Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » ma 22 aug 2022, 20:01

sven_engelen schreef: ma 22 aug 2022, 19:43 Nieuwe Ddesign-Nba achtige borden op de A348. Ik heb ze niet allemaal op beeld:
Daar hebben we Harry’s site voor, voor die rest :) https://wegnummers.nl/nba/nba348.html
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 22 aug 2022, 22:22

sven_engelen schreef: ma 22 aug 2022, 19:43 Nieuwe Ddesign-Nba achtige borden op de A348. Ik heb ze niet allemaal op beeld
Palance schreef: ma 22 aug 2022, 20:01 Daar hebben we Harry’s site voor
Bovendien had ik in dit topic al foto's van alle borden gepost.
Verder vind ik Svens foto's wel ERG GROOT. Mag het iets minder?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal » di 23 aug 2022, 11:44

Inmiddels is ontsluiting Eindhoven-Noordwest in de laatste fase en is de verbinding vanuit afrit Best richting Eindhoven-Airport en BIC 1 cluster gereed. Enkel naar GDC Acht nog niet.

Is er meer bekend over het aanpassen van de bewegwijzering langs de A58 bij afrit Best? Ik verwacht zelf een verwijzing naar Eindhoven-Airport en mogelijk de campus en het industrieterrein.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 23 aug 2022, 13:24

^^ Waarom zou afrit 7 (Best) van de A58 een verwijzing naar Eindhoven-Airport moeten hebben? Afrit 29 van de N2 lijkt mij een veel logischere afrit om te nemen.
Voor de nieuwe bedrijventerreinen zou je een servicebord kunnen krijgen, maar ik denk dat het daar wel bij ophoudt.

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » di 23 aug 2022, 17:06

verfmeer95 schreef: di 23 aug 2022, 13:24 ^^ Waarom zou afrit 7 (Best) van de A58 een verwijzing naar Eindhoven-Airport moeten hebben? Afrit 29 van de N2 lijkt mij een veel logischere afrit om te nemen.
Omdat het volgens mij de bedoeling was het verkeer met bestemming airport meer te spreiden en de huidige route (via de Luchthavenweg) te ontlasten. Mede daarom is die nieuwe doorsteek aangelegd en de Spottersweg verlengd tot aan het Flight Forum/Fokkerweg.

Als je goed kijkt naar het bovenste bord, zie je ook Eindhoven Airport staan als bestemming komende vanaf de Fokkerweg, rechts de verlengde Spottersweg op.

https://www.google.nl/maps/@51.4570616, ... 8192?hl=nl

Men wil dus uiteindelijk ook verkeer vanaf de N2 via die route naar het vliegveld leiden.

Dennal
stadsweg

Bericht door Dennal » di 23 aug 2022, 18:08

^^ Klopt inderdaad. De gemeente wil het gebied ontlasten door de directe aansluiting bij Best. Op de nieuwe bewegwijzering onder aan de afrit staat Eindhoven Airport en BIC al vermeld.
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 24 aug 2022, 14:55

Teetje schreef: di 23 aug 2022, 17:06Omdat het volgens mij de bedoeling was het verkeer met bestemming airport meer te spreiden en de huidige route (via de Luchthavenweg) te ontlasten.
Met bewegwijzering bereik je GEEN verandering in omvang en routing van dagelijkse verkeersstromen. Dat is een totale misvatting die je maar al te vaak bij gemeentebesturen ziet.

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » wo 24 aug 2022, 16:25

Rene schreef: wo 24 aug 2022, 14:55
Teetje schreef: di 23 aug 2022, 17:06Omdat het volgens mij de bedoeling was het verkeer met bestemming airport meer te spreiden en de huidige route (via de Luchthavenweg) te ontlasten.
Met bewegwijzering bereik je GEEN verandering in omvang en routing van dagelijkse verkeersstromen. Dat is een totale misvatting die je maar al te vaak bij gemeentebesturen ziet.
Je bedoelt dat de plaatselijk bekende forenzen, gewoontedieren als ze zijn, de voor hen prettigste/snelste/makkelijkste route zullen blijven volgen, terwijl de ter plaatse onbekende houvast zoekt bij de navigatie? Dat geloof ik wel ja, dat dat zo werkt in de praktijk. Dat verander je niet met bewegwijzering alleen.

Wat ik er destijds over in de plaatselijke krant heb gelezen was het idee dat mensen die op het luchthavenbedrijventerrein werken via de Luchthavenweg het gebied binnen rijden evenals een deel van de langparkeerders (afhankelijk van waar je gereserveerd hebt) en iedereen die naar de terminal wil (K&R) dan de nieuwe route moet nemen.

Nou moet ik er bij zeggen dat ik niet weet of de bestaande weg vóór de terminalgarage langs open blijft of wordt afgesloten, dat laatste zou natuurlijk het belangrijke verschil maken: je kunt dan nog maar van een kant af bij de terminal komen met de auto en dan moet je wel de nieuwe route volgen.

De verlengde Spottersweg richting afrit 7 van de A58 zou verkeer komende uit noordwestelijke richting moeten verleiden dáár af te slaan voor het vliegveld. Mits dat natuurlijk zo bewegwijzerd gaat worden. Op het OWN iig al wel.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 26 aug 2022, 9:17

Teetje schreef: wo 24 aug 2022, 16:25 Je bedoelt dat de plaatselijk bekende forenzen, gewoontedieren als ze zijn, de voor hen prettigste/snelste/makkelijkste route zullen blijven volgen, terwijl de ter plaatse onbekende houvast zoekt bij de navigatie?
Ik gok dat 80% altijd navigatie gebruikt en die gewoon volgt op basis van wat de verkeersdrukte is. Dus enkel kortere reistijd kan gebruikers verleiden een andere route te nemen. Dus als men wil dat verkeer er niet komt, moet je een andere route sneller maken. Ik gok zo dat naar afhankelijk waar je op Eindhoven Airport/Flightforum moet zijn het zomaar via de N2 en de afrit Airport sneller kan zijn. De route via de Spottersweg heb je zo al 5 VRI's te pakken en vanaf de N2 2-3 afhankelijk waar je moet zijn. Navigatiesystemen zullen denk ik in zo'n geval al sneller strafpunten geven voor een route met VRI's dan waar je een langer stuk free-flow kan doorrijden.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 26 aug 2022, 9:20

Binnenkort wordt de bewegwijzering op de A5 aangepast of vervangen. Geen idee wat er gaat veranderen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Teetje
verkeersader

Bericht door Teetje » vr 26 aug 2022, 10:23

captain007 schreef: vr 26 aug 2022, 9:17
Teetje schreef: wo 24 aug 2022, 16:25 Je bedoelt dat de plaatselijk bekende forenzen, gewoontedieren als ze zijn, de voor hen prettigste/snelste/makkelijkste route zullen blijven volgen, terwijl de ter plaatse onbekende houvast zoekt bij de navigatie?
De route via de Spottersweg heb je zo al 5 VRI's te pakken en vanaf de N2 2-3 afhankelijk waar je moet zijn. Navigatiesystemen zullen denk ik in zo'n geval al sneller strafpunten geven voor een route met VRI's dan waar je een langer stuk free-flow kan doorrijden.
Zoals ik al zei n.a.v. de opmerking van René: dat gedrag is logisch en verklaarbaar.

Wat jij zegt over het aantal VRI's op die route snijdt zeker hout, daar had ik nog eens zo zeer bij stil gestaan. Onbegrijpelijk eigenlijk dat wij in Nederland elke kruising die geen rotonde is het liefst van VRI's voorzien. Dat zie je in andere landen om ons heen niet zo extreem. Nu ik er zo over nadenk verbaast het me dat men op deze specifieke route niet voor meer rotondes gekozen heeft. Mits voldoende ruim aangelegd is een rotonde voor vrachtverkeer immers geen enkel probleem?

EDIT: de proef op de som genomen en eens gekeken wat Google maps ervan vindt: vanaf de A58, afrit 7, is het 3,7 km naar de terminal van Eindhoven Airport via de Spottersweg en kost je dat 5 minuten. Via de 'oude' route over de N2 is dat 5,2 km en kost je dat 6 minuten. Afhankelijk van verkeersaanbod kan de nieuwe route dus sneller zijn. En mijn ervaring met navigatiesoftware is dat 1 minuut tijdwinst tóch de voorkeursroute bepaald.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 26 aug 2022, 11:13

mavas schreef: vr 26 aug 2022, 9:20 Binnenkort wordt de bewegwijzering op de A5 aangepast of vervangen. Geen idee wat er gaat veranderen.
Ik zou het ook niet weten. Schadebord in knooppunt Raasdorp misschien ?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 26 aug 2022, 11:34

Mensen zullen zonder navigatiesysteem de voorkeur hebben voor de meest comfortabele route als de reistijd niet of nauwelijks afwijkt. In het ideale geval is dat dezelfde route die navigatiesystemen adviseren en die op de bewegwijzering staat aangeduid. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 26 aug 2022, 12:59

mavas schreef: vr 26 aug 2022, 9:20 Binnenkort wordt de bewegwijzering op de A5 aangepast of vervangen. Geen idee wat er gaat veranderen.
Rene schreef: vr 26 aug 2022, 11:13 Ik zou het ook niet weten. Schadebord in knooppunt Raasdorp misschien ?
Of de gele borden bij knooppunt De Hoek? :)
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 26 aug 2022, 13:57

Vinny schreef: vr 26 aug 2022, 11:34 Mensen zullen zonder navigatiesysteem de voorkeur hebben voor de meest comfortabele route als de reistijd niet of nauwelijks afwijkt. In het ideale geval is dat dezelfde route die navigatiesystemen adviseren en die op de bewegwijzering staat aangeduid. :yes:
Op zijn minst zorgen de navigatie-algoritmen voor een duwtje naar de meest comfortabele route. Dat zijn de bekende gevallen dat Google Maps een snellere route als alternatief aangeeft, of je er zelfs zelf naartoe moet slepen om te zien dat jouw alternatief sneller is (wat je natuurlijk al verwachtte, want dat was waarom je sleepte).

Maar goed, soms is de bewegwijzerde route dusdanig veel langer dan een bepaald bruikbaar alternatief dat geen algoritme je meer kan redden. De verwijzingen Doetinchem en Oberhausen op Knooppunt Valburg bijvoorbeeld. Ik snap best wel waarom men verkeer via Grijsoord wil hebben, maar N325 is ruim korter en doorgaans ruim sneller - dus dat komt ook uit navigatiesystemen (nou goed, paar jaar nog en dan is dit probleem weg). Komende verwijzingen Eindhoven-Venlo-Köln krijgen dat probleem ook, trouwens ook niet geholpen door het feit dat de logische routes naar verschillende stadsdelen van Köln en doorgangspunt Heumar wat verschillen.

Vaak is de meest elegante oplossing dan een doel maar gewoon weglaten. Scheelt tenminste een conflict tussen borden en navigatiesysteem. Maar iets groots en dichtbijs als een vliegveld laat je toch bepaald moeilijker weg dan Oberhausen bij Valburg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 26 aug 2022, 19:21

Pino schreef:Op zijn minst zorgen de navigatie-algoritmen voor een duwtje naar de meest comfortabele route. Dat zijn de bekende gevallen dat Google Maps een snellere route als alternatief aangeeft, of je er zelfs zelf naartoe moet slepen om te zien dat jouw alternatief sneller is (wat je natuurlijk al verwachtte, want dat was waarom je sleepte).
Het route-algoritme van Google Maps is gebaseerd op een aantal algemene uitgangspunten over wat de gemiddelde weggebruiker prettig vindt. Op sommige plaatsen kan dat dus wel afwijken: oorzaak kan een fout zijn in de attributie van wegen (een weg met gescheiden rijbanen hoort een hogere prioriteit te hebben dan een enkelbaans weg), maar het kan ook voorkomen dat er strafpunten worden toegekend voor bijv. een dorpspassage terwijl die in de praktijk niet of nauwelijks extra vertraging opleveren. Het is bijvoorbeeld heel lastig te voorspellen wat een verkeerslicht doet met de verwachte reistijd. Het algortime kan niet anders dan rekening houden met een aantal vaste aannames die normaal gesproken redelijk kloppen.
Vaak is de meest elegante oplossing dan een doel maar gewoon weglaten.
De belangrijkste discrepantie ontstaat als doelen (ook) als richtinggevende bestemming worden gebruikt, dus voor weggebruikers die niet naar het doel zelf op weg zijn, maar het gebruiken voor nadere oriëntering in het netwerk. Met de focus op netwerkdoelen in plaats van hoofd- en einddoelen geeft NBA daar dan wel op papier een verbetering. Maar goed, als je dan in Zuid-Limburg Rotterdam op de borden gaat neerzetten; dat lijkt een vorm van systeemautisme te bevatten waar gemiddeld genomen weinig (bekende/onbekende) gebruikers wat aan hebben.
De verwijzingen Doetinchem en Oberhausen op Knooppunt Valburg bijvoorbeeld. Ik snap best wel waarom men verkeer via Grijsoord wil hebben, maar N325 is ruim korter en doorgaans ruim sneller - dus dat komt ook uit navigatiesystemen (nou goed, paar jaar nog en dan is dit probleem weg).
Nu geef je wel een voorbeeld waarvan ik zelf vind dat de bewegwijzering ook de te prefereren route aanduidt. Zeker vrachtverkeer richting Duitsland wil je het liefst om Arnhem heen leiden. Uiteindelijk is dat ook de tekortkoming van het wegennet in de stadsregio Arnhem/Nijmegen waarbij de oorspronkelijke plannen een doorgetrokken A 15, een doorgetrokken A 73 en een uitbreiding van de N 322 naar 2x2 bevatte: dat zou beter in staat zijn het doorgaand verkeer te accomoderen. De A 326 en de A 325 zouden dan voldoen als regionale wegen en geen autosnelwegstatus meer hoeven hebben.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 29 aug 2022, 22:51

