Afbeelding

[FOTO][F] Parijs

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

[FOTO][F] Parijs

Bericht door Palance » zo 09 mar 2014, 16:27

Wat wegengerelateerde foto's van een kort stedentripje Parijs de afgelopen dagen

Afbeelding
Blijkbaar worden er ook in Frankrijk fouten gemaakt en heeft iemand dat met een stift gecorrigeerd.

Afbeelding
Einde fietspad en (helaas op de foto niet heel goed te zien) fietslicht. Ik heb in Parijs overigens ook gebruik gemaakt van het Velib-fietsensysteem.

Afbeelding
En daarmee verlaten de we bebouwde kom van Parijs :)

Afbeelding
Op het terrein van Roland Garros

Afbeelding
Einde van de A13 bij de Periphérique

Afbeelding
Ik dacht dat deze borden oud waren en nu nog een zeldzaamheid waren, maar niets is minder waar, ik heb er, naast deze, nog meerdere nieuwe gezien

Afbeelding
Fietswegwijzer naar Londen. Geen idee hoe die 408 kilometer gemeten wordt :)

Afbeelding
Fietsroutenummer. Ik heb meer nummers gezien.

Afbeelding
Île de Saint Louis met kunstzinnig inrijverbod (ik had er een paar maanden geleden vergelijkbare gezien in Londen)

Afbeelding
De smalste straat in Parijs en wat mij betreft de leukste straatnaam.

Afbeelding
Een wegwijzer en auto van chocolade :honger:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg

Re: [FOTO][F] Parijs

Bericht door marcel » zo 09 mar 2014, 16:42

Palance schreef:Blijkbaar worden er ook in Frankrijk fouten gemaakt en heeft iemand dat met een stift gecorrigeerd.
Sortie de camions is toch ook goed? Gewoon een grapjas denk ik.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 09 mar 2014, 16:52

Ik heb altijd geleerd (maar dat moet een francofiel me dan maar corrigeren als ik het mis heb ;) ) dat het 'des camions' moet zijn vanwege het gebruik van het meervoud. Sortie de voiture maar Sortie des voitures.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 09 mar 2014, 17:07

Volgens mij is sortie de camions ook gewoon goed.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » zo 09 mar 2014, 17:12

Ik kan bevestigen dat het 'sortie de camions' moet zijn. Bij 'sortie de camions' gaat het over camions in het algemeen, terwijl het bij 'sortie des camions' gaat over camions in het bijzonder. Des = de les = bepaald, dus je hebt het over een bepaalde groep camions. Als je wilt spreken over het algemene feit dat er een camion het terrein kan verlaten moet je zeggen 'sortie de camions' en is het onbepaald. Op die manier maakt het niet uit wat voor soort camion het is, op wat voor dag hij het terrein verlaat en wat voor kleur de camion heeft.

Voorbeeld:

C'est un cortège de voitures = dat is een optocht van auto's
C'est le cortège des voitures du mariage = dat is de optocht van trouwauto's

Anders gezegd: het hangt er vanaf of het lidwoord al dan niet bepaald is.

De tekst op het bord is dan ook ten onrechte aangepast. Tenzij de persoon de 'S' opschrijft als de camions op het punt staan het terrein te verlaten en de letter daarna direct weer uitveegt. Hij moet er dan nog wel even bij zeggen : mesdames et messieurs, c'est la sortie des camions! Het is immers een afgesproken en bepaald moment.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 09 mar 2014, 17:15

Weer wat geleerd :) Overigens heb ik die bijgeschreven "S" wel meer gezien.

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 20 okt 2022, 9:18

Even een oude draad afstoffen…

Heb de afgelopen dagen wat rondgelopen door Parijs. Je ziet met name in de binnenstad hoezeer men bezig is geweest om Parijs fietsvriendelijk te maken. Uiteraard is dat ten koste gegaan van de ruimte beschikbaar voor de auto, burgemeester Hidalgo is hier al vaak langs gekomen als “ultra anti-auto”. Maar als het doel is de stad aantrekkelijker te maken voor voetgangers en fietsers, en leefbaarder voor omwonenden, zie je aan die kant wel resultaat. Het wandelen door de wijken was daadwerkelijk een stuk prettiger dan ik me herinnerde van eerdere bezoeken, en je zag de beperkingen voor de auto niet direct vertaald in een permanente gridlock. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het beleid daarmee ook beter is voor de stad - aan zo'n bredere evaluatie ga ik me verder niet wagen op basis van twee dagen rondlopen.

Anyway, een van de dingen die me bijzonder opviel waren bordjes bij laad-los-zones over het gebruik van een app, zie de foto. Beetje op internet gezocht en hier het verhaal.

Afbeelding
Aire livraison by Pino, on Flickr

Lang verhaal kort, men vindt dat teveel misbruik wordt gemaakt van deze zones. Mensen die er niets te zoeken hebben staan er te lang. Dus daarom het gebruik van een app. De hoop is dan kennelijk dat de bona fide bezorgers dan beter een plekje kunnen vinden en niet langer op de rijbaan stil hoeven staan, wat congestie en gevaar oplevert.

Tot daar snap ik het. Maar mijn vlugge gedachte is ook: zolang er geen controle is (ik denk dan even aan van die rondrijdende controlewagens als in Amsterdam), checkt niemand in op de app en bereik je echt helemaal niets ten opzichte van het oude systeem met parkeerschijven. Je hebt iemand nodig die concreet controleert of iemand op die laad-los-plaats staat, om dat dan te koppelen aan een maximale laad-los-tijd. Maar in de praktijk heb ik op deze plaatsen alleen maar mensen zien wachten. En als er dan niemand incheckt, heb je ook verder niets aan de app-functie dat je kunt zien welke plekken in de buurt vrij zijn.

