Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » wo 17 aug 2022, 13:53

^^ Auto's met verbrandingsmotor zijn vaak wel een paar 100kg lichter dus die kan je niet direct vergelijken.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Matthijs » wo 17 aug 2022, 14:38

Ondanks hun wat lagere gewicht is het wel duidelijk dat ICE-auto's per km veel meer energie verbruiken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Kaaiman » wo 17 aug 2022, 15:29

Ik berekende een keer met https://www.footprintcalculator.org/ hoeveel aardes ik nodig zou hebben met mijn levenspatroon. Het viel me vies tegen hoe zo'n groot aandeel het gebruik van onze benzine-auto was. En da's nou juist iets wat voor ons moeilijk te veranderen is, gezien werklocaties en familie. Binnen onze woonplaats doen we alles zo veel mogelijk ritten met de (elektrische bak)fiets, maar we maken per week toch best wat snelwegkilometers.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeff » do 18 aug 2022, 7:35

Starlet schreef: di 16 aug 2022, 8:44
Ds79m schreef: do 11 aug 2022, 11:52
Schelpenpaadje schreef: do 11 aug 2022, 10:37 ...

Toen de eerste auto's voor particulieren op de markt kwamen hoorde je ook niet het argument "dat zal wel niets worden, want als we straks met miljoenen tegelijk gaan rijden zijn er niet genoeg wegen en tankstations".
Een paar punten:
-Dat we na 2035 geen keuze hebben, is alleen een papieren argument. In de praktijk is dat toch onhaalbaar. In Nederland heel misschien, maar in Bulgarije of het Franse platteland ofzo ligt dat natuurlijk anders. Die datum wordt vanzelf een paar decennia opgerekt, en dan kom je op een punt dat het zo ver vooruitkijken wordt, dat heel andere ontwikkelingen kunnen hebben plaatsgevonden. Dat betekent niet dat de overheid niets hoeft te stimuleren, maar als consument is er weinig reden om erop te anticiperen.
-Dat het nu in Nederland goed gaat is mooi, maar dat is bij een heel kleine minderheid aan gebruikers. Ongetwijfeld ook nog bovengemiddeld voor degenen die makkelijk thuis en op het werk kunnen laden.
-Dat 99,zoveel procent van de ritten geen problemen geeft is mooi, maar uren lang wachten op reis naar de vakantie maakt emotioneel natuurlijk wat meer indruk dan een beetje file. Door het Rhônedal gaan op een drukke reisdag meer dan 100.000 auto’s, wat een enorme uitdaging gaat worden om zodra die moeten laden met een acceptabele wachttijd te laten passeren.
Goede post. Vooral dat laatste interesseerde mij om een berekening te maken op een spreekwoordelijk bierviltje;
Aannames:
- 100.000 auto's (bijde richtingen? anders wordt dit het dubbele)
- Accu is effectief 77kWh en wordt tussen 80% en 20% ontladen
- 200km door het dal, 1x opladen (aanname is per 200km/1x laden)
- 8 laadplekken langs de route

Dan kom je op ongeveer:
100.000 * (80% - 20%) * 77kWh = 5,000,000 kWh voor een dag
Dat wordt een gemiddeld vermogen van:
5,000,000 kWh / 24uur / 8 laadplekken = 26,0041kW ~ 26MW per laadstation.

Je hebt ongeveer dit (https://www.tesla.com/videos/moss-landing-megapack) om de benodigde energie voor 1 laadstation op te slaan :o
Eerlijk gezegd schrik ik wel als ik bedenk dat een verbrandingsmotor minder efficient is en hoeveel energie mijn verplaatsingen daadwerkelijk kosten...
Maak daar maar 30MW van - - je vergeet rekening te houden met de verliezen

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Elektrische auto's

Bericht door Starlet » do 18 aug 2022, 8:42

^^ Een goede opmerking. Ik zeg ook niet voor niets dat ik het op een bierviltje gemaakt heb. Ik ben het met je eens, verliezen niet meegerekend (~20%), en dat is alleen lader naar auto, van een netaansluiting naar de auto heb je ook nog omzettingsverliezen.
Matthijs schreef: wo 17 aug 2022, 13:09
Starlet schreef: di 16 aug 2022, 8:44 Dan kom je op ongeveer:
100.000 * (80% - 20%) * 77kWh = 5,000,000 kWh voor een dag
Dat wordt een gemiddeld vermogen van:
5,000,000 kWh / 24uur / 8 laadplekken = 26,0041kW ~ 26MW per laadstation.

Je hebt ongeveer dit (https://www.tesla.com/videos/moss-landing-megapack) om de benodigde energie voor 1 laadstation op te slaan :o
Leuke en nuttige berekening, maar dan maak je nog wel een aantal stevige aannames:
- Dat er nooit meer dan 8 laadlocaties zijn. Lijkt logisch het aantal locaties flink uit te breiden, dus minder MW per locatie.
- Dat er geen lokaal verkeer tussen zit (dat al lokaal thuis opgeladen is...)
- Dat het laadstation zelf geen energieaanvoer heeft gedurende de dag en dus 24h aan energie (26MW) moet opslaan.
- Dat tzt precies hetzelfde aantal auto's daar rijdt, en men dus niet bijvoorbeeld lange afstanden relatief meer per (auto)trein gaan afleggen. (Dankzij klimaatverandering komt de Mediterranee onze kant op, dus moeten we nog wel daarheen rijden?)
etc...
Eerlijk gezegd schrik ik wel als ik bedenk dat een verbrandingsmotor minder efficient is en hoeveel energie mijn verplaatsingen daadwerkelijk kosten...
Dit is misschien nog wel het mooiste inzicht. Zo veel energie is nodig en dan zijn verbrandingsmoter nog 3x erger.
Dan ga je er wel heel makkelijk vanuit dat:
- Het aantal laadlocaties gemakkelijk uit te breiden is: Als ik kijk naar de A7 in Frankrijk tussen het knooppunt met de A46 en het knooppunt met de A9 zijn er 7 VZP's met een brandstofstation, waarvan er 2 alleen voor de noordelijke richting zijn, maar prima dan delen we het door 2, dan heb je nog steeds 15MW per aansluiting nodig.... en zelfs als je alle tussenliggende VZP's welke nu nog niet voorzien zijn van een brandstofstation gaat voorzien van snelladers, dan heb je grofweg nog 5-7MW per aansluiting nodig. Dan red je niet met aansluiting van 3-fase 230V en 350A, dan krijg je gelijk een 10kV aansluiting (of zoals in Frankrijk mogelijk rechtstreeks op het 63kV);
- Ik denk dat lokaal verkeer voornamelijk de N7 zal nemene en niet de A7. Het aandeel lokaal verkeer zal zeker in de zomer de A7 mijden. Dat doe ik met de A58 op een drukke stranddag ook, dan neem ik de N289;
- Ik moedig je aan om eens de definitie van kWh te bekijken en dan om te rekenen naar actuele vermogens;
- In hoever denk je dat een modal-shift naar de trein realistisch is? Als de politiek echt vol op elektrisch inzet (en dat doen ze), komt ze misschien wel goed uit dat de auto's haast niet te betalen zijn voor Jan-Modaal. Dan hoeven ze niet te vertellen dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat Jan elke jaar ver weg gaat (wat vliegen is ook uit de boze), maar dat het in de toekomst de bedoeling is dat Jan op de camping om de hoek staat, terwijl madame de directrice naar Bali vliegt. Dit laatste is een beetje cynisch, maar als ik om mij heen kijk, krijg ik sterk het gevoel dat we langzaam (20-30 jaar) deze kant op bewegen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » do 18 aug 2022, 20:32

^^ Waarmee je dus in de situatie van voor de oorlog terecht komt. Wat is het volgende? Terug naar de tijden waar jan zich kapot werkt voor een hongerloon en een paar rijke zakken die hun geld nooit meer opkrijgen?

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » do 18 aug 2022, 22:04

Chris schreef: do 04 aug 2022, 21:52 Hier een accudegradatietest met een wat oudere Volkswagen e-Up. 87% van de capaciteit nog over. (..)
Ik heb wat achterstanden in auto lectuur weggewerkt :woop: en ik kwam in de Autoweek een degradatietest van een Tesla Model 3 tegen. 2019, 136 duizend kilometer gereden. 89 procent batterijcapaciteit over, celvoltage: Min: 4,17V ~3,00V | Max: 4,18V ~ 3,04V. 89 procent, klinkt mij toch wel als wat veel na slechts drie jaar.. en misschien wel wat meer kilometers dan normaal.. dat dan wel. Enfin, de expert vond het niet verkeerd en de eigenaar ook niet.

Maar toch, als je dan de capaciteit in harde cijfers leest: Van beschikbare 74,3 kWh naar 66,24 kWh.. zijn dat toch wel weer een paar kilometers per lading die je nooit meer terugkrijgt..

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4114
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Elektrische auto's

Bericht door paolie » ma 22 aug 2022, 11:36

Ds79m schreef: do 11 aug 2022, 11:52 Dat we na 2035 geen keuze hebben, is alleen een papieren argument. In de praktijk is dat toch onhaalbaar. In Nederland heel misschien, maar in Bulgarije of het Franse platteland ofzo ligt dat natuurlijk anders. Die datum wordt vanzelf een paar decennia opgerekt, en dan kom je op een punt dat het zo ver vooruitkijken wordt, dat heel andere ontwikkelingen kunnen hebben plaatsgevonden. Dat betekent niet dat de overheid niets hoeft te stimuleren, maar als consument is er weinig reden om erop te anticiperen.
Een gang naar de rechter om dit soort beloftes af te dwingen is tegenwoordig snel gemaakt. En als er tegen die tijd onvoldoende aanbod is van elektrische auto's, of onvoldoende capaciteit op het elektriciteitsnetwerk, dan zou een volledige stop in de verkoop van auto's, vergelijkbaar met de stikstofbouwstop nu, zomaar eens een uitkomst kunnen zijn. Of daar ook maar iemand bij gebaat zou zijn laat ik hierbij even buiten beschouwing.
Dat 99,zoveel procent van de ritten geen problemen geeft is mooi, maar uren lang wachten op reis naar de vakantie maakt emotioneel natuurlijk wat meer indruk dan een beetje file. Door het Rhônedal gaan op een drukke reisdag meer dan 100.000 auto’s, wat een enorme uitdaging gaat worden om zodra die moeten laden met een acceptabele wachttijd te laten passeren.
Bierviltje: de huidige aires kennen een capaciteit van ongeveer 16 pompen per tankstation voor personenauto's. Tanktijd per auto: 4 minuten. Stel dat elektrische auto's tzt ongeveer 2 keer moeten laden tov 1 keer tanken en dat de laadtijd per auto ongeveer 20 minuten bedraagt, dan zijn er 10 keer zoveel laadpunten nodig dan het huidige aantal tankpunten. Dus per aire ongeveer 160 snelladers bij volledige vervanging wagenpark.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Kaaiman » ma 22 aug 2022, 19:48

Inductieladers in het wegdek van autosnelwegen. Al rijdend wordt je auto (iets) bijgetankt.

Over de kosten zal ik het even niet hebben. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » vr 02 sep 2022, 19:21

Parkeerbeleid rondom EV's ontspoort weer:
Hoge raad beslist: laadpaalkleven is niet illegaal

Laadpaalkleven is niet langer strafbaar. Als de stekker in de auto zit en er is parkeergeld betaald, kan de eigenaar geen boete meer krijgen voor illegaal parkeren. Dit heeft de Hoge Raad vrijdag bepaald in een zaak die door een Rotterdammer was aangespannen.
AD.nl, 2-9-2022

Alleen van de argumentatie van de automobilist begrijp ik geen snars :s

Ik vind het overigens stuitend, zo niet schrijnend dat we dit in NL maar niet fatsoenlijk geregeld krijgen :nooo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » vr 02 sep 2022, 19:39

Parkeergeld heeft toch - normaal gezien toch - een afgebakende tijdsduur?

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeff » vr 02 sep 2022, 21:28

Km357 schreef: vr 02 sep 2022, 19:39 Parkeergeld heeft toch - normaal gezien toch - een afgebakende tijdsduur?
zat plekken in de grotere steden van België waar ik meerdere dagen kan staan, zonder een max. tarief te hebben.
Hetzelfde geld voor straatparkeren in Rotterdam

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » vr 02 sep 2022, 22:43

Laadtarief per minuut invoeren. Gemeenten moeten een dergelijke 'eis' opnemen in hun vergunningverlening voor de laadpunten zodat de energieaanbieder (de pasjes provider) daar wel in mee moet gaan.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische auto's

Bericht door Vahalis » za 03 sep 2022, 22:38

Wouter N14 schreef: vr 02 sep 2022, 19:21
Alleen van de argumentatie van de automobilist begrijp ik geen snars :s

Hij probeert met als argument dat hij niet (meer) stond te laden onder de boete uit te komen. Hij zegt eigenlijk dat hij een bon voor kleven had moeten krijgen.

De rechter veegt het van tafel. Ik betwijfel of je de uitspraak zo kan lezen dat je onbeperkt kan kleven. Ik betwijfel het. Maar het oordeel laat ik aan de echte deskundigen.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... d=Parkeren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » zo 04 sep 2022, 8:37

Durashift schreef: vr 02 sep 2022, 22:43 Laadtarief per minuut invoeren. Gemeenten moeten een dergelijke 'eis' opnemen in hun vergunningverlening voor de laadpunten zodat de energieaanbieder (de pasjes provider) daar wel in mee moet gaan.
Parkeertarief voor elke minuut waarin niet met het maximaal mogelijke vermogen geladen wordt. Eerste 5 minuten ofzo gratis, eerste uur 4€, daarna 50€/uur, kwestie van een bedrag dat ook figuren die zich een Tesla kunnen veroorloven achter de oren doet krabben.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Elektrische auto's

Bericht door boe! » zo 04 sep 2022, 8:47

Ik lees het zo: er geldt betaald parkeren. De bezitter van de auto geeft aan dat hij niet wilde parkeren, maar wilde opladen en dat hij daarom geen parkeergeld verschuldigd is. Een handhaver heeft een boete opgelegd omdat er geen parkeergeld was betaald. De rechter oordeelt dat de verkeersboete terecht is opgelegd omdat het niet uitmaakt wat de intentie van de autobezitter was. Op het moment dat de handhaver langs kwam werd er niet opgeladen en was er dus sprake van parkeren zonder dat parkeergeld was voldaan.

De meeste parkeerplaatsen in mijn gemeente zijn aangeduid als parkeerplaats voor 'het opladen van elektrische auto's'. Dus als een (elektrische) auto niet wordt opgeladen, mag deze naar mijn mening daar überhaupt niet staan.
Durashift schreef: vr 02 sep 2022, 22:43 Laadtarief per minuut invoeren. Gemeenten moeten een dergelijke 'eis' opnemen in hun vergunningverlening voor de laadpunten zodat de energieaanbieder (de pasjes provider) daar wel in mee moet gaan.
Daar heb ik ook wel eens aan zitten denken. De meeste auto's kunnen een prima voorspelling doen over hoe lang het oplaadproces in beslag neemt en vaak is dat ook nog eens op een app te volgen. Als autobezitter weet je dan prima wanneer je je auto weer van de oplaadplek moet afhalen en is er eigenlijk geen excuus om te laat te zijn. Geef de autobezitter na het opladen nog even de tijd om zijn auto weg te halen en daarna gaat een boetetarief in.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » zo 04 sep 2022, 17:56

En die ophaalplicht geldt ook 's nachts dan?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 07 sep 2022, 17:03

Het valt mij in Frankrijk op dat je nog steeds maar weinig elektrische auto's ziet. In de steden zie je nog wel wat Renault Zoe en onderweg sporadisch een Tesla. Alle snelladers die ik langs de snelweg zag waren leeg.

Wat ik wel meermaals gezien heb is dit karretje, een Citroën Ami. Maar dit is eigenlijk een categorie brommer.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Elektrische auto's

Bericht door Hajo » di 13 sep 2022, 19:20

^^ Wat een afschuwelijk ding! :neenee:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » di 13 sep 2022, 19:59

^^ Jammer genoeg ook de toekomst die ons opgedrongen wordt. Saaie, lelijke eenheidsworst zonder identiteit.

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » wo 14 sep 2022, 7:33

Hoe kun je die Ami nu eenheidsworst noemen :rofl2: Er is één andere auto die er op lijkt en dat is zijn Opel zusje.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Matthijs » wo 14 sep 2022, 9:31

duikgek89 schreef: zo 04 sep 2022, 8:37
Durashift schreef: vr 02 sep 2022, 22:43 Laadtarief per minuut invoeren. Gemeenten moeten een dergelijke 'eis' opnemen in hun vergunningverlening voor de laadpunten zodat de energieaanbieder (de pasjes provider) daar wel in mee moet gaan.
Parkeertarief voor elke minuut waarin niet met het maximaal mogelijke vermogen geladen wordt. Eerste 5 minuten ofzo gratis, eerste uur 4€, daarna 50€/uur, kwestie van een bedrag dat ook figuren die zich een Tesla kunnen veroorloven achter de oren doet krabben.
Zoiets lijkt me inderdaad het beste (ik heb zelf ook een EV).
Ik heb ook weleens gezien dat ze me bij een volle accu direct wilden beboeten, maar dat is ook niet reeel. Als ik de accu tot X% vol laat lopen, ga ik 'm niet te vroeg ophalen. Ik wacht eerst tot-ie vol is en dan ga ik zodra ik even tijd heb de auto weghalen, maar is dus altijd tussen de 0 en 60 minuten later... Een bepaalde marge moet er dus wel zijn.

Alleen een tarief per minuut als de auto niet laadt lijkt me trouwnes niet voldoende: ik kan valsspelen door de auto langzamer te laten laden. Beter om gewoon sowieso een tarief per minuut te doen, vanaf het begin (en dan misschien een wat lager kWh-tarief).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » wo 14 sep 2022, 18:52

^^ Of je zou moeten kijken of met vol vermogen geladen wordt. Camera om type auto te detecteren en database met maximale laadvermogens eraan knopen.

Enerzijds, als je ergens een afspraak hebt kun je niet onmiddelijk alles laten vallen en naar je auto sprinten. Anderzijds moet je wel zo snel mogelijk de laadpaal vrij maken.
Meetings langer dan een uur geven vaak wel even een pauze mogelijkheid.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » vr 16 sep 2022, 1:54

Chris schreef: wo 07 sep 2022, 17:03 Het valt mij in Frankrijk op dat je nog steeds maar weinig elektrische auto's ziet. (..)

Wat ik wel meermaals gezien heb is dit karretje, een Citroën Ami. Maar dit is eigenlijk een categorie brommer.
(..)
ANWB had de Opel versie laatst (weer) in een brommobielen special. Zij lieten ook de beperkingen aan het rijden ermee tussen steden onderling zien ( :C9: beperking)

Of ze de reis uit A'dam zat waren of op zoek waren naar een illustratief beeld bij de tekst.. maar er werd over de N44 gereden, het laatste stuk naar de ANWB toe.. :(

https://www.youtube.com/watch?v=9oES72F_QMo

Minuut 15:10 en verder.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Matthijs » vr 16 sep 2022, 8:31

duikgek89 schreef: wo 14 sep 2022, 18:52 ^^ Of je zou moeten kijken of met vol vermogen geladen wordt. Camera om type auto te detecteren en database met maximale laadvermogens eraan knopen.
Nee, je moet niet verplichten met vol vermogen te laden. Er zijn praktische en technische redenen dat dat niet altijd wenselijk of mogelijk is.
Een minuut/uurtarief waardoor je met lager vermogen laadt, maar dan wel wat extra betaalt voor het bezet houden van de paal, lijkt me wel redelijk.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » vr 16 sep 2022, 8:59

^^ Dan doe je dat maar ergens anders. Als jij een slecht ontworpen hok koopt (want dat is technisch gewoon het verhaal) en uit behoud daarvan langzaam wilt laden, waarom zou een ander daar op een hotspot op moeten wachten?

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Matthijs » vr 16 sep 2022, 11:04

Ik heb het niet over extreem langzaam laden.

Ook de beste/nieuwste EV's laden niet van 0-100% batterijcapaciteit op dezelfde maximale snelheid. Ze beginnen lager, bereiken dan de max, en eindigen weer lager. Het is niet te doen dit allemaal automatisch in te schatten.

En als je bijvoorbeeld komt voor een afspraak van 2 uur en intussen je EV oplaadt, is het handiger je auto 2 uur steady te laten laden dan eerst 1,5u onnodig snel en daarna 0,5u niks doen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » vr 16 sep 2022, 17:29

Matthijs schreef: vr 16 sep 2022, 11:04Ook de beste/nieuwste EV's laden niet van 0-100% batterijcapaciteit op dezelfde maximale snelheid.
Ik beweer nergens dat maximaal vermogen betekend over de hele curve het maximaal vasthouden wat je op het gunstigste punt kunt halen. Dat dat niet kan is zo triviaal, dat snapt toch iedereen? Ik ging er vanuit dat dat zo vanzelfsprekend was, dat het wel duidelijk was wat ik bedoelde.

Het laden van een batterij is een karakteristiek die al decennialang bekend is. De specifieke curve voor een bepaald model lijkt me prima te karakteriseren; als dat niet al gedaan is (vermoedelijk wel). Daaruit kun je volgens mij best halen wat wanneer mogelijk is en dan kun je het criterium instellen op 90% daarvan o.i.d. om wat variatie op te vangen. Misschien is temperatuur nog een onafhankelijke variabele, maar hier moeten een vonkentrekker en een software-code-klopper toch chocola van kunnen maken...

En als je bijvoorbeeld komt voor een afspraak van 2 uur en intussen je EV oplaadt, is het handiger je auto 2 uur steady te laten laden dan eerst 1,5u onnodig snel en daarna 0,5u niks doen.
Ja en als de meeting 4u duurt dan is het makkelijker om het over 4u uit te smeren. Voor jou als jij je stekker erin douwt tenminste.
De volgende die moet maar naar de kl*t* lopen of?? En hoe vind jij het als iemand anders dat doet en je je auto voor je meeting een eind verderop aan moet gaan sluiten? Zeker met die idiote laadtijden en beperkte actieradius zul je moeten laden om terug op kantoor, thuis of bij je volgende afspraak te komen...

Precies om een stukje meeting af te kunnen ronden o.i.d. stelde ik voor om het eerste uur nadat met maximaal mogelijke laadcurve je batterij volgeladen is, goedkoop te houden. Of misschien beter: nadat je batterij vol had kunnen zijn als je met minstens 90% van de maximaal mogelijke laadcurve had geladen. Maar dan moet er nog wat meer software geklopt worden...

Heb je meer dan dat nodig om je auto weg te zetten dan dok je gewoon 50€/uur of als dat niet genoeg is voor de gemiddelde arrogante EV egoïst mag het ook 100€/uur zijn. Want op dat moment ben je gewoon die laadpaal nodeloos voor anderen aan het blokkeren.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door mavas » wo 21 sep 2022, 12:53

Omdat de kolencentrales nu voluit draaien, wil het kabinet dat alle zakelijke lease-auto's vanaf 2025 elektrisch zijn:
https://fd.nl/politiek/1452384/kabinet- ... ncentrales
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door captain007 » wo 21 sep 2022, 13:53

^^ De grote bedrijven met leaseauto's hebben daar eigenlijk allang op voorgesorteerd. Bij ons is het zelfs nu al zo dat alle nieuwe leasecontracten die worden afgesloten enkel nog EV only zijn, zonder uitzonderingen.

Plaats reactie