Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » wo 21 sep 2022, 14:07

In eerdere plannen was het de bedoeling in 2030 11,5 GW aan windenergie op zee te hebben, nu is dat al opgerekt naar 21 GW en zijn er plannen om naar 40 GW te gaan (en de ambitie is om in 2050 het volledige energieverbruik uit offshore wind te kunnen halen).
Uiteraard is wind nooit 100% aanwezig, maar zo tegen 2025 kan het best eens zijn dat windenergie op veel momenten de prijs van stroom gaat bepalen.
Om je een beeld te vormen: de normale vraag in Nederland piekt zo rond 6 GW waar het aanbod windenergie rond 4 GW piekt. Dus veel extra is er niet meer nodig. De prijs wordt bepaald door de duurste productieeenheid en als er 1 W aan dure energie uit gas nodig is dan bepaalt dat de prijs.

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Elektrische auto's

Bericht door JB81 » wo 21 sep 2022, 15:40

captain007 schreef: wo 21 sep 2022, 13:53 ^^ De grote bedrijven met leaseauto's hebben daar eigenlijk allang op voorgesorteerd. Bij ons is het zelfs nu al zo dat alle nieuwe leasecontracten die worden afgesloten enkel nog EV only zijn, zonder uitzonderingen.
Bij ons is het financieel wel aantrekkelijker gemaakt, maar nog geen verplichting.

Ik heb nu ook nog de mazzel dat ik een 8% bijtelling auto kon overnemen. Met de huidige tarieven (16% tot 35.000 cataloguswaarde, daarboven 22%) was dezelfde auto een stuk duurder geworden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 21 sep 2022, 15:43

Met tarieven die richting € 1 per kWh gaan kan het toch nooit meer uit om elektrisch te rijden?

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Elektrische auto's

Bericht door JB81 » wo 21 sep 2022, 15:52

Geen idee, toen ik nog tankte deed ik dat binnen de bebouwde kom bij de goedkopere pomp om mijn werkgever nog een beetje tegemoet te komen. Op laadpalen staat geen tarief dus ik plug in waar en wanneer het uitkomt. Wel zo min mogelijk bij de snellader, want die is sowieso een stuk duurder.

Ik denk dat de laadpaalboeren langlopende contracten hebben. Las laatst ergens dat zelfs de snelladers nog bij lange na niet op 1 euro per kWh zitten.
En dan nog. Ik haal volgens mij ongeveer 6,5 km per kWh. 13 kilometer op een liter benzine van 2 euro is dan ongeveer hetzelfde.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rein » wo 21 sep 2022, 16:09

JB81 schreef: wo 21 sep 2022, 15:52Op laadpalen staat geen tarief dus ik plug in waar en wanneer het uitkomt. Wel zo min mogelijk bij de snellader, want die is sowieso een stuk duurder.
Zou daar niet eens een keer regelgeving voor moeten komen opdat de transparantie groter wordt en er een 'juistere' marktprijs bereikt kan worden? Ik heb een beetje het beeld dat er tal van bedrijven in de duurzame hoek zeer grof hun zakken vullen en dat niemand hen ook maar iets in de wind legt. Want ja, 'duurzaam is goed hè!'.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Elektrische auto's

Bericht door mvalkenburg » wo 21 sep 2022, 16:34

JB81 schreef: wo 21 sep 2022, 15:52 Ik denk dat de laadpaalboeren langlopende contracten hebben. Las laatst ergens dat zelfs de snelladers nog bij lange na niet op 1 euro per kWh zitten.
Fastned zit volgens hun website actueel op € 0,83 per kWh. Is de vraag wat die per 1 oktober gaan doen.
En dan nog. Ik haal volgens mij ongeveer 6,5 km per kWh. 13 kilometer op een liter benzine van 2 euro is dan ongeveer hetzelfde.
Ik haal op 1 liter diesel van 2 euro ongeveer 23 km. Dus in plaats van die MRB-boete zou ik een zuinigheidslintje moeten krijgen voor het milieu.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » wo 21 sep 2022, 20:16

Rein schreef: wo 21 sep 2022, 16:09
Zou daar niet eens een keer regelgeving voor moeten komen opdat de transparantie groter wordt en er een 'juistere' marktprijs bereikt kan worden?
Het begint beter te worden. Nee, op de laadpaal zelf is het tarief normaal niet te vinden, maar in apps wel.

