Afbeelding

Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

PeterSchoeber
autoweg

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » do 25 aug 2022, 20:18

^^ Die persvoorliegers van NS kunnen kennelijk het ene station nog niet van het andere onderscheiden. Wat een sof. Voor een eurotje of 1.000 heb ik voor de NS nog wel enkele archief plaatjes in de aanbieding van het een of andere station.

En anders kan medeforummer Stefan er wel een paar mooie voor ze maken.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 25 aug 2022, 20:24

Meestal zijn dit soort foto's ter illustratie en heeft zo'n foto niet ten doel de werkelijkheid te tonen.
Chris schreef: do 25 aug 2022, 19:00 De treinen lijken deze weken wel behoorlijk wat korter te zijn. Op de Hanzelijn rijdt nu veel ICM en SNG met 4 of zelfs 3 rijtuigen, met af en toe eentje met 7 (ICM) of 8 (SNG) er tussen.

Personeelstekort?
Als er één conducteur op de trein zit, dan mag deze maximaal 8 rijtuigen lang zijn. Daarom zijn ze niet langer dan dat.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 25 aug 2022, 20:34

boe! schreef: do 25 aug 2022, 20:24 Meestal zijn dit soort foto's ter illustratie en heeft zo'n foto niet ten doel de werkelijkheid te tonen.
Van een beetje krant verwacht je dat nog wel, maar van de NS zelf?

Net als Rijkswaterstaat een tweet plaatst over de Afsluitdijk maar een foto erbij zet van de Oosterscheldekering ofzo.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 25 aug 2022, 20:55

De NS heeft toch geen verplichting om foto's toe te voegen die perfect aansluiten bij het onderwerp?

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 25 aug 2022, 20:56

^^

Maar de professionaliteit is dit wrl verstandig.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 25 aug 2022, 21:03

boe! schreef: do 25 aug 2022, 20:55 De NS heeft toch geen verplichting om foto's toe te voegen die perfect aansluiten bij het onderwerp?
Dat beweer ik toch ook niet? :roll:
Rogier schreef: do 25 aug 2022, 20:56 Maar de professionaliteit is dit wrl verstandig.
Dat dus. Dit staat gewoon slordig. Het geeft toch wel de suggestie dat de afdeling communicatie maar wat aanrommelt. Maar NS en communicatie is sowieso al geen sterk punt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 25 aug 2022, 21:34

Palance schreef: do 25 aug 2022, 21:03Het geeft toch wel de suggestie dat de afdeling communicatie maar wat aanrommelt.
Ik ga me pas zorgen maken als de NS bij nieuwsartikelen ineens foto's plaatst van de Afsluitdijk of de Oosterscheldekering. :geeuw:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 26 aug 2022, 7:37

Ja, vervangend busvervoer door de concurrentie. Dat vinden ze niet leuk :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 01 sep 2022, 21:10

Palance schreef: do 25 aug 2022, 21:03
boe! schreef: do 25 aug 2022, 20:55 De NS heeft toch geen verplichting om foto's toe te voegen die perfect aansluiten bij het onderwerp?
Dat beweer ik toch ook niet? :roll:
Rogier schreef: do 25 aug 2022, 20:56 Maar de professionaliteit is dit wrl verstandig.
Dat dus. Dit staat gewoon slordig. Het geeft toch wel de suggestie dat de afdeling communicatie maar wat aanrommelt. Maar NS en communicatie is sowieso al geen sterk punt.
Nu ja, afdeling voorlichting bij de NS is wel consequent in niet bijpassende foto's. :dyn_hyp:

Er is een voorkeursleverancier gekozen voor het vervangen van 60 treinstellen DDZ, de dubbeldekker uit eind jaren 80, begin 90. (in mijn herinnering). Ja, het heette eerder DDAR.

Ik zou dan toch denken dat je er een foto van een DDZ toevoegt. Na de laatste moderniseringsslag is dat best een aardige trein om te zien, vind ik.
Maar nee.. er is beeld van zo'n spuuglelijke kop (mijn mening) van de vernieuwde VIRM geplaatst. :twisted:

https://nieuws.ns.nl/volgende-stap-aans ... eldekkers/

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 01 sep 2022, 21:19

CAF is het dus geworden. En dit vind ik wel interessant:
Daarnaast is er de mogelijkheid om met diverse opties voor aanvullende bestellingen het park in de toekomst verder uit te breiden en voor het bestellen van soortgelijke treinen voor grensoverschrijdend verkeer.
Er is nu toch geen internationaal verkeer met sprinter- of regiomaterieel? En aan welke verbindingen kunnen we dan denken?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 01 sep 2022, 21:22

