IKEA bewegwijzering
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
IKEA bewegwijzering
Weet niet waar ik het kwijt moet, dus maar een aparte draad …
In London Reconnections vandaag een aardig artikel over kaarten en bewegwijzering bij IKEA. Hoe de ons zo bekende middelen worden ingezet om … de gebruiker de onhandigste route te laten kiezen. Zodat je vóór de kassa valt voor de zogenaamde koopjes en daarna toch ook nog even de gehaktballetjes meeneemt. Handigheidjes als een kaart, wegwijzers en een doorsteek even zo inzetten dat ze vooral verwarring creëren waardoor je toch maar de lange route kiest.
IKEA’s Crimes against Cartography
In London Reconnections vandaag een aardig artikel over kaarten en bewegwijzering bij IKEA. Hoe de ons zo bekende middelen worden ingezet om … de gebruiker de onhandigste route te laten kiezen. Zodat je vóór de kassa valt voor de zogenaamde koopjes en daarna toch ook nog even de gehaktballetjes meeneemt. Handigheidjes als een kaart, wegwijzers en een doorsteek even zo inzetten dat ze vooral verwarring creëren waardoor je toch maar de lange route kiest.
IKEA’s Crimes against Cartography
-
- 2x4 autosnelweg
Re: IKEA bewegwijzering
Hier in Delft is ook een Ikea.
De irritatie van allerlei onnodige omwegen (de laatste keer dat ik bij de Ikea kwam was omdat ik een bureaustoel wilde. Na een lange wandeling via woonkamers, keukens, slaapkamers en kinderkamers kwam ik uiteindelijk uit bij de afdeling stoelen) herken ik.
Maar er is volgens mij niemand in de hele Ikea die jou op koopjes wijst, of jou desnoods dwingt om in het restaurant Zweedse gehaktballetjes te eten (wat is eigenlijk het verschil tussen een Zweedse gehaktbal en de gehaktbal die wij hier in Nederland kennen?).
In welke Ikea was je dan?
Dat soort opdringerigheid herken ik niet van de Ikea in mijn eigen stadje.
De irritatie van allerlei onnodige omwegen (de laatste keer dat ik bij de Ikea kwam was omdat ik een bureaustoel wilde. Na een lange wandeling via woonkamers, keukens, slaapkamers en kinderkamers kwam ik uiteindelijk uit bij de afdeling stoelen) herken ik.
Maar er is volgens mij niemand in de hele Ikea die jou op koopjes wijst, of jou desnoods dwingt om in het restaurant Zweedse gehaktballetjes te eten (wat is eigenlijk het verschil tussen een Zweedse gehaktbal en de gehaktbal die wij hier in Nederland kennen?).
In welke Ikea was je dan?
Dat soort opdringerigheid herken ik niet van de Ikea in mijn eigen stadje.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- Moderator
In Zwolle was jarenlang uitgekeken naar een IKEA. Uiteindelijk kwam hij er in 2015.
Maar ik kom er zelden, en de reden is precies die eindeloze looproute en desoriënterende shortcuts. Het duurt veel te lang om één of twee dingen te kopen.
Helaas is de Leen Bakker onlangs gesloten. Dat was een alternatief met vergelijkbare producten waar je niet een uur kwijt bent als je gericht één ding wil kopen of bekijken.
Maar ik kom er zelden, en de reden is precies die eindeloze looproute en desoriënterende shortcuts. Het duurt veel te lang om één of twee dingen te kopen.
Helaas is de Leen Bakker onlangs gesloten. Dat was een alternatief met vergelijkbare producten waar je niet een uur kwijt bent als je gericht één ding wil kopen of bekijken.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg

Ik kom in principe nooit bij IKEA vanwege de drukte en die looproutes. Als ik iets nodig heb bestel ik wel en laat ik het thuisbezorgen. Dat is goedkoper dan naar de dichtstbijzijnde vestiging (Duiven) rijden.
-
- 2x5 autosnelweg
Grappig, heb me nooit gerealiseerd dat de hele bewegwijzering bewust zo onhandig gemaakt is om je er in te luizen. Ik dacht altijd dat die doorsteken in de Ikea waar ik kom, in Haarlem, door het ontwerp van het gebouw zelf kwamen. Maar dat is dan kennelijk iets wat in alle Ikea's voorkomt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x3 autosnelweg

Ik heb een hekel aan IKEA. Ik ben er ooit één keer geweest om een vitrinekast te kopen. Mooi design, aantrekkelijk geprijsd. Maar die ellenlange looproute en de grote drukte vond ik ronduit irritant. Ik hou toch al niet van winkelen en ik loop in een winkel dan ook meteen naar het voorwerp wat ik wil hebben, vervolgens naar de kassa en daarna de winkel uit. Een lange looproute of in een winkel blijven lanterfanten is niet aan mij besteed.
Thuis bleek de gebruiksaanwijzing om mijn vitrinekast in elkaar te zetten, nodeloos ingewikkeld. Ook irritant. Samen met mijn vader heb ik die kast toen in elkaar gezet. Duurde even, maar uiteindelijk kregen we het voor elkaar. Ik heb 'm nog steeds.

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 4x3 autosnelweg
Zo is het. Nudging heet dat ook wel, wat in zijn negatieve vorm leidt tot je zwaktes zo uitbuiten dat je geheel vrijwillig een stomme keuze maakt. Het erge is dus dat, als daar een opdringerige verkoper staat met gehaktballen, je snel doorloopt - moe naar huis toe - maar dat je met het juiste soort nudge zónder verkoper dus het gevoel kunt brengen van “ha, bijna weer buiten, o lekker gek, ik neem nog even wat gehaktballetjes mee om het te vieren.” Het bijvoeglijk naamwoord Zweeds zal daar zeker ook een rol in spelen.
Nu heb ikzelf bij de IKEA nooit problemen gehad de doorsteken te vinden. Wel om na de doorsteek te kiezen of ik nu links of rechts moet om weer snel door te gaan. Kortom, 50% kans dat je verkeerd loopt, dus terug. Ze maken de omgeving van de doorsteek ook vaak zo non-descript dat het echt een pure gok is. En daar staat dus echt nooit bewegwijzering; en die nieuwe schematische bewegwijzering (waar hij dan wel staat) komt visueel aantrekkelijk voor maar valt echt totaal niet met één oogopslag te duiden. Ook niet met tien trouwens.
-
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij zijn de bezorgkosten van de IKEA torenhoog, zeker als je iets kleins bestelt. Grote spullen heb ik wel eens thuis laten bezorgen, zeker als het een verdieping naar boven moet.
Maar kleine dingen? Ik woon op fietsafstand van de IKEA Barendrecht. Ideaal, zeker op rustige momenten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Je moet een beetje timen bij Ikea inderdaad. Dus niet op zaterdagmiddag...
Bezorgen is 50 euro uit m'n hoofd, dan is het voordeel van wat goedkopere spullen meteen weg.
Verbaast me niks van die plattegronden/looproutes inderdaad, ik snap ze ook nooit. En ren dan maar gewoon zo'n beetje de hele route af.
In vestiging Utrecht kun je in elk geval gelijk het magazijn in (verdieping lager), dus kun je makkelijk de showroom overslaan.
Bezorgen is 50 euro uit m'n hoofd, dan is het voordeel van wat goedkopere spullen meteen weg.
Verbaast me niks van die plattegronden/looproutes inderdaad, ik snap ze ook nooit. En ren dan maar gewoon zo'n beetje de hele route af.
In vestiging Utrecht kun je in elk geval gelijk het magazijn in (verdieping lager), dus kun je makkelijk de showroom overslaan.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik weet niet of dat in Nederland ook de gewoonte is, maar in de vestigingen in België waar ik al ben geweest, wordt de te volgen route gewoon met dynamische pijlen op de grond aangegeven. Je kan hier ook altijd meteen naar de markthal of het restaurant zonder dat je eerst door de showroom moet.
Bij Ikea-bewegwijzering denk ik eerder aan dit
https://www.google.be/maps/@50.9175116, ... 312!8i6656
Bij Ikea-bewegwijzering denk ik eerder aan dit

https://www.google.be/maps/@50.9175116, ... 312!8i6656
-
- 4x3 autosnelweg
Die pijlen op de grond hebben wij ook. Maar bij een doorsteek zijn ze altijd net even niet op zicht. Niet zo raar, want de pijlen staan op de looproute en de doorsteek is altijd van de looproute af.
Showroom overslaan lukt meestal wel inderdaad. Wordt duidelijk ook niet aangemoedigd maar het lukt. Heb je nog wel die oneindige markthal te gaan…
Showroom overslaan lukt meestal wel inderdaad. Wordt duidelijk ook niet aangemoedigd maar het lukt. Heb je nog wel die oneindige markthal te gaan…
-
- Secretaris
Bij gebrek aan een routeplattegrond heb ik bij een nooduitgang wel eens een foto gemaakt van de ontruimingsplattegrond, waar dus ook de doorsteken op staan. Maar het blijft lastig schakelen tussen plattegrond en het routeschema met de afdelingen erop.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- 2x3 autosnelweg
Ik dacht dat ik eerder bij IKEA had besteld. Niet dus

De website geeft aan bij bezorging aan een PostNL punt:
0 - 15 kg: € 2.99
16 - 23 kg: € 12.99
Dat lijkt ook te gelden voor bezorging aan huis. Er kunnen alleen hogere kosten zijn als het artikel niet op voorraad is of de bezorging vol zit.
https://www.ikea.com/nl/nl/customer-ser ... b9cgc.html
Voor grote spullen bezorgen heb ik wel eens gekeken en daar betaal je flinke kosten voor. Maar dat geldt eigenlijk voor de meeste winkels.
-
- 2x4 autosnelweg
Dat kost een aanhanger ook. Laat er dan maar een ander mee sjouwen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- expressweg
Ik dacht bij het openen dat ik een topic zou lezen over bewegwijzering naar de IKEA met vervolgens een discussie waarom specifieke winkels bewegwijzerd worden en anderen niet, maar nee, het gaat over bewegwijzering in de IKEA zelf.
MIsschien dat ze een bebouwde kombord voor de IKEA moeten zetten en de gangpaden straatnamen en huisnummers moeten geven om de kluts niet kwijt te raken.
Alleen nog kijken hoe rotondes, verkeerslichten en verkeersdrempels worden ingepast.
MIsschien dat ze een bebouwde kombord voor de IKEA moeten zetten en de gangpaden straatnamen en huisnummers moeten geven om de kluts niet kwijt te raken.
Alleen nog kijken hoe rotondes, verkeerslichten en verkeersdrempels worden ingepast.
-
- 2x3 autosnelweg

Op de N1 tussen de lampen en de sierkussens is vertraging, u kunt beter S12* en de N2 in omgekeerde richting nemen om bij de banken te komen.
*S = Shortcut.
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Wegnummerfotograaf

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- verkeersader

Ook in Hamburg!