Afbeelding

Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door waldo79 » do 22 sep 2022, 21:22

En op wat vrachtwagens na is het tussen 23.00 en 5.00 vrij stil op dat deel van de A15.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 22 sep 2022, 21:45

Hazeldonk is tot 02.00 open. Ik meende dat het vroeger ook 24/7 open was.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 23 sep 2022, 16:51

^^ Heb daar geen herinnering aan. Zie wel dat Hazeldonk alleen in het weekend open is tot 2 uur; door de weeks tot 1 uur. Dus ergens hetzelfde als bij Varakker, waar dan dus geen openingstijd staat. Zie ook dat, hoezeer je van beide kanten van de A16 ook toegang hebt tot dezelfde wegrestaurants, er verschillende openingstijden aangegeven staan in noordelijke en zuidelijke rijrichting. Volgens mij is de informatie richting noord correct.

Het geeft wellicht wel aan dat het aangeven van openingstijden zo zijn beperkingen kent. Moet je, om verwarring en stickerwerk te voorkomen, niet eigenlijk gaan werken met een dynamisch "OPEN"-paneel dat je programmeert met de openingstijden van de dag?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 sep 2022, 17:11

Rene schreef: do 22 sep 2022, 19:35 De openingstijd achter een pomppictogram heeft altijd betrekking op de verkrijgbaarheid van brandstof, niet op de openingstijd van de shop.
Zijn er anno 2022 nog pompen langs de Nederlandse snelweg die 's nachts dicht zijn en geen betaalautomaat hebben?

Als dat zo is, zie ik liever dat er bij aanbestedingen van VZP-locaties een eis komt dat brandstof 24/7 beschikbaar is. De openingstijden van de shop kunnen dan op het bordje vermeld worden. Dat is een stuk relevanter, want ik zou wel willen weten of ik op die plek ook nog iets te eten of te drinken kan krijgen. Dat ik langs de snelweg 24/7 kan tanken is iets wat ik verwacht, hoe ik afreken is minder relevant.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 sep 2022, 17:15

Pino schreef: do 22 sep 2022, 20:01
Wesso schreef: do 22 sep 2022, 19:23Precies. En na 23.00 uur kan je daar tevergeefs naar eten zoeken, want dan is de Shell Shop ook dicht. Dus genoeg Sultana's en thermoskankoffie meenemen 's nachts of doorrijden naar McDonald's.
Buiten grootstedelijk gebied heb je nou niet extreem veel van dat soort restaurants die 24 uur open zijn. De meeste sluiten toch om middernacht of 1.00 uur. De Burger Kings op grootstedelijker verzorgingsplaatsen als Ruygen Hoek, Ruyven en Vrijenban zelfs nog wat eerder. Dat is en blijft echter een paar uur later dan het gemiddelde wegrestaurant, waar je zo rond sluit nou ook nooit heel veel meer van een buffet af kunt halen. Maar op een A15 midden in de nacht heb je er niet extreem veel aan.

Heb hoe dan ook aardige herinneringen aan een nachtelijke hamburger aan de snelweg. In het bijzonder bij Coldrerio langs de Zwitserse A2, zaterdagnacht, waar ook het nodige uitgaangspubliek nog even vette hap kwam halen. Ik zie dat die McDo er echter niet meer is ...
Dit is iets wat in bv. de VS en het Midden-Oosten veel gangbaarder is, daar zijn restaurants zoals McDonald's vaak 24/7 open.

Ik heb na een late aankomst op Schiphol (ergens ruim na 01:00 uur) overigens wel eens van de McDrive aan de Muntbergweg in Amsterdam gebruik gemaakt, die is 24/7 open. Het restaurant sluit daar overigens wel voor de nacht, maar de Drive is altijd open.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 23 sep 2022, 17:30

^^ Ik betwijfel of er echt veel plekken zijn waar 24/7 financieel uit zou kunnen. Diep in de nacht is er toch wel een vrij lange periode dat er bijna niemand op pad is, en zeker bijna niemand die ook nog moet eten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 23 sep 2022, 17:31

Coen Tunnel schreef: vr 23 sep 2022, 17:11Zijn er anno 2022 nog pompen langs de Nederlandse snelweg die 's nachts dicht zijn en geen betaalautomaat hebben?
Ja, er zijn nog altijd pompen langs de snelweg waar je niet 24/7 brandstof kunt tanken.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 23 sep 2022, 18:03

Coen Tunnel schreef: vr 23 sep 2022, 17:15 Dit is iets wat in bv. de VS en het Midden-Oosten veel gangbaarder is, daar zijn restaurants zoals McDonald's vaak 24/7 open.

Ik heb na een late aankomst op Schiphol (ergens ruim na 01:00 uur) overigens wel eens van de McDrive aan de Muntbergweg in Amsterdam gebruik gemaakt, die is 24/7 open. Het restaurant sluit daar overigens wel voor de nacht, maar de Drive is altijd open.
De Burger King op Schiphol is toch ook 24 uur open? Ik heb hoe dan ook wel eens begrepen dat McDo zich op dit moment eerder richt op openingstijden verlengen dan op nieuwe locaties. De eerste markt die ze proberen te winnen is ontbijt/koffie, 24 uur kan op maar weinig plaatsen in Nederland uit.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 sep 2022, 18:07

Rene schreef: vr 23 sep 2022, 17:31
Coen Tunnel schreef: vr 23 sep 2022, 17:11Zijn er anno 2022 nog pompen langs de Nederlandse snelweg die 's nachts dicht zijn en geen betaalautomaat hebben?
Ja, er zijn nog altijd pompen langs de snelweg waar je niet 24/7 brandstof kunt tanken.
Hoeveel zijn dat er? En hoeveel moeite kan het nou zijn om zo'n betaalterminal te installeren? Je kunt ook snelwegprijzen rekenen, dat zou toch makkelijk uit moeten kunnen? Ik weet dat de Texaco bij Breezanddijk een paar jaar geleden nog geen betaalterminal had, maar zijn er meer? Hoe dan ook, volstrekt achterhaald natuurlijk dat er bij snelwegpompen niet 24/7 getankt kan worden. Dit zou natuurlijk als eis moeten worden gesteld bij elke veiling van tankstationlocaties.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 sep 2022, 18:09

Pino schreef: vr 23 sep 2022, 18:03
Coen Tunnel schreef: vr 23 sep 2022, 17:15 Dit is iets wat in bv. de VS en het Midden-Oosten veel gangbaarder is, daar zijn restaurants zoals McDonald's vaak 24/7 open.

De Burger King op Schiphol is toch ook 24 uur open? Ik heb hoe dan ook wel eens begrepen dat McDo zich op dit moment eerder richt op openingstijden verlengen dan op nieuwe locaties. De eerste markt die ze proberen te winnen is ontbijt/koffie, 24 uur kan op maar weinig plaatsen in Nederland uit.
Jazeker, de Burger King op Schiphol is ook de hele nacht door open, maar ik wilde eerst gewoon door naar P3 en verder niet veel tijd verliezen. En ik had meer zin in de Mc dan in de Burger King. ;) McDonald's Muntbergweg ligt dan toch op de route van P3 naar huis, ik kom dan hoe dan ook over de A9, ik hoef alleen maar de afrit te nemen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 23 sep 2022, 18:35

Het verbaast me dat de Mac vlakbij P3 (Loevesteinse Randweg) niet 24/7 open is. Dat is toch een omgeving met veel nachtelijke bedrijvigheid en veel mensen die nog niet naar een terminal of Schiphol-parkeerplaats willen, hangen daar even. Het geeft maar aan hoe zeldzaam 24/7 fastfood toch nog is in de buurt van snelwegen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 23 sep 2022, 18:43

McDonalds De Hoek was een paar jaar terug van donderdag tot zondag of zo 24 uur open, maar inmiddels niet meer. Ondanks de locatie blijkbaar ‘s nachts te weinig toeloop. Personeel is natuurlijk ook een stuk duurder ‘s nachts. Nu zijn ze dagelijks tot 2 uur open.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 23 sep 2022, 18:59

Sociale veiligheid kan ook een rol spelen. Je wilt niet de plek zijn waar ‘s nachts op de parkeerplaats eerder schimmige dingen gebeuren onder de schijn van “even een hamburger”. Dan komen bona fide klanten niet en gaat de gemeente ook nog eens naar je vergunning kijken.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 24 sep 2022, 12:14

Coen Tunnel schreef: vr 23 sep 2022, 17:15 Ik heb na een late aankomst op Schiphol (ergens ruim na 01:00 uur) overigens wel eens van de McDrive aan de Muntbergweg in Amsterdam gebruik gemaakt, die is 24/7 open. Het restaurant sluit daar overigens wel voor de nacht, maar de Drive is altijd open.
De naastgelegen winkel van de Shell aan de Muntbergweg is ook 24/7 open. Dat lijkt me ook een zeldzaamheid.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » za 24 sep 2022, 14:10

^^
Elke grote stad heeft toch wel 24/7 tankstations met geopende shop? Hier oost-Brabant in ieder geval in Eindhoven (2 verschillende) en Den Bosch.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 24 sep 2022, 14:26

Het schijnt dat zelfs Ede er een heeft: BP de Rietkampen. Afijn, ontopic maar weer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 30 sep 2022, 22:58

NIeuwe borden op de A20 richting westen:

Eerst een afplakkertje bij afrit 8. Dit is momenteel het enige bord dat afrit 8 heeft.
Omdat de rijstrookconfiguratie is veranderd, moesten de portaalborden verder allemaal weg.
Afbeelding

Dan de nieuwe NBA voor knooppunt Vlaardingen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit bord staat dus bij afrit 7. Ik blijf dit systeem zeer verwarrend vinden, ik denk automatisch dat zo'n servicebord op de huidige afrit slaat.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 30 sep 2022, 23:01

In de spoiler schadevervangende borden bij Burgerveen. Dit is afrit 4, volgens de nummering van de A4, maar de afrit is geheel op de A44.
Het vorkbord en de uitsmijter zijn nieuw en wijken eigenlijk alleen in layout-details af van de vorige versies.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 01 okt 2022, 9:26

harry schreef: vr 30 sep 2022, 22:58Afbeelding
Dit bord staat dus bij afrit 7. Ik blijf dit systeem zeer verwarrend vinden, ik denk automatisch dat zo'n servicebord op de huidige afrit slaat.
Precies Harry! Bij de introductie van NBA vonden we dit al onduidelijk. Mhkamp was volgens mij de eerste die hier iets over opmerkte.

Ik zou het systeem van serviceborden dan zo toepassen:
- servicebord bedoeld voor huidige afrit: Alleen afstand aangeven tot de afrit, geen afritnummer. Dit omdat op de andere borden voor de afrit ook de afstanden staan.
- servicebord bedoeld voor volgende afritten: Alleen afritnummer(s) aangeven
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » za 01 okt 2022, 16:48

mavas schreef: za 01 okt 2022, 9:26 Mhkamp was volgens mij de eerste die hier iets over opmerkte.
Dat weet ik niet meer, maar dat het ongelukkig hangt moge duidelijke zijn. Ik heb me al vergist in de afrit, om dat je denkt dat het de eerstvolgende is, terwijl het pas da afrit daarna is.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 01 okt 2022, 18:04

Ik vind dit ook wel erg verwarrend. Dan kun je nog beter 'route A20' aangeven en bij de volgende afrit dit servicebord plaatsen.

Is het trouwens niet gewoon fout? In Boxtel heeft men het wel op die manier opgelost:
Afbeelding

ard-jan
zandpaadje

Bericht door ard-jan » za 01 okt 2022, 18:13

Alles beter dan alleen een afritnummer.

Route A20 afrit 6
Route afrit 6
Via afrit 6

Je moet echt goed opletten op het afritnummer, en je hebt maar 1 kans om het bord te lezen. Is het druk op de weg, mis je het helemaal.

Het idee van Mavas om op serviceborden, behorende bij de afrit waar je nu rijdt, alleen een afstand aan te geven, vind ik ook een duidelijke om onderscheid te maken.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 01 okt 2022, 18:25

harry schreef: vr 30 sep 2022, 22:58 Dit bord staat dus bij afrit 7. Ik blijf dit systeem zeer verwarrend vinden, ik denk automatisch dat zo'n servicebord op de huidige afrit slaat.
Ik ben het met je eens. Het komt voort uit de gedachte van een gemeente dat ze geen vrachtverkeer via afrit x maar via afrit x+1 willen hebben. Maar het gevolg is dat door de verwarring juist verkeer bij afrit x afslaat...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 01 okt 2022, 19:07

In de oude stijl ging dat gewoon met een extra verwijzing op het rechtdoorbord. Want deze problematiek is natuurlijk niet pas ontstaan nadat we NBA krijgen. Maar ergens had iemand het idee dat je alle lokale geleiding in dit land wel oplost met de naam van de volgende afrit (desnoods te hernoemen in iets als Tilburg-Centrum-West) of RING. Nogal een misrekening. En als het nu is zo dat vrachtwagens dan nu sneller afrit X pakken, waren we voorheen bepaald efficiënter in het geleiden naar X+1.

Ik heb het vaker gezegd, maar die rechtdoorverwijzing met alleen de volgende afrit vind ik echt een slechte keuze - eentje gekopieerd uit een Duitsland (en wat buurlanden daarvan) van vóór de afritnummering. Een optioneel rechtdoorbord oude stijl, eventueel kleiner uitgevoerd in de middenberm, had veel kunnen oplossen. Óf borden bij het binnenrijden van een plaats: Bedrijventerreinen A+B :AS: 2, Bedrijventerrein C :AS: 3. En dat bij voorkeur voordat je middenin of direct voor de afritbewegwijzering zit.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 01 okt 2022, 19:11

Beter idee: stoppen met al die bedrijventerreinen te bewegwijzeren. Scheelt een hoop borden, dat wilden we toch?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 01 okt 2022, 19:19

Ik heb liever bewegwijzering naar een daadwerkelijk gebruikt bedrijventerrein van enige omvang dan naar de volgende afrit: of dat nou een willekeurig volgend dorp is of Tilburg-Centrum-West. Om lokale geleiding zul je niet altijd heen kunnen; dat laat iedere discussie met gemeentes ook weer zien. Maar we hebben gemeend een stijl van bewegwijzering in te voeren dat als mantra lijkt te hebben “die lokale overheden moeten hun mond houden, je krijgt gewoon Tilburg-Centrum-West.” En dat wordt dan iedere keer herhaald. Helaas, zo werkt het niet.

Niet dat lokale overheden vrije hand moeten krijgen trouwens, maar dit zwarte pieten naar gemeentes, voor wie Rijkswaterstaat dan uiteindelijk toch weer buigt, daar pas ik voor. Het is gegeven dat Rijkswaterstaat zal moeten blijven buigen, des te meer naarmate de ruimtelijke ordening complexer wordt: zorg dan voor bewegwijzering die het mogelijk maakt.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 01 okt 2022, 20:14

harry schreef: vr 30 sep 2022, 22:58Dan de nieuwe NBA voor knooppunt Vlaardingen:
Afbeelding
Wat een oerlelijke pijlen. Ik snap dat gewone gebogen pijlen hier niet gewenst zijn, maar had dan die gestrektere gebogen Duitse pijlen gedaan (die daar vaak worden gebruikt waar een weg eindigt op een trompetaansluiting). Dus pijlen met een rechte stok en een klein boogje bovenaan.
harry schreef: vr 30 sep 2022, 22:58Dit bord staat dus bij afrit 7. Ik blijf dit systeem zeer verwarrend vinden, ik denk automatisch dat zo'n servicebord op de huidige afrit slaat.
De toevoeging van 'route' of 'via' zou zeer welkom zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

SAN RED
dorpsstraat

Bericht door SAN RED » za 01 okt 2022, 20:34

^^ valt wel mee toch? Maar inprincipe zou hier ook rechtdoor pijlen gekund hebben.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 01 okt 2022, 20:59

Het zijn dezelfde pijlen als op knooppunt Muiderberg (splitsing A1-A6), maar daar gaat het om 2x3 rijstroken en kortere plaatsnamen waardoor de borden rustiger ogen.
:arrow: https://www.google.nl/maps/@52.3186365, ... 8192?hl=nl

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 01 okt 2022, 21:13

^^ Het ziet er daar bij Muiderberg inderdaad eleganter uit. Sowieso vind ik lange pijlen op panelen van twee rijstroken breed al snel onevenwichtige borden opleveren. In algemene zin denk ik altijd maar “hoe korter hoe beter”. Het moet dan alleen wel een lengte behouden dat je er een fatsoenlijke vorkpijl naast kunt zetten voor wanneer je één rijstrook nog voor twee richtingen kunt gebruiken.