weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

englishman
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 13 okt 2022, 9:49

weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door englishman » do 13 okt 2022, 9:58

Fietser en auto rijden naast elkaar op een voorrangsweg en komen op het punt waar de voorrangsweg afbuigt naar rechts. De fietser wil rechtdoor en verlaat daarmee de voorrangsweg. De auto wil rechtsaf en blijft daarmee op de voorrangsweg. Wie heeft er voorrang?

Ik zat in de auto en volgde de hoofdweg naar rechts en de fietser stond op het fietspad naast mij. Hij wilde recht vooruit gaan, toen we bij de bocht kwamen, zonder te kijken of een teken te geven, ging hij rechtdoor, waardoor ik plotseling brak om te voorkomen dat ik hem raakte


https://www.google.nl/maps/@52.5000478, ... 384!8i8192

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Rein » do 13 okt 2022, 10:02

Het gaat hier niet zozeer of sprake is van een voorrangsweg of niet, maar met name om de regel dat 'rechtdoorgaand verkeer voorgelaten moet worden'.

In dit geval lijkt mij duidelijk dat de weg in een bocht naar rechts doorloopt en dat verkeer die kant op dus beschouwd moet worden als 'rechtdoorgaand verkeer'. Ergo, de fietser die de inrit recht voor je in wil is in deze te beschouwen als niet-rechtdoorgaand verkeer en zou dus de automobilist die de weg die de bocht om gaat volgt voor moeten laten gaan.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Piles » do 13 okt 2022, 10:05

^^ Eens.

Sowieso moet/mag de fietser wel gewoon z'n hand uitsteken en/of even omkijken...

Vervelende is wel dat de fietser (wellicht) schuldig is, maar jij aansprakelijk, omdat de fietser een zwakkere verkeersdeelnemer is...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door waldo79 » do 13 okt 2022, 10:06

Ah, vervelend. Het is niet een heel duidelijke situatie. Mij lijkt het dat moet worden linksafgeslagen door de fietser en dat de fietser hier een bijzondere manoeuvre moet maken en daarbij de auto eerst dient te laten gaan.

(wat Piles al schrijft)

englishman
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 13 okt 2022, 9:49

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door englishman » do 13 okt 2022, 10:22

Bedankt voor de antwoorden. De wielrenner ergerde zich aan mij toen ik op mijn remmen sloeg en toeterde, dus ik wilde controleren of er geen regel was waarvan ik niet op de hoogte was. Ik heb begrepen dat de weg waar we op zaten naar rechts ging, en wat hij deed was eigenlijk voor me uit draaien (hoewel hij echt recht vooruit ging) zonder signalering. Als hij midden op de weg voor me had gestaan was het geen probleem geweest, maar hij zat aan mijn rechterkant en naast me dus ik nam aan dat hij ook de weg naar rechts volgde, toen ging hij ineens zette zichzelf in het pad van mijn auto. Sorry als het nederlands slecht uitkomt, ik gebruik translate.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door waldo79 » do 13 okt 2022, 11:46

Ik heb een hekel ervan als een fietser op deze manier voorlangs komt. Was hij achterlangs gegaan of al tijdig linksaf geslagen, dan was er ook geen hinder geweest.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Attietattie » do 13 okt 2022, 12:02

Rein schreef: do 13 okt 2022, 10:02In dit geval lijkt mij duidelijk dat de weg in een bocht naar rechts doorloopt en dat verkeer die kant op dus beschouwd moet worden als 'rechtdoorgaand verkeer'. Ergo, de fietser die de inrit recht voor je in wil is in deze te beschouwen als niet-rechtdoorgaand verkeer en zou dus de automobilist die de weg die de bocht om gaat volgt voor moeten laten gaan.
Dit is hoe het in de praktijk gaat, maar daar is geen enkele juridische onderbouwing voor, voor zover ik weet. De auto slaat af, hoe de weg dan ook ingericht is. De fietser gaat rechtdoor.
Piles schreef: do 13 okt 2022, 10:05Sowieso moet/mag de fietser wel gewoon z'n hand uitsteken en/of even omkijken...
Dat lijkt mij dus niet. De auto moet richting naar rechts aangeven.
waldo79 schreef: do 13 okt 2022, 10:06Mij lijkt het dat moet worden linksafgeslagen door de fietser en dat de fietser hier een bijzondere manoeuvre moet maken en daarbij de auto eerst dient te laten gaan.
Ik hoop niet dat je bedoelt dat linksafslaan een bijzondere manoeuvre is.

