Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door duikgek89 » wo 31 aug 2022, 20:37

Coen Tunnel schreef: wo 31 aug 2022, 17:41
Rein schreef: wo 31 aug 2022, 17:31 Dus je hebt een hotel in hartje Berlijn, maar verblijft daar nog niet eens 24 uur? Snap ik helemaal niks van. Kan je net zo goed een goedkoop hotel naast de Autobahn nemen.
Het is toch een leuke plek om in de avond wat uurtjes spenderen, en misschien morgenochtend ook wel. Zo heb ik ook wel eens in stadscentra overnacht, terwijl ik op doorreis was. En qua hotels kunnen mensen ook voorkeuren hebben. Locatie, prijs, maar ook de keten speelt voor mij wel een rol. En volgens mij geldt zoiets voor Hajo ook wel.
Exact, je kunt in de avond nog even een rondje lopen, leuk plekkie uitzoeken voor een hapje eten, misschien nog ergens iets drinken...
Als je bij de vogel bij Rangsdorf aan de Autobaan stopt kun je kiezen tussen eten in het hotel of eten in het hotel. En tijdens een wandeling ga je ook niet veel bijzonders zien.
Km357 schreef: wo 31 aug 2022, 19:41 Ik hou dus helemaal niet van ketens of symbolen of wat dan ook, maar ergens lijkt me dat geen nieuw feit voor jullie :) Maar, ik ben altijd wel bereid om ervaringen te horen en te zien of ik uit noodzaak niet iets kan regelen als het moet.
Tsja, je bent niet voor niks een enigszins dwarse stroppendrager. :lol:

Voor mij hoeft het echt geen keten te zijn, maar als ik iets zoek heeft dat wel de voorkeur omdat dat vrijwel altijd redelijk ok is. Maar ik moet niet perse met Amex een exorbitante prijs te betalen.

Mijn eisen zijn simpel: Schoon, niet te heet, rookvrij en enigszins fatsoenlijke douche en bed.

Mijn betere helft heeft er een neus voor waar wel te boeken en waar niet, dus als het even kan laat ik haar kijken, gaat zeer zelden mis. Ik daarentegen heb daar minder gevoel voor.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Hajo » wo 31 aug 2022, 20:41

Km357 schreef: wo 31 aug 2022, 19:23 ^^ Wat zijn voor jou eigenlijk gangbare prijzen voor een kamer (1 persoon neem ik aan?) en ontbijt? Ik weet dat je amper tot geen wijn drinkt dus die referentie moet ik maar even missen, maar ik ben toch benieuwd van wat jij een aanvaardbaar confortniveau vindt.
In de regel vind ik een gemiddelde prijs voor mij alleen, inclusief ontbijt, tussen 100 tot 300 euro per nacht prima. Dat is een gangbare goedkope prijs voor een 4 of 5 sterren hotel.

Logeer ik ergens wel eens goedkoper? Jazeker, vooral in Duitsland of Oostenrijk, in een Gasthof. Dat zijn eigenlijk de enige onafhankelijke hotels met restaurant waar je zonder probleem kunt overnachten, en waar je inclusief ontbijt soms nog geen 100 euro voor betaald. Dit zijn voor de overgrote meerderheid familiebedrijven.

Logeer ik ook wel eens duurder? Ja, maar niet vaak. Zelfs met een eventuele korting. Zo betaalde ik vorig jaar voor één overnachting in het Fairmont Hotel in Monte-Carlo, inclusief ontbijt, bijna 500 euro. Samen met een voortreffelijk diner kwam de totaalprijs uit op ruim 600 euro. Volle prijs, nul procent korting, want daar doen ze in Monaco niet aan. En dan had ik nog een goedkope kamer en géén wijn bij het diner. :D