En sommige palen hebben een lang contract. Zo heeft Vattenfall twee contracten lopen met palen voor € 0,2398/ kWh en zelfs € 0,1962/kWh

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 21 sep 2022, 22:05

De vraag is hoe lang zulke contracten vol te houden zijn, en of dat ze opengebroken gaan worden.

Ik heb ook nog nooit eerder per 1 oktober een tariefswijziging gehad bij Essent. Het was altijd 1 januari en 1 juli.

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » wo 21 sep 2022, 22:27

Ik heb ook het idee dat de kortlopende, variabele contracten deels zo duur zijn om de langlopende, vaste prijs, contracten te compenseren bij de energieleveranciers. Want die hebben natuurlijk niet daadwerkelijk stroom en gas in voorraad genomen voor 2024. Die dachten tzt wel een voordelig leveringscontractje 'op de markt' op te halen voor die klantengroep. Dat gaat nu niet meer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Elektrische auto's

Bericht door boe! » do 22 sep 2022, 10:34

^^ Klopt. Daarnaast hebben de energiebedrijven in de afgelopen periode contracten afgesloten tegen die extreem hoge handelsprijzen voor gas en die hoge prijzen worden nu doorberekend in de variabele tarieven voor consumenten. Nu de handelsprijzen omlaag gaan verwacht ik dat de variabele tarieven eigenlijk niet meer verder omhoog gaan (even los van de plannen van de regering).

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Matthijs » do 22 sep 2022, 11:03

Chris schreef: wo 21 sep 2022, 15:43 Met tarieven die richting € 1 per kWh gaan kan het toch nooit meer uit om elektrisch te rijden?
Dit is toch ook een beetje een tijdelijk probleem. Een EV verbruikt gewoon minder energie per km dan een benzinemotor dus uiteindelijk zul je wel weer goedkoper uit zijn. Die EV gaat nog wel wat jaren mee en de prijzen zullen zich op een gegeven moment weer meer normaliseren.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » do 22 sep 2022, 11:29

^^ Normaliseren? Zeker, maar op welk niveau is allerminst duidelijk of te voorzien nu.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Elektrische auto's

Bericht door mvalkenburg » do 22 sep 2022, 11:50

Naast de stroomkosten moeten ook de aanschafprijzen van die EV's "normaliseren", lees "halveren", voordat het voor de niet-leaserijder enigszins wordt als tweedehands.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 26 sep 2022, 13:28

Ik zag zaterdag op de A12 bij Woerden een Seres 3 rijden. Een Chinese elektrische SUV. Hij is kennelijk in december 2020 op de markt gekomen. Er zijn er schijnbaar 18 van op kenteken gezet.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door mavas » di 04 okt 2022, 11:07

'Bij het produceren van een electrische auto wordt 40% meer CO2 uitgestoten dan bij een benzineauto.
Pas na 200.000 km staat de balans op nul, mits je puur op groene stroom rijdt.'
https://indepen.nl/elektrische-auto-sto ... %ef%bf%bc/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » di 04 okt 2022, 12:04

Ik denk niet dat je de klimaateconomie of -religie nog zo ver krijgt dat ze een "mogelijke" foute beslissing gaan erkennen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » di 04 okt 2022, 12:14

mavas schreef: di 04 okt 2022, 11:07 'Bij het produceren van een electrische auto wordt 40% meer CO2 uitgestoten dan bij een benzineauto.
Pas na 200.000 km staat de balans op nul, mits je puur op groene stroom rijdt.'
https://indepen.nl/elektrische-auto-sto ... %ef%bf%bc/
Haha. Slecht lezen maakt slechte journalistiek. Deze claim uit dat artikel klopt gewoon niet. Dat staat niet in het artikel waar ze naar linken.
The most pure comparison made the Swedish Volvo, which builds exactly the same car with a petrol engine and an electrically driven engine at one production location. The 'break even' moment has only arrived after 200,000 kilometers
Want In de studie van Volvo staat:
Their findings take into account the entire lifecycle carbon footprint of each and include mining of raw materials, production processes, fuelling it, and then driving the vehicle for 124,000 miles (200,000 km) before final disposal.
Daar hebben we de 200.000 km, maar dat is niet het break-even point, dat is hoe lang ze getest hebben.

