een grotere doorstroming moeten kunnen opleveren, was de gedachte.