Afbeelding

Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

ard-jan
zandpaadje

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door ard-jan » zo 02 okt 2022, 10:44

Wat ik me nog afvraag bij het zien van de borden: wordt er op enige manier aangegeven dat na de VZP de A24 niet meer te bereiken is?
Ik denk dan meteen aan dat grote bord bij Bodegraven / VZP Reeuwijk
https://maps.app.goo.gl/Uzv33Pgwf2AVLXYA9

Moet wel zeggen, heb dat bord ook altijd wat misleidend gevonden, direct na de VZP ligt afrit Reeuwijk en rij je vrij gemakkelijk alsnog richting de N11. Dus of zoiets nou veel toevoegt weet ik niet. Het is dan ook meer een interessevraag dan dat ik het een gemis zou vinden :)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 02 okt 2022, 13:08

^^ Het feit dat er vóór de vzp al 2 rijstroken naar links gaan naar de A24 zou genoeg moeten zijn, imo.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 02 okt 2022, 15:00

Steptimer schreef: zo 07 nov 2021, 16:25 Ho ho, Zierikzee staat niet meer zo heel vroeg op de bewegwijzering.
Het is tegenwoordig niet meer de Zierikzee blues, maar de Bergen op Zoom blues. :mrgreen:
Om daar nog een schepje bovenop te doen: Bij de oprit Barendrecht bij de A29 is de bewegwijzering vervangen. Alle verwijzingen naar Zierikzee zijn vervangen door Bergen op Zoom.
Wel raar, want op de A29 bij zowel afrit Barendrecht als Oud-Beijerland staan zowel Zierikzee als Bergen op Zoom vermeld.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 02 okt 2022, 19:15

Pino schreef: za 01 okt 2022, 19:19 Ik heb liever bewegwijzering naar een daadwerkelijk gebruikt bedrijventerrein van enige omvang dan naar de volgende afrit: of dat nou een willekeurig volgend dorp is of Tilburg-Centrum-West. Om lokale geleiding zul je niet altijd heen kunnen; dat laat iedere discussie met gemeentes ook weer zien. Maar we hebben gemeend een stijl van bewegwijzering in te voeren dat als mantra lijkt te hebben “die lokale overheden moeten hun mond houden, je krijgt gewoon Tilburg-Centrum-West.” En dat wordt dan iedere keer herhaald. Helaas, zo werkt het niet.

Niet dat lokale overheden vrije hand moeten krijgen trouwens, maar dit zwarte pieten naar gemeentes, voor wie Rijkswaterstaat dan uiteindelijk toch weer buigt, daar pas ik voor. Het is gegeven dat Rijkswaterstaat zal moeten blijven buigen, des te meer naarmate de ruimtelijke ordening complexer wordt: zorg dan voor bewegwijzering die het mogelijk maakt.
Maar een gemeente als Amstelveen kan dan wel voor elkaar krijgen dat 'Amstelveen-stadshart' op de bewegwijzering verschijnt in plaats van het veel logischer geachte 'Centrum'. Blijkbaar is men erg inconsequent.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 02 okt 2022, 19:31

Vinny schreef: zo 02 okt 2022, 19:15het veel logischer geachte 'Centrum'.
Wellicht omdat er twee centra zijn? Het historisch centrum (Oude Dorp) en het huidige centrum (Stadshart).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 02 okt 2022, 19:32

Dat zou natuurlijk kunnen maar dat is voor de afrit niet relevant. Die uitsplitsing volgt dan verderop nog. :yes:

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » zo 02 okt 2022, 20:53

Palance schreef: zo 02 okt 2022, 15:00
Steptimer schreef: zo 07 nov 2021, 16:25 Ho ho, Zierikzee staat niet meer zo heel vroeg op de bewegwijzering.
Het is tegenwoordig niet meer de Zierikzee blues, maar de Bergen op Zoom blues. :mrgreen:
Om daar nog een schepje bovenop te doen: Bij de oprit Barendrecht bij de A29 is de bewegwijzering vervangen. Alle verwijzingen naar Zierikzee zijn vervangen door Bergen op Zoom.
Wel raar, want op de A29 bij zowel afrit Barendrecht als Oud-Beijerland staan zowel Zierikzee als Bergen op Zoom vermeld.
Inderdaad, opmerkelijk.
Staan 's-Gravendeel en Oud-Beijerland nog aangegeven op de nieuwe borden bij de oprit? En is Antwerpen toegevoegd?

Niet alle doelen die worden aangeven langs snelwegen worden vroegtijdig bij een oprit aangegeven.
Breda staat al aangeven op een afstandenbord langs de A58 na de afslag Arnemuiden, maar verschijnt vanuit Zeeland/West-Brabant pas voor het eerst bij een oprit in Roosendaal! Bergen Zoom verschijnt bij iedere oprit vanaf Vlissingen. Na Goes staat er zelfs alleen Bergen op Zoom bij opritten richting het oosten. Ook op nieuwe wegwijzers. Breda heeft die status kennelijk niet(A58). :mrgreen:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 03 okt 2022, 0:07

Vinny schreef: zo 02 okt 2022, 19:15 Maar een gemeente als Amstelveen kan dan wel voor elkaar krijgen dat 'Amstelveen-stadshart' op de bewegwijzering verschijnt in plaats van het veel logischer geachte 'Centrum'. Blijkbaar is men erg inconsequent.
Dat was een hele oude bestuurlijke afspraak uit het jaar kruik, waar de gemeente aan vast wenste te houden. De wens om er Centrum van te maken is echter recent wel besproken.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 03 okt 2022, 8:26

Steptimer schreef: zo 02 okt 2022, 20:53 Staan 's-Gravendeel en Oud-Beijerland nog aangegeven op de nieuwe borden bij de oprit? En is Antwerpen toegevoegd?
Geen Antwerpen en ‘s-Gravendeel is ook gesneuveld. Blijven dus over Oud-Beijerland en Bergen op Zoom.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 03 okt 2022, 10:08

^^ Vind ik onderaan een oprit ook wel logisch. Hoofddoel van de weg en eventueel iets lokaals. Het hoofddoel van de route is toch echt Bergen op Zoom geworden (terwijl dat in tijden vóór oplevering van de A4 in West-Brabant Zierikzee was). Een einddoel of netwerkdoel als Antwerpen komt daar alleen bij wanneer er specifiek nut is - wat ik niet zo snel zie. De 's Gravendeels en Oud-Beijerlands zijn onderdeel van lokale geleiding, dus daar moeten ze in het Barendrechtse zelf maar iets van vinden.
Rene schreef: ma 03 okt 2022, 0:07
Vinny schreef: zo 02 okt 2022, 19:15Maar een gemeente als Amstelveen kan dan wel voor elkaar krijgen dat 'Amstelveen-stadshart' op de bewegwijzering verschijnt in plaats van het veel logischer geachte 'Centrum'. Blijkbaar is men erg inconsequent.
Dat was een hele oude bestuurlijke afspraak uit het jaar kruik, waar de gemeente aan vast wenste te houden. De wens om er Centrum van te maken is echter recent wel besproken.
Waarmee mijn punt van zaterdag wel bewezen is. Er is in bewegwijzerings-land altijd een bestuurlijke afspraak uit het jaar kruik, of een andere vorm van druk die een gemeente kan uitoefenen en dan moet Rijkswaterstaat de gemeente in veel gevallen haar zin geven. Tegen heug en meug, dat zal, maar het gebeurt. Kun je blijven roepen dat dit soort lokale dingetjes moeilijk te rijmen zijn met het systeem, dat het teruggebracht zou moeten worden, dat we toch allemaal minder borden willen, maar onder de streep levert het weinig op (behalve de wetenschap dat het, als Rijkswaterstaat de deur een beetje verder zou open zetten, waarschijnlijk nóg erger zou worden).

Met NBA is geprobeerd een relatief star systeem op te tuigen dat maar weinig ruimte laat voor dit soort lokaal gekonkel. Dat was vast bedoeld om de deur dichter te kunnen duwen, maar méér dan met de oude bewegwijzering sta je met dit systeem 2-0 achter wanneer je iets lokaals te accommoderen hebt. Met wijsheid achteraf had een wat andere benadering mogelijk iets beters kunnen opleveren. Frans systeem bijvoorbeeld, waar afritnamen helemaal uit beeld zijn verdwenen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 03 okt 2022, 13:48

Pino schreef: ma 03 okt 2022, 10:08 onder de streep levert het weinig op
Het is al een hele winst dat lokale doelen zoals industrieterreinen zijn verbannen naar de service-borden.
Die zie je per afrit maar één keer, dus vorkbord en uitsmijter en eventuele portaalborden zijn er van verschoond.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 03 okt 2022, 14:20

Dat is voor de afslaande richting helemaal waar. Het systeem geeft onvoldoende thuis in situaties waarin lokaal verkeer nog even rechtdoor moet. Inclusief de manier waarop zich dat dan zou moeten vertalen in starre afritnamen als Tilburg-Centrum-West of dat Amstelveen-Stadshart uit den boze zou zijn.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 03 okt 2022, 15:32

Ik vind het dan weer jammer dat voor belangrijke lokale doelen niet altijd meer de hoofdbestemming wordt aangegeven, maar dat er is gekozen voor het alleen maar in wit-op-blauw aangeven van bestemmingen, waardoor we een Moerdijk-Havens hebben gekregen of een Europoort/Maasvlakte als wit-op-blauwe bestemming. Terwijl hier ook gewoon met het oude zwart-op-wit had kunnen worden volstaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 03 okt 2022, 16:43

Voor wat het waard is: Europoort was altijd een wit-op-blauwe bestemming, dus daar geen grote verandering. En op de N15 in de haven zelf zijn witte afritnamen gebruikt, al was het maar omdat je daar echt niets beters hebt.

Bij Moerdijk had je hetzelfde probleem gehad als de oorspronkelijke witte-NBA-vermelding had mogen blijven. Namelijk dat je in beide rijrichtingen de witte bestemming van de volgende afrit moet aangeven om verwarring te voorkomen bij de eerste afrit. Nou vind ik dat ze daar met dit type borden wat eleganter hebben opgelost dan wat er bij Maassluis staat. En het is ook beter dan afritnamen als Moerdijk-Havens-Oost. Maar ook dit laat bij mij het gevoel dat het beter had gekund, en dat de afritnamen de boel bepaald niet vergemakkelijken. Ook in de Rotterdamse haven voegt de afritnaam rechtdoor weinig toe. Gelukkig is men op de A/N15 ook niet zo star geweest met de afritnamen. Behalve “witte” afritnamen is ook de rechtdoorvermelding daar niet de naam van de volgende afrit.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 03 okt 2022, 20:24

Pino schreef: ma 03 okt 2022, 16:43 En op de N15 in de haven zelf zijn witte afritnamen gebruikt, al was het maar omdat je daar echt niets beters hebt.
Met als gevolg onuitspreekbare afritnamen in de verkeersinformatie. "Op de A15 richting Maasvlakte staat een file bij Havens zoveeltighonderzusenzotig". Onthou dan maar eens welke het is, want die afritten lijken allemaal op elkaar.
Misschien dat het er nog eens van komt dat de A15 afritnamen als Botlek-West, Europoort-Oost krijgt...
--Harry.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 03 okt 2022, 20:30

En we hadden ooit nog wel een mooie afritnaam Engeland.

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 03 okt 2022, 20:31

Luisteren nog mensen naar verkeersinformatie op de radio dan..? Tjoh. Je had er al zelden wat aan omdat men alleen een handjevol langste files noemt en tegenwoordig met navigatieapps is de toegevoegde waarde van verkeersinformatie op de radio al helemaal nul.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 03 okt 2022, 20:45

harry schreef: ma 03 okt 2022, 20:24 Met als gevolg onuitspreekbare afritnamen in de verkeersinformatie. "Op de A15 richting Maasvlakte staat een file bij Havens zoveeltighonderzusenzotig". Onthou dan maar eens welke het is, want die afritten lijken allemaal op elkaar.
Misschien dat het er nog eens van komt dat de A15 afritnamen als Botlek-West, Europoort-Oost krijgt...
De vraag is of je ter plaatse onbekenden dan meer helpt met dat soort namen (Europoort-Centrum?). Ik denk maar weinig. Dus dan werk je nog vooral met afritnamen omdat dat lekker eenduidig is voor de bewegwijzering. En dat vind ik op een gegeven moment wel lastig worden, als je niet óók een geleidingsbelang hebt én door het terechte punt van Snelwegfreak hierboven.

Je kunt zeggen wat je wilt, maar het niet hebben van afritnamen in Frankrijk levert wat mij betreft nou niet echt problemen op bij het effectief geven van verkeersinformatie - ook de gesproken niet. Je kunt ook prima om de materie heen praten: “op de A15 richting Rotterdam, in de Botlek tussen afritten 14 en 15.”

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 03 okt 2022, 23:37

Snelwegfreak schreef: ma 03 okt 2022, 20:31 Luisteren nog mensen naar verkeersinformatie op de radio dan..?
Mensen van mijn generatie zeker. Ikzelf bijvoorbeeld. Ik laat me daar wel degelijk door leiden bij mijn routekeuze (vooral voor de files op ongebruikelijke plekken) en ik gebruik geen navigatie-app.
De radiozenders verspillen gelukkig geen zendtijd met deze service.
--Harry.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 04 okt 2022, 13:23

Ik gebruik de verkeersinformatie om een globaal beeld te krijgen van de drukte. Waar nodig kan ik eventueel mijn reis nog uitstellen en onderweg val ik meestal terug op navigatie.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 04 okt 2022, 14:08

Ik check altijd mijn route op Google Maps voor ik vertrek. Daarmee heb ik wel een globaal beeld van mijn route. Meestal heb ik Spotify aan staan in de auto. Als ik zelf radio maak noem ik altijd de files in het zuiden van het land op tot aan Rotterdam (Bereik van de radiozender waar ik werk is immers alleen in de regio van Eindhoven) en de flitsers noem ik op in dezelfde regio. Zijn er veel files dan krijg je alleen de files van 5 min of langer of met een bijzondere oorzaak te horen.
Svenlo

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 okt 2022, 14:13

waldo79 schreef: di 04 okt 2022, 13:23 Ik gebruik de verkeersinformatie om een globaal beeld te krijgen van de drukte. Waar nodig kan ik eventueel mijn reis nog uitstellen en onderweg val ik meestal terug op navigatie.
Dat kan ik plaatsen. In Nederland volstaat die check vooraf. Ik luister op ritten door Duitsland en Frankrijk nog wel met enige regelmaat naar verkeersinformatie op de radio. Ik denk dat dat te maken heeft met de lengte van ritten; dat ik op enig moment wel toe ben aan een vlugge update (in Frankrijk doe ik dat trouwens deels met apps). Dus ik heb in Frankrijk wel te maken gehad met meldingen over "dans la secteur de Compiègne". Dat vind ik wel gedetailleerd genoeg hoor, zo zonder formele afritnamen.

Bewijst ergens ook dat het in Nederland echt niet meer zo gedetailleerd hoeft, langs de klassieke lijn van "Op de A zeven, van Utrecht naar Amersfoort, tussen Utrecht Science Park en Den Dolder een file van 4 kilometer". "Op de A28 richting Amersfoort, bij Den Dolder" is al snel goed genoeg. En dat oude idee dat uniforme afritnamen dan noodzakelijk waren om tot goede plaatsbepaling te kunnen komen - ik denk als gezegd dat het allemaal wel met wat minder aan kan.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 04 okt 2022, 14:21

^^ Op 538 zegt Wietze de Jager altijd: "Op [Wegnummer] Richting [Plaatsnaam] tussen [Afritten + Vertraging]. Op zich niet slecht tot ie flitsers noemt. Dan zegt ie [Wegnummer] Richting [Plaatsnaam + Hmp]. Leuk en aardig, maar in welke richting staat ie nou? A28 richting Zwolle kan vanuit Utrecht en vanuit Meppel zijn...
Svenlo

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 04 okt 2022, 15:45

Pino schreef:Je kunt zeggen wat je wilt, maar het niet hebben van afritnamen in Frankrijk levert wat mij betreft nou niet echt problemen op bij het effectief geven van verkeersinformatie - ook de gesproken niet. Je kunt ook prima om de materie heen praten: “op de A15 richting Rotterdam, in de Botlek tussen afritten 14 en 15.”
Op de Drip's geven ze in Frankrijk wel namen weer.
https://goo.gl/maps/nWjgnjySULcpxju6A

Het is mij niet geheel duidelijk wat ze precies bedoelen het leken mij (quasi-)afritnamen, maar met alles 'fluide' heb je natuurlijk ook niet echt een probleem :mrgreen:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 04 okt 2022, 16:52

Beetje zoekwerk waarnaar verwezen wordt (zie spoiler), maar voor mij als ter plaatse onbekende is dat natuurlijk iets waar ik maar weinig mee kan op weg naar het zuiden. Ik kijk daarnaar en denk "zullen wel doelen ergens langs de stadssnelwegen van Lille zijn, de rest zal wel". Als het allemaal fluide is, gaat het zeker goed. Als dat niet zo is, laat ik me maar een beetje leiden door navigatie. Zelfs al zou ik het op mijn landkaart perfect kunnen checken tegen aangegeven afritnamen, dan zou ik het niet doen. Want ik heb wel wat beters te doen, en deze DRIPs zijn er voor ter plaatse bekenden - die dit soort dingen ook wel weten wat er ook op de borden staat.
SPOILER: TOON

Waarnaar volgens mij verwezen wordt:
- Chateau Rouge: knooppunt A22/M652 (de noordwestelijke bypass richting A25) -> niet bewegwijzerd
- Saint Philibert: afrit aan die M652 -> bewegwijzerd
- Cousinerie: knooppunt A22/N227 (de oostelijke bypass richting A27) -> niet bewegwijzerd
- Grand Palais: afrit in de N356 (de verbinding langs het centrum naar de A1) -> bewegwijzerd

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 04 okt 2022, 21:57

De DRIPS zouden een stuk bruikbaarder worden als ze ook wegnummers zouden aangeven, en eventueel een alternatieve route zouden suggereren. Wat dat betreft doet Rijkswaterstaat dat m.i. wel beter. Neemt niet weg dat ik vind dat informatie consistent moet zijn. Op de bewegwijzering, DRIPS en in de verkeersinformatie hoort hetzelfde punt hetzelfde genoemd te worden :yes:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 05 okt 2022, 12:41

Laten we het hier vooral over Nederland hebben.
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 05 okt 2022, 17:52

Het gaat over Nederland. Het voorbeeld uit Frankrijk is hoe ik vind dat het níét moet :yes:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 07 okt 2022, 23:05

Misschien al bekend, maar na :KP: Beekbergen richting Amersfoort, zag ik een bord met onder de streep: A30 Ede xx (waarbij xx de afstand in km is). Helaas reed er een vrachtwagen in de weg, waardoor ik het bord niet helemaal heb kunnen lezen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 08 okt 2022, 0:10

Of het veel zin heeft is vraag twee.

Op Beekbergen zal het meeste verkeer voor Ede wel afgeslagen zijn naar de A50 via Arnhem.