[CH] Kleine projecten in Zwitserland

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door Chris » vr 26 aug 2022, 14:54

Op 15 september 2022 opent de tweede fase van de bypass van Wattwil. Dit is de T16 / H16 bypass.

Daarmee is dan een betrekkelijk groot deel van de Hauptstrasse 16 op enig moment omgelegd of opgewaardeerd, naar variabele standaarden.

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door marcel » zo 28 aug 2022, 15:23

Ik ben er gisteren gaan kijken.
Foto's toegevoegd aan oud album in zuidelijke richting (incl. het nieuwe stuk tussen Wil en Wattwil)
https://photos.app.goo.gl/844RKwvq2JemzPDq7
In noordelijke richting:
https://photos.app.goo.gl/71TrZvcaowdGFvJV9

Bijzonderheden:
Nou hebben ze al zo'n mooie brug - waarom is het niet ongelijkvloers? Aan de andere kant bij Wattwil was het moeilijker wegens het terein maar hier had het gemakkelijk gekund.
Afbeelding
Als je dit ziet lijkt het net voorbereid op 2x2 maar dat zal wel niet.
Afbeelding
Rotondekunst
Afbeelding
Steeds vaker zie je het eenrichtingsverkeersbord gebruikt als 'verboden voor alle verkeer'
Afbeelding
Voorwegwijzer: rechtsaf ontbreekt het nummer 8 (en dit is vanuit alle richtingen zo).
Afbeelding
Nergens is het nummer 16 te bekennen
Afbeelding

hier staat het pas weer.
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door marcel » zo 28 aug 2022, 16:22

Nog wat foto's op aansluitende wegen: voorwegwijzers

H8
Afbeelding

Afbeelding

H16
Afbeelding

Afbeelding

Dit lijkt mij niet de bedoeling
Afbeelding

Het zou zo als in de andere richting moeten zijn
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door marcel » zo 04 sep 2022, 20:12

De rondweg Sins is een autoweg. Ik dacht eerst dat in zo'n geval het nummer groen moet zijn maar heb uiteindelijk geconcludeerd dat dat fouten zijn en dat het zo hoort als hier.
Afbeelding

Er staat overal dat je geen vignette nodig hebt
Afbeelding

Nog wat voorwegwijzers
Afbeelding

Afbeelding

Op sommige borden is een deel variabel, soms het hele bord
Afbeelding

Aan de andere kant: op de oude weg komend vanuit SIns
Afbeelding

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door marcel » zo 04 sep 2022, 20:15

Iets verderop is een nieuwe rotonde
Afbeelding

Wel jammer dat deze klassieke verlichte wegwijzers weg zijn
Afbeelding

Hier rechtsaf moet je via de rotonde en dan terug (geldt echter niet voor personenauto's maar dat staat hier niet)
Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door harry » zo 04 sep 2022, 22:15

marcel schreef: zo 28 aug 2022, 16:22 Nog wat foto's op aansluitende wegen: voorwegwijzers

H8
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dat zag er afgelopen april nog zo uit: :)
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door Vinny » di 06 sep 2022, 21:33

marcel schreef:De rondweg Sins is een autoweg. Ik dacht eerst dat in zo'n geval het nummer groen moet zijn maar heb uiteindelijk geconcludeerd dat dat fouten zijn en dat het zo hoort als hier.
Vroeger kwamen groene schildjes meer voor dan tegenwoordig. Ik ga zelf uit van een slechte interpretatie van de richtlijn. Overigens geven groene wegwijzers slechts weer dat de route via een ongelijkvloerse weg verloopt, zelfs niet dat het een 'autostrasse' of hoger is. Daar ben ik destijds op het Autobahnen.ch forum op gewezen :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door marcel » wo 07 sep 2022, 17:27

Ik dacht dat het toch wel altijd minstens autowegen zijn.
Ik was verbaasd over dit geval omdat bij andere vergelijkbare wegen meestal gewoon blauwe borden staan, met een verbod voor voetgangers en fietsers, voorbeeld
https://www.google.com/maps/@47.0955306 ... 384!8i8192

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door Vinny » wo 07 sep 2022, 20:22

Wellicht proberen ze zo doorgaand verkeer te verleiden de rondweg te nemen. In Zürich heb ik de omgekeerde tendens waargenomen: Tien jaar geleden is de Rosengartenstrasse en Hardbrücke juist 'verblauwd'. Ik kan me niet herinneren dat de weg autowegstatus had, maar dat weet jij denk ik beter ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door marcel » do 08 sep 2022, 23:35

Deze route had altijd al een stedelijk karakter en ik denk niet dat het ooit een autoweg was, ook al was een langer deel ongelijkvloers.
Dit blauwe bord (foto van 2008) ziet er ook heel oud uit:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door Vinny » vr 09 sep 2022, 21:01

Ik kan me anders wel groene wegwijzers herinneren naar Winterthur en zo, het bord dat hier op de foto staat was volgens mij net voorbij Hardbrücke. Dat was dan in 2009 al weg: de hele weg werd toen gesaneerd (en de halve rijbaan was opengebroken).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door marcel » zo 11 sep 2022, 20:22

Dat zijn indirecte verwijzingen naar de snelweg. Die heb je overal in Zürich, bijv.
Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door GuteFahrt » di 11 apr 2023, 20:13

marcel schreef: zo 04 jul 2021, 20:13
GuteFahrt schreef: di 02 jun 2020, 20:38
GuteFahrt schreef: ma 20 jan 2020, 23:03 Umfahrung Mellingen/AG

De besluitvorming heeft lang geduurd, maar dit jaar komt het ervan: een westelijke bypass langs Mellingen, gelegen in Kanton Aargau - globaal tussen Aarau en Zürich een eindje oostelijk van de A1. De voorbereidende werkzaamheden zijn begonnen, in de zomer staat de start van de wegaanleg gepland. Verwachte bouwtijd is 3 jaar, verwachte kosten in totaal ruim 36 miljoen Zwitserse franken. Alle info over het project is hier te vinden.
(...)
De aanleg van deze weg is vandaag begonnen.

https://www.ag.ch/de/aktuelles/medienpo ... 142729.jsp
Een paar foto's van gisteren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De NK268, zulke nummers zie je vrijwel nooit staan
Afbeelding

De bouwtijd van drie jaar is ongekend snel voor Zwitserse begrippen. Maar volgens mijn oom begon de planning bijna 100 jaar geleden.
Blijkbaar is deze rondweg in oktober vorig jaar al gereedgekomen en opgeleverd:

https://www.ag.ch/de/verwaltung/bvu/mob ... r%20offen.

In OSM is het als zodanig ook ingetekend. Ofwel, nogal voor op schema.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door marcel » do 13 apr 2023, 18:17

Dat klopt, en ik wilde er eigenlijk ook nog even fotograferen toen ik er in Februari weer was, maar daar ben ik helaas niet meer aan toegekomen tot het te donker werd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door GuteFahrt » do 13 apr 2023, 19:25

Muri - A4 Affoltern

Een eindje naar het zuidoosten, en dan in Kanton Zürich, loopt sinds een paar jaar (augustus 2020) ook nog een project: de aanleg van een soort Autobahnzubringer vanaf Muri/AG tot bij de A4 ter hoogte van :AS: Affoltern am Albis. Het eerste deel bestaat uit een zuidelijke bypass van Ottenbach en is reeds vrijgegeven voor het verkeer. Deel 2 bestaat uit de aanleg van een verdiepte ligging plus tunnel(tje) door Obfelden-Bickwil. Het is gepland dat eind mei/begin juni op te leveren. De kosten bedragen zo'n 80 miljoen Zwitserse franken.