Als je nu écht geld zat hebt, kan ik in Monte-Carlo het Hotel de Paris aanbevelen. En hier in Berlijn het Adlon Kempinski. Zoek het maar eens op, en dan zeker de duurste suite. Hopelijk zit je als je die prijzen leest, want die zijn zeer, zéér stevig. :mrgreen: ;)

Kanttekening: hotelprijzen, ook van Gasthöfe, zijn net als prijzen voor vliegtickets. Prijzen kunnen enorm fluctueren, allemaal afhankelijk van periode, soort kamer, duur van het verblijf, het aantal sterren, de hotelketen waarbij het hotel is aangesloten etc. Kunst is flexibel te zijn (data) en goed te vergelijken. Loyaliteitsprogramma's zijn vaak gratis en zo kun je al na bijvoorbeeld drie overnachtingen gaan profiteren van een (kleine) korting.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Km357 » wo 31 aug 2022, 20:46

^^ Kijk daar heb je wat aan, we zijn deze zomer in een 4* 's middags gaan eten met het lunchmenu in Tourtour - een beetje Googlereraar weet dan wel waar - om eens te genieten van wat betaalbare luxe. Met 3x 3gangenmenu, apero, wijn en digestief waren we 200 euro kwijt.

Kwijt is een verkeerd woord, want de belevenis heeft ons allen echt bevallen.

Ik zou gerust 300 willen spenderen aan een overnachting met ontbijt mocht ik het kunnen, maar richting de 500-600 hoeft voor mij ook niet meer. Maar ik ben blij om te horen dat er nog mensen zijn die dat wel wensen te doen en geen Beyoncé attitudes krijgen met zo'n som neer te leggen. Rijk zijn is ok, je rijk tonen is een stuk minder ok.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door harry » wo 31 aug 2022, 21:43

100 tot 300 vind ik nogal een ruim bereik.
Zelf zoek ik meestal iets dat lager zit dan 100 euro. In april en oktober wil dat vaak lukken, in augustus iets minder. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Jeff » wo 31 aug 2022, 21:56

Km357 schreef: wo 31 aug 2022, 19:41 Ik hou dus helemaal niet van ketens of symbolen of wat dan ook, maar ergens lijkt me dat geen nieuw feit voor jullie :) Maar, ik ben altijd wel bereid om ervaringen te horen en te zien of ik uit noodzaak niet iets kan regelen als het moet.
Een greep uit de laatste 5 jaar:

Plus:
* Hilton Garden Inn Wiener Neustad (oke.. de vloerbedekking had de "nieuw lucht" nog, gloednieuw hotel @ 2019)
* Hilton Vilnius
* Mercure Moabit Berlijn (Super onthaal na het gezeur van de dag ervoor, 1x frisdrank op kosten van t huis)
* Tallink Spa & Conference hotel, Tallinn (Kamer was niets bijzonders, maar met ~36m2 geen kleintje. Verder prima combi-deal)
* Best Western Weil am Rhein (2 uur te vroeg, schoonmaak was iets te laat - gratis upgrade naar grotere kamer indien we een half uur geduld hebben)

Bummer:
* Lokaal hotel in het oude centrum van Kaunas (serieus.. je gasten beschimmeld eten serveren?)
* Novotel Poznan-Malta (vrolijk vermelden dat je airco hebt en je krijgt een ventilator met een muf ruikende kamer)
* Van der Valk Gent (2 uurtjes te vroeg, 25 euro extra toeslag ; werkdruk standje idioot voor het personeel in het restaurant -- Heb nog steeds medelijden met de 4 personen die een 72 tafels moesten bedienen)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Chris » wo 31 aug 2022, 22:10

Ik vind meer dan 100 euro ook zonde van het geld voor een enkele overnachting op doorreis. Om alleen te slapen en verder niet te verblijven.

