Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [A037] Hoogeveen - grens Duitsland [D][B402]
Op de A37 na Veenoord wordt nu ook Bremen (157km) aangegeven.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Wegnummerfotograaf
Re: [A037] Hoogeveen - grens Duitsland [D][B402]
Op nieuwe NBA-borden?
(Dan moet ik daar maar weer eens langs.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- zandpaadje
-
- verkeersader
Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)
Staat bremen nou eigenlijk al aangegeven in Duitsland op de BAB31?
Discussieren is de kunst van het weglaten.
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
De nieuwe vorkborden op de A67 bij knooppunt Zaarderheiken zijn inmiddels geplaatst. Ik zal morgen er even foto's van maken.
Svenlo
-
- expressweg
Zoals beloofd:

Het witte bord met industrienummers heb ik er niet op gekregen

Het witte bord met industrienummers heb ik er niet op gekregen
Svenlo
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Die schildjes van de Duitse Autobahnen zijn wel klein.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- autoweg

-
- Wegnummerfotograaf
Net als op de nieuwe borden bij Rijkevoort, waar we het al eerder over hadden.
--Harry.
--Harry.
-
- Secretaris
Ik had in die schildjes ook liever Ee/Dd/Cc gezien dan dat iele DIN 1451. Duitse borden zijn op DIN-verhoudingen ontworpen, Nederlandse borden duidelijk niet.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 4x5 autosnelweg
Anders passen ze niet op de regel. Dat komt dus ook door het ontwerp. In Duitsland passen ze de regelhoogte volgens mij aan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik vind het wel mooie een duidelijke borden, ook met die kleine Duitse schildjes.
-
- 4x3 autosnelweg
Duitse letters zijn om te beginnen wat hoger. Uit mijn hoofd gezegd gebruiken zij 420mm waar wij 360 gebruiken. En ik heb het idee dat Duitsers schildjes die nét iets hoger zijn dan de regel niet erg vinden. Zeker niet op afstandenborden, maar ook wel wanneer op een richtinggevend bord even een wegnummer aan een doel wordt gekoppeld.
Omdat het Duitse nummer niet veel meer zijn dan een extra bevestiging, vind ik het kleinere formaat niet zo’n probleem. Maar het is een hellend vlak - zie de recente discussie over Italiaanse SS-schildjes.
Omdat het Duitse nummer niet veel meer zijn dan een extra bevestiging, vind ik het kleinere formaat niet zo’n probleem. Maar het is een hellend vlak - zie de recente discussie over Italiaanse SS-schildjes.
-
- Secretaris
Er zijn in Nederland wel wat voorbeelden van Duitse schildjes met Ee/Dd erin. Zonder meer beter leesbaar dan dit priegelwerk.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- stadsweg
Keulen is inderdaad korter via de A61, maar de vraag is of het verder gecontinueerd wordt in Duitsland en zo ja, hoe.
Naar het centrum is A61, A52, A57 het snelst en kortst.
Vroeger stonden hier Mönchengladbach en Koblenz, dat levert geen discussie op via welke route het verder gaat.
Naar het centrum is A61, A52, A57 het snelst en kortst.
Vroeger stonden hier Mönchengladbach en Koblenz, dat levert geen discussie op via welke route het verder gaat.
-
- 4x3 autosnelweg

Deel 2 is dat een echt lekker doorlopende verbinding naar Heumar over Kerpen de komende 15 jaar nog om Garzweiler heen moet, en die situatie is natuurlijk al een beetje complex omdat je A61-doelen, A44-doelen en A46-doelen bij elkaar moet geleiden. Je kunt je zo voorstellen dat de Duitsers hun kant van de oplossing pas (definitief) willen neerzetten wanneer er weer een fatsoenlijk doorlopende A61 is.
-
- 4x5 autosnelweg
Op afstandsborden staan dan alle doelen met een grotere interlinie. Dat valt dus niet zo op dan. En op richtinggevende bewegwijzering is een indirect wegnummer niet zovaak aan de orde. Het eerste voorbeeld wat ik tegenkom op de site van Harry:Pino schreef:Duitse letters zijn om te beginnen wat hoger. Uit mijn hoofd gezegd gebruiken zij 420mm waar wij 360 gebruiken. En ik heb het idee dat Duitsers schildjes die nét iets hoger zijn dan de regel niet erg vinden. Zeker niet op afstandenborden, maar ook wel wanneer op een richtinggevend bord even een wegnummer aan een doel wordt gekoppeld.

Je ziet gelijk dat het schidje van de B 294 iets groter is dan de regel. Ik zou het hier ook los van de bestemmingen lezen. Dat kan in het Nederlandse geval niet.
-
- 4x3 autosnelweg
Als je de RWBA erop naslaat, zie je geen grotere interlinie op afstandenborden. Op alle Duitse blauwe borden komt het er eigenlijk op neer dat de ruimte tussen twee regels een 4/7e is van de kapitaalhoogte van tekst. Wat je inderdaad wel ziet, is dat het schildje ietsje hoger is dan de tekst: op het gangbare berm-afstandenbord is tekst 280mm, het schildje bij een vermelding onder de streep 375mm met wegnummer 210mm. Oftewel het cijfer iets kleiner dan reguliere tekst, het totale schildje iets hoger. Dat eet dan een klein stukje van de interlinie van 160mm op. In de praktijk zie je ook dat, op borden met meerdere doelen onder de streep, die schildjes best tegen elkaar aan staan (voorbeelden hier). Op de portaalborden bij Nürnberg, waar wegnummers een beetje tussen de doelen staan, zie je vergelijkbare proporties.
Dat je op de foto van Harry B294 ziet als losstaand van de bestemming Freudenstadt lijkt me eerder het gevolg van de plaatsing boven de pijl dan van de omvang. Als ze Freudenstadt hadden laten inspringen en het B294-schildje aan het begin van die regel hadden gezet, had je die twee geduid als samenhangend. Maar het nummer lijkt ook niet specifiek gekoppeld aan Freudenstadt.
Dat je op de foto van Harry B294 ziet als losstaand van de bestemming Freudenstadt lijkt me eerder het gevolg van de plaatsing boven de pijl dan van de omvang. Als ze Freudenstadt hadden laten inspringen en het B294-schildje aan het begin van die regel hadden gezet, had je die twee geduid als samenhangend. Maar het nummer lijkt ook niet specifiek gekoppeld aan Freudenstadt.
-
- stadsweg
Of bij Kreuz MG (61/52) Köln verwijzen via Kaarst en Frankfurt a.M. via de 61. En dan kun je pas bij Kerpen (als F afslaat naar A4) Koblenz rechtdoor bewegwijzeren. Maar goed, het zal nog wel een tijdje duren. Beetje raar dan waarom er nu al Köln bij Zaarderheiken staat.Pino schreef: ↑ma 19 sep 2022, 15:11Daar schijnen Rijkswaterstaat en Strassen.NRW ooit afspraken over te hebben gemaakt, maar er is nog verrekt weinig van te zien aan de Duitse kant. Ik heb het idee dat men de meest logische route naar
Heumar wil gaan aangeven, dus over Kerpen. Gaat meer om het geleiden van doorgaand verkeer naar Zuid-Duitsland dan naar de stad zelf. Ik denk dat dat nog wel wat lichte verwarring kan gaan opleveren rond Mönchengladbach. Dus misschien gaat men dat nog opvangen met een verwijzing Köln-Zentrum via A52-A57 (wat dan betekent dat op de A52 ook nog wat bewegwijzering op de schop moet, want Köln verschijnt daar pas vrij kort voor
Kaarst).
Deel 2 is dat een echt lekker doorlopende verbinding naar Heumar over Kerpen de komende 15 jaar nog om Garzweiler heen moet, en die situatie is natuurlijk al een beetje complex omdat je A61-doelen, A44-doelen en A46-doelen bij elkaar moet geleiden. Je kunt je zo voorstellen dat de Duitsers hun kant van de oplossing pas (definitief) willen neerzetten wanneer er weer een fatsoenlijk doorlopende A61 is.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb het ook niet nagemeten, op het oog leken de interlinies sowieso groter dan op het gele bord uit mijn post. Blijft over dat het Duitse schildje helemaal niet geschikt is om zo op vorkborden te zetten. In het door jouw aangehaalde voorbeeld staat het ook op een losse regel. Dan komt het beter tot zijn recht.Pino schreef:Als je de RWBA erop naslaat, zie je geen grotere interlinie op afstandenborden.
-
- 4x3 autosnelweg

Voorbeeld van een afstandenbord met meerdere doelen onder de streep - je ziet de wat kleinere interlinie tussen de kruisende schildjes:
Een Nürnbergs portaalbord met schildjes tussen de doelen
Een voorbeeld van een vorkbord met Autobahn-schildje tussen de doelen weet ik zo snel niet te vinden, maar dat zou moeten uitwerken op dezelfde manier als dat portaalbord. Is dat minder geschikt voor gebruik? Ik denk dat het meevalt. Ik zou bij Nürnberg het schildje net wat anders op de regel hebben geplaatst, maar ten gronde kan het schildje best. Wat je wel ziet, is dat je het wat hoger moet maken dan een tekstregel om het schildje goed leesbaar te laten worden, terwijl je met een Nederlands A/N-schildje lang niet zoveel ruimte verliest aan de rand van het schildje. En dan ga je terug naar Venlo, en dan zie je dat wij dat precies niet doen ...
-
- Wegnummerfotograaf
Op de A7 Joure richting Drachten is de afrit Oudehaske nu voorzien van NBA.
(Op het moment dat ik dit schrijf ligt de webserver eruit. Ik hoop dat dat maar tijdelijk is.)

Dit bord was al NBA, maar gaf 1100 m aan.

(Op het moment dat ik dit schrijf ligt de webserver eruit. Ik hoop dat dat maar tijdelijk is.)

Dit bord was al NBA, maar gaf 1100 m aan.

--Harry.
--Harry.
-
- 2x5 autosnelweg
Even een schop, maar de bedoelde borden zijn nog steeds vergeten. Betreft dus de rechtdoorbestemming Centrum ipv West op het vorkbord bij afrit 24 komend vanaf het zuiden en Transferium ipv Pettelaarpark op de serviceborden afrit 22 komend vanaf A65 en A2 vanaf Utrecht.
-
- 4x5 autosnelweg
Grappig dat je zegt dat het meevalt, terwijl de foto die je linkt laat zien dat het gewoon afrijselijk gepruts oplevert.Pino schreef: ↑di 20 sep 2022, 10:35Ik snap nu niet helemaal op welke voorbeelden van mij je doelt. Wellicht praten we langs elkaar heen. Dus...
Voorbeeld van een afstandenbord met meerdere doelen onder de streep - je ziet de wat kleinere interlinie tussen de kruisende schildjes:
Een Nürnbergs portaalbord met schildjes tussen de doelen
Een voorbeeld van een vorkbord met Autobahn-schildje tussen de doelen weet ik zo snel niet te vinden, maar dat zou moeten uitwerken op dezelfde manier als dat portaalbord. Is dat minder geschikt voor gebruik? Ik denk dat het meevalt. Ik zou bij Nürnberg het schildje net wat anders op de regel hebben geplaatst, maar ten gronde kan het schildje best. Wat je wel ziet, is dat je het wat hoger moet maken dan een tekstregel om het schildje goed leesbaar te laten worden, terwijl je met een Nederlands A/N-schildje lang niet zoveel ruimte verliest aan de rand van het schildje. En dan ga je terug naar Venlo, en dan zie je dat wij dat precies niet doen ...

Neem aan dat de foto bij 'kreuz Nürnberg' vanuit het zuidwesten is genomen. Dat is natuurlijk een lastig te bewegwijzeren situatie, omdat de afstandsaanduiding noodzakelijk is, en je heel duidelijk de '3' aan het doel Regensburg moet koppelen (dat is op het knooppunt immers een andere verbindingsboog). Ik zou zelf wel het schidje met de '73' weghalen. Het lijkt me totaal niet relevant hier, en het ruimt al wat op.
-
- 4x5 autosnelweg
De vermelding 'P&R' is verdwenen. Dat vind ik wel een uiterst betreurenswaardige beslissing. Het parkeerterrein bij het station van Heerenveen is het belangrijkste transferpunt van de hele provincie. Had dat nou gewoon op het servicebord gezet denk ik dan. Symbooltje van P&R en station. Nu wordt het verkeer ten onrechte via het knooppunt gestuurd. Onnodige omweg, onnodig filegevoelig en je komt aan de verkeerde kant van het station uit (namelijk bij de taxistandplaats in plaats van het parkeerterrein).Harry schreef:Op de A7 Joure richting Drachten is de afrit Oudehaske nu voorzien van NBA.

-
- Wegnummerfotograaf
Definitief uitziende NB(N)A op de N7, afrit 38 naar het westen.
(Foto's 's avonds gemaakt in de regen en bij weinig licht.)

Voorgangers (tijdelijke borden):
In diezelfde regen zag ik ook dat dit bord nieuw is:

Vorige versie:
(Foto's 's avonds gemaakt in de regen en bij weinig licht.)

Voorgangers (tijdelijke borden):
- SPOILER: TOON
In diezelfde regen zag ik ook dat dit bord nieuw is:

Vorige versie:
- SPOILER: TOON

--Harry.
--Harry.