Afbeelding

[E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Wimpie25 » vr 14 okt 2022, 11:28

Een foto vanop het terein.

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 14 okt 2022, 15:37

De DDI ziet er goed uit, mooi! :top: Ik zet wel mijn vraagtekens bij de bewegwijzering (jaja, heb je hém weer...): ik zie zo snel geen portaalbewegwijzering maar alleen summiere mastbordjes. Alleen na de stopstreep de gecombineerde VRI-bewegwijzering panelen. Als dit alles is, dan is het geheel helaas mager bewegwijzerd.

Die combi VRI-panelen hebben alleen toegevoegde waarde als de VRI héél kort op een zijweg ligt en er géén ruimte is om een voorwegwijzer/stapelbord te plaatsen. Dat lijkt hier echter niet het geval te zijn: er is ruimte genoeg. Hier had men beter boven de opstelstroken (en dus niet pas ná het keuzemoment!) een portaal met rijstrookborden kunnen plaatsen. Laat ik het dan nog maar verder niet hebben over het bordontwerp.

Hier nog een mooi filmpje over "De Vlecht":
https://nitter.net/wegenenverkeer/statu ... 3461985280
Enne gojje mins blieft altied leave.

SAN RED
dorpsstraat

Bericht door SAN RED » vr 14 okt 2022, 17:24

Snelwegfreak schreef: vr 14 okt 2022, 15:37ik zie zo snel geen portaalbewegwijzering maar alleen summiere mastbordjes. Alleen na de stopstreep de gecombineerde VRI-bewegwijzering panelen. Als dit alles is, dan is het geheel helaas mager bewegwijzerd.
Dit gaat (helaas) bij vernieuwing van grote kruispunten, de standaard worden. De lay-out en de uitvoering is exact hetzelfde als bij Limburg, Hasselt.
Laatst gewijzigd door SAN RED op vr 14 okt 2022, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 14 okt 2022, 17:25

Dat is dan een waardeloze beleidskeuze.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » vr 14 okt 2022, 18:26

Ach, bekijk het van de zonnige kant...

De Belgische verkeerslichten krijgen zo wel weer achtergrondschilden :mrgreen:
Svenlo

Jump
autoweg

Bericht door Jump » vr 14 okt 2022, 20:40

En een kort filmpje:

Link

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 14 okt 2022, 23:52

Het is sneller klaar dan ik verwachte. Het ziet er allemaal duidelijk en verzorgd uit. Alleen de combinatie van portaalwegwijzer en verkeerslicht vind ik niet zo geslaagd. Ik dacht dat in Hasselt ook al eens gezien te hebben.

EDIT: niet gezien dat er voor dit filmpje al een gelijkaardige discussie liep

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 15 okt 2022, 2:39

SAN RED schreef: vr 14 okt 2022, 17:24
Snelwegfreak schreef: vr 14 okt 2022, 15:37ik zie zo snel geen portaalbewegwijzering maar alleen summiere mastbordjes. Alleen na de stopstreep de gecombineerde VRI-bewegwijzering panelen. Als dit alles is, dan is het geheel helaas mager bewegwijzerd.
Dit gaat (helaas) bij vernieuwing van grote kruispunten, de standaard worden. De lay-out en de uitvoering is exact hetzelfde als bij Limburg, Hasselt.
Stellen dat het de standaard wordt op basis van 2 voorbeelden is te voorbarig. Ik denk dat het alleen een optie is als de splitsing net na het verkeerslicht ligt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 15 okt 2022, 12:40

Volgens mij wordt dat de standaard omdat de Vlaamse wegbeheerder dat een aantal keer heeft gemeld. Ik ben er zelf ook niet kapot van, maar het bepaart blijkbaar geld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SAN RED
dorpsstraat

Bericht door SAN RED » za 15 okt 2022, 13:31

^^ Inderdaad, staat zelfs in één van de vademecums... Weet alleen niet meer de welke (dat krijg je als ze alles in aparte documenten doen :geenlach: ).

De lay-out is ook exact vastgelegd, wat uitzonderlijk is in Vlaanderen. Waarschijnlijk is het zo strikt vastgelegd, omdat het gecombineerd is met VRI...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 15 okt 2022, 14:10

In dit geval ontgaat de meerwaarde van de combinatie van verkeerslichten en wegwijzers me ook omdat beide borden hetzelfde verkeerslicht bevatten, het is niet dat de ene richting soms rood heeft en de andere groen. Het verkeerslicht vervangt ook de pijlen die er normaal op staan, in dit geval hadden de pijlen duidelijk kunnen maken dat het linkse vak zowel kan gebruikt worden om rechtdoor te gaan als links af te slaan en het rechtse vak enkel om rechtdoor te gaan (wat de meerwaarde was van de omhoogstaande pijlen die men invoerde). Nu lijkt het alsof het linkse vak enkel naar de E17 leidt, dat kan een onnodige belasting van de rechterrijstrook veroorzaken voor mensen die rechtdoor willen rijden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 15 okt 2022, 15:29

SAN RED schreef: za 15 okt 2022, 13:31 ^^ Inderdaad, staat zelfs in één van de vademecums... Weet alleen niet meer de welke (dat krijg je als ze alles in aparte documenten doen :geenlach: ).

De lay-out is ook exact vastgelegd, wat uitzonderlijk is in Vlaanderen. Waarschijnlijk is het zo strikt vastgelegd, omdat het gecombineerd is met VRI...
Sinds 2019 is alles mooi op één locatie terug te vinden op de website van het AWV. De omzendbrieven nu omgevormd naar rechtlijnige normen in documenten.

SAN RED
dorpsstraat

Bericht door SAN RED » za 15 okt 2022, 15:35

Wimpie25 schreef: za 15 okt 2022, 15:29 Sinds 2019 is alles mooi op één locatie terug te vinden op de website van het AWV. De omzendbrieven nu omgevormd naar rechtlijnige normen in documenten.
Dat is waar, maar nog steeds voor bww te veel aparte vademecums (standaardbestekken). Ze moeten is bepaalde vademecums herzien en één vademecum van maken enz.

Edit: ik vind dat document van die gecombineerde VRI bww niet meer terug op de website van AWV

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 15 okt 2022, 16:03

Wimpie25 schreef: za 15 okt 2022, 15:29
SAN RED schreef: za 15 okt 2022, 13:31 ^^ Inderdaad, staat zelfs in één van de vademecums... Weet alleen niet meer de welke (dat krijg je als ze alles in aparte documenten doen :geenlach: ).

Sinds 2019 is alles mooi op één locatie terug te vinden op de website van het AWV. De omzendbrieven nu omgevormd naar rechtlijnige normen in documenten.
Dan graag een linkje naar het desbetreffende document.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 15 okt 2022, 16:04

Edit: ik vind dat document van die gecombineerde VRI bww niet meer terug op de website van AWV
Wonderbaarlijk. Zouden ze geschrokken zijn van al die kritische wegenforummers? :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 15 okt 2022, 17:19

Alfa schreef: za 15 okt 2022, 16:03

Dan graag een linkje naar het desbetreffende document.
Als je zoekt op Vademecum Weginfrastructuur kom je er direct op. Hier staat zelfs nog eens beschreven dat deze documenten de opvolgers zijn van de omzendbrieven.

https://wegenenverkeer.be/zakelijk/docu ... osnelwegen

SAN RED
dorpsstraat

Bericht door SAN RED » za 15 okt 2022, 17:25

Dat van die 150 pagina's gaat niet over bww. De richtlijnen van bww is nog steeds via verschillende documenten. :nothanks:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 15 okt 2022, 20:41

En dan nóg is het amper een richtlijn in de zin van regels omtrent bordontwerp of systeem van plaatsing van wegwijzers. Maar goed, dat is hier allemaal off-topic. Feit blijft dat de DDI in Waregem er goed uit ziet. Misschien binnenkort eens van dichtbij bekijken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 15 okt 2022, 20:51

Voor de richtlijnen omtrent verticale signalisatie, kan je bij deze Ontwerprichtlijnen terecht;

https://wegenenverkeer.be/zakelijk/docu ... gnalisatie

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 16 okt 2022, 1:05

Een ander slordigheidje dat me opviel was de afslagstrook komende uit Anzegem de E17 op richting Kortrijk. Mag je als het verkeerslicht rood is hier nu naar links afslaan of niet? Het had duidelijker geweest om de lijn ofwel net voor ofwel net na de afslagstrook te leggen:

