tv-programma Nederland is Vol - file!

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

mdeboer
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 28 sep 2022, 14:05

tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door mdeboer » wo 28 sep 2022, 14:16

Beste mensen,

Voor het programma 'Nederland is Vol' met Jeroen Pauw (zondagavond NPO1) maak ik een aflevering speciaal over verkeer. Daarvoor ben ik op zoek naar mensen die vaak in de file staan (voor wie het OV geen goed alternatief is door bijvoorbeeld veel langere reistijd) en daarover zouden willen praten in onze studio in Hilversum.

Mocht je interesse hebben, hoor ik het graag via: mapke.de.boer@tvbv.nl

Dank & groet!

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Rein » wo 28 sep 2022, 14:42

Geen interesse.

Voor de meeste mensen is OV sowieso geen goed alternatief voor de auto, ongeacht of er file staat of niet. Zelfs vanuit Hoofddorp (met treinstation en diverse HOV lijnen) naar mijn werk in Amsterdam (met alle OV soorten die er bestaan) ben ik met het OV dik tweeënhalf keer zolang onderweg als met de auto (inclusief file). En dan heb ik het nog niet gehad over alle andere nadelen van OV.

Kortom: OV vs auto heeft weinig te maken met de vraag of Nederland al dan niet ‘vol’ is. En dus een beetje raar om hier een programma aan te wijden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Schelpenpaadje » wo 28 sep 2022, 14:52

^^ Natuurlijk zijn er genoeg mensen waarvoor het OV een goed alternatief is voor de auto. Het OV zit er dagelijks vol mee :mrgreen:

Dat er een grote groep bestaat waarvoor het OV niet interessant is - en daarom in de auto stapt- blijkt wel uit de dagelijkse fileinformatie.

De titel "Nederland is vol" lijkt me vooral een prikkelende titel voor een programma over hoe we omgaan met onze schaarse ruimte en middelen. En in de oproep lees ik geen zoektocht naar het antwoord op de vraag of het OV files kan oplossen. Het lijkt me best interessant dat een programma, zonder ophef over actualiteit, eens stilstaat bij de voor- en nadelen van verschillende modaliteiten.

Ik heb zelf enkele jaren voor mijn werk dagelijks met de trein tussen Leeuwarden en Groningen gereisd. Op dit traject is de reistijd van auto versus sneltrein vergelijkbaar. Ik vond het heerlijk om in de reistijd aan de randen van mijn werkdag rustig een boek te kunnen lezen of over het landschap te turen. Momenteel ben ik voor mijn werk niet afhankelijk van trein of auto. Oftewel de programmamakers zijn niet naar mij op zoek. Maar als een verandering in mijn werklocatie of woonplaats er voor zou zorgen dat de trein een enigszins interessant alternatief zou zijn voor de auto dan zou ik dat zeker overwegen. Al was het maar omdat je tegenwoordig in de tijd dat je in de trein, bus of tram zit ook vrij goed wat werk kunt doen, wat je achter het stuur van je auto wel kunt vergeten. Zeker nu thuiswerken de laatste jaar mainstream is geworden is een treinabonnement als arbeidsvoorwaarde om je reistijd nuttig te besteden zo gek nog niet.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Rein » wo 28 sep 2022, 15:12

Schelpenpaadje schreef: wo 28 sep 2022, 14:52 ^^ Natuurlijk zijn er genoeg mensen waarvoor het OV een goed alternatief is voor de auto. Het OV zit er dagelijks vol mee :mrgreen:
Ik denk dat het gros van de mensen uitsluitend voor het OV kiest, omdat men geen (redelijk) alternatief heeft. Denk aan jongeren, studenten en bejaarden die geen rijbewijs of auto hebben. En denk aan werklocaties in de (binnen)stad waarbij de lokale overheid met woekertarieven parkerend blik tracht te hinderen. Denk dat eens weg en het OV zou flink leger zijn en de wegen flink voller. Maar okay, ik zit er ook niet op te wachten dat hierdoor mijn files langer worden. :lol:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Palance » wo 28 sep 2022, 16:13

Rein schreef: wo 28 sep 2022, 14:42 Geen interesse.

