Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Via » do 01 sep 2022, 17:12

^^
De verbouwing duurt sowieso nog wel een flinke poos, en zeker dit laatste deel omdat dat onder het spoorproject valt. Maar dit stuk wordt niet verbouwd dus ik snap de vervanging wel.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Steyn_E » do 01 sep 2022, 19:23

Voor een nostalgisch gevoel raad ik aan de N279 te berijden ter hoogte van de aansluiting met de N270. Geheel lagedruknatrium (én daadwerkelijk functionerend). Zal vast geen lang leven meer beschoren zijn; het gedeelte langs Dierdonk is al eventjes LED.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Taran 5 » wo 07 sep 2022, 22:19

Menno88 schreef: vr 26 aug 2022, 18:07 Dat hangt er vanaf. Er zijn zat LED-buizen die zonder ombouw van het armatuur (op het vervangen van de starter door een zekering-in-startervorm na dan) gewoon werken met het magnetische ballast er nog tussen.
Taran 5 schreef: za 23 jul 2022, 0:00 Dat klopt alleen is het beter al die VSA´s weg te halen want het blijven stroomtrekkers!
Paneel aan een DC voeding gelegd en opgevoerd tot de spanning die op de driver staat en het paneeltje werkte perfect.
Als dat een labvoeding was: oké. Maar als dat géén labvoeding was, nóóit meer doen! Op die manier help je de LEDs zo om zeep.
Ik heb inderdaad een labvoeding gebruikt maar dat nooit meer doen is een beetje onzinnig. In de meeste gevallen zijn de LED armaturen dermate oud dat je geen nieuwe driver meer kan krijgen ervoor of de LED´s hebben bijvoorbeeld vochtschade opgelopen en dus beschouw ik deze armaturen al
als afgeschreven en ben ik benieuwd wat het ding nog wel doet.
De meeste van die panelen of andere armaturen zijn simpelweg afgeschreven op het moment dat de driver het voor gezien houdt dit wordt trouwens ook in de hand gewerkt door leveranciers die tegenwoordig de zeer hinderlijke neiging hebben om armaturen of te sealen of te voorzien(bijvoorbeeld een Norton Kfa armatuur)van een belachelijk kort snoer met een Wieland stekker erop met de tekst in de beschrijving dat de garantie vervalt als je het armatuur open(heel sneaky)!
Natuurlijk ben ik erg benieuwd naar wat er precies kapot gaat maar alleen ff kijken op een print van zo´n driver zit er voor mij op mijn werk niet in want dat is simpelweg te veel werk voor te weinig opbrengst(een beetje net als dat je koffiekan kapot gaat van je koffiezetmachine,een nieuwe is dan goedkoper!).
Dus is een paneel niet te oud en kan je nog een driver krijgen dan nieuwe bestellen en anders weg mieteren!
@ Thom: in het geval van die wegwijzer zou het best ergens een losse verbinding kunnen zijn. LED-voedingen die opstarten trekken een enorme piekstroom. Als er ergens een draad loszit, kan dat een spanningsval opleveren die de rest weer doet uitvallen. Als er dan 1 weer weet op te starten is de startstroom van de volgende wel weer voldoende om alles weer in elkaar te laten klappen.
Daarnaast spelen bij LED-verlichting harmonischen een grote rol: menig industrie-groepenkast is uitgefikt omdat er door de nul-leider ineens een veel hogere stroom ging lopen dan vóór de ombouw naar LED.
Leuk die harmonische :rofl2:

Als aanvulling op dit alles zal vanaf volgend jaar eind februari de verkoop van compact fluoriserende lampen worden gestaakt. Dit houdt niet in dat je ze niet meer mag gebruiken alleen kan je ze niet meer kopen.
Dit zijn de PL lampen etc Vanaf eind augustus moeten de TL lampen er aan geloven alleen geldt dit vooralsnog niet voor UV-C lampen e.d.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Taran 5 » zo 11 sep 2022, 21:32

Op het perron van het vernieuwde station Ede=Wageningen kwam ik deze Luma´s Gen2 tegen.
Het verschil tussen de oude gen en de nieuwe is vooral de manier waarop je de bovenkant losmaakt.
Bij de oude moest je de klip aan de kopse kant losmaken maar nu is die clip verplaatst naar achter en is de rand mooi naadloos geworden,
Of dat nu makkelijker is weet ik niet,iemand ervaring hiermee?
Op spoor 1 is nog wel de Gen 1 te zien maar de foto is niet duidelijk geworden :(
Afbeelding

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door rbtvdijk » vr 30 sep 2022, 17:24

Zojuist een artikel gelezen op BNR over het uitschakelen van verlichting langs (snel)wegen.
Gaat de verlichting dan nooit meer aan? Want voor zover ik weet is het beleid om de verlichting na 21.00 uur (En op sommige plekken na 23.00 uur) uit te schakelen nooit gewijzigd?

https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... -uitzetten

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door hurricane » vr 30 sep 2022, 22:06

rbtvdijk schreef: vr 30 sep 2022, 17:24 Zojuist een artikel gelezen op BNR over het uitschakelen van verlichting langs (snel)wegen.
Gaat de verlichting dan nooit meer aan? Want voor zover ik weet is het beleid om de verlichting na 21.00 uur (En op sommige plekken na 23.00 uur) uit te schakelen nooit gewijzigd?

https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... -uitzetten
Een paar jaar geleden was er al bespaard en werd verlichting al eerder uitgeschakeld op sommige delen. Bijvoorbeeld een gedeelte van de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. Er was toen ook een kaart beschikbaar waar dit op terug te vinden was per traject.
Later is dat volgens mij deels weer terug gedraaid.

Overigens wordt de verlichting op de N325 rond Arnhem vervangen door LED.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Taran 5 » vr 30 sep 2022, 22:41

hurricane schreef: vr 30 sep 2022, 22:06
Overigens wordt de verlichting op de N325 rond Arnhem vervangen door LED.
Wat voor armaturen komen er op de masten?
Laatst gewijzigd door Taran 5 op za 01 okt 2022, 8:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door sven_engelen » vr 30 sep 2022, 23:05

Luma 2's.
Svenlo

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door mavas » za 01 okt 2022, 9:29

hurricane schreef: vr 30 sep 2022, 22:06 Later is dat volgens mij deels weer terug gedraaid.
Dat is omdat op veel trajecten de verlichting alleen handmatig in of uitgeschakeld kan worden. En voor werkzaamheden is verlichting wel heel handig...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Via » za 01 okt 2022, 11:21

Is versneld overstappen van SON naar LED geen betere manier om energie te besparen?

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Steyn_E » za 01 okt 2022, 16:20

Ja, SON is (in tegenstelling tot SOX) zeer onzuinig. Daar valt zeker een factor 5 te winnen bij gelijkblijvende lichtopbrengst. Ik verwacht echter dat de productie- en plaatsingscapaciteit dan flink tekort gaat schieten. Voor de korte termijn gaat dat dus niet helpen. Al helemaal omdat de SOX verlichting (amberkleurige lagedruk natriumbuizen) nu uitgefaseerd wordt omdat er geen vervangingslampen meer worden gemaakt (Philips is gestopt met de productie daarvan in 2019). Die hebben dus de hoogste prioriteit om te vervangen of retrofitten. Mij is onbekend of er ook LED-retrofits voor SON bestaan, dat zou in ieder geval minder arbeidsintensief zijn.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Taran 5 » za 01 okt 2022, 21:37

Steyn_E schreef: za 01 okt 2022, 16:20 Ja, SON is (in tegenstelling tot SOX) zeer onzuinig.
Zeer onzuinig is wel een beetje overdreven. Vergeleken met een gloeilamp met een rendement van wat zou het zijn 20 lumen per Watt dan is een SON-T met 130 lumen per Watt toch een heel zuinige lamp.
Groot voordeel van SON(T)was dat je het ook kon dimmen wat dan ook regelmatig gebeurde,voor SOX ging die vlieger niet op.
Een ander heel groot voordeel van SON is dat het geen beperkingen heeft op de brandstand in tegenstelling tot SOX maar ook HPL/HPI.
Wat retrofit betreft,een SON opstelling met ballast ontsteker en een condensator(of meerdere)zullen op een retrofitlamp met een voet van E27 of E40 geen invloed hebben op de werking van een LED lamp(mits het ballast nog goed is aangezien die in serie staat met de lamp).
Beter is het hele gebeuren weg te halen en de lamp een fase en nul te geven.
Voor compact of tl lampen hangt het af van het VSA af of het HF is.
Ook hier is een retrofit die geschikt is voor 50 HZ het best mede omdat je met een retrofit HF nog steeds een VSA nodig hebt.
Aangezien je best veel tijd bent om een armatuur om te bouwen wordt toch vaak een nieuw armatuur geplaatst en doorgaans al voorbedraad en
al zodat het een kwestie van er af en er op wordt(zag ze het doen op de A16 bij de Drechttunnel waar oude Clip armaturen en ook Iridium werden vervangen door de Teceo).

Het is leuk die LED bende maar toch vind ik dat het nog steeds niet is wat het moet zijn en de armaturen zijn over het algemeen mwoh tot misbaksels,
Laatst gewijzigd door Taran 5 op ma 03 okt 2022, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Taran 5 » za 01 okt 2022, 21:56

Een collega van mij wees op inductie verlichting die volgens de leverancier echt recyclebaar is en ook beter dan LED.
De lampen doen wat denken aan HPI of HQI alleen kan je deze lampen direct inschakelen dus ook als ze al gebrand hebben.
https://www.goedwerklicht.nl/

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » do 06 okt 2022, 23:03

Zag hedenavond dan men bezig is met plaatsen van nieuwe masten met LED op de verbindingsweg A10-Oost binnenring naar de A2 in knooppunt Amstel.
De oude masten met LED retrofit zijn uitgeschakeld.
Daarmee zullen de dagen voor het laatste stukje lijnverlichting op de hoofdrijbaan van de A10 ook spoedig wel geteld zijn ben ik bang.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door sven_engelen » do 06 okt 2022, 23:05

^^ Dus tóch tijdelijk... Jammer dit...
Svenlo

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » do 06 okt 2022, 23:12

Dat het tijdelijk zou zijn was wel duidelijk, maar vind dit best wel snel. Die LED-lampen in de oude armaturen functioneren prima en geven een behoorlijke lichtopbrengst. Dat zou best nog wel een paar jaar kunnen blijven staan.
Of het moet zijn dat de technische levensduur van de armaturen dat niet meer toelaat.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Archeopendra1234 » do 13 okt 2022, 18:15

Taran 5 schreef: wo 07 sep 2022, 22:19
Menno88 schreef: vr 26 aug 2022, 18:07 Dat hangt er vanaf. Er zijn zat LED-buizen die zonder ombouw van het armatuur (op het vervangen van de starter door een zekering-in-startervorm na dan) gewoon werken met het magnetische ballast er nog tussen.
Taran 5 schreef: za 23 jul 2022, 0:00 Dat klopt alleen is het beter al die VSA´s weg te halen want het blijven stroomtrekkers!
Paneel aan een DC voeding gelegd en opgevoerd tot de spanning die op de driver staat en het paneeltje werkte perfect.
Als dat een labvoeding was: oké. Maar als dat géén labvoeding was, nóóit meer doen! Op die manier help je de LEDs zo om zeep.
Ik heb inderdaad een labvoeding gebruikt maar dat nooit meer doen is een beetje onzinnig. In de meeste gevallen zijn de LED armaturen dermate oud dat je geen nieuwe driver meer kan krijgen ervoor of de LED´s hebben bijvoorbeeld vochtschade opgelopen en dus beschouw ik deze armaturen al
als afgeschreven en ben ik benieuwd wat het ding nog wel doet.
De meeste van die panelen of andere armaturen zijn simpelweg afgeschreven op het moment dat de driver het voor gezien houdt dit wordt trouwens ook in de hand gewerkt door leveranciers die tegenwoordig de zeer hinderlijke neiging hebben om armaturen of te sealen of te voorzien(bijvoorbeeld een Norton Kfa armatuur)van een belachelijk kort snoer met een Wieland stekker erop met de tekst in de beschrijving dat de garantie vervalt als je het armatuur open(heel sneaky)!
Natuurlijk ben ik erg benieuwd naar wat er precies kapot gaat maar alleen ff kijken op een print van zo´n driver zit er voor mij op mijn werk niet in want dat is simpelweg te veel werk voor te weinig opbrengst(een beetje net als dat je koffiekan kapot gaat van je koffiezetmachine,een nieuwe is dan goedkoper!).
Dus is een paneel niet te oud en kan je nog een driver krijgen dan nieuwe bestellen en anders weg mieteren!
@ Thom: in het geval van die wegwijzer zou het best ergens een losse verbinding kunnen zijn. LED-voedingen die opstarten trekken een enorme piekstroom. Als er ergens een draad loszit, kan dat een spanningsval opleveren die de rest weer doet uitvallen. Als er dan 1 weer weet op te starten is de startstroom van de volgende wel weer voldoende om alles weer in elkaar te laten klappen.
Daarnaast spelen bij LED-verlichting harmonischen een grote rol: menig industrie-groepenkast is uitgefikt omdat er door de nul-leider ineens een veel hogere stroom ging lopen dan vóór de ombouw naar LED.
Leuk die harmonische :rofl2:

Als aanvulling op dit alles zal vanaf volgend jaar eind februari de verkoop van compact fluoriserende lampen worden gestaakt. Dit houdt niet in dat je ze niet meer mag gebruiken alleen kan je ze niet meer kopen.
Dit zijn de PL lampen etc Vanaf eind augustus moeten de TL lampen er aan geloven alleen geldt dit vooralsnog niet voor UV-C lampen e.d.
Als een driverprint (transfo, gelijkrichter en condensator simpelweg gezegd) stuk is is het in 99% van de gevallen de condensator... ik heb weet van huishoudelektra waar men bv. condensators gebruikt van 24 volt terwijl men de aangeboden spanning op 24,5 à 25 volt zet...deze gaan niet onmiddellijk stuk maar wel na 1-3 jaar.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Taran 5 » zo 16 okt 2022, 20:41

Jackbauer1350 schreef: do 06 okt 2022, 23:03 Zag hedenavond dan men bezig is met plaatsen van nieuwe masten met LED op de verbindingsweg A10-Oost binnenring naar de A2 in knooppunt Amstel.
De oude masten met LED retrofit zijn uitgeschakeld.
Daarmee zullen de dagen voor het laatste stukje lijnverlichting op de hoofdrijbaan van de A10 ook spoedig wel geteld zijn ben ik bang.
Ik reed vandaag op deze locatie en ze gebruiken masten met de kleinste Izylum wat er echt niet uitziet!
Het lijkt er op dat de aannemer in Noord Holland een leuke deal heeft met Schreder want ook bij de Velser en Wijker tunnel kom je deze tegen en niet alleen daar maar ook op de A7 waar alle Traffic Vision armaturen zijn vervangen door dit type.
Vooral als een paaltopper zijn deze armaturen erg lelijk!

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Hensepens » zo 16 okt 2022, 21:50

Ik ben niet de eerste. Maar de verlichting op de A9 tussen knooppunt Raasdorp (of zelfs op knooppunt Raasdorp) richting Badhoevedorp is een schaamteloze belichaming van failing onderhoud. Sorry kan er niks anders van maken. De verlichting op het knooppunt is al onder par, maar dat brand al deels niet en daarna wordt het alleen maar erger to plm. knp Badhoevedorp zelf.

What the hack gebeurd daar dat er niks aan gedaan wordt?
Laatst gewijzigd door Hensepens op ma 17 okt 2022, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Rein » zo 16 okt 2022, 22:27

Is al paar jaar inmiddels, ik snap er ook weinig van.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » di 18 okt 2022, 9:52

Taran 5 schreef: zo 16 okt 2022, 20:41

Ik reed vandaag op deze locatie en ze gebruiken masten met de kleinste Izylum wat er echt niet uitziet!
Het lijkt er op dat de aannemer in Noord Holland een leuke deal heeft met Schreder want ook bij de Velser en Wijker tunnel kom je deze tegen en niet alleen daar maar ook op de A7 waar alle Traffic Vision armaturen zijn vervangen door dit type.
Vooral als een paaltopper zijn deze armaturen erg lelijk!
Vergeleken met die mooie oude masten en armaturen vind ik dit ook maar niks.
Vannacht zijn de laatste oude masten in de verbindingsweg A10-Zuid naar de A2 verwijderd en was er al wat activiteit bij de lijnverlichting op de A10.

Wat betreft falende verlichting, de A2 tussen Holendrecht en Maarssen is inmiddels diep bedroevend. Hele stukken donker of her en der een brandende, of knipperende lamp.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » di 18 okt 2022, 18:06

Afbeelding
DSCN3612 by DutchRoadMovies, on Flickr
Rechts de nieuwe lichtstokkies langs de verbindingsweg richting de A2 vanaf de A10-Oost.
Links de lijnverlichting......nog wel.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Taran 5 » di 18 okt 2022, 19:32

Jackbauer1350 schreef: di 18 okt 2022, 9:52
Wat betreft falende verlichting, de A2 tussen Holendrecht en Maarssen is inmiddels diep bedroevend. Hele stukken donker of her en der een brandende, of knipperende lamp.
Ik ben nu benieuwd naar wat de oorzaak is van het falen. En meer,zijn het alleen de Teceo´s die falen of ook de Luma´s die vanaf Maarssen tot net na de A12 op de masten staan. Zijn het de LED´s die het probleem geven(hoogstwaarschijnlijk niet)of de drivers en die zijn toch wel weer vaak van Philips :rofl2:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » vr 21 okt 2022, 13:36

Afbeelding
DSCN3615 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding
DSCN3614 by DutchRoadMovies, on Flickr

En nu alle verbindingswegen zijn voorzien van nieuwe lichtmasten is dan toch de lijnverlichting op de hoofdrijbaan aan de beurt. De nieuwe masten zijn bijna net zo lang als de lijnverlichtingsmasten, maar korter dan die nieuwe op de A10-noord.
De A10-Oost heeft van die zwiebelstokken aan de buitenzijde van de rijbanen en volgens mij nog geen LED. Ben benieuwd of die ook van LED worden voorzien binnenkort, of dat daar ook masten in het midden komen met dubbele uithouder. Dat zou voor de uitstraling en eenheid wel mooier zijn.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Taran 5 » vr 21 okt 2022, 17:53

Geen idee je zou denken van wel de masten op de A22 hebben ook een lange uitligger en deze masten krijgen waarschijnlijk de grote Izylum er op.
Op de rest van de oost zitten nog de Iridium2 die volgens de site van Philps toen ook verkrijgbaar was in LED variant en je kon toen de LED module apart bestellen om zo de oude voor de nieuwe te verwisselen.
Maar ook de A1 had dit type en die zijn allemaal vervangen ik denk in nog geen 5 jaar tijd,over kapitaalvernietiging gesproken!
Signify zal wel een leuke prijs afgesproken hebben met RWS.
Mooie foto´s trouwens. Ben benieuwd hoe het met de A9 is want daar waren ze ook bezig bij de Wijker.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » vr 21 okt 2022, 18:15

Op de A9 is alle lijnverlichting weg.
De A22 stond het nog fier overeind aan de zuidzijde van de Velsertunnel de laatste keer dat ik daar reed. Maar dat is al weer een poosje geleden.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door hurricane » za 22 okt 2022, 12:08

Jackbauer1350 schreef: vr 21 okt 2022, 18:15 Op de A9 is alle lijnverlichting weg.
De A22 stond het nog fier overeind aan de zuidzijde van de Velsertunnel de laatste keer dat ik daar reed. Maar dat is al weer een poosje geleden.
Volgens de Wegenwiki https://www.wegenwiki.nl/Lijnverlichting is in maart/ april dit jaar alles bij de A22 verwijderd.
Zo gaat t snel...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » za 22 okt 2022, 17:13

^^ Het stukje tussen knp Velsen de tunnel heeft het enkele weken langer uitgehouden.
Maar inmiddels is alle lijnverlichting verdwenen.
Heb er hedenmiddag nog even een toerritje langs gemaakt.
Bij de aansluiting met de N197 staat nog wel de verlichting die er rond de tunnelrenovatie (of paar jaar ervoor) is geplaatst.
En langs de verbindingswegen in de knooppunten Velsen en Beverwijk staan nog de masten met natriumlampen.

Taran 5
stadsweg
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 23 mar 2022, 21:53
Locatie: Ooi en Ramsgat

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Taran 5 » zo 23 okt 2022, 20:59

Was vandaag in Bels en op de ring Antwerpen worden nu op de afrit naar Bergen op Zoom bijna dezelfde masten gezet als op de ring A10 met die hele mooie Izylum er op :facepalm: Deja Vu leek het wel.
Zeeland was vroeger net België je zag voornamelijk Schréder armaturen zo ook op en rond de Westerscheldetunnel waar allemaal Saffier armaturen op de palen waren gemonteerd.
Ik had al een foto geplaatst met Lightronics Brisa erop nu eentje met de gen2 erop.
De tunnel zelf heeft nog SON(T) verlichting.
Afbeelding
Luma gen 2 bij de eerste afslag komende uit de richting Goes.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » zo 23 okt 2022, 21:25

^^ Volgens mij waren het Schréder Onyx armaturen.

Plaats reactie