[N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door Egbert » do 22 sep 2022, 9:05

Zo druk is dat stuk van de N279 ook weer niet.

En je maakt het veiliger want mensen moeten langzamer rijden, maar tegelijkertijd leg je twee nieuwe oversteken voor voetgangers en fietsers aan.
Die bij de Vlosbergweg heb ik nog niet gezien, maar bij de Tureluurweg is er een verkeerseiland neergelegd. Gewoon pats boem midden op een 80-km weg. Dat gaat ook wel voor ongevallen zorgen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door harry » do 22 sep 2022, 12:47

Egbert schreef: do 22 sep 2022, 9:05 bij de Tureluurweg is er een verkeerseiland neergelegd. Gewoon pats boem midden op een 80-km weg. Dat gaat ook wel voor ongevallen zorgen.
Waarom? Als inhalen daar verboden is, is een vluchtheuvel alleen maar veiliger voor het oversteken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door Steyn_E » do 22 sep 2022, 14:11

^^
Hangt vooral van de boogstralen van de uitbuiging af. Een eiland lijkt me prima (hoeft men maar 1 rijstrook per keer over te steken); een te scherpe uitbuiging is natuurlijk niet veilig. Op een doorgaande weg als dit hoor je daar gewoon op de cruise control langsaf te kunnen rijden.

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door Egbert » do 22 sep 2022, 15:39

Ik vond het inderdaad maar een krappe bedoening. Dat is natuurlijk ook "veilig" omdat je dan langzamer moet rijden, maar dan moet je wel weten dat het ding eraan komt.

Om je een indruk te geven van wat blijkbaar normaal is op een 80-km weg:
https://www.google.nl/maps/@51.3541974, ... 384!8i8192

Je ziet het andere asfalt aan de rechter kant? Dat lag er na de eerste ombouw dus niet.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door Hajo » vr 23 sep 2022, 8:23

De oplossing is m.i. simpel: :J37: met onderbord: "vluchtheuvel"

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door Snelwegfreak » vr 23 sep 2022, 8:47

Ja joh, laten we nog meer onzinborden plaatsen. Misschien kunnen we eens stoppen met onzinbeleid als het aankomt op dit soort veel te krappe middengeleiders.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door Hajo » vr 23 sep 2022, 9:56

^^ Daar is niets mis mee zolang zo'n, al dan niet krappe middengeleider op een plek ligt waar je dat niet zo gauw zou verwachten. Dat hoeft natuurlijk niet bij elke middengeleider. Ben het met je eens dat veel middengeleiders overbodig zijn.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door Wouter N14 » vr 23 sep 2022, 10:28

Egbert schreef: do 22 sep 2022, 15:39Om je een indruk te geven van wat blijkbaar normaal is op een 80-km weg:
https://www.google.nl/maps/@51.3541974, ... 384!8i8192
Gelukkig geldt er een adviessnelheid van 60 :heygrr:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door Steyn_E » vr 23 sep 2022, 13:38

Hmm, ik had meer zoiets in gedachten: https://goo.gl/maps/3EwnFxr8qjX4dJ6F8
Dat lijkt me beter passen op een doorgaande weg. Meer heb je niet nodig voor een fietsoversteek.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door kees » di 25 okt 2022, 23:44

Vandaag op bd.nl:
https://www.bd.nl/uden-veghel-e-o/lekke ... ~ae1b54fc/

Strekking van het verhaal:
het hele plan begint weer bij 0.
Na de gemeenteraadsverkiezingen zijn de wethouders weer veranderd, de betrokken gedeputeerde is weggepromoveerd naar Den Haag en wordt dus ook vervangen.
Alle betrokken gemeenten willen wat anders, waarbij alleen Gemert-Bakel inzet op 2x2 en geen tussentijdse lapoplossingen wil.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door mavas » wo 26 okt 2022, 8:08

Ongelofelijk. Hadden ze nu maar doorgepakt, dan was de aanpassing al begonnen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door Steyn_E » wo 26 okt 2022, 15:45

^^
Dan heb je het neem ik aan over het oorspronkelijke plan (ruit om Eindhoven)? Het huidige plan (zonder A58-N279 verbinding) is nooit voorbij de RvS gekomen, door de vertraging vanwege het niet uitvoeren van het oorspronkelijke plan zou het op stikstof ook wel gestrand zijn. Maar het voldeed gewoon niet; nieuwere berekeningen laten zien dat 2x2 door Veghel ook vast komt te staan vanwege de korte tussen afstand tussen de kruisingen. Ik kan me daarom niet voorstellen dat het plan ongewijzigd opnieuw de molen in gaat.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door mavas » wo 26 okt 2022, 16:01

Ik bedoel het plan van 2x2 gelijkvloers bij Veghel, en 2x1 ongelijkvloers tot aan Asten. Ik dacht altijd dat die plannen definitief waren (want de ontwerptekeningen waren er).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door Kaaiman » wo 26 okt 2022, 16:19

Je moet gewoon een totaalvisie voor de hele corridor hebben, maar dan nog kun je het in stukjes knippen of onderdelen uitstellen.

De omlegging Dierdonk en de omlegging Veghel/Zijtaart waren altijd al controversieel. Maar aansluitingen ongelijkvloers maken had best topprioriteit mogen krijgen. Ook als die tweede rijbaan nog even op zich zou laten wachten, dan reserveer je daar gewoon alvast de ruimte voor.

Nu kunnen ze zo langzamerhand de derde keer de hele proceduremolen in, terwijl je met een aanpak in delen misschien óók een veelvoud aan procedures zou hebben gehad, maar per stuk niet zo omvangrijk. En dan waren anno 2022 de eerste ongelijkvloerse aansluitingen reeds gerealiseerd geweest.

Klinkt altijd leuk, zo'n integrale aanpak, maar als het draagvlak al jaren broos is en met elke politieke wind meewaait, dan kun je maar beter opknippen in kleinere deelprojecten. Ook om te voorkomen dat bij de rechter om een wissewasje het hele project gevloerd wordt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door Steyn_E » wo 26 okt 2022, 17:51

mavas schreef: wo 26 okt 2022, 16:01 Ik bedoel het plan van 2x2 gelijkvloers bij Veghel, en 2x1 ongelijkvloers tot aan Asten. Ik dacht altijd dat die plannen definitief waren (want de ontwerptekeningen waren er).
Nee, de procedures liepen nog. Die zijn gestrand op slechte verkeerstellingen en een te laag geschat groeiscenario voor 2030. Nieuwe berekeningen op basis van nieuwe tellingen hebben uitgewezen dat de verkeersdruk nu al hoger is dan waar men in de eerdere ramingen vanuit ging. Daarnaast wil men dat er een scenario voor 2040 berekend wordt (2030 is inmiddels erg dichtbij gekomen). Het PIP is niet goedgekeurd in ieder geval.

Edit:
^^
Het opknippen in deeltrajecten was nu ook onderzocht door de Provincie maar daar was blijkbaar ook geen overeenstemming over te bereiken. Vreemd want discussie over de noodzaak van ongelijkvloerse aansluitingen op de plaats van rotondes/kruisingen is er nooit geweest. Tuurlijk, de file voor Veghel wordt er niet korter van maar minder gelijkvloerse kruisingen is hoe dan ook veiligheidswinst.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door Autostrada » wo 24 mei 2023, 20:11

Afgelopen week voor het eerst over de N279 gereden; een aardig stukje ook, te weten van Roggel tot aan de A2.
De eerste kilometers in Limburg ben je nog aan het genieten van de mooie velden en bossen, met af en toe wat aspergevelden langs de weg.
Eenmaal in Noord-Brabant krijg je mooie lange rechte stukken (ondanks de vMax van 80 km/h en een constant doorgetrokken streep over het gehele trace in Noord-Brabant), met betonplaten waan je je toch een klein beetje in den vreemde…

Maar direct na het passeren van de A67 was het uit met de pret - wat een gigantisch vrachtwagen riool is die N279 zeg! Je zal er maar dagelijks overheen moeten rijden (of oversteken met de fiets). Typische Nederlandse waanzin dat we in het teken van de vooruitgang eindeloos ouwehoeren maar ondertussen geen stap verder komen met deze weg. Gemeentes die de boel het liefst afwaarderen naar 30 km/h zones, de provincie die de boel niet op de rit krijgt en ondertussen is het in vrachtwagen-land bekend dat dit de snelste weg is tussen A67 en A2 en dendert het verkeer vrolijk verder naar de alsmaar uitdijende bedrijventerreinen rond Veghel + woningbouw in Helmond.

Het is te hopen dat er in de tussentijd niet teveel onnodige verkeersslachtoffers vallen op deze weg; het rijdt in ieder geval niet ontspannen als je 40 minuten lang ingeklemd rijdt tussen 2 vrachtwagens zonder goed zicht op de weg en enige mogelijkheid om in te halen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door Durashift » za 12 aug 2023, 19:13

Steyn_E schreef: wo 26 okt 2022, 17:51
mavas schreef: wo 26 okt 2022, 16:01 Ik bedoel het plan van 2x2 gelijkvloers bij Veghel, en 2x1 ongelijkvloers tot aan Asten. Ik dacht altijd dat die plannen definitief waren (want de ontwerptekeningen waren er).
Nee, de procedures liepen nog. Die zijn gestrand op slechte verkeerstellingen en een te laag geschat groeiscenario voor 2030. Nieuwe berekeningen op basis van nieuwe tellingen hebben uitgewezen dat de verkeersdruk nu al hoger is dan waar men in de eerdere ramingen vanuit ging. Daarnaast wil men dat er een scenario voor 2040 berekend wordt (2030 is inmiddels erg dichtbij gekomen). Het PIP is niet goedgekeurd in ieder geval.

Edit:
^^
Het opknippen in deeltrajecten was nu ook onderzocht door de Provincie maar daar was blijkbaar ook geen overeenstemming over te bereiken. Vreemd want discussie over de noodzaak van ongelijkvloerse aansluitingen op de plaats van rotondes/kruisingen is er nooit geweest. Tuurlijk, de file voor Veghel wordt er niet korter van maar minder gelijkvloerse kruisingen is hoe dan ook veiligheidswinst.
Het chauffeursrestaurant bij Keldonk gaat sluiten. Mede vanwege de besluiteloosheid van bovenstaande plannen. Hierdoor is er geen basis voor noodzakelijke investeringen in het pand. Ik ben benieuwd wie de bieder op de onroerende en roerende zaken is. Zal dat RwS/de Provincie zijn, zodat e.e.a al in handen is voor de toekomstige plannen. :?: . of toch een investeerder die er wel wat huisvestingsmogelijkheden o.i.d. in ziet en dat ook, vergunningstechnisch, mag doen?
(..)Iedere avond staan er tussen de 20 en 30 trucks die gebruik maken van de diensten van het wegrestaurant. Die chauffeurs zullen vanaf 1 september een nieuwe pleisterplaats moeten zoeken want De Sluis gaat dicht.

Het voortbestaan van het chauffeurscafé staat al jaren op de tocht door plannen van Rijkswaterstaat. Eigenaar Ronald Cremers: ,,Jaren geleden werd er al gesproken over plannen over een verbreding van de N279 en over een viaduct met op- en afritten in plaats van het stoplicht. In die plannen past de locatie van het café niet, maar die plannen werden nooit concreet. Het was echter wel aanleiding om geen groot onderhoud meer te doen of te investeren in het pand, want de dagen waren geteld’’.

Bij de jarenlange onzekerheid over het voortbestaan van het wegrestaurant kwam de corona pandemie, en later de uitdaging van de enorm gestegen energieprijzen. ,,Probeer dit pand maar eens warm te stoken, dat gaat niet en isoleren betekent investeren en dat doe je niet zonder toekomst perspectief’’ aldus Ronald.

Uiteindelijk telde Cremers zijn knopen. ,,We kregen een voorstel, en ik kan met mijn 50 jaar nog ander werk vinden. Daarmee komt er een einde aan het restaurant waar ik straks bijna 19 jaar lang met hart en ziel aan gewerkt heb. Dat is jammer, maar sluiten is nu de enige logische beslissing’’ aldus Cremers.(..)
https://bigtruck.nl/nieuws/wegrestauran ... gaat-dicht

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door Steyn_E » za 12 aug 2023, 19:54

Ik denk de provincie; de (meeste?) overige panden ter hoogte van Boerdonk die in de weg staan voor de (vertraagde) plannen zijn al opgekocht en momenteel antikraak-bewoond. Lijkt me dat men hier hetzelfde doet.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door kees » vr 16 feb 2024, 13:29

Is het komkommertijd? Of heeft het Brabants Dagblad een personeelsoverschot?
Enfin, de regionale krant vond het nodig om weer eens aandacht te besteden aan het 2x2-gedeelte van de N279 tussen de A2 en de A50.
De conclusie: ja, er wordt over het geheel harder gereden. Maar ja, de weg is al ingericht op een mogelijke verhoging naar 100. Omdat er relatief weinig ongelukken gebeuren, wordt er weinig gecontroleerd op snelheid en. De provincie vanuit oogpunt van veiligheid geen reden om de politie te bewegen er meer te controleren.
https://www.bd.nl/bernheze/wie-rijdt-er ... ~a62d3391/

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door sven_engelen » vr 16 feb 2024, 14:16

Oftewel: De provincie en de politie weten dat de weg op 100 is ingericht en men er ook 100 rijdt, het aantal ongelukken laag blijft en daardoor is er geen reden om ook meer te controleren. Op zich prima, ik bedoel als er niet gecontroleerd wordt op 80 omdat die weg er niet voor 80 gemaakt is dan is dat m.i. geen reden om te controleren maar hoeveel zou het kosten om de 80 bordjes gewoon te verwijderen? Want de N279 is gewoon een autoweg dus 100-borden zijn er niet nodig.
Svenlo

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door Via » vr 16 feb 2024, 14:53

^^
Het is meer dan wat bordjes verwijderen, daar zit het geld niet in. Er zal ook stikstofruimte gevonden moeten worden en onderzocht, dus dan snap ik de huidige gedoogconstructie voorlopig wel.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door sven_engelen » vr 16 feb 2024, 18:01

^^ Tuurlijk, theoretisch verandert er veel. Praktisch niet zo veel :duck:
Svenlo

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door Steyn_E » zo 18 feb 2024, 0:23

^^
Dat lijkt mij ook; zou mij niks verbazen als de V85 al heel, heel dicht bij de 100 ligt.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door nielske1990 » zo 18 feb 2024, 9:03

^^ Zou mij wel verbazen, want daar zit het vrachtverkeer ook bij en dat heeft al een aardig aandeel in het totale verkeer. En er zijn gek genoeg ook veel weggebruikers die zich wel aan die 80 km/h kunnen houden...
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door boe! » zo 18 feb 2024, 9:55

En toch gaat Steyn naar de volgende ronde. De V85 ligt rond de 98 km/u met uitschieters naar 94 en 103 km/u. Die 103 km/u is in de afdaling van de brug over het Maximakanaal richting 's-Hertogenbosch.

Afbeelding

Bron: https://dataportaal.brabant.nl/Thema/Mo ... d43cd5301f

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door kees » zo 18 feb 2024, 14:13

Zijn dit echte kilometers?
Het verbaast me wel dat het gemiddelde zo ver boven de max. snelheid ligt.
Daarnaast is het snelheidsverschil tussen Jumbo-NCB-laan tussen de ene kant en de andere kant wel absurd groot. Waren daar wegwerkzaamheden?

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door sven_engelen » zo 18 feb 2024, 14:40

Van de NCB Laan naar de Jumbo liggen twee rijstroken. Andersom ligt er maar eentje dus er staat meer file richting Helmond dan richting 's-Hertogenbosch. Wat mij méér opvalt is dat het stuk tussen Heusden en Asten ook een aardige gemiddelde overschrijding kent. Nou weet ik dat dat stuk kaarsrecht is en vrij saai (als ik de cruise control niet aan heb betrap ik mezelf er ook op te hard rijden) maar dat men gemiddeld 93 rijdt op dat stuk... dat had ik niet verwacht.
Svenlo

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door Chris » zo 18 feb 2024, 15:36

kees schreef: zo 18 feb 2024, 14:13 Het verbaast me wel dat het gemiddelde zo ver boven de max. snelheid ligt.
sven_engelen schreef: zo 18 feb 2024, 14:40 maar dat men gemiddeld 93 rijdt op dat stuk... dat had ik niet verwacht.
De waarde die gegeven wordt is de V85. Dat is niet een gemiddelde, maar de snelheid die 85% van het verkeer niet overschrijdt. Het is niet ongebruikelijk dat dit iets boven de maximumsnelheid ligt. Hoe ongeloofwaardiger de maximumsnelheid, hoe meer de V85 er boven ligt, tenzij er trajectcontrole is.

Op autosnelwegen was bij het 130 experiment in free-flow omstandigheden de V85 van licht verkeer iets van 127 km/h en nadat het verhoogd werd van 120 naar 130 werd dit 129 km/h of iets in die ordegrootte.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door kees » zo 18 feb 2024, 17:10

Dank voor de uitleg van V85. Dan klinkt voor mij weer wat realistischer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [N279] Roermond - Helmond - Den Bosch

Bericht door nederland24 » di 20 feb 2024, 20:55

nielske1990 schreef: zo 18 feb 2024, 9:03 ^^ Zou mij wel verbazen, want daar zit het vrachtverkeer ook bij en dat heeft al een aardig aandeel in het totale verkeer. En er zijn gek genoeg ook veel weggebruikers die zich wel aan die 80 km/h kunnen houden...
Ik weet niet of dat bij deze metingen ook is gedaan, maar je kan bij zulke metingen in veel gevallen onderscheid maken in voertuigtypen.

Plaats reactie