Afbeelding

https://www.zh.ch/de/planen-bauen/tiefb ... nbach.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door Chris » do 13 apr 2023, 19:29

Waar staat 'NK 268' voor? Volgens Open Street Map is dat de Kantonsstrasse 268. N = neue?

Die streek ten westen van Zürich is dichtbevolkt maar heeft niet echt grote plaatsen, vooral veel grote dorpen die maar 1-2 kilometer uit elkaar liggen. Dat verklaart wel waarom er op de A1 daar 85.000 - 130.000 voertuigen per dag rijden.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door GuteFahrt » ma 24 apr 2023, 22:41

GuteFahrt schreef: vr 16 nov 2018, 10:54 La Punt/GR

In La Punt, Graubünden, is een ondertunneling gepland. Dat gaat 80 miljoen franken kosten (50 miljoen voor de 600 meter lange tunnel, 30 miljoen voor het hele project):

Afbeelding
Bron

De rotonde die je ziet is aan de verkeerde kant voorzien, omdat men op Oberengadin is georiënteerd volgens insiders. Men heeft het oorspronkelijke plan aangepast om onder andere het beschermde dorpsgezicht niet teveel te schaden. Er moet ook een nieuwe brug komen over de Inn. De bouw gaat 8 jaar duren en kan als het meezit in 2020 beginnen.

https://www.srf.ch/news/regional/graubu ... elt-werden
De Kantonnale regering van Graubünden is akkoord met de plannen. Over 2 jaar moet de bouwstart zijn. Dan zal het op z'n vroegst zo in 2033 klaar zijn.

https://vilan24.ch/articles/187639-regi ... in-la-punt
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door marcel » do 18 mei 2023, 22:11

Chris schreef: do 13 apr 2023, 19:29 Waar staat 'NK 268' voor? Volgens Open Street Map is dat de Kantonsstrasse 268. N = neue?
Dat neem ik inderdaad ook aan.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door GuteFahrt » vr 02 jun 2023, 16:24

GuteFahrt schreef: do 13 apr 2023, 19:25 Muri - A4 Affoltern

Een eindje naar het zuidoosten, en dan in Kanton Zürich, loopt sinds een paar jaar (augustus 2020) ook nog een project: de aanleg van een soort Autobahnzubringer vanaf Muri/AG tot bij de A4 ter hoogte van :AS: Affoltern am Albis. Het eerste deel bestaat uit een zuidelijke bypass van Ottenbach en is reeds vrijgegeven voor het verkeer. Deel 2 bestaat uit de aanleg van een verdiepte ligging plus tunnel(tje) door Obfelden-Bickwil. Het is gepland dat eind mei/begin juni op te leveren. De kosten bedragen zo'n 80 miljoen Zwitserse franken.

Afbeelding

https://www.zh.ch/de/planen-bauen/tiefb ... nbach.html
Dit weekend is er het openingsfeest van Autobahnzubringer A4 Obfelden. Vanaf 5 juni is het vrijgegeven voor het verkeer:

https://www.zh.ch/de/news-uebersicht/me ... %20werden.

Dat geldt ook voor deze tunnel:
GuteFahrt schreef: za 11 jan 2020, 11:48
GuteFahrt schreef: wo 07 nov 2018, 21:42 Umfahrung Bad Zurzach/AG

Niets staat de bouw van de oostelijke bypass van Bad Zurzach nog in de weg. Begin 2020 gaat men beginnen het het aanleggen ervan, zoals het nu staat. Het voornaamste onderdeel van dit project is de tunnel, welke op het onderstaand kaartje staat aangegeven:

Afbeelding

https://www.aargauerzeitung.ch/aargau/z ... 133686374#
De start van het project was gisteren: https://www.baublatt.ch/bauprojekte/bau ... zurzach-ag