Er ligt een uitritconstructie, dus de fietser moet alle verkeer voor laten gaan. Maar dat heeft niets te maken met een bocht, of afslaan of whatever.
waldo79 schreef: do 13 okt 2022, 11:46 Ik heb een hekel ervan als een fietser op deze manier voorlangs komt. Was hij achterlangs gegaan of al tijdig linksaf geslagen, dan was er ook geen hinder geweest.
Ja. Als je als automobilist achterlangs was gegaan, had je ook geen conflict gehad. :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door waldo79 » do 13 okt 2022, 12:39

Vergeet dat stukje met bijzondere manoeuvre, stop de tijd :yes:

WouterF
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 15:29

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door WouterF » do 13 okt 2022, 12:54

Het heeft alle schijn van een uitrit, maar het 3e kenmerk
-de aansluiting van de rijbaan/wegverharding op het inritblok moet vlak zijn. Er zijn dus geen aansluitbogen aanwezig.
is hier niet van toepassing, de aansluiting is breder dan de weg. Dus geen uitrit, lijkt me. Toch zou ik in zo'n situatie als fietser mijn arm wel even uitsteken, en als automobilist inhouden. Je ziet het tenslotte wel aankomen...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Rein » do 13 okt 2022, 13:01

^^ Ja nog even. Die 'zijtak' lijkt mij duidelijk bedoeld als een vorm van uitritconstructie, evenals alle andere aansluitingen van de zijwegen op die grotere weg. Misschien voldoet hij niet volledig aan de normen van CROW of wie dan ook, maar dat maakt het nog niet dat het de facto geen uitrit is of niet als zodanig beschouwd hoeft te worden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Attietattie » do 13 okt 2022, 13:48

Rein schreef: do 13 okt 2022, 13:01maar dat maakt het nog niet dat het de facto geen uitrit is of niet als zodanig beschouwd hoeft te worden.
Mee eens. Maar dan slaat hij nog steeds niet af. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Teetje
verkeersader
Berichten: 608
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Teetje » do 13 okt 2022, 15:14

Gewoon een straat met een zijweg naar links zou ik zeggen: auto gaat rechtdoor, dus heeft voorrang en fiets moet goed om zich heen kijken en richting aangeven voor deze linksaf slaat.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Coen Tunnel » do 13 okt 2022, 16:14

Zo zie ik dat niet. Dit is een gewone T-kruising waarbij één van de takken op de rechtdoorgaande weg een soort van uitritconstructie heeft. Dat komt wel vaker voor, maar dat verandert niet ineens wat nou precies rechtdoor is.

Vanaf de andere kant is het ook duidelijk te zien: dít is de rechtdoorgaande weg: https://www.google.nl/maps/@52.5003869, ... 384!8i8192

Dat de voorrang afbuigt (door de uitritconstructie) en de doorlopende route ook afslaat verandert hier niet veel aan. Ik ben het eens met Attietattie, de fietser reed rechtdoor, de automobilist sloeg af. De enige reden dat de fietser voorrang had moeten geven is omdat het een inrit is, anders niet. Maar op basis van artikel 18a van het RVV moet de automobilist de fietser weer voor laten gaan.

De autobestuurder slaat eerder af dan dat de fietser de inrit inrijdt, dus ik ben geneigd te zeggen dat het juist(er) is als de automobilist de fietser hier voorrang verleent.

Teetje
verkeersader
Berichten: 608
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Teetje » do 13 okt 2022, 16:37

^^ Voor mij suggereert de inrichting van de weg (en de uitrit) toch iets anders. Niet duidelijk dus. Zou daar dan geen bord J8 mogen staan vóór de weg naar rechts afbuigt? Of beter nog: richt de kruising anders in, waardoor het weer voelt als: 'ik ga hier rechtsaf'.

Ik wil je uitleg absoluut voor waar aannemen, maar mijn enigszins autistische brein geeft aan alle kanten kortsluiting... :?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Attietattie » do 13 okt 2022, 17:26

Teetje schreef: do 13 okt 2022, 16:37Voor mij suggereert de inrichting van de weg (en de uitrit) toch iets anders.
Maar de juridische onderbouwing daarvoor ontbreekt. ;)
Teetje schreef: do 13 okt 2022, 16:37Zou daar dan geen bord J8 mogen staan vóór de weg naar rechts afbuigt?
Ik heb op dit forum geleerd dat die slechts toegepast wordt op gelijkwaardige kruisingen. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Steyn_E » do 13 okt 2022, 18:35

Als je het volgen van de voorrangsweg in zo’n geval wél ziet als afslaan moet de fietser aan de andere zijde voorbijrijden; rechtsafslaand verkeer dient links ingehaald te worden en vice versa.

Edit:
Ik ben echter ook van mening dat het verkeer dat de voorrangsweg verlaat afslaand verkeer is. Ongeacht de hoek waaronder dat gebeurt. Als fietser er op zo’n plek aan de verkeerde kant voorbij schieten is vragen om ongelukken.

Ik probeer als ik een dergelijke situatie tegen kom altijd de fietsstrook te blokkeren. Ook wanneer ik wel ‘gewoon’ afsla overigens. Dat voorkomt al dit soort gezeik.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Victor » do 13 okt 2022, 18:47

Coen Tunnel schreef: do 13 okt 2022, 16:14 Vanaf de andere kant is het ook duidelijk te zien: dít is de rechtdoorgaande weg: https://www.google.nl/maps/@52.5003869, ... 384!8i8192
Waarom? Alleen omdat het zo mooi in elkaars verlengde ligt?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Rein » do 13 okt 2022, 18:48

Teetje schreef: do 13 okt 2022, 16:37 ^^ Voor mij suggereert de inrichting van de weg (en de uitrit) toch iets anders. Niet duidelijk dus.
Voor mij ook. Want stel dat veel of (nagenoeg) alle weggebruikers de 'weg van rechts' als een weg van rechts zouden beschouwen, dan zou je verwachten dat de meeste mensen daar richting aangeven naar rechts. Ik kan me echt niet voorstellen dat dat daar veel gebeurt (en nog minder van verkeer vanaf de andere kant dat naar 'links' wil). Alles wekt immers de indruk dat het een afbuigende weg is en ik denk ook dat dat zo door de wegbeheerder is bedoeld.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Vinny » do 13 okt 2022, 19:16

De bedoeling van de wegbeheerder lijkt me inderdaad ook duidelijk, maar vergeet niet dat voor de gemiddelde fietser een uitritconstructie en afbuigende voorrang veel te hoog gegrepen niveau verkeerskunde betreft.

Een beetje een vergelijkbare situatie:
https://goo.gl/maps/XXygeec2wcGMs4yGA

Volgens de wegbeheerder buigt de voorrang af, maar verkeer dat de voetgangerszone ingaat (fietsers/bevoorradingsverkeer) wordt wel gezien als rechtdoor, zie daarvoor de aangebrachte pijlen op het wegdek.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Rein » do 13 okt 2022, 19:31

Deze in Bakkum is ook een leuke (en wat mij betreft ook meer dan voldoende duidelijk dat de weg met de bocht naar links loopt) en eigenlijk best wel vergelijkbaar met de situatie van de TS.

Ik heb hier geregeld getwijfeld of ik nou richting aan moest geven als ik optisch rechtdoor zou rijden. Richting aangeven naar rechts lijkt niet juist, omdat er ook een zijweg naar rechts is, geen richting aangeven lijkt ook niet juist omdat ander verkeer dan kan denken dat je met de bocht mee naar links gaat. Lastig, lastig dit soort situaties.

Tommy
autoweg
Berichten: 1985
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Tommy » do 13 okt 2022, 22:53

Misschien een beetje offtopic. Aan een mod om het indien nodig af te scheiden. Maar bovenstaande discussie doet me aan dergelijke typische punten denken:
https://www.google.nl/maps/@50.9576199, ... 384!8i8192
Als automobilist geef ik richting naar RECHTS als ik rechtdoor de Mieregemstraat in rij, en geef geen richtingaanwijzer (pinker) aan als ik naar links meedraai, de Stoofstraat in.
(Mijn vriendin is daar mee niet akkoord en doet het net omgekeerd: Geeft linker aanwijzer aan om Stoofstraat in te rijden en geeft geen richting aan om de Mieregemstraat in te rijden).

Dit punt is nog moeilijker vind ik persoonlijk. Hier geef ik RECHTS aan om rechtdoor de Broekstraat in te gaan:
https://www.google.nl/maps/@50.9996656, ... 312!8i6656

Wat is het correcte eigenlijk? (Volgens de BE wegcode graag)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Attietattie » vr 14 okt 2022, 2:58

Rein schreef: do 13 okt 2022, 18:48Want stel dat veel of (nagenoeg) alle weggebruikers de 'weg van rechts' als een weg van rechts zouden beschouwen, dan zou je verwachten dat de meeste mensen daar richting aangeven naar rechts. Ik kan me echt niet voorstellen dat dat daar veel gebeurt (en nog minder van verkeer vanaf de andere kant dat naar 'links' wil). Alles wekt immers de indruk dat het een afbuigende weg is en ik denk ook dat dat zo door de wegbeheerder is bedoeld.
Helemaal mee eens. Maar ben jij het ook met mij eens dat er geen enkele juridische onderbouwing voor is?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Attietattie » vr 14 okt 2022, 2:59

Victor schreef: do 13 okt 2022, 18:47
Coen Tunnel schreef: do 13 okt 2022, 16:14 Vanaf de andere kant is het ook duidelijk te zien: dít is de rechtdoorgaande weg: https://www.google.nl/maps/@52.5003869, ... 384!8i8192
Waarom? Alleen omdat het zo mooi in elkaars verlengde ligt?
Dat is wel zo'n beetje de definitie van rechtdoorgaan, niet? ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Rein » vr 14 okt 2022, 8:47

Attietattie schreef: vr 14 okt 2022, 2:58
Rein schreef: do 13 okt 2022, 18:48Want stel dat veel of (nagenoeg) alle weggebruikers de 'weg van rechts' als een weg van rechts zouden beschouwen, dan zou je verwachten dat de meeste mensen daar richting aangeven naar rechts. Ik kan me echt niet voorstellen dat dat daar veel gebeurt (en nog minder van verkeer vanaf de andere kant dat naar 'links' wil). Alles wekt immers de indruk dat het een afbuigende weg is en ik denk ook dat dat zo door de wegbeheerder is bedoeld.
Helemaal mee eens. Maar ben jij het ook met mij eens dat er geen enkele juridische onderbouwing voor is?
Eens. Maar feitelijk gaat het om de vraag of sprake is van een bocht (waarbij 'toevallig' halverwege de straatnaam wijzigt) dan wel een zijweg. In het eerste geval geef je geen richting aan, in het tweede (als het goed is) wel. En soms (zoals blijkbaar hier) is het discussieerbaar of sprake is van het één of van het ander.

In het geval van een voorrangsweg of -kruising is het over het algemeen wel duidelijk, want daar hangt (veelal) een onderbord onder de :B1: of :B3: (dan wel juist niet indien de doorgaande weg niet de bocht omloopt) en zorgt de belijning ook nog voor wat suggestie.

Echter bij dit soort wijkontsluitingwegen waarbij feitelijk alle zijwegen als uitrit zijn aangesloten, mis je zowel de bebording als de belijning en is het dus niet zo evident dat de weg al dan niet in de bocht doorloopt. Echter, uit de bestrating vind ik persoonlijk wel voldoende afleidbaar wat de wegbeheerder heeft beoogd en ik zou er geen seconde over twijfelen dat de weg hier naar rechts doorloopt. En ik vermoed dat de meeste mensen zo denken.

Teetje
verkeersader
Berichten: 608
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Teetje » vr 14 okt 2022, 9:29

^^ Wat bedoel je nou precies met 'juridische onderbouwing'?

Begin jaren '90 leerde je bij rijles dat de hoofdrichting (lees: de richting van de weg) gezien moet worden als 'rechtdoor' (ook al buigt weg naar links of rechts). Alle andere wegen zijn dan kruisende wegen en moeten gezien worden als links- of rechtsaf, met dito regels t.a.v. voorsorteren, voorrang verlenen (afhankelijk van de inrichting van de kruising en de borden) en richting aangeven.

Als een rechter zich n.a.v. een ongeluk of aanrijding over de schuldvraag zou moeten buigen, dan verwacht ik dat eerder de wegbeheerder aangesproken wordt dan de in verwarring gebrachte weggebruiker(s).

Laten we bovendien ook niet vergeten dat deze discussie begon tussen een automobilist en een wielrenner, en die laatste categorie staat niet bepaald bekend om het nauwkeurig navolgen van de verkeersregels.
Laatst gewijzigd door Teetje op vr 14 okt 2022, 9:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Piles » vr 14 okt 2022, 9:31

Teetje schreef: vr 14 okt 2022, 9:29 Als een rechter zich n.a.v. een ongeluk of aanrijding over de schuldvraag zou moeten buigen, dan verwacht ik dat eerder de wegbeheerder aangesproken wordt dan de in verwarring gebrachte weggebruiker(s).
Hoop je dat of verwacht je dat? Gebeurt dat in de praktijk überhaupt wel eens, dat een wegbeheerder aangesproken wordt?

Teetje
verkeersader
Berichten: 608
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Teetje » vr 14 okt 2022, 9:44

Piles schreef: vr 14 okt 2022, 9:31
Teetje schreef: vr 14 okt 2022, 9:29 Als een rechter zich n.a.v. een ongeluk of aanrijding over de schuldvraag zou moeten buigen, dan verwacht ik dat eerder de wegbeheerder aangesproken wordt dan de in verwarring gebrachte weggebruiker(s).
Hoop je dat of verwacht je dat? Gebeurt dat in de praktijk überhaupt wel eens, dat een wegbeheerder aangesproken wordt?
Het komt niet vaak voor, maar kan wel. Zie b.v. https://www.nysingh.nl/blog/aansprakeli ... beheerder/

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Attietattie » vr 14 okt 2022, 10:10

Rein schreef: vr 14 okt 2022, 8:47In het geval van een voorrangsweg of -kruising is het over het algemeen wel duidelijk, want daar hangt (veelal) een onderbord onder de :B1: of :B3: (dan wel juist niet indien de doorgaande weg niet de bocht omloopt) en zorgt de belijning ook nog voor wat suggestie.
Mwah. Ook hiervoor geldt dat dat de praktijk is, maar juridisch klopt ook dat niet. Het geeft het verloop van de voorrang aan. Niet het verloop van de 'doorgaande weg'. Tussen aanhalingstekens omdat dat geen juridische term is.
Teetje schreef: vr 14 okt 2022, 9:29Wat bedoel je nou precies met 'juridische onderbouwing'?
Ehm... nou, wettelijk enzo.
Teetje schreef: vr 14 okt 2022, 9:29Begin jaren '90 leerde je bij rijles dat de hoofdrichting (lees: de richting van de weg) gezien moet worden als 'rechtdoor' (ook al buigt weg naar links of rechts). Alle andere wegen zijn dan kruisende wegen en moeten gezien worden als links- of rechtsaf, met dito regels t.a.v. voorsorteren, voorrang verlenen (afhankelijk van de inrichting van de kruising en de borden) en richting aangeven.
Niet relevant. Ik houd me graag aan de wet en niet wat een willekeurig persoon tegen me zegt.
Teetje schreef: vr 14 okt 2022, 9:29Laten we bovendien ook niet vergeten dat deze discussie begon tussen een automobilist en een wielrenner, en die laatste categorie staat niet bepaald bekend om het nauwkeurig navolgen van de verkeersregels.
:facepalm: Laten we dit zo snel mogelijk vergeten want dat is totaal niet relevant voor een eventuele schuldvraag!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Teetje
verkeersader
Berichten: 608
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Teetje » vr 14 okt 2022, 10:25

Attietattie schreef: vr 14 okt 2022, 10:10Niet relevant. Ik houd me graag aan de wet en niet wat een willekeurig persoon tegen me zegt.
En maak dat nou eens concreet? Wat zegt de wet volgens jou dan over een situatie als deze?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: weg bochten wie heeft voorrang, auto of fietser

Bericht door Attietattie » vr 14 okt 2022, 10:35

Lees maar even terug. Dat heb ik vrij duidelijk gezegd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie