[E] Andalucía / Andalusië

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Vinny » vr 18 mar 2022, 22:13

Ja grappig. In het Nederlands worden dat 'hoekpunten' genoemd. Ik maakte onlangs de fout door dat in een Engelstalig e-mailtje 'corner points' te noemen :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Chris » do 21 apr 2022, 14:07

Het kan kennelijk oplopen tot R7. R = ramal (aftakking / spur).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Chris » ma 25 apr 2022, 19:40

De Alto de Velefique. Wellicht wel één van de beste afdalingen in heel Spanje. Het ligt in de Sierra de los Filabres in de provincie Almería. De weg AL-3102 daalt hier over korte afstand bijna 1 kilometer af.

De locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=37. ... 54/-2.4117

1. De pashoogte. Op de achtergrond de Tética de Bacares van de eerdere foto's.
Afbeelding
Alto de Velefique 01 by European Roads, on Flickr

2. :nuts:
Afbeelding
Alto de Velefique 03 by European Roads, on Flickr

3. Daar kan je dus met de auto bovenop komen.
Afbeelding
Alto de Velefique 04 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
Alto de Velefique 09 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
Alto de Velefique 11 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
Alto de Velefique 14 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Chris » wo 27 apr 2022, 16:26

In de woestijn! Fort Bravo is een filmlocatie voor western films.

Afbeelding
Fort Bravo Texas Hollywood 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Fort Bravo Texas Hollywood 02 by European Roads, on Flickr

Calar Alto op de achtergrond.
Afbeelding
Fort Bravo Texas Hollywood 03 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Hajo » wo 27 apr 2022, 18:19

Chris schreef: wo 27 apr 2022, 16:26 In de woestijn! Fort Bravo is een filmlocatie voor western films.
Het is nu meer een pretpark met Western shows en dergelijke. In dit gebied zijn vooral in de jaren 60 en 70 veel Westerns opgenomen met Clint Eastwood, Lee van Cleef, Charles Bronson, Terrence Hill etc., vaak onder regie van Sergio Leone en met muziek van Ennio Morricone. Onder andere scènes van de film "The good, the bad & the ugly" zijn hier opgenomen. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Chris » za 04 jun 2022, 16:07

Ik heb een video gemaakt van de oude N-IV door de Despeñaperros, de kloof tussen de Meseta en Andalusië. Het is van oudsher één van de belangrijkste toegangspoorten naar Andalusië.

Tussen 1984 en 2012 was deze weg dus één rijbaan van de 'snelweg' door de Despeñaperros. De oude N-IV werd toen als éénrichtingsweg ingezet, voor dalend verkeer.

Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Chris » do 22 sep 2022, 19:13

Men heeft nu besloten om een brug te bouwen voor de SE-40 over de Guadalquivir ten zuiden van Sevilla.

Dit wordt een zeer grote brug, uit de eerste verkenning blijkt dat er een brug van 3.600 meter lang en een brugdek van maar liefst 71 meter doorvaarthoogte nodig is. Dit zou het tot één van de hoogste bruggen in Europa maken die niet in een berggebied ligt. Bijvoorbeeld de Grote Beltbrug is 65 meter hoog en de Øresundbrug 57 meter. De Puente de La Pepa in Cádiz is 69 meter hoog. De brug over het Suezkanaal is 70 meter hoog.

De kosten zijn geraamd op € 458 miljoen en een opening in 2029.
Chris schreef: ma 10 mei 2021, 10:23 Het ministerie heeft de werkzaamheden voor een 'anteproyecto' (voorontwerp) gegund voor de ontbrekende schakel van de SE-40 over of onder de río Guadalquivir ten zuiden van Sevilla.

Oorspronkelijk was hier een vierbuizige boortunnel gepland. Er is in 2009 al een aanvang gemaakt met de bouw van de bouwput aan weerszijden van de rivier, maar dit is vrij snel gestaakt en ligt er sindsdien braak bij. Het project is sindsdien heroverwogen, het kan ook zijn dat men toch kiest voor een brug of misschien een tweebuizige tunnel.

Die enorme geprojecteerde verkeersgroei in de modellen die in de periode 2000-2010 gebruikt werden heeft zich vaak niet in die mate voorgedaan, waardoor het maar de vraag is of 4 buizen wel echt nodig zijn. Men kwam denk ik op 4 buizen uit omdat er geen buizen met 3 rijstroken en een vluchtstrook per richting mogelijk waren. Dus dan werd er een stukje 4x2 gepland die aansloot op delen met 2x3 rijstroken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door mavas » vr 23 sep 2022, 10:28

Toch fijn dat er nu een besluit ligt. Dit is wel een van de belangrijkste ontbrekende stukken snelweg in de regio.

