Moderator: Moderatoren
marcel schreef:In Krosno Odrzanskie is een nieuwe brug in bouw, maar ik snap niet dat die zo hoog is, het lijkt moeilijk aan te sluiten op de weg
Ze willen de Oder bevaarbaar maken voor hogere schepen. Dat is nog wel een flink project.Local Guide schreef:Vaak gekurkt. Momenteel wordt de brug gereconstrueerd. Interessant is dat de stad geen nieuwe krijgt, alleen de oude wordt verhoogd. Het is vreemd dat het voor zo'n stad onmogelijk is om een rondweg aan te leggen en het verkeer buiten het centrum om te leiden, waardoor deze brug vastloopt.
En wat te denken van het Franse bouchon?
Het Duitse woord Kreis is daar ook aan gerelateerd.Palance schreef: ↑za 08 okt 2022, 19:47 In het Sloveens is het konec (net als het Istrische dialect in Kroatië). Ik had het dus wel herkend.
In veel Slavische talen wordt ook kraj gebruikt. En dat kan ook een betekenis hebben als grensgebied. Zoals het in de Joegoslavische burgeroorlog zwaar bevochten Krajina en - nu actueel - Oekraïne.
We kunnen wel stellen dat, naast de land- en taalgrenzen, ook het woord zelf vrij beweeglijk is geweest....Leenwoord uit het Nederduits, in de betekenis van ‘scheidingslijn’ voor het eerst aangetroffen in 1573 [->]
Via het Duitse Grenze van het Poolse granica.
= Alleen voor personenauto's
Dat had niet gehoeven, want Marcel had dat hierboven al uitgelegd.
Ik heb er deze zomer een week rondgereden en heb nu pas door wat het betekent.
Ken maar heel basaal Pools, maar in het Russisch is de uitgang -ов (-ow) de tweede naamval meervoud. Het woord для (dlya - voor) wordt gevolgd door de tweede naamval. Dat zal in het Pools dus niet anders zijn.
Volgens de Poolse wikipedia pagina is het woord 'samochód' in de periode tussen beide wereldoorlogen door middel van een verkiezing gekozen als Poolse omschrijving van het woord 'automobil'. Een van de alternatieven waar uit gekozen kon worden was 'samojedź'. Er worden echter geen bronnen genoemd dus het kan net zo goed allemaal onzin zijn.
Dat idee heb niet, want er zijn best veel leenwoorden uit andere talen. Wel worden deze leenwoorden 'fonetisch verpoolst': serwis, bagietka, gofry Belgijskie, menedzer, fryzjer, etc.
Wellicht omdat de Westerse talen graag 'lenen' vanuit het Grieks en Latijn, maar Polen (en de andere Slavische volkeren) liever uit het Oud-kerkelijk Slavonisch lenen?
Dat zie ik in het Kroatisch/Servisch ook: servis, pomfrit, frizer, etc. Eigennamen van bv buitenlandse politici worden in het Kroatisch letterlijk overgenomen maar in het Servisch vaak wel fonetisch (Baiden, Džonson, Makron, Šolc).
Ik heb het idee dat je машина echter veel vaker hoort.