Nu ben ik toch wel benieuwd waar die zijn dan?
Ongelijkvloerse aansluitingen op niet-auto(snel)wegen
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Re: Ongelijkvloerse aansluitingen op niet-auto(snel)wegen
-
- Secretaris
Bij de aanleg van de Rondweg in 1968 aldaar lag de N862, geopend in 1959 er al als autoweg. De Rondweg heeft bij mijn weten nooit autowegstatus gehad, en was bedoeld als stedelijke verdeelweg. De N862 stond bovendien op het provinciaal wegenplan en de Rondweg niet. Dus naar de maatstaven van toen heel logisch.Joey94 schreef:De N862 bij Emmen heeft een ongelijkvloerse aansluiting die met verkeerslichten uitmondt op de N391. Wonderlijk eigenlijk dat het niet andersom is.
https://www.google.nl/maps/@52.7688468,6.93311,15.82z
Wanneer de autowegstatus van de N862 is opgeheven, weet ik niet. Ik heb wel een foto uit jaren '70 of '80 waarop het bord

Het mag ook geen wonder heten dat in de toekomst de N391 de hoofdrichting wordt. De N391 is gecategoriseerd als stroomweg en de N862 als gebiedsontsluitingsweg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Moderator
Niet helemaal eerlijk, aangezien het vroeger wel een autoweg was vanwege de veer, maar de N689 bij Kloosterzande heeft nog een overgebleven afgewaardeerde ongelijkvloerse aansluiting. https://www.google.com/maps/dir/51.3751 ... 208116,16z
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016
Lidnummer 0016
-
- 2x2 autosnelweg
Ik heb een probleem met de beoordeling of een voorbeeld wel of niet "eerlijk" is (zoals ook de topicstarter hier veelvuldig doet).
Doel van dit topic is het in kaart brengen van ongelijkvloerse aansluitingen op niet-auto(snel)wegen.
Of een weg in het verleden auto(snel)weg is geweest zou niet uit mogen maken voor de vraag of deze hier thuishoort.
Waarom aansluitingen ongelijkvloers zijn uitgevoerd is voor elk voorbeeld even interessant. Dat een weg in het verleden auto(snel)weg is geweest kan hiervoor een verklaring zijn. Net zoals de voorbereiding op een nooit aangelegde auto(snel)weg of nooit toegekende -status. Of het feit dat de verkeersdruk ter plaatse een ongelijkvloerse aansluiting vereist, noem maar op.
Ik vind de vraag interessant, maar ga dan niet zitten vlooien welke voorbeelden wel en niet op de "lijst" thuishoren. Als je er echt een interessante inventarisatie van wilt maken, accepteer dan elk voorbeeld dat voldoet aan de voorwaarden in de topictitel en vermeld zo mogelijk de achtergrond van de ongelijkvloersheid.
Misschien zijn dit soort "oneerlijke" voorbeelden juist interessant. Ze zijn minstens zozeer onderdeel van het "erfgoed" van ons wegennet. Zoals we helaas ook voorbeelden kennen van voormalige auto(snel)wegen waarbij ongelijkvloerse aansluitingen zijn afgewaardeerd/gesloopt.
Doel van dit topic is het in kaart brengen van ongelijkvloerse aansluitingen op niet-auto(snel)wegen.
Of een weg in het verleden auto(snel)weg is geweest zou niet uit mogen maken voor de vraag of deze hier thuishoort.
Waarom aansluitingen ongelijkvloers zijn uitgevoerd is voor elk voorbeeld even interessant. Dat een weg in het verleden auto(snel)weg is geweest kan hiervoor een verklaring zijn. Net zoals de voorbereiding op een nooit aangelegde auto(snel)weg of nooit toegekende -status. Of het feit dat de verkeersdruk ter plaatse een ongelijkvloerse aansluiting vereist, noem maar op.
Ik vind de vraag interessant, maar ga dan niet zitten vlooien welke voorbeelden wel en niet op de "lijst" thuishoren. Als je er echt een interessante inventarisatie van wilt maken, accepteer dan elk voorbeeld dat voldoet aan de voorwaarden in de topictitel en vermeld zo mogelijk de achtergrond van de ongelijkvloersheid.
