[A032] Meppel - Leeuwarden

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
hdegroot
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 9:51

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door hdegroot » ma 18 jul 2022, 11:49

Op basis van https://www.rwsverkeersinfo.nl/route/Le ... 2022-08-07

En het feit dat er lichtmasten zijn geplaatst wel :top:

Hoewel het nieuwe stuk er slecht inzit volgens mij

Gebruikersavatar
hdegroot
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 9:51

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door hdegroot » wo 20 jul 2022, 11:16

Fotos van rijrichting LWD-HRV

Wegvak naar Leeuwarden toe is al open, richting Heerenveen rijdt je nog gedeeltelijk over de vluchtstrook

Fotos in full size: https://imgur.com/a/sBE6MBT en dan ... en dan download.

Afbeelding
Afbeelding
Hier zie je duidelijk het nieuwe wegdek golven...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
hdegroot
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 9:51

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door hdegroot » ma 25 jul 2022, 12:44

https://lc.nl/friesland/heerenveen/A32- ... 34405.html
De A32 is maandagavond van 19.00 uur tot dinsdagochtend 6.00 uur dicht vanaf de afrit Idaerd tot Heerenveen. Dit gebeurt vanwege werkzaamheden.

Súdwest-Fryslân
Rijkswaterstraat treft voorbereidingen op de weg, zoals het aanbrengen van belijning. Daarna wordt het stuk weg geasfalteerd. Dit heeft allemaal te maken met het groot onderhoud aan de weg, dat al een paar maanden gaande is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Attietattie » ma 25 jul 2022, 13:29

^^ Dat klinkt alsof je eerst het huis laat schilderen en daarna de kozijnen laat vervangen.

Ik begrijp het wel, maar het is ongelukkig geformuleerd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door harry » ma 25 jul 2022, 13:35

Attietattie schreef: ma 25 jul 2022, 13:29 Dat klinkt alsof je eerst het huis laat schilderen en daarna de kozijnen laat vervangen.
Ik lees eruit dat ze eerst de kozijnen gaan afplakken voordat ze het huis gaan schilderen.
(Aanbrengen gele belijning.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
hdegroot
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 9:51

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door hdegroot » ma 25 jul 2022, 14:37

Die formulering is gewoon vreemd.

Desalniettemin vermoed ik dat ze tijdens de sluiting de werkzaamheden van het eerste wegvak afronden. Daar staan nu nog borden 70km/h en de halve afzetting.

Daarnaast de "omleiding" van de nieuwste werkzaamheden verplaatsen naar de andere rijbaan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Vinny » ma 25 jul 2022, 17:56

En de A 32 ligt dus voortaan in de gemeente Súdwest-Fryslân. :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5836
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » ma 08 aug 2022, 12:03

Nu het noordelijke deel van de werkzaamheden aan de A32 gereed is, is men dus volop bezig met het nieuwe zuidelijke werkvak.

Verkeer rijdt momenteel op omgezette rijbanen deels over de vluchtstroken.

Gisteren de A32 in noordelijke richting gereden. Hier merk je weer hoe slecht de weg er eigenlijk aan toe was. Er zijn stukken bij waar je om de ca. 6 meter een stevige hobbel voor je kiezen krijgt, vergelijkbaar met een verkeersdrempel van zeker 5-10cm hoog.
Op een deel is het beter doordat men een stuk van de oude toplaag al heeft afgefreesd. Wat mij betreft hadden ze dit over de totale lengte mogen doen. Desnoods met een tijdelijke nieuwe toplaag zoals men op het noordelijke deel ook noodgedwongen heeft moeten aanbrengen.

Gebruikersavatar
hdegroot
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 9:51

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door hdegroot » wo 24 aug 2022, 10:24

Al gedurende de gehele aanpak dit jaar verbaas ik mij over de tijdelijke stroken. Vanochtend LWD-HRV gereden, ook daar stort je ineens een kuil in.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18268
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door boe! » vr 02 sep 2022, 12:29

De werkzaamheden hebben vertraging opgelopen. Afronding van de werkzaamheden is nu voorzien voor half oktober.
:arrow: https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... sproblemen

Gebruikersavatar
hdegroot
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 9:51

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door hdegroot » vr 02 sep 2022, 13:03

Lees even de forumregels over het quoten van nieuwsartikelen :!:
Moderatie

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5836
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » vr 02 sep 2022, 14:17

Eerder deze week werd het nieuwe (bredere) wegdek van de A32 vergeleken met dat van een Formule 1-circuit:
https://lc.nl/friesland/heerenveen/A32- ... 94101.html

Een biljartlaken is het bepaald niet; gezien de reeds gemelde hobbels heeft men waarschijnlijk het F1-circuit Interlagos in Brazilië als norm gehanteerd :mrgreen:

Gebruikersavatar
hdegroot
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 9:51

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door hdegroot » ma 05 sep 2022, 15:31

Schelpenpaadje schreef: vr 02 sep 2022, 14:17 reeds gemelde hobbels
Ik weet niet hoe RWS hier mee dealt, kan toch niet zo zijn dat dit door de kwaliteitscontrole is gekomen ?