Voor de meeste mensen is OV sowieso geen goed alternatief voor de auto, ongeacht of er file staat of niet. Zelfs vanuit Hoofddorp (met treinstation en diverse HOV lijnen) naar mijn werk in Amsterdam (met alle OV soorten die er bestaan) ben ik met het OV dik tweeënhalf keer zolang onderweg als met de auto (inclusief file). En dan heb ik het nog niet gehad over alle andere nadelen van OV.
Je geeft aan geen interesse te hebben, maar je vertelt wel het verhaal dat prima bij dat programma past. Waarom schuif je dan niet gewoon aan? :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mdeboer
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 28 sep 2022, 14:05

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door mdeboer » wo 28 sep 2022, 16:24

Een derde Nederlanders ziet autobezit niet als vrije keuze, maar als noodzaak. Bijna de helft van de Nederlanders (47%) is het eens met de stelling 'ik ben steeds meer afhankelijk van de auto'. (KiM)

Ik ben op zoek naar mensen die hier last van hebben, bijvoorbeeld in de minder bevolkte gebieden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Attietattie » wo 28 sep 2022, 17:12

Het is eigenlijk interessanter dat mensen in dichtbevolkte gebieden, met normale werktijden OV niet als alternatief hebben. Omdat ze spullen mee hebben, of met spoed ergens heen moeten kunnen, of simpelweg 3x zoveel tijd/geld kwijt zijn. Of omdat de kinderen op tijd opgehaald moeten worden.

Ik heb dan geen reguliere werktijden, maar het OV stopt nooit in de buurt van mijn werk. Mijn opdrachtgevers zoeken bewust plekken uit die met de auto zeer goed bereikbaar zijn. OV zit niet in de overweging.

Maar ik wil niet op tv. Is ook beter voor de kijkcijfers als je mij overslaat.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Starlet » wo 28 sep 2022, 17:27

Wat is vaak in de file staan? Wat is er last van hebben? En wat is een minder bevolkt gebied? ;)

Ik ben blij dat ik de helft thuis mag werken en niet meer elke dag bijna de gehele A4 hoef af te rijden. Al vind ik het dit jaar nog meevallen, ondanks alle media berichten over files.

Ook al is het 22km meer dan de huidige woon-werk afstand, bedank ik vriendelijk en wens ik je veel succes met het maken van het programma. Met 250km heen terug (naar de studio) is het nogal een investering. Misschien heb je reeds een uitzendingstijdsstip voor geïnteresseerde kijkers?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Km357 » wo 28 sep 2022, 17:40

mdeboer schreef: wo 28 sep 2022, 16:24 Een derde Nederlanders ziet autobezit niet als vrije keuze, maar als noodzaak. Bijna de helft van de Nederlanders (47%) is het eens met de stelling 'ik ben steeds meer afhankelijk van de auto'. (KiM)

Ik ben op zoek naar mensen die hier last van hebben, bijvoorbeeld in de minder bevolkte gebieden.
Ik ben zelf Belg, dus ik val buiten dit programma, maar misschien een situatie om mee te pikken:

Door de Lage Emissie zones, worden bepaalde Euronormen geweerd uit stadscentra of gebieden. Officieel om de luchtkwaliteit te verbeteren, officieus om een mentaliteitswijziging te veroorzaken onder de bevolking richting meer fiets, OV en elektrisch. Voor een examen moest ik onlangs in Brussel zijn waar ik met m'n Euro 4 diesel niet meer binnen mag op straffe van een boete van 300 euro en meer. Dus heb ik eens het OV genomen (bus-trein). Resultaat was dat ik meer dan een 90 minuten langer onderweg was - aan ongeveer dezelfde kostprijs - dan met de auto. En dat op een zaterdag.

Het OV werd me in deze situatie letterlijk opgedrongen, terwijl ik er met de auto perfect zou kunnen geraken, en dat met minder tijdsverlies moest beleid het toelaten. Door zulke constructies ontmoedig je de mensen door hen te verplichten OV te gebruiken en hen dan nog eens te laten merken hoe inefficiënt het werkt. Maar ik heb m'n auto daarvoor niet minder nodig voor andere zaken des levens.