Ik reis buiten het hoogseizoen en dan heb je genoeg keuze voor rond de 70 euro. Via booking.com lijken het hier in Frankrijk wel praktisch alleen maar ketenhotels te zijn. Maar het varieert wel, ik had gisteren een beetje gedateerd hotel, zonder airco. Wel ruime kamers en een lekker restaurant. Ik wissel wat af tussen locaties bij een stadscentrum en op een hotelzone als ik niet gepland heb om nog even door een stad te wandelen. Als je voor 17-18 uur aankomt ben je vaak één van de eerste is mijn indruk.

Het valt wel op dat je bij economy hotels nogal een gevarieerd autopark ziet staan. Genoeg Audi, Mercedes en BMW rijders die bij een budgethotel overnachten.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door sven_engelen » do 01 sep 2022, 0:38

^^ Wij richten ons de laatste tijd op appartementen. Zo hebben wij in totaal met 4 man voor €353,60 (€22,10 p.p.p.n.) van 9 tot 13 augustus in een harstikke nieuw en luxe appartement in Brno geslapen en van 13 tot 16 augustus voor €513 (€42,75 p.p.p.n.) in een mooi appartement in Klagenfurt am Wörthersee geslapen. Okay je bent echt wat meer aangewezen op jezelf maar voor een gezin is dat echt ideaal.
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Coen Tunnel » do 01 sep 2022, 9:17

Ik boek zelf doorgaans in het prijssegment van 70 tot 140 euro inclusief ontbijt, een beetje afhankelijk van locatie. Dat geldt als ik alleen onderweg ben, maar ook als ik met mijn vriendin reis; de kamerprijs is vaak toch hetzelfde omdat hotels nauwelijks meer eenpersoonskamers hebben, het verschil zit hem vooral in de extra kosten voor het ontbijt. Daarvoor zit ik dan doorgaans in viersterrenhotels. In westerse landen neem ik doorgaans ook wel genoegen met goede driesterrenhotels of soms nog wel wat lager, meestal is dat wel in orde. Al stelt in bv. de VS het ontbijt bij hotels onder de $ 100 per nacht niet echt iets voor, maar dat is een typisch Amerikaans dingetje.

In niet-westerse landen wil ik toch graag de zekerheid van westers comfort hebben. Ik heb een Gold Status bij Accor Hotels (Novotel, Mercure, Mövenpick, Ibis, etc.) en dat levert aardige voordelen op, zo spaar ik punten en krijg ik voor elke 2000 punten € 40 euro korting op mijn hotelovernachtingen, en is vroeg inchecken of laat uitchecken ook zonder meerprijs mogelijk. Ook zitten er kleinere voordelen aan, zoals soms een eigen balie bij de receptie (en dus kortere rijen) en een gratis welkomstdrankje. Soms ligt er zelfs wat extra's te eten of te drinken op de kamer klaar, in Dubai werden de eerste avond een paar overheerlijke petit fours naar mijn kamer gebracht door de room service. :) Dus een hotel van Accor heeft mijn voorkeur, zowel privé als zakelijk. Maar als dat niet beschikbaar is of niet in de gewenste prijsklasse, dan kijk ik gerust verder. Dan ligt in veel gevallen wel mijn voorkeur bij hotels van grote, westerse ketens, of anders een ander modern hotel met goede beoordelingen. Want de beoordelingen, daar kijk ik eigenlijk altijd wel naar.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door harry » do 01 sep 2022, 12:49

Coen Tunnel schreef: do 01 sep 2022, 9:17 In niet-westerse landen wil ik toch graag de zekerheid van westers comfort hebben.
Ik wist vorige maand niet wat ik in Polen kon verwachten. Ik kende alleen de Polen-hotels in het Westland. :)
Maar Polen blijkt een vrij normaal westers land te zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Coen Tunnel » do 01 sep 2022, 12:53

