[N062] Westerscheldetunnel: uiterlijk 2025 tolvrij
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [N062] Westerscheldetunnel: uiterlijk 2025 tolvrij
Veerboten vormen ook een wat aparte vorm van vervoer. Lees anders dit over de EVT:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rederij_E ... rschelling
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rederij_E ... rschelling
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- verkeersader
De BBB, de SGP en de SP zouden wel eens hele hoge ogen kunnen gooien: donderdag stemt de Tweede Kamer over een voorstel om de tunneltol al in 2025 verleden tijd te laten zijn.
Bron: https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/wordt- ... NW68I3eLE4

Bron: https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/wordt- ... NW68I3eLE4
-
- 2x2 autosnelweg
Voorspelling: de coalitiepartijen stemmen tegen, motie verworpen
Niet dat er geen meerderheid is voor z.s.m. tolvrij maken, maar voor regeringspartijen weegt het kabinetsbeleid en goed op de winkel passen vaak zwaarder. Het is als oppositie makkelijk om allerlei moties in te dienen op rekening van de schatkist en de belastingbetaler.
Niet dat er geen meerderheid is voor z.s.m. tolvrij maken, maar voor regeringspartijen weegt het kabinetsbeleid en goed op de winkel passen vaak zwaarder. Het is als oppositie makkelijk om allerlei moties in te dienen op rekening van de schatkist en de belastingbetaler.
-
- verkeersader
^
Het geld kan gehaald worden uit de 'Regiodeals'. Dat zijn fondsen die bedoeld zijn om regio's te versterken.
Het zal me overigens ook niets verbazen als de coalitiepartijen tegen stemmen...
Het geld kan gehaald worden uit de 'Regiodeals'. Dat zijn fondsen die bedoeld zijn om regio's te versterken.
Het zal me overigens ook niets verbazen als de coalitiepartijen tegen stemmen...
-
- verkeersader
Waar is dit kabinet mee bezig....
De voltallige oppositie steunde het voorstel van Mahir Alkaya (SP), Chris Stoffer (SGP) en Caroline van der Plas (BBB), maar de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie stemden tegen.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/147 ... er-tolvrij

De voltallige oppositie steunde het voorstel van Mahir Alkaya (SP), Chris Stoffer (SGP) en Caroline van der Plas (BBB), maar de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie stemden tegen.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/147 ... er-tolvrij
-
- 2x2 autosnelweg