Kaaiman schreef: wo 17 aug 2022, 21:50 Nieuw bord gezien langs de A28 richting Hoogeveen, in de buurt van VZP Lageveen:
'[Ind.] Zuiderkerkes volg A28 N48'.
Zuiderkerkes is het bedrijventerrein van Zuidwolde. De afrit Zuidwolde van de A28 waar dit bord bij staat is geen vrachtverkeergeschikte route. Vandaar dus deze verwijzing.
Afbeelding

Ook het vorkbord vlak daarvoor (dat er al veel langer staat) is vanaf de vzp goed op de foto te zetten:
SPOILER: TOON

Afbeelding
--Harry.

Fred72
zandpaadje

Bericht door Fred72 » do 01 sep 2022, 14:08

De zuidelijke ringweg bij Groningen is nog lang niet klaar. Inmiddels is de bewegwijzering al ontworpen.

https://www.rijkswaterstaat.nl/apps/geo ... 000/09568/

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 01 sep 2022, 14:26

Aan de donkerblauwe ontwerpen met vaag lettertype te zien lijkt het merendeel al vóór 2014 ontworpen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » do 01 sep 2022, 16:02

^^ Zullen die dan ook volgens de oude ontwerpstandaarden worden geproduceerd?
I'm average height... in Thailand.

brandhout
woonerf

Bericht door brandhout » do 01 sep 2022, 16:19

https://www.rijkswaterstaat.nl/apps/geo ... 68009S.png

Waarschijnlijk zo ontworpen vanwege hoogtebeperking, maar de pijl is erg slecht herkenbaar IMO.
Een wagen voor mensen die vooruit zien. Trabant 600

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 01 sep 2022, 16:46

brandhout schreef: do 01 sep 2022, 16:19 https://www.rijkswaterstaat.nl/apps/geo ... 68009S.png

Waarschijnlijk zo ontworpen vanwege hoogtebeperking, maar de pijl is erg slecht herkenbaar IMO.
Dit is gewoon fout

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 01 sep 2022, 16:53

Waarschijnlijk is dit ook geen nieuw te plaatsen bord. Dat kan simpelweg niet met dit ontwerp. Vermoedelijk is het een oude of tijdelijke wegwijzer die men nagetekend heeft? Althans, dat hoop ik.
Enne gojje mins blieft altied leave.

BHJ
verkeersader

Bericht door BHJ » do 01 sep 2022, 19:11

Alleen Amsterdam/Drachten vind ik zelf ook wat karig bij Julianaplein (?) Had toch minstens ook Leeuwarden verwacht daar.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 sep 2022, 22:28

Hoek-om-doel, dus daar doen we niet aan. Leeuwarden zal wel te onbelangrijk zijn voor netwerk status, dus het bord is geheel volgens de geldende principes ontworpen :dyn_hyp:

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » do 01 sep 2022, 22:35

Emmen staat niet meer aangegeven op de nieuwe borden?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 01 sep 2022, 22:42

^^
Hoek-om-doel, dus daar doen we niet aan. Emmen zal wel te onbelangrijk zijn voor netwerk status, dus het bord is geheel volgens de geldende principes ontworpen :dyn_hyp:
:mrgreen:
--Harry.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 01 sep 2022, 22:53

Het is wel geruststellend dat met het verdwijnen van die onlogische bestemmingen in Groningen als Leeuwarden en Emmen er eindelijk ruimte komt voor het onmisbare Hengelo. :dyn_hyp:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Fred72
zandpaadje

Bericht door Fred72 » do 01 sep 2022, 23:03

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 02 sep 2022, 13:47

Foutje bij de code op het bord:
SPOILER: TOON

Afbeelding
--Harry.