Afbeelding

[PL][DK] Droga Krajowa - Poolse Rijkswegen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [PL][DK] Droga Krajowa - Poolse Rijkswegen

Bericht door Chris » ma 01 aug 2022, 11:31

De DK47 tussen Rabka en Nowy Targ:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 aug 2022, 20:24

De eerste van het programma '100 rondwegen' is vandaag geopend. Op de DK51 bij Smolajny in Noord-Polen is een 2 kilometer lange bypass geopend.

Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=54. ... 75/20.4136

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 22 aug 2022, 13:26

Vandaag is de 7 kilometer lange omlegging van de DK9 ter hoogte van Iłża geopend.

Deze weg is aangelegd met 2x2 rijstroken ter hoogte van de aansluitingen. De rest is enkelbaans / deels 2+1.

De DK9 is een verbinding tussen Radom en Rzeszów, maar de weg heeft erg veel lintbebouwing op de route. En enkele kleine regiostadjes zoals Iłża.

Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=51. ... 74/21.2168

Afbeelding

Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 08 okt 2022, 13:36

De DK29: 3 foto's naar het noorden, dan de rest naar het zuiden.
https://photos.app.goo.gl/dVr52EcudJ5U4kvx6

Bij de A2 nog een stukje 2x2
Afbeelding

Einde bochten - alsof je zelf niet ziet dat de weg kilometers kaarsrecht is:
Afbeelding
Ik ken genoeg Pools om te weten dat die einde betekent, maar er zullen wel buitenlanders zijn die het niet begrijpen.

Hier leek het of een huis in brand stond, maar de rook kwam gewoon uit een schoorsteen
Afbeelding

In Krosno Odrzanskie is een nieuwe brug in bouw, maar ik snap niet dat die zo hoog is, het lijkt moeilijk aan te sluiten op de weg
Afbeelding

De oude brug ernaast:
Afbeelding

Ook voor dit bord is mijn Pools nog toereikend
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 08 okt 2022, 13:40

De DK32 in oostelijke richting: 21 foto's
https://photos.app.goo.gl/uigaqAQHwHTDm8888

Ik reed hier omdat weg 29 afgesloten is
Afbeelding

Een beetje kleine bordjes bij de S3
Afbeelding

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 08 okt 2022, 17:36

marcel schreef:In Krosno Odrzanskie is een nieuwe brug in bouw, maar ik snap niet dat die zo hoog is, het lijkt moeilijk aan te sluiten op de weg
Local Guide schreef:Vaak gekurkt. Momenteel wordt de brug gereconstrueerd. Interessant is dat de stad geen nieuwe krijgt, alleen de oude wordt verhoogd. Het is vreemd dat het voor zo'n stad onmogelijk is om een ​​rondweg aan te leggen en het verkeer buiten het centrum om te leiden, waardoor deze brug vastloopt.
Ze willen de Oder bevaarbaar maken voor hogere schepen. Dat is nog wel een flink project.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 08 okt 2022, 17:48

Vaak gekurkt.

Volgens mij wordt het woord 'file' (korek) hier niet goed vertaald. ;)

Korek betekent ook kurk, wellicht wel dezelfde oorsprong als 'bottleneck'.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 08 okt 2022, 18:45

koniec = einde. Ik heb het moeten opzoeken. ;)
Donateur Vereniging Wegenforum

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 08 okt 2022, 19:47

In het Sloveens is het konec (net als het Istrische dialect in Kroatië). Ik had het dus wel herkend. :dyn_hyp:

In veel Slavische talen wordt ook kraj gebruikt. En dat kan ook een betekenis hebben als grensgebied. Zoals het in de Joegoslavische burgeroorlog zwaar bevochten Krajina en - nu actueel - Oekraïne.

Tot zover de verkorte cursus :offtopic:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 08 okt 2022, 19:53

Dit soort veelgebruikte termen leer je vaak vanzelf wel als je er een beetje rond rijdt. Net zoals in elk ander land met onderbordjes. Koniec, strefa ruchu, uwaga, objazd, etc.

Alhoewel de verkeersborden overal min of meer hetzelfde zijn, kunnen we blijkbaar nou eenmaal niet zonder onderbordjes. Een Pool zal hetzelfde hebben als hij in Nederland of Frankrijk rond rijdt.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » zo 09 okt 2022, 21:42

Chris schreef: za 08 okt 2022, 17:48 Vaak gekurkt.

Volgens mij wordt het woord 'file' (korek) hier niet goed vertaald. ;)

Korek betekent ook kurk, wellicht wel dezelfde oorsprong als 'bottleneck'.
En wat te denken van het Franse bouchon?
Ubi volentia est, via est

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 10 okt 2022, 9:45

Palance schreef: za 08 okt 2022, 19:47 In het Sloveens is het konec (net als het Istrische dialect in Kroatië). Ik had het dus wel herkend. :dyn_hyp:

In veel Slavische talen wordt ook kraj gebruikt. En dat kan ook een betekenis hebben als grensgebied. Zoals het in de Joegoslavische burgeroorlog zwaar bevochten Krajina en - nu actueel - Oekraïne.
Het Duitse woord Kreis is daar ook aan gerelateerd.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » ma 10 okt 2022, 18:02

^^
Eigenlijk best voor de hand liggend, maar ik heb me dat nooit gerealiseerd 8-)

In dit verband wel opvallend dat 'grens' een van de weinige Nederlandse woorden met een Poolse herkomst is.
Terechtgekomen in het Nederlands als leenwoord van het Duitse Grenze, dat zijn oorsprong weer vindt in het Poolse 'granica'.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 10 okt 2022, 19:33

Datzelfde woord wordt in het Servisch/Kroatisch gebruikt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » di 11 okt 2022, 0:13

Dat blijkt bij een snelle inventarisatie voor de meeste Slavische talen te gelden, wat suggereert dat het woord al bestond voordat de Slavische 'vooroudertaal' opsplitste in West-, Oost- en Zuid-Slavisch.

Hier is te vinden dat het Nederlandse 'grens' ook al even meegaat:
Leenwoord uit het Nederduits, in de betekenis van ‘scheidingslijn’ voor het eerst aangetroffen in 1573 [->]
Via het Duitse Grenze van het Poolse granica.
We kunnen wel stellen dat, naast de land- en taalgrenzen, ook het woord zelf vrij beweeglijk is geweest....

snelweg65
stadsweg

Bericht door snelweg65 » wo 12 okt 2022, 11:43

marcel schreef: za 08 okt 2022, 13:36
Ook voor dit bord is mijn Pools nog toereikend
Afbeelding
= Alleen voor personenauto's
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 12 okt 2022, 12:41

Ik herkende zelf alleen osob (persoon) en samo (alleen). Maar of dat laatste in deze context klopt weet ik niet.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 12 okt 2022, 12:42

Samochód betekent auto, ów is dan meervoud denk ik.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 12 okt 2022, 12:46

Hajo schreef: za 08 okt 2022, 18:45 koniec = einde. Ik heb het moeten opzoeken. ;)
Dat had niet gehoeven, want Marcel had dat hierboven al uitgelegd.
Chris schreef: za 08 okt 2022, 19:53 Dit soort veelgebruikte termen leer je vaak vanzelf wel als je er een beetje rond rijdt.
Ik heb er deze zomer een week rondgereden en heb nu pas door wat het betekent. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » wo 12 okt 2022, 15:00

Chris schreef: wo 12 okt 2022, 12:42 Samochód betekent auto, ów is dan meervoud denk ik.
Ken maar heel basaal Pools, maar in het Russisch is de uitgang -ов (-ow) de tweede naamval meervoud. Het woord для (dlya - voor) wordt gevolgd door de tweede naamval. Dat zal in het Pools dus niet anders zijn.
Eerste naamval meervoud is in het Pools -y (net als in het Russisch -ы).
Auto is in het Russisch автомобиль (avtomobil), maar het Poolse samochod kan ik ook nog wel ontleden als "zelfgaand". In feite dus hetzelfde ;)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 12 okt 2022, 15:30

Dan zat ik er met mijn ‘alleen” toch niet ver naast :)

Polen is nu eenmaal een conservatief land, is dat dan ook zo dat de Polen (net als de Kroaten overigens) het liefste ‘eigen’ woorden gebruiken in plaats van internationaal bekendere woorden?

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 12 okt 2022, 23:27

samochodow is zelfgaand, in feite letterlijk hetzelfde als automobiel.
Wat koniec betreft, ik kan mij nog herinneren dat ik als kind een Tsjechisch tekenfilmpje zag, en aan het eind stond konec. Zo was dat wellicht het eerste Tsjechische woord dat ik geleerd heb ... In het Russisch is het hetzelfde, alleen anders uitgesproken, en als je dat eenmaal weet is het Poolse koniec natuurlijk wel te raden.
Ik heb overigens maar één trimester Pools gehad, waardoor ik het amper spreek maar wel een beetje kan lezen.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » do 13 okt 2022, 10:51

Palance schreef: wo 12 okt 2022, 15:30 Dan zat ik er met mijn ‘alleen” toch niet ver naast :)

Polen is nu eenmaal een conservatief land, is dat dan ook zo dat de Polen (net als de Kroaten overigens) het liefste ‘eigen’ woorden gebruiken in plaats van internationaal bekendere woorden?
Volgens de Poolse wikipedia pagina is het woord 'samochód' in de periode tussen beide wereldoorlogen door middel van een verkiezing gekozen als Poolse omschrijving van het woord 'automobil'. Een van de alternatieven waar uit gekozen kon worden was 'samojedź'. Er worden echter geen bronnen genoemd dus het kan net zo goed allemaal onzin zijn.

In het Pools wordt ook gewoon het woord 'auto' algemeen gebruikt om een auto aan te duiden. 'Automobil' is erg archaisch (wellicht nog meer dan 'automobiel' in het Nederlands).

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » do 13 okt 2022, 18:13

Palance schreef: wo 12 okt 2022, 15:30 Polen is nu eenmaal een conservatief land, is dat dan ook zo dat de Polen (net als de Kroaten overigens) het liefste ‘eigen’ woorden gebruiken in plaats van internationaal bekendere woorden?
Dat idee heb niet, want er zijn best veel leenwoorden uit andere talen. Wel worden deze leenwoorden 'fonetisch verpoolst': serwis, bagietka, gofry Belgijskie, menedzer, fryzjer, etc.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 13 okt 2022, 19:24

Palance schreef: wo 12 okt 2022, 15:30 Polen is nu eenmaal een conservatief land, is dat dan ook zo dat de Polen (net als de Kroaten overigens) het liefste ‘eigen’ woorden gebruiken in plaats van internationaal bekendere woorden?
Wellicht omdat de Westerse talen graag 'lenen' vanuit het Grieks en Latijn, maar Polen (en de andere Slavische volkeren) liever uit het Oud-kerkelijk Slavonisch lenen?
https://en.wikipedia.org/wiki/Old_Church_Slavonic
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 13 okt 2022, 20:45

Ger81 schreef: do 13 okt 2022, 18:13
Dat idee heb niet, want er zijn best veel leenwoorden uit andere talen. Wel worden deze leenwoorden 'fonetisch verpoolst': serwis, bagietka, gofry Belgijskie, menedzer, fryzjer, etc.
Dat zie ik in het Kroatisch/Servisch ook: servis, pomfrit, frizer, etc. Eigennamen van bv buitenlandse politici worden in het Kroatisch letterlijk overgenomen maar in het Servisch vaak wel fonetisch (Baiden, Džonson, Makron, Šolc).

Het Kroatisch heeft dan weer internationaal klinkende woorden verkroatiseerd om zich van het Servisch te onderscheiden, waar dat soort woorden wel gebruikt worden. Bijvoorbeeld vliegtuig: Avion (Servisch), Zrakoplov (Kroatisch, letterlijk: luchtvaarder). Of ambassade: Ambasada (Servisch) en Veleposlanstvo (Kroatisch, letterlijk: oppermissie).

En ‘internationaal’ wordt in het Kroatisch međunarodno, dat dan ook weer in een andere schrijfwijze in het Pools bestaat.

Als ik het zo zie zou ik in Polen nog best wel wat opschriften kunnen lezen. Hoewel me dat in Tsjechië stukken beter afging.

Tsja, het blijft toch soms wel een uitdaging en een puzzel om opschriften in het buitenland te lezen.

Autosnelwegen.net

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 13 okt 2022, 21:08

Deze hele discussie laat wel zien waarom er op verkeersborden zo veel mogelijk symbolen ipv tekst gebruikt moet worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 13 okt 2022, 21:12

Terwijl de trend de laatste decennia juist is naar steeds meer onderbordjes. Een soort micromanagement van de openbare ruimte, met steeds meer uitzonderingen op de normale regels.

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » do 13 okt 2022, 23:43

tsov schreef: wo 12 okt 2022, 15:00 Auto is in het Russisch автомобиль (avtomobil), maar het Poolse samochod kan ik ook nog wel ontleden als "zelfgaand". In feite dus hetzelfde ;)
Ik heb het idee dat je машина echter veel vaker hoort.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » vr 14 okt 2022, 7:13

In spreektaal absoluut, maar heb niet het idee dat ze dat op verkeersborden zouden zetten.