Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.
Moderator: Moderatoren
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door duikgek89 » zo 02 okt 2022, 11:39
Palance schreef: ↑zo 02 okt 2022, 9:03
duikgek89 schreef: ↑za 01 okt 2022, 23:36
In theorie leuk, maar in de praktijk tegen dat je bij een P+R bent die je niet teveel extra reistijd gaat kosten kan 9 op 10 net zo goed doorrijden naar het werk.
En waar ga ik mijn auto dan parkeren bij mijn werk? Of ga je er - geheel ten onrechte - van uit dat iedereen bij zijn werk voor de deur kan parkeren?
9 op 10 van degenen die op het werk kunnen parkeren bedoelde ik (maar schreef ik inderdaad niet).
Maar die hele buswaanzin kun je wat mij betreft beter meteen afschaffen. Het werkt niet, het heeft nooit gewerkt en het gaat nooit werken.
Dat soort uitspraken zie je wel vaker van mensen die of nooit met de bus reizen of ‘toevallig’ alleen lege bussen willen zien. De praktijk ligt vaak toch wel anders.
Gelukkig kom je ook direct met een alternatief voor mensen die wat jou betreft niet meer met de bus mogen

Fiets of E-fiets zoals ik aangaf... Gezonder en sneller.
Ik ben verschillende keren met de bus gegaan maar heb nog nooit het gevoel gehad dat het de juiste beslissing was.
Durashift schreef: ↑za 01 okt 2022, 23:49
Alleen maar blijven hangen in de (langere) reistijd van het OV vind ik wel wat makkelijk.
Precies. Ik kan tijdens de reis lekker wat lezen, muziek luisteren met oortjes in en heb nog een wandeling van/naar de halte. Mijn aandacht hoef ik in ieder geval niet bij het besturen te houden.
Terwijl je heen en weer gehotsebotst wordt tussen mensen die daar stinkend voer naar binnen zitten te werken of die vergeten dat hun buurman waarmee ze praten zowat op schoot zit in plaats van op 2km afstand?
Misschien is mijn n te klein en mijn indruk niet representatief, maar ik kan niet zeggen dat de ervaringen die ik met busvervoer heb positief zijn.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » zo 02 okt 2022, 11:55
duikgek89 schreef: ↑zo 02 okt 2022, 11:39
Palance schreef: ↑zo 02 okt 2022, 9:03
Gelukkig kom je ook direct met een alternatief voor mensen die wat jou betreft niet meer met de bus mogen

Fiets of E-fiets zoals ik aangaf... Gezonder en sneller.
Ik heb collega’s die vrijwel dagelijks van bv Ooltgensplaat, Dinteloord of Oud-Gastel naar Rotterdam reizen. Per bus, die dagelijks vol zit maar waarvan jij meent te beweren dat hij leeg is en het dus ‘niet werkt’.
Dat is niet bepaald een fietsafstand, al helemaal niet bij winderig weer. Dus nogmaals: Hoe moeten die dat dan volgens jou oplossen?
Terwijl je heen en weer gehotsebotst wordt tussen mensen die daar stinkend voer naar binnen zitten te werken of die vergeten dat hun buurman waarmee ze praten zowat op schoot zit in plaats van op 2km afstand?
Hoe dan? Die bussen waren toch leeg?

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
hneel
- autoweg
Bericht
door hneel » zo 02 okt 2022, 12:02
Palance schreef: ↑zo 02 okt 2022, 11:55
Ik heb collega’s die vrijwel dagelijks van bv Ooltgensplaat, Dinteloord of Oud-Gastel naar Rotterdam reizen. Per bus, die dagelijks vol zit maar waarvan jij meent te beweren dat hij leeg is en het dus ‘niet werkt’.
Dat is niet bepaald een fietsafstand, al helemaal niet bij winderig weer. Dus nogmaals: Hoe moeten die dat dan volgens jou oplossen?
Met de auto naar metrostation Slinge?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
verfmeer95
- expressweg
Bericht
door verfmeer95 » zo 02 okt 2022, 12:04

Leuk, nog meer auto's over de Haringvlietbrug.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » zo 02 okt 2022, 12:20
... en in de parkeergarage.
Dat punt wordt nogal eens vergeten: Een auto moet je 'ergens' laten, terwijl een bus geen parkeerruimte meer nodig heeft in de stad, maar teruggaat (of naar een remise).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Victor
- autoweg
Bericht
door Victor » zo 02 okt 2022, 23:07
De uitzending over het verkeer is volgende week, hoor ik Jeroen Pauw net zeggen.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door duikgek89 » ma 03 okt 2022, 7:09
Palance schreef: ↑zo 02 okt 2022, 11:55
Hoe dan? Die bussen waren toch leeg?
Waar schreef ik dat?
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » ma 03 okt 2022, 7:41

Rein schreef dat.
-
Egbert
- expressweg
Bericht
door Egbert » ma 03 okt 2022, 8:02
Ik woon nog niet eens zo ver van mijn werk, goed 20 km met de auto of 17 km met de fiets. Ook heb ik opties als er een file is op de autosnelweg of als er werkzaamheden zijn, en allemaal die opties zorgen voor maximaal 2-3 minuten extra reistijd. Ik ben normaal in 23 minuten van thuis tot op de parkeerplaats bij het werk.
Als ik dit met de bus zou moeten doen duurt de eerste optie van de dag 1 uur met 2 overstappen (inclusief 12 minuten lopen) en ben ik 45 minuten later op mijn werk dan ik zou willen. Daarna elk uur een reisoptie en afwisselend 1:06 met 1 overstap en 1 uur met 2 overstappen.
Met de fiets is het goed 45 minuten.
Dus zelfs op deze korte afstand is de bus geen alternatief. Misschien als ik in het midden van de stad zou werken, dan wel.
Voor mijn vorige werk heb ik een tijd lang met het OV geforenst. 30 km en er reed toen een direkte bus (een Interliner). Was ik ook nog 1,5 uur onderweg, inclusief 15 minuten lopen (de bus reed nota bene langs mijn kantoor) en uiteraard bij mijn sollicitatiegesprek het geluk gehad dat het goot. Drijfnat aangekomen.
Met de auto 30 minuten.
Het is goed dat er OV is, maar het is voor mij eigenlijk nooit een interessante optie.
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door nederland24 » za 08 okt 2022, 20:21
Als ik mijn reistijden eens vergelijk tussen het OV en de auto op mijn woon-werkroute Breda-Elst:
Auto zonder files: 1 uur
Auto met files: ongeveer anderhalf uur
OV: anderhalf uur inclusief voor- en natransport.
Voor mij is het OV qua reistijd een interessante optie. De reden dat ik desondanks toch met de auto naar mijn werk reis en niet met het OV zijn de hogere kosten van het OV in vergelijking met de auto, vooral omdat ik maar ongeveer drie dagen in de week naar kantoor reis en de verminderde flexibiliteit met het OV. Als de NS besluit om de abonnementsprijzen te verlagen ben ik zeker te porren om met het OV te gaan.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » za 08 okt 2022, 20:29
Voor mij is de keuzen niet zo moeilijk qua kosten want mijn baas betaalt het OV.
Autosnelwegen.net
-
Teetje
- verkeersader
Bericht
door Teetje » zo 09 okt 2022, 8:45
Van huis naar kantoor: 10 minuten op de fiets. Met de auto net zo lang. Bij mooi weer (lees: droog in de ochtend) fiets ik.
Moet ik voor een boodschap, of een avondje uit, in de stad zijn, pak ik de bus: net zo snel en goedkoper ook nog. En elke 10 minuten vertrekt er een. Óók laat op de avond.
Daarbuiten: de auto. Heel soms het ov, afhankelijk van de bestemming, de kosten en de parkeermogelijkheden ter plaatse.
-
Joey94
- polderweggetje
Bericht
door Joey94 » zo 09 okt 2022, 10:36
Voor mij is het van huis naar kantoor:
- met de auto: 25 minuten deur-tot-deur
- met de trein: eerst 8 minuten fietsen naar het station, dan 15 minuten met de trein en dan 8 minuten lopen. Met nog wat wachttijd op het station kom ik op ongeveer 35 minuten.
Met de auto zou ik mijn normale reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer krijgen. Met het ov wordt alles vergoed, omdat mijn bedrijf ov enorm stimuleert te gebruiken.
In reistijd wint dus de auto, in kosten het ov. Toch zijn geen van beide voor mij de doorslaggevende reden om de trein te gebruiken. Doorslaggevend is dat ik nog even kort wat mailtjes zou kunnen beantwoorden/sturen, dat ik ook nog wat beweging krijg en dat ik gewoon even lekker kan ontspannen. In de auto ben je toch op het verkeer aan het letten, en ondanks dat ik autorijden leuk vind is de trein toch ook meer rustgevend, omdat ik me echt even kan terugtrekken.
Soms heb ik het idee dat over het algemeen wordt gedacht dat men alleen op basis van reistijd en kosten een vervoerswijzekeuze maakt, terwijl comfort, fysieke gezondheid en het efficiënt gebruiken van je tijd net zo belangrijk zouden kunnen zijn. En ja, ik snap dat voor sommigen reistijd en kosten wel degelijk de beslissende factoren zullen zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat voor genoeg mensen andere aspecten doorslaggevend zijn.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » zo 09 okt 2022, 13:18
Joey94 schreef: ↑zo 09 okt 2022, 10:36
Soms heb ik het idee dat over het algemeen wordt gedacht dat men alleen op basis van reistijd en kosten een vervoerswijzekeuze maakt, terwijl comfort, fysieke gezondheid en het efficiënt gebruiken van je tijd net zo belangrijk zouden kunnen zijn.
Ik heb hier eerder het idee dat er hier op het forum nog veel mensen zijn die denken dat OV-reizigers geen keuze hebben (dwz: geen auto en/of rijbewijs) en het gebruik van het OV altijd als tweede keuze is. En dat klopt dus niet. Ik herken me wel in je redenatie.
Autosnelwegen.net
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » zo 09 okt 2022, 13:43
De keuzereiziger kan op verschillende manieren en gradaties gedefinieerd worden. Schattingen liepen in het verleden uiteen van 15% tot circa 40% van de OV-gebruikers. Bij de bus is het aandeel keuzereizigers heel laag, bij de trein hoger.
Je hebt een groep die echt geen alternatief heeft, omdat ze geen rijbewijs of geen auto hebben. Daarnaast heb je een groep die vanwege andere redenen voor het OV kiest: de baas betaalt de kosten volledig (gebruikelijk bij de overheid). Die zouden in theorie wel met de auto kunnen maar doen dat niet. Ook heb je een groep die vanwege de bestemming niet met de auto wil vanwege gebrek aan parkeren of hoge kosten daarvoor. Bij elkaar is dit wel het leeuwendeel van de OV-reizigers, de groep die elke OV-reis zonder financiële of praktische belemmeringen ook met de auto had kunnen maken is niet heel groot.
Maar goed, in de altijd terugkerende discussie over auto v. openbaar vervoer is er nog een dimensie bijgekomen en dat is dat men door personeelstekort niet eens in staat is een afgeschaalde dienstregeling te rijden. Dat is niet alleen bij NS zo, maar ook bij Arriva. En bij busvervoerders.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Ds79m » zo 09 okt 2022, 22:58
Ik kijk nu voor het eerst en kende het programma niet, dus misschien gaat het elke week zo, maar dit is toch gewoon een beetje slap ouwehoeren over een willekeurig onderwerp? Hier kan je als kijker niets mee.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Wesso » zo 09 okt 2022, 23:12
Nou, met slap ouwehoeren doe je de discussies tekort, maar als Betty uit Stadskanaal heb je er inderdaad heel weinig aan. Pauw is nogal een egotripper, dus hij had het ook Pauw - De Verdieping kunnen noemen.
Los daarvan was deze aflevering best interessant. Elke spreker had wel valide punten, stokpaardjes ook, maar het blijft een ingewikkelde brij aan problemen die niet zo makkelijk op te lossen is. Ik vind de kwalificaties 'gebrek aan visie' en 'schraalhans is keukenmeester' wel weer heel treffend.
-
hneel
- autoweg
Bericht
door hneel » zo 09 okt 2022, 23:15
Die ene kerel die er zat mocht wel even duidelijk uitleggen waarom OV voor hem geen optie was (He! Ook uit de regio ten zuiden van Rotterdam), maar mocht vervolgens nergens meer over mee praten. Die had vast wel wat kunnen vertellen over de 'beprijzing' waar de deskundologen aan de tafel zo enthousiast over waren. (Ik gok: net zoveel reizen als voorheen, maar er meer voor moeten betalen)
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » zo 09 okt 2022, 23:39
Ik heb het grootste deel van de uitzending gezien. Ik ga de aflevering hier nu niet uitgebreid analyseren, maar ik vond het een interessant programma.
Een sterke rode draad vond ik dat mobiliteit veelal als doel op zich beschouwen. Als je het terugbrengt naar de toegankelijkheid van voorzieningen dan wordt de vraag "kan het OV files oplossen" veel minder relevant.
Een ander issue was inderdaad de scheve beprijzing van mobiliteit, capaciteit en vrijheid. Met concrete voorbeelden als de beperkte bezettingsgraad van vrachtwagens en het feit dat via o.a. de gezondheidszorg (voor bijvoorbeeld astmapatiënten) veel keuzes om toch maar de auto te pakken indirect worden gesubsidieerd. Evenals dat de overheid subsidies geeft voor OV en initiatieven voor vervoer op maat (de "burger is"), maar het waarschijnlijk effectiever is en de kwaliteit van leven verhoogt om voorzieningen weer dichterbij de mensen te brengen.
Enneh... Je kunt het slap ouwehoeren noemen maar daar zijn wij hier ook niet vies van

-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Ds79m » ma 10 okt 2022, 9:16

Wij worden er niet voor betaald hè
Maar de rode draad was toch vooral dat extra asfalt de duivel is die bestreden moet worden. Nog het best geïllustreerd door die “deskundige” met die lastige naam, die denkt dat als je mobiliteit maar moeilijk genoeg maakt, de dorpsvoorzieningen van vroeger vanzelf weer terugkeren. Met als voorbeeld gesloten bankfilialen. Ik vrees toch dat in de echte wereld zelfs als heel Nederland een enkelband krijgt van 3 kilometer dat niet zo werkt. Idem voor supermarkten en andere winkels, ongetwijfeld ook niet voor de vele voorzieningen die de overheid zelf heeft gesloten, en het verenigingsleven gaat ook niet verbeteren als mensen minder vrije tijd overhouden door de files.
Nu begrijp ik dat je zo’n programma niet te veel wil laten verworden tot persoonlijke ervaringen en anekdotisch bewijs, maar dit bleef hangen in algemeenheden uit de theorieboekjes die in de praktijk eigenlijk voor niemand opgaan, waardoor je er dus niets mee kan.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » ma 10 okt 2022, 9:26
Er zit nog wel wat nuance tussen "asfalt is de duivel" en "meer asfalt is niet per se de (enige) oplossing".
Ik geloof ook niet dat we massaal bankgebouwen moeten terugbrengen in wijken en dorpen, maar het behoud en beperkte terugkeer van voorzieningen in brede zin is wel waardevol. Denk aan een buurtsuper of dorpswinkel waar je ook terecht kan voor producten en diensten waarvoor je nu in de auto moet stappen naar een speciaalzaak of kantoor 10km verderop. Zoals je nu al op veel plaatsen pakketten kunt afhalen. Bankzaken kun je prima online regelen maar er zijn zat dingen te bedenken die best dichterbij aangeboden kunnen worden. Zeker nu veel mensen een deel van hun werkweek thuis doorbrengen is het belangrijk om wijken en dorpen leefbaar te houden.
Dat vraagt ook iets van hoe we onze leefomgeving inrichten. In nieuwe wijken worden er de afgelopen decennia vrijwel alleen maar woningen gebouwd. Dat verkoopt makkelijk en planners gaan er vanuit dat bewoners zich toch wel aanpassen aan de trend om voor elke behoefte in de auto te stappen of een bezorger te laten komen.
-
hneel
- autoweg
Bericht
door hneel » ma 10 okt 2022, 10:27
Toch weer steeds dat verhaaltje van "meer asfalt leidt alleen maar tot meer files". Tja, als in zeg maar X aantal jaren het aantal auto's verdubbelt en de hoeveelheid asfalt 1.5 keer zo groot wordt, dan kan je inderdaad redeneren dat meer asfalt niet helpt.
Verder is het ook wat Remkes in zijn rapport heeft gemeld: de kloof tussen stad en platteland, en het onbegrip vanuit de stad richting het platteland.
Bedrijven gaan zich never nooit niet in dorpen vestigen, en dorpschooltjes die de afgelopen jaren en masse gesloten werden, zullen ook nooit meer terug keren. Allemaal wensdenken dus.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Ds79m » ma 10 okt 2022, 10:28
Schelpenpaadje schreef: ↑ma 10 okt 2022, 9:26
Er zit nog wel wat nuance tussen "asfalt is de duivel" en "meer asfalt is niet per se de (enige) oplossing".
Ik geloof ook niet dat we massaal bankgebouwen moeten terugbrengen in wijken en dorpen, maar het behoud en beperkte terugkeer van voorzieningen in brede zin is wel waardevol. Denk aan een buurtsuper of dorpswinkel waar je ook terecht kan voor producten en diensten waarvoor je nu in de auto moet stappen naar een speciaalzaak of kantoor 10km verderop. Zoals je nu al op veel plaatsen pakketten kunt afhalen. Bankzaken kun je prima online regelen maar er zijn zat dingen te bedenken die best dichterbij aangeboden kunnen worden. Zeker nu veel mensen een deel van hun werkweek thuis doorbrengen is het belangrijk om wijken en dorpen leefbaar te houden.