Er is dan meer te zeggen voor het andere systeem dat men kennelijk aan het testen is, namelijk iets met op afstand bedienbare paaltjes op laad-los-plaatsen. Maar dan zie je ook meteen de bui al hangen voor een fase 2, namelijk een systeem waar aan de poort wordt geselecteerd wie nog gebruik kan maken van laad-los-plaatsen. En dat wordt dan óf selectie op basis van wie toegang gekocht heeft (incidentele bezorgers moeten dan maar betaald parkeren, en de professionals betalen dan feitelijk extra belasting) óf geen/weinig uitstoot (norm strenger dan Crit’Air vignet). De overheid geeft zichzelf hier onder het mom van “kijk ons met smarte oplossingen het verkeersprobleem eens aanpakken” wel weer een instrument in handen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 20 okt 2022, 20:00

Ik vind het persoonlijk wel een interessant concept, maar je hebt dan wel een sturende wegbeheerder nodig die wat van ICT snapt en een goed handhavingsbeleid. Het doet me een beetje denken aan de old-school oplossing in Amsterdam: een parkeerverbod voor overdag en een stopverbod voor tijdens de spitsuren, zodat het verkeer dan in twee stroken dezelfde richting op kan rijden. Ook dat staat of valt met duidelijkheid voor de weggebruiker en handhaving door de controlerende instanties.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 06 nov 2022, 16:27

Pino schreef: do 20 okt 2022, 9:18 Heb de afgelopen dagen wat rondgelopen door Parijs.
Ik twee weken later ook.
Ik had nog nooit in de stad overnacht, en het was ook de eerste keer met een hogesnelheidslijn (ik had zelfs nog nooit in Frankrijk in een trein gezeten). Af en toe werd de snelheid aangegeven, hoogste was 316 km/h.

Foto's toegevoegd aan het album van vorig jaar.
https://photos.app.goo.gl/R7XdsPLMmX9QBPtg6
Een paar bijzonderheden:

30 ondersteboven
Afbeelding
Eigenlijk onnodig omdat nu bijna de hele stad zone 30 is. Maar je ziet nog steeds overal borden met zone 30 en ook einde
Afbeelding
en ook als je de stad binnenkomt staat niet overal dat het 30 is.

Ook altijd weer leuk: een doodlopende éénrichtingverkeersweg
Afbeelding

Ingewikkelde borden hebben ze ook
Afbeelding

Dit is wel leuk, maar de 'echte' klokken die ik op dit station gezien heb stonden stil.
Afbeelding
Dus hebben ze allerlei klokken maar geen enkele in de praktijk bruikbare.

Stationnement 'genant' schijnt nog erger te zijn dan alleen maar verboden
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 06 nov 2022, 16:57

^^ Je hebt inderdaad een paar categorieën boetes voor verkeerd parkeren (buiten boetes voor niet-betalen om). Maar stationnement gênant is zo ongeveer de lichtste categorie. Boetes gaan pas oplopen bij stationnement très gênant en stationnement dangereux. Meer detail op https://www.service-public.fr/particuli ... its/F34212

Het geeft me eigenlijk het idee dat een bord stationnement gênant weinig meer voorstelt dan een :E1: bij ons. Vaak staat deze tekst volgens mij ook als onderbord bij zo’n bord, maar dat werkt dan dus eerder als een uitleg waarom het verbod bestaat cq verduidelijking wat bij schending de boete kan zijn. Het duiden van de mogelijkheid van wegslepen hoort daar natuurlijk ook ergens bij.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 06 nov 2022, 18:38

^^ Je hebt volgens die site ook de categorie abusif, oftewel per ongeluk. Dat is de lichtste categorie. Maar hoe kan je per ongeluk foutparkeren? :lol:

Het woordje gênant in stationnement gênant heeft als ik het zo interpreteer dus met schaamte te maken, de letterlijke vertaling van gêne. Bij een hogere boetecategorie (très gênant) hoort ook meer schaamte...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 06 nov 2022, 18:49

^^ Je vertaalt te letterlijk. Stationnement abusif betekent gewoon 'fout parkeren'. Stationnement gênant betekent eerder iets als 'hinderlijk parkeren'. Met dus ook nog een categorie 'zeer hinderlijk' parkeren. En tot slot de zwaarste categorie stationnement dangereux ofwel 'gevaarlijk parkeren'.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 06 nov 2022, 19:24

Veel beter vertaald. Excuus, ik zat de eigenwijze Hollandse taalknutselaar uit te hangen...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 06 nov 2022, 20:23

^^ Gêner heeft twee betekenissen. Een daarvan is hinderen; de andere is de schaamte die terugkomt in ons woord genant.

De categorie abusif komt voor als een hele lichte, ook met minieme boetes. Je auto ergens meer dan zeven dagen laten staan. Geen idee of dat in algemene zin een overtreding is, maar ik kan me voorstellen dat men in sommige gevallen auto’s ziet zwerven, ze weghaalt terwijl ze aftakelen en daar dit wetsartikel voor gebruiken. Gênant en très gênant lijken me dan eerder categorieën van klassiek foutparkeren: op een laad-losplaats, bij een laadpaal zonder te laden, op een gereserveerde parkeerplaats. voor een garage, op een brug, nabij een zebra etc. En de hoogste categorie dangereux is gewoon gevaarzetting.