Afbeelding

In de ander (drukkere) richting komende uit Waregem naar de E17 richting Gent is dit gelukkig niet het geval en ligt de stopstreep een eind na de afslagstrook naar de oprit waardoor je daar sowieso wel de oprit kan nemen als het rood is (echter zal deze wel geblokkeerd zijn als er iemand voor het rood staat te wachten die rechtdoor moet). Dit design had sowieso een pak meer capaciteit gehad als er afslagstroken gerealiseerd zouden zijn naar de opritten aan de linkerkant. Maar dan had je weliswaar een bredere brug nodig.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 16 okt 2022, 8:51

Inderdaad. De toegevoegde waarde van de DDI verdwijnt zo een beetje, omdat je voor linksaf slaan alsnog weer een VRI tegen komt. Immers: als je niet de voorste bent sta je in de rij te wachten. Slecht ontwerp dus eigenlijk, want in de middenberm en aan de vluchtstrookzijde was genoeg ruimte om het geheel wat op te schuiven en een opstelstrook te realiseren.

SAN RED
dorpsstraat

Bericht door SAN RED » zo 16 okt 2022, 10:42

Wimpie25 schreef: vr 14 okt 2022, 11:28 Een foto vanop het terein.

Afbeelding
Daarom hebben ze bij de linkerrijstrook enkel Gent [E17] aangeduid. Omdat er geen opstelstrook is moet de linkerrijstrook 'gereserveerd' worden voor naar Gent te gaan...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 16 okt 2022, 10:50

Tja, hoe gooi je capaciteit weg..?

joep
zandpaadje

Bericht door joep » zo 16 okt 2022, 11:05

Raar gedaan, idd. Ik veronderstel dat het wel de bedoeling is dat je mag indraaien als er niemand voor je staat. Je ziet dat de stopstreep oorspronkelijk verder geschilderd was en uitgedaan is en verlegd. Daarom dat die ook zo raar vlak tegen die pijlen aan geschilderd is wellicht. Waarom die per se verder van dat kruispunt moest liggen is niet echt duidelijk. Die kruisingen moeten zowat de veiligste ooit zijn aangezien je alleen maar rechtdoor mag. Het was dus beter zoals het oorspronkelijk geschilderd was, gaf ook meer plaats. Hoewel ze mss iets te ver lag ten opzichte van het verkeerslicht, iets tussenin had wel gekunnen. Met wat kleine aanpassingen had dat verkeerslicht ook wat verder kunnen staan. Ook nooit gesnapt waarom fietsers er niet meer over mogen. Hoewel nooit echt veilig om als fietser over een op- en afrittencomplex te rijden zouden volgens mij fietspaden op de huidige situatie veiliger zijn dan de vorige, minder conflicten.
Of de capaciteit vermindert omdat je niet kan linksaf gaan als er iemand voor je staat, denk ik niet echt, of toch niet veel verschil, want met de 'reservatie' zou het eigenlijk niet mogen voorvallen. Er zijn wel maar 2 stroken ipv 3, dat is wel een verschil, maar ze zouden efficiënter gebruikt moeten zijn. Het is eigenlijk met de pijlen en de borden die elkaar tegenspreken niet duidelijk of je het tweede vak mag gebruiken om rechtdoor te gaan, maar dat is mss zo gedaan om mensen die erop komen van de autosnelweg ook de mogelijkheid te geven het tweede vak te gebruiken. Je zou dan normaalgezien niet gehinderd mogen zijn om linksaf te gaan omdat deze mogelijkheid volgens de borden niet geldt voor degene die samen met jou groen hadden en rechtdoor moeten, en met een goede lichtenregeling zouden de anderen al weg moeten zijn. Op zo'n complex lijkt een goede afstelling van de lichten cruciaal. Laat dat nu net iets zijn waar we niet echt in uitblinken.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 16 okt 2022, 12:58

Snelwegfreak schreef: zo 16 okt 2022, 8:51 Inderdaad. De toegevoegde waarde van de DDI verdwijnt zo een beetje, omdat je voor linksaf slaan alsnog weer een VRI tegen komt. Immers: als je niet de voorste bent sta je in de rij te wachten. Slecht ontwerp dus eigenlijk, want in de middenberm en aan de vluchtstrookzijde was genoeg ruimte om het geheel wat op te schuiven en een opstelstrook te realiseren.
Weliswaar zal het ontwerp nog steeds meer capaciteit bieden dan voorheen omdat er maar twee fases meer nodig zijn en het tweede verkeerslicht altijd dezelfde fase heeft als het eerste. Dus de oorzaak van de files in het vorige ontwerp (namelijk linksafverkeer dat moest wachten op verkeer dat rechtdoor ging) is effectief weggenomen. Of er effectief plaats was voor een vrije afslagstrook is denk ik twijfelachtig, je moet rekening houden met de breedte van de bestaande brug en de hoek van de rijbanen die elkaar kruisen mag ook niet te scherp zijn.

Ik heb trouwens eens gekeken naar DDI's in Amerika en ook daar komt het vaak voor dat de afslagstrook naar links geen vrije opstelstrook heeft. Het zal dus een beetje afhangen van de capaciteit die nodig is.
joep schreef: zo 16 okt 2022, 11:05 Raar gedaan, idd. Ik veronderstel dat het wel de bedoeling is dat je mag indraaien als er niemand voor je staat. Je ziet dat de stopstreep oorspronkelijk verder geschilderd was en uitgedaan is en verlegd. Daarom dat die ook zo raar vlak tegen die pijlen aan geschilderd is wellicht. Waarom die per se verder van dat kruispunt moest liggen is niet echt duidelijk.
Het zal te maken hebben met het gekozen verkeerslicht. Daar moet de stopstroop enkele meters voor liggen omdat je anders het verkeerslicht niet ziet als je eerst in de rij staat (met name als je op het linkervak staat). Een zweepmast had hier beter geweest, die kan je naar achter draaien zodat de eerste wel ten alle tijden het verkeerslicht kan zien.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » ma 17 okt 2022, 20:35

Ik ben vandaag er langs geweest. Eerst vanaf E17 richting Waregem. Ging héél vlot eigenlijk en het deed eventjes raar dat het linksafslaand verkeer de korte bocht op de brug moesten. Het lijkt alsof men er een keerlus op rijdt (zoals Zwijndrecht). En uur later vanuit Waregem, de E17 naar Gent op. Dus een kort stukje 'links' gereden. Ik vind de borden héél duidelijk. Welke richtingen en strook er gekozen moet worden. Voor mij persoonlijk als vlotter en beter ervaren door maar één keer voor het rood te hebben moeten staan. Wie het er niet snapt hoe het moet is ofwel onder invloed of moedwillig moeilijk aan het doen ;-)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 18 okt 2022, 10:00

Was deze hier al gepost?
Vlaanderen verlaagt snelheid vrachtverkeer naar 70 kilometer per uur op E17-viaduct in Gentbrugge

Vrachtwagens zullen vanaf half december nog maar 70 kilometer per uur mogen rijden op het viaduct van de E17 in Gentbrugge. Dat heeft Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD) beslist na positief advies van de stad en de politie. De actiegroep Viadukaduk had eerder al om zo'n snelheidsverlaging gevraagd om de geluidsoverlast te beperken.
Lees verder op https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/10/17 ... meter-per/
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 18 okt 2022, 11:10

Met de huidige installaties voor trajectcontrole (fotovan de voorste nummerplaat) zal dat er wel voor zorgen dat vrachtwagens nu ook beboet gaan worden, dat gaat de overheid weer wat opbrengen de eerste weken/maanden en vele vrachtwagenchauffeurs onbewust boetes kosten. Want nu wordt er op die snelheidslimieten amper of nooit geen boetes uitgeschreven.

Ik snap wel de verlaging voor de vrachtwagens, maar ik weet niet überhaupt of een vrachtwagen die tegen 90km/u of tegen 70km/u over dit viaduct rijdt nu minder lawaai zal veroorzaken of hetzelfde lawaai :dontknow:

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 18 okt 2022, 11:15

Ook een interessant stuk uit het nieuwsbericht:

"Ondertussen is er overleg over een langetermijnoplossing. Er liggen scenario's op tafel met een overkapping of een tunnel. Knopen zijn er nog niet doorgehakt."

Waar gaan ze het geld nog halen? Oosterweel, de Brusselse ring, ...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 18 okt 2022, 17:03

Dit zal voor meer file's en ongevallen zorgen. Snelheidsverschillen tussen vrachtwagens en ander verkeer moeten vermeden worden. Maar goed, het kon erger want voor hetzelfde geldt werd de snelheid voor iedereen naar 70 per uur teruggebracht.