Misschien zijn dit soort "oneerlijke" voorbeelden juist interessant. Ze zijn minstens zozeer onderdeel van het "erfgoed" van ons wegennet. Zoals we helaas ook voorbeelden kennen van voormalige auto(snel)wegen waarbij ongelijkvloerse aansluitingen zijn afgewaardeerd/gesloopt.
-
- Voorzitter
Je hebt gelijk maar ik snap de opmerking op zich wel. Het is natuurlijk opvallend dat een 1x2-weg een ongelijkvloerse aansluiting heeft met een weg die volledig als 2x2 is uitgevoerd en verder ook meerdere ongelijkvloerse aansluitingen heeft.Kaaiman schreef: ↑ma 05 sep 2022, 22:36Bij de aanleg van de Rondweg in 1968 aldaar lag de N862, geopend in 1959 er al als autoweg. De Rondweg heeft bij mijn weten nooit autowegstatus gehad, en was bedoeld als stedelijke verdeelweg. De N862 stond bovendien op het provinciaal wegenplan en de Rondweg niet. Dus naar de maatstaven van toen heel logisch.Joey94 schreef:De N862 bij Emmen heeft een ongelijkvloerse aansluiting die met verkeerslichten uitmondt op de N391. Wonderlijk eigenlijk dat het niet andersom is.
Ten noorden van de N508 heeft de N242 tot aan de N504 geen autowegstatus meer. Ik denk dat vooral op de aansluiting met de Westtangent in Heerhugowaard wordt gedoeld, en misschien ook de aansluiting met de N508 (van/naar het noorden geen autoweg).
Ik weet dat bibeko eigenlijk niet meetelt, maar de Europaweg in Assen heeft nog een beklinkerde afrit: https://www.google.com/maps/@53.0050677 ... 384!8i8192
-
- autoweg
Wat is er dan vloeiend aan die substandaard, te korte in-uitvoegers dan?Coen Tunnel schreef: ↑di 06 sep 2022, 18:59 Ten noorden van de N508 heeft de N242 tot aan de N504 geen autowegstatus meer. Ik denk dat vooral op de aansluiting met de Westtangent in Heerhugowaard wordt gedoeld, en misschien ook de aansluiting met de N508 (van/naar het noorden geen autoweg).
-
- autoweg
In Eindhoven is dit dan wel een opvallende; een toerit naar de Ring over het terrein van een tankstation: https://goo.gl/maps/2wZHA1gcjEHkpZf46Coen Tunnel schreef: ↑di 06 sep 2022, 18:59 Ik weet dat bibeko eigenlijk niet meetelt, maar de Europaweg in Assen heeft nog een beklinkerde afrit: https://www.google.com/maps/@53.0050677 ... 384!8i8192
Ook opvallend is dat de invoegstrook haaientanden heeft in plaats van blokmarkering: https://goo.gl/maps/qfLcnxAwu6LFYY529
-
- stadsweg
Voor een non-autoweg @ 80 km/h substandaard?mvalkenburg schreef: ↑di 06 sep 2022, 19:09Wat is er dan vloeiend aan die substandaard, te korte in-uitvoegers dan?Coen Tunnel schreef: ↑di 06 sep 2022, 18:59 Ten noorden van de N508 heeft de N242 tot aan de N504 geen autowegstatus meer. Ik denk dat vooral op de aansluiting met de Westtangent in Heerhugowaard wordt gedoeld, en misschien ook de aansluiting met de N508 (van/naar het noorden geen autoweg).
Stukken vloeiender dan sommige invoegers op "echte" 100 km/h autowegen (ik heb het tegen jou, Maarssen-dorp op de N230....). Ik heb deze ook liever dan sommige uitvoegers op autosnelwegen .... de uitvoeger na de velsertunnel aan de noordkant richting Beverwijk, diverse in/uitvoegers op de A44, en als "winnaar" de in/uitvoegstrook Oosterhout-zuid op de A27 noordwaarts.
-
- autoweg
Goed, als we het specifiek over die op-/afritten t.h.v. de Westtangent hebben, dan is het voor een non-autoweg inderdaad redelijk vloeiend. De theoretische Vmax maakt hier overigens toch niets uit, omdat het de helft van de dag stilstaat vanwege de substandaard spooronderdoorgang. Doet echter niets af aan het feit dat hier gewoon een 2x2 autoweg niet had misstaan. Dus voor het verkeersaanbod vind ik dat hele stuk N242 maar suboptimaal. Gechargeerd gezegd was er op een locatie als dit in diverse landen een 2x3 ASW bypass neergelegd. En niet een karrenspoor waar tractoren toegelaten worden.
-
- verkeersader
Wat ik probeer te voorkomen is dat complete autowegen zoals de N261, of recentelijk afgewaardeerde autosnelwegen zoals de N208 dit topic 'bevuilen'. Mijns inziens is vooral bepalend of de weg over de grote linie een ongelijkvloers karakter heeft of juist niet. En inderdaad, 'oneerlijke' voorbeelden zijn wel degelijk interessant, juist omdat er discussie over gevoerd kan worden.Schelpenpaadje schreef: ↑di 06 sep 2022, 15:55 Ik heb een probleem met de beoordeling of een voorbeeld wel of niet "eerlijk" is (zoals ook de topicstarter hier veelvuldig doet).
-
- polderweggetje
Wat Coen Tunnel zegt is inderdaad wat ik bedoel. Vanuit historisch perspectief is het inderdaad te verklaren, waarvoor dank trouwens, want die geschiedenis kende ik niet. Echter, kijkend naar de huidige inrichting van beide wegen kan je het 'wonderlijk' noemen.Coen Tunnel schreef: ↑di 06 sep 2022, 18:59Je hebt gelijk maar ik snap de opmerking op zich wel. Het is natuurlijk opvallend dat een 1x2-weg een ongelijkvloerse aansluiting heeft met een weg die volledig als 2x2 is uitgevoerd en verder ook meerdere ongelijkvloerse aansluitingen heeft.Kaaiman schreef: ↑ma 05 sep 2022, 22:36Bij de aanleg van de Rondweg in 1968 aldaar lag de N862, geopend in 1959 er al als autoweg. De Rondweg heeft bij mijn weten nooit autowegstatus gehad, en was bedoeld als stedelijke verdeelweg. De N862 stond bovendien op het provinciaal wegenplan en de Rondweg niet. Dus naar de maatstaven van toen heel logisch.Joey94 schreef:De N862 bij Emmen heeft een ongelijkvloerse aansluiting die met verkeerslichten uitmondt op de N391. Wonderlijk eigenlijk dat het niet andersom is.
-
- Moderator
Ik denk dat dit aangelegd is in de tijdsgeest dat de dominante verkeersstroom van en naar een stadscentrum was. Veel infra in de jaren 50-60 in de westerse wereld is met dit oogpunt aangelegd.Kaaiman schreef: ↑ma 05 sep 2022, 22:36Bij de aanleg van de Rondweg in 1968 aldaar lag de N862, geopend in 1959 er al als autoweg. De Rondweg heeft bij mijn weten nooit autowegstatus gehad, en was bedoeld als stedelijke verdeelweg. De N862 stond bovendien op het provinciaal wegenplan en de Rondweg niet. Dus naar de maatstaven van toen heel logisch.Joey94 schreef:De N862 bij Emmen heeft een ongelijkvloerse aansluiting die met verkeerslichten uitmondt op de N391. Wonderlijk eigenlijk dat het niet andersom is.
Wanneer de autowegstatus van de N862 is opgeheven, weet ik niet. Ik heb wel een foto uit jaren '70 of '80 waarop het bordte zien is net vóór de Dordsebrug in Klazienaveen.
Het mag ook geen wonder heten dat in de toekomst de N391 de hoofdrichting wordt. De N391 is gecategoriseerd als stroomweg en de N862 als gebiedsontsluitingsweg.
Later werden circulaire verplaatsingen veel dominanter. Tegenwoordig zijn ringwegen vaak drukker dan invalswegen.
N391-N862 lijkt mij dan ook een situatie die aangepast zal moeten gaan worden op de hedendaagse realiteit.
-
- 2x2 autosnelweg
Is in het geval van Emmen niet ook het probleem dat stadswegen en rondwegen nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn? Daardoor lopen allerlei stromen binnen en langs deze plaats door elkaar heen.
Van alle doorgaande wegen (A37, N34, N381, N391) is deze laatste nog het meest als rondweg te bestempelen, maar van een echt logisch en goed op elkaar aangesloten netwerk is geen sprake en Emmen is aan alle kanten over veel van deze wegen heen aan het groeien.
Van alle doorgaande wegen (A37, N34, N381, N391) is deze laatste nog het meest als rondweg te bestempelen, maar van een echt logisch en goed op elkaar aangesloten netwerk is geen sprake en Emmen is aan alle kanten over veel van deze wegen heen aan het groeien.
-
- Wegnummerfotograaf

