De verbreding is intussen twee maanden in gebruik. Volgens mij hebben we daar nog geen dashcambeelden van gehad. Hieronder mijn video van Twello naar Azelo.
Fase 2 van de verbreding is nu ook gegund aan Heijmans.
Het werk aan de weg start in Q4 2022 en de beoogde openstelling is in Q2 2025.
Dit project heeft voor Heijmans een omzet van circa 150 miljoen euro.
Wat zal de reconstructie van de vzp's inhouden? Verbanning van de vrachtwagens door een hoogtebeperking in te voeren, zoals verderop op de A1 al gedaan is? Zal toch niet..
De verbreding van dit stuk is technisch complexer, vooral rond de aansluiting Voorst. De ruimtereservering in het midden was hier al benut voor de spitsstroken indertijd. Op dit stuk is meer werk aan de kunstwerken noodzakelijk. Ik tel tussen knooppunt Beekbergen en het begin van de 2x4 bij Twello acht kunstwerken die vervangen, verbreed of nieuw gebouwd moeten worden. Ook is er meer grondwerk nodig, tussen Beekbergen en Voorst komt een parallelstructuur, de snelweg wordt hier twee keer zo breed als het nu is.
Kunstwerken vervangen -- dat schrijft eigenlijk al voldoende. Zelfs een S-klasse weg in Polen met veel kunstwerken is relatief lang onderweg voordat de eerste auto's er overheen kunnen.
Weet iemand wanneer de rechter rijstrook tussen knooppunt Beekbergen en afrit 21 Voorst wordt gerepareerd? De rijstrook ligt er al bijna een week uit vanwege beschadigd asfalt. Ik heb gezien dat er inderdaad behoorlijke gaten zijn maar normaal gesproken wordt zoiets toch 's nachts hersteld? Of wordt hierin niet meer geïnvesteerd vanwege de voorgenomen verbreding?!
Het laatste dat ik heb gelezen was 'deze week', maar heel veel berichtgeving hierover is niet te vinden. Rijkswaterstaat schijnt het nogal druk te hebben met meerdere asfaltschades, waardoor reparatie wat langer op zich laat wachten.
Lijkt in de nacht van dinsdag op woensdag en woensdag op donderdag (vandaag) gerepareerd te zijn, volgens google maps en Waze is de oprit Voorst weer gewoon open. Gisteravond was in Knooppunt Beekbergen de verbinding Arnhem (A50) > Deventer (A1) gesloten, zal dan wel voor de werkzaamheden zijn geweest.
boriq schreef:Lijkt in de nacht van dinsdag op woensdag en woensdag op donderdag (vandaag) gerepareerd te zijn, volgens google maps en Waze is de oprit Voorst weer gewoon open. Gisteravond was in Knooppunt Beekbergen de verbinding Arnhem (A50) > Deventer (A1) gesloten, zal dan wel voor de werkzaamheden zijn geweest.
Is inderdaad woensdagavond gerepareerd en daarna weer opengesteld.
Gunning definitief: Heijmans gaat de A1 tussen Apeldoorn en Twello verbreden
Rijkswaterstaat heeft de verbreding van de snelweg A1 tussen Apeldoorn-Zuid en Twello definitief gegund aan Heijmans Infra B.V. Het bedrijf heeft zich volgens Rijkswaterstaat vooral onderscheiden op de selectiecriteria duurzaamheid, circulariteit en een voorgestelde aanpak met minder hinder voor weggebruikers en omwonenden.
Rijkswaterstaat schreef:Verbreding A1 Apeldoorn - Twello najaar 2022 van start
De verbreding van de A1 tussen Apeldoorn Zuid en Twello is aanbesteed en in maart 2022 door Rijkswaterstaat aan Heijmans Infra B.V. opgedragen. Er worden aanvullende onderzoeken uitgevoerd en de verbreding wordt tot in detail ingemeten en ontworpen.
De eerste vergunningaanvragen zijn al de deur uit; binnenkort volgen er meer. Aan het einde van 2022 starten de eerste verbredingswerkzaamheden.
Werkzaamheden
Niet alleen wordt de A1 verbreed. Ook alle bijbehorende aansluitingen, bruggen en viaducten worden aangepast of geheel vernieuwd. Dit geldt ook voor knooppunt Beekbergen en de verzorgingsplaatsen De Paal en Vundelaar.
Tot nu toe is de verbreding van dit deel van de A1 nog niet zichtbaar voor weggebruikers en omwonenden. Maar dat gaat veranderen. Aan het einde van 2022 starten de eerste werkzaamheden buiten.
Verwijderen van bomen
We beginnen met het verwijderen van bomen op de locaties waar de weg verbreed gaat worden. Hier ontkomen we helaas niet aan. Uiteraard zal dit volledig worden gecompenseerd met de aanplant van nieuwe bomen en struiken. Dit is ook zo vastgelegd in het Tracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo en het bijbehorende Landschapsplan.
Hinder op de A1
Vanaf 2023 starten de daadwerkelijke verbredingswerkzaamheden; dit duurt zeker tot eind 2024. De werkzaamheden zijn naar verwachting in april 2025 klaar.
En op het stuk tussen Deventer en Azelo al de eerste spoorvorming met een snelheidsbeperking van 70km/h. Dat is toch eigenlijk te gek voor woorden zo snel na de oplevering
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo
Lijkt mij sterk. Zandgrond en de gehele verbreding is in de middenberm uitgevoerd. Zeer vreemd, want over bijna het gehele traject heeft men 2 lagen asfalt vernieuwd.
playertwo schreef: ↑za 27 aug 2022, 22:45
En op het stuk tussen Deventer en Azelo al de eerste spoorvorming met een snelheidsbeperking van 70km/h. Dat is toch eigenlijk te gek voor woorden zo snel na de oplevering
Op een zeker punt heeft het asfalt van de linker rijstrook nu een flinke hobbel en het asfalt van de rechter rijstrook is verzakt. Daar is nu een glimmende laag asfalt te zien i.p.v. normaal zoab.
Ik heb daar een paar weken geleden bordjes spoorvorming zien staan. Dat bleek echter geen spoorvorming te zijn, maar beschadiging van het asfalt vermoedelijk als gevolg van boerenacties. Blijkbaar waren de onderbordjes 'slecht wegdek' uitverkocht.