Dat vraagt ook iets van hoe we onze leefomgeving inrichten. In nieuwe wijken worden er de afgelopen decennia vrijwel alleen maar woningen gebouwd. Dat verkoopt makkelijk en planners gaan er vanuit dat bewoners zich toch wel aanpassen aan de trend om voor elke behoefte in de auto te stappen of een bezorger te laten komen.
Er zal altijd wel ruimte zijn voor de gemakswinkel in het dorp, waar je terecht kan voor een vergeten boodschap, sigaretten, de krant, postpakketten, gokartikelen, enz. Net als voor wat horeca enzo. Maar dat blijft allemaal vrij marginaal. Uiteindelijk is het bestaansrecht van een buurtsuper waar je een pak Ariël voor een euro meer kan kopen dan bij de Albert Heijn die het voor de deur afzet ook maar beperkt. Met de kosten van energie en vastgoed is het ook onwaarschijnlijk dat daar al te veel bijkomt, ongeacht of er iets aan het wegennet wordt gedaan.
Overigens heb ik het idee dat nieuwbouwwijken doorgaans toch wel worden ontworpen op zo’n manier dat er midden in de wijk een
mensonterend lelijk winkelcentrum is met een supermarkt en nog wat winkels. Ik denk niet dat daar veel verbetering is te verwachten.
-
Egbert
- expressweg
Bericht
door Egbert » ma 10 okt 2022, 10:39
hneel schreef: ↑ma 10 okt 2022, 10:27
Verder is het ook wat Remkes in zijn rapport heeft gemeld: de kloof tussen stad en platteland, en het onbegrip vanuit de stad richting het platteland.
Welk onbegrip vanuit de stad richting het platteland? Ik woon in een dorp, ik heb meer onbegrip richting de stad en waarom mensen daar (en dan vooral de grote steden) graag willen wonen.
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » ma 10 okt 2022, 10:49
Ik begrijp niet dat mensen 'lijden aan' onbegrip. Daar heb ik dus geen begrip voor.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Egbert
- expressweg
Bericht
door Egbert » ma 10 okt 2022, 11:01
Het lijkt me te gaan over het soort onbegrip over waarom de buurman toch die ontzettend lelijke SUV heeft gekocht. Waar die buurman totaal niet begrijpt wat je nu zo lelijk vindt aan die SUV.
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » ma 10 okt 2022, 11:10
Egbert schreef: ↑ma 10 okt 2022, 11:01
Het lijkt me te gaan over het soort onbegrip over waarom de buurman toch die ontzettend lelijke SUV heeft gekocht. Waar die buurman totaal niet begrijpt wat je nu zo lelijk vindt aan die SUV.
Precies. En dat begrijp ik dus niet.
Ik kan namelijk altijd begrijpen waarom mensen bepaalde keuzes maken. Ik zou die keuzes zelf NOOIT maken, maar ik heb altijd wel begrip voor de keuze van een ander.
Zelfs wanneer iemand een Multipla koopt.

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » ma 10 okt 2022, 11:18
Ik heb toch wel eens het idee dat die tegenstelling stad-dorp ook weer zo'n zwaar gepolariseerd iets is (of wordt) en ook lekker wordt opgeklopt.
Ik woon in de Randstad maar ook daar zijn nog polders en boerderijen te vinden. En ook op het platteland zijn er woonwijken waar mensen wonen die niks met de agrarische sector te maken hebben. Ook in de stad zijn er straten waar mensen elkaar gewoon groeten en kennen. en ook op het platteland komen misdrijven voor.
Autosnelwegen.net
-
Wesso
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Wesso » ma 10 okt 2022, 12:05
Attietattie schreef: ↑ma 10 okt 2022, 10:49
Ik begrijp niet dat mensen 'lijden aan' onbegrip. Daar heb ik dus geen begrip voor.
Onbegrip is een containerwoord, maar je kunt je misschien voorstellen hoe het is om als homoseksueel in Staphorst te wonen. Er zijn ook boeren die lijden aan onbegrip over hun levensinvulling. Een beetje empathie voor groepen waar je je niet direct verbonden mee voelt mag best.