Soit, ik wens je succes met je programma.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door boe! » wo 28 sep 2022, 17:57

Rein schreef: wo 28 sep 2022, 15:12 Ik denk dat het gros van de mensen uitsluitend voor het OV kiest, omdat men geen (redelijk) alternatief heeft. Denk aan jongeren, studenten en bejaarden die geen rijbewijs of auto hebben.
Ik denk dat je er deels naast zit. In mijn trein 's ochtends vroeg zitten geen jongeren, studenten en bejaarden. Dat is woon-werk verkeer aangevuld met Schiphol-gangers.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Rein » wo 28 sep 2022, 19:05

^^ Oh je had graag een volledig lijstje van groepen personen gehad waaraan ik zat te denken? Het was volgens mij door het gebruik van de woorden 'denk aan' toch wel redelijk duidelijk dat ik wat voorbeelden gaf en geen uitputtend lijstje. :doeidoei:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Schelpenpaadje » wo 28 sep 2022, 19:29

Attietattie schreef: wo 28 sep 2022, 17:12 Het is eigenlijk interessanter dat mensen in dichtbevolkte gebieden, met normale werktijden OV niet als alternatief hebben. Omdat ze spullen mee hebben, of met spoed ergens heen moeten kunnen, of simpelweg 3x zoveel tijd/geld kwijt zijn. Of omdat de kinderen op tijd opgehaald moeten worden.

Ik heb dan geen reguliere werktijden, maar het OV stopt nooit in de buurt van mijn werk. Mijn opdrachtgevers zoeken bewust plekken uit die met de auto zeer goed bereikbaar zijn. OV zit niet in de overweging.
Je noemt een aantal redenen die niet te veranderen zijn, maar ook zaken waar misschien wat aan te doen is. Bijvoorbeeld met goed beleid. Ben benieuwd of dit programma vooral inzoomt op dingen die we kunnen verbeteren in Nederland en op bezwaren-die-geen-bezwaren-zijn.
Maar ik wil niet op tv. Is ook beter voor de kijkcijfers als je mij overslaat.
Zodra hierover ook een radiouitzending wordt gemaakt mogen ze je bellen? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Palance » wo 28 sep 2022, 19:41

Ik hoor ook niet tot de doelgroep. Ik heb een auto, een rijbewijs en ga toch met het OV naar mijn werk. En dat terwijl ik geen jongere, bejaarde of student ben :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door hneel » wo 28 sep 2022, 20:05

Sorry, ik zie het helaas niet zo zitten om hierover op TV te gaan komen.

Mijn reistijden heb ik hier vast al wel eens eerder geplaatst. Dat komt grofweg neer op:
Auto, zonder file: half uur.
Auto, met zware file: uur
OV: anderhalf tot 2 uur.

OV is dan de bus. Het dichtsbijzijnde treinstation is al 16 km ver. (Dat is er dan wel een waar gratis geparkeerd kan worden, en dat is helaas iets wat je zelden ziet. Vrijwel alle treinstations in Nederland liggen midden in een stad en parkeren is daar ofwel onmogelijk ofwel schreeuwend duur. Dat helpt dus niet om mensen uit de buitengebieden de terin in te krijgen.)

Mijn dochter gaat wel met de bus naar school. Zijn schatte in dat zo'n 80% van de buspasagiers uit scholieren bestaat.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Vinny » wo 28 sep 2022, 20:27

mdeboer schreef: wo 28 sep 2022, 14:16 Beste mensen,

Voor het programma 'Nederland is Vol' met Jeroen Pauw (zondagavond NPO1) maak ik een aflevering speciaal over verkeer. Daarvoor ben ik op zoek naar mensen die vaak in de file staan (voor wie het OV geen goed alternatief is door bijvoorbeeld veel langere reistijd) en daarover zouden willen praten in onze studio in Hilversum.

Mocht je interesse hebben, hoor ik het graag via: mapke.de.boer@tvbv.nl

Dank & groet!
Leuk initiatief. Ik denk dat dit forum wel een goede bron is om dit soort mensen te vinden. Ik sta zelf niet zoveel meer in de file (en indien het geval altijd ergens bij of op de Afsluitdijk of voor de Ketelbrug :twisted:). Ik woon inmiddels in een iets minder vol gedeelte van Nederland. :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door boe! » wo 28 sep 2022, 20:38

hneel schreef: wo 28 sep 2022, 20:05Vrijwel alle treinstations in Nederland liggen midden in een stad en parkeren is daar ofwel onmogelijk ofwel schreeuwend duur.
Een P+R terrein varieert van gratis tot maximaal 6 euro per dag. Als je bij een ander station dichtbij wil parkeren, dan kan dat inderdaad lastig zijn omdat parkeerplaatsen voor de ingang nog wel eens gereserveerd kunnen zijn voor bijvoorbeeld vergunninghouders of kort parkeren. Als je een stukje lopen accepteert, dan is er vaak wel een (gratis) parkeermogelijkheid.

Van/naar mijn werk ga ik met het OV. Daarnaast rijdt ik nog wel 12.000 kilometer per jaar met de auto, maar meestal niet op filegevoelige tijden en dus sta ik niet of nauwelijks in de file.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Vinny » wo 28 sep 2022, 20:44

De meeste mensen wonen binnen 5 kilometer van een treinstation. Dat wordt gezien als een redelijke fietsafstand. Er zijn stations als Lage Zwaluwe waarbij het naamgevende dorp meer dan die afstand van het station afligt en dat zie je dan ook in het dagelijkse gebruik: het station kent slechts 832 reizigers per werkdag, waarmee het één van de minst gebruikte stations van Nederland is. Er is wel een P&R terrrein bij.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Km357 » wo 28 sep 2022, 21:04

5km in de regen en je bent zeiknat eer je stinkend het OV op gaat. Dat lijkt me nou niet zo handig als iedereen dat begint te doen.

Want tot voor kort waren we allemaal panisch over mogelijke infectiehaarden, en dat leek belangrijker dan eender welke mentaliteitswijziging qua uitstoot en zo.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Schelpenpaadje » wo 28 sep 2022, 21:27

mdeboer schreef: wo 28 sep 2022, 16:24 Een derde Nederlanders ziet autobezit niet als vrije keuze, maar als noodzaak. Bijna de helft van de Nederlanders (47%) is het eens met de stelling 'ik ben steeds meer afhankelijk van de auto'. (KiM)

Ik ben op zoek naar mensen die hier last van hebben, bijvoorbeeld in de minder bevolkte gebieden.
Die focus op minder bevolkte gebieden is interessant. Zeker omdat in de regio steeds meer buslijnen worden opgeheven of gestrekt. Dat heeft maatschappelijke gevolgen voor mensen die geen alternatief hebben voor de bus en maakt ook voor forenzen reizen per OV lastiger.

Hebben jullie contact gehad met kamerlid Habtamu de Hoop? Die zet zich in om het OV op peil te houden. Wie weet heeft hij ook nog interessante invalshoeken en contacten?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Hajo » wo 28 sep 2022, 21:43

Ik woon in Zeist, ik werk in Bunnik.

- Met het OV: dan moet ik eerst naar Utrecht CS en daar overstappen op een bus of trein die mij naar Bunnik brengt. Duur: een uur tot anderhalf uur.
- Met de auto: 10 tot 15 minuten. Geen file, die staat altijd de andere kant op. :)
- Met de fiets: 30 minuten (aldus een collega, ik heb geen fiets :oops: )

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Attietattie » wo 28 sep 2022, 22:51

hneel schreef: wo 28 sep 2022, 20:05Dat is er dan wel een waar gratis geparkeerd kan worden, en dat is helaas iets wat je zelden ziet. Vrijwel alle treinstations in Nederland liggen midden in een stad en parkeren is daar ofwel onmogelijk ofwel schreeuwend duur. Dat helpt dus niet om mensen uit de buitengebieden de terin in te krijgen.
Elektrische stepjes, elektrische eenwielers, elektrische skateboards, allemaal verboden. Ik denk dat er veel meer mensen gebruik van het OV zouden maken als dat allemaal toegestaan was. En het neemt relatief weinig ruimte in, in het OV. Het beleid hieromtrent werkt dus ook destimulerend.