Wat ik me wel afvraag, of die SE-40 niet te ver van de stad ligt om genoeg verkeer weg te trekken van de SE-30.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Hajo » vr 23 sep 2022, 10:48

Een brug? Voor bijna een half miljard euro? Lijkt mij dat je voor dat bedrag ook een tunnel kunt aanleggen.

Bovendien kun je op een brug last hebben van iets waar je in een tunnel geen last van hebt: wind, windvlagen. En die brug zou dus 71 meter hoog moeten worden. Ik meen te weten dat het juist daar flink kan waaien...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door verfmeer95 » vr 23 sep 2022, 11:01

^^ Volgens de Wegenwiki was er eerst ook een tunnel gepland, maar die zou 1,2 miljard gaan kosten.
mavas schreef: vr 23 sep 2022, 10:28 Toch fijn dat er nu een besluit ligt. Dit is wel een van de belangrijkste ontbrekende stukken snelweg in de regio.

Wat ik me wel afvraag, of die SE-40 niet te ver van de stad ligt om genoeg verkeer weg te trekken van de SE-30.
Ik heb het net even met Google Maps opgemeten: Tussen de A4 uit Madrid en de A49 richting Huesca zal de SE-40 7 km langer zijn dan de huidige route via de SE-30. De SE-30 is druk en substandaard uitgebouwd, waardoor je de tijd die die 7 km extra kost wel terugverdient.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Chris » vr 23 sep 2022, 11:13

Het oorspronkelijke plan was een 4-buizige tunnel (4x2 rijstroken). Dat was erg kostbaar en men heeft destijds niet meer dan grondwerken voor een bouwput uitgevoerd.

Het huidige plan is een brug met 2x2 rijstroken. Of dat goedkoper is dan een tunnel met 2x2 rijstroken vraag ik mij wel af, maar ze zeggen van wel. Het probleem is dat een tunnel boren of afzinken relatief hoge kosten heeft (tunnelboormachine of bouwdok).

Die grote doorvaarthoogte is denk ik ook een stukje prestige voor de haven van Sevilla, de noordelijker gelegen Puente del Centenario van de SE-30 heeft 45 meter doorvaarthoogte. Daar tussen ligt een havengebied dat echter nauwelijks verder ontwikkeld is nadat ze daar een gigantische sluis hebben aangelegd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door mavas » vr 23 sep 2022, 11:44

verfmeer95 schreef: vr 23 sep 2022, 11:01Ik heb het net even met Google Maps opgemeten: Tussen de A4 uit Madrid en de A49 richting Huesca zal de SE-40 7 km langer zijn dan de huidige route via de SE-30. De SE-30 is druk en substandaard uitgebouwd, waardoor je de tijd die die 7 km extra kost wel terugverdient.
Ja dat snap ik dat het voor doorgaand verkeer een kleine omweg is. Maar dat doorgaand verkeer zal er niet zo heel veel zijn lijkt me. Ik ga er vanuit dat hier voornamelijk regionaal verkeer rijdt.

Ik schreef dan ook niet voor niks "stad". Voor alles binnen de SE-30 gelegen lijkt het me een te grote omweg om naar de SE-40 te rijden. Binnen de SE-30 woont toch wel een groot gedeelte van de regio, waarvoor de SE-40 niet echt veel voordeel op zal leveren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Chris » vr 23 sep 2022, 15:38

Ik had het gemist in het nieuws, maar op 19 juni waren er regionale verkiezingen in Andalusië die een landslide overwinning waren voor de centrumrechtse PP. Voor het eerst hebben zij een absolute meerderheid van de stemmen gehaald.

Andalusië is een PSOE stronghold, 36 jaar lang waren zij aan de macht, tot ze in 2018 geen meerderheidsregering meer konden vormen door de opkomst van Vox. Er werd verwacht dat ze in 2022 een beter resultaat konden krijgen, maar ze verloren nog een aantal zetels, terwijl PP het veel beter deed dan verwacht en zelfs Vox niet nodig had voor een meerderheid.

Nu moet PP al hun retoriek en verkiezingsbeloftes waarmaken. Ik kom vaak nieuws tegen over PP die klaagt dat één of ander wegenproject maar niet van de grond komt. Meest prominent daarvan lijkt de A-316 / A-318 corridor (Autovía del Olivar) te zijn. Dit is de verbinding Sevilla - Jaén. Het is de enige verbinding tussen provinciehoofdsteden in Andalusië die geen directe snelwegverbinding heeft.

Een ander project waar in het verleden over gesproken werd, is de A-384 tussen Jerez de la Frontera en Antequera. Dit moet een directere verbinding vormen tussen de provincie Cádiz en de provincie Granada.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Ds79m » vr 23 sep 2022, 16:30

Chris schreef: vr 23 sep 2022, 15:38 Nu moet PP al hun retoriek en verkiezingsbeloftes waarmaken. Ik kom vaak nieuws tegen over PP die klaagt dat één of ander wegenproject maar niet van de grond komt. Meest prominent daarvan lijkt de A-316 / A-318 corridor (Autovía del Olivar) te zijn. Dit is de verbinding Sevilla - Jaén. Het is de enige verbinding tussen provinciehoofdsteden in Andalusië die geen directe snelwegverbinding heeft.
Granada-Cordoba? Jerez-Malaga? Geen idee of dat allemaal provinciehoofdsteden zijn, maar het zijn in elk geval grote steden zonder directe snelwegverbinding.

Al is het sowieso wel zo dat er in Andalusië vrij veel routes zijn die de nodige omrijkilometers vereisen, dus het is goed dat er ambitie is te investeren in snellere wegen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Willem » vr 23 sep 2022, 17:14

Hoewel deels in Castillia-La Mancha gelegen kan de A-4 naar Madrid ook wel een opknapbeurt gebruiken. Die weg is erg substandaard.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Chris » zo 25 sep 2022, 20:14

Renders van de geplande brug van de SE-40 over de río Guadalquivir ten zuiden van Sevilla.

Het persbericht sprak van 'cuatro carriles', maar blijkbaar gaat het niet om 4 rijstroken in totaal, maar 4 rijstroken per richting. Dat valt ook samen met het oorspronkelijke tunnelplan (4x2 rijstroken).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Snelwegfreak » zo 25 sep 2022, 20:15

Vier rijstroken maar geen vluchtstrook op de brug: hmm. Weet niet of dat zo verstandig is.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Sondermaut » zo 25 sep 2022, 20:29

Dat is wel weer een hoge tuibrug in de buurt van die stad. Eerdere high-rise projecten in Sevilla hebben wel eens tot conflicten met de UNESCO geleid.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door captain007 » ma 26 sep 2022, 14:33

^^ Voordeel is wel dat dit een stuk verder van het centrum ligt. Je zit volgens mij al zowat buiten de stad zelf.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Chris » ma 26 sep 2022, 14:37

De brug komt hier, je ziet nog de nooit voltooide bouwputten voor de eerder geplande tunnel: https://www.google.com/maps/@37.30834,- ... a=!3m1!1e3

Dat is dus wel 9 - 10 kilometer buiten het centrum en ook wel riant buiten de stad Sevilla.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Chris » za 01 okt 2022, 15:26

Ik heb nog een setje foto's gevonden van de oude N-340 ten noorden van Almería. Dit voert naast de A-92 door de Tabernaswoestijn. Een bijzonder stukje Europa, bijna nergens is het zo woestijnachtig als hier. Je waant je zo in de Sahara of Arizona.

Afbeelding
Antigua N-340 Tabernas 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Antigua N-340 Tabernas 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Antigua N-340 Tabernas 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Antigua N-340 Tabernas 07 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Chris » za 15 okt 2022, 14:39

De A-1051 bij Roquetas de Mar is een 10 kilometer lange autovía die een aantal badplaatsen bypasst. De route voert door de zee van plastic, het primaire tuinbouwgebied van Europa. Een groot deel van ons fruit komt hier vandaan.

1. Begin van de autovía.
Afbeelding
A-1051 Roquetas de Mar 19 by European Roads, on Flickr

2. Kilometer 9.
Afbeelding
A-1051 Roquetas de Mar 20 by European Roads, on Flickr

3. De zee van plastic.
Afbeelding
A-1051 Roquetas de Mar 22 by European Roads, on Flickr

4. El Parador de las Hortichuelas. Ja dat past niet op één regel...
Afbeelding
A-1051 Roquetas de Mar 27 by European Roads, on Flickr

5. A-1051R1. R1 staat voor 'ramal 1' (zijtak 1). Deze worden in de regel niet bewegwijzerd op deze manier.
Afbeelding
A-1051 Roquetas de Mar 29 by European Roads, on Flickr

6. Einde op de N-340a (oude N-340).
Afbeelding
A-1051 Roquetas de Mar 32 by European Roads, on Flickr

7. De autovía eindigt op een rotonde vlak voor de reguliere aansluiting van de A-7, niet met een knooppunt.
Afbeelding
A-1051 Roquetas de Mar 34 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Chris » za 12 nov 2022, 19:54

De N-340a in Almería. Dit is in het westen van de stad, een mooie stadsweg met palmbomen. Het is ontworpen op relatief veel verkeer én een boel voetgangers, fietsers en recreatie, maar er was van alles weinig te bekennen...

Afbeelding
N-340a Almería 01 by European Roads, on Flickr

Volgens Open Street Map is rechtsaf hier als de AL-14 genummerd, maar dat staat niet op de bewegwijzering. Het is een verbindingsweg naar de hoger gelegen A-7. Het heeft wel een afritnummer.
Afbeelding
N-340a Almería 03 by European Roads, on Flickr

N-340a met zicht op de Alcazaba van Almería.
Afbeelding
N-340a Almería 04 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Chris » wo 07 dec 2022, 13:42

De A-92 net buiten Sevilla. Men is wezen snoeien in de middenbermbegroeiing. Het is mij opgevallen dat je dit met name in Andalusië erg veel ziet, uit de hand gelopen bloemen / planten in de middenberm.

Het gaat vaak om Oleander die giftig is: http://sevillascope.blogspot.com/2013/0 ... ander.html

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Snelwegfreak » wo 07 dec 2022, 14:01

Fatsoenlijke invoegstroken zullen de verkeersveiligheid meer helpen dan het snoeien van begroeiing in de middenberm. Op de AP-7 tussen Tarragona en Valencia heb je ook veel stukken met dergelijke begroeiing, maar ik vind dat altijd wel mooi. Houdt ook fijn de koplampen van de tegenliggers tegen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Pino » wo 07 dec 2022, 15:30

^^ Heb jij niet ooit een forum-foto van de maand gewonnen met die AP-7 middenberm?

Ik heb ooit in Mexico eens tientallen kilometers gereden door een bos. Wij (in een bus) over de ene baan van twee stroken, en de andere baan onzichtbaar aan de andere kant van een dicht bos. Was Ruta 180 in Yucatán. Als er één moment was dat ik blij was met Amerikaanse belijning -gele streep geeft midden aan- was dat het.

Op zich kan ik er wel inkomen dat het beter is voor hulpdiensten wanneer je niet zoveel brandbaar groen in de middenberm hebt. Verdere verkeersveiligheid? Tja, als je een :A1-100: in de middenberm hebt staan en die overwoekerd is, dan natuurlijk wel. Maar dat ligt dan eerder aan het overwoekeren dan aan het groen in de middenberm.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door mavas » wo 07 dec 2022, 15:56

Ik vind het altijd typisch Spaans die groene middenbermen met lokale begroeiing. Het maakt de rit nog eens leuk. Als er iets is dat ik me van ritten in Spanje kan herinneren dan is dit zo'n beetje het eerste waar ik aan denk.
Wat mij betreft ontwerpen we in de wereld snelwegen met net zulke middenbermen als in Spanje. Houdt inderdaad ook goed het licht van de tegenrichting tegen zoals Snelwegfreak zegt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Snelwegfreak » wo 07 dec 2022, 16:01

Nu is de begroeiing op de foto uit Andalusië wel een tikkeltje overdreven hoog, maar weghalen of snoeien tot geleiderailhoogte vind ik wel jammer.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Chris » wo 07 dec 2022, 16:03

Ik kan mij voorstellen dat als er planten zo hoog en dicht op de kantstrook groeien, verkeer geneigd is teveel naar rechts te rijden. Optisch lijkt het dan wel dichtbij en hoog.

Afbeelding
A-4-14 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A-4-31 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Andalucía / Andalusië

Bericht door Snelwegfreak » wo 07 dec 2022, 16:06

In dit soort bochten wordt doorzicht ook wel een dingetje als je 120 a 130 km/h rijdt. Daarom valt er ook wel wat te zeggen voor snoeien tot een redelijke hoogte, maar ik zie liever dat men heel korte invoegstroken weghaalt of iets doet aan die overdaad aan verkeersborden bij toe- en afritten.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie