Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Chrysa » do 22 sep 2022, 23:00

Zondag om 09:00 vertrekken mijn vader en ik naar Argeles. Omdat de hele rit in 1 dag rijden een dikke 12 uur is via dure tolwegen hebben we besloten om het in 2 dagen te rijden.

We hebben een hotelletje geboekt bij Clermont-Ferrand, wat net over het midden ligt. Het plan is om daar heen te rijden via Charleroi, Reims, Troyes, Auxerre en Moulins. Volgens Google maps 10,5 uur rijden en volledig tolvrij.

Afbeelding

Op zich lijkt me dit een prima route. Toch enkele vraagjes:
Is het het waard om hier de A26 te pakken of is binnendoor een prima gratis alternatief? Wij zijn niet het soort mensen die denken "Ach, die 10 euro op een vakantie maakt ook niet uit." zoals ik op dit forum soms hoor, maar als het alternatief echt bar slecht is vol vrachtwagens die je niet kan inhalen heb ik er ook geen zin in. Ook voor de rest van het binnendoorstuk geldt dat.

Zijn er onderweg nog leuke wegen die we mee kunnen pakken zonder heel veel extra tijd kwijt te zijn?

Voor dag 2 leek het me leuk om via de Gorges du Tarn te rijden, dat beviel mij vorig jaar erg goed en voor mijn pa is het onbekend terrein.
Afbeelding

Verder gewoon de A75 af en dan via de oude N9 naar Perpignan. Volgens mij kan dat prima, maar als ik hier ook iets over het hoofd zie hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Km357 » vr 23 sep 2022, 7:17

De stukken waar je de meest frustratie door vrachtwagens zal tegenkomen is op de N2 (alhoewel zondag natuurlijk kalmer is) en de oude N9 (waar je op maandag passeert), voor de rest is het een route waarvan je weet dat je er wel geraakt. Ik zou niet geheel naar Paris afbuigen maar de middelste variant nemen. Gewoon even fraaier dan de buitenwijken van Paris die op zich niet bijster veel te bieden hebben.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Pino » vr 23 sep 2022, 8:19

Chrysa schreef: do 22 sep 2022, 23:00 Is het het waard om hier de A26 te pakken of is binnendoor een prima gratis alternatief?
De route nationale parallel aan de A26 Chalons-Troyes is kaarsrecht en je komt nauwelijks bebouwing tegen. Ex-N44 Reims-Chalons is ook prima. Misschien heb je wat minder zin is Chalons zelf. Dan zou je A4-oprit La Veuve kunnen pakken en de A26 weer verlaten bij Mont Choisy.

Ik zou me drukker maken over de N9 na Beziers.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Chris » vr 23 sep 2022, 9:57

Ik heb praktisch die gehele route wel eens gereden via de ex-RNs.

Ik vond Troyes - Auxerre het minst, vrij veel dorpen en staat vol met flitsers. Na Auxerre is het nog een lang stuk voordat je op de A77/N7 bent, maar dat is een dunner bevolkte regio.

De oude N9 van Narbonne naar Perpignan vond ik zelf best wel goed te doen, nagenoeg geen bebouwde kom.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Pino » vr 23 sep 2022, 10:10

Heb stukken van Troyes-A77 ooit gereden via Tonnerre en Vézelay. Da's hoe dan ook wel aardig landschap, je zit wat dichter tegen het Morvan-landschap aan dan op de N151. En de route zal rustiger zijn. Na Vézelay naar het zuiden over de D958 (in 1972 gedeklasseerde N-weg) en dan bij Saint Saulge kiezen of je naar Nevers gaat (lees: sneller op expresweg) of naar Moulins (korter in kilometers, maar van mindere standaard). Alles bevindt zich volgens Google Maps binnen een range van 10 minuten met de N151-route.

Vézelay is ook wel een mooi plaatsje, en ik denk dat je daar zo zou zijn rond thee-tijd. Aardige stop wellicht, voordat je begint aan de laatste ruim drie uur tot aan Clermont. Dat breekt meteen het "lastige" stuk Troyes-A77 aardig in twee.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door duikgek89 » vr 23 sep 2022, 19:55

^^ Je kunt dan evt ook een ommetje via Chablis maken.

Wat noorderlijker kun je via Epernay en Sezanne ook wat Champagnevelden bekijken als je dat leuk vind.
Ten noorden van Sezanne heb ik dat niet in de detail zelf geprobeerd omdat we daar zowat verzopen in de regen vorig jaar. Onder Sezanne hebben we ca via D453, D951, D50 wat rondgekeken. Vanaf Romilly sur Seine is de D619 weer vlot naar Troyes.

Niet dat je veel tijd hebt om in het rond te gaan hangen, maar als je tolvrij wilt rijden is die route niet veel slechter denk ik en je kunt misschien wat leuke dingen meepakken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Chris » vr 23 sep 2022, 20:16

Die route via Épernay en Sézanne heb ik ook wel eens gedaan (vanaf Reims richting Sens).

Qua landschap is dat wel een mooie route, maar deze route schiet niet erg op. Het kostte mij toen een volle dag om van Zwolle naar in de buurt van Vierzon te rijden.

De ex-N77 / ex-N44 rijdt tussen Reims en Troyes echter wel goed door. Châlons-en-Champagne is een wat grotere bebouwde kom maar die passage is redelijk goed uitgebouwd. Je moet een stuk door de stad maar dat is allemaal 2x2. Nogal een verschil met bijvoorbeeld de passage door Épernay en aangrenzende dorpen die wel echt irritant lang duurt. De ex-N77 heeft na Châlons lange rechte stukken en tot Troyes slechts een paar kleine dorpjes.

Wat ik ook wel eens heb gedaan is om de ex-N77 al helemaal vanaf Poix-Terron tot Troyes te rijden, dus al vlak na Charleville-Mézières van de A34 af en dan naar Châlons-en-Champagne. Dit is een lang stuk binnendoor, maar komt maar door 2 of 3 bebouwde kommen Het deel in de Franse Ardennen is nog vrij aardig. En het is iets korter dan via Reims. Echter dan loop je weer de meeste tolvrije 2x2 mis.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Pino » vr 23 sep 2022, 20:37

De ex-N77 is nog vrij lang de bewegwijzerde route van de A4/A26 naar Charleville geweest. Nu een stuk vergane glorie door de leegte.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Chris » vr 23 sep 2022, 21:03

In de andere richting wordt Châlons-en-Champagne ook vanaf de A34 al binnendoor verwezen (foto uit 2010)

Afbeelding
A34-33 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Km357 » vr 23 sep 2022, 21:06

^^ Dat is via de route die het magazine "Motoren & Toerisme" in 1994 als mooiste route naar het zuiden tot zich nam. Toeristisch zeker, maar structureel raak je niet boven de 65 per uur en dan moet je zelfs voor Chrysa al wat risico's willen nemen :emo:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Ds79m » vr 23 sep 2022, 21:16

^^ Nee toch? Ik kan me de D987/977 van een jaar of 10 terug herinneren als een kaarsrechte en zeer rustige route waar je veel vaart kan maken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Km357 » vr 23 sep 2022, 21:21

Ik vergis me inderdaad, de route die ik in gedachten had gaat naar Sainte Ménehould via Le Chesne en Vouziers. Brainfart, het gebeurt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Pino » vr 23 sep 2022, 21:35

Daar kan ik me des te meer bij voorstellen. Is dat ook die route waar je bij Dinant begint langs de Maas? Daar beginnen en afzakken richting Charleville, over Ste Menehould de vallei van de Marne in en dan door richting Chaumont moet mooi zijn. Dan ben je ook het bekken van Parijs uit en ga je door heuvelland.

Maar goed, dat staat nog op een lijst voor een route richting Provence; op weg naar Clermont zit je dan eerder onhandig.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Km357 » vr 23 sep 2022, 21:52

^^ Klopt, het vervelendste is nog dat ik die route in een Excel op m'n bureaublad heb staan. Ze loopt trouwens tot in St-Tropez.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Chrysa » vr 23 sep 2022, 22:12

Km357 schreef: vr 23 sep 2022, 7:17 Ik zou niet geheel naar Paris afbuigen maar de middelste variant nemen. Gewoon even fraaier dan de buitenwijken van Paris die op zich niet bijster veel te bieden hebben.
Het plan was dan ook meer de blauwe variant, omdat die wat meer 2x2 heeft dan de middelste variant. De N2 ken ik, leuke weg met veel historie erlangs, maar het vrachtverkeer heb ik ook slechte herinneringen aan inderdaad.
Pino schreef: vr 23 sep 2022, 10:10 Heb stukken van Troyes-A77 ooit gereden via Tonnerre en Vézelay. Da's hoe dan ook wel aardig landschap, je zit wat dichter tegen het Morvan-landschap aan dan op de N151. En de route zal rustiger zijn. Na Vézelay naar het zuiden over de D958 (in 1972 gedeklasseerde N-weg) en dan bij Saint Saulge kiezen of je naar Nevers gaat (lees: sneller op expresweg) of naar Moulins (korter in kilometers, maar van mindere standaard). Alles bevindt zich volgens Google Maps binnen een range van 10 minuten met de N151-route.

Vézelay is ook wel een mooi plaatsje, en ik denk dat je daar zo zou zijn rond thee-tijd. Aardige stop wellicht, voordat je begint aan de laatste ruim drie uur tot aan Clermont. Dat breekt meteen het "lastige" stuk Troyes-A77 aardig in twee.
Dat is een goeie, die neem ik zeker mee. Kost maar een paar minuten extra maar ziet er wel een stuk leuker uit.
Chris schreef: vr 23 sep 2022, 20:16 Echter dan loop je weer de meeste tolvrije 2x2 mis.
Dat laat ik dan maar even achterwege. Het is al een aardig eind dus op de gratis 2x2-stukken willen we wel wat opschieten.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Chrysa » zo 02 okt 2022, 14:21

We zijn gisteravond weer thuis gekomen.

Heen zijn we via de A34, N44 en D977 naar Troyes gereden, en daar via de D944 en D945 door de Morvan. Via nog wat onbeduidende D-wegen naar Moulins en daar de ex-N9 op. Dat beviel erg goed. D977 is een kaarsrechte weg die goed doorrijdt en de route via de Morvan waren zo uitgestorven dat je ook in je eigen tempo door de vele scherpe bochten kan sturen. Tot aan Troyes reden er ook heel veel Nederlanders, met relatief veel campers. We zijn dus duidelijk niet de enige die liever de tol mijden.

Afbeelding

Na een nachtje in het B&B-hotel in Gerzat (Met €39 goedkoper dan de tol die we anders betaald hadden.) weer door. Via de Gorges du Tarn en Millau weer de A75 op. Ook hier was het erg rustig, en de route is natuurlijk prachtig. Na de A75 en de 2x2 ring van Beziers was het onprettiger rijden, de ex-N9 naar Perpignan is erg druk en je kan op niet veel plekken inhalen.

Afbeelding

Terug hebben we ook weer de ex-N9 afgereden en bijna de hele A75 (behalve de brug bij Millau en een stuk rondom Marvejols) gereden om bij het Kyriad-hotel te slapen, op 200 meter van waar we op de heenweg sliepen. Nu hebben we wel de navigatie gevolgd naar huis, via de N7 en (ex-)N77 helemaal naar Charleville-Mezieres. Die leegte ten noorden van Châlons-en-Champagne was wel heel extreem, we zijn daar maar enkele tientallen auto's tegengekomen en qua natuur was het al net zo leeg. Erg indrukwekkend.


Na vroeger een paar keer volledig via de tolweg te zijn gereden (A2/A1/A10/A71/A9) nu een keer helemaal tolvrij heen en terug, alleen met 2 hotelovernachtingen die goedkoper waren dan de tol. Zou ik het nog een keer zo doen? Ja. De enige stukken die niet goed bevallen waren Clermont-Ferrand - Moulins en Beziers - Perpignan. De tolweg zou hier zeker een stuk prettiger rijden, maar qua tijdswinst per euro is het het ook niet echt waard en de oude RN-wegen hebben ook veel historie langs de weg die interessant zijn om te zien, terwijl de A71 zowat de saaiste weg is die ik ken.

En oh ja, elke Total ten noorden van Reims/Chalon is leeggetankt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Snelwegfreak » zo 02 okt 2022, 14:28

Mooie rit over prachtige wegen :top:
Echter vind ik het toch heel bijzonder dat je (zoals ik het interpreteer) wel stevig doorrijdt, maar wel haast panisch tol probeert te vermijden op wat goedkopere locaties verblijft. Vanwaar die keuzes?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Chrysa » zo 02 okt 2022, 14:37

Dezelfde reden waarom ik wel 3 euro voor een fles speciaalbier betaal, maar ik 3 euro voor een flesje cola op vliegvelden te duur vind. Snel door bochtjes rijden is leuk, terwijl ik de Franse tolwegen oersaai vind. en nu kan ik wat wegen intekenen op mijn "waar heb ik gereden"-kaart
Doorrijden valt wel mee hoor, 100-110 op kaarsrechte wegen zoals de D977 en 140-150 op de snelwegen, de locals reden me soms nog voorbij. Wel bij elke dorpspassage terug naar 50 uiteraard, ik hoef geen kat onder m'n auto.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Jeff » zo 02 okt 2022, 14:57

Was de kronkel bij Millau nog een beetje te doen?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Chrysa » zo 02 okt 2022, 15:08

Millau zit nog altijd vol tolmijdend doorgaand verkeer aan de kentekens daar te zien. Aan de wegen zelf is volgens mij niks veranderd, de 2x2-stukken liggen er nog.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Km357 » zo 02 okt 2022, 17:21

Snelwegfreak schreef: zo 02 okt 2022, 14:28 Mooie rit over prachtige wegen :top:
Echter vind ik het toch heel bijzonder dat je (zoals ik het interpreteer) wel stevig doorrijdt, maar wel haast panisch tol probeert te vermijden op wat goedkopere locaties verblijft. Vanwaar die keuzes?
Ik kan Chrysa wel begrijpen, je beslist gewoon waar je de emotie haalt en waar je bespaart of geld aan uit geeft, dat is liefst voor iedereen zo verschillend mogelijk.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Snelwegfreak » zo 02 okt 2022, 17:23

Het is een keuze en dat is prima.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Costablanca
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: za 02 sep 2023, 9:40

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Costablanca » za 02 sep 2023, 10:36

Ik heb vorige week eens een keer de N151 gereden tussen Auxerre en de A77. Dat is me heel goed bevallen. Op het traject tussen Troyes en Clermont Fd heb ik nu 4 variaties geprobeerd en ik moet zeggen dat dit toch wel mijn favoriet is, ondanks dat je de prijs betaalt van de N77 tussen Troyes en Auxerre. Dit blijft met afstand het vervelendste stuk.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Autostrada » ma 04 sep 2023, 5:35

^^ heb je ervaring met de D444 / D944 versus de N77? Ik ga over een paar weken naar Clamecy (of all places) en ik wil vanuit Nederland de standaard route nemen via Charleroi en Reims naar Troyes; maar vanaf dat punt twijfel ik tussen de N77 / N151 en de route via Tonnerre / Vézelay.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Chrysa » ma 04 sep 2023, 8:00

Ik heb die route gereden op de heenweg van deze trip. Standaard enkelbaans D-weg, maar weinig verkeer. Rijdt lekker door.

Costablanca
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: za 02 sep 2023, 9:40

Re: Breda - Argeles-sur-mer via Clermond-Fd

Bericht door Costablanca » wo 06 sep 2023, 12:12

Autostrada schreef: ma 04 sep 2023, 5:35 ^^ heb je ervaring met de D444 / D944 versus de N77? Ik ga over een paar weken naar Clamecy (of all places) en ik wil vanuit Nederland de standaard route nemen via Charleroi en Reims naar Troyes; maar vanaf dat punt twijfel ik tussen de N77 / N151 en de route via Tonnerre / Vézelay.
Met deze route heb ik geen ervaring. Heb wel net gezien dat volgens Google deze route afgesloten is zuid van Les Bordes-Aumont.

Plaats reactie