https://www.google.nl/maps/@52.4859903,5.4948079,16.54z
Daarmee blijven het ontsluitingswegen en rondwegen. Ik ken weinig rondwegen die 100% buiten een plaats om lopen.Schelpenpaadje schreef: ↑wo 07 sep 2022, 21:44 Emmen is aan alle kanten over veel van deze wegen heen aan het groeien.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg
Als ik goed tel, zijn het er in Lelystad exact twee. 

-
- Wegnummerfotograaf

--Harry.
--Harry.
-
- Moderator
Ongelijkvloers betekende in Lelystad vooral een ongelijkvloerse scheiding van wegverkeer en langzaam verkeer. Er zijn veel fietsbruggen. Later is de ongelijkvloersheid rond het centrum losgelaten.
De ongelijkvloerse aansluiting van de Larserdreef is eigenlijk ook vooral vanwege het hoogteverschil met de brug over de Lage Vaart.
De ongelijkvloerse aansluiting van de Larserdreef is eigenlijk ook vooral vanwege het hoogteverschil met de brug over de Lage Vaart.
-
- 2x3 autosnelweg
Okay, eigenlijk alleen diegene bij het Shell station langs de N302. Die andere waar ik op doelde is het viaduct van de Binnenhavenweg over de N307, maar die sluit daarna gelijkvloers aan en telt dus niet mee.
-
- Voorzitter

-
- Moderator
De aansluiting van de N288 met de N661, die volledig binnen de kom van Vlissingen ligt:
https://www.google.nl/maps/@51.4583535,3.5901716,16.46z
https://www.google.nl/maps/@51.4583535,3.5901716,16.46z
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Wegnummerfotograaf

Geldt dit nog steeds?
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg

Voor wie er anders over denkt is er netjes gemeld dat deze bibeko ligt.
Dat geldt ook voor het voorbeeld dat ik op de vorige pagina heb genoemd (Anne Vondelingweg in Leeuwarden).
-
- Moderator
Dat is eigenlijk vooral een spoorviaduct, want de Hanzelijn en Flevolijn hebben geen overwegen. En aangezien de N307 er naast ligt gaat het viaduct daar ook overheen, voordat het hoogteverschil wordt overwonnen tot aan de rotonde met de N307.
-
- verkeersader
Huidige auto(snel)wegen wel, daarvan is inmiddels over het algemeen het idee dat ze ongelijkvloers zijn.
-
- 2x3 autosnelweg
Een aantal van dit soort ongelijkvloerse aansluitingen hebben ook een artikel op de wegenwiki.
Wat betreft die aansluiting N391-N862, die is vrij royaal opgezet vanuit de N862 gezien. Viaduct is ook best breed. Kan zo 1x4 op.
Wat betreft die aansluiting N391-N862, die is vrij royaal opgezet vanuit de N862 gezien. Viaduct is ook best breed. Kan zo 1x4 op.
-
- 2x5 autosnelweg
Was de aansluiting bij Hedel al genoemd?
En in Den Bosch heb je ook de Zandzuigerstraat-Orthen die als afrit is vormgegeven.
En in Den Bosch heb je ook de Zandzuigerstraat-Orthen die als afrit is vormgegeven.
-
- autoweg
N262 ten zuiden van Roosendaal heeft er 2:
https://www.google.com/maps/place/Roose ... d4.4653213
https://www.google.com/maps/place/Roose ... d4.4653213
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- stadsweg
De N201 heeft naast de al genoemde ongelijkvloerse kruising bij Vinkeveen ook een deels ongelijkvloerse bij de veiling bij Aalsmeer. Alleen de boog van de N231 naar de N201 in noordwestelijke richting is ongelijkvloers.
-
- stadsweg
De Nieuwe Dukenburgseweg en de Van Boetbergweg, allebei pal bij binnenkomst van Nijmegen-Dukenburg.
-
- 2x3 autosnelweg
Je bedoeld de aansluitingen van Zwanenveld, Lankhorst en Malvert?
Heb dat zelf nooit zo beleefd, maar je hebt zeker een punt.
Heb dat zelf nooit zo beleefd, maar je hebt zeker een punt.