[B] Meest frustrerende wegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Snelwegfreak » vr 07 okt 2022, 22:07

Het kan ook zo zijn dat de algehele verkeersdrukte het niet toelaat om 120 te rijden. Dat kun je wel willen, maar als het niet gaat, kun je dat het best opgeven. Anders raak je steeds meer gefrustreerd. Steeds moeten remmen, wachten en dan weer 100m optrekken naar 120 om weer te remmen...? Dat is uiterst zinloos.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door duikgek89 » vr 07 okt 2022, 22:10

^^
Vaak ontstaat dat achter zo'n kurk op wielen...

Het heeft inderdaad geen zin om je op te vreten of gefrustreerd te raken, boos te worden of rare dingen te doen. Maar dat maakt het niet minder hinderlijk. Zeker ook als je aan de voorkant geen kant op kunt; maar er achter iemand op je bumper hijgt...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Wesso » vr 07 okt 2022, 22:46

^^
Dan kan je in uiterste nood nog een Attietattietje doen.
Link

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1037
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door jdb2 » vr 07 okt 2022, 22:54

^^
Daar heeft men met de Belgische invoegmarkering een stokje voor gestoken. ;)

Ik gebruik het vaakst de A12, ik kan weinig zeggen over andere wegen.
Irritante situaties die er regelmatig voorkomen:
- Begin van de snelwegrestricitie in Boom: bestuurders die links blijven 70 rijden, zelfs als het rechts leeg is.
- Afrit Puurs: bestuurders die links blijven plakken om dan op het laatste moment vol in de remmen gaan om zich in de file op de uitvoegstrook te proppen.
- Knooppunt Strombeek: bestuurders die van invoegen een wedstrijdje maken jou de ruimte ontnemen om in te voegen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Hajo » vr 07 okt 2022, 23:17

Ik ken de E19 Breda - Antwerpen ook als een vervelende weg. Die had tegelijk met de aanleg van de HSL naar 2x3 verbreed moeten worden, vind ik. En nog steeds schreeuwt die weg om een verbreding naar 2x3.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Wesso » vr 07 okt 2022, 23:59

Ik heb eigenlijk maar weinig ervaring met de Belgische snelwegen. Behalve het eerste stukje E19 vanaf Hazeldonk heb ik de E25 Moelingen-Cheratte, de E40 tussen Cheratte en de Duitse grens en een groot deel van de E42 vanaf Battice/Verviers gehad. Op de E40 heb ik wel wat jojo's en voorgooiers gezien, dat lijkt me vrij representatief voor de ergernissen-top 10 in België.

Mundial
stadsweg
Berichten: 341
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Mundial » za 08 okt 2022, 13:15

jdb2 schreef: vr 07 okt 2022, 22:54 - Afrit Puurs: bestuurders die links blijven plakken om dan op het laatste moment vol in de remmen gaan om zich in de file op de uitvoegstrook te proppen.
De A12 tussen Antwerpen en Boom is mijn minst favoriete stuk snelweg in België (misschien zelfs Europa). Maar als regelmatig gebruiker zie ik het misschien erger dan het is. :lol:
Met de huidige verkeerslichtenregeling en de stukjes 3x3 gaat het vlotter dan vroeger... voor de A12 zelf, vanaf de N171 afslaan en de A12 kruisen duurt langer, wat dan leidt tot sluipverkeer en bestreden wordt met ANPR-camera's. Aan dit kruispunt (waar het in het artikel over gaat kunnen maar een 5-tal auto's per keer de A12 kruisen vanaf de N171, je verliest er makkelijk 10 minuten met die beweging.

De N16 tussen Puurs en Sint-Niklaas kan ook wel tellen: die weg verwerkt enorm vele verkeer tijdens de spits en ziet toch al gauw rond de 20 000 voertuigen per dag passeren, het is 2x2 maar met verkeerslichten, hier en daar heeft men een kruispunt ongelijkvloers gemaakt maar het is allemaal nog lapwerk.
In sommige landen (Spanje) zou men toch al lang voor een ombouw naar een ongelijkvloerse weg hebben gekozen.

Qua ruimtelijke impact kan ik me ook soms ergeren aan de vele viaducten waar België mee volgebouwd is, niet qua doorstroming maar hun enorme impact op de omgeving: Wilrijk, Gentbrugge, Oudergem, de aanloop van de Scheldebrug door Temse, A27 door Verviers, ... tunnels of ruime omleggingen kosten geld en technieken die in de jaren '70 - '80 minder voor de hand lagen maar het zou de leefkwaliteit toch een pak verbeteren.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Mikhail » do 20 okt 2022, 15:19

In mijn regio de N42, een expressweg die in de jaren 80 voorbereid aangelegd als 2+2 met pechstrook, maar tot op heden enkel zo uitgevoerd is rond Zottegem. Richting E40 is dit een 1+1 met een inhaalverbod van +-8KM, neem hierbij nog vrachtwagens die maar 60km/u mogen rijden en landbouwkonvooien met een snelheid van 40km/u, dan snap je dat het helemaal niet opschiet. De weg is dan ook nog eens de enige om de hele regio ten zuiden van Gent te ontsluiten tot Geraardsbergen, en oorspronkelijk nog een 'oud' spoor van een snelweg Gent-Bergen.

Het inhaalverbod is ook absoluut en dus niet zoals in Nederland waar je landbouwkonvooien mag inhalen over bepaalde stukken, de weg laat dit zelf wel toe, maar de middenberm is zo breed geschilderd en de kantlijn heel breed waardoor dit in de praktijk dus niet mag, maar inhaalmanoeuvres zijn hier wel schering in inslag (wat soms wel logisch is).
****

Kenw00t
dorpsstraat
Berichten: 110
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 21:58

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Kenw00t » zo 06 nov 2022, 10:55

^^ De frustratie over dat inhaalverbod op de N42 zit bij veel mensen zo hoog dat ik er enkele ken die volgend trucje toepassen om een treintje slakken in te halen: bij een kruispunt met verkeerslichten voorsorteren op het vak om links af te slaan, en van zodra het licht op groen springt, plankgas en alsnog rechtdoor. Waanzin natuurlijk, maar een oplossing dringt zich er echt wel op.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Mikhail » ma 07 nov 2022, 14:14

Kenw00t schreef: zo 06 nov 2022, 10:55 ^^ De frustratie over dat inhaalverbod op de N42 zit bij veel mensen zo hoog dat ik er enkele ken die volgend trucje toepassen om een treintje slakken in te halen: bij een kruispunt met verkeerslichten voorsorteren op het vak om links af te slaan, en van zodra het licht op groen springt, plankgas en alsnog rechtdoor. Waanzin natuurlijk, maar een oplossing dringt zich er echt wel op.
Of inhalen over de voorsorteerstroken tussen enkele verkeerslichten in, spijtig genoeg heb ik mij hier ook al eens schuldig aan gemaakt, maar met 40km/u verlies je echt heel veel tijd over 8km.
****

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Tommy » ma 07 nov 2022, 14:51

Ter info. De Haachtsteenweg tussen Steenokkerzeel en Kampenhout-Sas is een kaarsrechte, brede steenweg, met over die afstand (ong 7.5km) ook een inhaalverbod. Daar wordt de busstrook wel degelijk regelmatig gebruikt om in te halen. Wat uiteraard niet mag, maar heel af en toe wel eens begrijpelijk is...

Nog zo een duivels baantje is de Expoelstraat/Gijsbeekstraat in Mechelen. Ook over de volledige afstand voorzien van een volle middellijn (inhaalverbod), voorzien van trajectcontrole én het vrachtverkeer moet er trager rijden dan het personenverkeer. +3,5t max 50, andere max 70km/u:
https://www.google.be/maps/@51.0093621, ... 384!8i8192
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door waldo79 » ma 07 nov 2022, 15:03

Ik heb medelijden met de Vlamingen met zulke lage limieten :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Alfa » ma 07 nov 2022, 18:04

^^ De limiet is niet laag, 90 per uur op de meeste plaatsen. Het is alleen traag als er een trage tractor voor je rijdt, gecombineerd met het inhaalverbod.

Wat ik overigens wel verwarrend vindt aan de N42 is dat de snelheidslimiet van 70 per uur voor de verkeerslichten aangeduid wordt met een bord 'einde alle snelheidsbeperkingen'. Dat is formeel wel juist, want 90 is de afwijkende snelheid en 70 de 'basissnelheid' buiten de bouwde kom. Maar het zou toch duidelijk zijn als ze gewoon een bord 70 plaatsen. Het kost niet meer borden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Km357 » ma 07 nov 2022, 18:13

:F8: is geen bord "einde alle snelheidsbeperkingen", maar een bord "einde alle plaatselijke verboden voor voertuigen in beweging". Meestal gaat dat over snelheden, maar dat is maar deel van het verhaal.

Kenw00t
dorpsstraat
Berichten: 110
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 21:58

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Kenw00t » ma 07 nov 2022, 22:55

Alfa schreef: ma 07 nov 2022, 18:04 Wat ik overigens wel verwarrend vindt aan de N42 is dat de snelheidslimiet van 70 per uur voor de verkeerslichten aangeduid wordt met een bord 'einde alle snelheidsbeperkingen'.
Ik heb daar ooit al eens iet over willen schrijven hier, maar als ik me niet vergis is het gebruik van deze borden op de 3 kruispunten in Oosterzele zelfs niet consistent. Maar om die analyse te maken, kom ik er niet genoeg meer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Alfa » di 08 nov 2022, 2:08

Ik vraag me trouwens waarom die snelheidslimiet überhaupt nodig is. 90 is echt geen gevaarlijke snelheid om met verkeerslichten te combineren. Er zijn genoeg wegen die 90 als snelheidslimiet hebben en verkeerslichten hebben. Op de E34-A11 is de standaardsnelheid 120 en brengen ze de snelheid aan de verkeerslichten terug naar 90, als daar 90 veilig genoeg geacht wordt voor de verkeerslichten waarom dan hier nog eens beperken naar 70? De R4 met het vele vrachtverkeer heeft ook een limiet van 90 die ook geldt bij de verkeerslichten zelf.
Ik vind dat terugbrengen van de snelheid naar 70 een typisch voorbeeld van overdreven veiligheidsdenken. Dergelijke verspringende snelheden op dezelfde weg maakt het ook verwarrend voor de weggebruiker, zeker als het zo slecht aangeduid is met bebording die enkel vanuit systeemoogpunt logisch te noemen is.

Gelukkig zal dit alles binnenkort wel verleden tijd zijn.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door verfmeer95 » di 08 nov 2022, 9:29

^^ Tsja, in Nederland vondt de provincie Zuid-Holland 80 al een gevaarlijke snelheid voor een kruising met verkeerslichten en verlaagden ze de maximumsnelheid naar 50. Inmiddels snappen ze dat dat niet nodig was en wordt het niet meer nieuw aangelegd, maar ze weigeren de bestaande situaties aan te passen. En de Rijksoverheid is de lachende derde, want de flitspalen bij die kruisingen spekken de staatskas goed.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Wimpie25 » di 08 nov 2022, 14:01

Het hangt uiteindelijk ook van de streek af, aan onze kanten zijn al voor zo lang ik gekend heb, de 2x2 wegen gelimiteerd tot 90 of zelfs 70. In die zin heb ik dus altijd al het regime met intervals van 90 - 70 - 90 als normaal en niet verwarrend gekend. Ook voor de overstap naar Vmax 70 algemeen bubeko op enkelbaans waren er nog maar erg weinig wegen over met Vmax 90, er zijn er zelfs meer bijgekomen.
Het is ook in zekere zin vanwege het dichte wegennet in de Vlaamse-Ruit dat de algemene limiet voor heel Vlaanderen is gewijzigd naar 70. Ik kan me voorstellen dat dat dus meer impact heeft gehad in de buitengebieden.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 588
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Archeopendra1234 » di 08 nov 2022, 19:00

40, 80 en 130/110 bij regen zou alles overzichtelijker en aangenamer maken, maar dat is weer een andere discussie😁

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Willem » di 08 nov 2022, 20:48

verfmeer95 schreef: di 08 nov 2022, 9:29 ^^ Tsja, in Nederland vondt de provincie Zuid-Holland 80 al een gevaarlijke snelheid voor een kruising met verkeerslichten en verlaagden ze de maximumsnelheid naar 50. Inmiddels snappen ze dat dat niet nodig was en wordt het niet meer nieuw aangelegd, maar ze weigeren de bestaande situaties aan te passen. En de Rijksoverheid is de lachende derde, want de flitspalen bij die kruisingen spekken de staatskas goed.
De flitspaal op de N211 (Wippolderlaan) bij de kruising richting Wateringse Veld (de eerste VRI op de N211 vanaf de A4) doet inderdaad erg "goede" zaken en staat in de top 10 van flitspalen die "het meest geactiveerd werden door auto's die anderen in gevaar brengen door de ter plaatse geldende maximumsnelheid te overtreden."

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 588
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Archeopendra1234 » di 08 nov 2022, 20:54

Een speciale flitspaaloperatie🧐

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Willem » di 08 nov 2022, 21:30

Terug naar België: daar gaat het immers over.

De meest frustrerende weg vind ik zelf de R0. De weg zelf is geen probleem.
Wat frustreert is dat je op deze weg altijd in de file staat.

Nu denk ik dat tegenwoordig een deel van de reis in de file staan hoort bij het leven in de dichtbevolkte Benelux. De situatie rond Brussel of Antwerpen is echt niet anders dan dan in Rotterdam of Amsterdam.

Maar met een moeder met rijangst naast je wordt aan het filerijden in Brussel (mijn moeder ziet die stad nog altijd als een ver buitenland en daardoor "eng") laten we zeggen een extra dimensie toegevoegd.
Om eerlijk heb ik als chauffeur lak aan de emoties van iemand met rijangst (zolang als ik als chauffeur weet dat alles onder controle is). Achteraf geeft dat wel eens commentaar in de trant van dat ik wild rij ofzo...

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 588
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [B] Meest frustrerende wegen

Bericht door Archeopendra1234 » wo 09 nov 2022, 0:54

Te traag en angstvallig rijden is één van mijn grootste frustraties...en werkt ook soms ongevallen in de hand😉

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Meest frustrerende wegen

Bericht door Wimpie25 » wo 09 nov 2022, 8:14

^^
En je kan er in België voor aan de kant gezet en eventueel beboet worden.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Mikhail » ma 14 nov 2022, 16:52

Alfa schreef: ma 07 nov 2022, 18:04 ^^ De limiet is niet laag, 90 per uur op de meeste plaatsen. Het is alleen traag als er een trage tractor voor je rijdt, gecombineerd met het inhaalverbod.

Wat ik overigens wel verwarrend vindt aan de N42 is dat de snelheidslimiet van 70 per uur voor de verkeerslichten aangeduid wordt met een bord 'einde alle snelheidsbeperkingen'. Dat is formeel wel juist, want 90 is de afwijkende snelheid en 70 de 'basissnelheid' buiten de bouwde kom. Maar het zou toch duidelijk zijn als ze gewoon een bord 70 plaatsen. Het kost niet meer borden.
Waarom een bord van 70km/u plaatsen? Boetes innen en verwarring veroorzaken brengt meer op he!

Het is ook niet meer nodig sinds we in Vlaanderen van 90km/u naar 70km/u gegaan zijn bubeko, want vroeger betekende het in de realiteit dat je na dit bord de maximumsnelheid van 90km/u mocht rijden bubeko.
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3263
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Meest frustrerende wegen

Bericht door Mikhail » ma 14 nov 2022, 16:54

Km357 schreef: ma 07 nov 2022, 18:13 :F8: is geen bord "einde alle snelheidsbeperkingen", maar een bord "einde alle plaatselijke verboden voor voertuigen in beweging". Meestal gaat dat over snelheden, maar dat is maar deel van het verhaal.
Is de algemene snelheidslimiet van 70km/u bubeko eigenlijk uberhaupt wel een 'plaatselijk verbod'? Theoretisch gezien toch niet, aangezien het geen plaatselijk verbod is?
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Meest frustrerende wegen

Bericht door Alfa » ma 14 nov 2022, 17:29

^^ Nee, maar het plaatselijk geldende verbod van 90 (dat gemarkeerd wordt met de gekende borden net na de kruispunten) wordt met deze borden wel opgegeven zodat de algemene snelheidslimiet van 70 buiten de bouwde kom 'terug' geldt. Al blijft het verwarrend.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Meest frustrerende wegen

Bericht door Wimpie25 » ma 14 nov 2022, 18:42

^^
Dan maakt men het daar onnodig onduidelijk en wijkt men eigenlijk af van hoe het zou moeten aangepakt worden. De gelijkaardige situaties waar ik mee bekend ben, gebruiken het bord "Einde limiet 90".

N223
https://maps.app.goo.gl/mzF1dC3wkxtcPbCW8

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Meest frustrerende wegen

Bericht door Km357 » ma 14 nov 2022, 19:46

^^ In aanloop naar een rotonde is dat dus een overbodig bord, want na de rotonde is het sowieso 70.
Mikhail schreef: ma 14 nov 2022, 16:54
Km357 schreef: ma 07 nov 2022, 18:13 :F8: is geen bord "einde alle snelheidsbeperkingen", maar een bord "einde alle plaatselijke verboden voor voertuigen in beweging". Meestal gaat dat over snelheden, maar dat is maar deel van het verhaal.
Is de algemene snelheidslimiet van 70km/u bubeko eigenlijk uberhaupt wel een 'plaatselijk verbod'? Theoretisch gezien toch niet, aangezien het geen plaatselijk verbod is?
Klopt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Meest frustrerende wegen

Bericht door Wimpie25 » ma 14 nov 2022, 21:40

^^
Het is perfect normaal dat men naar aanleiding van een kruising of een situatie waar men de voorrang niet behoudt, de snelheid terugbrengt naar 70.

Plaats reactie