Ik zou dan in ieder geval eindelijk wél eens het OV gebruiken, no doubt about it.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door sven_engelen » za 01 okt 2022, 11:29

Ik woon zelf in Venlo en studeer in Arnhem.

Reistijd auto zonder file: 1:07
Reistijd auto met file: ~1:35
Reistijd trein: 2:00

Zelfs ondanks dat ik een gratis OV-Kaart heb doe ik omdat ik maar 1/2 keer per week naar school moet alles met de auto. Puur om de reistijd. Ik hoef verder niet op TV te verschijnen daarvoor maar dan heb je een idee van de reistijden.

Sowieso zie je 90% van de mensen die gebruik maken van het OV, student zijn of net ex-student die over een jaar of 2-3 toch een auto nemen. Het OV is in bijna geen geval sneller. Niet in dichtbevolkt gebied en al helemaal niet in dunbevolkt gebied.
Svenlo

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Willem » za 01 okt 2022, 12:25

^^ Dat komt mede doordat de overheid jarenlang heeft bezuinigd op het ov en, hoewel ze het nooit letterlijk zullen zeggen, vooral inzet op het gebruik van de auto.

Uiteindelijk is het ov wel handig als je van de Coolsingel naar het Damrak wilt reizen.
Maar als je van zeg maar een straat in Spijkenisse naar oma die in een straat ergens in Purmerend woont wilt reizen zal de auto veel sneller zijn.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Rein » za 01 okt 2022, 13:05

^^ Precies, en hoeveel mensen gaan er van Coolsingel naar de Dam? Uiteindelijk zeer weinig. Vanuit een buitenwijk van Rotterdam naar een buitenwijk van Amsterdam is auto al (veel) sneller dan OV, laat staan op relaties als Spijkenisse- Purmerend of Ridderkerk - Hoofddorp. En dan hebben we het nog niet gehad over een dorp in Zeeland naar een dorp in Drenthe.

En ten aanzien van bezuinigingen: buiten enkele spitsdiensten zie ik op veel buslijnen vaak maar enkele passagiers. 14 van de 18 uur per dag rijden veel bussen vrijwel leeg rond. Qua kosten kan dat natuurlijk nooit uit, maar het wordt blijkbaar toch van belang geacht dat dit soort buslijnen blijven bestaan. En dat kan dus alleen middels grote bakken subsidie.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door sven_engelen » za 01 okt 2022, 18:43

^^ Terwijl die grote bakken subsidie makkelijk in weginfra gestoken kunnen worden zodat men de auto beter faciliteert. Milieu is immers geen beweegreden meer om de auto te laten staan aangezien ons vervoer steeds schoner wordt. De OV-Lobby zal toch een andere manier moeten vinden om men met het OV te laten gaan naar werk of andere locaties. Ik wens ze succes, vooral buiten de randstad is dat een zeer grote opgave.
Svenlo

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Durashift » za 01 okt 2022, 22:45

Vinny schreef:(..)Ik woon inmiddels in een iets minder vol gedeelte van Nederland.
Dan herken jij je wellicht in de onderstaande laatste woorden? ;)
mdeboer schreef: wo 28 sep 2022, 16:24 (..)

Ik ben op zoek naar mensen die hier last van hebben, bijvoorbeeld in de minder bevolkte gebieden.
Geen alternatief hebben voor automobiliteit in de dunnere streken van ons land lijkt mij een, inderdaad interessante, andere insteek dan een uitzending over sec. volle snelwegen.

Ja, als dagdagelijkse weggebruiker (doordeweeks) op regionaal/stedelijk niveau denk ik wel dat je kan stellen dat Nederland in grote delen van het land vol / druk is. Wanneer is het nu écht rustig op straat? Er is vaak altijd wel verkeer en dan heb ik het niet over centrum Amsterdam maar gewoon ook regionale plaatsen in de provincies.