Als een motie niet mede ondertekend is door tenminste één coalitiepartij, ga er dan maar vanuit dat die wordt verworpen.
-
- expressweg
En terecht dat het verworpen is, want de dekking is waardeloos. De dekking voor deze motie wil men halen uit het potje regionale projecten. Dit potje is echter voor HEEL Nederland bedoeld en heeft grofweg een budget van 800 - 900 miljoen euro. Als men dit voorstel aanneemt, haal je gewoon 25% - 30% van het budget uit dit budget weg. Gevolg is dat je vervolgens allerlei toegezegde projecten in de andere regio's (en Zeeuws-Vlaanderen) moet gaan intrekken. Dan komen deze regio's weer in opstand en dat is naar mijn mening ook terecht. I.t.t. de Westenscheldetunnel zijn deze budgetten al toegezegd en dat is bij de Westerscheldetunnel (nog) niet gebeurd.
Overigens vind ik dat men wel zeer gemakkelijk de geldkraan aan het opendraaien is. Op deze wijze knalt het begrotingstekort door het dak heen en bestaat er een kans dat er weer zwaar bezuinigd moet gaan worden. Beter is om nu niet te veel EXTRA geld uit te gaan geven en scherpere keuzes te maken.
Overigens vind ik dat men wel zeer gemakkelijk de geldkraan aan het opendraaien is. Op deze wijze knalt het begrotingstekort door het dak heen en bestaat er een kans dat er weer zwaar bezuinigd moet gaan worden. Beter is om nu niet te veel EXTRA geld uit te gaan geven en scherpere keuzes te maken.
-
- 2x3 autosnelweg
Ik ben het er inhoudelijk niet mee oneens, maar als de dekking niet goed is, dan is wellicht het totale budget ook wat aan de lage kant. De Westerscheldetunnel tolvrij maken is niet goedkoop, maar het kost uiteindelijk ook maar 0,4 ritjes per Nederlander per jaar tot aan 2030 om dat gedaan te krijgen. En dan reken ik de opbrengsten van het vrachtverkeer en de kosten van de inning nog niet mee.Rogier schreef: ↑vr 08 jul 2022, 7:16 En terecht dat het verworpen is, want de dekking is waardeloos. De dekking voor deze motie wil men halen uit het potje regionale projecten. Dit potje is echter voor HEEL Nederland bedoeld en heeft grofweg een budget van 800 - 900 miljoen euro. Als men dit voorstel aanneemt, haal je gewoon 25% - 30% van het budget uit dit budget weg. Gevolg is dat je vervolgens allerlei toegezegde projecten in de andere regio's (en Zeeuws-Vlaanderen) moet gaan intrekken. Dan komen deze regio's weer in opstand en dat is naar mijn mening ook terecht. I.t.t. de Westenscheldetunnel zijn deze budgetten al toegezegd en dat is bij de Westerscheldetunnel (nog) niet gebeurd.
Het al dan niet eerder tolvrij maken is een klein dingetje, maar de boerenprotesten (en het nogal grote begrip daarvoor) tonen wel aan dat de geest uit de fles is in de regio. Die moeten al decennia toezien dat voorzieningen als de bibliotheek, het zwembad, het gemeentehuis, de bushalte, de basisschool, enz. steeds vaker gesloten worden of verder weg raken. Dan heb je in Middelburg dat gedoe met defensie, in de Achterhoek dreigt een goederenspoorlijn als spookbeeld, in Groningen heb je de gasproblematiek, provinciale wegen als de N9, N35, N36 of N50 blijven veredelde karrensporen waar regelmatig mensen zich te pletter rijden, over een paar jaar wordt de Zuiderzeelijn weer afgeschoten, het platteland wordt bovengemiddeld geraakt door de kilometerheffing, en dan zijn we nog niet begonnen over de boeren. Het past binnen de beeldvorming dat de regio een wingewest is, waar hooguit het hoognodige moet worden geïnvesteerd, maar wat verder vooral handig is om zaken neer te zetten als asielzoekerscentra en windmolens en alles daar tussenin wat binnen de ringweg A10 maar in de weg zou staan.
Een tolvrije Westerscheldetunnel is maar een heel klein puntje in dit geheel. Maar dat die er niet komt, en zodra de plannen voor een nieuwe kerncentrale concreter worden, de vermoedelijke locatie op steenworp afstand van de tunneluitgang in Borssele het kabinet wel geschikt zal lijken, leidt natuurlijk wel tot onvermijdelijk cynisme richting de politiek.
Dat is een wat algemenere discussie. En op zich is op de pof leven niet goed. Maar met de huidige inflatie kan je uiteindelijk maar beter het geld besteden nu het nog waarde heeft. Zodra de inflatie verdwijnt of de rente omhoog gaat, is Italië failliet. Dus of we lenen gratis of we brengen het te zijner tijd wel terug in een kruiwagen naar de leners.Overigens vind ik dat men wel zeer gemakkelijk de geldkraan aan het opendraaien is. Op deze wijze knalt het begrotingstekort door het dak heen en bestaat er een kans dat er weer zwaar bezuinigd moet gaan worden. Beter is om nu niet te veel EXTRA geld uit te gaan geven en scherpere keuzes te maken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- expressweg
Mee eens dat het platteland (veel) te weinig aandacht krijgt van Den Haag m.b.t. voorzieningen enz. Echter dit vraagt om een meer algemener beleid, dan het tolvrij maken van de Westenscheldetunnel.
-
- 2x3 autosnelweg
Hihi. En ja hoor.
Vandaag in zuidelijke richting door de Westerschelde tunnel gereden. Ik kies de rijstrook voor cards. Voor mij twee Duitse dames die probeerden een biljet van 5 euro in de sleuf voor de creditcard te proppen.
Ik heb maar even, in het Duits, uitgelegd dat dat niet gaat. Naar wat heen en weer vond de passagiere zowaar een Visa creditcard. En hoppa.
Inmiddels in Breskens, waar het kermis is. In Knokke getankt voor € 1,74 / liter E10. Kijk, daar word ik nou vrolijk van.

Vandaag in zuidelijke richting door de Westerschelde tunnel gereden. Ik kies de rijstrook voor cards. Voor mij twee Duitse dames die probeerden een biljet van 5 euro in de sleuf voor de creditcard te proppen.

Ik heb maar even, in het Duits, uitgelegd dat dat niet gaat. Naar wat heen en weer vond de passagiere zowaar een Visa creditcard. En hoppa.

Inmiddels in Breskens, waar het kermis is. In Knokke getankt voor € 1,74 / liter E10. Kijk, daar word ik nou vrolijk van.

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- autoweg
Biljettenbetaalautomaten zie je in Dld volgens mij heel regelmatig. Hier in NL zie ik ze inmiddels ook af en toe, onder meer de Hornbach heeft zo’n ding bij een zelfscankassa. En ik heb het laatst ook ergens bij een tankstation gezien. Staat er geen sticker met iets van een betaalpas boven de invoersleuf? Dan zou ik me de verwarring best voor kunnen stellen.
-
- 2x3 autosnelweg
Een vergissing is natuurlijk zo gemaakt, maar als je goed oplet heb je voldoende keus en kan het bijna niet fout gaan. Er worden duidelijk twee rijstroken aangegeven voor contante betalingen. Met een pictogram van een ventje dat uit het tolhuisje leunt en het woord "kassa". In Duits is dat "Kasse". Dus...
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x3 autosnelweg
Zojuist is een motie van de SGP aangenomen de tunnel uiterlijk in 2025 tolvrij te maken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- verkeersader
Geweldig nieuws. ^
Het geldt overigens alleen voor personenauto's en motoren.
Inmiddels staat het item op Omroep Zeeland: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/149 ... nenvervoer
Het geldt overigens alleen voor personenauto's en motoren.
Inmiddels staat het item op Omroep Zeeland: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/149 ... nenvervoer
-
- autoweg

Zij spreekt nu Kees van der Staaij streng toe en spreekt haar ongenoegen uit.

-
- 2x2 autosnelweg
Goed nieuws voor Zeeuws Vlaanderen en Zeeland in het algemeen.
Benieuwd of het gebruik hiermee ook omhoog zal gaan en wat dit doet met de leefbaarheid in Zeeuws Vlaanderen en het verkeer op de wegen van en naar de tunnel.
Benieuwd of het gebruik hiermee ook omhoog zal gaan en wat dit doet met de leefbaarheid in Zeeuws Vlaanderen en het verkeer op de wegen van en naar de tunnel.
-
- 2x5 autosnelweg
Aangezien je voor Brugge en de noordwestkust van Frankrijk dan een filevrij en gratis tunnel ter beschikking hebt, is het wel te verwachten dat het verkeer redelijk toe zal nemen.
Via Antwerpen is namelijk of in de file staan, of betalen (Liefkenshoektunnel en in de toekomst de Scheldetunnel)
Via Antwerpen is namelijk of in de file staan, of betalen (Liefkenshoektunnel en in de toekomst de Scheldetunnel)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Moderator
Ben wel benieuwd hoe het achter de schermen is gegaan want de gedeputeerde is ook SGP. Daar zit misschien een reden waarom de BBB-motie eerder niet/minder werd gesteund?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x3 autosnelweg
De tunnel ligt nogal westelijk binnen Nederland, de N62 slingert nogal en de aansluitende wegen in België kennen nog verkeerslichten en zijn niet bepaald direct te noemen. Ik verwacht dat het transitverkeer nog wel mee gaat vallen.mavas schreef: ↑vr 23 sep 2022, 10:18 Aangezien je voor Brugge en de noordwestkust van Frankrijk dan een filevrij en gratis tunnel ter beschikking hebt, is het wel te verwachten dat het verkeer redelijk toe zal nemen.
-
- 2x3 autosnelweg

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 2x2 autosnelweg
Ik denk niet dat iemand iets tegen een tolvrije tunnel had. Bij dit soort moties gaat het vooral om dekking. De indieners van een motie moet daarvoor zelf een voorstel doen. En die dekking was voor de andere partijen destijds niet acceptabel.Wouter N14 schreef: ↑vr 23 sep 2022, 10:25 Ben wel benieuwd hoe het achter de schermen is gegaan want de gedeputeerde is ook SGP. Daar zit misschien een reden waarom de BBB-motie eerder niet/minder werd gesteund?
Bij dat het nu wel is gelukt zal het vast geholpen hebben dat er verkiezingen aankomen en de drie confessionele partijen liever zelf met de eer willen strijken dan de populistische concurrent BBB iets te gunnen.
-
- Moderator
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2022D37140
Wel bijzonder dat de motie met 150 stemmen voor is aangenomen. Er was geen partij die tegen stemde.
Wel bijzonder dat de motie met 150 stemmen voor is aangenomen. Er was geen partij die tegen stemde.
-
- expressweg
Goede zaak. Tolwegen vind ik in een land als Nederland waar autobezit reeds zwaar word belast niet kunnen.
Er is echter ook een punt waar sommigen hier beetje voor vrezen: dat Zeeuws-Vlaanderen juist harder gaat krimpen hierdoor, vooral door het verder uitkleden van voorzieningen en bedrijven die naar "de overkant" zouden verhuizen.
Er is echter ook een punt waar sommigen hier beetje voor vrezen: dat Zeeuws-Vlaanderen juist harder gaat krimpen hierdoor, vooral door het verder uitkleden van voorzieningen en bedrijven die naar "de overkant" zouden verhuizen.
-
- 2x2 autosnelweg
Ter vergelijking de motie Van der Plas-Alkaya van eerder dit jaar:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2022D30160
Dekking van de motie Alkaya-Van der Plas:
Daarnaast is een belangrijk verschil dat de aangenomen motie alleen sprake is van opheffing van de tol voor personenauto's en motoren.
Het is overigens nog denkbaar dat provincie en rijk het niet eens worden wat een 'redelijke bijdrage' inhoudt.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2022D30160
Dekking van de motie Alkaya-Van der Plas:
Dekking van de deze week aangenomen motie:de dekking hiervoor bijvoorbeeld te zoeken in de beschikbare middelen voor nieuwe Regio Deals, of door het inzetten van een deel van de hoger dan verwachte btw-opbrengsten, of door het inzetten van een deel van de verwachte hogere gasbaten, dan wel een alternatieve dekking te vinden tijdens de augustusbesluitvorming
Deze is een stuk concreter. En ik denk dat de bereidheid om dekking te zoeken vanuit het Nationaal Groeifonds groter is nu de afgelopen maanden is gebleken dat de oplossing van het stikstofprobleem meer tijd vraagt, waardoor nieuwe infrastructurele projecten voorlopig moeilijk van de grond zullen komen.dekking voor afschaffing van de tol onder meer te zoeken in het Nationaal Groeifonds en met behulp van een redelijke bijdrage van de provincie Zeeland en daarover in overleg met deze mooie provincie te treden
Daarnaast is een belangrijk verschil dat de aangenomen motie alleen sprake is van opheffing van de tol voor personenauto's en motoren.
Het is overigens nog denkbaar dat provincie en rijk het niet eens worden wat een 'redelijke bijdrage' inhoudt.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- expressweg
De provincie betaald nu voor ongeveer 10 tot 12 tolvrije dagen per jaar. Als Den Haag die gelden accepteert als bijdrage, is de deal heel snel rond
-
- 2x2 autosnelweg
De kamer gaat in principe niet over de besteding van het Nationaal Groeifonds. Aanvragen dienen te worden beoordeeld door een commissie:
https://www.nationaalgroeifonds.nl/over-de-commissie
Oftewel misschien een formaliteit maar ook hier dient nog een procedure doorlopen te worden.
https://www.nationaalgroeifonds.nl/over-de-commissie
Oftewel misschien een formaliteit maar ook hier dient nog een procedure doorlopen te worden.
-
- 2x5 autosnelweg
Maar past het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel wel binnen de doelstellingen van het Nationaal Groeifonds?
https://www.nationaalgroeifonds.nl/over ... -en-themas
Kortom het Nationaal Groeifonds kan niet gebruikt worden voor dit doel en daarmee is de motie op de voorgestelde wijze niet uitvoerbaar.
Het Nationaal Groeifonds is gestart met 3 terreinen. Infrastructuur was een terrein waarop voorstellen zijn ingediend. Dit waren infrastructurele projecten in brede zin. Bijvoorbeeld waterinfrastructuur, spoor, digitale infrastructuur en energie-infrastructuur. Begin 2022 is bij de totstandkoming van het regeerakkoord afgesproken om deze pijler uit het Nationaal Groeifonds te halen.

Kortom het Nationaal Groeifonds kan niet gebruikt worden voor dit doel en daarmee is de motie op de voorgestelde wijze niet uitvoerbaar.
-
- 2x2 autosnelweg
De dekkingswijze kan ook verklaren waarom er unanieme steun was voor de motie. De kosten hebben zo geen gevolgen voor de rijksbegroting. Oftewel een gratis cadeau voor de Kamer. En partijen waarvoor tolvrij maken geen prioriteiten heeft kunnen zich verenigen met hun stem vóór doordat het aan de provincie en het groeifonds is om dit te regelen en af te tikken c.q. het gegeven paard in de bek te kijken.
-
- 2x5 autosnelweg
Is er op geen enkele wijze kans dat stikstof een probleem kan zijn?Schelpenpaadje schreef: ↑vr 23 sep 2022, 11:59 En ik denk dat de bereidheid om dekking te zoeken vanuit het Nationaal Groeifonds groter is nu de afgelopen maanden is gebleken dat de oplossing van het stikstofprobleem meer tijd vraagt, waardoor nieuwe infrastructurele projecten voorlopig moeilijk van de grond zullen komen.
Hoeven er geen toetsen of rapporten gemaakt te worden waarin wordt aangetoond dat de toename van verkeer geen negatieve gevolgen heeft voor de Natura 2000-gebieden?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland