Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

captain007
Forumbeheerder

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door captain007 » di 20 sep 2022, 10:51

Op het hoogspanningsforum had ook iemand mooi plaatje gemaakt met wat er vermoedelijk is gebeurd qua tijdslijnen.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » wo 05 okt 2022, 7:26

https://nos.nl/artikel/2447093-ergernis ... eten-staan
De afschalingen die het personeelstekort met zich meebrengen leiden tot een stortvloed aan klachten bij NS.

De treinen die ik normaliter gebruik zijn eigenlijk altijd vrij druk ondanks dat ze met zeven of acht bakken FLIRT rijden. Dat komt omdat zeker mijn ochtendtrein naar Tilburg midden in de spits valt. Vorige week moest ik echter in Almere zijn, en was de losse DDZ4 die ik voorgeschoteld kreeg tussen Leiden en Amsterdam Zuid meer een blik sardientjes dan een trein, ondanks dat het al na negenen was.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 05 okt 2022, 7:53

Deze situatie gaat nog jaren duren. In alle sectoren is een personeelstekort omdat de uitstroom van ouderen groter is dan de instroom van jongeren en dat kan zomaar 10 tot 20 jaar duren. Pas nu (2021) is er weer sprake van een geboortegolfje, dus over 20 jaar is de situatie zeker omgedraaid, maar tot die tijd zal het behelpen zijn. Het enige dat bedrijven en instellingen kunnen doen is hun dienstverlening aanpassen aan de hoeveelheid personeel dat wel beschikbaar is. Ik denk dat NS nog wel verder moet gaan snijden in de dienstverlening.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » wo 05 okt 2022, 8:07

Tja, bij meer dan x bakken moeten er 2 conducteurs in de eerste klas zitten controleren, dus je kan niet zomaar van 4 naar 8-10 bakken (kost je evenveel machinisten). Je kan ook de afweging maken of dat echt nodig is overdag 'voor de veiligheid', of dat daar andere oplossingen voor zijn.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 05 okt 2022, 8:40

Dan wordt het tijd voor meer automatisering en misschien toch met 1 conducteur een langere trein gaan gebruiken. Een trein gevuld als een sardienblikje geeft ook risico's. Er wordt naar mijn mening te weinig geinvesteerd om de boel meer te automatiseren. Zie het probleem als je teveel aandacht aan loonmatig geeft. Je haalt de prikkel om meer te automatiseren weg.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 05 okt 2022, 9:28

^^ Verder automatiseren en een HC op de trein is als vloeken in de (vakbonds)kerk en gaat vrees ik met grote vreze in Nederland nooit en te nimmer gebeuren omdat de vakbonden dat domweg tegen houden. Het zou al een hele boel narigheid schelen als een machinist en conducteur de hele dag SAMEN zouden optrekken en dan ook nog eens de hele dag in dezelfde treinserie blijven rijden. Nu is het zo dat zowel de conducteur als de machinist onafhankelijke diensten van elkaar hebben en het dus regelmatig voorkomt dat er hetzij een machinist hetzij een conducteur ontbreekt en er dus vertraging ontstaat. Een andere vorm van vertraging ligt in het overstappen van het treinpersoneel van de ene treinserie op de andere. Door genoeg "overstaptijd" te maken tussen de treinseries vang je eventuele vertragingen grotendeels op. Kost wel een berg extra personeel, denk zelfs dat een groot deel van het personeelstekort "opgelost" kon worden als de diensten efficiënter ingedeeld konden worden door machinist en conducteur de hele dag samen op te laten trekken in dezelfde treinserie. Hierdoor krijg je een veel robuustere treindienst.

Maar helaas is de macht van de vakbonden bij de spoorwegen zo groot dat het "rondje om de kerk" er nooit en te nimmer zal komen. Gelukkig is dat in de vorige eeuw in Engeland wel gelukt bij de Britse spoorwegen door een "Iron Lady" op Downingstreet 10.
Laatst gewijzigd door PeterSchoeber op wo 05 okt 2022, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 05 okt 2022, 9:30

Mee eens, want het opstarten van een nooddienstregeling na een grootschalige calamiteit duurt bij de NS veel en veel te lang. Het opstarten van een reguliere dienstregeling zou dan niet gaan. Echter nu rijdt er vaak uren nadat de verstoring zelf opgelost is, bijna niets.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 05 okt 2022, 12:49

PeterSchoeber schreef: wo 05 okt 2022, 9:28Maar helaas is de macht van de vakbonden bij de spoorwegen zo groot dat het "rondje om de kerk" er nooit en te nimmer zal komen. Gelukkig is dat in de vorige eeuw in Engeland wel gelukt bij de Britse spoorwegen door een "Iron Lady" op Downingstreet 10.
Wat bedoel je hier precies? Als het aan Thatcher lag werd British Rail niet (volledig) opgesplitst.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 05 okt 2022, 17:58

Sondermaut schreef: wo 05 okt 2022, 7:26 https://nos.nl/artikel/2447093-ergernis ... eten-staan
De afschalingen die het personeelstekort met zich meebrengen leiden tot een stortvloed aan klachten bij NS.
De RET gaat ook snoeien. Metrolijn A rijdt alleen nog maar Kralingse Zoom-Ommoord en de metro, veel bus- en tramlijnen gaan minder frequent rijden.
De nachtbussen gaan ook niet meer rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 05 okt 2022, 18:01

Mark schreef: wo 05 okt 2022, 12:49
PeterSchoeber schreef: wo 05 okt 2022, 9:28Maar helaas is de macht van de vakbonden bij de spoorwegen zo groot dat het "rondje om de kerk" er nooit en te nimmer zal komen. Gelukkig is dat in de vorige eeuw in Engeland wel gelukt bij de Britse spoorwegen door een "Iron Lady" op Downingstreet 10.
Wat bedoel je hier precies? Als het aan Thatcher lag werd British Rail niet (volledig) opgesplitst.
Het opsplitsen in meerdere commerciele bedrijven is iets eerder gebeurd dan in Nederland. Volgens mij werken ze tegenwoordig in het Verenigd Koninkrijk met aanbestedelingen en is de situatie vrijwel identiek als bij ons, behalve dat wij dan nog een z.g.n. 'hoofdrailnet' hebben dat onderhands is gegund aan de NS.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 05 okt 2022, 23:32

Vroeger, heel vroeger, toen de locomotieven nog op stoom reden met een machinist en stoker had je twee man nodig om de trein te rijden. Toen de stoomtractie veranderde in dieseltractie bleef "de stoker" ook nog heel lang als tweede man op de locomotief meerijden zogenaamd als tweede man om op de seinen te letten. Lang voor de privatisering van de Britse spoorwegen is de tweede man op de locomotief afgeschaft.
Met vriendelijke groet,

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 06 okt 2022, 18:15

Palance schreef: wo 05 okt 2022, 17:58De RET gaat ook snoeien. Metrolijn A rijdt alleen nog maar Kralingse Zoom-Ommoord en de metro, veel bus- en tramlijnen gaan minder frequent rijden.
Zelfs geen nachtbussen meer?! DAt is wat voor de jongeren.

Daardoor zal er waarschijnlijk ook minder publiek naar de stad komen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 06 okt 2022, 18:19

Die nachtbussen zijn vrij inefficient qua personeel volgens mij, door de rusttijden ben je ze zowel de dag ervoor als de dag erna kwijt. Kan me voorstellen dat ze overdag "nodiger" zijn. De nachtbussen zitten meestal goed vol, maar wel met plezierreizigers.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 06 okt 2022, 18:44

Ik maakte er heel vroeger wel een gebruik van, tussen Rotterdam en Spijkenisse. Die zaten inderdaad goed vol.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 06 okt 2022, 18:54

De nachtbussen tussen Amsterdam - Haarlem en Ijmuiden worden goed gebruikt. Ik heb zelfs begrepen dat ze winst maken, dus daarom snap ik de beslissing van het RET niet zo goed.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » do 06 okt 2022, 19:46