Het gaat zo'n 75 miljoen franken kosten, zo'n 16 miljoen meer dan waar aanvankelijk rekening mee werd gehouden. Het is de bedoeling de bypass in de zomer van 2023 op te leveren.
Morgen feestelijke inwijding, maandag kan het verkeer ervan gebruik maken. Op schema opgeleverd. :top:

https://www.ag.ch/de/verwaltung/bvu/mob ... 0gefeiert.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door marcel » zo 25 jun 2023, 16:41

GuteFahrt schreef: vr 02 jun 2023, 16:24 Dit weekend is er het openingsfeest van Autobahnzubringer A4 Obfelden. Vanaf 5 juni is het vrijgegeven voor het verkeer:
Ik heb deze tunnel vandaag gefotografeerd.
De weg heeft overal blauwe borden, en ik ga ervan uit dat de H299 hierlangs omgeleid is (i.p.v. naar Hedingen).
Gecombineerd met oude foto's:

40 foto's naar het westen
https://photos.app.goo.gl/TK9wNomVTf248xEm9

30 naar het oosten
https://photos.app.goo.gl/kzhnXWBEuaSFn8rQ9

Eerst wat bijzonderheden naar het westen:

Rechtdoor zouden hier eigenlijk blauwe bestemmingen toegevoegd moeten worden.
Afbeelding
Ook de borden hierna zijn nog niet aangepast.

Een beetje oranje afplaktape is achtergebleven.
Afbeelding

Opmerkelijk dat het fietspad hier ophoudt. Blijkbaar moeten fietsers de rijbaan op.
Afbeelding

Ook opmerkelijk dat hier een bus naar Zürich rijdt, en vooral dat dat de enige bus is, en bovendien had ik verwacht dat het de andere kant op zou zijn.
Afbeelding

Nooduitgangen voor zo een korte tunnel vind ik wat overdreven. Deze groene deur was overigens op slot, daar heb je ook niets aan. (De oranje deuren waren wel open.)
Afbeelding

Deze zullen wel niet door de tunnel gereden zijn, maar in principe staat nergens dat het verboden zou zijn.
Afbeelding
Dit is overigens al in Aargau.


De andere kant op:

Ik vroeg mij af of de oude weg nog blauw bewegwijzerd is, zo niet dacht ik al dat de H299 omgelegd is. Inderdaad niet, en zelfs niet wit, alleen bruin:
Afbeelding

Alles gaat altijd verschrikkelijk langzaam, maar als een weg afgewaardeerd moet worden zijn ze er natuurlijk als de kippen bij. De oude weg:
Afbeelding

Heel in de verte zie je net de tunnelingang.
Afbeelding

Ik moest bukken om onder dit bord door te komen.
Afbeelding

Dit is ongeveer 2865 m van de kantonsgrens, daarom vermoed ik dat dit nummer als een soort kilometrering opgevat kan worden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door Chris » za 14 okt 2023, 21:14

Op 31 oktober 2023 opent na 8 jaar bouwtijd de rondweg van Stalden. Hiermee hoeft verkeer van Visp naar zowel de richting Zermatt als de richting Saas-Fee niet meer door het dorp.

Gemiddeld rijden 9.000 voertuigen per dag door Stalden, met zo'n 12.000 voertuigen per dag in het hoogseizoen.

Het omvat een 270 meter lange en 60 meter hoge brug.

Afbeelding
Contournement de Stalden by Canton du Valais, on Flickr

Afbeelding
Contournement de Stalden by Canton du Valais, on Flickr

Afbeelding
Contournement de Stalden by Canton du Valais, on Flickr

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door SnarfFlevoland » zo 15 okt 2023, 16:41

^^
Dat is een welkome ontlasting. Stalden was altijd wel een "bottleneck" voor verkeer van/naar het Matterdal of Saasdal, in het bijzonder tijdens de wintermaanden. Als de Vispertalertunnel op de A9 straks ook in beide rijrichtingen geopend is, denk ik dat er nauwelijks echte opstoppingen zullen ontstaan. Er is nu sinds de gedeeltelijke heropening van de Vispertalertunnel eigenlijk al geen gridlock meer bij terugrijdend verkeer, hetgeen je nog wel eens in de Jungfrau Region vanuit Grindelwald en/of Lauterbrunnen naar de A8 bij Wilderswil hebt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door martwout2 » ma 06 nov 2023, 16:00

Was dit al bekend? De rondweg van WIlderswil nabij Interlaken is in augustus geopend:
Link
Van en naar Grindelwald/Lauterbrunnen kan je via de tunnel om Wilderswil heen. Persoonlijk vond ik de weg door Wilderswil wel leuk dus zal in Augustus 2024 wel afwisselen.

Edit: krijg de link niet goed. Hij is klikbaar maar afbeelding video wil niet.
Chris: fixed

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door Sondermaut » di 07 nov 2023, 21:11

Het viaduct in de achtergrond op onderstaande foto hoort ook bij dit project. Ik ben er 1 september jongstleden langs gereden, maar dan met de trein:
AfbeeldingImpressive train length on Berner Oberland Bahnen by Bas Folles, on Flickr

De trein is in deze regio wat mij betreft sowieso het vervoermiddel bij uitstek. De omgeving is daar zo mooi dat je er meer van kan zien als je niet zelf hoeft te rijden, plus dat je met de auto niet bij alle hoogtepunten mag komen, zoals Kleine Scheidegg en Mürren.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door martwout2 » di 19 dec 2023, 9:26

Sondermaut schreef: di 07 nov 2023, 21:11 De trein is in deze regio wat mij betreft sowieso het vervoermiddel bij uitstek. De omgeving is daar zo mooi dat je er meer van kan zien als je niet zelf hoeft te rijden, plus dat je met de auto niet bij alle hoogtepunten mag komen, zoals Kleine Scheidegg en Mürren.
De trein daar is inderdaad handig. Komend jaar gaan we in augustus weer 2 weken naar Grindelwald en zullen zeker weer een keer de trein pakken. Of rondrit via Lauterbrunnen of een keer naar Interlaken. Vorig jaar hebben we eens een rondrit met de Grindelwald bus gemaakt. Daarmee over de Grosse Scheidegg en dan overstappen bij eindpunt daarna op postbus naar Meiringen. En dan met de trein terug. We zijn toen in Brienz even uitgestapt. En in Meiringen geluncht. De chauffeur van de Postbus vertelde in begin rit veel over de omgeving. Dan wees hij ons op een gletscher bovenin. Maar alle respect voor beide chauffeurs. De wegen waren net zo breed als de bus. Maar veel natuurschoon. We hebben dit toen gedaan met een Regio Oberlandpas. Konden we ook meerdere keren naar Kleine Scheidegg voor koffie daar met uitzicht.

Gebruikersavatar
Allan C
stadsweg
Berichten: 303
Lid geworden op: wo 26 aug 2020, 13:13
Locatie: France
Contacteer:

Re: [CH] Kleine projecten in Zwitserland

Bericht door Allan C » di 19 dec 2023, 10:39

martwout2 schreef: ma 06 nov 2023, 16:00 Was dit al bekend? De rondweg van WIlderswil nabij Interlaken is in augustus geopend:
Van en naar Grindelwald/Lauterbrunnen kan je via de tunnel om Wilderswil heen. Persoonlijk vond ik de weg door Wilderswil wel leuk dus zal in Augustus 2024 wel afwisselen.
I've been there almost two weeks ago. :lol:

AfbeeldingUmfahrung Wilderswil (1) by FreewayAllan, sur Flickr

AfbeeldingUmfahrung Wilderswil (3) by FreewayAllan, sur Flickr

AfbeeldingUmfahrung Wilderswil (4) by FreewayAllan, sur Flickr

AfbeeldingUmfahrung Wilderswil (5) by FreewayAllan, sur Flickr

Plaats reactie