Het gaat namelijk verder:
When using the average global energy supply, a Volvo C40 Recharge will need to cover 68,300 miles (109,918 km) before it breaks even with the ICE XC40
Dat is wat minder dan 200.000 km.
En het artikel gaat verder:
Running the C40 on the EU28 electricity scenario doubles the overall reduction in emissions to 30 percent and reduces the breakeven point to 48,000 miles (77,248 km).
Dus in Europa goed 77.000 km.
En het artikel gaat verder:
And if you’re able to charge your C40 on renewable energy alone, the carbon footprint of the EV is half that of the ICE, breaking even in just over 30,000 miles (48,280 km).
Dus weer een stukje FUD van een website met een agenda. En uiteraard trapt iedereen met een knee-jerk reactie tegen EV's er met open ogen in.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: Elektrische auto's

Bericht door rene154 » di 04 okt 2022, 12:26

Km357 schreef: di 04 okt 2022, 12:04 Ik denk niet dat je de klimaateconomie of -religie nog zo ver krijgt dat ze een "mogelijke" foute beslissing gaan erkennen.
Ik twijfelde of ik zou reageren op je bericht aangezien je zo overtuigt lijkt van je eigen gelijk. Wellicht aan dovemansoren gericht, reageer ik toch:

Ik denk dat veel mensen die zich bezig houden met klimaateffecten, zich zeker bewust zijn van de effecten van ons consumptiegedrag (en dus ook welke uitstoot gepaard gaat met het produceren van een elektrische auto).

Probleem alleen is dat een echte oplossing voor het verminderen van klimaatverandering heel pijnlijke gevolgen heeft in de rijke landen, namelijk een forse verandering van onze levensstijl. Het is dan makkelijker om te roepen dat klimaatverandering een hoax is.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Matthijs » di 04 okt 2022, 12:32

Inderdaad, want hoezo "foute beslissing"? Als ik goed lees is de conclusie nog steeds dat elektrische auto's dus uiteindelijk minder CO2 uitstoten.

Bovendien is het een beetje een oneerlijke vergelijking: je vergelijkt een ICE-systeem dat qua efficiency ver is doorontwikkeld, met een BEV-systeem dat relatief veel nieuwer is en nog meer ruimte voor optimalisatie heeft. Dus misschien is het omslagpunt ca 80000-110000 km, over 5 jaar 50.000 km en over 10 jaar 0..

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » di 04 okt 2022, 15:15

rene154 schreef: di 04 okt 2022, 12:26
Km357 schreef: di 04 okt 2022, 12:04 Ik denk niet dat je de klimaateconomie of -religie nog zo ver krijgt dat ze een "mogelijke" foute beslissing gaan erkennen.
Ik twijfelde of ik zou reageren op je bericht aangezien je zo overtuigt lijkt van je eigen gelijk. Wellicht aan dovemansoren gericht, reageer ik toch:

Ik denk dat veel mensen die zich bezig houden met klimaateffecten, zich zeker bewust zijn van de effecten van ons consumptiegedrag (en dus ook welke uitstoot gepaard gaat met het produceren van een elektrische auto).

Probleem alleen is dat een echte oplossing voor het verminderen van klimaatverandering heel pijnlijke gevolgen heeft in de rijke landen, namelijk een forse verandering van onze levensstijl. Het is dan makkelijker om te roepen dat klimaatverandering een hoax is.
Klimaatsverandering is een feit, dat ga je me niet horen ontkennen, mij gaat het om de klimaateconomie en klimaatreligie. Dat is een heel ander probleem.


EDIT:
Een studie van Volvo die 100% elektrisch wil worden is net alsof je VW/Audi hun eigen dieselschandaal zou laten onderzoeken, uiteraard komt er een goed nieuwsverslag uit. Om dan te zeggen dat het de kritische mensen zijn die er "zonder nadenken inlopen" vind ik toch een gewaagde uitspraak.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » di 04 okt 2022, 17:37

Maar laten we wel wezen: een onderzoek van Volvo wordt door dat artikel als waar aangehaald (want er wordt geen enkele kanttekening bij gezet, het wordt zelfs de "most pure comparison" genoemd), maar het wordt volstrekt verkeerd gequote en er worden volstrekt verkeerde conclusies uit getrokken.
Dan kun je wel zeggen dat het onderzoek van Volvo biased is, maar de grootste bias is wat indepen.nl er van maakt.
Als je dat onderzoek van Volvo wil aanvallen, ga je gang (en met "je" mag je ook "indepen.nl" lezen), maar ga niet een onderzoek volstrekt verkeerd weergeven en die verkeerde weergave als waarheid presenteren. Dat is pas echt misleidend.

En ook dat onderzoek van BMW waar "40% meer CO2" uitkomt richt zich alleen op de bouw van het voertuig, niet op de complete life-cycle.

Dus ja. Ben kritisch. Lees dat soort artikelen en zet er vraagtekens bij, dat is ook het enige wat ik gedaan heb, je hoeft alleen maar dat onderzoek van Volvo te lezen om te zien wat voor onzin indepen.nl neerpent. Plemp niet zomaar weer een incorrect artikeltje neer als je een geenstijl-achtige kop leest. Ik heb verder ook geen onderzoek gedaan dus ik baseer me ook alleen maar op onderzoeken die anderen gedaan hebben. Maar ik wil die onderzoeken dan wel correct weergeven en niet de shit verspreiden die indepen.nl doet.

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » za 08 okt 2022, 21:06

Het spiegelglas van Tesla's zijn populair op de markt van het dievengilde. :s
(..)Zo'n vijftien Tesla's die geparkeerd stonden in de Cremerbuurt in Amsterdam-West hebben sinds vanochtend geen buitenspiegels meer. Dieven haalden de spiegels vakkundig uit de behuizing, zegt AT5.

Volgens de omroep bleef slechts een enkele Tesla in de wijk gespaard. Een autoherstelbedrijf zegt tegen de lokale omroep dat de diefstallen de laatste jaren vaker voorkomen, vooral in Amsterdam. Vaak zijn veel auto's tegelijk het slachtoffer. (..)
https://nos.nl/artikel/2447546-dieven-s ... damse-wijk

Wat maakt dit zo aantrekkelijk om te jatten? Zit er een camera in het glas dan, ofzo?

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » zo 09 okt 2022, 14:38

Er zit iig geen camera in.

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » za 22 okt 2022, 22:35

Rein schreef: wo 21 sep 2022, 16:09
JB81 schreef: wo 21 sep 2022, 15:52Op laadpalen staat geen tarief dus ik plug in waar en wanneer het uitkomt. Wel zo min mogelijk bij de snellader, want die is sowieso een stuk duurder.
Zou daar niet eens een keer regelgeving voor moeten komen opdat de transparantie groter wordt en er een 'juistere' marktprijs bereikt kan worden? (..)
De Europese commissie én het Europees Parlement is daar mee bezig. Of je d'r blij van wordt?
(..)Er moeten niet alleen laadstations voor EV’s komen op elke 60 kilometer van het hoofdwegennet, zoals de Europese Commissie had voorgesteld, die laadpunten moeten ook nog eens uiterlijk eind 2025 een output hebben van minimaal 600 kW en minstens één laadpunt met een output van minstens 300 kW, dubbel zoveel als de Brusselse voorstellen.

Ook wil het EP dat er elke 100 kilometer een vulstation voor waterstof komt terwijl de Commissie nog uitging van 150 kilometer. Dat zou ook al in 2028 gerealiseerd moeten zijn, drie jaar eerder dan de oorspronkelijke voorstellen. Verder moeten de 27 lidstaten uiterlijk in 2024 hun plannen bekendmaken hoe ze aan de vastgestelde nationale minimumeisen voor laadinfrastructuur denken te voldoen. (..)
(..)Dat heeft het EP besloten tijdens de behandeling van de Commissie-voorstellen voor de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR). (..) De laadpunten moeten, wat het EP betreft, de prijs per kWh of per kg vermelden ‘en die prijzen moeten betaalbaar en vergelijkbaar zijn.’
Tja.. wát is betaalbaar en voor welk land is dat dan?

.. en het ging al niet zo lekker, in de ogen van een EP lid. :lol:
(..)De Duitse rapporteur voor de AFIR Ismail Ertug: "Op dit moment hebben we 377 duizend laadstations in de EU maar dat is maar de helft van wat er bereikt had kunnen zijn als de EU-landen zich aan hun beloften hadden gehouden. We hebben vijf of zes jaar verloren. We moeten deze decarbonisatie flessenhals aanpassen en snel de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen uitrollen om de Green Deal te redden.(..)
Maar goed, als het EP zijn zin krijgt en de Europese Commissie én de Europese Raad het voorstel aanneemt, dan is het wél direct een verordening. Dus directe werking van een EU regel. Het is geen implementerende richtlijn voor de lidstaten.
(..)Ertug wijst er verder nog op dat de voorstellen zijn gegoten in de vorm van een Regulering. Zo’n Europese wetgeving wordt direct na finale goedkeuring van kracht in de hele EU, in tegenstelling tot een richtlijn die eerst in nationale wetgeving moet worden omgezet. (..)
Bron: https://automotive-online.nl/management ... verder-aan

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door mavas » di 25 okt 2022, 10:05

Nu.nl meldt dat electrisch rijden gemiddeld genomen per kilometer duurder is geworden dan rijden op een benzinemotor:
https://www.nu.nl/auto/6231865/kosten-v ... n-uit.html

Ik vraag me af of deze trend blijvend is, of dat dit tijdelijk is.
Met eigen zonnepanelen en thuisaccu kun je natuurlijk veel besparen. Dan moet je die wel hebben natuurlijk, en nergens anders opladen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door mavas » vr 28 okt 2022, 11:16

Het verbaast me dat dit nieuws hier nog niet gedeeld is, want het raakt iedereen:
https://nos.nl/artikel/2450039-vanaf-20 ... -uitstoten

Nieuwe auto's mogen geen CO2 meer uitstoten vanaf 2035. Dat betekent dus volgens mij alleen volledig electrische auto's, of waterstof lijkt me.
Naar mijn mening is dat onhaalbaar als je kijkt hoe het nu met de verkopen gaat en de prijs.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elektrische auto's

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 okt 2022, 11:49

^^ Nee, het houdt ook de optie open voor brandstofauto's met CO2-neutrale biobrandstoffen. Daar zal nog wel wat ontwikkeling in zitten, maar die ontwikkeling is wel gaande. De Formule 1 gaat vanaf 2026 bijvoorbeeld over naar 100% biobrandstoffen. De ontwikkeling zal hiervoor voor een groot deel ook aan de brandstofzijde zitten.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische auto's

Bericht door Vahalis » vr 28 okt 2022, 14:22

mavas schreef: vr 28 okt 2022, 11:16 Naar mijn mening is dat onhaalbaar als je kijkt hoe het nu met de verkopen gaat en de prijs.
Toch is Volkswagen van plan om vanaf 2033 in Europa alleen EV’s te produceren. Mijn conclusie is dan dat ze niet verwachten daarna nog serieuze aantallen brandstofauto’s te verkopen in Europa.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-10-26/
Laatst gewijzigd door Vahalis op vr 28 okt 2022, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Elektrische auto's

Bericht door boe! » vr 28 okt 2022, 15:12

Audi gaf deze week aan vanaf 2025 alleen nog maar elektrische auto's te produceren. Andere merken zullen wel volgen en dan is 2035 echt niet onrealistisch.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeff » vr 28 okt 2022, 15:24

boe! schreef: vr 28 okt 2022, 15:12 Audi gaf deze week aan vanaf 2025 alleen nog maar elektrische auto's te produceren. Andere merken zullen wel volgen en dan is 2035 echt niet onrealistisch.
Die uitspraak ga ik nog wel met een scheepslading zout nemen. Audi werkt ook samen met andere onderdelen binnen VAG aan een gepauzeerde ontwikkeling uit WO2: Synthetische brandstof

De leiding van dit project ligt bij Porsche. Als er 1 VAG onderdeel is dat stelselmatig zaken van Porsche overneemt, is het Audi wel.

Plaats reactie