Wouter N14 schreef: do 01 sep 2022, 21:19 Er is nu toch geen internationaal verkeer met sprinter- of regiomaterieel? En aan welke verbindingen kunnen we dan denken?
Van Hengelo naar Duitsland wordt dit materieel ingezet, idem vanaf Venlo.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » do 01 sep 2022, 21:27

Ik weet niet of en hoe zwaar onderhoudskosten meewogen in de aanbesteding, maar dat CAF de preferred bidder is komt wat mij betreft niet bepaald uit de lucht vallen. De Spaanse fabrikant heeft met de SNG al 206 exemplaren van een andere versie van hun Civity-platform geleverd. Technisch zullen DDNG en SNG waarschijnlijk in grote mate aan elkaar verwant zijn.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 02 sep 2022, 7:33

boe! schreef: do 01 sep 2022, 21:22
Wouter N14 schreef: do 01 sep 2022, 21:19 Er is nu toch geen internationaal verkeer met sprinter- of regiomaterieel? En aan welke verbindingen kunnen we dan denken?
Van Hengelo naar Duitsland wordt dit materieel ingezet, idem vanaf Venlo.
En Heerlen - Aken.
Maar ook in het buitenland heb je langere verbindingen met regiotreinen. Trier-Thionville wordt met Coradia A / X 73900 / BR 641 gereden, Luik - Luxemburg rijdt tegenwoordig met Desiro.

Misschien bestaat er een wild plan om de stoptrein Dordrecht - Roosendaal naar Antwerpen te verlengen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 02 sep 2022, 8:07

Zolang er in België een andere spanning op de bovenleiding staat, gaat er niets doorgetrokken worden.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 02 sep 2022, 10:08

waldo79 schreef: vr 02 sep 2022, 8:07 Zolang er in België een andere spanning op de bovenleiding staat, gaat er niets doorgetrokken worden.
Je mag er vanuit gaan dat de bewoording "diverse opties voor aanvullende bestellingen het park in de toekomst verder uit te breiden en voor het bestellen van soortgelijke treinen voor grensoverschrijdend verkeer" inhoudt dat dat ook meerspanningsmaterieel zal zijn. Want enkelspannings materieel kun je alleen naar Bentheim inzetten voor het grensoverschrijdend verkeer.
En daar zal weinig interesse in zijn.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 02 sep 2022, 12:45

Het nieuwsbericht lees ik vooral als bestellen van dubbeldeks IC materieel.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » zo 11 sep 2022, 22:54

Het is niet echt¨on topic¨ maar de Boerenzwaluwen hier te Olst op de bovenleiding vind ik wel een leuke foto voor het wel en wee van het OV!
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 15 sep 2022, 13:21

Het traject Lelystad - Dronten wordt pas midden december weer in gebruik genomen:

https://www.prorail.nl/nieuws/vanaf-mid ... en-dronten

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 15 sep 2022, 14:44

Graag wat extra zitplaatscapaciteit op de omleidingsroute via Amersfoort. Het is er soms behoorlijk druk.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 15 sep 2022, 17:17

^^ Dat kun je wel vergeten bij de NS! Met als smoes personeelsgebrek is de NS niet voornemens om de treinen te verlengen. Helaas dus voor de reizigers.

@Chris, ik vind de door ProRail afgegeven prognose erg ambitieus gelet op wat er moet gebeuren en de omstandigheden, gebrek aan materieel/materiaal/personeel, zijn een echte uitdaging voor ProRail. Petje af voor de spoorbeheerder als men het haalt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » do 15 sep 2022, 21:18

PeterSchoeber schreef: do 15 sep 2022, 17:17
@Chris, ik vind de door ProRail afgegeven prognose erg ambitieus gelet op wat er moet gebeuren en de omstandigheden, gebrek aan materieel/materiaal/personeel, zijn een echte uitdaging voor ProRail. Petje af voor de spoorbeheerder als men het haalt.
Het lijkt me inderdaad erg posimistisch om te denken dat december haalbaar is gezien de gigantische schade.
Wat ik me afvraag is hoe dit eigenlijk uberhaupt mogelijk was.
Als je de foto´s bekijkt zijn er grote stromen gaan lopen door kabels en draden die die stroom absoluut niet kon hebben.
Draden die voor zwakstroom weden gebruikt was de isolatie totaal verbrand.
Ergens is er bij Tennet niet goed nagedacht wat er kan gebeuren bij een overstroom van deze grootte.
Wat ik zo begreep zijn de stromen door de kabel(s)dermate groot te zijn dat de geleiders erg warm/heet geworden waardoor de
zijn gaan uitzetten met gevolg dat de bovenleiding werd geraakt met als gevolg dat die grote stromen door alle installaties van Prorail is gegaan met extreme gevolgen.
Ik hoorde een woordvoerder van Tennet zeggen dat de beveiliging niet had gewerkt en maakte een vergelijking met de aardlekschakelaar thuis en ik vond dat in eerste instantie een nogal lompe opmerking omdat de aardlekschakelaar daar niet voor gemaakt is(dacht ik).
Maar nu ik er nog een keer over denk was dat helemaal geen gekke opmerking want dit zijn natuurlijk(zij het erg grote)vereffeningsstromen die via een andere weg dan normaal naar aarde wegstromen dus excuses van mij voor die woordvoerder.
Geen idee of meneer ABB of mevrouw Eaton dergelijke schakelaars maken.
Als extra bonus is een trein vol hybride auto´s uitgefikt bij Etten-Leur en wederom forse schade maar in vergelijking met de Hanzelijn peanuts.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 15 sep 2022, 23:12

Prorail en de NS moeten beide de ogen uit de kop schamen vanwege het gebrek aan creativiteit bij beide organisaties.

Kijk aan het tekort aan materiaal kan men weinig aan doen. Echter met een diesel treinstel tussen Dronten en Lelystad op zicht rijden voor regionaal vervoer moet zeker mogelijk zijn. Het traject heeft 0 overwegen en het zicht is extreem lang, dus veilig moet geen probleem zijn.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 15 sep 2022, 23:15

Maar ze zijn daar nu toch aan het werk? N

NS heeft trouwens geen dieseltreinen meer ook, en de regionaaltjes zitten ook niet heel ruim.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » do 15 sep 2022, 23:28

^^

Ja, met puinruimen. Echter het werk wordt voorlopig niet opgestart ivm ontbreken kabels en apparatuur. Wijze les, standaarden toepassen en reverse achter de hand houden.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » vr 16 sep 2022, 4:50

Rogier schreef: do 15 sep 2022, 23:12 Prorail en de NS moeten beide de ogen uit de kop schamen vanwege het gebrek aan creativiteit bij beide organisaties.

Kijk aan het tekort aan materiaal kan men weinig aan doen. Echter met een diesel treinstel tussen Dronten en Lelystad op zicht rijden voor regionaal vervoer moet zeker mogelijk zijn. Het traject heeft 0 overwegen en het zicht is extreem lang, dus veilig moet geen probleem zijn.
Je vergeet dat de rails waar op die dieseltreinen rijden onderdeel zijn van de stroomkring van elektrische treinen en dus zou het laten rijden van treinen de werkzaamheden alleen maar langer laten duren. In het geval dat je schetst zou je,omdat je natuurlijk geen treinbeveiliging hebt want ook dat is nu geheel vernietigd,als ik posimistisch ben 1 trein op het baanvak Dronten-Lelystad kunnen laten rijden per keer.
Het is niet alleen de bovenleiding dat vernietigd is maar alle aanverwante installaties en dat maakt het waarom het zo lang duurt en ook heb je kans dat stukken rails en dergelijke ook vervangen moeten worden door de grote vereffeningsstromen die werkelijke waar bijna alles in hun pad op weg naar de aarde kapot heeft gemaakt.
Oftewel het is absoluut geen goed idee om dieseltreinen te laten rijden,zo simpel is het niet.
Kijk eens naar de foto´s op Prorail site en je ziet wat er allemaal is kapot gegaan.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 16 sep 2022, 7:49

Taran 5 schreef: do 15 sep 2022, 21:18
Het lijkt me inderdaad erg posimistisch om te denken dat december haalbaar is gezien de gigantische schade.
Wat ik me afvraag is hoe dit eigenlijk uberhaupt mogelijk was.
Als je de foto´s bekijkt zijn er grote stromen gaan lopen door kabels en draden die die stroom absoluut niet kon hebben.
Draden die voor zwakstroom weden gebruikt was de isolatie totaal verbrand.
Ergens is er bij Tennet niet goed nagedacht wat er kan gebeuren bij een overstroom van deze grootte.
Wat ik zo begreep zijn de stromen door de kabel(s)dermate groot te zijn dat de geleiders erg warm/heet geworden waardoor de
zijn gaan uitzetten met gevolg dat de bovenleiding werd geraakt met als gevolg dat die grote stromen door alle installaties van Prorail is gegaan met extreme gevolgen.
Ik hoorde een woordvoerder van Tennet zeggen dat de beveiliging niet had gewerkt en maakte een vergelijking met de aardlekschakelaar thuis en ik vond dat in eerste instantie een nogal lompe opmerking omdat de aardlekschakelaar daar niet voor gemaakt is(dacht ik).
Om je een idee te geven van wat voor schakelaars dat zijn, zie onderstaand plaatje. Links zie je drie schaarverbindingen plat liggen en rechts zie je die opstaan. Dat is wat niet wilde uitschakelen.
Dat die niet uitschakelde is uiteraard een storing, en de reden dat de kortsluitstroom liep was uiteraard ook een fout.
Dat Tennet hier niet over nadenkt is denk ik een beetje kort door de bocht, als deze samenloop van omstandigheden zich voordoet dan kun je niet veel dan het zich laten uitspelen. Je kunt hier niet met je handjes aan zitten omdat je dan ook gefrituurd wordt, je kunt alleen hopen dat er ergens in de keten iets doorbrandt waardoor de kortsluiting verbroken wordt.
Misschien dat je een busbar moet ontwerpen die bij 5000 MVA doorbrandt. Maar dat zal ook andere nadelen hebben.

Afbeelding

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » vr 16 sep 2022, 20:54

Egbert schreef: vr 16 sep 2022, 7:49
Dat Tennet hier niet over nadenkt is denk ik een beetje kort door de bocht, als deze samenloop van omstandigheden zich voordoet dan kun je niet veel dan het zich laten uitspelen.
Misschien wat ongelukkig verwoord een dergelijk incident wordt ook wel een Black Swan genoemd omdat de kansen dat een dergelijk incident gebeurt
er gewoonweg teveel dingen moeten gebeuren moet het inderdaad plaatsvinden.
Heel bekend Black Swan incident(ramp)was vlucht United 232 waar de afgebroken stukken van een gebroken fandisk alle hydraulische leidingen doorkliefde met als gevolg absoluut geen hydrauliek meer en dus bijna geen manier om de DC 10 te kunnen besturen.
Dat deze DC 10 uberhaupt een vliegveld heeft kunnen bereiken is echt een wonder te noemen.
Is deze lijn toevallig ook niet dezelfde lijn waar vorig jaar een viertal masten door een vermoedelijke valwind waren vernietigd?

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 19 sep 2022, 7:41

Ja, dat is dezelfde lijn maar een stuk verder richting Hattem. Normaal zijn er 3 circuits naar (1x) en via (2x) Hattem waarvan Olsterpad aan het circuit naar Hattem hangt. Omdat die masten toen omgevallen zijn is er tussen Olsterpad en Hattem maar één circuit dat gevoed wordt uit twee circuits uit Lelystad (waardoor Olsterpad en Dronten via twee routes gevoed worden) en kan Hattem niet meer rechtstreeks via Lelystad gevoed worden (wat normaal niet erg is en normaal waarschijnlijk ook niet gebeurt, Hattem wordt normaal gevoed vanuit Woudhuis)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 sep 2022, 19:26

Taran 5 schreef: do 15 sep 2022, 21:18
PeterSchoeber schreef: do 15 sep 2022, 17:17
Midden december is de ingang van de nieuwe dienstregeling, wellicht dat daarom die voorlopige datum gekozen is. Gezien de schade lijkt 5-6 maanden voor het herstel meer realistisch.

Taran 5
dorpsstraat

Bericht door Taran 5 » ma 19 sep 2022, 20:10

Egbert schreef: ma 19 sep 2022, 7:41 Ja, dat is dezelfde lijn maar een stuk verder richting Hattem. Normaal zijn er 3 circuits naar (1x) en via (2x) Hattem waarvan Olsterpad aan het circuit naar Hattem hangt. Omdat die masten toen omgevallen zijn is er tussen Olsterpad en Hattem maar één circuit dat gevoed wordt uit twee circuits uit Lelystad (waardoor Olsterpad en Dronten via twee routes gevoed worden) en kan Hattem niet meer rechtstreeks via Lelystad gevoed worden (wat normaal niet erg is en normaal waarschijnlijk ook niet gebeurt, Hattem wordt normaal gevoed vanuit Woudhuis)
Ik had het gezien op maps!
https://www.google.com/maps/@52.4868067 ... 384!8i8192