^^ In een land als Polen is er genoeg keuze bij de hotelgroep van mijn voorkeur, en past er veel binnen het budget. Dus zal ik in Polen gauw Novotel of Mercure kiezen, of eventueel Ibis of Ibis Styles. Maar ik heb ook wel in enkele andere hotels in Polen overnacht, dat is over het algemeen inderdaad goed. Binnen Europa heb ik het over niet-westerse landen eerder over de Balkan, landen als Servië, Noord-Macedonië, Bosnië en Herzegovina enz. Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië, Kroatië en ook de Baltische staten zitten toch wel op een wat hogere levensstandaard, en derhalve zijn de hotels daar vaak ook meer zoals we in het westen gewend zijn.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door waldo79 » do 01 sep 2022, 13:14

Ik was begin juli in een niet bij een keten aangesloten 4**** hotel in Kroatië. Dat was zelfs luxer dan ik had verwacht met een cocktailbar, inpandig zwembad en fitness.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Coen Tunnel » do 01 sep 2022, 15:52

^^ Hotels die niet onderdeel zijn van een keten kunnen zeker weten ook prima zijn, en vaak met oog voor detail en een persoonlijke benadering. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dat in een ketenhotel niet kan vinden, maar een hotel dat niet bij een keten zit wil zich vaak op bepaalde vlakken onderscheiden. Ook al geef ik er meestal wel de voorkeur aan, het is voor mij ook geen must om in een ketenhotel te zitten, eerder als het zo uitkomt. Ik slaap elk jaar wel in verschillende hotels die geen onderdeel zijn van een keten, of van een heel kleine (meestal niet-internationale) keten.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Robbert297 » do 01 sep 2022, 16:46

Ikzelf zit meestal tussen de 10 en 30 euro per nacht, maar ik zit dan ook altijd in hostels. :lol:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Coen Tunnel » do 01 sep 2022, 17:34

^^ Dat heb ik ook nog wel gedaan toen ik jonger was, maar zodra ik met mijn vriendin (en daarvoor met mijn ex-vriendin) op vakantie ging kozen we vaak voor tweepersoonskamers in een hostel of een goedkoop hotel, omdat je toch wat privacy wil hebben. Ik heb wel eens op slaapzalen gelegen, maar toen was ik rond de 17/18 jaar. Maar een tweepersoonskamer in een hostel is vaak ook niet duur.

Vier jaar geleden was ik in mijn eentje een lang weekend in Ecuador, aangezien ik toen voor werk tijdelijk in Colombia zat. Mijn vlucht terug ging om 05:20, dus ik had een overnachtingsplek nodig voor een paar uurtjes. Toen heb ik nog een eenpersoonskamer in een B&B vlakbij de luchthaven geboekt, nota bene inclusief eigen wc en douche, voor $ 10. :mrgreen: Maar dat was meer omdat ik dicht bij de luchthaven wilde zitten, en bij de luchthaven zelf, die erg nieuw was, zat alleen een heel duur hotel. En ik wilde voor een paar uurtjes slapen niet al te veel kwijt zijn, ik had weinig eisen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Hajo » do 01 sep 2022, 17:44

Inmiddels in Gdansk, het vroegere Danzig. Hier logeer ik voor de komende drie nachten in het Hilton. ;)

De S6 is nog niet helemaal af. Tot Koszalin is-ie klaar, de rest moet nog. Er zijn geen werkzaamheden te zien, wel is de rondweg van Slupsk af, maar dat is maar een klein stukje. Het deel Lebork - Gdansk ziet er zo goed als klaar uit. Nog een week of drie voordat het open gaat, denk ik.

Dat zal een hele verbetering zijn, want nu perst het verkeer zich door Wejherowo en Rumia.

Wordt vervolgd! :D

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Hajo » do 01 sep 2022, 21:12

Foto's van de 142, de voormalige Reichsautobahn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hele weg bestaat uit prima asfalt, geen oude betonplaten meer. Van de eventueel vroeger aanwezige tweede rijbaan is niet veel meer te zien. Veel is overwoekerd en er groeien zelfs bomen op het tracé. Bij viaducten is het duidelijkst te zien dat er een tweede rijbaan aanwezig was of was gepland.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Hajo » vr 02 sep 2022, 17:08

Polen valt mij tot nu toe niet tegen!

Polen heeft sinds de val van het communisme in 1990 een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. Het land is gewoon westers te noemen. Af en toe zie je nog wel wat oude meuk, maar zelfs dat valt eigenlijk wel mee.

Vandaag de Westerplatte en het voormalige Poolse postkantoor bezocht. Dat postkantoor is bekend geworden door dit:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Defence ... _in_Danzig

Er staat een flink monument bij het gebouw en binnen is een klein museum gevestigd. De entree bedroeg... 1 zloty, oftewel 21 cent. :lol:

De prijzen hier liggen sowieso op een zeer prettig niveau. Het is spotgoedkoop hier. Ik moet er soms zelfs om grinniken. :D

Toevallig waren er, toen ik bij het monument arriveerde, een groep Amerikaanse en Roemeense militairen, in het kader van de NAVO, aanwezig. Zij hielden een kranslegging ceremonie. Ik heb het gefilmd, was interessant om te zien.

Het voormalig postkantoor nu:
Afbeelding

Het monument:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Hajo » za 03 sep 2022, 22:52

Ook hier in Gdansk: het Tweede Wereldoorlog museum. Indrukwekkend en aangrijpend. Neem de tijd als je dit museum wenst te bezoeken. Ik was ruim drie en een half uur binnen.

Betalen met mijn Amex, voor wie het weten wil, ;) gaat minder goed dan gehoopt. In Nederland is de acceptatie beter. Ik kan echter terugvallen op mijn Visa card of bankpas. Kleine bedragen, een kop thee met een croissant bijvoorbeeld, betaal ik gewoon cash. Dat is praktischer gebleken. Daarvoor heb ik 300 zloty uit de muur getrokken, wat eigenlijk teveel is, merk ik nu. 8-)

Gdansk blijft mij bij als een mooie stad, en dan met name het oude centrum. In 1945 vrijwel volledig in puin, door de communisten zo goed en kwaad als het ging weer opgebouwd maar daarna verwaarloosd, na de val van het communistische regime grondig gerestaureerd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door duikgek89 » zo 04 sep 2022, 8:40

Ik betaal in Polen (sowieso in andere valuta) bijna alles met Mastercard, geeft me de beste conversie.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Hajo » zo 04 sep 2022, 11:43

Ik ben zojuist naar de grens tussen Polen en Rusland (exclave Kaliningrad) gereden.

Afbeelding
Bord met verwijzing naar Kaliningrad

Afbeelding
De grensovergang. De daadwerkelijke grens ligt nog zo ongeveer 700 meter achter die slagbomen.

En ja, ik werd door een Poolse grenswacht aangesproken. Hij sprak gelukkig Engels. Blijkt dat ik hier helemaal niet mag zijn. Er staat op zo'n 3 km van het punt op de foto een bord dat verder rijden alleen is toegestaan voor bestemmings- en grensoverschrijdend verkeer. Alleen in het Pools. Maar ja, ik spreek geen Pools... Excuses gemaakt, aangeboden mijn paspoort te laten zien, was niet nodig, en ik mocht gaan. 😎
Laatst gewijzigd door Hajo op ma 05 sep 2022, 0:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Jeff » zo 04 sep 2022, 11:56

^^ Ramptoerist
"Foei" :lol:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Palance » zo 04 sep 2022, 13:59

Ik wist trouwens niet dat Polen ook zo'n grenszone had. Van alle EU-landen heeft volgens mij alleen Finland die: Een strook langs de (Russische) grens waar je zonder goede reden of toestemming niet mag komen.

Echt druk is het trouwens niet bij die grensovergang :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Km357 » zo 04 sep 2022, 14:43

Polen gebruikt dus een soort van Sperrgebiet om mensen niet te dicht bij de Russische grens te laten komen. Nog een geluk dat ze zo inschikkelijk zijn.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Hajo » zo 04 sep 2022, 15:09

Van een echt Sperrgebiet is geen sprake. Dan zou er behalve bevoegde personen helemaal niemand mogen komen.

Dat grote gele bord met in zwart de tekst, ik citeer: "UWAGA!!!" (ja, inclusief drie uitroeptekens) heb ik wel gezien. Uwaga betekent zoiets als " attentie" of "let op!". Daaronder stond een tekst in het Pools. Weet ik veel wat daar staat... :dontknow:

Bij een "uwaga" let ik in ieder geval wel wat beter op. Ik moet ergens op letten. Maar waarop precies weet ik niet. Van Pools kan ik helemaal niks maken. Frans, Spaans, Italiaans: je kunt soms zo ongeveer de betekenis raden, maar bij Pools is zelfs dat onbegonnen werk.

Ik heb ondertussen dit opgepikt:
Ja = tak
Nee = nie
Bedankt = dziekuje
Goedemorgen = dzien dobry

Tot zover de Poolse les voor vandaag. 8-)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door harry » zo 04 sep 2022, 16:01

Hajo schreef: za 03 sep 2022, 22:52 Kleine bedragen, een kop thee met een croissant bijvoorbeeld, betaal ik gewoon cash. Dat is praktischer gebleken. Daarvoor heb ik 300 zloty uit de muur getrokken, wat eigenlijk teveel is, merk ik nu.
Ik ben vorige maand 5 dagen in Polen geweest en heb alles met plastic betaald. Ik heb geen zloty gezien. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Seat Ibiza » zo 04 sep 2022, 17:43

Km357 schreef: zo 04 sep 2022, 14:43 Polen gebruikt dus een soort van Sperrgebiet om mensen niet te dicht bij de Russische grens te laten komen.
Nee hoor, hier bijvoorbeeld, kun je bijvoorbeeld gewoon tot aan de grens(hekken) komen. Ben daar zelf aantal jaar geleden geweest. Geen waarschuwingsborden e.d. op afstand.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Hajo » zo 04 sep 2022, 18:07

Misschien dat er nu wel een bord staat en dat alleen bestemmingsverkeer dat dorpje in mag.

Verderop ligt het drielandenpunt Polen - Litouwen - Rusland. Daar ga ik ook heen. Maar morgen eerst een paar half opgeblazen bunkers bezoeken en een rondrit maken door deze mooie streek. 8-)

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Wesso » zo 04 sep 2022, 19:16

^^ Kijk maar uit, straks loop je nog op een landmijn. :lol:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Hajo » zo 04 sep 2022, 22:05

^^ Chrysa heeft het gelukkig overleefd en ze heeft zelfs nog illegaal Russisch grondgebied betreden. ;)

Dat laatste ben ik absoluut niet van plan, want stel dat een Russische grenswacht mij in de gaten krijgt... Op mijn leeftijd ben ik niet zo snel en lenig meer. :lol:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 sep 2022, 19:22

^^ Dan zou je naar Estland moeten, daar kun je wel legaal over Russisch grondgebied rijden door de Saatse Boot en de Lutepää Triangle.

Voorheen kon je voor Kaliningrad een gratis e-visum krijgen en was het op zich niet zo moeilijk om daar naar toe te gaan, maar sinds de uitbraak van het coronavirus ligt die mogelijkheid stil, en nu gooit de crisis in Oekraïne roet in het eten, waardoor die e-visum-mogelijkheid er nog niet is. Inmiddels is er ook al formeel een mogelijkheid ingevoerd om voor heel Rusland een e-visum aan te vragen, maar ook die ligt tot nader order stil. Dus wettelijk gezien bestaat het, je hebt er nu alleen niks aan. :lol:

Plaats reactie