Ik heb, in mijn forens tijd, mogen meemaken wat een verbreding van een autosnelweg doet met de verkorting van je reistijd. (A2 tussen Utrecht en Amsterdam). Dat was toen positief.. intussen zullen veel mensen er last van hebben om, bijvoorbeeld, Utrecht Lage Wijde / Leidsche Rijn uit te komen in de avondspits ivm tunneldosering... :sadley:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik denk dat OV best een alternatief voor sommige forensen kan zijn. Wellicht niet op regelmatige basis maar wel incidenteel?
Ik kom nog weleens langs een P+R bij een NS Station en als ik dan soms zie hoeveel én wat voor type auto's daar staan (Porsche Panamera EV laatst nog op de Klomp) dan denk ik toch: er zál een reden zijn waarom de bestuurder niet verder is gereden met de auto..

mdeboer schreef:(..) en daarover zouden willen praten in onze studio in Hilversum(..)
Is de opname ook op zondag(middag, avond)?

Wordt de pay-off Nederland is vol met auto's of Nederland is vol met verkeer?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door duikgek89 » za 01 okt 2022, 23:36

hneel schreef: wo 28 sep 2022, 20:05 Vrijwel alle treinstations in Nederland liggen midden in een stad en parkeren is daar ofwel onmogelijk ofwel schreeuwend duur. Dat helpt dus niet om mensen uit de buitengebieden de terin in te krijgen.)
Exact. Of je moet naar een verdwaald perron waar zo af en toe eens een boemeltje langs komt. Om dan in niks, nergens, gat en wei weer te moeten stoppen.
boe! schreef: wo 28 sep 2022, 20:38
hneel schreef: wo 28 sep 2022, 20:05Vrijwel alle treinstations in Nederland liggen midden in een stad en parkeren is daar ofwel onmogelijk ofwel schreeuwend duur.
Een P+R terrein varieert van gratis tot maximaal 6 euro per dag. Als je bij een ander station dichtbij wil parkeren, dan kan dat inderdaad lastig zijn omdat parkeerplaatsen voor de ingang nog wel eens gereserveerd kunnen zijn voor bijvoorbeeld vergunninghouders of kort parkeren. Als je een stukje lopen accepteert, dan is er vaak wel een (gratis) parkeermogelijkheid.
In theorie leuk, maar in de praktijk tegen dat je bij een P+R bent die je niet teveel extra reistijd gaat kosten kan 9 op 10 net zo goed doorrijden naar het werk.
Vinny schreef: wo 28 sep 2022, 20:44 De meeste mensen wonen binnen 5 kilometer van een treinstation. Dat wordt gezien als een redelijke fietsafstand. Er zijn stations als Lage Zwaluwe waarbij het naamgevende dorp meer dan die afstand van het station afligt en dat zie je dan ook in het dagelijkse gebruik: het station kent slechts 832 reizigers per werkdag, waarmee het één van de minst gebruikte stations van Nederland is. Er is wel een P&R terrrein bij.
Goed, als we het toch over fietsafstand hebben: Ik ga morgen naar ons mam. Kan het OV nemen:
- 10 minuten lopen
- 35 minuten bus
- 15 minuten trein
- 30 minuten bus
- 20 minuten lopen

Dan de wachttijden/overstaptijden ertussen... Kost me gewoon 2 uur. Voor 40km.
Dat concurreert in de verste verte niet met de auto, als ik een klein beetje doortrap ben ik met de batterijloze fiets sneller!! En qua comfort maakt het ook geen bal uit want onderweg met het OV wordt je bij het wachten en overstappen en het lopen ervoor en erna net zo goed zeiknat als de weergoden daartoe besluiten.

Kan natuurlijk de fiets meeslepen, dan is het voor en na transport wat makkelijker als ik mezelf de busterreur ook bespaar:
- 45min fietsen naar station
- 15min trein
- 30min fietsen naar ons mam
Dan ben ik heel iets sneller dan de hele weg met de fiets. Als ik er dan toch op zit dan rij ik wel door.

Laatste optie, ik ga met de wagen en doe het in een half uur...


Naar kantoor:
- Auto, vroeg voor de spits, kan in 15 minuten als het moet. Stand heilig boontje 20.
- Auto, beetje meer spits en wat drukte; 20 a 25 minuten.
- Auto, twee sukkels hebben ergens geprobeerd op dezelfde plek te rijden --> sta gezellig met de bus samen in de gridlock, 1,5 uur.
- Fiets, 45 minuten (rekening houden met niet te hard stampen om niet als zweet-fontein op het werk te komen)
- OV:
  • - 10 min lopen
    - 35 min bus (als ie niet in de file staat...)
    - 15 min andere bus
    - Zullen we aan de overstaptijden en meewegen van file waar de bus in staat maar niet beginnen? Zinloos.
Attietattie schreef: wo 28 sep 2022, 22:51
hneel schreef: wo 28 sep 2022, 20:05Dat is er dan wel een waar gratis geparkeerd kan worden, en dat is helaas iets wat je zelden ziet. Vrijwel alle treinstations in Nederland liggen midden in een stad en parkeren is daar ofwel onmogelijk ofwel schreeuwend duur. Dat helpt dus niet om mensen uit de buitengebieden de terin in te krijgen.
Elektrische stepjes, elektrische eenwielers, elektrische skateboards, allemaal verboden. Ik denk dat er veel meer mensen gebruik van het OV zouden maken als dat allemaal toegestaan was. En het neemt relatief weinig ruimte in, in het OV. Het beleid hieromtrent werkt dus ook destimulerend.

Ik zou dan in ieder geval eindelijk wél eens het OV gebruiken, no doubt about it.
Denk dat je hier wel gelijk hebt; ook omdat zo'n stepje bijvoorbeeld veel handiger meenemen is in het OV en vermoedelijk ook een stuk sneller dan zo'n vouwfiets met wielen formaat zijwieltjes voor kinderfiets. Voor mijn voorbeeld hierboven gaat dat nog niet alles oplossen, maar als je in een stadsgebied binnen 10km van een fatsoenlijk treinstation moet zijn dan helpt dat natuurlijk gigantisch.

sven_engelen schreef: za 01 okt 2022, 18:43 ^^ Terwijl die grote bakken subsidie makkelijk in weginfra gestoken kunnen worden zodat men de auto beter faciliteert. Milieu is immers geen beweegreden meer om de auto te laten staan aangezien ons vervoer steeds schoner wordt. De OV-Lobby zal toch een andere manier moeten vinden om men met het OV te laten gaan naar werk of andere locaties. Ik wens ze succes, vooral buiten de randstad is dat een zeer grote opgave.
Heb laatst ook al wat uitspraken hier samengevat over hoe het OV niet echt een goede oplossing is; maar dat was natuurlijk helemaal verkeerd.

Treinen, metro's in grote steden; als je toevallig eens van waar-je-niet-bent-dorp naar waar-je-niet-moet-zijn-wijk wilt dan is daar best een case voor te maken; wellicht is dat enigszins te optimaliseren.
Maar die hele buswaanzin kun je wat mij betreft beter meteen afschaffen. Het werkt niet, het heeft nooit gewerkt en het gaat nooit werken. Dan ben je meteen af van buschauffeurtjes die menen het verkeer zoveel mogelijk te moeten frustreren; kun je de busbanen weer omkatten naar normale wegen... Desnoods geef je wat mensen wat geld voor een E-bike, is vast goedkoper dan zo'n waardeloos systeem in leven te houden.

Daarnaast kun je best de bushaltes laten staan, als prive-bedrijven wat aan willen bieden dan moeten ze zelf maar zien of ze daar een markt voor hebben.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Durashift » za 01 okt 2022, 23:49

^^ toch was ik laatst blij dat er een busverbinding was tussen de garage en mijn huis. Heb er wel een stuk voor moeten lopen (en retour heb ik het stuk gefietst (was een uur) maar toch tof dat er nog iets reed. Dát zullen best meer mensen hebben.

Alleen maar blijven hangen in de (langere) reistijd van het OV vind ik wel wat makkelijk. Het zal een utopie (blijven) zijn dat vormen van groepsvervoer sneller zijn dan individueel, rechtstreeks, vervoer.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Jeff » zo 02 okt 2022, 8:43

Kijkend naar Hoogwaardig OV (met name alles op een spoor - tram, metro & trein), dan valt vooral de gemiddelde reissnelheid op (ten nadelen van het OV)

Trams hebben in de binnenstad meestal genoeg ruimte, maar een brommer met gele plaat (= 45km/h begrenzing) wint de wedstrijd "waar ben ik sneller". In sommige gevallen is fietsen zelfs sneller.
Waarom een tram dan toch tot hoogwaardig OV wordt gerekend? Hoofdzakelijk vanwege de capaciteit in vergelijking met een bus

Metro: Kijkend naar het netwerk van Rotterdam kan je hier onderscheid maken tussen 2 groepen: In de stad en interregio.

Een reisje van Rotterdam CS naar Zuidplein levert een gemiddelde snelheid op van ongeveer 35 km/h. Dit had iets hoger kunnen zijn als het tracé geen halve S-bocht had gehad vlak voor Zuidplein.

De fietser gaat dat niet inhalen, de brommer met veel geluk en auto wint dat alleen als het Tunneltjestrace soepel doorstroomt (sinds de planmatige capaciteitvermindering is het veel start-stop verkeer geworden)

Interregio: Hoe leuk ook bedoeld, maar de gemiddelde snelheid nekt de metro hier echt. Zonder vertraging kan je per auto van Spijkenisse De Akkers naar Den Haag CS in ongeveer 35 minuten, terwijl de 2 metrolijnen hier 2x zo lang over doen
In de spits wil het doseren van de Ketheltunnel goed zijn voor de nodige vertraging, maar dan nog is het een lastig verhaal voor de metro.

Kijkend naar de trein, dan zie ik alleen de verbinding Rotterdam <> Schiphol (via HSL) als verbinding waarvan de auto serieus wordt uitgedaagd qua reistijd. Staat alleen wel de gok tegenover of de trein kan rijden.
Verder heeft de trein het struikelblok dat het goedkoopste tarief al ongeveer 2,40 is.
De genoemde HSL verbinding zit qua kosten op 27,20 x 22 = 598,4 euro (voltarief, toeslag meegenomen)

Voor 600 euro in de maand kan ik ook een kleine auto hebben.

Lang verhaal kort: NL-Randstad: heeft een prachtig OV-netwerk, maar vaak is het of te langzaam of zijn de kosten vergelijkbaar met een auto.
De landelijke gebieden hebben soms zulke belabberde OV verbinding (inc frequenties) dat zelfs een brommer het lachend wint

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: tv-programma Nederland is Vol - file!

Bericht door Palance » zo 02 okt 2022, 9:03

duikgek89 schreef: za 01 okt 2022, 23:36 In theorie leuk, maar in de praktijk tegen dat je bij een P+R bent die je niet teveel extra reistijd gaat kosten kan 9 op 10 net zo goed doorrijden naar het werk.
En waar ga ik mijn auto dan parkeren bij mijn werk? Of ga je er - geheel ten onrechte - van uit dat iedereen bij zijn werk voor de deur kan parkeren?
Maar die hele buswaanzin kun je wat mij betreft beter meteen afschaffen. Het werkt niet, het heeft nooit gewerkt en het gaat nooit werken.
Dat soort uitspraken zie je wel vaker van mensen die of nooit met de bus reizen of ‘toevallig’ alleen lege bussen willen zien. De praktijk ligt vaak toch wel anders.

Gelukkig kom je ook direct met een alternatief voor mensen die wat jou betreft niet meer met de bus mogen :emo:
Durashift schreef: za 01 okt 2022, 23:49 Alleen maar blijven hangen in de (langere) reistijd van het OV vind ik wel wat makkelijk.
Precies. Ik kan tijdens de reis lekker wat lezen, muziek luisteren met oortjes in en heb nog een wandeling van/naar de halte. Mijn aandacht hoef ik in ieder geval niet bij het besturen te houden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie