Afbeelding

[GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [GB] Verenigd Koninkrijk - United Kingdom

Bericht door Chris » ma 19 sep 2022, 9:49

Groener dan dit kan het niet op Google Maps.

Ik denk dat je zelfs op eerste kerstdag niet zo weinig verkeer hebt.

Afbeelding
London traffic 9 am Monday 19 September 2022 by European Roads, on Flickr

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 16 okt 2022, 22:19

De A377 in Exeter, naar het noorden:
https://photos.app.goo.gl/FkbGDfUwQYLHUkJW6

Naar het zuiden:
https://photos.app.goo.gl/BbZdV5rfWErkyjiA6

Laatst hadden we 'ritsen' in het Frans, zo is het in Engeland:
Afbeelding

Lijkt een soort geheimschrift
Afbeelding

Oude borden: die rotondes kloppen zo natuurlijk niet
Afbeelding

A377 moet niet tussen haakjes (ook niet lang geleden)
Afbeelding

Op het nieuwe bord in de andere richting staan ze net zo
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 16 okt 2022, 22:26

De B3357 door Dartmoor:
https://photos.app.goo.gl/aNwLoGxjQuHjETPy5

Eerst is het nog een redelijke weg
Afbeelding

maar het wordt steeds smaller (Nederlanders kom je overal tegen, zelfs hier)
Afbeelding

en hier is het onvoorstelbaar dat dit ooit een A-weg was
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 17 okt 2022, 18:18

Oude borden: die rotondes kloppen zo natuurlijk niet
Het lijkt wel een soort 'magic roundabout'
https://nl.wikipedia.org/wiki/Magische_rotonde

Verder lijkt de achtergrond kleur blauw in plaats van groen. Is dat verkleurd vanwege de ouderdom / lichtstand of is er echt een verkeerde kleur gebruikt?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 17 okt 2022, 20:18

^^ Locatie
Het zijn dus twee minirotondes vlak na elkaar. In die zin lijkt het een beetje op de magic roundabout. Wat ik mij vooral afvraag: Waarom is er hier niet voor een standaard vier-taksrotonde gekozen. Dat lijkt te passen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 17 okt 2022, 21:14

It's not a bug. It's a feature!

Britten en hun rotondemania...; van dit soort ontwerpen smullen de betreffende wegbeheerders :mrgreen:

Kaasdrager
polderweggetje

Bericht door Kaasdrager » wo 19 okt 2022, 14:13

verfmeer95 schreef: ma 17 okt 2022, 20:18 ^^ Locatie
Het zijn dus twee minirotondes vlak na elkaar. In die zin lijkt het een beetje op de magic roundabout. Wat ik mij vooral afvraag: Waarom is er hier niet voor een standaard vier-taksrotonde gekozen. Dat lijkt te passen.
Je ziet dit wel meer in Engeland. Misschien dacht men dat als 1 rotonde de doorstroom verbetert, dat 2 rotondes dan een nog beter resultaat bieden?

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 22 okt 2022, 10:34

Vinny schreef: ma 17 okt 2022, 18:18 Verder lijkt de achtergrond kleur blauw in plaats van groen. Is dat verkleurd vanwege de ouderdom / lichtstand of is er echt een verkeerde kleur gebruikt?
Dat blauw zie je meestal op oude borden, is mij ook opgevallen, nog een voorbeeld:
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 22 okt 2022, 10:43

Ik heb de M5 naar het zuiden vrijwel volledig, alleen bij Birmingham mis ik een paar borden omdat ik meestal de A4123 neem.
https://photos.app.goo.gl/73H1hiHkWngLe1Nr6

Wat bijzonderheden:

Ik zou genummerde omleidingsroutes toch handiger vinden:
Afbeelding

M5 use all lanes: ik ben blijkbaar de enige die het begrijpt of zich er iets van aantrekt
Afbeelding

Men zou wel duidelijker kunnen aangeven dat dit een snelheidsbeperking is
Afbeelding

Deze rijbaanscheiding doet mij denken aan de A8 bij Karlsruhe
Afbeelding

In de andere richting stond er bijna van Exeter tot Bristol een file (zondag)
Afbeelding

Bij het einde van de M5 kun je kiezen tussen de A30 en A38 die beide een heel eind als expresweg doorgaan
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 22 okt 2022, 11:08

Ik dacht dat ik al foto's van 3-strooks wegen geplaatst had, maar kan dat niet meer vinden.

De A38:
Afbeelding

Iets andere indeling op de A36: de andere richting heeft prioriteit
Afbeelding
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 22 okt 2022, 19:18

De driestrookswegen zijn zonder rijbaanscheiding dus nog niet uitgefaseerd daar...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 nov 2022, 15:02

De A1 bij Newcastle is nu een stuk naar 2x3 rijstroken verbreed. Wat foto's van Callum Parry.

Afbeelding

Afbeelding

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » do 24 nov 2022, 23:18

Ik zat thuis naar een aflevering van Massive Engineering Mistakes op National Geographic Channel te kijken en een item ging over de smart motorway in VK. Hierin kwamen voornamelijk (tot alleen) de tegens voor een smart motorway ter sprake.
Het grootste bezwaar is natuurlijk het ontbreken van een vluchtstrook. Verder is het bezwaar dat de veiligheidssystemen die een gestrande automobilist moet beschermen niet goed werken en tot ongelukken kunnen leiden.

Als je de mogelijkheid hebt om het terug te kijken, het was vanavond om 22.00 uur en het was het laatste item.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 18 dec 2022, 17:22

40 nieuwe foto's toegevoegd aan het album voor de M20 in westelijke richting.
https://photos.app.goo.gl/7mkpfudTkVtCLudaA

Een paar bijzonderheden:
Ik heb nooit begrepen waarom er geen mogelijkheid is via de M26 naar Sevenoaks te gaan. Je wordt geacht hier de A25 te nemen en ondanks de enorme omweg via M20 - M25 is dat meestal sneller. Ik heb die route genomen, ook omdat ik de rest van de M20 wilde fotograferen.
Afbeelding

M-way zie je zelden.
Afbeelding

Hier moet eigenlijk (A102(M)) staan zoals bij de windrichtingen op de bovenste foto.
Afbeelding

Zo een bord zou ik hier aan het eind van de M20 niet verwachten. Ik vermoed dat het idee is dat veel mensen hier voor het eerst van de snelweg af gaan. Het doet mij altijd denken aan de luchthaven Cork, waar enige tijd 'droite' heeft gestaan ...
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 18 dec 2022, 19:08

De Magic roundabout in Swindon
https://photos.app.goo.gl/L4ztY1SmNwiEi84A7

Toen ik er voor het eerst reed moest ik bij de eerste weg linksaf, en het is wel even opletten dat je dan meteen weer voorrang moet geven aan verkeer van rechts.

Afbeelding

Het is deel van de ringweg die (soms) met R in een schildje wordt aangegeven
Afbeelding

Alleen op dit bord worden de rotondes zonder symbool aangegeven
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » ma 26 dec 2022, 23:00

Het begin van de M1 bij de A406:

Het afritnummer staat zoals zo vaak ook bij de oprit. Enige bestemming Watford:
Afbeelding

km 11 suggereert een geplande doortrekking, maar dit is vrij ver, de binnenring is bijv. zo'n 8 km van hier.
Afbeelding

Het eerste afstandenbord: enige bestemming Luton, dus geen Watford meer
Afbeelding

Overige foto's naar het noorden:
https://photos.app.goo.gl/BdQgQ9ihr1DA3VhP7

Naar het zuiden heb ik meer foto's, maar het licht was ongunstig
https://photos.app.goo.gl/awCTy1MfMuxKGEE29

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 dec 2022, 9:12

marcel schreef: ma 26 dec 2022, 23:00 Het afritnummer staat zoals zo vaak ook bij de oprit. Enige bestemming Watford:
Afbeelding
Een uit de kluiten gewassen voorstad en een windrichting. Het maakt feitelijk van de regionale bestemming The NORTH de enige bestemming die echt terzake doet. Het is hoe dan ook wel redelijk consistent met wat je ziet wanneer je vanaf de Circular Road de uitvalswegen op rijdt: naar de A1(M) is het Hatfield/The NORTH, naar de M1 Watford/The NORTH, naar de M4 Heathrow/The WEST; naar de M3 Richmond/The SOUTH WEST. Snelwegen niet voorzien van een regionale bestemming hebben betere doelen wat mij betreft. Naar de M40 Uxbridge/Oxford, A3 Guildford/Portsmouth, M20 Dover/Channel Tunnel, M11 Cambridge/Stansted. Kortom, alles draait feitelijk om die windrichtingen die dienst doen als regionale bestemmingen. De Britten (of moet ik zeggen: Londonaren, want het is een enorm London-centric systeem) geloven erin. Ik sta aan de kant van de rest van de wereld.
marcel schreef: ma 26 dec 2022, 23:00 km 11 suggereert een geplande doortrekking, maar dit is vrij ver, de binnenring is bijv. zo'n 8 km van hier.
Afbeelding
Roads.org.uk had pas een aardig artikel over de nulpunten van Engelse snelwegen. Deze kwam er ook in terug. Het lijkt gekoppeld aan de oude methode dat afstanden naar London worden weergegeven als de afstand naar Charing Cross. Dat wil niet zeggen dat ook was gepland de M1 ook daadwerkelijk daarheen door te trekken. In de 11 kilometer zit zelfs nog wat afronding, want het is eerder 10 kilometer in een rechte lijn en bij gebrek aan geplande weg lijkt men er dan maar een draai aan het hebben gegeven "zal dan wel 11 over de weg zijn". Het is nu 12.5 kilometer over de weg, dus da's nog niet zo gek ...

In de oudste plannen zou de M1 doorlopen tot aan Marble Arch (oftewel Oxford Street en Hyde Park). Al vrij snel werd dat ingekort tot aan Westway, oftewel de binnenring waar je op doelt.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 27 dec 2022, 13:02

Kilometers? Geen mijlen dus?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 27 dec 2022, 13:39

^^ Correct, in kilometers. Het waarom is me echter niet helemaal duidelijk. Wikipedia en roads.org.uk geven ook geen uitsluitsel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Driver_location_sign
https://www.roads.org.uk/articles/driver-location-signs

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 dec 2022, 13:51

^^ Het is in de jaren '70 ingevoerd, dus in de tijd van voortschrijdende metrificatie en decimalisering van het Verenigd Koninkrijk. Wellicht op een aanname dat de mijl op termijn wel zou verdwijnen, wellicht als onderdeel van de spagaat tussen imperial en metric waar het VK zich toch al decennia in bevindt. Imperial leuk voor dagelijks spraakgebruik, maar als het allemaal technischer wordt zit je al snel in metrisch systeem. Zoals ergens staat opgemerkt in de commentaren onder het roads.org.uk-artikel waarnaar ik linkte: Britse snelwegen zijn al heel lang volledig op metrische maten ontworpen en geadministreerd; alleen op de borden gooit men er een sausje imperial overheen. Omdat de kilometerpaaltjes er van oudsher vooral stonden voor technisch gebruik -"welk stuk weg is voorwerp van werkzaamheden" en degelijke- werd dat sausje niet nodig geacht. In de tussentijd geloof ik dat er nog wel wat oude A-wegen zijn (inclusief expresweg-delen van de A1) die nog wel werken op het oude systeem met mijlen en zestienden daarvan (oftewel een halve furlong).

Die halve furlong is ook maar nét iets meer dan honderd meter. Het valt binnen de marges die men overal al neemt waardoor kilometerwaarden en absoluut afgelegde afstand wat uiteen kunnen lopen. Dus de bordjes in kilometers zijn indertijd geplaatst op de oude paaltjes van een zestiende mijl. Niemand die er last van heeft of had. Britten die zich heel druk maken over dit soort onderwerpen rijden de DLS'en vermoedelijk dagelijks voorbij zonder door te hebben dat ze langs zo'n verlate overwinning van Napoleon op het Perfide Albion rijden 8-)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 dec 2022, 17:46

Todat ze erachter komen, en team Farrage het voorelkaar krijgt om miljoenen euro's belastinggeld over de balk te gooien om de hectometerpaaltjes allemaal te verplaatsen om zo een vinger naar Europa op te steken :twisted:

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 27 dec 2022, 20:25

Hetzelfde verhaal met aankondigingen in yards of in meters. Het scheelt maar 10%, dus yd kun je zo in m veranderen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 dec 2022, 20:42

^^ Het scheelt een half procent. 1/16e mijl is 100,58 meter. De paaltjes hoeven niet verplaatst als zo'n scenario zich voor mocht doen. Uiteraard zijn dan wel nieuwe bordjes nodig, en je zou toch zeggen dat er betere dingen zijn om de belastingbetaler voor op te laten draaien.

Nou goed, met de politieke ontwikkelingen in Engeland van het afgelopen halfjaar lijkt de kans mij vrij klein dat enig momentum zal ontstaan voor dit soort Farage-geleuter. In de nadagen van Boris Johnson hoorde je nog wel eens geluiden dat retained EU law (dus regels afkomstig uit de EU die nog eens een keer vervangen moesten worden) verplicht moest eindigen en dat dat hét moment zou zijn voor wat mooie anti-metrische wetgeving om goed te scoren in het anti-kamp. Bij Liz Truss speelde dat al minder, al dreigde daar natuurlijk een heel snel einde van alle uit Brussel afkomstige regels over gebruik van metrisch systeem zonder idee wat er voor in de plaats moest komen. En nadat dat "we moeten nú het Brexit-dividend oogsten" zo finaal implodeerde, zit er nu een regering die weer wat meer het midden opzoekt, die probeert vertrouwen te winnen in economisch moeilijke tijden en die heel goed weet wat voor slechte publiciteit symboolmaatregelen daarbij op zal leveren. En wanneer ze de volgende verkiezingen toch onvermijdelijk verliezen, zie ik ook niet dat Labour in zal zetten op snelle demetrificatie. In zoverre is met het sneuvelen van Johnson en Truss feitelijk ook Team Farrage uitgerangeerd geraakt. En het economisch tij is er ook niet echt naar om je druk te maken over mijlen wanneer steeds meer mensen moeten kiezen tussen eten en elektriciteit.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 dec 2022, 22:27

Maar dan heb je een veel te roze bril over hoe media, politiek en samenleving werken. Je ziet dat in Nederland ook: de wereld staat in brand, de mensen zitten in de kou en vervolgens gaat de discussie over hoe slecht een talkshowpresentator voor zijn medewerkers was :shutup:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 dec 2022, 22:36

^^ En de politiek lult een beetje mee voor de bühne en alles blijft zoals het was. En zo schat ik het in Groot-Brittannië ook in: Farage zal met dit verhaal best kunnen komen janken op een platform dat hem de ruimte wil geven, het wordt vast zo hier en daar opgepikt. Het wil niet zeggen dat ook maar iemand in Whitehall dan een plan gaat uitwerken om te vervangen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 dec 2022, 22:41

Ik verwacht zelf ook niet dat ze zo gek zijn om het te doen, maar ik heb eerder Britten beslissingen zien nemen waarvan ik het voordien voor onmogelijk had gehouden dat ze die zouden nemen omdat deze daadwerkelijk oerstom zijn. ;)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 28 dec 2022, 9:23

^^ Terecht punt natuurlijk: zeg nooit nooit. Maar de combinatie die tot zelf-destructieve referenda en verkiezingen leidt (hedgefund-managers en andere rijken die denken rijker te kunnen worden van minder regels, conservatieve groepen die moeite hebben met het verlies van internationaal toonaangevend zijn, groepen achtergestelde burgers die vooral tegen de gevestigde orde stemmen) ligt niet echt op de politieke tafel in het Verenigd Koninkrijk op dit moment. En een onderwerp als het zoveel mogelijk uit beeld laten verdwijnen van metrisch en ander Farage-martelaarschap lijkt me nou ook niet echt referendum-materiaal. Behalve misschien in landen met meer traditie op het gebied van referenda.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 28 dec 2022, 13:53

Momenteel zijn ze weer vooral bezig om Harry en Meghan de schuld te geven van wat de rest van het koningshuis fout doet inderdaad :roll:

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 29 dec 2022, 19:51

Pino schreef: di 27 dec 2022, 9:12 naar de A1(M) is het Hatfield/The NORTH, naar de M1 Watford/The NORTH
Dat vind ik het zwakke inderdaad, The NORTH can beide wegen betekenen, en eigenlijk ook nog de M11. De M40 zou dan nog The NORTHWEST kunnen zijn maar dat past ook voor de M1.
Het lijkt gekoppeld aan de oude methode dat afstanden naar London worden weergegeven als de afstand naar Charing Cross.
Dat wist ik niet, ik dacht altijd Bank omdat daar vroeger de A3, A4 en nog een paar A-wegen begonnen (nu zijn ze ingekort).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 29 dec 2022, 20:35

^^ Charing Cross is het centrum van de Londonse transport-wereld. The Knowledge, het examen dat je moet afleggen om Black Cabs te mogen rijden in London, is ook gebaseerd op kennis van het gebied in een cirkel van zes mijl vanaf Charing Cross. Mooi halverwege The City en Big Ben is het denk ik ook wel een wat logischer ijkpunt.

Het gevoel dat Bank het centrum van de wereld is herken ik, als iemand die vaak in de City geweest is, natuurlijk wel. Tot op het punt dat ik me er ooit over verbaasde dat de A1 daar niet begint (had toch makkelijk gekund, over Moorgate en Old Street naar Angel). Maar het wegnummer begint van oudsher bij Saint Paul’s. En dat had niets met de kerk te maken, maar alles met het feit dat het hoofd-postkantoor er direct naast zat, op St Martin’s Le Grand. En voor een Great North Road die groot was geworden door postkoetsen was dat natuurlijk een veel logischer historisch einde dan het drukste plein van de Londonse financiële wereld, ook al waren er bij de vaststelling van de wegnummers rond 1920 allang geen postkoetsen meer (grappig trouwens dat in het nog verdere verleden die postkoetsen vanaf Smithfield Market over St John’s Street naar Angel gingen, wat ook een logischer verloop geeft aan de Great North Road dan St Paul’s naar Angel). Net zoals de A10 de oude Romeinse Weg volgt richting London Bridge en dus ophoudt aan de noordkant daarvan, bij Monument en dus ook weer niet bij Bank.

De historische beginpunten zijn volgens mij:
A1 Saint Paul’s / St Martin’s Le Grand
A2 St George The Martyr (zuidzijde London Bridge, splitst af van A3)
A3 Monument (dus kort ten zuiden van Bank)
A4 Monument
A5 Marble Arch

Grote A-wegen die van oudsher wél op Bank beginnen zijn de A11 (via Leadenhall naar Aldgate en dan door richting Mile End) en de A40 (langs St Paul’s en Holborn richting Oxford Street). Maar goed, in de City of London en elders binnen de binnenste Ring Road staan nummers maar nauwelijks aangegeven, dus het is verder vrij nutteloze kennis…
Laatst gewijzigd door Pino op vr 30 dec 2022, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.