Tevens staat het nu de vakanties voorbij zijn elke ochtend muurvast LWD-HRV vanaf afslag Akkrum; verkeer gaat na het ritsen erg langzaam door een kuil binnen de werkzaamheden (met lichtkar ernaast...) waardoor het opstroopt. Daarna rijdt het redelijk door.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5836
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 sep 2022, 7:32

Dit was aan mij voorbijgegaan: het Leppa-aquaduct in de A32 bij Akkrum kampt al enige tijd met lekkage.

Sinds een glasvezelbedrijf een gestuurde boring onder het foliepakket heeft uitgevoerd komt er grondwater omhoog. De schade loopt in de miljoenen. Volgens Rijkswaterstaat gaat het om een unieke situatie.

LC-artikel van vandaag (betaalmuur)

Ouder artikel over het euvel van lokale site

Waren de problemen tijdens de recente heraanleg van de weg met de afwatering en drainage niet ook (deels) ter hoogte van het aquaduct?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Rogier » di 27 sep 2022, 8:16

Dat wordt een stukje uitgraven, lek dichtplakken en de boel weer herstellen. Probleem is waar dit lek precies zit en men zal het grondwater rondom het lek voor enkele weken tot onder het folie moeten verlagen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door mavas » di 27 sep 2022, 12:48

Het blijft toch link met zo'n folieconstructie, dat zie je maar weer. Een foutje en je bent miljoenen verder.

Wat is het alternatief voor een folieconstructie? Een dikke betonnen bak?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5836
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 sep 2022, 13:30

Een polder waarbij zowel de wanden als de bodem zijn voorzien van folie is een veel toegepaste methode, die over het algemeen weinig problemen oplevert.

Een alternatief voor werken met een folie is inderdaad het maken van een betonnen bak of een combinatie van beton en stalen damwanden.

Bij het aquaduct in de Drachtsterweg in Leeuwarden was aanvankelijk het plan om damwanden aan te brengen tot aan een waterdichte laag in de bodem, zodat geen beton toegepast hoefde te worden. Hier is vanaf gezien omdat er onvoldoende zekerheid was over de kwaliteit van het eindresultaat. Over de bouwwijze bij dit project ontstond tijdens de bouw nog een geschil tussen de opdrachtgever (provincie) en aannemer (Heijmans) nadat de bouwkosten al waren opgelopen (het aanbrengen van damwanden ging moeizamer dan op basis van onderzoek was verwacht). Bij het aquaduct is uiteindelijk gekozen voor beton. De ten zuiden gelegen verdiepte ligging heeft alleen verticale foliewanden, waar na oplevering alsnog water langs of onderdoor bleek te komen. Dit is 'opgelost' met extra pompen.

Ik kan mij herinneren dat de bouw van het Leppa-aquaduct ook niet probleemloos verliep. Het fijne weet ik er echter niet meer van en ik kan hier zo snel ook geen bronnen over vinden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76531
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Chris » di 27 sep 2022, 13:34

Foliepolders zijn goedkoop in vergelijking met betonnen bakken, maar het is wel een behoorlijk beheersrisico als dit een grote polder is of als er later aanpassingen aan zo'n polder nodig zijn. Het meest bekend zijn denk ik de ontwerp-hoofdbrekens voor het foliepolder deel van de A27 bij Utrecht wat aansluit op de Bak van Amelisweerd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5836
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 sep 2022, 13:46

Getuige dit bericht uit januari van dit jaar was toen al bekend waar de lekkages zich bevonden:
https://akkrum.net/actueel/lekkages-bij ... eheersbaar

Het bericht van de Leeuwarder Courant had ik wegens de betaalmuur nog niet gelezen. Wel viel me op dat op de foto een geul is opengegraven naar de folie op een veel hogere plek, dan de plaats waar op oudere foto's de bronbemaling zichtbaar is, direct langs de rijbaan van de parallelweg.

De berichten van Akkrum.net en LC spreken elkaar hier en daar tegen. Volgens dit bericht werkte de glasvezelaannemer met een boorplan dat samen met RWS en de gemeente was opgesteld. Het verhaal nu is dat de aannemer geen vergunning had. Mogelijk is dit accent veranderd doordat het intussen (ook) een verzekeringskwestie is geworden.

De schade gaat verder dan het "even" plakken van de folie. Daarbij is ook het verschil in druk een complicerende factor. Er draaien al bijna een jaar lang pompen om de boel droog te houden, waaronder de reguliere pompinstallatie van het aquaduct zelf, waarop sneller moet worden afgeschreven. Als je leest hoeveel water er door de lekkage het aquaduct in kom stromen, en ziet dat het zand letterlijk bovenkomt in de berm naast de parallelweg, lijkt het een wonder dat dit incident geen gevolgen heeft gehad voor de stabiliteit en de veiligheid van de wegen door het aquaduct.

Update: Ook Omrop Fryslân heeft nu een bericht online.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op di 27 sep 2022, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Rogier » di 27 sep 2022, 13:56

Doet mij denken aan het probleem van het folie bij de spoortunnel van de IJsselallee in Zwolle. Het folie in de noordelijke toerit is namelijk ook beschadigd geraakt en men heeft dit opgelost, door boven het folie de huidige nieuwere toerit in beton aan te leggen. De ankers gaan tot het folie.
De reden voor deze constructie, was namelijk dat men het lek in eerste instantie niet kon vinden en anders de boel volledig droog moesten gaan pompen en al het zand verwijderen.

Uiteindelijk vond men wel het lek bij de aansluiting van het folie en de tunnelbak, toen men de nieuwe toerit aan het bouwen was. Opgelost door grind op het lek te storten om wegspoeling van het zand te voorkomen en vervolgens heeft men de nieuwe toerit over het lek gebouwd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5836
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 sep 2022, 15:12

Om ellende zoals bij Akkrum te voorkomen vind je bij veel folieconstructies bordjes dat je er niet mag graven.
Bij het Leppa Akwadukt stonden en staan deze er niet.

Voor zover bordjes niet voorkomen dat het toch gebeurt sta je als beheerder sterker bij het verhalen van de schade.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door ibodejoode » di 27 sep 2022, 19:30

Dan moet je op sommige plekken wel de friese taal beheersen. Bij het Hendrik Algra aquaduct in de Haak onder het van Harinxmakanaal staat het in het fries.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Vinny » di 27 sep 2022, 19:47

Dat is natuurlijk volkomen absurd. Zulke waarschuwingen horen gewoon in het Nederlands op de bordjes te worden gezet, want je kunt er immers niet vanuit gaan dat degene die er langs komen de Friese taal machtig zijn. Het komt waarschijnlijk omdat het geen officieel bord is en dan verzint de aannemer of wegbeheerder iets leuks. :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5836
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 sep 2022, 21:11

Een niet-Fries zal doorgaans wel begrijpen wat "net grave" betekent.

Polen die glasvezel trekken zullen zowel Nederlandse als Friese versies niet begrijpen ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Vinny » wo 28 sep 2022, 8:55

Ik ben al een tijdje met dat visnet bezig van het bouwbedrijf, maar ik heb dat pokkeding nog geen decimeter de grond in gekregen :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
hdegroot
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 9:51

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door hdegroot » vr 30 sep 2022, 9:05

Sinds vanochtend lijkt het einde van de werkzaamheden in zicht. Nieuwe wegdek is te berijden.

Op basis van wat ik vanochtend zag is het enkel nog gele belijning weghalen en enkel andere kleine zaken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5836
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » vr 30 sep 2022, 10:17

Vinny schreef: wo 28 sep 2022, 8:55 Ik ben al een tijdje met dat visnet bezig van het bouwbedrijf, maar ik heb dat pokkeding nog geen decimeter de grond in gekregen :twisted:
Ik siz nog tsjin dy oelewappers, it kin net!

Link

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Attietattie » vr 30 sep 2022, 13:53

hdegroot schreef: vr 30 sep 2022, 9:05 Sinds vanochtend lijkt het einde van de werkzaamheden in zicht. Nieuwe wegdek is te berijden.

Op basis van wat ik vanochtend zag is het enkel nog gele belijning weghalen en enkel andere kleine zaken.
Klopt wel ja. Afgelopen nacht reed het verkeer over de vluchtstrook. Komende nacht rijdt het over rijstrook 1, zodat de 'lage kant' afgemaakt kan worden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Victor » vr 30 sep 2022, 20:04

Schelpenpaadje schreef: vr 30 sep 2022, 10:17 it kin net!
Dit had ik nog niet gelezen toen ik mijn reactie in het Rotte(Klein)polderplein topic schreef :lol:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5836
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A032] Meppel - Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » vr 30 sep 2022, 21:17

Attietattie schreef: vr 30 sep 2022, 13:53
hdegroot schreef: vr 30 sep 2022, 9:05 Sinds vanochtend lijkt het einde van de werkzaamheden in zicht. Nieuwe wegdek is te berijden.

Op basis van wat ik vanochtend zag is het enkel nog gele belijning weghalen en enkel andere kleine zaken.
Klopt wel ja. Afgelopen nacht reed het verkeer over de vluchtstrook. Komende nacht rijdt het over rijstrook 1, zodat de 'lage kant' afgemaakt kan worden.
Vandaag reed ik vanaf Akkrum toevallig achter een wegmetingsvoertuig van Kiwa die keerde bij :KP: Heerenveen.

Plaats reactie