Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.
Moderator: Moderatoren
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » do 15 sep 2022, 23:19

Eén probleem: ik heb een hekel aan schepen. Leuk om vanaf de wal te bekijken, maar meevaren? Op zo'n uren durende tocht? O nee, geen denken aan!
Een pont over een rivier of een boottochtje naar een Waddeneiland, prima. Met de boot van Calais naar Dover: dat gaat nog nét. Ik heb dat wel eens gedaan en ik was zo blij als een kind toen we eindelijk die schuit af mochten. Ik was opgelucht weer vaste grond onder mijn voeten te hebben.
Ik kan niet tegen het geschommel, mijn evenwichtsorgaan raakt van slag resulterend in zeeziekte. Bovendien voel ik mij op de één of andere manier niet gerust, wetende dat zich daar beneden onder dat schip tientallen, honderden of zelfs kilometers diep water bevindt... Misschien ben ik in een vorig leven verdronken of zo. Geen idee.

Donateur Vereniging Wegenforum
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Wesso » do 15 sep 2022, 23:43
Landrot dus.

Voor mij is het een geruststellende gedachte dat de kans op ongelukken op een veerboot veel kleiner is dan in een auto door meerdere Oost-Europese landen.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door duikgek89 » vr 16 sep 2022, 8:25
Hajo schreef: ↑do 15 sep 2022, 23:19wetende dat zich daar beneden onder dat schip tientallen, honderden of zelfs kilometers diep water bevindt...
Dat is niet rationeel. Niet om je af te vallen of belachelijk te maken, maar om je aan het denken te zetten:
Als je niet kunt zwemmen is minder dan 2m genoeg om te verdrinken, als je wel kunt zwemmen dan is de moeilijkheidsgraad daarvan niet afhankelijk van diepte.
Maar, grotere issues op zee zijn onderkoeling en vooral ook golven en stroming.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » vr 16 sep 2022, 10:13

Het is ook niet rationeel. Maar je hersenen zien ergens "gevaar" en het gevoel van rationaliteit kan dan soms verloren gaan. Dat is per persoon verschillend.
Ik heb het ook bij stuwdammen. Als ik achter een stuwdam sta, roepen mijn hersenen dat dat gevaarlijk is. Aan de andere kant van die stuwdam bevind zich namelijk een enorme hoeveelheid water. Als die stuwdam doorbreekt... Ook niet rationeel.
Toch kan ik zwemmen, maar in het algemeen ga ik niet graag het water in en heb ik ook geen watervrees.
Maar desondanks ben ik niet graag langdurig aan boord van een schip, al helemaal niet als het vaart, en ik sta ook niet graag achter een stuwdam. Om de één of andere reden roept dat bij mij een onbehaaglijk gevoel op...

-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » vr 16 sep 2022, 10:45
Hier zou jij dus niet graag parkeren.
Grande Dixence Dam 01 by
European Roads, on Flickr
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » vr 16 sep 2022, 11:15

Nee. Misschien 5 seconden, maar daarna maak ik mij zo snel mogelijk uit de voeten. Ik zoek het dan hogerop, liefst naar een plek dat hoger ligt dan het waterniveau van het stuwmeer.

-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Km357 » vr 16 sep 2022, 17:42
Met de droogte van de laatste zomer zou ik me juist weinig zorgen maken over mogelijk stuwdambreuken.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door duikgek89 » vr 16 sep 2022, 18:07
Hajo schreef: ↑vr 16 sep 2022, 10:13

Het is ook niet rationeel. Maar je hersenen zien ergens "gevaar" en het gevoel van rationaliteit kan dan soms verloren gaan. Dat is per persoon verschillend.
Absoluut.
Ik voel mij op 25m onder het oppervlak in een zoetwaterplas, waar het ook in de zomer maar 6°C a 8°C is met een zicht van een meter of 2 en weinig daglicht helemaal senang. Bovenaan een extreem hoge afgrond met vaste bodem vind ik ook helemaal prima, skiliften helemaal prima, vliegtuigen ook geen probleem zelfs niet met turbulentie. Maar als ik moet klimmen op een steiger van 5-6m of aan een klimwand, dan vind ik dat niet echt fijn. Slaat helemaal nergens op.
-
Jeff
- expressweg
Bericht
door Jeff » za 17 sep 2022, 22:33
@Hajo: Voor welk jaar ben je van plan om een tripje door Baltische Staten te maken?
Ik zat net even alle plannen door te kijken voor de E67 (gezien van Suwalki tot Tallinn) en de korte samenvatting is: de komende 3 a 4 jaar wordt een zooitje.
LT: Ombouw A5-zuidelijk deel, oplevering ~2025 ; Rondom Kaunas zou in 2026 gereed moeten zijn (zit nog in planfase, maar weinig nodig - zou in een jaar kunnen)
LV: Project A7 loopt, A4 lijkt de volgende te worden
EST: Route 4 Pärnu - Uulu is lopend, Tallinn - Pärnu "moet" tussen 2024 en 2026 1 grote bouwput worden
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » zo 18 sep 2022, 5:07

Misschien volgend jaar. Of het jaar daarop. Deze landen staan in ieder geval op mijn bucketlist, maar nu al precies aangeven wanneer ik er naartoe ga kan ik nog niet. En dan zal het vrijwel zeker een fly-drive worden. Misschien zelfs gecombineerd met Finland.