Vinny schreef: wo 05 okt 2022, 18:01
Het opsplitsen in meerdere commerciele bedrijven is iets eerder gebeurd dan in Nederland. Volgens mij werken ze tegenwoordig in het Verenigd Koninkrijk met aanbestedelingen en is de situatie vrijwel identiek als bij ons, behalve dat wij dan nog een z.g.n. 'hoofdrailnet' hebben dat onderhands is gegund aan de NS.
De situatie is zeker niet vrijwel identiek als in Nederland, want het oude British Rail bestaat i.t.t. de NS helemaal niet meer. Waar in Nederland vooral regionale spoorlijnen zijn uitbesteed geldt dat in het VK voor het hele net, met name op basis van regio's. Gevolg daarvan is dat je vaak met met meerdere maatschappijen moet reizen als je door het land reist. Ik zou het overigens niemand aanraden, want dankzij m'n Britse vriendin kom ik vaak in Engeland en heb ik ondertussen wel geconcludeerd dat het OV in het VK peperduur en erg matig is. Dat is overigens niet alleen de schuld van de privatisering, want mijn indruk is dat het onderhoud en de investeringen door Network Rail ook weinig prioriteit hebben.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 06 okt 2022, 22:23

PeterSchoeber schreef: wo 05 okt 2022, 23:32
Vroeger, heel vroeger, toen de locomotieven nog op stoom reden met een machinist en stoker had je twee man nodig om de trein te rijden. Toen de stoomtractie veranderde in dieseltractie bleef "de stoker" ook nog heel lang als tweede man op de locomotief meerijden zogenaamd als tweede man om op de seinen te letten. Lang voor de privatisering van de Britse spoorwegen is de tweede man op de locomotief afgeschaft.
Dat is mij bekend en bedoelde ik niet. Wat ik bedoel is dat Thatcher, ondanks haar privatiseringsdrang, het nooit gewild heeft dat British Rail volledig geprivatiseerd zou worden. De opsplitsing van BR is te danken aan haar opvolger John Major.
Palance schreef: wo 05 okt 2022, 17:58
Sondermaut schreef: wo 05 okt 2022, 7:26 https://nos.nl/artikel/2447093-ergernis ... eten-staan
De RET gaat ook snoeien. Metrolijn A rijdt alleen nog maar Kralingse Zoom-Ommoord en de metro, veel bus- en tramlijnen gaan minder frequent rijden.
mavas schreef: do 06 okt 2022, 18:15
Palance schreef: wo 05 okt 2022, 17:58De RET gaat ook snoeien. Metrolijn A rijdt alleen nog maar Kralingse Zoom-Ommoord en de metro, veel bus- en tramlijnen gaan minder frequent rijden.
Zelfs geen nachtbussen meer?! DAt is wat voor de jongeren.

Daardoor zal er waarschijnlijk ook minder publiek naar de stad komen.
In de praktijk brengt dit weinig nieuws. De nachtbussen (ook bekend als bobbussen) hebben sinds de start van de coronacrisis in maart 2020 al niet meer gereden. Eerst vanwege corona, later wegens personeelstekorten en financiële tekorten bij de RET / MRDH.

Ook bij de metro is sinds maart 2020 de dienstregeling nog geen enkele keer teruggekeerd naar normaal als in pre-corona. Sommige maanden hebben er meer gereden, sommige maanden wat minder. Het fluctueert wat, afhankelijk van hoeveel personeel er beschikbaar is (zowel om metro's te rijden als metro's te onderhouden. Ook aan die zijde heeft de RET problemen). En het inkorten van metrolijn A tot Binnenhof - Kralingse Zoom (of Capelsebrug) is ongeveer het eerste wat de RET van de plank haalt...

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 07 okt 2022, 9:15

Ik heb begrepen dat het GVB in Amsterdam vanwege de hoge stroomprijzen nu (weer) de voorkeur heeft dieselbussen de straat op te sturen boven elektrisch aangedreven bussen. Sowieso zullen bij dit soort OV bedrijven de operationele kosten in deze periode uit de klauwen lopen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 07 okt 2022, 18:11

Het zou al iets (zij het niet bepaald veel) schelen als de verlichting overdag in trams of bussen gewoon uitgaat. Ik zat deze week in een tram waarbij de bestuurder bij zonnig weer de verlichting uit had. Dat kan echt prima.

Autosnelwegen.net

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 10 okt 2022, 19:53

Wat ooit eens onze nationale trots was op het gebied van openbaar vervoer, maar nu naar mijn mening een ongeorganiseerde bende, heeft een nieuwe president directeur. https://nieuws.ns.nl/wouter-koolmees-aa ... ecteur-ns/

Ik wens Wouter Koolmees veel succes met het hopelijk weer op de rails krijgen van de Nederlandse Spoorwegen.
Met vriendelijke groet,

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 11 okt 2022, 8:25

Ik vind het altijd maar raar, dat de ene topman wordt ingeruild voor de andere topman uit dezelfde vijver. Ik vind het maar een gekke draaideurconstructie.
Waarom niet gewoon iemand uit de NS zelf die zich opwerkt? Die heeft tenminste verstand van het bedrijf.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 11 okt 2022, 8:26

Zo gaat dat in boboland: ze hoppen van de ene topjob naar de andere topjob. Het is een gesloten vriendenkring waarin iedereen elkaar baantjes toespeelt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 11 okt 2022, 9:45

mavas schreef: di 11 okt 2022, 8:25 Ik vind het altijd maar raar, dat de ene topman wordt ingeruild voor de andere topman uit dezelfde vijver. Ik vind het maar een gekke draaideurconstructie.
Waarom niet gewoon iemand uit de NS zelf die zich opwerkt? Die heeft tenminste verstand van het bedrijf.
Een, hopelijk zeer, frisse wind van buiten kan soms geen kwaad en zeker bij een bedrijf als de NS denk ik dat zulks veel beter is. Opvolging vanuit het bedrijf zelf brengt het risico met zich mee dat diegene te zeer vastgeroest is in de "waan van de dag" die binnen het bedrijf heerst en niet open staat voor de broodnodige veranderingen.

Met een buitenstaander is de kans aanwezig dat er eindelijk eens de broodnodige bezem door de organisatie wordt gehaald en er een goed lopend bedrijf ontstaat waarbij de directie, in overleg met het personeel, de beslissingen neemt. Wij hebben nu enkele directeuren gehad die zich teveel lieten leiden door het personeel en het algemene belang, het vervoeren van de reizigers, te ver naar de achtergrond hebben laten afzakken.

Het is wel opvallend dat het weer een D'66 kopstuk is die de leiding krijgt van dit staatsbedrijf. Misschien een uitgelezen kans om bij de minister van financiën om een zak met extra geld los te peuteren voor de hoognodige verbeteringen in de infrastructuur en de bedrijfsvoering.
Met vriendelijke groet,

Victor
autoweg

Bericht door Victor » di 11 okt 2022, 18:37

PeterSchoeber schreef: di 11 okt 2022, 9:45 vastgeroest is in de "waan van de dag"
Dat klinkt voor mij heel tegenstrijdig. Als je steeds meegaat in de waan van de dag (een verwijt dat bijvoorbeeld de Tweede Kamer nogal eens krijgt) dan ben je juist niet vastgeroest.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 17 okt 2022, 10:32

Knetters! In Bergen op Zoom. De bus had gelukkig geen passagiers.

Afbeelding

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 17 okt 2022, 10:36

^^ Gelukkig alleen maar forste materiële schade en een buschauffeur die een schone onderbroek nodig heeft. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 17 okt 2022, 10:47

Hoe heeft dit kunnen gebeuren :schrikreactie:

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » ma 17 okt 2022, 11:24

- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 17 okt 2022, 12:49

Dat is een aardige knal geweest.

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 17 okt 2022, 17:27

Connexxion en NS zijn nooit goede vrienden geweest.
:arrow: 20 jaar geleden